شما برای مطالعه این مقاله فقط 13 دقیقه وقت نیاز دارید

windows-slow-boot-issues

ترفندهای بوت کردن سریع و افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز

5/5 - (3 امتیاز)

از آنجایی که کامپیوترها بخش اساسی زندگی ما شده اند، به همین دلیل سرعت و کارایی آن ها هم اهمیت زیادی برای ما دارد. خصوصا سیستم‌عامل پراستفاده ویندوز؛ چرا که زمانی که برای راه‌اندازی آن اختصاص می‌دهیم، انتظار داریم که در کمترین زمان ممکن بتوانیم با آن کار کنیم. معمولا بسیاری از کسانی که با ویندوز کار می کنند، با این مشکل یعنی طولانی شدن زمان بالا آمدن ویندوز، مواجه می شوند. البته روش های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند مشکل کند شدن سیستم ویندوز ۱۰ را حل کنید و بتوانید سریع تر بوت کنید. در این مقاله، به بررسی ترفندهایی خواهیم پرداخت که به شما در افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز کمک می‌کند تا تجربه‌ی کاربری بهتری داشته باشید. پس همراهمان باشید.

ترفندهای بهینه‌سازی بوت کردن ویندوز به کمک بهره‌وری زمانی، تجربه کاربری بهتر، حفاظت از سیستم و طول عمر سخت‌افزار کمک می‌کنند. این ترفندها به شما کمک می‌کنند تا کامپیوتر خود را سریع‌تر راه‌اندازی کنید و از زمان بیشتری برای کارهای مهم خود استفاده کنید.

البته ما در اینجا از نسخه ویندوز 10 استفاده کرده ایم؛ در صورتی که به این نسخه علاقه مند هستید، اما آن را در سیستم خودتان ندارید، می توانید با خرید سرور مجازی ویندوز 2019 آن را داشته باشید. البته نسخه های مختلفی از ویندوز وجود دارد که بسته به نیاز خودتان می توانید خریداری کنید.

راه اندازی سریع (Fast Startup) را غیرفعال کنید

یکی از گزینه های مشکل ساز که سبب می شود فرایند بوت شدن شما کند شود، گزینه راه اندازی سریع یا همان Fast Startup است. این گزینه معمولا به صورت پیش فرض فعال است و کاری که انجام می دهد، این است که پیش از آن که رایانه خاموش شود، اطلاعات را بارگیری کند و مدت زمانی که برای راه اندازی نیاز است را کاهش دهد. کارایی این گزینه تنها در زمان خاموش کردن است و در راه اندازی مجدد کاربردی ندارد.

چندان دلتان را به ویژگی Fast Startup خوش نکنید، چرا که با داشتن امکاناتی که بیان کردیم، در عین حال مشکلاتی را هم برای بیشتر افراد ایجاد کرده است و به همین دلیل اولین گزینه ای که باید در زمان کند شدن راه اندازی ویندوز به آن توجه کنید، تنظیمات مرتبط با Fast Startup است. احتمالا می پرسید که چگونه آن را غیرفعال کنیم؟

برای آن که این قابلیت را غیرفعال کنید، نیاز است که ابتدا قسمت «Settings» را باز کنید و به مسیر «System > Power & Sleep» وارد شوید. از صفحه باز شده، بر روی «Additional power settings» کلیک کنید تا بتوانید منوی «Power Options» را در کنترل پنل باز کنید.

در این بخش، بر روی گزینه «Choose what the power buttons do» که در سمت چپ نوار کناری قرار دارد، کلیک نمایید. برای اعمال تغییرات در این صفحه، نیاز به دسترسی ادمین دارید. بنابراین، روی متن بالای صفحه کلیک کنید که عبارت زیر آمده است: «Change settings that are currently unavailable».

حالا باید تیک گزینه Turn on fast startup (recommended) را بردارید و سپس بر روی «Save Changes» کلیک کنید تا تغییرات اعمال شده ذخیره شوند.

رفع کندی در بالا آمدن ویندوز ۱۰

اگر گزینه «Fast startup» را در اینجا مشاهده نمی‌کنید، به این دلیل است که ویژگی «hibernation» در سیستم شما فعال نیست و بنابراین در دسترس نیست. برای فعال کردن ویژگی «hibernation»، کافی است «Command Prompt» یا «PowerShell window» با دسترسی ادمین را باز کرده و اقدام به اجرای دستور زیر نمایید:

Powercfg /hibernate on

سپس مجدداً تلاش کنید تا گزینه fast startup را غیرفعال کنید.

تنظیمات حافظه مجازی را پیکربندی کنید

حافظه مجازی به عنوان یکی از ویژگی‌های ویندوز، اجازه می‌دهد که سیستم عامل از یک بخش از فضای هارد دیسک به عنوان حافظه موقت (RAM) استفاده کند. این ویژگی به عنوان Paging File شناخته می‌شود. با افزایش حجم حافظه مجازی، شما می‌توانید بیشتر از نرم‌افزارها و وظایف را به صورت همزمان در سیستم خود اجرا کنید. اگر ویندوز به حداکثر استفاده از حافظه‌ی فیزیکی رسیده باشد، از حافظه مجازی برای پشتیبانی از وظایف بیشتر استفاده می‌کند.

بعضی از کاربران متوجه شده‌اند که در ویندوز ۱۰، تنظیمات حافظه مجازی به صورت خودکار تغییر می‌کند و این باعث طولانی شدن زمان بالا آمدن ویندوز می‌شود. برای حل این مشکل، شما باید تنظیمات حافظه مجازی را دستی تنظیم کنید.

برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا، منوی استارت را باز کرده و «Performance» را تایپ کنید.

گزینه‌ی «Adjust the appearance and performance of Windows» را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده، بر روی سربرگ «Advanced» کلیک کنید.

حجم حافظه مجازی (Paging File) را در اینجا مشاهده می‌کنید.

برای تغییر حجم حافظه مجازی، روی گزینه‌ی «Change» کلیک کنید.

تنظیمات حافظه مجازی را پیکربندی کنید

در صفحه جدیدی که باز می‌شود، بخش مهمی در پایین صفحه وجود دارد. شما یک مقدار پیشنهادی (Recommended) و مقداری که در حال حاضر اختصاص داده شده است (Currently Allocated) را مشاهده می‌کنید. برخی از کاربران ممکن است متوجه شوند که مقادیر موجود در این بخش از مقادیر پیشنهادی فراتر رفته‌اند.

اگر با مشکل مشابهی مواجه هستید، گزینه‌ی «Automatically manage paging file size for all drives» را بردارید تا تغییرات اعمال شوند. سپس گزینه‌ی «Custom Size» را انتخاب کنید و مقادیر پیشنهادی را برای سیستم خود در بخش‌های «Initial Size و Maximum Size» وارد کنید. در نهایت، سیستم خود را ری‌استارت کنید تا تغییرات اعمال شود. این باید منجر به بهبود سرعت راه‌اندازی ویندوز ۱۰ شود.

تنظیمات حافظه مجازی را پیکربندی کنید

خاموش کردن ساب‌سیستم لینوکس

در ویندوز ۱۰، علاوه بر دستورالعمل کلاسیک Command Prompt، امکان دسترسی به ترمینال لینوکس نیز فراهم شده است. این قابلیت، برای توسعه‌دهندگان جذابیت دارد، اما ممکن است همین ویژگی باعث وقوع مشکلاتی شود که در نهایت منجر به کاهش سرعت ویندوز ۱۰ می‌شود. این قابلیت به طور پیش‌فرض فعال نیست. بنابراین، اگر با مفهوم Bash آشنایی ندارید، احتمالاً نیازی به انجام این مرحله نیست. در غیر این صورت، مراحل زیر را دنبال کنید.

برای خاموش کردن زیرساخت لینوکس، ابتدا عبارت «Windows features» را در منوی استارت تایپ کنید تا منوی «Turn Windows features on or off» باز شود. در پنجره‌ای که باز می‌شود، به پایین اسکرول کنید تا «Windows Subsystem for Linux» را پیدا کرده و تیک آن را بردارید. در نهایت، سیستم را ری‌استارت کنید.

بهبود کارایی ویندوز

اگر با انجام این مراحل مشکل بالا آمدن ویندوز حل شد، اما هنوز به ترمینال Bash نیاز دارید، می‌توانید از یک ترمینال جدید ویندوز برای انجام وظایف خود استفاده کنید.

به‌روزرسانی درایورهای گرافیک در ویندوز

یکی از مراحل مهم برای بهبود کارایی ویندوز ۱۰، بروزرسانی درایورهای گرافیک است. ویندوز ۱۰ معروف است که اغلب با مشکلات درایورها مواجه می‌شود و این ممکن است باعث کندی در عملکرد سیستم شود. به‌روزرسانی درایورهای کارت گرافیک می‌تواند به حل مشکلات مرتبط با اجرای ویندوز کمک کند.

برای شروع، می‌توانید با راست کلیک بر روی دکمه استارت، گزینه «Device Manager» را انتخاب کنید. سپس به بخش «Display adapters» بروید تا کارت گرافیک خود را شناسایی کنید. در این قسمت، معمولاً یکی از محصولات شرکت‌های «AMD» یا «Nvidia» نمایش داده می‌شود.

به‌روزرسانی درایورهای گرافیک در ویندوز 

همچنین، شما می‌توانید از نرم‌افزارهای ارائه شده توسط شرکت سازنده کارت گرافیکتان در رایانه‌ی شخصی خود استفاده کنید. شرکت‌های «Nvidia و AMD» نرم‌افزارهای خود را به صورت رایگان برای کاربران ارائه می‌دهند تا از طریق چند کلیک ساده، درایورهای سیستم را بروز کنید. شما می‌توانید آخرین آپدیت‌های موجود را نصب کرده و سپس سیستم خود را ری‌استارت کنید.

به‌روزرسانی درایورهای گرافیک در ویندوز 

در این مرحله، پیشنهاد می‌شود که به‌روزرسانی ویندوز را هم در نظر بگیرید. برای این کار، به بخش «Settings»، سپس «Update & Security»، و در نهایت «Windows Update» بروید. سپس بسته‌های به‌روزرسانی جدید را دانلود و نصب کنید تا ویندوز شما نیز به آخرین نسخه به‌روزرسانی شود.

تعطیل کردن برنامه‌های راه‌اندازی اجباری در استارت‌آپ

تعطیل کردن برنامه‌های راه‌اندازی اجباری در استارت‌آپ

احتمالاً به دنبال علل کند شدن ویندوز ۱۰ هستید و ممکن است عواملی مانند نرم‌افزارهایی که در صفحه بالا مشاهده می‌شوند، دلیل این اتفاق نباشند. با این وجود، اگر هر بار که ویندوز بارگذاری می‌شود زمان زیادی طول می‌کشد، احتمالاً برنامه‌های اجرایی زیادی در استارت‌آپ برای این تاخیر مسئولیت دارند.

هنگام نصب و حتی به‌روزرسانی نرم‌افزارها، بسیاری از آن‌ها به‌طور خودکار در بخش استارت‌آپ اجرا می‌شوند. اگر نرم‌افزاری را نصب کرده‌اید که باید با بالا آمدن ویندوز اجرا شود، این ممکن است باعث کاهش سرعت بالا آمدن سیستم شود. برای رفع این مشکل، می‌توانید به شیوه‌های زیر عمل کنید:

از منوی استارت، عبارت «MSConfig» را جستجو کنید یا با فشردن همزمان دکمه‌های «Win + R»، پنجره Run را باز کنید و «msconfig» را تایپ کنید و اینتر را بزنید.

در پنجره «System Configuration» به عنوان یک کاربر ویندوز، بر روی سربرگ «Startup» کلیک کنید، که لیستی از نرم‌افزارهای استارت‌آپ نشان داده نمی‌شود. همچنین، می‌توانید از طریق منوی «Task Manager» نیز به سربرگ «Startup» بروید، که با راست‌کلیک بر روی نوار وظیفه ویندوز یا با ترکیب دکمه‌های «Ctrl + Shift + Esc» قابل دسترسی است.

با رفتن به سربرگ «Startup»، می‌توانید آیتم‌ها را بر اساس نام، ناشر، وضعیت (فعال / غیرفعال) و تأثیر بر استارت‌آپ (زیاد، متوسط، کم) مشاهده کنید.

با برداشتن تیک از نرم‌افزارهایی که اجرای آن‌ها هنگام بالا آمدن ویندوز ضروری نیست، می‌توانید سرعت بارگذاری سیستم‌عامل را افزایش دهید. به‌طور همزمان، حتماً به‌خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از اجرای این نرم‌افزارها هنگام بالا آمدن ویندوز، باید تیک مربوط به آن‌ها را هم از قسمت «System Configuration» برداشته و ذخیره کنید. به‌طور کلی، برداشتن تیک نرم‌افزارها فقط به‌معنای متوقف کردن آن‌ها در زمان اجرا توسط «Task Manager» است.

توجه داشته باشید که برخی نرم‌افزارها حتماً باید هنگام بارگذاری سیستم‌عامل اجرا شوند. به‌عنوان مثال، برنامه‌های ویروس‌کش مانند نود ۳۲، آویرا، کسپرسکی و همچنین سرویس‌ها، درایورها و نرم‌افزارهای مرتبط با شبکه‌های بی‌سیم، صدا و تاچ‌پد (مخصوص لپ‌تاپ‌ها) نباید به‌طور کامل غیرفعال شوند. همچنین، نرم‌افزارها و درایورهای مرتبط با مایکروسافت و کارت‌های گرافیک اینتل، «AMD و Nvidia» نیز باید به‌طور صحیح تنظیم شوند. از این رو، نکته‌ی مهمی که باید به‌خاطر داشته باشید این است که تنها نرم‌افزارها و اجزایی که به‌طور خودکار و بدون اجازه‌ی شما اجرا می‌شوند، باید غیرفعال شوند.

اجرای اسکن SFC برای رفع مشکلات کند بالا آمدن ویندوز

می‌توانید از ابزار «System File Checker (SFC)» استفاده کنید تا فایل‌های سیستمی خراب یا دچار اشکال را بررسی و در صورت لزوم ترمیم کنید. این ابزار می‌تواند بهبود کارایی بالا آمدن ویندوز را تسهیل کند.

کلیک کنید  آموزش آپدیت ویندوز 7 به 10 به همراه مراحل تصویری

ابتدا مفهوم SFC را شرح می‌دهیم. ابزار SFC مخفف «System File Checker» است و با اجرای آن، یک برنامه فعال می‌شود که به تفصیل فایل‌های سیستمی ویندوز را بررسی می‌کند. این اسکن جهت کشف هرگونه خرابی یا اشکال در فایل‌های مهم سیستمی انجام می‌شود و در صورت لزوم، فایل‌های آسیب‌دیده را با نسخه‌های صحیح و جدید‌تر جایگزین می‌کند.

در صورتی که تجربه‌ی ناخوشایند کندی در بالا آمدن ویندوز داشته‌اید، توصیه می‌شود حتما یک بار اسکن SFC را اجرا کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا مشکلات مرتبط با فایل‌های خراب ویندوز را شناسایی و برطرف کنید.

معمولا زمانی از اسکن SFC استفاده می‌کنیم که برنامه‌ها به طور مکرر کرش می‌کنند یا با پیغام‌های خطا روبه‌رو می‌شویم، از جمله پیغام‌های مرتبط با فایل‌های DLL که گم می‌شوند. در مواردی شاید با صفحه‌ی آبی مرگ نیز مواجه شویم. به منظور اجرای اسکن، نیاز است تا Command Prompt را با دسترسی ادمین باز کرده و سپس دستور زیر را تایپ و اجرا کنید:

sfc /scannow

پس از تایپ و اجرای این دستور، یک اسکن کامل از سیستم شما انجام می‌شود. هر فایل خراب یا گم شده در این اسکن ابتدا تعمیر شده و سپس با نسخه‌های سالم جایگزین می‌شود. لازم به ذکر است که ممکن است این فرآیند مدت زمان زیادی به طول بیانجامد، اما در طول این فرآیند، پنجره Command Prompt را باز نگذارید.

در صورتی که تنها به دنبال اسکن و شناسایی مشکلات هستید و نیازی به ترمیم فایل‌های سیستمی ندارید، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

sfc /verifyonly

پس از اتمام اسکن، به یکی از سه پیام زیر ممکن است برخورد کنید:

Windows Resource Protection did not find any integrity violations: این پیام نشان می‌دهد که هیچ مشکلی در فایل‌های سیستمی شما شناسایی نشده است و مشکل از آن‌ها نشأت نمی‌گیرد.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired: این پیام نشان می‌دهد که تعدادی از فایل‌های سیستمی دچار خرابی شده‌اند اما با موفقیت ترمیم شده‌اند.

Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them: این پیام نشان می‌دهد که برخی از فایل‌های سیستمی دچار خرابی شده‌اند ولی امکان ترمیم آن‌ها توسط ابزار SFC وجود ندارد. در چنین حالتی، پیشنهاد می‌شود که ابزار را در حالت Safe Mode اجرا کنید و در صورت لزوم از ابزارهای دیگری مانند DISM استفاده کنید.

ریست، گزینه همیشه روی میز!

در صورتی که تمام تلاش‌ها به نتیجه نرسیدند، می‌توانید به ریست کردن دستگاه خود روی آورید. در صورتی که تمامی پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده در این مطلب به نتیجه مطلوب نرسید، بهترین راه برای افزایش سرعت بوت ویندوز، نصب مجدد یک نسخه سالم از ویندوز ۱۰ است.

برای انجام ریست دستگاه شخصی خود، چندین راه حل در اختیار دارید. یکی از گزینه‌های موجود، گزینه Refresh است که به صورت داخلی در ویندوز وجود دارد و امکان نصب مجدد ویندوز بدون حذف هیچ یک از فایل‌های شما را فراهم می‌کند. با این حال، بهتر است قبل از اقدام به هرگونه ریست، از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید. برای شروع فرآیند ریست دستگاه به بخش تنظیمات (Settings) بروید، سپس به قسمت به‌روزرسانی و امنیت (Update & Security) مراجعه کنید و در بخش بازیابی (Recovery) گزینه شروع (Get started) زیر بخش بازنشانی این کامپیوتر (Reset this PC) را انتخاب کنید تا فرآیند ریست آغاز شود.

تعطیل کردن برنامه‌های راه‌اندازی اجباری در استارت‌آپ

تنظیمات UEFI/BIOS خود را تنظیم کنید

تنظیمات UEFI/BIOS خود را تنظیم کنید

برخی از کامپیوترها دارای تنظیم Fast Boot در بایوس هستند. در مقایسه با راه‌اندازی سریع در ویندوز، تنظیم Fast Boot برخی از آزمایش‌های اولیه‌ای که کامپیوتر شما هنگام روشن شدن انجام می‌دهد را نادیده می‌گیرد. هر کسی که به طور منظم به BIOS نیاز دارد – مانند اورکلاکرها – ممکن است بخواهد این تنظیم را خاموش کند، اما اگر این تنظیم هنوز فعال نشده است، اکثر افراد می‌توانند از روشن کردن آن بهره‌ برده باشند.

برای فعال کردن این ویژگی، شما باید کامپیوتر خود را ریبوت کرده و دکمه‌ای که برای ورود به تنظیمات بایوس می‌بایست فشار دهید، روی صفحه راه‌اندازی فشار دهید. دقیقاً کدام دکمه بسته به نوع و مدل دستگاه شما متفاوت خواهد بود. در منو جستجو کنید و تنظیمات fast boot (یا هر چیزی که در سیستم شما به آن اطلاق می‌شود) را پیدا کنید و آن را فعال کنید.

هر مادربرد متفاوت است، بنابراین در تنظیمات UEFI/BIOS خود کنجکاوی کنید تا ببینید آیا ویژگی‌های دیگری در تنظیمات بایوس برای بالا آمدن ویندوز وجود دارند که می‌توانند روند بوت کردن را تسریع کنند یا غیرفعال کنند. برخی هم توصیه می‌کنند که اولویت Boot Order خود را تغییر دهید تا دیسک سخت خود را به جای درایو DVD یا بوت از شبکه در ابتدای لیست قرار دهید.

برنامه های راه اندازی را کاهش دهید

برنامه های راه اندازی را کاهش دهید

هر چه تعداد برنامه‌هایی که در زمان راه‌اندازی تنظیم کرده‌اید بیشتر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا کامپیوتر شما به وضعیت قابل استفاده‌ای برسد وقتی آن را راه‌اندازی می‌کنید. برخی از برنامه‌هایی که در زمان راه‌اندازی شروع به کار می‌کنند، ممکن است برای همیشه اجرا شدن ضروری باشند، اما بسیاری از آن‌ها احتمالاً نیازی به اجرا در این زمان ندارند. برای دیدن چه چیزی در زمان راه‌اندازی شروع به کار می‌کند، کلیدهای Ctrl + Shift + Esc را همزمان فشار دهید تا مدیریت وظایف (Task Manager) باز شود.

کاربران ویندوز 10 می‌توانند در پایین بر روی گزینه «More details» کلیک کنند، سپس به تب راه‌اندازی (Startup) بروند. اگر شما ویندوز 11 دارید، دسته برنامه‌های راه‌اندازی را کلیک کنید. لیستی از برنامه‌هایی که همزمان با کامپیوتر شما راه‌اندازی می‌شوند، با تخمین ویندوز از تأثیر آنها بر زمان راه‌اندازی شما نمایش داده می‌شود.

همچنین در گوشه بالا و سمت راست زمان آخرین BIOS را خواهید دید – این به شما می‌گوید چقدر زمان لازم است تا BIOS کنترل را به ویندوز منتقل کند، بنابراین اگر این عدد بیش از چند ثانیه باشد، شاید بهتر باز هم به تنظیمات BIOS نگاهی داشته باشید. در برخی موارد، ممکن است مادربرد شما کم‌سرعت باشد.

اگر برنامه‌ای را در این لیست مشاهده می‌کنید که در زمان راه‌اندازی به آن نیاز ندارید – به ویژه اگر تأثیر آغاز آن بالا باشد – به تنظیمات آن برنامه بروید و گزینه اجرای همراه با ویندوز را غیرفعال کنید. (به عنوان مثال، Dropbox به دلیل تأثیر آغاز خوبی که دارد، ارزش اجرا در زمان راه‌اندازی را دارد – اما احتمالاً نیازی به اجرا همزمان با کامپیوتر برای Epic Games Launcher ندارید.)

برنامه های راه اندازی را کاهش دهید

اگر گزینه‌ای در تنظیمات راه‌اندازی آن برنامه نمی‌بینید، می‌توانید آن را از پنجره مدیریت وظایف (Task Manager) غیرفعال کنید تا اجازه اجرای آن در زمان راه‌اندازی را ندهید. همچنین می‌توانید به تنظیمات > برنامه‌ها > راه‌اندازی بروید و هر چیزی که نمی‌خواهید در زمان راه‌اندازی باز شود را خاموش کنید.

برای دسترسی به پوشه راه‌اندازی خود، به کاشی پرونده (File Explorer) بروید و «%APPDATA%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup» را در نوار آدرس تایپ کنید. هر میان‌بری که در اینجا اضافه می‌شود، به طور خودکار در زمان راه‌اندازی اجرا خواهد شد – بنابراین اگر چیزی در اینجا وجود دارد که نمی‌خواهید در زمان راه‌اندازی اجرا شود، آن را از پوشه حذف کنید.

اجازه دهید به روز رسانی ویندوز در زمان خرابی اجرا شود

زمان‌های فعالیت ویندوز ۱۰

وقتی ویندوز به روزرسانی‌هایی را اجرا می‌کند، باید زمانی را برای نصب آن‌ها در هنگام خاموشی و سپس اغلب هنگام روشن کردن کامپیوتر بگیرد. اگر از این حالت در حال آماده‌سازی ویندوز در هنگام به روزرسانی‌ها خسته شده‌اید و فقط می‌خواهید بازی کنید، باید زمان‌های فعالیت را تنظیم کنید تا ویندوز کار خود را انجام دهد وقتی که شما از کامپیوتر استفاده نمی‌کنید.

این به این معناست که باید به دستگاه‌تان اجازه دهید به صورت خودکار به روزرسانی‌ها را انجام دهد. برای تنظیم این حالت در ویندوز ۱۰، به  Settings > Update & Security > Windows Update > Change Active Hours بروید، سپس بر روی Change فعالیت کلیک کنید. در ویندوز ۱۱، به Settings > Windows Update > Advanced options بروید، سپس بر روی Active hours کلیک کنید و گزینه را به حالت Manually تغییر دهید.

زمان‌های فعالیت ویندوز ۱۰

به ویندوز بگویید که در چه زمانی از دستگاه بیشترین استفاده را می‌کنید – به عنوان مثال، از ساعت ۹ تا ۵ – ویندوز سعی خواهد کرد در زمان‌هایی که سیستم در حالت آرامی است، به صورت خودکار به روزرسانی‌ها و راه‌اندازی مجدد انجام دهد، به جای اینکه با راه‌اندازی ناگهانی‌ای شما را مختل کند.

سیستمتان را به هارد SSD ارتقا دهید

بیشتر کامپیوترها در حال حاضر با هارد دیسک جامد ارسال می‌شوند که در مقابل هارد دیسک‌های مکانیکی چرخشی دورانه بسیار سریع‌تر هستند. اگر هنوز از یک کامپیوتر قدیمی با هارد دیسک ارثی استفاده می‌کنید، زمان آن رسیده است که هارد خود را ارتقا دهید. نه تنها برنامه‌ها در مقایسه با هارد دیسک قدیمی‌تان تقریباً به صورت فوری اجرا می‌شوند، بلکه کامپیوتر شما نیز بسیار سریع‌تر راه‌اندازی خواهد شد.

تقریباً هر کامپیوتری با دیسک چرخشی را می‌توان به راحتی ارتقا داد. راهنمای ما می‌تواند به شما کمک کند تا نصب ویندوز خود را بر روی یک ssd کپی کنید، اگر نمی‌خواهید از ابتدا شروع کنید.

شما باید دستورالعمل‌ها را برای باز کردن کامپیوتر خاص خود و جایگزینی دیسک جستجو کنید، چرا که این می‌تواند از دستگاه به دستگاه متفاوت باشد. خبر خوب این است که برای بیشتر کامپیوترها نیازی به بیش از یک پیچ گوشتی (و گاهی اوقات یک بیت تورکس) نخواهید داشت.

از Sleep Mode استفاده کنید

از Sleep Mode استفاده کنید

مسئله اینجاست: بوت کردن مجدد همیشه کندتر از از سرگیری از حالت خواب خواهد بود. اگر از طولانی شدن زمان راه‌اندازی کامپیوتر خود ناراضی هستید، در نظر داشته باشید به جای خاموش کردن کامپیوتر، به سادگی آن را به حالت خواب ببرید.

استفاده از «Sleep Mode» ممکن است یک مقدار بیشتر برق مصرف کند نسبت به خاموشی کامل، اما تفاوت در هزینه برق بسیار کم است. همچنین، کامپیوترتان را به «Sleep Mode» بردن به این معناست که ممکن است توسط برنامه‌های پس‌زمینه ناخواسته بیدار شود، اما ما راهنمایی برای رفع این مشکل داریم.

البته خاموش کردن همچنان جایگاه خودش را دارد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید لپ‌تاپتان را برای چند روز در کیفتان بگذارید، احتمالاً می‌خواهید آن را به طور کامل خاموش کنید. با این حال، هر چه بیشتر از Sleep Mode استفاده کنید، کمتر نگران زمان شروع آزاردهنده خواهید بود.

سخن آخر

در پایان، با بهره‌گیری از ترفندهایی که در این مقاله معرفی شد، شما می‌توانید تجربه‌ی بهتری از بوت کردن سریع و افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز خود را تجربه کنید. این راهکارها، نه تنها زمان و صبر شما را در زمان راه‌اندازی کاهش می‌دهند، بلکه باعث بهبود کارایی کلی سیستم شما نیز خواهند شد. به یاد داشته باشید که با اجرای این ترفندها، می‌توانید به سرعت و کارآیی ویندوز خود دست یابید و لذت ببرید. در صورتی که کند شدن ویندوز پس از آپدیت رخ داده است، می توانید به مقاله ما سر بزنید و از راهکارهایی که برایتان آورده ایم، استفاده کنید.

سوالات متداول:

بله، استفاده از درایو‌های نوری برای بوت کردن باعث افزایش زمان راه‌اندازی می‌شود. بهتر است از روش‌های دیگری مانند USB یا درایو‌های جامد (SSD) استفاده کنید.

بله، برخی برنامه‌های آنتی‌ویروس ممکن است زمان زیادی برای بررسی و بارگیری در زمان راه‌اندازی بگیرند. انتخاب یک برنامه آنتی‌ویروس سبک و بهینه می‌تواند به بهبود سرعت بوت کمک کند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

2 آبان 1402
رضا کریمی

ریست ویندوز 10 چقدر طول میکشد؟

    2 آبان 1402
    مارال آزاد

    اگر قصد ریست کامل ویندوز را دارید، این ممکن است تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. این به میزان داده‌ها و برنامه‌هایی که در سیستم شما وجود دارند بستگی دارد. شما میتوانید با استفاده از مقاله ریست فکتوری ویندوز این کار را بدون مشکل انجام دهید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید