شما برای مطالعه این مقاله فقط 19 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-ethereum

اتریوم چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال ETH

5/5 - (2 امتیاز)

یکی از ارزهای دیجیتالی که نامش را زیاد می شنویم، اتریوم است. اتریوم بعد از بیت کوین، پرچمدار دنیای کریپتوکارنسی است و توانسته است به کمک قابلیت هایی که دارد، محبوبیت زیادی به دست آورد و به یک دارایی دیجیتال ارزشمند تبدیل شود. اما این که اتریوم دقیقا چیست و با چه هدفی به وجود آمد و چه عملکردی دارد، موضوعی است که در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل به آن بپردازیم و به بسیاری از سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم؛ ما در این مقاله روند قیمت اتریوم در طول زمان و آینده آن را نیز پیش بینی خواهیم کرد. پس این مقاله جذاب را به هیچ عنوان از دست ندهید و همراهمان باشید.

ویتالیک بوترین خالق شبکه اتریوم در بستر بلاکچین است که این امکان را می دهد که بتوانید قرارداد هوشمند دیجیتالی را به صورت غیرمتمرکز ایجاد کنید. اتریوم امنیت بسیار بالایی دارد و از آن جایی که هیچ شخص یا ارگانی نمی تواند آن را کنترل کند، به همین دلیل امکان توقف قرار دادها توسط هیچ کس وجود ندارد و تنها راه توقف قرارداد ها، خرابی شبکه است.

اتریوم ETH چیست؟

زمانی که در مورد اتریوم صحبت می کنیم، در مورد یک پلتفرم صحبت می کنیم که نامش اتر یا ETH است. اما منظور از این پلتفورمی که نامش اتر است، چیست؟ به صورت کلی باید بگوییم که اتریوم یک زیرساخت بر پایه تکنولوژی بلاک چین دارد که توانایی آن را دارد که بتواند برنامه های کامپیوتری غیرمتمرکز را اجرا کند. اتریوم به قراردادهای هوشمند نیز معروف است. قرارداد هوشمند شاید برای اولین بار است که به گوشتان می خورد، به همین دلیل کمی در مورد این واژه ناآشنا توضیح می دهیم. منظور از قرارداد هوشمند این است که معامله ها و دیگر فرایند ها به صورت تضمینی بدون آن که شخص سومی دخالت داشته باشد، انجام می شود.

در قرارداد هوشمند، تمامی قرارداده ها به صورت غیرقابل برگشت هستند و نمی توان هیچ یک را پیگیری کرد. قرارداد هوشمند تمامی اطلاعاتی را که برای اجرا کردن اقدامات دیگر تامین می کند. در نظر داشته باشید که برای انجام قرارداد هوشمند، دیگر نیازی به فرد یا سازمان واسط ندارید و تمامی فرایند هایی که برای پرداخت یا اجرا کردن یک قرارداد لازم هستند، به صورت اتوماتیک انجام می شوند. اصلی ترین تفاوتی که قرارداد هوشمند و معمولی دارد، این است که قرارداد هوشمند غیرمتمرکز است و امکان بازگشت آن وجود ندارد!

توسعه شبکه اتریوم این مزیت را دارد که تمام فعالیت های مالی به صورت غیرمتمرکز و در شبکه بلاک چین انجام شود. اصلی ترین هدف این پلتفرم حذف کردن تمام واسطه ها و کاهش دادن هزینه های اضافه از تراکنش های مالی است.

از تولد تا بزرگسالی اتریوم!

چه شد که اتریوم، اتریوم شد؟ داستان تولد و تاریخچه اتریوم، به شما دید بازتری نسبت به این ارزدیجیتال می دهد. در سال 2013 بود که ویتالیک بوترین شبکه اتریوم را راه اندازی کرد اما فعالیت رسمی اتریوم در سال 2015 به صورت جدی آغاز شد. زمانی که آقای ویتالیک بوترین شروع به ایجاد شبکه اتریوم کرد، 18-19 سال بیشتر نداشت (البته در این سن وایت پیپر اتریوم را انتشار داد).

مسیر رشد و پیشرفت، فراز و نشیب زیادی داشت. یکی از مشکلاتی که اتریوم پشت سر گذاشت، هک شدن آن در سال 2016 بود. زمانی که هک DAO برای اتریوم رخ داد، توسعه دهندگان آن برای جبران کردن خسارت های پیش آمده، یک فورک از اتریوم ایجاد کردند که عامل تولد اتریوم کلاسیک شد! اما در این مسیر چه چیزهای دیگری در انتظار اتریوم بود؟ اگر موافق باشید، برگردیم به همان سال تولد اتریوم و تمام وقایع رخ داده را از ماشین زمان ببینیم.

ژانویه سال 2014 بود که پلتفرم اتریوم به صورت عمومی اعلام شد و در یک دفتر در سوئیس استارت کارش را زد. روزها گذشت و به ماه آگوست رسید. تیم توسعه دهنده اتریوم در برابر بیت کوین، اترهایش را فروخت! این کار دو فایده داشت: اول اینکه 31000 بیت کوین به دست آورد و 18.5 میلیون دلار ارز رایج! داستان جذاب تر شد! در مه سال 2015 اتریوم یک نسخه آزمایشی Olympic را انتشار داد. در ژوئیه سال 2015 اولین مرحله توسعه شبکه اتریوم که frontier نام داشت، انتشار یافت و پس از آن توسعه اتریوم به 4 مرحله تقسیم شد که این کار سبب شد تا توسعه دهندگان بتوانند با شرایط سازگار شوند. در این نسخه از اتریوم کاربران امکان خرید و فروش را پیدا کردند و حتی توانستند اتریوم استخراج کنند و حتی اقدام به ایجاد قرارداد هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز کنند. در مارس سال بعدش یعنی سال 2016 اولین نسخه پایدار اتریوم که Homestead نام داشت، با 1150000 بلوک روبرو شد. تا اینجا همه چیز به نظر آرام و بر وفق می رسد؛ اما در ژوئن سال 2016 بود که اتفاق شوم هک DAO برای اتریوم رخ داد. مدیریت این موضوع به خوبی پیش رفت و در اکتبر سال 2017 یک آپدیت Hardfork Metropolis Byzantium رخ داد و در سال فوریه سال 2019 نیز یک آپدیت Hardfork Metropolis Constantinople انجام شد.

خالق اتریوم

آیا خالق اتریوم را می شناسید؟

خواندن این بخش از مقاله کاملا مستحب است و اگر علاقه ای به دانستن بیوگرافی ویتالیک بوترین ندارید، می توانید از خواندن این بخش صرف نظر کنید. ویتالیک بوترین متولد 1994 در کولومنا (شهری در روسیه) است که در 6 سالگی به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کردند تا شرایط شغلی بهتری را به دست آورند. ویتالیک توانست در همان دوران ابتدایی بورسیه کودکان با استعداد را دریافت کرد. ویتالیک ذهن بسیار آماده ای برای محاسبه ذهنی اعداد سه رقمی داشت و این نشان از علاقه او به ریاضیات و اقتصاد بود.

ویتالیک در زمان دانشگاه برای اولین با بیت کوین آشنا شد و یک استارت آپ نرم افزاری را راه اندازی کرد و اتریوم را راه اندازی کرد. کم کم معرفی اتریوم در قالب وایت پیپر به دیگران شروع شد و پس از آن افراد فعال حوزه کریپتوکارنسی نسبت به ایده ویتالیک نظرات مختلفی ارائه دادند.

شبکه اتریوم چند نفر اصلی به عنوان توسعه دهنده داشت که در زیر آن ها را هم معرفی کردیم.

  • ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)
  • میهای آلیسی (Mihai Alisie)
  • آنتونی دی‌لوریو (Anthony Di Iorio)
  • گاوین وود (Gavin Wood)
  • جوزف لوبین (Joe Lubin)
  • چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

عملکرد اتریوم چگونه است؟

تا اینجا به حاشیه های اتریوم پرداختیم. اما در اینجا می خواهیم بررسی تخصصی تر را شروع کنیم؛ بررسی این بخش کمی طولانی خواهد بود، اما جذاب ترین بخش این مقاله است؛ پس کمی حوصله به خرج دهید. در بالاتر اشاره کردیم که به کمک شبکه اتریوم می توان قراردادهای هوشمند ایجاد کرد.

خب این نکته را می دانید که اتریوم یک سیستم غیر متمرکز واحد است؛ این سیستم غیرمتمرکز واحد یک رایانه به نام ماشین مجازی EVM را اجرا می کند. هر گره یا همان Node یک کپی از آن را در رایانه خودش نگهداری می کند. اما منظور از این جمله چیست؟

به این معنا است که هرنوع تعامل باید تایید شود تا تمامی افراد قادر باشند نسخه هایشان را آپدیت کنند. منظور از این تعاملات، تراکنش هایی است که در شبکه در نظر گرفته می شود و بلوک های موجود در بلاک چین که در اتریوم قرار دارد، ذخیره می شود. ماینر ها اعتبار سنجی از بلوک ها را پیش از آن که به شبکه متصل کنند و آن ها را به عنوان تاریخچه تراکنش ذخیره کنند، انجام می دهند. استخراج برای تایید تراکنش ها به عنوان روش اجماع اثبات کار POW معروف است. واژه اجماع اثبات کار ممکن است زیاد به گوشتان بخورد، به همین دلیل توضیح مختصری در موردش ارائه می دهیم.

ماینرها به کمک دستگاه های ماینینگ، برای حل معماهای پیچیده محاسباتی در رقابت با یکدیگر هستند؛ هرچند که حل شدن این معماها سخت است، اما پس از آن که حل شدند، به سرعت توسط دیگران تایید می شود. هر پاسخ معما هش یک بلاک است که توسط ماینر پس از پیدا شدن به شبکه ارسال می شود. در الگوریتم POW شما در فرایند استخراج یا ماینینگ شرکت می کند و به شبکه این را ثابت می کنید که پاداش خودتان را بابت صرف وقت و انرژی کسب می کنید.

هر بلوک یک کد 64 رقمی منحصر به فرد دارد که آن را شناسایی می کند و کاری که ماینرها انجام می دهند، این است که از تمام توان دستگاهشان برای پیدا کردن آن استفاده کنند و ثابت کنند که این کد تکراری نیست و منحصر به فرد است. قدرت اصلی رایانه ماینرها «اثبات» این کار است و بابت این کار در ETH پاداش می گیرند.

عمومی و شفافیت تراکنش های اتریوم، از ویژگی های مهم شبکه اتریوم است. بلوک هایی که کامل شده اند، توسط ماینرها در بقیه شبکه هم پخش می شوند و تایید تغییرات را انجام می دهند و نیز اضافه کردن بلوک ها به بلاک چین را انجام می دهند. بلوک هایی که به تایید رسیده اند، قابل دستکاری نیستند و به عنوان یک تاریخچه کامل از تمامی تراکنش های شبکه عمل می کنند.

احتمالا این جا سوالی برایتان پیش می آید که اگر ماینرها برای کارشان کارمزد دریافت می کنند، پس اتریوم از کجا می آید؟ سوال خوبی است. هر تراکنشی که انجام می شود، یک کارمزد به نام گس (GAS) دارد. گس توسط فردی که تراکنش را ایجاد می کند، پرداخت می شود. نکته ای که در مورد گس وجود دارد، این است که یک عامل محدود کننده است. اما دقیقا چه چیزی را محدود می کند؟ هر اقدامی که کاربر می تواند در هر تراکنش انجام دهد، توسط گس محدود می شود و حتی از اسپم در شبکه هم پیشگیری می کند.

ETH یک توکن کاربردی است و تمایلی به جایگیری در دسته های توکن ارزشی ندارد. عرضه این توکن بی نهایت است. ETH به شکل پیوسته در قالب پاداش استخراج کننده در چرخه گردش قرار می گیرد و پس از آن که شبکه به سمت اثبات سهام PoS حرکت کرد، با پاداش های استک کردن وارد گردش می شود؛ به صورت ساده تر اتر همیشه مورد تقاضا خواهد بود.

هزینه های گس اتریوم متغیر است و به فعالیت های شبکه بستگی دارد؛ چرا که یک بلوک ممکن است گس زیاد داشته باشد که این موضوع را نوع و مقدار تراکنش انجام شده تعیین می کند. ماینرها معمولا تراکنش هایی را انتخاب می کنند که بالاترین کارمزد گس را داشته باشد و به عبارت دیگر روی اعتبارسنجی تراکنشات رقابت دارند و این رقابت سبب می شود که هزینه ها بالاتر باشد.

برای آن که در شبکه اتریوم تراکنش انجام دهید، نیاز به ارزدیجیتال نیاز دارید که این ارز در یک کیف پول ذخیره می شود که این کیف به  DApps اتصال میابد و در نقش یک گذرنامه برای اکوسیستم اتریوم ایفای نقش می کند. هرفردی می تواند خرید انجام دهد، بازی کند، وام دهد و تمامی فعالیت ها را مانند یک اینترنت سنتی انجام دهد. البته اینترنت سنتی که از آن بحث می کنیم، برای کاربران رایگان است و دلیل این موضوع نیز این است که اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهند. برخی نهادهای متمرکز وجود دارند که سایت ها را اجرا می کنند که داده ها را برای کسب درامد به فروش می رسانند!

اما کریپتوکارنسی در اینجا جانشین داده ها می شوند و کاربران می توانند به صورت ناشناس با یکدیگر در تعامل باشند.

DApps کاملا بدون تبعیض است، یعنی هیچ برنامه وام دهی یا بانکی قادر نیست که فردی را به دلیل نژاد یا وضعیت مالی رد کند. یک واسطه هم قادر نیست که یک تراکش مشکوک را مسدود کند. این کاربران هستند که مدیریت می کنند چه کاری را به چه نحوی انجام دهند و به همین خاطر است که بسیاری از افراد اتریوم را وب 3.0 می دانند.

ارز دیجیتال اتریوم

اهداف اتریوم ETH چیست؟

این همه تلاش اتریوم برای چیست و با چه هدفی اصلا به وجود آمد؟ قطعا این همه تلاش برای تفریح نیست و یک هدف بزرگ پشت آن است! هدف اصلی اتریوم این است که جای بانک را در بین مردم بگیرد! معمولا در زندگی روزمره برای حل کردن بسیاری از امورات، به بانک ها و دیگر نهادهای مشابه نیاز داریم. هدف اتریوم این است که دیگر نیازی به بانک ها نداشته باشیم! اتریوم با شعار متمرکز کردن همه چیز فعالیتش را شروع کرد.

اتریوم چه ویژگی هایی دارد؟

هر ارزدیجیتال، ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را در بین طرفدارانش و کاربرانش محبوب کرده است. ویژگی های اتریوم به شکل زیر است:

  • یک پلتفرم دیجیتال که در بستر شبکه بلاکچین فعال است
  • امکان ایجاد قرارداد هوشمند دیجیتالی به صورت غیرمتمرکز ممکن است
  • اتریوم یک ارز به نام اتر دارد که امکان کسب درامد و سرمایه گذاری از طریق آن وجود دارد
  • محدودیتی در ارائه ارزدیجیتال اتریوم وجود ندارد. چرا که به صورت بی نهایت وجود دارد.
  • اتریوم از امنیت بالایی برخوردار است.
  • سرعت تراکنش اتریوم هر تراکنش در 16 ثانیه است.
  • برای داشتن اتریوم، کیف پول های زیادی وجود دارد و شما با مشکل خاصی مواجه نمی شوید.
  • قراردادهای هوشمندی که در شبکه اتریوم وجود دارد، امکان کنترل آن توسط هیچ شخص یا ارگانی وجود ندارد و کسی نمی تواند قرارداد هایی که وجود دارند را متوقف کنند. تنها در صورت خرابی شبکه است که قرارداد ها امکان توقف دارند.
  • وجود مجموعه ای از این ویژگی ها در کنار یک دیگر، سبب شده است که اتریوم نسبت به دیگر شبکه های ارزدیجیتال و تکنولوژی های بلاکچین متفاوت تر باشد. توسعه دهنده های پلتفرم اتریوم همیشه برای پیشگام بودن تلاش می کنند.

اتریوم با بیت کوین چه شباهتی دارند؟

شباهت های اتریوم و بیت کوین چندان زیاد نیست؛ به این شباهت ها در اینجا اشاره می کنیم. هم پروژه بیت کوین و هم پروژه اتریوم، هردو از فناوری بلاک چین استفاده می کنند؛ البته بیت کوین نسل اول این فناوری است و اتریوم نسل دوم آن است. هم اتریوم و هم بیت کوین ارزهای بومی این دو شبکه هستند و هر دو نوعی پول غیرمتمرکز هستند که به صورت کامل از کنترل دولت خارج هستند.

شباهت دیگری اتریوم و بیت کوین دارند، مقیاس پذیری ضعیف است. می توانیم این ویژگی را به عنوان ضعف به حساب بیاوریم که در پروژه اتریوم تلاش برای رفع کردنش است؛ اما در حال حاضر اصلی ترین مشکل انباشته شدن تراکنش ها و افزایش نجومی کارمزد ها است که زمانی که ترافیک شبکه افزایش میابد، بیشتر می شود.

تفاوت های بیت کوین و اتریوم در چیست؟

اتریوم و بیت کوین هردو از غول های دنیای کریپتوکارنسی هستند و محبوبیت بالایی دارند؛ اما در عین تفاوت های زیادی هم با یکدیگر دارند. برای مثال اصلی ترین تفاوتی که بیت کوین و اتریوم دارند، این است که اتریوم فراتر از دارایی دیجیتال است و تنها یک ارزدیجیتال به حساب نمی آید. پلتفرم اتریوم کاربردهای زیادی دارد. برای مثال اتریوم می تواند قرداد هوشمند ایجاد کند، در حالی که این کار توسط شبکه بیت کوین نمی تواند انجام شود و این موضوع می تواند ارتباطات و دستگاه ها را هوشمندسازی کنند.

تفاوت دیگری که اتریوم و بیت کوین دارند، در این است که اتریوم بلاک زمانی بین 14 تا 15 ثانیه دارد اما در بیت کوین این زمان به 10 دقیقه می رسد؛ پس طبیعتا تراکنش هایی که در اتریوم صورت می گیرد، سریع تر است که البته این کار به کمک پروتکل Ghost ممکن است.

تفاوت دیگری که می خواهیم از بیت کوین و اتریوم اشاره کنیم، این است که این دو در مدل اقتصادی یک تفاوت بارز دارند، آن هم این است که بلاک های پاداش بیت کوین، هر 4 سال یکبار تقسیم می شوند، اما در اتریوم این هر سال این تقسیم پاداش وجود دارد.

در بیت کوین کارمزد تراکنش های شبکه نسبت به اندازه و زمان مورد نظر حساب می شود اما در اتریوم قضیه متفاوت است و میزان کارمزد تراکنش ها به میزان استفاده از پهنای باند و فضای ذخیره سازی بستگی دارد.

در اتریوم ما یک تورینگ کامل مواجه هستیم و این یعنی بسته به سخت افزاری که دارید، می توان هرچیزی را محاسبه کنید که در بیت کوین چنین چیزی نیست!

کلیک کنید  NFT چیست؟ آشنایی با کاربردهای توکن غیر قابل تعویض NFT

(تورینگ کامل ماشینی است که زمان و حافظه و دستورالعمل های لازم را در نظر می گیرد و می تواند هر مساله پیچیده ای را حل کند. از این واژه بیشتر در زبان های برنامه نویسی مدرن مانند C ++ ، Python ، و غیره استفاده می شود؛ چرا که این ها Turing Complete هستند.)

احتمالا در مورد استخرهای استخراج در بیت کوین شنیده اید؛ در اتریوم چنین چیزی وجود ندارد و به کل مانع از فعالیت و ایجاد استخر استخراج می شود.

(منظور از استخر استخراج، یک استخر واقعی نیست؛ بلکه یک محل مجازی است که در آن یک جامعه از ماینرها، دستگاه هایشان را در آنجا قرار می دهند تا شانس خودشان را برای جمع آوری توکن ها و سود حاصل، افزایش دهند.)

الگوریتم هش اتریوم Ethash نام دارد که با استفاده از این الگوریتم به شما این امکان را می دهد که بتوانید از کارت های گرافیک (GPU) به جای دستگاه ها و پردازنده های ASIC استفاده کنید.

اتریوم چیست؟

قیمت اتریوم در روند زمان

اگر مقاله آموزش معامله گری را مطالعه کرده باشید، در آن جا بیان کردیم که روند قیمتی یک ارزدیجیتال در پیش بینی کردن قیمت آینده آن تاثیر دارد. ماهم برای آن که به شما در پیش بینی قیمت اتریوم به شما کمک کنیم، قیمت اتریوم را در روند زمان بررسی می کنیم.

اتریوم با قیمت 1 دلار شروع شد. در سال 2017 اتریوم تا 10 دلار هم افزایش قیمت داشت (البته با پشت سر گذاشتن نوسانات زیاد). در سال 2017 اتریوم تا قیمت 397 هم رسید (که البته افزایش قیمت خوبی محسوب می شود)، پس از آن هم افزایش و کاهش زیادی را تجربه کرد.

اتریوم در حفظ قیمتش چندان موفق نبود و با کاهش قیمت محسوسی مواجه شد، اما این وضعیت دوام زیادی نیاورد و به سرعت با افزایش قیمت فوق العاده ای رسید و به 1.363.000 دلار رسید و اوج قیمتی این ارزدیجیتال بود.

اتریوم در مدت چند ماه، نوسان های بین 250 تا 400 دلاری را تجربه کرد و پس از روند افزایش قیمتی که داشت به 598 رسید و اکنون قیمت آن 1,261.26 دلار است.

اما این تغییرات قیمتی از کجا نشات می گیرد و به عبارت دیگر چه عواملی در قیمت اتریوم نقش دارد؟

عوامل موثر در قیمت اتریوم چیست؟

در اینجا می خواهیم ببینیم که افزایش یا کاهش قیمت اتریوم از چه چیزی نشات می گیرد؟ باهم این عوامل را بررسی می کنیم:

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یکی از عوامل مهمی است که در تعیین قیمت هرچیزی نقش دارد؛ اتریوم نیز از این قائده مستثنی نیست. اگر یک ارز عرضه زیادی داشته باشد و تقاضا برای آن کم باشد، در این صورت قیمت ارز اتریوم کاهش را تجربه می کند و در صورتی که تقاضا برای یک ارز بیشتر از عرضه آن باشد، در این صورت ارز موردنظر افزایش قیمت را تجربه می کند.

کاربردپذیری

هر اندازه سودمندی و کاربردی بودن یک ارز بیشتر باشد، به همان میزان هم کاربران بیشتری از آن استقبال می کنند. اتریوم نیز توسط بسیاری از افراد سودمند ارزیابی می شود و سبب می شود که برنامه های غیر متمرکز زیادی به وجود آید. یکی از این برنامه ها می توان TenX را نام برد که برای حل کردن مسائل مربوط به صرف ارزدیجیتال کاربرد دارد یا Ether Tweet را می توان نام برد که برای راه اندازی کردن پلتفرم رسانه ای ضدسانسور نام برد.

هیجان در بازار

معمولا در بازار اخبار زیادی حول و محور یک ارز به وجود می آید که این اخبار قیمت را افزایش و کاهش می دهد. در بازار اخبار راست و دروغ زیادی وجود دارد که گاهی اوقات اخبار دروغ برای تحت تاثیر قرار دادن قیمت انتشار میابد.

دشواری در استخراج یا ماینینگ

یکی دیگر از فاکتورهایی که در تعیین قیمت یک ارز نقش دارد، میزان سختی در پیداکردن ارزش هش مناسب برای هش هدف است. سختی در استخراج یعنی در صورتی که تقاضا افزایش یابد، امکان افزایش عرضه وجود ندارد و به همین دلیل قیمت آن افزایش میابد.

نگاهی به خرید و فروش توکن اتریوم

اگر تا اینجای مقاله تصمیم خودتان را برای خرید اتریوم گرفته اید، احتمالا این سوال را دارید که چگونه می توان خرید و فروش اتریوم را انجام داد؟

دو راه برای خرید و فروش اتریوم وجود دارد:

اولین راه این است که به صرافی های ایرانی که وجود دارد ثبت نام کنید و ثبت نام انجام دهید. صرافی های ایرانی نیاز به احراز هویت دارد و نیاز به تایید حساب دارد. در این صرافی ها شما امکان خرید اتریوم با ریال را دارید. در صورتی که برای سرمایه گذاری بلند مدت می خواهید اتریوم خریداری کنید، باید آن را در یک کیف پول امن نگهداری کنید.

در صورتی که بخواهید از طریق صرافی های ایرانی اتریوم خرید و فروش کنید، باید این را در نظر داشته باشید که کارمزد آن زیاد است و حتی ممکن است کارمزد تراکنش بالاتر از سود حاصله شما باشد! به همین دلیل بهتر است که در صرافی های خارجی این کار را انجام دهید. اما مشکلی در معاملات شما در صرافی های خارجی وجود دارد و آن هم این است که صرافی های خارجی آی پی ایرانیان را مسدود کرده اند و اجازه نمی دهند که معامله انجام دهند، به همین دلیل شما باید از سرور مجازی استفاده کنید. زمانی که خرید سرور مجازی ترید را انجام می دهید، یک آی پی خارجی ثابت در اختیار شما قرار می دهد که می توانید به اینترنت لوکیشن موردنظرتان متصل شوید و به راحتی و بدون ریسک مسدودی حساب به معامله بپردازید.

شبکه ارزدیجیتال اتریوم

اتریوم هایی که خریده ام را کجا نگهداری کنم؟

پس از آن که اتریوم خریدید،، باید در کیف پول نگهداری کنید تا جایش امن باشد؛ چرا که اگر در صرافی نگه دارید، احتمال این که صرافی بسته شود و اتریوم های شما از دسترس شما خارج شود، زیاد است. پس اگر قصد نگهداری اتریوم به عنوان یک دارایی دیجیتال را دارید، بهتر است که آن را در یکی از کیف پول نگهداری کنید.

کیف پول انواع مختلفی دارد که می خواهیم شما را با آن ها آشنا کنیم و پس از آن کیف پول هایی که می توانید اتریوم هایتان را در آن ها نگهداری کنید را به شما معرفی می کنیم:

کیف پول های تحت وب

این کیف پول ها نیازی به دانلود و نصب ندارند. شما به کمک یک مرورگر  می توانید به کیف پول ارزدیجیتالتان دسترسی داشته باشید. این نوع والت ها در یک فضای ابری ذخیره می شوند و شما از هر دستگاهی می توانید به آن دسترسی داشته باشید. معمولا والت هایی که صرافی ها دارند، در این دسته قرار می گیرند و شما می توانید به کمک نام کاربری و رمز عبور، به حسابتان وارد شوید. در این کیف پول ها خبری از کلید های خصوصی و عبارت بازیابی نیست و شما به راحتی امکان دسترسی به آن را خواهید داشت؛ البته این موضوع می تواند یک نقطه ضعف نیز به حساب آید؛ چرا که به راحتی می تواند هک شود.

کیف پول های دسکتاپ

می توانید حدس بزنید که این کیف پول ها به صورت برنامه قابل اجرایی در کامپیوترها استفاده می شوند. کیف پول های دسکتاپ امکان مدیریت کامل کلیدهای خصوصی را برایتان فراهم می کند. زمانی که شما یک کیف پول دسکتاپ ارزدیجیتال را ایجاد می کنید، یک فایل به نام wallet.dat در حافظه دستگاه شما تولید و نگهداری می شود که تمام کلید های خصوصی را دارد.

برای آن که بتوانید از این کیف پول استفاده کنید، باید آنرا دانلود و روی سیستم خودتان آن را نصب کنید. در نظر داشته باشید که تنها از طریق دستگاهی که برنامه روی آن نصب شده است، می توانید به آن دسترسی داشته باشید و به همین دلیل امنیت بالایی دارید، اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در صورتی که سیستم شما به یک ویروس یا بدافزاری آلوده شود، در این صورت است که امنیت کیف پول شما به خطر می افتد.

کیف پول های موبایل

اگر می خواهید کیف پولتان را در موبایلتان داشته باشید، باید از این کیف پول ها استفاده کنید. استفاده کردن از این کیف پول ها نسبت به نسخه دسکتاپ آسان تر است و البته کاربردی تر هم هستند. به راحتی می توانید آن ها را دانلود و نصب کنید و همیشه در همراه خودتان داشته باشید.

کیف پول های کاغذی

به کیف پول های کاغذی، کیف پول های پیپر والت هم گفته می شود که استفاده از آن ها ساده است و البته امنیت بالایی هم دارند. اسم این کیف کمی غلط انداز است و ممکن است به شما تصویر درستی در مورد کیف پول ندهد. این کیف پول ها نوعی نرم افزار هستند که برای تولید کردن کلید های عمومی و خصوصی که می توان آن ها را پرینت کرد، استفاده می شود. با ارسال کردن آدرس کلید عمومی برای فرد ارسال کننده می توانید به راحتی نقل و انتقال ارز دیجیتال را انجام دهید.

کیف پول سخت افزاری

این کیف پول ها دقیقا مشابه با USB هستند و شما می توانید آن را به کامپیوتر متصل کنید. برخی از کیف پول ها وجود دارند که روی آن صفحه نمایشی تعبیه شده است که شما می توانید به راحتی و بدون نیاز به کامپیوتر، تراکنش هایتان را بررسی کنید.

لیست کیف پول های مختلفی که می توانید از آن برای نگهداری اتریوم استفاده کنید:

  • LedgerNanoS

سیستم عامل پشتیبانی کننده این ارز، سخت افزاری و دسکتاپ است. یعنی این کیف پول سخت افزاری است و از اتریوم نیز پشتیبانی می کند. کیف پول های سخت افزاری از امنیت بالاتری برخوردار هستند و شما می توانید با خیال راحت و بدون ریسک ارزهایتان را در این کیف پول نگهداری کنید.

  • EXODUS

این کیف پول، یک کیف پول نرم افزاری است و روی ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است. شما می توانید برای ذخیره سازی اتریوم هایتان روی این کیف پول حساب کنید البته اکسودوس از ارزهای دیجیتال دیگری هم پشتیبانی می کند.

  • My Ether Wallet

این کیف پول یک کیف پول تحت وب است و از اتریوم و توکن های ERC20نیز پشتیبانی می کند. منظور از تحت وب این کیف پول این است که برای استفاده از آن تنها نیاز به یک مرورگر دارید. در صورتی که می خواهید از این کیف پول ها استفاده کنید، بهتر است این نکته را بدانید که کیف پول هایی که تحت وب هستند، از امنیت بالایی برخوردار نیستند.

  • MIST

والت MIST والت رسمی اتریوم است که تنها از ارزدیجیتال اتریوم پشتیبانی می کند و البته امنیت بسیار خوبی هم دارد. البته این کیف پول تنها از ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می کند.

  • Trezor

این کیف پول نیز در دسته کیف پول های سخت افزاری قرار می گیرد و امنیت خوبی دارد. شما می توانید با خیال راحت اتریوم یا ارزهای دیگرتان را در این کیف پول نگهداری کنید.

  • Coinomi

محبوب ترین و محبوب ترین کیف پول، کوینومی است که برای تمامی سیستم عامل ها، یک نسخه دارد. شما هر سیستم عاملی که داشته باشید، می توانید از آن استفاده کنید. این کیف پول به جز اتریوم از ارزدیجیتال های دیگری هم پشتیبانی می کند که می تواند یک انتخاب مناسب برایتان باشد.

  • ETHadress

آخرین کیف پولی که می خواهیم به شما معرفی کنیم، ETHadress است که یک کیف پول کاغذی است و بسیاری از افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی با آن آشنا هستند. این کیف پول تنها از اتریوم پشتیبانی می کند که امنیت مناسبی هم دارد.

البته کیف پول های دیگری هم برای نگهداری اتریوم وجود دارد که ما در اینجا تنها به بهترین موارد و امن ترین آن ها اشاره کردیم.

آیا امکان استخراج اتریوم وجود دارد؟

اتریوم هم مانند بیت کوین قابلیت استخراج دارد و شما می توانید آن را استخراج کنید. البته مژده ای که باید به شما بدهیم، این است که استخراج کردن اتریوم نسبت به بیت کوین ساده تر است و شما با پیچیدگی و دشواری خاصی مواجه نخواهید بود (البته اقتصادی تر و به صرفه تر نیز است). احتمالا شما هم دوست دارید بدانید که چگونه می توان اتریوم را استخراج کرد؟ پس بیاید نگاهی به نحوه استخراج این ارزدیجیتال بیاندازیم.

اگر می خواهید اتریوم استخراج کنید، بخوانید!

امکان استخراج اتریوم هم به کمک دستگاه های ماینر و هم به کمک ریگ های ماینینگ امکان پذیر است. اما توصیه ای که ما برایتان داریم، این است که از روش ریگ های مایننیگ استفاده کنید؛ اما چرا؟ چون این کار برایتان هزینه کمتری دارد! خریداری کردن دستگاه های ماینر هزینه بر است و البته مشکلات قانونی زیادی هم دارد؛ اما ریگ های ماینینگ این چنین نیست. (منظور از ریگ ماینینگ اتریوم، سیستم های ترکیبی کامپیوتری است که به کمک استفاده از کارت های گرافیکی می توانید عملیات پردازشی استخراج اتریوم را انجام دهید. در اصطلاح این واحد های پردازنده برای محاسبه کردن هش بلوک های اتریوم در زمان کوتاه استفاده می شوند.)

بر اساس گفته های توسعه دهندگان اتریوم، آپدیت های جدیدی روی شبکه این ارزدیجیتال اعمال می شود که دیگر امکان ماین کردن وجود نخواهد داشت و این تنها به کمک ریگ های ماینینگ صورت می گیرد. برای شروع استخراج اتریوم باید یک ریگ ماینینگ تهیه کنید.

یک ریگ ماینینگ مانند یک سیستم کامپیوتری، دارای مادربرد، کارت گرافیک، پردازنده، رم، حافظه، منبع تغذیه و اتصالات است. آنچه باید در زمان خرید ریگ ماینینگ در نظر داشته باشید، کارت گرافیک آن است. در استخراج اتریوم آنچه اهمیت دارد، میزان کارت گرافیک است؛ با یک مثال قضیه را بهتر متوجه می شوید. در صورتی که ریگ ماینینگ شما پردازنده ای متوسط داشته باشد، شما می توانید فرایند استخراج را انجام دهید، اما در صورتی که کارت گرافیک متوسطی داشته باشید، نمی توانید این کار را انجام دهید.

استخرهای اتریوم را بشناسید

پس از آن که سخت افزار مناسب خودتان را تهیه کردید، باید یک استخر انتخاب کنید. در اینجا چندتا از استخرهای اتریوم را به شما معرفی می کنیم.

  • Mining Pool Hub

یکی از بزرگترین استخرهای اتریوم که وجود دارد، Mining Pool Hub است. شما می توانید ازطریق این استخر، اتریوم استخراج کنید. این استخر بیشتر برای افراد حرفه ای مناسب است و افرادی که مبتدی هستند، در رابط کاربری این استخر به مشکل برخورد می کنند.

  • Nano Pool

این استخر، تنها برای اتریوم نیست و شما می توانید ارزدیجیتال هایی مانند مونرو، زی کش و گرین را استخراج کنید. به جز رمزارزهایی که گفتیم، ارزدیجیتال های دیگری هم وجود دارد که نانوپول از آن ها پشتیبانی می کند. مزیتی که این استخر دارد، این است که کارمزد آن پایین است که تقریبا 1 درصد است.

  • Ethermine

این استخر، یکی از استخرهای شفاف با کابران است که شما می توانید اطلاعات مختلفی از وضعیت استخراج را به دست بیاورید. این استخر، امنیت خوبی را نیز دارد، چرا که در برابر حملات DDoS مقاوم هستند.

  • DwarfPool

این استخر نیز با کاربرانش شفاف است و یکی از استخرهای قابل اعتماد است. این استخرها در آمریکا، آسیا و آمریکای جنوبی سرورهایشان را بنا کرده است. این استخر یکی از استخرهای خوب است.

البته استخرهای دیگری هم وجود دارد؛ اما ما در این جا به معروف ترین آن ها اشاره کردیم.

آیا اتریوم قانونی است؟

در بالاتر بیان کردیم که استخراج اتریوم با دستگاه های ماینر مشکلات قانونی به همراه دارد؛ احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که این مشکلات قانونی برای اتریوم، تا کجاها پیش می رود؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ مشخصی بدهیم، باید بگوییم که استخراج و استفاده از دستگاه های ماینر در ایران به علت مصرف بالای انرژی، ممنوع است؛ اما صرافی هایی در ایران وجود دارند که به صورت قانونی فعالیت می کنند و شما می توانید خرید و فروش اتریوم را انجام دهید.

پیش بینی آینده اتریوم

برای پیش بینی کردن آینده اتریوم ما تمامی فاکتورها را در نظر گرفتیم. موضوعی که باید بیان کنیم، این است که پیش بینی کردن قیمت اتریوم چندان راحت نیست؛ اما با توجه به تحلیل هایی که انجام داده ایم، یک روند قیمتی صعودی و مثبت برای اتریوم انتظار می رود. دومین جایگاه بازار کریپتوکارنسی متعلق به اتریوم است و همانطور که در مقاله لیست ارزهای دیجیتال که ارزش سرمایه گذاری دارند اشاره کردیم، اگر به دنبال یک گزینه امن برای سرمایه گذاری هستید، روی اتریوم می توانید حساب کنید.

سخن آخر

در این مقاله به صورت کامل در مورد اتریوم صحبت کردیم و تمامی آنچه که باید در مورد آن می دانستید را در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که دوست  دارید یکی از افرادی باشید که درامد خودشان را از ترید کسب می کنند، نیاز به خرید سرور مجازی ترید دارید. سرور مجازی ترید ما دارای نرم افزارهای مخصوص ترید است که به شما این امکان را می دهد که بتوانید به راحتی ترید انجام دهید. ما همراه با سرور مجازی ترید، یک IP ثابت خارجی هم در اختیار شما قرار می دهیم که می توانید درست مانند شهروند کشور موردنظر، به اینترنت آن کشور متصل شوید و بدون آن که ریسک مسدودی حساب داشته باشید، به ترید بپردازید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید یا تجربه ای دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

سوالات متداول:

بله اتریوم یکی از ارزهای غیرمتمرکز است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید