شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

blog173

بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

4/5 - (8 امتیاز)

چند سالی است که نام رمز بیت کوین بیشتر از قبل به گوش می رسد و مطمئناً اگر در این زمینه مبتدی هستید، با شنیدن حرف های دیگران در مورد میزان سود خرید و فروش بیت کوین و سرمایه گذاری با آن، کنجکاو می شوید که اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

بیت کوین (BTC)، موفق ترین رمز ارز غیرمتمرکز است که توسط دولت یا هیچ موسسه دیگری پشتیبانی نمی شود. همین باعث می شود که خرید و فروش بیت کوین مستقیم و بدون واسطه قابل انجام شود. طراحی شبکه بیت کوین به گونه ای انجام شده است که کاربران بتوانند مستقیماً از طریق شبکه peer to peer یا یکدیگر تبادل ارز کنند. عمومی بودن این رمز ارز باعث شده است که هر شخصی در هر نقطه از جهان با دسترسی به اینترنت، بدون هیچ گونه محدودیت، سرمایه گذاری خود را شروع کند.

آشنایی با ساختار شبکه بیت کوین و نحوه کار آن به شما کمک می کند که قدم های هوشمندانه تری در این زمینه بردارید و با کمک گرفتن از سایت های پیش بینی قیمت بیت کوین بر اساس هوش مصنوعی و همچنین تجربه های خود در این زمینه، چشم انداز دقیق تری داشته باشید.

رمز ارز چیست؟

رمز ارز چیست

رمز ارز یا همان Cryptocurrency یک سیستم پرداخت دیجیتال است که برای تایید تراکنش ها، به یک بانک یا مرجع پشتیبان متکی نیست. بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز، در سال 2009 تاسیس شد و تا امروز به عنوان معروف ترین و موفق ترین رمز ارز در این صنعت باقی مانده است.

ساختار این سیستم به صورت peer-to-peer است و این طراحی به کاربران اجازه می دهد که در هر جایی خرید و فروش کنند و در معاملات ارزهای دیجیتال مختلف شرکت داشته باشند. در واقع، با انجام هر معامله رمز ارز، تراکنش ها در در یک دفتر کل عمومی و کلیدهای خصوصی جهت دسترسی به رمزارزها نیز در کیف پول های دیجیتالی ذخیره می شوند.

بهتر است بدانید که پروسه ذخیره سازی تراکنش ها در دفتر کل و انتقال داده های دیجیتالی بین کیف پول ها با استفاده از تکنیک های برنامه نویسی پیشرفته توسعه داده شده است و برای تایید تراکنش ها نیز از رمزنگاری استفاده شده است.

رمز ارزها بر روی یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین ذخیره می شود.

 بهتر است بلاک چین را این گونه توصیف کنیم:

بلاک چین، اطلاعات مربوط به تراکنش های بروز شده توسط صاحبان رمز ارزها را به صورت دیجیتال ذخیره می کند و نقش یک پایگاه داده را برعهده دارند. ثبت ایمن و غیرمتمرکز رکوردهای مربوط به تراکنش ها با بلاک چین تضمین شده است و همین امنیت بالا باعث می شود که نیازی به شخص یا مرکز پشتیبان نباشد.

در کل اگر صاحب یک رمز ارز هستید، هیچ چیز فیزیکی و قابل لمسی در اختیار ندارید. تنها دارایی شما، کلیدی است که با استفاده از آن می توانید بدون نیاز به هیچ شخص ثالث قابل اعتمادی، با سایر کاربران تبادل ارز داشته باشید.

اگر طرز کار رمز ارز، کمی برایتان مبهم است، جای هیچگونه نگرانی نیست چون در بخش نحوه کار بیت کوین توضیحات دقیق تری در این مورد ارائه می دهیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین

BTC، رمز ارزی است که می تواند به صورت الکترونیکی از طریق یک شبکه پرداخت دیجیتالی غیر متمرکز ارسال شود. بیت کوین بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده است. استفاده از بلاکچین در طراحی این رمز ارز باعث شده است ثبت اطلاعات (مثل تراکنش ها) طوری انجام شود که ویرایش یا تغییر آنها تقریباً غیر ممکن باشد. بیت کوین با استفاده از یک بلاک چین غیرمتمرکز که برای تایید تراکنش ها به یک شبکه peer to peer وابسته است، در مسیر حفظ امنیت اطلاعات، یک قدم فراتر گذاشته است.

امروزه Bitcoin به خاطر نوسانات زیادی که طی چند سال اخیر داشته، به محبوب ترین و باارزش ترین رمز ارز تبدیل شده است. طبق گفته ساتوشی ناکاموتو، خالق Bitcoin، هدف از ساخت آن، ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی برای دیجیتالی شدن خرید و فروش ها است.

البته، این هدف برای شروع کار بود و برای دارندگان جذاب به نظر می رسید اما جذابیت این رمز ارز وقتی بیشتر شد که کاربران به عنوان منبع سرمایه گذاری و کسب سود به آن نگاه کردند.

این ارز توسط هیچ دولت، موسسه یا بانکی کنترل نمی شود و هویت مالکان آن کاملاً ناشناس است. شبکه BTC به جای استفاده از نام، شناسه مالیاتی یا هر شناسه دیگر، خریداران و فروشندگان را از طریق کلیدهای رمزنگاری شده به یکدیگر متصل می کند. استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای قدرتمند انجام می شود و خبری از روش های تولید ارزهای سنتی مثل دلار نیست.

ویژگی های اصلی بیت کوین

ویژگی های بیت کوین

غیرمتمرکز

 هیچ کس شبکه Bitcoin را کنترل نمی کند و هیچ مدیر اجرایی وجود ندارد. در عوض، این شبکه از کاربران مشتاقی تشکیل شده است که با قوانین پروتکل موافقت کرده و آنها را رعایت می کنند. ایجاد تغییر در این پروتکل، نیاز به توافق کل کاربران و سایر افراد مسئول در این حوزه مثل، توسعه دهندگان، ارائه دهندگان کیف پول، صرافی ها و … دارد.

توزیع شده

 تمام تراکنش های بیت کوین در یک دفتر کل یا همان بلاک چین ذخیره می شود. برخی از کاربران متکی به این شبکه، کپی های از دفتر کل را به صورت داوطلبانه ذخیره می کنند و نرم افزار پروتکل بیت کوین را اجرا می کنند. این کار به انتشار صحیح تراکنش ها در سراسر شبکه کمک می کند و خرابی یا از دست رفتن اطلاعات شبکه را غیر ممکن می کند.

Peer-to-peer

با این که وضعیت کلی شبکه توسط برخی از گره ها ذخیره و منتشر می شود، اما معاملات بین اشخاص در داخل شبکه Bitcoin به طور مستقیم انجام می شود و نیاز به یک شخص ثالث به عنوان واسطه نیست.

عدم نیاز به مجوز

هر کسی می تواند از بیت کوین استفاده کند و برای ورود به این شبکه نیازی به ایجاد حساب بیت کوین نیست. همه تراکنش هایی که از قوانین پروتکل پیروی می کنند؛ در طول مکانیسم های توافق توسط شبکه تایید می شوند.

ناشناس بودن هویت

تراکنش هایی که در شبکه BTC انجام می شوند، ارتباطی با اطلاعات هویتی کاربران ندارند. در عوض، این تراکنش ها با آدرس هایی شناسایی می شوند که به شکل رشته های الفبایی- عددی تصادفی تولید می شوند.

مقاوم در برابر سانسور

معتبر بودن تراکنش ها به خاطر پیروی از قوانین پروتکل، ناشناس بودن تراکنش ها و دسترسی کاربران به موجودی بیت کوین از طریق کلید باعث شده است که مقامات هیچ قدرتی برای جلوگیری از فعالیت افراد در این حوزه نداشته باشند.

عمومی

 کل تراکنش های بیت کوین ثبت می شود و همه کاربران به آنها دسترسی دارند. همین باعث می شود که احتمال انجام تراکنش های جعلی از بین برود.

رمز ارز بیت کوین چه کاربردی دارد؟

خرید کالاها و خدمات از فروشندگانی که BTC را به عنوان ارز پرداخت می پذیرند، باعث شده است که کاربران اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشند. به عنوان مثال، در حال حاضر PayPal از تراکنش های Bitcoin پشتیبانی می کند و همچنین، کشور السالوادور این رمز ارز را به عنوان ارز پذیرفته است.

پس ابتدایی ترین کاربرد BTC، انجام خرید های بین المللی با سرعت بیشتر، امنیت بالاتر و هزینه های تراکنشی کمتر است.

پرطرفدارترین کاربرد Bitcoin، استفاده از آن به عنوان منبع سرمایه گذاری است. به این صورت که ابتدا کاربران متناسب با بودجه خود، تعدادی BTC خریداری می کنند و با پیشبینی و بررسی وضعیت نوسانات، در بهترین زمان ممکن نسبت به فروش آنها اقدام می کنند تا به سود دلخواه خود برسند. به این روش کسب درآمد، ترید بیت کوین گفته می شود.


* ترید بیت کوین با سرور مجازی


الان که بیت کوین به یک ابزار مالی قدرتمند تبدیل شده است و افراد زیادی تصمیم گرفته اند وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند، وقت آن است که با استفاده از یک راهکار هوشمندانه، قدم های محکم تری در این مسیر بردارید.

کلیک کنید  آموزش رایگان معامله گری ارز دیجیتال

داشتن یک آی پی ثابت برای ترید در صرافی هایی معروفی مثل بایننس و فارکس باعث می شود که حساب کاربری شما در معرض خطراتی مثل بلاک شدن  قرار نگیرد. چه ایده ای بهتر از این که از با خرید سرور مجازی ترید، نرم افزار خود را روی یک سرور اختصاصی نصب کنید و از مزایایی مثل پهنای باند نامحدود، امنیت مناسب، سرعت بالا و عدم قطعی اینترنت بهره مند شوید.

استفاده از سرور مجازی ترید، ایده آل ترین راهی است که اکثر تریدرهای بزرگ انتخاب می کنند و از این طریق به کسب درآمد می پردازند. اگر علاقمند به خرید سرور مجازی ترید هستید تا به موفقیت های بزرگ تری در این زمینه برسید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ترید شرکت آسام سرور مراجعه کنید و بعد از مشاهده ویژگی های پلن ها، سرور مجازی مناسب خود را انتخاب کنید.

شما با خرید این سرور مجازی، در کنار معاملات سریع تر، محافظت از داده ها، ترید اتوماتیک در صورت نبود اینترنت، از مزایای مربوط به سرور های مجازی شرکت آسام سرور مثل پشتیبانی پشتیبانی 7 × 24، پهنای باند نامحدود، لوکیشن های متفاوت، دسترسی روت و … نیز بهره مند خواهید شد.


بعد از دستیابی به سود، این خود کاربر است که تصمیم می گیرد از این پول دیجیتالی برای خرید محصولات یا خدمات دلخواه خود استفاده کند یا این که با انواع روش های کسب درآمد از طریق بیت کوین مثل ترید و استخراج بیت کوین (bitcoin mining)، سرمایه گذاری های بزرگ تری انجام دهد.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

در حالت کلی، سیستم Bitcoin از 3 بخش مجزا تشکیل شده است و با ترکیب آنها، یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز به وجود آمده است:

  • شبکه BITCOIN
  • رمز ارز BTC
  • بلاک چین

تراکنش های مبادله بیت کوین در یک شبکه Peer-to-Peer اجرا می شود و کاربران (افراد یا نهادهایی که می خواهند با یکدیگر مبادله داشته باشند) برای انجام و تایید این تراکنش ها نیازی به واسطه ندارند. کاربران می توانند کامپیوتر خود را به طور مستقیم به این شبکه وصل کنند و با دانلود دفتر کل توزیع شده به تاریخچه تمام تراکنش های انجام شده، دسترسی پیدا کنند.

BTC بر اساس سیستم بلاک چین طراحی شده است. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده برای ثبت تراکنش ها و داده های مرتبط با چند مکان در یک زمان را ثبت می کند. بلاک های بلاک چین، واحدهایی هستند که داده های مربوط به هر تراکنش مثل تاریخ، ساعت، ارزش، خریدار و فروشنده و کد شناسایی هر صرافی را شامل می شوند.

مراحل کار بلاک چین

نحوه کار بلاک چین

هر کامپیوتر در شبکه بلاک چین، یک کپی از بلوک های دفتر کل را نگهداری می کند تا از خرابی یا نابودی داده ها جلوگیری شود. اگر یک بلوک در این زنجیره تغییر کند، تمام بلوک های دیگر نیز بروزرسانی می شوند تا داده های موجود در کامپیوترها دچار ناسازگاری نشوند.

شاید این ایده که هر کس می تواند بلاک چین را ویرایش کند، کمی خطرناک به نظر برسد، اما جالب است بدانید که این یکی از دلایل ایمنی بالا و قابل اعتماد بودن بیت کوین است. به این صورت که ایجاد بلوک جدید در بلاک چین، باید مورد تایید اکثر کاربران باشد و کدهای منحصر به فرد کیف پول ها و تراکنش های کاربران باید مطابق با الگوی رمزنگاری باشد. کدهایی که تصادفی و طولانی بودنشان، امکان تولید آنها با هدف سوءاستفاده و جعل، کار بسیار دشواری است.

رمز ارزهای بیت کوین از طریق فرآیندی به نام ماینینگ ایجاد می شوند که در طی آن، کاربر از قدرت کامپیوتر برای حل مسائل پیچیده ریاضی، تایید تراکنش ها و … استفاده می کنند تا به عنوان پاداش، سکه دریافت کند.

در کل، کاربران یا از طریق ماینینگ و یا با خرید از کارگزاران دیگر، سکه هایی را تهیه می کنند و کلیدهای مربوط به این تراکنش ها را در کیف پول خود قرار می دهند تا در مواقع لازم از آنها استفاده کنند.

کیف پول BTC چیست؟

کیف پول بیت کوین

کیف پول Bitcoin یک برنامه نرم افزاری است که بر روی کامپیوتر یا دستگاه دیگر نصب و اجرا می شود تا امکان ایمن سازی داده های حساس، ارسال و دریافت بیت کوین را فراهم کند. توجه داشته باشید که این کیف پول برای ذخیره سازی خود بیت کوین استفاده نمی شود بلکه با یک کیف پول بیت کوین می توانید کلید های خصوصی و رمزنگاری شده را ذخیره کنید.

بهتر است کمی بیشتر در مورد این کلید های خصوصی توضیح دهیم:

هر زمان که یک تراکنش Bitcoin انجام می شود، مالکیت BTC از فرستنده به گیرنده منتقل می شود و شبکه، کلیدهای گیرنده را به عنوان ” رمز عبور ” جدید برای دسترسی به BTC تعیین می کند.

اما از آنجا که قبلا نیز اشاره کردیم، تراکنش های انجام شده به صورت بلوک جدید به بلاک چین اضافه می شوند و در نسخه موجود در تمام گره ها قرار می گیرد.

بیت کوین از سیستمی به اسم رمزنگاری کلید عمومی (PKC) برای حفظ این یکپارچگی استفاده می کند. این سیستم، برای ایمن سازی تراکنش ها استفاده می شود و تنها به کاربرانی اجازه می دهد به سکه ها دسترسی داشته باشند که کلیدهای کافی داشته باشند.

در حالت کلی، برای ایجاد و اجرای تراکنش ها یک جفت کلید وجود دارد: کلید خصوصی و کلید عمومی.

هر دو کلید رشته های تصادفی از کاراکترهای الفبایی- عددی هستند که برای رمزنگاری و رمزگشایی تراکنش ها استفاده می شود.

در شبکه بیت کوین، بلاک چین با استفاده از توابع ریاضی پیاده سازی شده توسط PKC، کلیدهای عمومی را به کلیدهای خصوصی تبدیل می کند. با این کار، بازسازی کلید خصوصی از کلید عمومی تقریباً غیرممکن است. این کلیدهای خصوصی در کیف پول نگهداری می شوند و دسترسی به بیت کوین منتقل شده تنها توسط گیرنده ای انجام می شود که کلید خصوصی را در اختیار دارد. از طرف دیگر، کلیدهای عمومی برای تمام گره ها توزیع می شوند و این توزیع، امنیت شبکه را به خطر نمی اندازد چون محتوای اصلی تراکنش و مبادله در کلید خصوصی پنهان است و کلید خصوصی فقط توسط گیرنده یا فرستنده قابل رمزگشایی است.

همچنین، برای این که کاربر تراکنش مورد نظر را انجام دهد، باید از هر دو کلید برای رمزنگاری و امضای تراکنش های خود استفاده کند.

استفاده از کیف پول دیجیتال، یکی از بهترین راه های حفظ امنیت بیت کوین است و در انواع مختلفی موجود می باشد.

البته این بستگی به نوع کیف پول نیز دارد که چه امکاناتی را برای کاربر ارائه دهد. دسترسی به برنامه های مبتنی بر Bitcoin مثل dapp، کسب سود از طریق وام دادن به کاربران دیگر و … از جمله امکاناتی است که برخی کیف پول ها دارند. معمولاً یک کیف پول، با یک رمز عبور یا روش دیگر رمزنگاری می شود تا از دسترسی غیر مجاز محافظت شود.

کیف پول وب، دسکتاپ، موبایل، سخت افزاری و کاغذی از معروف ترین کیف پول های بیت کوین هستند که کاربران بر اساس خواسته و کاربرد خود می توانند کیف پول مناسب خود را انتخاب کنند.

 

کلام آخر

بیت کوین، معروف ترین رمز ارز غیرمتمرکز است که تحت کنترل هیچ مقام و سازمانی نیست. امکان انجام مبادله با هر شخص در سراسر جهان بدون محدودیت های مکانی، زمانی، بانکی و … باعث شده است که اکثر علاقمندان با دید سرمایه گذاری به این ارز نگاه کنند. ساختار و نحوه کار شبکه بیت کوین باعث شده است که کاربران به امنیت داده ها و دارایی های خود اعتماد کامل داشته باشند و به جای نگرانی در مورد از دست دادن دارایی، روی روش های مختلف کسب درآمد از طریق بیت کوین تمرکز کنند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

اگر به دنبال یک سایت ایرانی هستید که قیمت بیت کوین را با استفاده از نمودارهای تعاملی بررسی کنید، سایت arzdigital گزینه خوبی برای شماست. همچنین، برای پیش بینی نیز می توانید از coincodex استفاده کنید. البته، وبسایت های خارجی و ایرانی زیادی در این زمینه وجود دارند که می توانید از آنها کمک بگیرید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید