شما برای مطالعه این مقاله فقط 15 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-the-centos-linux-operating-system

سیستم عامل CentOS چیست؟

3.6/5 - (9 امتیاز)

مطمئناً تا الآن  عبارت  CentOS را شنیده‌اید و کنجکاو شدید تا با این سیستم عامل آشنا شوید؛ ما در این مقاله قصد داریم شما را با سیستم عامل CentOS به طور کامل آشنا سازیم تا هیچ ابهامی در مورد چیستی آن نداشته باشید. CentOSیکی از توزیع های  رایگان و محبوب سیستم عامل لینوکس است که در ادامه توضیحات بیشتری درباره ویژگی و مزایا و معرفی این سیستم عامل خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

سیستم عامل CentOS یک توزیع تجاری مبتنی بر هسته لینوکس است که بر اساس کد منبع RHEL ایجاد شده و توسط انجمن پشتیبانی می شود. این توزیع با هدف ارائه پلتفرم توسعه برای رشد جوامع منبع باز ساخته شده است.

 همه چیز درباره سیستم عامل لینوکس CentOS

CentOS مخفف عبارت Community Enterprise Operating System توزیعی با پلتفرم تجاری و رایگان، متن باز و تحت حمایت جامعه با هسته لینوکس است که توسط گرگوری کورتزر ارائه شده است؛ منظور از تحت حمایت بودن جامعه بدین معنی است که این توزیع توسط یک تیم کوچک اما در حال رشد از توسعه دهندگان اصلی گسترش یافته است؛ توسعه دهندگان اصلی توسط یک جامعه کاربر فعال، مدیران شبکه، مدیران، مشارکت کنندگان اصلی لینوکس، مدیران سیستم و علاقه مندان به لینوکس در سراسر جهان پشتیبانی می شوند.

CentOS Linux یک پلت فرم توسعه را در یکی از بهترین و قدرتمندترین توزیع های موجود ارائه می دهد که به منظور فراهم کردن بستری قوی برای رشد جوامع منبع باز ساخته شده است که بسیار سازگار و ایمن است. علاوه بر این، دارای چندین به روز رسانی امنیتی در سطح شرکت است که آن را به عنوان یک انتخاب عالی برای هر استفاده ای معرفی می کند.

اغلب، توزیع‌های لینوکس حاوی زنجیره ابزار گنو هستند؛ CentOS  نیز تحت مجوز عمومی گنو (GNU GPL) توزیع شده است بنابراین، برخی از افراد آن را به عنوان توزیع های گنو / لینوکس یاد می کنند. توزیع CentOs لینوکس یک پلت فرم پایدار، قابل پیش بینی، قابل مدیریت است که از نظر عملکردی با Red Hat Enterprise Linux (RHEL) سازگار و از RHEL مشتق شده است که به کاربران امکان بهره مندی از ثبات وقابلیت اطمینان RHEL را ارائه می دهد و توسعه دهندگان CentOS از کد منبع RHEL برای تولید محصولی استفاده می کنند که قابل مقایسه با RHEL باشد.

CentOs با قابلیت دانلود و نصب رایگان؛ جایگزین خوبی به جای Red Hat Enterprise Linux شده است که کاربران زیادی را با  برخورداری از ویژگی های رایگان و به روز رسانی های امنیتی به سمت خود جذب نموده است؛ لازم است اشاره داشته باشیم که توزیع های لینوکس به خصوص CentOS با هدف کشف آسیب پذیری ها و اصلاحات امنیتی به روز رسانی می شوند.

لینوکس CentOS به عنوان بخشی از خانواده یک سیستم عامل منبع باز شبیه به یونیکس است که در سال 2004 راه‌اندازی شد و تا زمان توقف CentOS 8 در سال 2021 به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌شد که با توقف CentOS 8؛ CentOS Stream جایگزین آن شد. در نتیجه، کاربران لینوکس CentOS را برای به‌روزرسانی‌ها و دریافت ویژگی‌های جدید مجبور به مهاجرت به یک سیستم عامل جدید نمود؛ اگرچه توزیع CentOS Linux 7 طبق برنامه تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.

توسعه این توزیع با هدف ارائه سیستم قوی و قابل اعتماد برای جوامع منبع باز بوده است؛ علاوه بر این، پلت فرم CentOS می تواند برای پردازش داده های علمی و میزبانی مشاغل استفاده شود. به همین دلیل سرور CentOS یکی از وب سرورهای پر استفاده در شرکت ها و سازمان ها برای میزبانی برنامه های خود می باشد. بسیاری از ویژگی‌های آن، CentOS را در میان سایر توزیع‌های لینوکس مانند اوبونتو و دبیان محبوب کرد.

منظور از پروژه CentOS…

پروژه CentOS سازمانی است که مسئول مدیریت توسعه پلتفرم است. فراتر از سیستم عامل است و منابعی را برای سایر گروه ها فراهم می کند تا توسعه ابزارهای مبتنی بر CentOS را آسان تر کنند. علاوه بر این، پروژه CentOS با هدف ایجاد CentOS Linux به عنوان یک پلتفرم جامعه پیشرو برای ظهور فناوری‌های منبع باز از پروژه‌های دیگر بود.

 

مزایای توزیع CentOS لینوکس

  • منبع باز و رایگان
  • امکان برخورداری از Git و نرم افزارهای سرور منبع باز مانند MySQL، CUPS، Apache Web.
  • پشتیبانی عالی جامعه و رفع اشکلات به طور مستقیم از طریق centos.org
  • قابلیت اطمینان
  • قابلیت استفاده از ویژگی های RHEL تجاری بدون پرداخت هزینه
  • بهره مندی از فناوری مجازی سازی و هایپروایزر مانند Xen، oVirt و Docker
  • دارای عملکردی سریع
  • امنیت قوی
  • چرخه نگهداری و تعمیر طولانی مدت

رابطه بین RHEL و CentOS:

CentOS یک توزیع تجاری لینوکس مبتنی بر کد منبع RHEL است که توسط انجمن پشتیبانی می شود. از آنجایی که Red Hat محصول خود را با استفاده از نرم افزار منبع باز می سازد، به همین دلیل است که به عمومی سازی کد منبع خود باید اقدام کنند. متعاقباً، CentOS و RHEL از نظر عملکردی معادل هستند اما تفاوت هایی اصلی نیز با یکدیگر دارند.

از طرف دیگر، CentOS فاقد گواهینامه های Red Hat است زیرا فقط بر اساس کد منبع منتشر شده است. پروژه CentOS از پکیج های منبع عمومی در دسترس Red Hat برای تولید  پکیج های باینری استفاده می‌کند که هر کسی می‌تواند به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کند. با این حال، به‌روزرسانی‌های مشخص عمومی نشده است.

Red Hat از سال 2014 از پروژه CentOS پشتیبانی می کند تا به توسعه دهندگان منبع باز در توسعه یک پلت فرم مناسب که از CentOS برای یکپارچه سازی فناوری ها استفاده می کند، کمک کند. در همان سال، توسعه دهندگان CentOS و Red Hat هیئت مدیره را تشکیل دادند که اکنون گروه های کاری مختلف بر آن نظارت دارند.

در واقع این نسخه از لینوکس برای کاربران تجاری که مایل به پرداخت هزینه های بالای RHEL نیستند؛ گزینه خوشایندی است.

معرفی سیستم عامل centos

ویژگی های CentOS

این توزیع دوس داشتنی لینوکس امکانات و ویژگی های زیادی را به اشتراک می گذارد که وسوسه کننده است.

به روز رسانی و پشتیبانی منظم

نسخه‌های CentOS به طور منظم، تقریباً هر 6 ماه یکبار، به‌روزرسانی می‌شوند و به مدت 10 سال پشتیبانی می‌شوند که یکی از عوامل مهم برای کسانی است که به دنبال ثبات و پشتیبانی از پلتفرم خود در تولید و توسعه برنامه هستند.

عملکرد قوی و دسترسی زیاد

CentOS به علت استفاده از ماشین مجازی مبتنی بر هسته برای انجام عملیات مجازی سازی دسترسی بالا و عملکرد فوق العاده ای را ارائه می دهد.

پایداری

توزیع CentOS مرتباً با حمایت جامعه توسعه دهنگان اختصاصی  به روز رسانی می شود؛ علاوه بر این، توسعه‌دهندگان اصلی توسط یک جامعه جهانی از کاربران داوطلب مانند علاقه‌مندان به لینوکس، مدیران شبکه، مدیران سیستم و غیره پشتیبانی می‌شوند که نسخه‌ها را آزمایش می‌کنند، به‌روزرسانی‌ها را مدیریت می‌کنند و در توسعه کمک می‌کنند.

امنیت بالا

مسئله امنیت همیشه برای کاربران و سیستم عامل جزو حساس ترین موضوعات است؛ لینوکس و توزیع های آن همیشه در امنیت از سایر سیستم عامل ها پیشی گرفته است؛ CentOS از لحاظ امنیتی بسیار قوی عمل می کند؛ زیرا شامل هسته SELinux (لینوکس تقویت‌شده امنیتی) می باشد که محصولی متن باز است که با پشتیبانی از همکاریRed Hat وNSA؛ به محافظت از دسترسی غیر مجاز وبررسی منابع رایانه و سیستم شخصی می پردازد؛ علاوه بر این وجود تیم امنیتی در Red Hat نقش مهمی را در شناسایی تهدیدها و آسیب پذیری ها و تضمین سطح بالایی از امنیت بازی  می کنند.

 قابلیت پشتیبانی از معماری x86_64 و x86

هم اکنون این توزیع از سیستم عامل لینوکس؛ از هر دو سیستم x86_64 و x86 پشتیبانی می کند. با این حال، CentOS 7 جایگاه خود را در  منحصر به فرد بودن خود از دست نمی دهد زیرا معماری های ppc64le، Arm32، i686 و Arm64 تحت حمایت جامعه توسعه دهندگان را پوشش می دهد و لازم به ذکر است که CentOS 6 نیز می تواند از هر دو معماری پشتیبانی کند؛ معماری x86_64 در CentOS 6 و 7 می تواند فضای 12 و 64 ترابایتی را از نظر قابلیت CPU اختصاص دهد. در عین حال، سیستم شخصی؛ یک فایل را می تواند در حداکثر اندازه از 2 ترابایت تا 100 ترابایت را در پیکربندی های مختلف مدیریت کند؛ CentOS همچنین اضافه کردن طیف وسیعی از ویژگی‌های مفید را ممکن می‌سازد.

رایگان بودن CentOS

CentOS یک توزیع رایگان است که به دلیل مدل توسعه مبتنی بر جامعه، از کاربران و علاقه مندان در جهت همکاری برای افزایش عملکرد در توزیع های لینوکس دعوت می شود و کاربران امکان مشارکت در این زمینه برایشان مهیا می شود؛ همچنین  برای دانلود نرم افزار های خود؛ CentOS گزینه های متنوعی از جمله Minimal ISO، Amazon Web Services، torrent، DVD ISO و غیره را برای دانلود در اختیار شما می گذارد که از طیف گسترده ای امکان بهره مندی را دارید.

انعطاف پذیری

در سیستم عامل CentOS خمیره این سیستم عامل در دست شما است تا آن را به هر شکلی که می خواهید در بیارید؛ به راحتی قادر به افزودن ویژگی های دلخواه، اعمال تغییرات و همچنین مدیریت پکیج ها خواهید بود و می توانید سیستم عامل خود را برای هر نرم افزار و عملکردی پیکربندی کنید؛ از این لحاظ این سیستم عامل دست کاربران را در کارایی و استفاده از آن باز گذاشته است.همچنین این توزیع به دلیل سازگاری با طیف متنوعی از برنامه ها؛ می تواند به عنوان سرور ایمیل، سرور برنامه، سرور پایگاه داده، وب سرور مانند nginx وapache  و سرور پروکسی FTP اجرا شود.

نکته: اگر تا به حال اسم nginx را نشنیده اید و یا در مورد آن اطلاعی ندارید می توانید برای کسب اطلاعات  بیشتر مقاله NGINX چیست؟ بررسی کامل وب سرور NGINX مطالعه نمایید و همچنین برای نصب این وب سرور می توانید از مقاله آموزش نصب Nginx در 3 توزیع لینوکس کمک بگیرید.

پشتیبانی از طریق جامعه در حال رشد

جامعه CentOS که متشکل از تیم ها و اعضای جوامع مختلف در گروه های متفاوت هستند؛ متعهد شده اند که تا در صدد رشد و پیشرفت این توزیع بکوشند. این جامعه که در گذر زمان شکل گرفته است با توسعه گروه های ویژه(SIG ها) به تقویت و بهینه سازی جنبه های عملکردی خاص مانند مجازی‌سازی، زیر ساخت ها وتجربه کاربر توجه زیادی دارند.

توسعه این پروژه با ایجاد هیئت مدیره پیش می رود که تعیین می کنند کدام گروه ویژه تحت حمایت خود شروع به فعالیت نمایند؛ سپس جامعه نیز برای کمک به کاربران با تجربه و مبتدیان خدمت می کند. در نتیجه، آنها لیست های پستی مختلفی را برای کمک به کاربران در دریافت مشاوره مستقیم از سایر اعضای جامعه، به زبان های مختلف ارائه می دهند که وجود حمایت گر این جامعه در حال رشد برای بسیاری از کاربران یک مزیت غیر قابل وصف به شمار می رود تا در صورت نیاز و بروز مشکلی با مراجعه به انجمن های مربوطه به راحتی آن را برطرف سازند.

نکته: SIG ها و یا گروه های ویژه؛ تیم‌های کاری کوچکی هستند که در آن اعضای خاصی از جامعه CentOS به منظور افزایش آگاهی، افزایش توزیع لینوکس و بهینه‌سازی جنبه‌های عملکردی (مانند زیرساخت یا اسناد) روی موضوعات خاصی تمرکز می‌کنند. چند نمونه از SIGهای فعال ArtWork، Core و Virtualization هستند.

امکان پشتیبانی از کنترل پنل های مدیریتی

سیستم عامل CentOS با پشتیبانی از مجموعه کنترل پنل های مدیریتی از جمله؛ cPanel، InterWorx، WebMin، DirectAdmin، Spacewalk، CWP، Plesk، ISPConfig، Virtualmin، Vesta CP فرآیند مدیریت را بر روی سرور شما آسان تر می نماید؛ شما با کمک این کنترل پنل های مدیریتی می توانید تنها با چند کلیک بدون دغدغه دشوار ترین کارها را در این محیط انجام دهید و به سادگی تنظیمات مرتبط با ایمیل، وب سایت ها، دسترسی FTP و سایر کارایی ها را اعمال کنید؛ از دیگر ویژگی های کنترل پنل های ذکر شده؛پشتیبان گیری، تنظیمات DNS، تنظیمات شبکه، پایگاه‌های داده و قابلیت های امنیتی اضافی مانند فایروال CSF، نصب نرم افزار (نظیر وردپرس، دروپال، جوملا) ، محافظت از حملات brute force و اسکن ویروس و غیره را می توان نام برد.

کلیک کنید  نصب و راه اندازی ZeroSSL در وب سایت

توجه: مطالعه مقالات آموزشی آسام سرور از جمله؛ سی پنل چیست؟ انواع و کاربرد های Cpanel، آشنایی با کنترل پنل دایرکت ادمین، پلسک چیست می تواند شما را با این کنترل پنل های بیشتر آشنا سازد.

وجود دستور العمل های کاربردی از پیش تهیه شده

تهیه و انتشار کتابخانه از اسناد برای کمک به مبتدیان و آموزش نصب گام به گام در انواع معماری های این توزیع و وجود یادداشت هایی برای تغییرات عمده از ویژگی های جالب این توزیع است.

ویژگی های سیستم عامل CentOS Linux

نسخه های لینوکس CentOS

نسخه های لینوکس CentOS بر اساس هر نسخه معادل RHEL بود. بنابراین، هر نسخه CentOs با همان شماره نسخه و مهر زمانی معادل لینوکس Red Hat Enterprise نام‌گذاری شد. مهر زمانی هر نسخه مطابق با سال و ماه نسخه معادل منتشر شده توسط Red Hat است. به عنوان مثال، نسخه8 به صورت CentOS “CentOS 8.0-1905” نامیده می شود زیرا RHEL 8.0 در ماه می 2019 منتشر شد.

همان‌طور که اشاره کردیم؛ به روز رسانی نسخه از RHEL به CentOS با تأخیری بین دو تا شش هفته اجرا می شود. یک نسخه اصلی جدید CentOS تقریباً هر 2 سال یک‌بار منتشر می شود و هر یک از آن‌ها به مدت 10 سال پشتیبانی می شود. نسخه های این توزیع شامل؛ CentOS Linux3، CentOS Linux4، CentOS Linux5، CentOS Linux6، CentOS Linux7.0-1406، CentOS Linux 8.0-1905 می باشند.

اکنون که صحبت به روز رسانی نسخه های این سیستم عامل به میان آمد؛ در ادامه اشاره ریزی به زمانبندی به روز رسانی نسخه های CentOS داشته باشیم که از این بابت آسوده خاطر شوید:

توزیع CentOS Linux 7: به روز رسانی تا 30 ژوئن 2024.

توزیع CentOS Linux 8: به روز رسانی تا 31 دسامبر 2021.

آخرین نسخه های CentOS؛ CentOS 7، CentOS 8 و CentOS Stream می باشند؛ CentOS 7 اولین توزیع RHEL بود که “systemd” را به عنوان یک ویژگی استاندارد گنجاند؛ CentOS 7 در سال 2014 منتشر شد و چندین ویژگی را با پشتیبانی از معماری های  IA-32، Power ISA و انواع ARMv7hl و AArch64 معماری ARMارائه کرد که در ده سال گذشته به خوبی به جامعه کمک کرده است. CentOS 8 که در  سپتامبر 2019 منتشر شد؛ به طور کامل از معماری های x86-64، POWER8 و  ARM پشتیبانی می کند و هسته آن بر اساس هسته Linux 4.18 بود.

CentOS stream؛ یک پلت فرم توسعه بالا دستی برای لینوکس Red Hat Enterprise است که به توسعه دهندگان Red Hat اجازه می دهد تا با اعضای جامعه منبع باز همکاری کنند؛ Red Hat انتظار دارد که این توزیع به عنوان یک ABI/API پایدار برای آزمایش و توسعه جامعه مفید باشد که می توان آن را دانلود، استفاده ، مطالعه ، تغییر و یا به صورت رایگان توزیع کرد (به استثنای علائم تجاری CentOS متعلق به Red Hat). هدف این پلتفرم استفاده از نوآوری منبع باز برای شکل دادن به نسخه های RHEL پایدار آینده است. در حقیقت Red Hat با توسعه کد منبع  (RHEL) در CentOS Stream قبل از انتشار نسخه‌های جدیدتر به عنوان بخشی از مدل توسعه منبع باز در نظر گرفته می شود. پیاده سازی این مدل، CentOS Stream را پیش نمایشی از نسخه های آینده لینوکس Red Hat Enterprise می سازد.

البته جایز است از این نکته غافل نشویم که نسخه CentOS Stream را نمی توان جایگزینی برای توزیع CentOS در نظر گرفت. زیرا این یک نسخه توسعه RHEL است؛ در حالی که CentOS یک نسخه لینوکس Red Hat Enterprise است که مجدداً تأسیس شده است. در نتیجه، CentOS Stream برای افرادی که می‌خواهند مقاومت سرورهایشان را برای آینده بسنجند و یا از پایداری آن ها برای رفع نیازشان اطمینان حاصل نمایند؛ گزینه مطلوبی است؛ در حقیقت CentOS Stream گام بعدی به سمت نوآوری پیشرفته لینوکس سازمانی است.

همچنین Red Hat از همه توسعه دهندگان و شرکا برای شرکت در CentOS Stream و ایجاد شعبه های خود استقبال می کند و این مرکز نوآوری را قادر می سازد تا راه حل هایی را برای مشکلات منحصر به فرد آنها آزمایش کند؛ این عمل به جامعه کمک می‌کند تا تأثیر فوق‌العاده‌ای در جهت انتشار RHEL داشته باشند و پروژه‌های داخلی Red Hat به CentOS Stream منتقل شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تاکتیک‌ها و بهترین شیوه‌های عملیاتی را با جامعه بزرگ‌تر به اشتراک بگذارند.

مشخصات سیستم عامل CentOS:

  • دارای وب سرور Apache(آپاچی) است.
  • پایگاه داده آن؛ MariaDB 5.5.x، PostgreSQL 9.2.x می باشد.
  • از زبان های برنامه نویسی: PHP 5.4، Python 2.7، Perl 5.16.3 برخوردار است.
  • سرور نمایش آن؛ org 7.7 می باشد.
  • از مرورگر فایرفاکس 45 پشتیبانی می کند.
  • دفتر مجموعه آن به صورت LibreOffice 4.3.7 می باشد.

پر کاربرد ترین دستورات در سیستم عامل CentOS

mv: یک دستور حرکت است که کاربران CentOS می توانند از این دستور برای انتقال فایل از یک منبع یا دایرکتوری به هر مکان دیگر یا تغییر نام فایل استفاده کنند.

rmdir: این دستور برای حذف دایرکتوری با محتوای موجود در آن استفاده می شود.

touch: این دستور به شما کمک می کند تا یک فایل خالی بسازید که به عنوان دستور make file نیز شناخته می شود.

clear:  اگر بخواهید صفحه ترمینال CentOS را پاک کنید؟ از دستور “clear” استفاده کنید.

ls: این دستور محتوای دایرکتوری مشخص شده را فهرست می کند.

sudo yum install <package name>: این دستور برای نصب یک پکیج خاص استفاده می شود.

sudo yum update: این دستور تمام پکیج های نصب شده را به روزرسانی می کند.

locate: این دستور به شما در یافتن یک فایل در فضای ذخیره سازی سیستم کمک می کند.

rm: جهت حذف فایل ها از این دستوراستفاده می شود.

mkdir: از این دستور مفید برای ایجاد زیر شاخه ها و دایرکتوری های جدید استفاده کنید.

cd: همچنین می توانید دایرکتوری را تغییر دهید یا کنترل را به هر پوشه دیگری از دایرکتوری فعلی منتقل کنید.

man: برای چاپ کتابچه راهنمای مربوط به هر دستوری، از دستور man در ترمینال CentOS خود استفاده کنید.

دانلود نسخه های سیستم عامل CentOS

برای دانلود رایگان و نصب نسخه های سیستم عامل CentOS کافی است بر روی لینک رو به رو  https://www.centos.org/  کلیک نمایید و نسخه مدنظر خود را دانلود نمایید.

نکته: اگر تصمیم به نصب CentOS7 دارید؛ از مطالعه و بررسی مقاله آموزش نصب سیستم عامل CentOS7 طی 4 مرحله غافل نشوید.

آموزش نصب CentOS 8 stream گام به گام

CentOS 8 Stream یک نسخه انتشاری از CentOS 8 است که  با توقف CentOS 8 به تازگی منتشر شده است. در CentOS 8 Stream به پیشرفته ترین نرم افزار ها و کتابخانه ها دسترسی خواهید داشت؛ همچنین به روز رسانی های مکررتری دریافت خواهید کرد.

پیش نیاز ها:

  • حافظه : 2 گیگابایت رم و بیشتر
  • فضای ذخیره سازی : 20 گیگابایت هارد دیسک
  • پردازنده : پردازنده 2 گیگاهرتز یا بالاتر

با توجه به اینکه این سیستم عامل در بین بهترین توزیع های لینوکس برای سرورها قرار دارد، خرید سرور مجازی لینوکس با سیستم عامل CENTOS نه تنها هزینه های خرید یک سرور قدرتمند را به حداقل می رساند، بلکه به شما کمک می کند که بدون نیاز به نگرانی در مورد پیش نیازها و شرایط نصب، صاحب یک سرور عالی با سیستم عامل CentOS شوید.

دانلود

همان‌طور که می دانید؛ ابتدایی ترین گام برای نصب سیستم عامل CentOS 8 دانلود آن است.

برای دانلود از لینک رو به رو:  CentOS 8 Stream اقدام نمایید.

در صفحه دانلود برای انتخاب ISOمربوطه بین دو گزینه CentOS Linux DVD ISO و CentOS Stream DVD ISO بر روی CentOS Stream DVD ISO کلیک نمایید.

دانلود و نصب CentOS 8 stream

سپس بر روی پیوند mirror که از نظر جغرافیایی به شما نزدیک تر است کلیک کنید.

نصب CentOS 8 stream

مرورگر شما باید شروع به دانلود  CentOS8 Linux DVD ISO نصب کند؛ فقط ممکن است کمی منتظر بمانید.

دانلود و نصب نصب CentOS 8 stream

نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

پس از دانلود سیستم عامل CentOS 8 Stream برای شروع نصب  از قسمت منوی GRUB؛ گزینه Install CentOS Stream 8.0.1905 را انتخاب کنید و بر روی <Enter> کلیک کنید.

نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

فرایند نصب با انتخاب زبان مورد استفاده حین نصب شروع می شود.

مراحل نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

اکنون برای انتخاب مقصد نصب، بر روی Installation Destination کلیک کنید.

 نحوه نصب سیستم عامل  CentOS 8 Stream

در صفحه ای مشاهده می کنید می توانید تنظیمات دلخواه جهت پیکربندی سیستم با بررسی گزینه های موجود انجام خواهید داد.

می توانید هارد یا SSD خود را انتخاب کنید و به CentOS 8 Stream اجازه دهید تا هارد دیسک یا SSD را به طور خودکار پارتیشن بندی کند یا می توانید خودتان آن را به صورت دستی پارتیشن بندی کنید.

  1. برای پارتیشن بندی خودکار، گزینه Automatic را انتخاب کرده و روی Done کلیک کنید.
  2. برای پارتیشن بندی دستی، گزینه Custom را انتخاب کرده و روی Done کلیک کنید.

مراحل نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

با انتخاب Click here to create them automatically می توانید به صورت خودکار پارتیشن بندی نمایید.

نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

 

نکته: پارتیشن بندی دستی برای برآوردن نیاز ها و اعمال  تنظیمات پیشرفته مناسب است.

با انتخاب گزینه done به صفحه تنظیمات برگردید.

به طور پیش فرض، CentOS 8 Stream سرور با محیط GUI را نصب می کند. اگر می خواهید آن را تغییر دهید، بر روی Software Selection کلیک کنید.

مراحل گام به گام نصب  CentOS 8 Stream

متناسب به نیازتان می توانید محیط متفاوتی را از اینجا انتخاب کنید. انتخاب ما محیط Workstation است زیرا می خواهیم CentOS 8 Stream را به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ اجرا کنیم.

پس از انتخاب یک محیط، روی Done کلیک کنید.

نصب سیستم عامل CentOS 8 Stream

برای تنظیم نام میزبان، روی Network & Host Name کلیک کنید.

آموزش نصب CentOS 8 Stream

پس از تایپ کردن نام میزبانی بر روی قسمت Apply کلیک کنید.

آموزش نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

همچنین می توانید از قسمتی که در تصویر زیر مشخص شده، امکان استفاده از شبکه برایتان مهیا شود.

نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

سپس بر روی قسمت Done کلیک نمایید.

آموزش نصب  CentOS 8 Stream

همچنین می توانید زبان، طرح صفحه کلید، مکان، زمان و تاریخ خود را از قسمت LOCALIZATION پیکربندی کنید.

نحوه نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

پس از اعمال تنظیمات مطابق نیازهایتان روی قسمت شروع نصب کلیک کنید.

نحوه نصب  CentOS 8 Stream

فرایند نصب آغاز می شود و لازم است برای ایجاد حساب کاربری جدید اکنون روی User Creation کلیک کنید.

نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

مشخصات شخصی خود را تایپ کنید؛ یادتان باشد که از اهمیت رمز عبور دسترسی (Root) غافل نشوید زیرا با استفاده از این رمز مدیریت سیستم و دسترسی به اطلاعات شما امکان پذیر است  و همچنین با انتخاب گزینه های مربوطه این کاربر را به عنوان مدیر تعیین کنید. پس از اتمام کار، روی Done کلیک کنید.

توجه: اگر از رمز عبور کوتاه/ساده استفاده می‌کنید، ممکن است برای تأیید رمز خود لازم باشد دوبار روی Done کلیک کنید.

آموزش نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

 

 

مراحل نصب ادامه می یابد.

مراحل نصب CentOS 8 Stream

 

پس از  انتظار چند دقیقه ای و اتمام مراحل نصب، روی Reboot کلیک کنید تا سیستم با راه اندازی مجدد برای استفاده از سیستم عامل آماده شود.

نصب CentOS 8 Stream

 

هنگامی که CentOS 8 Stream بوت شد، از شما خواسته می شود مجوز تحت عنوان توافقنامه لایسنس را بپذیرید؛ بنابراین روی License Information کلیک کنید.

نحوه نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

با تایید قسمت  I accept the license agreement موافقت نامه را تایید می کنید.

آموزش نصب  CentOS 8 Stream

در نهایت با کلیک بر روی  Finish configuration مراحل نصب سیستم عامل CentOs8 Stream را با موفقیت به اتمام می رسانید.

نصب و راه اندازی  CentOS 8 Stream

جهت ورود و استفاده از سیستم عامل CentOS 8 Stream نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و سپس Sign In را انتخاب کنید.

نصب سیستم عامل  CentOS 8 Stream

پس از ورود به سیستم، می توانید نسخه CentOS Stream و نسخه هسته را با دستورات زیر بررسی کنید:

cat /etc/redhat-release$

uname -r$

به همین راحتی توانستیم در کنار هم سیستم عامل CentOS 8 Stream را نصب کنیم.

جمع بندی

CentOS یک پروژه نرم‌افزار رایگان مبتنی بر جامعه را ارائه می‌دهد که برای ایجاد یک پلتفرم قوی برای رشد جوامع منبع باز ساخته شده است. همچنین یک محیط توسعه برای اکثر جوامع میزبانی، ارائه دهندگان فضای ابری، پردازش داده های علمی و غیره فراهم می کند؛ ما سعی کردیم اطلاعات جامعی را در ارتباط با سیستم عامل محبوب CentOS لینوکس در مقاله خود ارائه دهیم.

در انتها برای خرید سرور مجازی لینوکس با سیستم عامل CentOS به صفحه خرید آسام سرور مراجعه فرمایید و از خدمات بی نظیر ما نهایت لذت را ببرید.

هر سؤالی در مورد سیستم عامل CentOS داشتید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ ممنون که تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید.

سوالات متداول:

CentOS 8 تغییراتی را در ساختار مخزن، پایتون، به روز رسانی هسته، رم و cockpit نسبت به CentOS7 دارد و همانطور که اشاره کردیم نسخه CentOS7 تا تاریخ 2024 به روز رسانی های تعمیر و نگهداری را دریافت می کند.

 

 

این نسخه لینوکس برای کاربران تجاری که مایل به پرداخت هزینه های بالای RHEL نیستند مناسب است و اغلب به عنوان "لینوکس سازمانی" نامیده می شوند. علاوه بر این، پلت فرم CentOS می تواند برای پردازش داده های علمی و میزبانی مشاغل استفاده شود. به همین دلیل سرور CentOS یکی از وب سرورهای پر استفاده در شرکت ها و سازمان ها برای میزبانی برنامه های خود می باشد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید