شما برای مطالعه این مقاله فقط 19 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-NFT

NFT چیست؟ آشنایی با کاربردهای توکن غیر قابل تعویض NFT

5/5 - (1 امتیاز)

شاید شما هم تعجب می کنید که چطور می شود با فروش عکس یک گل، میلیون ها دلار به دست آورد؟ وقتی پول درآوردن انقدر راحت است، چرا تا الان کاری نکرده اید؟ بله، همه این ها درست! ولی کمی صبر کنید. با اینکه NFT یک تکنولوژی جدید است و توجه همه به خود جلب کرده است اما همه چیز به همین سادگی ها نیست.

NFT یا همان توکن غیرقابل تعویض یکی از جدیدترین روش های سرمایه گذاری است که مخصوصاً توجه هنرمندان را به خود جلب کرده است چون با استفاده از آن می توان به سود دلخواه رسید و از حق مالکیت خود هم محافظت کرد.

قبل از هر کاری باید به طور کامل با NFT و طرز کار آن آشنا شوید تا بعد بتوانید وارد این حوزه شوید. دنیای NFT پیچیده است ولی نه به حدی که قابل درک نباشد. اگر مطالبی که در این مقاله ارائه می دهیم را با دقت دنبال کنید متوجه می شوید که تبدیل شدن به یک متخصص NFT یک آرزوی دست نیافتنی نیست.

کافیست آرامش خود را حفظ کنید و قدم به قدم به تجربه و دانش خود اضافه کنید تا انگیزه و هیجان خود را صرف سرمایه گذاری در مسیری کنید که می تواند شما را به اوج موفقیت برساند:

NFT چیست و چرا انقدر اهمیت پیدا کرده است؟nft چیست

NFT مخفف “non-fungible token” است و شکل دیجیتالی یک قطعه هنری، موسیقی و آیتم های بازی و … را ارائه می دهد. منظور از کلمه non-fungible این است که یک عکس، فیلم یا هر فایل دیجیتالی NFT کاملاً منحصر به بفرد است و امضای مخصوص خودش را دارد پس به همین خاطر به هیچ وجه نمی توان آنها را کپی یا جایگزین کرد.

اینگونه به قضیه نگاه کنید که یک اسکناس 100 هزارتومانی با 2 اسکناس 50 هزارتومانی قابل تعویض است ولی فقط یک نقاشی مونالیزا اصلی وجود دارد که بی نظیر است و اگر از نقاشی عکس بگیرید یا آن را چاپ کنید هم باز نسخه اصلی این نقاشی منحصر به فرد است و نمی توان آن را هر نسخه مشابه دیگر تعویض کرد.

یا انگشتر مادربزرگ شما که از اجدادش به ارث رسیده است، هر چقدر هم که با جواهرهای مشابه قابل مقایسه باشد هم باز ارزش معنوی و قدمت انگشتر مادربزرگ شما منحصربفرد است و قابل قیمت گذاری و معاوضه نیست.

با اینکه NFT ها از سال 2014 وجود دارند ولی از سال 2021 بود شاهد انفجار محبوبیت این توکن ها شدیم. وقتی مایک وینکلمن – معروف به “بیپل”، 5000 نقاشی که هر روز کشیده بود را ترکیب کرد و اثر هنری ” EVERYDAYS: The First 5000 Days” را به قیمت 69.3 میلیون دلار فروخت، آنجا بود که قدرت NFT ها بیشتر از قبل در دنیا سروصدا به پا کرد.

عکس nft Every days

پس تا اینجا متوجه می شویم که NFT ها در واقع شکل دیجیتالی هر چیزی است که در دنیای مدرن با اصطلاح لوکس شناخته می شوند و ارزشی که دارند بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود.

NFT هم مثل ارزهای دیجیتال محبوبی مثل بیت کوین روی بلاک چین ساخته می شوند ولی نه با هدف تراکنش های مالی بین معامله گرها. NFT ها به عنوان یک گواهی برا تضمین مالکیت یک دارایی استفاده می شوند. البته این را هم بگوییم که این گواهی به شکل دیجیتال است و اکثر آنها بر اساس شبکه بلاک چین اتریوم هستند.

تا اینجا متوجه می شویم که:

  • NFT یک دارایی دیجیتال است که کلکسیون های اینترنتی مثل تصویر و مسیقی را با گواهی معتبر ایجاد شده توسط بلاک چین نشان می دهد.
  • هر NFT منحصر به فرد است و امضای دیجیتال مخصوص خودش را دارد.
  • NFT ها قابل کپی یا معاوضه نیستند.
  • به هیچ وجه نمی توان یک NFT را جعل یا دستکاری کرد.
  • NFT ها دارایی دست نخورده و غیرقابل تقسیم هستند.
  • هر کس می تواند مالکیت NFT را از طریق داده های موجود در بلاک چین تایید کند.

پس شاید بتوانید با یک کلیک راست، اثر هنری NFT که یک شخص میلیون ها دلار برای آن پرداخت کرده است را دانلود کنید ولی NFT ها چیزی را به صاحبان اثر می دهند که قابل کپی نیست: گواهی مالکیت اثر.

پس، اگر دوست دارید اثرهای هنری شما در وضعیت بد بازار تلف نشوند و برچسب دیجیتالی مخصوص خود را داشته باشند که ارزش کار شما هم حفظ شود، کاملاً منطقی است که به حوزه NFT علاقمند باشید.

البته، فقط علاقمندی کافی نیست. همه چیز با تلاش و مهارت است که معنا پیدا می کند. اگر در یادگیری NFT سنگ تمام بگذارید و قدم های اول این مسیر را با مطالب این مقاله بردارید، بعدها وارد یک بعد دیگری از NFT ها می شوید و متوجه اهمیت استفاده از NFT Bot ها می شوید. چه ایده ای بهتر از اینکه با خرید سرور مجازی ترید، فضای مناسبی را برای خرید و فروش NFT ها و کسب سود بیشتر فراهم کنید.

NFT چگونه کار می کند؟نحوه کار nft

هر NFT، شکل دیجیتالی یک اثر هنری، کلیپ، کلکسیون، آواتار مجازی و حتی توئیت است و دارای کد، شناسه و متاداده های خاص خودش است که هیچ توکن دیگری نمی تواند آن را تغییر دهد.

این توکن ها از طریق فرآیندی به اسم minting ایجاد می شوند. این فرآیند، با استفاده از قراردادهای هوشمند، فایل دیجیتالی را به دارایی دیجیتالی تبدیل می کند و یک توکن منحصر به فرد ایجاد می کند و چون به دنبال اثبات مالکیت این دارایی ها هستیم نیاز به یک پایگاه داده شفاف و غیرقابل تغییر داریم که رکوردهای اطلاعاتی همه NFTها را ثبت کنیم. اینجاست که فناوری بلاک چین وارد عمل می شود.

پس بلاک چین به عنوان یک دفترکل، تاریخچه مالکیت و تراکنش های هر NFT را با تمام جزئیات مدیریت می کند. بلاک چین غیرقابل تغییر و توزیع شده است و همین ماهیت ها هستند که باعث می شوند همه NFT ها به صورت کاملاً شفاف ذخیره شوند و هر کسی این اجازه را داشته باشد که هر زمان خواست بتواند اعتبار و صحت هر NFT را بررسی کند.

هر بار که یک NFT ایجاد می شود، تراکنش مربوط به آن به طور کامل و با مهر زمانی دقیق روی بلاک چین ذخیره می شود و با این اطلاعات است که می توان هر NFT را به طور دقیق ردیابی کرد. از طرف دیگر، موقع فروش NFT هم، اطلاعات دقیق مربوط به مالکیت و … هم به عنوان بلاک جدید به بلاک چین اضافه می شود تا همه چیز برای معامله گران واضح باشد.

بلاک چین های مختلفی هستند که می توان برای مدیریت NFTها استفاده کرد ولی اتریوم از معروف ترین آنهاست چون دارای یک شبکه قدرتمند است و قراردادهای هوشمند مناسبی را دارد.

البته، باید به این نکته هم اشاره کنیم که این قراردادهای هوشمند هستند که نحوه مالکیت و مدیریت NFT را مشخص می کنند. به عنوان مثال، یک قرارداد هوشمند می تواند به گونه ای ایجاد شود که به ازای هر بار فروش NFTها، یک درصد مشخصی از مبلغ پرداختی به مالک اصلی تعلق بگیرد.

پس با این اوصاف، باید موقع انتخاب بلاک چین برای NFT حساسیت به خرج بدهید چون یک انتخاب اشتباه می تواند پیامدهای بدی را برای شما داشته باشد و باعث اختلال در معاملات شود.

NFT چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال دارد؟فرق ارز دیجیتال و nft

شباهت بین NFT و سایر ارزها فقط در نحوه برنامه نویسی و توسعه آنها با فناوری بلاک چین خلاصه می شود. ولی وقتی بحث تفاوت ها است، قضیه فرق می کند.

اسکناس ها و ارزهای دیجیتالی “قابل تعویض” هستند یعنی همه یک 10 هزارتومانی ها ارزش برابری دارند و وقتی قرار است به شخصی 10 هزار تومان قرض دهید، به طور تصادفی یکی را برمیدارید و به طرف مقابل می دهید.

1 بیتکوینی که رضا دارد با یک بیتکوینی که علی دارد، ارزش برابری دارند. همین ویژگی “قابل تعویض بودن” باعث شده ست که معامله گری ارز دیجیتال به یک روش قابل اعتماد برای انجام تراکنش ها روی بلاک چین تبدیل شود.

ولی قضیه NFT ها فرق می کند چون آنها “غیرقابل تعویض” هستند. هر کدام از NFTها دارای امضای دیجیتال مخصوص هستند و همین “منحصر بفرد بودن”، امکان مبادله آنها با یکدیگر را غیرممکن می کند.

مثلاً عکس میمون خسته با عکس EVERYDAYS برابر نیست چون هر دوی آنها NFT هستند. حتی عکس میمون خسته هم با یک نسخه NFT دیگر از میمون خسته یکی نیست چون هر کدام ویژگی های منحصربفردی مثل اندازه، میزان نادر بودن، مالک و … دارند که آنها را از هم متمایز می کند.

عکس nft میمون خسته

 

بیایید از این جهت هم به موضوع نگاه کنیم. وقتی از پول موجود در حساب بانکی خود برای خرید لوازم موردنیاز خود استفاده می کنید یا از ارزهای دیجیتال خود برای تراکنش ها استفاده می کند یا آنها را به ارزهای سنتی یا سایر ارزهای دیجیتال تبدیل می کنید، در واقع از ویژگی قابل تعویض بودن لذت می برید.

چیزی که در NFT ها نشانی از آن نیست. NFT ها غیرقابل جایگزینی هستند و مثل یک قطعه هنری منحصربفرد و کمیاب هستند و همین جذابیت و مطلوبیت است که باعث شده است اکثر افراد از ارزهای دیجیتال خود برای خرید NFTها استفاده کنند.

NFT چه کاربردهایی دارد؟

NFT ها می توانند شکل دیجیتالی هر فایلی مثل تصویر و ویدیو باشد که به راحتی قابل تکثیر و کپی هستند. تبدیل فایل ها به توکن و ایمن کردن آن در یک بلاک چین، هم پروسه خرید و فروش آنها را کارآمدتر می کند و هم اینکه احتمال کلاه برداری و تقلب را کمتر می کند.

NFT ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند و فرصت های جدیدی ایجاد کرده اند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

هنر

با NFT دیگر نیازی نیست که نگران کپی شدن اثرات یا هزینه هنگفت برگزاری گالری یا ایجاد آلبوم باشید. با توکن کردن اثر خود و عرضه نسخه دیجیتالی آن، نه تنها کمیابی و اصالت اثر را حفظ می کنید، بلکه شرایط را برای سود بیشتر هم فراهم می کنید. به این صورت که هنرمندان علاوه بر مبلغ دریافتی موقع فروش اثر، می توانند از قراردادهای هوشمندی استفاده کنند که هر زمان اثرشان به شخص جدید فروخته شد، درصدی از مبلغ پرداختی را هم دریافت کنند.

اگر به این موضوع فکر می کنید که وقتی یک اثر به فروش می رسد و مالکیت آن انتقال پیدا می کند، پس حقوق مالکیت مالک اصلی چه می شود؟ مالیکت می تواند قابل انتقال یا منحصربفرد باشد و مطمئناً اگر مالکیت هم منتقل شود، قیمت فروش بالاتر می رود. ولی در حالت کلی، معمولاً مالکیت فیزیکی و معنوی مثل کپی رایت همراه NFT فروخته نمی شود.

پس با این اوصاف، طبیعی است کهNFT در صنعت هنر طوفان به پا کند و شور و اشتیاق هنرمندان برای ارائه اثرهای بهتر و رسیدن به ارزش دلخواه خود چند برابر شود.

بازی

وقتی به عنوان یک گیمر حرفه ای به دستاوردهای بزرگی دست پیدا می کنید و صاحب آیتم ها و دارایی های مجازی ارزشمندی می شوید، چرا از این دستاوردها برای کسب درآمد استفاده نمی کنید؟

در حالت عادی، عملکرد شما در بازی ها به وضعیت سازنده بازی بستگی دارد. هر چقدر هم که انرژی و هزینه خود را صرف باز کردن مراحل جدید و به دست آوردن آیتم های جدید کنید، باز هم سازنده بازی با یک حرکت می تواند همه چیز را به باد دهد.

بله. با NFT می توانید سلاح ها، وسایل نقلیه، لباس ها، ضخصیت ها و سایر دارایی هایی که در بازی ها به دست آورده اید را به NFT تبدیل کنید و در ازای یک مبلغ هنگفت، در اختیار سایر گیمرها قرار دهید.

شاید الان شما هم دارید به این قضیه فکر می کنید که بعد از خرید نسخه های دیجیتالی این دارایی ها چگونه می توان از آنها استفاده کرد؟

استفاده از دارایی های NFT در بازی هایی امکان پذیر است که از NFT پشتیبانی می کنند و ویژگی های بازی را با NFT ترکیب می کنند. CryptoKitties اولین شرکتی بود که در سال 2017 این کار را انجام داد و امکان تعامل و تجارت را برای آنها فراهم کرد. این مدل به قدری موفق بود که باعث شد شبکه اتریوم به خاطر حجم بالای تراکنش ها به مدت کوتاهی مسدود شود.

موسیقی

اکثر هنرمندان موسیقی از قراردادهای خود با پلتفرم های موسیقی ناراضی هستند و حس می کنند که نتیجه تلاش های خود را نمی گیرد. به این صورت که، طبق قانون “قانون 90/10” ،در حالت عادی 10 درصد درآمد انتشار موسیقی یا آلبوم به خواننده تعلق می گیرد و 90 درصد آن به پلتفرم و … اختصاص می یابد ولی با NFT ها، 10 درصد درآمد به پلتفرم و 90 درصد هم به هنرمند تعلق می گیرد.

پس با استفاده از NFT ها، هنرمندان می توانند آهنگ ها و آلبوم های خود را توکن کنند، حق امتیاز را به خودشان اختصاص دهند و فایل های دیجیتالی را به منبع درآمد اضافی تبدیل کنند.

ترانه “Time in Disguise” یکی از اثرات Kings of Leon بود که قبلاً منتشر نشده بود و برای اولین بار تحت قالب NFT عرضه شد و به عنوان اولین موسیقی NFT پخش شده در فضا در تاریخ ثبت شد.

آهنگ Time-in-Disguise

مشاوره املاک مجازی

NFT ها و املاک برای همدیگر ساخته شده اند. به منظور درک کامل املاک مجازی، کافیست متاروس را به ذهن خودتان بیاورید چون حوزه املاک هم به عنوان یکی از جنبه های آن شناخته می شود. انتقال اسناد، ارائه مالکیت و حتی پیگیری نحوه تغییر ارزش املاک با NFT ها هم قابل انجام است آن هم با سرعت و کیفیت بالاتر.

حتی می توانید با استفاده از قردادهای هوشمند مخصوص و ایجاد خدماتی در زمینه اجاره ملک کارهای مربوط به مشاوره املاک را با دقت بیشتری جلو ببرید و از داده های حساسی مثل جزئیات کارت اعتباری محافظت کنید چون قرار است به جای پول نقد ، معامله خود را با NFT ها انجام دهید.

تصور کنید قرار است یک ملک بخرید و کافیست که چند کلیک انجام دهید تا بدانید ملک موردنظر شما چه زمانی ساخته شده است، مالک اصلی آن کیست و چه تغییراتی در آن انجام شده است. همه این ها به لطف NFT ها امکان پذیر است و اگر استفاده درستی از این توکن ها داشته باشید مطمئناً از خرید یا فروش خود نهایت سود و لذت را خواهید برد.

مد و فشن

NFT توجه طرفدارن مد و فشن را هم به خوبی جلب کرده اند و نه تنها در قالب لباس و کلکسیون، بلکه به عنوان بخش های از آواتارهای مجازی برای گفتگو با دوستان، شرکت در یک کنسرت یا جلسه مجازی هم استفاده می شوند.

همچنین، برندهای بزرگی مثل Gucci هم با NFT در حال جهش هستند. مثلاً برند Gucci یک کیف NFT را در Roblox به قیمت بیش از 4000 دلار فروخت که این مبلغ بالاتر از قیمت کیف واقعی و فیزیکی است. عگس زیر مربوط به همین کیف است:

کیف nft شرکت گوجی

در کل، به لطف NFT شاهد فرصت های فروش پرسودتری در صنعت مد و لباس هستیم و این می تواند رابطه بین مخاطبان و تبلیغاتی که از طرف طراحان مد، هنرمندان  و اینفلوئنسرها را قوی تر کند.

مالکیت اختراعات

NFT ها برای محافظت از مالکیت معنوی اختراعات و پتنت ها عالی هستند. استفاده از توکن های غیرقابل تعویض این امکان را به کاربران می دهد که مالکیت واقعی اختراعات خود را اثبات کنند. کاری که با ابزارهای سنتی مثل علائم تجازی و حق چاپ ممکن نیست.

با این که طی دوره زمانی مشخص، با خرید و فروش NFT ها مالکیت آنها هم تغییر می کند ولی زنجیره NFT غیرقابل تغییر است و مالک NFT هر زمان خواست می تواند ثابت کند که مالک اصلی یک اثر خودش است.

زنجیره تامین

تمام محصولات، مخصوصاً محصولات غذایی موقع تایید اصالت، مواد به کار رفته و … به مشکل برمی خورند. چه ایده ای بهتر از اینکه با استفاده از بلاک چین به محصول موردنظر یک شناسه NFT اختصاص دهید تا کاری کنید این شناسه غیرقابل تغییر باشد.

کلیک کنید  لیست ارزهای دیجیتال که ارزش سرمایه گذاری دارند

همچنین، NFT ها این توانایی را به شرکت ها می دهند که کل پروسه محصول (از تولید تا تحویل به مشتری) را ردیابی کنند. این ویژگی باعث می شود که کاربر هم به خوبی متوجه شود پول خود را برای چه محصولی خرج می کند و محصول مودنظر چه پروسه ای را طی کرده است.

ذخیره سوابق پزشکی و داده های بالینی

NFT در هر زمینه ای که با داده ها و تراکنش ها سروکار داشته باشد، قابل استفاده است و صنعت مراقبت های بهداشتی یکی از این حوزه ها است چون صحت و اصالت داده های خیلی مهم است.

اگر داده های پزشکی یک شخص به NFT تبدیل شود می توان مطمئن بود که این داده های حساس به هیچ وجه از بین نمی روند یا تغییر پیدا نمی کنند. فقط افراد مجاز می توانند به آن داده ها دسترسی پیدا کنند و این دسترسی در نهایت امنیت انجام می شود. البته، ایده شناسنامه NFT هم یکی از کاربردهای محبوب این توکن است که برای نوزادان صادر می شود تا اطلاعات هر شخص به صورت مادام العمر در بلاک چین ذخیره شود.

تایید مجوزها و گواهینامه ها

NFT ها برای تایید اعتبارهای علمی هم مناسب هستند. مثلاً دانشجویی که دوره کارشناسی خود را به پایان رسانده است، یگ گواهی نامه فیزیکی یا دیجیتالی دارد که توسط دانشگاه صادر می شود. اگر این گواهینامه تحت قالب NFTدر بلاک چین ثبت شود، کارفرمایان می توانند از این NFT به عنوان مرجع استفاده کنند.

اطلاعات مهم و حساس مربوط به دوره تکمیل شده قابل تغییر یا هک نیستند و این امنیت و حفاظت را مدیون قدرت بلاک چین و سیستم های تایید قرارداد هوشمند هستیم.

البته علاوه بر این موارد، در حوزه های مختلف دیگری مثل ورزش، فروش بلیط و سیستم رای گیری هم می توان از قدرت NFT ها استفاده کرد.

نحوه ایجاد و فروش NFTنحوه ایجاد nft

گفتیم که NFTها شکل های مختلفی دارند ولی معمولاً با فایل های دیجیتالی مثل تصویر، فیلم یا موسیقی نشان داده می شوند که در کل برای ایجاد هر نوعNFT باید 6 مرحله زیر را پشت سر بگذارید:

  1. فایل موردنظر خود را ایجاد کنید.

این فایل می تواند تصویر، گیف یا هر شکل دیگری داشته باشد. هدف اصلی این است که یک فایل رسانه ای منحصر بفرد ایجاد کنید تا با فروش آن به سود دلخواه خود برسید.

  1. بلاک چین موردنظر خود را انتخاب کنید.

NFT ها روی بلاک چین ذخیره می شود و باید بلاک چینی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد:

Ethereum

اتریوم محبوب ترین بلاک چین NFT است که از هزارن NFT میزبانی می کند. NFT های اتریوم با استفاده از استاندارد ERC-721 ایجاد می شوند و همراه متادیتای NFT اطلاعات مهمی مثل جزئیات مالکیتی و امنیتی را هم در بلاک چین ذخیره می کند.

Solana

سولانا، نزدیک ترین رقیب اتریوم محسوب می شود و نسبت به اتریوم ارزان تر است چون کارمزد تراکنش کمتری دارد. سولانا از هر دو مکانیسم اثبات تاریخچه (PoH) و اجماع PoS استفاده می‌کند و از سرعت تراکنش بسیار بالاتری نسبت به اتریوم برخوردار است.

Flow

Flow یکی دیگر از بلاک چین های PoS است که برای NFT ها و اپلیکیشن های بازی غیرمتمرکز طراحی شده است. این بلاک چین میزبان مجموعه NBA Top Shot است و در حالت کلی، مکان خوبی برای ایجاد NFT های ورزشی است.

  1. کیف پول NFT ایجاد کنید.

بعد از اینکه بلاک چین موردنظر خود را انتخاب کردید، نوبت به کیف پول می رسد. شما برای ذخیره NFT های خود به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارد که از بلاک چین موردنظر شما پشتیبانی کند.

پس اول اپلیکیشن کیف پول را دانلود کنید، اطلاعات کاربری را ارائه دهید و بعد کلیک های خصوصی و رمز بازیابی برای دسترسی آفلاین را ذخیره کنید.

چند مورد از کیف پول های محبوب NFT

MetaMask – یک کیف پول ارز دیجیتال محبوب ست که از ارزهای دیجیتال و بلاک چین اتریوم و سولانا پشتیبانی می کند. این کیف پول هم به صورت اپلیکیشن موبایل و هم به صورت افزونه مرورگر قابل استفاده است.

Coinbase Wallet – این کیف پول نیز از بلاک چین اتریوم و سولانا پشتیبانی می کند.

Ledger Nano X – اگر می خواهید NFT خود را در یک کیف پول سخت افزاری امن ذخیره کنید، Ledger Nano X را انتخاب کنید. این کیف پول هم از بلاک چین اتریوم و سولانا پشتیبانی می کند.

  1. پلتفرم NFT را انتخاب کنید.

marketplace های مختلفی وجود دارند که می توانید از آن ها برای ایجاد و معامله NFT استفاده کنید اما خدماتی که هر کدام از آن ها در زمینه لیست کردن و فروش NFT ها ارائه می دهند، متفاوت است.

چند مورد از محبوب ترین پلتفرم های NFT

OpenSea

این پلتفرم از سال 2017 تا الان، بیش از 2 میلیون مجموعه NFT ارائه داده است و حجم معاملات آن به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده است و همین آمارها OpenSea را به برترین پلتفرم برای NFT های مبتنی بر اتریوم تبدیل کرده است. البته، این پلتفرم از سال 2022 به بعد از NFT های Solana هم پشتیبانی می کند.

Solanart

همانطور که از اسم آن هم مشخص است، این پلتفرم میزبان NFT های مبتنی بر بلاک چین سولانا است و رابط کاربری و پروسه استفاده بسیار راحتی دارد.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های محبوبی مثل صرافی بایننس هم از NFT ها پشتیبانی می کنند و می توانید مستقیماً بلاک چین موردنظر را انتخاب و NFT را ایجاد کنید.

  1. NFT خود را ایجاد کنید.

وقتی پلتفرم خود را هم انتخاب کنید، پروسه ایجاد NFT راحت تر می شود. مثلاً برای ایجاد NFT در OpenSea مراحل زیر را دنبال کند:

– از منوی OpenSea روی آیکون wallet کلیک کنید و کیف پول دیجیتالی که می خواهید به آن وصل شوید را انتخاب کنید. این کار نیاز به یک تاییدیه در کیف پول دارد.

– گزینه Create را انتخاب کنید تا وارد پروسه ایجاد NFT مثل آپلود و تنظیم ویژگی ها و نوع بلاک چین شوید.

– فایل موردنظر خود را آپلود کنید.

– جزئیات NFT مثل اسم توضیحات مربوط به آن را تکمیل کنید. حتی به طور اختیاری می توانید ویژگی ها و جزئیات منحصرفردی مثل لینک دعوت به کانال خصوصی یا کد تخفیف را هم به این فایل NFT اضافه کنید.

– بلاک چینی که برای NFT خود در نظر گرفته اید را انتخاب کنید و بهتر است بدانید که بعد از mint شدن این فایل نمی توانید نوع بلاک چین را تغییر دهید.

– وقتی که جزئیات NFT خود را تکمیل کردید می توانید روی create کلیک کنید.

– بعد از کلیک روی create، فایل شما آپلود می شود و NFT ایجاد می شود اما هنوز در لیست فروش قرار نگرفته است و تا زمانی که آن را در لیست نکنید، متادیتای آن قابل تغییر است.

  1. NFT را برای فروش آماده کنید.

قرار دادن NFT در لیست فروش، کار بسیار راحتی است و اکثر پلتفرم های NFT این امکان را به شما می دهند که این کار را به صورت رایگان انجام دهید.

وقای NFT شما ایجاد شد و در کیف پول قرار گرفت، می توانید روی دکمه “Sell” کلیک کنید و قیمتی که می خواهید را هم وارد کنید و در آخر مدت زمانی که می خواهید فروش این NFT ادامه پیدا کند را تعیین کنید.

بعد از تکمیل جزئیات فروش می توانید لیستینگ NFT را ایجاد کنید. برای این کار باید چند تراکنش را در کیف پول دیجیتال خود امضا کنید که ممکن است شامل پرداخت هزینه در بلاک چین انتخابی باشد.

وقتی در مورد ارزان بودن سولانا صحبت کردیم، منظور این پروسه بود چون کارمزد تراکنش های سولانا کمتر از 0.01 دلار است و این هزینه در بلاک چین اتریوم به مراتب بیشتر است.

  1. منتظر پیشنهادات قیمت باشید.

بعد از اینکه لیستینگ NFT خود را ایجاد کردید، پلتفرم ها برای فروش آنها وارد عمل می شوند.

اکثر پلتفرم ها زمانی که یک قیمت پیشنهادی خریداران را به شما اطلاع می دهند ولی بهتر است خودتان به طور منظم پلتفرم را بررسی کنید تا هیچ درخواستی را از دست ندهید.

البته، بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که:

اگر قیمت ثابت را برای NFT خود تعیین کرده باشید، یک شخص آن را همان مبلغ خریداری کند، فروش شما به صورت عمومی و توسط پلتفرم انجام می شود و با ارسال یک پیام، خبر فروش NFT را به شما می دهد.

اما اگر مزایده باشد و قیمت های مختلفی از طرف خریداران ارائه می شود و شما هم اعلان های مربوط به آنها را دریافت می کنید. حتی خریداران می توانند پیشنهادات خصوصی را برای خود شما ارسال کنند که بهتر است ارزش کار خود را درک کنید و در ذهن خود یک بازه برای قیمت NFT موردنظر در نظر بگیرید تا آن را کمتر از حداقل قیمت نفروشید.

الان که با نحوه فروش NFT آشنا شدید، بهتر است نحوه خرید آن را هم بررسی کنیم تا جای ابهامی وجود نداشته باشد.

نحوه خرید NFTنحوه خرید nft

شاید الان دارید از خودتان می پرسید که چرا باید به فکر خرید NFT باشیم وقتی فقط قصدمان این است که تصویر یا فیلم های خودمان را در قالب NFT بفروشیم و به سود برسیم؟

مردم دلایل زیادی برای خرید NFT دارند. برخی از آنها NFT ها را به عنوان دارایی می بینند و با جمع آوری سریع تر NFT های با ارزش قصد دارند روی آنها سرمایه گذاری کنند.

بعضی ها هم از روی علاقه ای که به هنر دارند یا به خاطر حمایت مالی از هنرمندان تصمیم به خرید NFT می گیرند. بالاخره به هر دلیلی که باشد اگر دوست دارید نحوه خرید NFT را هم یاد بگیرید در یک صرافی ارز دیجیتال حساب ایجاد کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

1. یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید.

بعد باید به فکر ایجاد یک کیف پول ارزدیجیتال باشید. این کیف پول قرار است کلیدهای دسترسی به دارایی دیجیتال را نگه دارد.

کیف پول ارز دیجیتال می تواند به یک صرافی وابسته باشد یا کلاً مستقل باشد. اگر کیف پول شما مستقل باشد، مسئولیت نگه داری از کیف پول و کلید های خصوصی بر عهده خود شماست ولی اگر یک صرافی معتبر میزبان کف پول شما باشد، مسئولیت حفظ امنیت دارایی ها بر عهده آن صرافی است.

در کل، همانطور که در نحوه ایجاد NFT هم گفتیم، کیف پول شما باید با بلاک چین موردنظر شما سازگار باشد ولی ترجیحاً سعی کنید اتریوم را انتخاب کنید چون اکثر NFT های روی این شبکه فروخته می شوند.

2. اتریوم را به کیف پول انتقال دهید.

بعد از انتخاب صرافی و خرید ETH ( ارز دیجیتال بومی بلاک چین اتریوم)، باید آن را به کیف پول خود منتقل کنید و این پروسه به صرافی، کیف پول و پلتفرم موردنظر برای معامله NFT بستگی دارد.

3. NFT بخرید.

پس از اینکه کیف پول خود را به پلتفرم متصل کردید، می توانید نسبت به خرید NFT اقدام کنید. وقتی یک NFT می خرید، در واقع مالکیت آن را به دست می آورید و مالک اصلی NFT حقوق دیگری در مورد آن ندارد، مگر اینکه جور دیگری توافق کرده باشید. در کل، محدودیت های زیادی در دنیای NFT وجود دارد که یک فروشنده می تواند برای خریداران اعمال کند.

مزایا و معایب NFT ها

مزایامعایب
امنیت بالا به خاطر استفاده از بلاک چینگران بودن پروسه مینتینگ در بلاک چین اتریوم
احترام به حقوق مالکیتنوسانات بازاری و احتمال ضرر مالی
افزایش نرخ حق امتیاز و درآمد هنرمندانتقلب و کلاه برداری بعضی از فروشندگان
افزایش کارآمدی بازارمصرف انرژی بالای بلاک چین ها و ضرر به محیط زیست
ایجاد تنوع در فرصت های سرمایه گذاریتحریم بودن کاربران ایرانی در پلتفرم های NFT
فرصت یادگیری نحوه کار با بلاک چین هانیاز به خرید ارز دیجیتال Ether
عدم نیاز به تایید شخص ثالث برای ردیابی مالکیت یک NFT

 

آیا سرمایه گذاری با NFT ها ایده خوبی است؟

در حالت کلی، هنوز زود است که در مورد عملکرد NFT ها قضاوت کنیم و طبق گفته Yu بهتر است با مبالغ کمتر وارد این حوزه شوید و قبل از اینکه دست به سرمایه گذاری های بزرگ بزنید، طرز کار آن را با هزینه های کمتر امتحان کنید و بعد تصمیم بگیرید که ارزش دارد در این زمینه سرمایه گذاری کنید یا نه.

این را فراموش نکنید که ارزش NFT ها به یک فایل JPEG که به راحتی قابل کپی است، محدود نمی شود. این ماهیت NFT ها است که باعث بالا رفتن ارزش آنها می شود. هر NFT یک دارایی منحصربفرد است که بر اساس محبوبیتی که دارد، معامله می شود. حتی اگر از ارزش کار خود مطمئن هستید، می توانید قوانینی را هم لحاظ کنید که با هر با معامله NFT شما، درصدی از مبلغ آن هم به شما اختصاص پیدا کند.

در کل، راه برای کسب سود بیشتر زیاد است، مهم این است که فقط از جهت فرصت فروش فایل های موردنظر آن هم با هزینه چند صد میلیون دلاری به قضیه نگاه نکنید.

اگر تحقیقات لازم را انجام دهید و با تست نحوه کار این سیستم به درجه قابل قبولی از تجربه کار با NFT ها برسید، فرصت برای کسب درآمد از طریق NFT ها زیاد است. فروش آثار هنری، حمایت مالی برندها و صدها راه دیگر هستند که می توانند یک NFT گر خلاق را به درآمد دلخواهش برسانند.

چگونه یک معامله NFT ماهر شویم؟ترید nft

قبل از هر چیز باید به طور کامل با NFT و نکات کلیدی مربوط به آن آشنا باشید تا این کار را با اعتماد به نفس کافی شروع کنید.

بعد که از مهارت و استعداد خود در ایجاد NFT های خاص و منحصرفرد مطمئن شدید، نکات زیر را هم مدنظر قرار دهید:

  1. صبور باشید.

شهر رُم را یک روزه نساخته اند و قرار نیست که هر پروژه NFT که شروع می کنید هم با موفقیت خاتمه پیدا کند. حتی بزرگترین پروژه های NFT هم به زمان و انرژی نیاز داشتند مثل CryptoPunks که در سال 2017 به صورت رایگان واگذار شد.

کاراکترهای Cryptopunks

همین که پروسه ایجاد، خرید و فروش نیاز به مهارت کدنویسی ندارد و با استفاده از یک سری اپلیکیشن و پلتفرم آماده می توانید پروژه های NFT خود را ایجاد کنید، خودش شما را چند قدم جلوتر برده است. کافیست آرامش خود را حفظ کنید و روی کارهای که قرار است انجام دهید، تمرکز کنید.

  1. از یک پلتفرم قابل اعتماد استفاده کنید.

NFT و ارزهای دیجیتال دائم در حال تکامل هستند و اشتیاقی که به سمت این حوزه جاری است، از روز قبل بیشتر است به همین خاطر پلتفرم های زیادی برای خرید و فروش NFT به وجود آمده است که بعضی از آنها هم قصد کلاهبرداری دارند.

حتماً باید NFT های خود را با استفاده از پلتفرمی ایجاد کنید که همیشه به آن اعتماد دارید چون شما یک معامله گر ماهر هستید که به دنبال سود بیشتر هستید و نمی خواهید به خاطر مشکلات فنی و اختلال در قراردادهای هوشمند متوقف شوید.

  1. از این پروسه لذت ببرید.

NFT ها یک فضای جدید و هیجان انگیزی برای کسب درآمد باز کرده اند که فقط به خلاقیت و ایده های جدید شما نیاز دارد. پس بیشتر از سود و درآمد، به این بخش توجه کنید قرار است آثار خود در اختیار انسان هایی قرار می دهید که شاید اصلا قرار نبود شما و آثار شما را ببینند. فرصت آشنایی و ارتباط با جامعه و انسان های جدید است که NFTها را هیجان انگیزتر کرده است.

کلام آخر

NFT ها یک فضای جدید و هیجان انگیزی را برای علاقمندان کسب و کارهای مجازی باز کرده اند که شما هم می توانید از مهارت های خود نهایت استفاده را ببرید. هنرمندانی که به دنبال یک فضای قابل اعتماد برای عرضه آثار خود هستند و دوست دارند علاوه بر کسب درآمد مواظب حقوق مالکیت خود هم باشند از ویژگی های NFT ها لذت خواهند برد.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

تنها تشابه NFT ها و ارزهای دیجیتال این است که هر دو مبتنی بر بلاک چین هستند. ویژگی غیر قابل معاوضه بودن و منحصر بفرد بودن NFT باعث شده است که ماهیت متفاوتی با ارزهای دیجیتال داشته باشد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید