شما برای مطالعه این مقاله فقط 18 دقیقه وقت نیاز دارید

0 100 crypto

مفهوم رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست؟

3.7/5 - (4 امتیاز)

ارز های دیجیتال یا کریپتو؛ رمز ارز هایی هستند که منحصراً به صورت الکترونیکی در دسترس میباشند و همچنین نوعی پرداخت هستند که می توان آنها را به صورت آنلاین برای کالاها و خدمات مبادله کرد؛ بسیاری از شرکت‌ها ارزهای خود را منتشر کرده‌اند که اغلب توکن نامیده می‌شود و این ارزها را می‌توان به طور خاص برای کالا یا خدماتی که شرکت ها ارائه می‌دهند معامله کرد؛

ارز های دیجیتال یا کریپتو؛ رمز ارز هایی هستند که منحصراً به صورت الکترونیکی در دسترس میباشند و همچنین نوعی پرداخت هستند که می توان آنها را به صورت آنلاین برای کالاها و خدمات مبادله کرد؛ امروزه با گسترش اقتصاد دیجیتال، استفاده از ارز دیجیتال نیز به سرعت در حال افزایش است؛ ارز دیجیتال پولی است که به صورت الکترونیکی در ازای کالاها و خدمات بدون استفاده از پول فیزیکی مانند اسکناس کاغذی یا سکه مبادله می شود.

این روزها واژه ارز های دیجیتال زیاد به گوش میخورد؛ اکثر افراد اگر با جزییات این واژه آشنا نباشند لااقل نام آن را شنیده اند؛ با گسترش اقتصاد دیجیتال، استفاده از ارز دیجیتال نیز به سرعت در حال افزایش است؛ ارز دیجیتال پولی است که به صورت الکترونیکی در ازای کالاها و خدمات بدون استفاده از پول فیزیکی مانند اسکناس کاغذی یا سکه مبادله می شود.

در حقیقت ارز دیجیتالی با هدف ایجاد امنیت برای دارایی مردم در برابر کلاهبرداری ها و جعل ها تولید شده که با پروتکل مخصوصی رمزگذاری و طراحی شده اند و ارزهایی غیرمتمرکز هستند، همچنین متعلق به هیچ کشوری نیستند و تحت بستر شبکه ای به نام بلاک چین ها قرارگرفته اند.

با توجه به رشد و تکامل فناوری ، ارز دیجیتال به طور پیوسته جایگزین پول فیزیکی می شود و امروزه توجه اکثر افراد را به خود جلب کرده است، اکثر افراد در پی کسب اطلاعاتی در این زمینه جهت سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار می باشند؛ در این مقاله مطابق با توسعه اقتصاد دیجیتالی، مطالبی برای آگاهی شما و هر آنچه که باید در مورد انواع ارزهای دیجیتال و مزایا و معایب ارز دیجیتال بدانید آورده شده است.

مفهوم ارز دیجیتال به زبان ساده

نسخه های الکترونیکی ارز ها، در حال حاضر بر سیستم های مالی اکثر کشورها غالب است؛ به عنوان مثال در ایالات متحده پول فیزیکی ایالات متحده در گردش تنها حدود یک دهم عرضه کلی پول است؛ مابقی در انواع سپرده های بانکی به صورت الکترونیکی نگهداری می شود.

چیزی که ارز دیجیتال را از ارز الکترونیکی در حال حاضر در حساب های بانکی اکثر آمریکایی ها متمایز می کند این است که هرگز شکل فیزیکی به خود نمی گیرد، در حال حاضر، می توانید به یک دستگاه خودپرداز بروید و یک رکورد الکترونیکی از دارایی ارز خود را به دلار فیزیکی تبدیل کنید؛ البته نه در ایران!

با این حال، ارز دیجیتال هرگز شکل فیزیکی به خود نمی گیرد؛ همیشه در یک شبکه کامپیوتری باقی می ماند و از طریق دیجیتال وتحت شبکه مبادله می شود؛ به عنوان مثال، به جای استفاده از اسکناس های فیزیکی دلار، با انتقال ارز دیجیتال به خرده فروشان با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود، خرید انجام می دهید؛ از نظر عملکردی، ممکن است تفاوت چندانی در نحوه برخورد شما با پول خود برای استفاده از برنامه های پرداخت مانند Venmo، Paypal یا Apple Pay نداشته باشد.

ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری به نام بلاک چین کار می کنند؛ بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است که در بسیاری از کامپیوترها پخش شده و تراکنش ها را مدیریت و ثبت می کند، بخشی از جذابیت این فناوری امنیت آن است که دربخش های بعدی نیز توصیه ای در ارتباط با این مبحث را خواهیم داشت.

ارز دیجیتال چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شده است، ارزهای دیجیتال ویژگی فیزیکی ندارند و فقط به صورت دیجیتال در دسترس هستند؛ تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های تعیین شده انجام می شود، در مقابل، ارزهای فیزیکی مانند اسکناس و سکه های ضرب شده، ملموس هستند، به این معنی که دارای ویژگی های فیزیکی مشخصی هستند؛ تراکنش‌های مربوط به چنین ارزهایی تنها زمانی امکان‌پذیر می‌شوند که دارندگان آن‌ها دارای مالکیت فیزیکی این ارزها باشند.

ارزهای دیجیتال دارای کاربرد مشابه ارزهای فیزیکی هستند و می توان از آن‌ها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد؛ رمز ارز ها یا توکن ها همچنین می توانند استفاده محدودی را در میان برخی از جوامع آنلاین مانند سایت های بازی، پورتال های کازینو یا شبکه های اجتماعی پیدا کنند.

ارزهای دیجیتال همچنین تراکنش های فوری را امکان پذیر می کنند که می توانند به طور یکپارچه در سراسر مرزها انجام شوند؛ برای مثال، این امکان برای شخصی که در ایالات متحده مستقر است می‌تواند با ارز دیجیتال به طرف مقابل ساکن در سنگاپور هزینه مربوطه را پرداخت کند، مشروط بر اینکه هر دو به یک شبکه متصل باشند.

پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مانند بیت کوین و اتریوم که توسط هیچ مقام مرکزی مدیریت نمی‌شوند، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال تحقیق برای امکان ایجاد ارزهای دیجیتالی خود هستند که معمولاً به عنوان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شناخته می‌شوند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) یک ارز دیجیتالی است که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر و نظارت می شود، در حالی که هیچ بانک مرکزی ملی هنوز ارز دیجیتال خود را راه اندازی نکرده است، حداقل 80 درصد از بانک های مرکزی در حال حاضر در حال تحقیق در مورد این فناوری هستند.

در ایالات متحده، فدرال رزرو و M.I.T.از طریق پروژه همیلتون در حال انجام تحقیقات مشترک در مورد CBDC هستند، پروژه همیلتون علاوه بر  انتخاب نوع سیستم ها برای تحقق این نیاز و همچنین مشخص کردن شیوه عملکرد یک ارز دیجیتال در ایالات متحده ، قصد دارد یک مقاله تحقیقاتی منتشر کند و یک مجوز منبع باز برای هر کدی که می نویسد ایجاد کند تا دیگران بتوانند بررسی کنند و با آن کار کنند.

یک CBDC چگونه کار می کند؟

جیم کانها، معاون ارشد بانک فدرال رزرو بوستون، نحوه عملکرد CBDC یا یک دلار دیجیتال را به اشتراک گذاشت؛ کانها گفت که یک CBDC مشابه پول نقد واقعی عمل می کند؛ «اگر من به شما CBDC دادم، مثل این است که پول فیزیکی به شما می‌دهم، مانند یک اسکناس 100 دلاری، شما آن پول را در حساب خود دارید و مال شماست من نمی توانم آن را پس بگیرم»

این یک تفاوت کلیدی در مقایسه با سایر اشکال پرداخت الکترونیکی امروزی است، مانند انتقال ACH یا PayPal. «اگر من از طریق پی پال برای شما پول ارسال کنم، این فقط یک قول است که پول در راه است؛ موجودی شما ممکن است وجه را نشان دهد اما پول در واقع بین بانک‌ها جابه‌جا نشده است.»

به همین دلیل، تراکنش‌ها غیرقابل برگشت نیستند و امکان برگشت برای طرف مقابل وجود دارد. با انتقال از طریق CBDC، وجوه بلافاصله ارسال می شود و طرف دیگر نمی تواند پس از آن انصراف دهد.

یکی دیگر از مزایای کلیدی CBDC این است که می تواند مناقصه قانونی تلقی شود؛ این بدان معناست که همه فعالان اقتصادی باید آن را برای هر هدف قانونی بپذیرند؛ شما می توانید مالیات خود را با آن پرداخت کنید؛ کانها گفت: هر کسی که به آن بدهی دارید، مانند بانک یا افراد، قانوناً ملزم به گرفتن آن هستند.

این برخلاف سایر ارزهای دیجیتال است که در ایالات متحده وجه قانونی ندارند؛ فقط فروشندگان خاصی به طور مستقیم رمزنگاری را می پذیرند، بنابراین ممکن است لازم باشد تا افراد قبل از انجام بیشتر تراکنش ها، ارز دیجیتال خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند؛ هنگامی که از رمزنگاری به عنوان نوعی پرداخت استفاده می‌کنید، در حال حاضر یک رویداد مشمول مالیات نیز ایجاد می‌کنید، به این معنی که هر بار که چیزی با Bitcion یا Ether خریداری می‌کنید، ممکن است مالیات بر سرمایه را داشته باشید این مالیات مجزا بر هر گونه مالیات فروش است.

چرا ارز دیجیتال محبوب است؟

ارزهای دیجیتالی به دلایل مختلفی برای حامیان خود جذابیت دارند؛ در ادامه موضوع برخی از محبوب ترین ها نام برده شده است:

حامیان ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را به عنوان ارز آینده می بینند و در حال رقابت برای خرید آن‌ها هستند، احتمالاً قبل از اینکه ارزش بیشتری پیدا کنند.

برخی از حامیان اصرار بر این باور دارند که بانک‌های مرکزی از مدیریت عرضه پول به واسطه ارز دیجیتال حذف می‌ شود، زیرا با گذشت زمان ارزش پول از طریق تورم با تمایل این بانک ها کاهش می یابد.

سایر حامیان مانند فناوری پشت ارزهای دیجیتال، بلاک چین هستند، زیرا یک سیستم پردازش و ضبط غیرمتمرکز است و می تواند از سیستم های پرداخت سنتی ایمن تر باشد.

برخی از سفته بازان ارزهای دیجیتال را دوست دارند زیرا ارزش آن‌ها در حال افزایش است و علاقه ای به پذیرش طولانی مدت ارزها به عنوان راهی برای جابجایی پول ندارند.

ارز دیجیتال چیست؟

ویژگی های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال می توانند غیرمتمرکز یا متمرکز باشند، ارز فیات که به صورت فیزیکی وجود دارد، یک سیستم متمرکز تولید و توزیع توسط سازمان‌های دولتی و بانک مرکزی است، بیت کوین و اتریوم نمونه هایی از ارزهای دیجیتال برجسته که از سیستم های ارز دیجیتال غیرمتمرکز به شمار می آیند.

ارز های دیجیتال سبب انتقال ارزش می شوند، لازمه ی استفاده از ارزهای دیجیتال ایجاد تغییر ذهنی در چارچوب موجود برای ارزها است، جایی که آن‌ها با معاملات خرید و فروش کالا و خدمات مرتبط هستند؛ با این حال، ارزهای دیجیتال این مفهوم را گسترش می دهند، به عنوان مثال، یک توکن شبکه بازی می تواند عمر یک بازیکن را افزایش دهد یا قدرت های فوق العاده ای برای آن‌ها فراهم کند؛ این معامله خرید یا فروش نیست، بلکه بیانگر انتقال ارزش است.

  • انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یک اصطلاح فراگیر است که می توان از آن برای شرح و وصف انواع متنوع ارزهای موجود در حوزه الکترونیکی استفاده شود. به طور کلی، سه نوع مختلف ارز وجود دارد:

ارزهای رمزنگاری شده

ارزهای دیجیتالی هستند که از رمزنگاری برای ایمن سازی و تأیید تراکنش ها در یک شبکه استفاده می کنند؛ همچنین از رمزنگاری برای مدیریت و کنترل ایجاد چنین ارزهایی استفاده می شود، بیت کوین و اتریوم نمونه هایی از ارزهای دیجیتال اند که مطابق به حوزه ی قضایی، ممکن است تنظیم شوند یا نشوند.

نکته: ارزهای رمزنگاری شده، ارزهای مجازی در نظر گرفته می شوند زیرا مقررات پیچیده ای ندارند و فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند.

ارزهای مجازی

ارزهای مجازی، ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند که توسط توسعه دهندگان یا یک سازمان موسس متشکل از سهامداران مختلف درگیر در فرآیند کنترل می شوند، ارزهای مجازی را نیز می توان توسط یک پروتکل شبکه تعریف شده و مشخص شده به شکل الگوریتمی کنترل کرد، یک توکن شبکه بازی نمونه ای از ارز مجازی است که اقتصاد آن توسط توسعه دهندگان کنترل و تعریف می شود.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) از طریق بانک مرکزی یک کشور صادر می شوندو از نوع ارزهای دیجیتالی تنظیم شده هستند؛ یک CBDC جایگزین یا مکملی برای ارز سنتی فیات به شمار می آید، برخلاف ارز فیات که به دو صورت دیجیتالی و فیزیکی موجود است، یک CBDC تنها به شکل دیجیتالی وجود دارد؛ انگلستان، سوئد و اروگوئه چند کشوری هستند که در حال بررسی و تحقیق برنامه‌هایی جهت راه‌اندازی نسخه دیجیتالی ارزهای فیات بومی خود هستند.

ارز دیجیتال چیست؟

مزایای ارز دیجیتال

  • ارز دیجیتال زمان تراکنش را سرعت می بخشد؛ زیرساخت سیستم مالی مدرن از شبکه پیچیده ای از شرکت کنندگان تشکیل شده است، در برخی موارد، مانند یک سیستم دفتر کل دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز، دو طرف می‌توانند مستقیماً بدون هیچ واسطه بانک یا مؤسسه مالی معاملات تجاری را انجام دهند، همین مورد از زمان‌های تسویه پرداخت که معمولاً روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد، جلوگیری می‌کند.
  • ارز دیجیتال می تواند هزینه ها را کاهش دهد؛ با حذف برخی یا همه واسطه ها، کارمزد تراکنش های مرتبط با پرداخت های دیجیتالی را می توان تا حد زیادی کاهش داد، این امر به ویژه در مورد هزینه های بالای مربوط به جابجایی بین مرزی پول صادق است.
  • پول فیزیکی مشکلات امنیتی دارد؛ خطر سرقت، جعل و نیاز به ذخیره سازی فیزیکی در بانک را می توان با ارز دیجیتال کاهش داد یا از بین برد.
  • هدف برخی از ارزهای دیجیتال (مانند ارزهای دیجیتال) تمرکززدایی سیاست های پولی است و می توانند افراد را در توزیع ارزی که قبلاً توسط شرکای مؤسسه مالی بانک مرکزی اداره می شد، شامل شوند.
  • فناوری ارز دیجیتال حسابداری و سایر ثبت اسناد را خودکار می کند و در زمان و هزینه برای صادرکنندگان، بازرگانان و کاربران روزمره صرفه جویی می کند.

معایب ارز دیجیتال

  • از آنجایی که این یک فناوری محاسباتی است، ارز دیجیتال از هک و سایر جرایم سایبری مصون نیست، اگر یک اقتصاد ارز دیجیتال را بپذیرد، ثبات مالی و امنیت ملی می تواند به یک خطر امنیت سایبری تبدیل شود.
  • پول نقد ناشناس است، اما تراکنش های دیجیتالی قابل ردیابی هستند؛ در حالی که بیشتر ارزهای دیجیتال به دنبال ناشناس کردن هویت کاربر هستند، تراکنش‌ها دنباله‌ای از خود بر جای می‌گذارند که قابل ردیابی است.
  • ارز دیجیتال هزینه های تراکنش سنتی را کاهش می دهد، اما مجموعه هزینه های منحصر به فرد خود را به همراه دارد؛ هزینه های امنیت سایبری یکی است، برای مثال، بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال، دارایی‌های دیجیتال خود را در یک کیف پول رمزنگاری ذخیره می‌کنند، قطعه‌ای از سخت‌افزار که می‌توان آن را از اینترنت جدا کرد (معروف به ذخیره‌سازی سرد). پرداخت های مبتنی بر بلاک چین نیز باید هزینه های مرتبط با محاسبه تراکنش را بپردازند.
  • ارز دیجیتال چالش‌های جدیدی را برای تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران در تلاش برای تضمین ثبات مالی ایجاد می‌کند.

ارز دیجیتال چیست؟

آیا خرید ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

بله هر چند فرایند قانونی شدن این کار در ایران بسیار طولانی شد اما سرانجام در سال ۹۸ بازار ارز در ایران به صورت قانونی انجام می شود؛ پس شما می‌توانید با خیالی آسوده در این بازار حساب کاربری داشته باشید؛

توجه داشته باشید که با خرید سرور مجازی ترید از شرکت آسام سرور، میتوانید به راحتی در بازارهای مالی دیجیتالی بدون محدودیت و با انتخاب موقعیت های مکانی مختلف مشارکت داشته باشید و بر معاملات خود نظارت داشته باشید❗

چگونه ارز دیجیتال بخرم؟

در حالی که برخی از ارزهای رمزپایه، از جمله بیت کوین، برای خرید با دلار آمریکا در دسترس هستند، برخی دیگر نیاز دارند که با بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری پرداخت کنید؛

برای خرید ارزهای دیجیتال، به یک «کیف پول» نیاز دارید، یک برنامه آنلاین که بتواند ارز شما را نگه دارد؛ به طور کلی، شما یک حساب کاربری در یک صرافی ایجاد می کنید و سپس می توانید پول واقعی را برای خرید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم انتقال دهید.

کوین بیس یکی از صرافی‌های محبوب ارزهای دیجیتال است که در آن می‌توانید هم کیف پول ایجاد کنید و هم بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را بخرید و بفروشید، همچنین تعداد فزاینده ای از کارگزاران آنلاین ارزهای رمزنگاری شده مانند eToro، Tradestation و Sofi Active Investing را ارائه می دهند؛ Robinhood معاملات ارزهای دیجیتال رایگان را ارائه می دهد.

کلیک کنید  لیست ارزهای دیجیتال که ارزش سرمایه گذاری دارند

آینده ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال هنوز در روزهای اولیه توسعه هستند؛ ارزش ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده است زیرا شرکت‌های مختلف علاقه خود را به ساخت خدمات و محصولات جدید با آن‌ها ابراز کرده‌اند و سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای به ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک طبقه دارایی سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند؛ بانک‌های مرکزی که ارزهای فیات را ایجاد می‌کنند و از آن‌ها حمایت می‌کنند، اگر شروع به انتشار ارزهای دیجیتالی خود کنند، ممکن است چشم‌انداز را تغییر دهند.

آینده ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های دیجیتالی که از آن‌ها استفاده می کنند در نوسان است، اما گسترش مداوم فناوری نویدبخش گسترش اشکال الکترونیکی پول و پرداخت است؛ سرمایه‌گذاری در این توسعه از طریق ارزهای دیجیتال و سهام شرکت‌هایی که در ایجاد و استفاده از آن‌ها نقش دارند، امکان‌پذیر است، بنابراین این یک قلمرو هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاران برای کشف است؛ فقط به یاد داشته باشید که اگر تصمیم دارید در جنبش ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید، متنوع بمانید و روی بلندمدت تمرکز کنید.

ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت ارز دیجیتال با پول

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول معمولی دارد که سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال بهتر از نگه داشتن پول نقد است. در این قسمت می خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم و ابهامات را دور کنیم. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که ویژگی هایی که در این قسمت بیان می کنیم، در تمام ارزهای دیجیتال وجود ندارد و استثنائاتی در این بین وجود دارد.

اولین تفاوتی که می توانیم به آن اشاره کنیم، این است که در ارزهای دیجیتال، امکان برگشت پذیر بودن تراکنش ها وجود ندارد.این به آن معنی است که زمانی که شما تراکنشی را انجام دهید و تایید شود، نمی توانید آن را برگردانید؛ مگر با توافق گیرنده!

در تراکنش های مالی بین بانکی که صورتی می گیرد، زمانی که شما اشتباها پولی را به حساب دیگران واریز کنید، نهایت می توانید با پیگیری قضایی آن را پس بگیرید؛ درست برعکس ارزهای دیجیتال.

تفاوت دیگری که ارزهای دیجیتال دارند، این است که ناشناس هستند یا نیمه ناشناس هستند. زمانی که شما می خواهید تراکنش ارزدیجیتال انجام دهید، باید آدرس کیف پول را داشته باشید که این آدرس کیف پول شامل اطلاعات هویتی نمی شود.

آدرس کیف پولی که قرار است ارزدیجیتال را به آن انتقال دهید، متشکل از اعداد و حروف است که فقط در صورتی می توان هویت افراد را شناسایی کرد که تاریخچه تراکنش ها را به صورت دقیق بررسی کرد.

در این میان برخی از ارزهای دیجیتال مانند زی‌کش، مونرو و گرین سیاست حریم خصوصی سفت و سختی دارند و تقریبا شناسایی هویت را غیرممکن کرده اند.

تفاوت بعدی که در ارزهای دیجیتال وجود دارد و آن را نسبت به پول های رایج متمایز می کند، این است که این ارزها فرا مرزی هستند و شما اگر بخواهید به کیف پول فرد دیگری در نقطه دیگر جهان ارزدیجیتال واریز کنید، این کار در عرض چند دقیقه انجام می شود. اما ارسال پول به نقاط مختلف دنیا، چندین روز ممکن است طول بکشد.

تفاوت دیگری که ارزهای دیجیتال دارند، این است که امنیت بالایی دارند و این امنیت بالا درون شبکه ای توسط سیستم هش تامین می شود. نکته دیگری که در مورد امنیت ارزهای دیجیتال وجود دارد، این است که یک سیستم رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی در اختیار اشخاص قرار می دهد که افراد می توانند خودشان پول های دیجیتالشان را به عهده بگیرند و فرد دیگری به آن ها دسترسی نداشته باشند.

آخرین تفاوتی که می توانیم بین ارزهای دیجیتال و پول اشاره کنیم، این است که ارزهای دیجیتال انحصاری نیست. شما برای استفاده از ارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم و … نیاز به اجازه شخص، سازمان یا گروه ندارید. می توانید تاریخچه تراکنش های خودتان را دانلود کنید و بدون آن که نیازی به کسب مجوز باشد، ارزهای دیجیتال را ارسال و دریافت کنید.

ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت ارزدیجیتال با طلا و سکه

در طول سال های متمادی، طلا یک گزینه برای پس انداز محسوب می شد اما در حالی که این موضوع در بیت کوین، تنها به یک دهه می رسد.

جالب است بدانید که طلا بیش از 11 تریلیون دلار در جهان ارزش دارد و ارزش تقریبی بیت کوین تا 442 میلیارد دلار تخمین زده می شود؛ اما رقابت بین این دو در این نیست؛ بلکه اگر به رشد این دو در دو سال اخیر دقت کنیم، بیت کوین گوی رقابت را از طلا و سکه می رباید؛ دلیل این موضوع نیز این است که بیت کوین بیش از 300 درصد رشد داشته که این مقدار برای طلا تنها 23 درصد است.

اما برای این که به خوبی تفاوت بین بیت کوین و طلا و سکه را درک کنید، به بررسی دقیق تر در این موضوع می پردازیم.

طلا بخریم یا بیت کوین؟

سوالی که در سال های اخیر در ذهن بسیاری از افراد نقش بسته است، این است که روی طلا سرمایه گذاری کنند یا روی بیت کوین؟

رائول پال که مدیر سابق صندوق گلدمن ساکس است، بیان می کند که در عرض 3 تا 5 سال آینده طلا می تواند تا پنج برابر رشد داشته باشد، اما بیت کوین می تواند در این مدت تا 1 میلیون دلار رشد داشته باشد.

بیشتر سرمایه های مالی افراد به سمت بازار طلا و نقره روان شده است، اما نکته ای که بسیاری از افراد از آن غافل شده اند، این است که عرضه بیت کوین به صورت محدود 21 میلیون دلار است و سبب می شود بیت کوین تبدیل به ذخیره ارزشمند و طلای دیجیتال شود.

اریک دموت مدیر عامل Bitpanda، که یک کارگزاری خرده فروشی برای ارزهای دیجیتال است، در مورد ارزهای دیجیتال گفته است که بیت کوین در آستانه تبدیل شدن به یک طلا در قرن بیست و یکم است.

تفاوت های دیگری که بیت کوین و طلا دارد، به شرح زیر است:

  • نایاب بودن

طلا و بیت کوین هر دو نایاب هستند؛ بیت کوین تعداد محدود 21 میلیون دارد که تا سال 2140 در گردش خواهد بود؛ اما در مورد طلا این قطعیت و زمان بندی وجود ندارد و معلوم نیست که طلا تا چه زمانی از زمین استخراج می شود.

  • شفافیت و ایمنی

طلا در تجارت یک سیستم موثر دارد و به کمک سفارشات و تحویل آنلاین تجارت وارد عصر مدرن شده است. فساد یا انتقال طلای تقلبی بسیار سخت است و فساد بیت کوین به دلیل الگوریتم های پیچیده ای که دارد، بسیار دشوار است، اما غیر ممکن نیست و زیرساخت های برای اطمینان از ایمنی آن هنوز نیاز به بهبود دارند.

  • ارزش ذاتی طلا و بیت کوین

طلا در طول تاریخ، کاربردهای زیادی در جواهر سازی، دندانپزشکی، الکترونیک و … استفاده شده است که پیش بینی می شود این تقاضا همچنان ادامه دار باشد.

از سوی دیگر بیت کوین فناوری بلاکچین را به ارمغان آورده است و ثابت کرده است که ارزش آن بیشتر از سرمایه گذاری است.

بیت کوین را باید ابزاری دانست که برای افرادی که دسترسی به زیرساخت های بانکی و ابزارهای سنتی تامین مالی ندارند، به خوبی کاربرد دارد و می توانند به راحتی تراکنش هایشان را با تمام نقطه کره زمین انجام دهند.

  • نوسان

نوسان موضوعی است که معامله گران یا همان تریدرها به آن علاقه دارند و سرمایه گذاران از آن بیزار هستند. بیت کوین نسبت به طلا همیشه نوسان بیشتری را تجربه می کند؛ برای مثال در سال 2018 از 20 هزار دلار افت 80 درصد را تجربه کرد و به 4 هزار دلار کاهش یافت و دو سال بعد یعنی در سال 2020 افزایش 300 درصدی را تجربه کرد.

برای کسانی که کارشان ترید کردن است، این نوسانات خوب است و می توانند با کمی زیرکی، سودهای خوبی داشته باشند. اگر قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت دارید، می توانید روی ارزهای دیجیتال حساب کنید. طلا نوسانات محدودتری را تجربه می کند، اما همچنان در نوسان است.

ارزهای دیجیتال معروف و محبوب

اگر برای نخستین بار است که می خواهید ارز دیجیتال خریداری کنید، یا می خواهید بدانید که چه رمز ارزهایی ارزش سرمایه گذاری دارند، این بخش را از دست ندهید؛ ما در این بخش تعدادی از ارزهای دیجیتال را به شما معرفی خواهیم کرد که در بین ارزهای دیجیتال معروف هستند و کاربران زیادی بر روی این رمزارزها سرمایه گذاری کرده اند.

بیت کوین

ارزهای دیجیتال با بیت کوین شناخته می شوند و دلیل این موضوع نیز این است که بیت کوین اولین ارز دیجیتال شناخته شده است. در سال 2009 بود که فردی به نام ساتوشی ناکاماتو که هویت مستعاری دارد، بیت کوین را ساخت. فناوری بلاک چین توسط ساتوشی ناکاماتو برای اولین بار خلق شد و همین فناوری زمینه ساز پروژه های دیگر شد.

اگر به دنبال یک سرمایه گذاری امن هستید، مطمئن باشید که بیت کوین می تواند بهترین گزینه باشد و شما می توانید روی بیت کوین حساب کنید.

اتریوم

اتریوم را باید یک رمز ارز جنجالی در نظر بگیریم؛ چرا که بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران اعتقاد دارند که اتریوم این پتانسیل را دارد که از بیت کوین پیشی بگیرد. اتریوم اصلاح قیمتی زیادی داشت و قیمت آن نوسان زیادی را تجربه کرده است که کارشناسان نگران این نوسانات نیستند، بلکه اعتقاد دارند که پس از این نوسانات قیمتی، اتریوم وارد فاز جدیدی می شود و قیمت آن می تواند بسیار صعودی شود.

اگر نمی خواهید تمام تخم مرغ هایتان را در یک سبد بگذارید، اتریوم یک گزینه هوشمندانه برای سرمایه گذاری است که می توانید روی آینده آن حساب کنید.

دوج کوین

دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتالی است که رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است که رشد آن را می توانیم به حمایت ها و حاشیه های ایلان ماسک و شبکه های اجتماعی نسبت بدهیم؛ موضوعی که در مورد دوج کوین باید در نظر داشته باشید، این است که به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت نمی توان روی آن حساب کرد؛ اما اگر قصد نوسان گیری از بازار رمز ارزها را دارید، دوج کوین می تواند برای شما سود خوبی به ارمغان آورد.

بایننس کوین یا همان BNB

بایننس یک صرافی ارز دیجیتال است که می توانیم آن را بزرگترین صرافی از نظر حجم معاملات در نظر بگیریم که اکنون پس از گذشت مدت ها تبدیل به یک اکوسیستم عظیم تبدیل شده است.

بایننس دو بلاکچین بایننس چین و بایننس اسمارت چین دارد که روی این دو بلاکچین، توکن های بی شماری ایجاد شده است و تراکنش های زیادی بر رویشان پردازش می شود.

داشتن توکن سوزی بایننس کوین در آخر هر فصل، قیمت آن را افزایش می دهد و این موضوع سبب می شود که بایننس کوین به بهترین و آینده دار ترین ارزدیجیتال تبدیل شود.

ریپل

حاشیه هایی که ریپل داشت، باعث افت قیمت آن شد؛ اما موفقیت آن در دادگاه در برابر کمسیون بورس آمریکا و نیز ارائه شدن برنامه برای حضور در بورس، ریپل را به یک ارزدیجیتال محبوب تبدیل کرد و توانست سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند.

ریپل از جمله ارزدیجیتال هایی است که پتانسیل رشد بالایی دارد و می توانید به آینده آن امیدوار باشید.

ارز دیجیتال دش

ارزدیجیتال دش بیشتر با نام تاریکوین شناخته می شود که آن را یک نسخه محرمانه از بیت کوین به حساب می آورند؛ تراکنش های صورت گرفته را غیر قابل شناسایی می کند.

این ارز دیجیتال توسط Evan Duffield توسعه داده شده است و در سال 2014 که معرفی شد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در سال 2018 قیمت آن به 181.42 دلار رسید.

ارز دیجیتال ترون

ترون در ابتدا بر روی توکن های اتریوم فعالیت می کرد اما از سال 2018 بلاک چین خودش را ایجاد کرد و تبدیل شد به یک رمز ارز مستقل.

ترون از سرعت تراکنش بالایی برخوردار است و کارمزد پایین تری نسبت به ارزدیجیتال های دیگر دارد. ترون در بین 10 ارز دیجیتال معتبر قرار دارد و می توانید با خیال راحت روی این ارزدیجیتال سرمایه گذاری کنید.

نکته جالبی که در مورد این رمز ارز وجود دارد، این است که حدود 100 میلیارد واحد ارزدیجیتال ترون وجود دارد که تنها 70 درصد از آن در گردش است.

ارز دیجیتال چیست؟

روش های تولید و استخراج ارزدیجیتال

به عملیاتی که برای کشف رمز معاملات دیجیتالی و ثبت آن ها صورت می گیرد، ماینینگ یا تولید ارزدیجیتال گفته می شود.

روش های مختلفی برای تولید یا استخراج ارزدیجیتال وجود دارد.

از روش های استخراج ارزدیجیتال، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از طریق پردازنده مرکزی یا همان cpu
  • پردازنده گرافیکی یا همان GPU
  • تراشه های ASIC

در ادامه روش استخراج ارز دیجیتال با هر کدام از این روش ها را بیان خواهیم کرد:

استخراج از طریق پردازنده مرکزی یا همان cpu

ماینینگ به کمک CPU جزو اولین روش های استخراج ارز دیجیتال به کمک کامپیوتر شخصی است. در این روش ماینر یا همان استخراج کننده، به کمک پردازنده یا واحد پردازش مرکزی، ماینینگ را انجام می دهد.

ایرادی که می توانیم به این روش بگیریم، این است که زمان بر است و در مدت زمان طولانی، ارز کمتری را تولید می کند. استفاده از این روش در صورتی به صرفه است که فردی تعداد زیادی کامپیوتر شخصی داشته باشد وبه منبع الکتریسیته ارزان دسترسی داشته باشد.

استخراج به کمک GPU

ماینینگ به کمک GPU یا همان کارت گرافیک، نسبت به ماینینگ با CPU روش بهتری است. در این روش نیاز به یک سیستم با پردازنده گرافیکی قدرتمند داریم که در زیر به 2 مورد از معروف ترین های آن ها اشاره می کنیم:

  • Nvidia GTX 1080 Ti
  • AMD RX 580

استخراج به کمک ASIC

این روش استخراج ارزدیجیتال را می توانیم جزو به صرفه ترین روش های ماینینگ بدانیم که به کمک تراشه های مخصوصی به نام ASIC صورت می گیرد. در این روش فرد ماینر، با دستگاه ماینر شروع می کند به تولید کردن رمز ارزهای دیجیتالی و ثبت کردن معاملات دیجیتال.

استفاده از روش ASIC، مزیت هایی دارد که آن را نسبت به دو روش دیگر برتر می کند؛ از جمله مزیتی که می توانیم به آن اشاره کنیم، این است که نسبت به دو روش قبلی، سریع تر معادلات را حل می کند و کد ها را حدس می زند و همین سبب می شود که در مدت زمان کمتری، تعداد رمز ارز بیشتری را استخراج کند.

هرچند که قیمت این دستگاه بالاتر است، اما سود بیشتری را برای ماینر در پی دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هر دستگاه ASIC تنها یک رمز ارز را تولید می کند و شما باید پیش از خرید، تعیین کنید که قصد دارید تا چه نوع رمز ارزی را استخراج کنید.

 

جمع بندی

ارز های دیجیتال، توکن یا به اصطلاح رمز ارز ها؛ با توجه به فناوری به کار رفته در آن ها، بسیار محبوب هستند؛ اما رمز ارز های نوپا بسیار نوسانی هستند که ممکن است در یک روز  قیمت یک ارز چندین برابر شود یا بر عکس کاهش یابد.

بهتر است قبل از قدم گذاشتن در این حوزه اطلاعات کافی را داشته باشید و خریدارانی محتاط و مراقب باشید همچنین اگر در زمینه خرید ارز های دیجیتال تجربه کافی ندارید جهت کاهش ریسک پذیری، ارزی را در طولانی مدت حفظ کنید و نتایج را زیر نظر داشته باشید؛ در کل با توجه به رمزگذاری شدن ارزهای دیجیتال از لحاظ امنیتی، جایی برای نگرانی ندارند ولی در ایران به دلیل وجود تحریم ها و یکسری مشکلات لازم است با اطلاعاتی همه جانبه گامی مطمئن بردارید.

سوالات متداول:

در این مبحث، اگر کلید خصوصی کیف پول برای فرد فوت شده را در اخیار داشته باشید، در اینصورت میتوانید از ارز دیجیتال موجود استفاده نمائید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید