شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-laravels-popular-php-framework

فریمورک محبوب PHP لاراول «Laravel» چیست؟

4/5 - (10 امتیاز)

اکثر متخصصان فناوری اطلاعات (IT) کم و کم یک‌بار در بحث برنامه نویسی عبارت Framework را شنیده اند. انواع مختلفی از فریمورک ها بر اساس زبان برنامه نویسی که در آن استفاده می شود وجود دارد و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه تصمیم داریم یکی از محبوب ترین فریم ورک های زبان PHP به نام لاراول را مختصراً به شما معرفی کنیم. قبل از پرداختن به لاراول، یک توضیح کلی از فریم ورک ها ارائه می دهیم.

فریم ورک لاراول بر اساس معماری MVC با هدف گسترش نرم افزار های پیچیده تحت وب طراحی شده است و در حالت کلی چهارچوب و محیطی است که به صورت متن باز و رایگان به عنوان محبوب ترین فریم ورک زبان برنامه نویسی PHP به شمار می رود.

فریم ورک زمینه و چارچوبی در انواع زبان های برنامه نویسی می‌باشد که برنامه نویسان را مجبور به پیروی از مجموعه ای از قوانین کلی می نماید؛ با وجود عملکرد های قابل استفاده و مفید در فریم ورک مانند کلاس ها و متد های از پیش نوشته و تعیین شده؛ کار برنامه نویسان بسیار ساده و روان تر شده است. افراد قادرند در این زمینه با نوشتن تعداد کمی از کدها جهت بهره‌وری کار خود و بهبود امنیت بکوشند و در صورت نیاز کلاس های از پیش تعیین شده را ارتقا و تغییر دهند.

فریمورک لاراول چیست؟

لاراول بر اساس معماری MVC توسط Taylor Otwell با هدف گسترش نرم افزار های تحت وب طراحی شده است و در حالت کلی محیطی متن باز با زبان برنامه نویسی PHP می باشد. لاراول در ابتدا تحت مجوز (لایسنس) MIT در سال 2011 توزیع شد؛ لازم به ذکر است که بسیاری از ویژگی های جدید در حیطه ی ارتقا عملکرد و آسانی و راحتی در استفاده پس از انتشار نسخه اصلی به این فریمورک معرفی شد که به اندازه فعلی طرفدار، انعطاف پذیری و وسعت زیادی نداشت. این تکامل در نسخه های بعدی لاراول کاملاً مشهود است؛ هنگامی که این فریم ورک به نسخه دو ارتقا یافت، کنترلرها و سیستم قالب بندی تیغه (Blade) را در خود جای داد. در نسخه سه، خط فرمان CLI و همچنین پشتیبانی داخلی برای مدیریت سیستم پایگاه داده و migration گنجانده شد که رفته رفته در دل برنامه نویسان جا باز کرد.

فریمورک لاراول چیست؟

قاب ها و فریم ها به طور اساسی در چهارمین نسخه از لاراول که در سال 2013 معرفی شد، متحول و بازسازی شدند؛ به طوری که لاراول بر اساس کد Illuminate ساخته شد و composer قابلیت مهاجرت را شامل شد. محبوبیت فریم ورک بین کاربران پس از تکمیل توزیع پنجمین نسخه لاراول در سال 2015 و با بهبود نسخه‌های قبلی و شناسایی نقص‌های فعلی؛ افزایش یافت. با وجود این واقعیت که این روند تکمیل و بهبود هنوز در حال انجام است، اعتقاد بر این است که لاراول در آینده نزدیک همچنان مورد توجه قرار خواهد گرفت. در زیر لیستی از نیازمندی های سرور لاراول برای نصب و پیاده سازی سرویس های مختلف فریم ورک آورده شده است:

  • PHP >= 5.5.9
  • Mbstring PHP Extension
  • Tokenizer PHP Extension
  • PDO PHP Extension
  • OpenSSL PHP Extension

 

نکته: در ارتباط با مبحث فرم ورک لاراول، نصب Laravel در ویندوز, ساده تر از آن است که تصور میکنید; روش های متفاوتی برای نصب آخرین نسخه از فریمورک لاراول ( Laravel 8 ) در ویندوز وجود دارد؛ یکی از حیاتی ترین قسمت ها در نصب لاراول بخش نصب ابزار Composer است که اکثریت افراد آن بخش را رعایت نکرده و بصورت عادی نصب میکنند؛ توصیه میشود حتما ابزار Composer را نیز نصب نمائید❗

 

 ویژگی های مهم فریم ورک لاراول

مقیاس پذیری

لاراول یک فریمورک به خوبی توسعه یافته است که به همین دلیل در پروژه ها بیشتر مورد استفاده واقع شده است.

پایگاه داده

Eloquent ORM یکی از معروف ترین عناصر کاربردی فریم ورک لاراول است که به توسعه شی‌ءگرا کمک قابل توجهی می کند. لاراول از MySQL، PostgreSQL، SQLite و SQL Server به عنوان سرورهای پایگاه داده پشتیبانی می کند. از ویژگی و قابلیت مسیریابی در جهت مخالف این است که با برقراری ارتباط بین Route و لینک در صورت تغییر بعدی در Route به طور خودکار ارتباط بین پیوند و Route را ویرایش و اصلاح می کند.

سرعت

فریم ورک علاوه بر سرعت سیستم بر روی سرعت گسترش و توسعه نیز تاثیرگذار است.

محبوبیت فریم ورک لاراول در بین برنامه نویسان PHP بی حکمت نیست؛ چارچوب لاراول توسط یکی از کلیدی ترین علت انتخاب فریم ورک لاراول برای برنامه نویسان سرعت بخشیدن به  روند توسعه پروژه است.

فریم ورک لاراول به شکل Component Base تعبیه شده است. در نتیجه، کاربران قادر خواهند بود به سادگی اجزای دلخواه خود را در یک برنامه کاربردی بگنجانند و به توسعه پروژه سرعت ببخشند؛ علاوه بر این، ایجاد یک برنامه وب با استفاده از لاراول به دلیل طراحی منطقی این فریم ورک کار بسیار آسانی است.

همچنین  به کمک قابلیت Auto Loading تمام نیاز های کامپوننت‌ها، کلاس‌ها، و غیره به صورت خودکار بارگذاری و  برطرف می شود. استفاده از Migration  برای ساخت پایگاه‌های داده که سبب راحتی در انتقال یکی دیگر از ویژگی‌های لاراول است که جابجایی و نگهداری داده‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند. تعدادی مکانیزم امنیتی در لاراول تعبیه شده است که مانع از  مدیریت پرس و جوهای پایگاه داده و انواع حملات می شود.  مواردی که ذکر شد؛ برخی از ضروری ترین ویژگی های لاراول هستند که به رفع مشکلات و سرعت بخشیدن به  توسعه برنامه ها کمک می کنند.

Composer

جهت مدیریت نیازهای نرم افزاری، Laravel از ابزاری به نام Composer کمک می گیرد. Composer؛ فرایند سخت و زمان بر پیگیری و آپدیت تمام کتابخانه های مورد نیاز برای یک پروژه را ساده تر می نماید.

Composer برای اجرای این عملیات نیازمند به پوسته (Shell) هستند که به دلیل محدودیت های خاصی در برخی از شرکت های میزبان به دلیل نگرانی های امنیتی؛ می بایست از تکنیک های دیگر برای این ابزار ضروری بهره‌مند شد.

Blade Template Engine

برای ایجاد صفحات وب، لاراول یک موتور قالب به نام Blade ارائه می دهد که در مقایسه با Twig (یک الگوی دیگر وب PHP)، قابلیت های کمتری دارد، اما به الزامات معمول پاسخ می دهد و برنامه نویسان به کمک آن می توانند به امنیت مورد نیاز خود در ایجاد خروجی دست یابند.

ابزار ORMدر  لاراول

ابزار ORM لاراول یکی از بهترین ابزارها در فریم ورک و یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از آن است. یکی از مهمترین کارهایی که به کمک این ابزار می توانید انجام دهید این است که ارتباطی بین  اجرای Query و بانک های اطلاعاتی (Database) ایجاد کنید. مهممترین ویژگی که این قابلیت به شما ارائه می دهد،  ایجاد محدودیت ها بین اشیا ساخته شده به واسطه شما و Database می باشد.

کلیک کنید  زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟ چه کسانی با Java کار می کنند؟

 ویژگی auto-loading در فریم ورک

auto-loading لاراول قابلیتی برای class  ها می باشد  که می توانید  تمامی class ها و component های خود را از طریق این خصوصیت به صورت اتوماتیک وار حین نیاز لود کنید و از ان بهره مند شوید. این ویژگی از برجسته ترین مزایای استفاده از فریم ورک لاراول می باش؛ زیرا دیگر نیازی به include  کردن دستی کتابخانه ها و فایل ها نیست.

همگام سازی با ایمیل

امروزه با پیشرفت تکنولوژی حتی فرض عدم  توانایی ارسال و دریافت ایمیل، در برنامه ای امکان پذیر نخواهد بود؛ همه سرویس های ایمیل به راحتی با لاراول همگام سازی می شوند.

علاوه بر این، لاراول از ارائه دهندگان ایمیل مانند Mailgun، Mandrill، SparkPost، Amazon SES، SendMail و  توابع SMTP و PHP mail پشتیبانی می کند. همچنین می توانید از ایمیل برای انتقال Nexmo از طریق Slack یا SMS استفاده کنید.

ویژگی Migration لاراول

قابلیت Migration آن یکی از شاخص ترین ویژگی های این فریم ورک است. به عنوان یک سیستم کنترل نسخه پایگاه داده، این ویژگی ارتباط و اتصال با میزبان خود را ساده می کند. در نتیجه، به لطف فریم ورک داخلی لاراول، اتصال به پایگاه داده شما هرگز آسان تر از اکنون نبوده است و به راحتی می توانید با Data base در تعامل و ارتباط باشید.

 پشتیبانی از پایگاه داده های مختلف

پایگاه داده های MySQL، SQLServer، PostgreSQL و SQLLite در حال حاضر توسط لاراول پشتیبانی می شوند.

لاراول دارای خط فرمان Artisan

خط فرمان در فریم ورک لاراول  قدرتمند است و  می توانید برای سرعت بخشیدن به روند توسعه از آن استفاده کنید. Artisan نام خط فرمانی است که این دستور روی آن اجرا می شود. با استفاده از این خط فرمان، Controller، Migration به همراه توابع اصلی،Model و سایر عملکردها به‌طور خودکار برای شما ساخته شوند. علاوه بر این، Artisan ممکن است یک تست مجازی لاراول را اجرا کند یا از Migrations برای ایجاد تغییرات در پایگاه داده شما استفاده کند.

کتابخانه های شی‌ءگرا

همانطور که بالاتر ذکر کردم؛ لاراول بهترین فریم ورک زبان PHP است که دارای کتابخانه‌های شی‌ءگرا زیادی است که این کتابخانه‌ها در هیچ فریم ورک های PHP دیگری وجود ندارند. در لاراول، کتابخانه احراز هویت(Authentication Library) قبلاً به طور پیش فرض نصب شده است. این کتابخانه پیشگیری از حملات CSRF، ویژگی های پیچیده، بررسی کاربران آنلاین، هش کردن رمزهای عبور و سایر ویژگی های پیشرفته استفاده کرد.

پشتیبانی از معماری MVC

لاراول علاوه بر پشتیبانی از طراحی MVC، به دلیل پشتیبانی از فریم ورک Symfony، بهترین فریمورک زبان PHP است. زیرا در طراحی MVC که مخفف Model، View، Controller است، در بهبود عملکرد برنامه نویسی بسیار

مؤثر است.

Unit testing برای لاراول

با استفاده از این ویژگی ها می توانید انبوهی از تست مختلف را در مدت زمان کوتاهی اجرا کنید تا خطاهای احتمالی را بیابید و اقدام به رفع آنها کنید.

نصب و سفارشی سازی آسان

معمولا آسانی نصب و سفارشی سازی در حین کار با یک فریم ورک جزو اولویت ها به حساب نمی آید و  طریقه نصب بسیاری از فریم ورک ها شامل دستورالعمل هایی پیچیده و دشوار است.آرزوی خیلی از ما نصب آسان فریم ورک های با امکانات و قابلیت زیاد است؛ لاراول  همان فریم ورک رویایی است که با ارائه مزایا و قابلیت های ممتاز بسیاری نحوه ی راه اندازی و پیکربندی ساده ای دارد.

امنیت پیشرفته لاراول

برای جلوگیری از ارسال درخواست های جعلی به وب سایت ما، لاراول از توکن های CSRF استفاده می کند.به حمله هایی که به منظور جلوگیری از نفوذ وب سایت ما توسط هکرهایی که از این درخواست های جعلی استفاده می کنند؛ CSRF یا Cross Site Request Forgery می گویند.

با هر  درخواست آژاکس (Ajax ) در لاراول؛ توکن CSRF Token ایجاد و به همراه درخواست ارسال می شود. لاراول  توکن ذخیره سده  در جلسه کاربر را با توکن موجود در درخواست بررسی می کند؛ اگر دو توکن با یکدیگر برابر نباشند درخواست نامعتبر خواهد بود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که هنگام تولید فرم های HTML در این روش، یک فایل CSRF Token را وارد کنید. به خاطر داشته باشید که لاراول توکن CSRF را تولید می کند و شما فقط باید از آن در کد خود استفاده کنید.

در نتیجه، سیستم امنیتی قوی و جامع لاراول، که از وب سایت شما در برابر حملات  XSS/CSRF محافظت می کند، آن را به یک مزیت حیاتی و فوق العاده تبدیل می کند. وقتی از فریم ورک لاراول استفاده می کنید این نگرانی ها را کنار بگذارید.

وقتی صحبت از لاراول می شود،Middleware چیست؟

درخواست ها توسط لاراول از طریق Middleware پردازش می شوند. Middleware به عنوان پیوندی بین درخواست کاربر و یک برنامه کامپیوتری عمل می کند. تمام درخواست های لاراول قبل از پردازش باید از این پل عبور کنند. برای شناسایی کاربرانی که احراز هویت نشده اند، لاراول از Middleware به نام Auth استفاده می کند. اگر یک کاربر احراز هویت نشده صفحه ای را باز کند که از Midlor Auth استفاده می کند، به صفحه  لاگین هدایت می شود. با این حال، نمی توان این فناوری را تنها به عنوان یک ابزار امنیتی طبقه بندی کرد. زیرا ممکن است برای اهداف مختلفی استفاده شود. اینها چند نمونه موارد استفاده ی آن هستند:

  • پیاده سازی سایت های چند زبانه
  • Log کردن
  • جلوگیری از نفوذ و حملات DDoS و شناسایی پرس و جوهای جعلی

جمع بندی

محبوبیت لاراول بین برنامه نویسان در گذر زمان با بهبود و ارتقا امکانات آن افزایش یافته است و در نتیجه تعداد توسعه دهندگانی که از آن استفاده می کنند در حال افزایش است. آینده روشنی برای این فریم ورک بر اساس توسعه سریع و روندی رو به رشد آن پیش بینی می شود. این فریم ورک به دلیل مزایا و ویژگی های فراوان و همچنین برتری آن نسبت به سایر فریم ورک ها گزینه بسیار خوبی برای برنامه نویسان است، هرچند انتخاب فریم فرک موضوعی سلیقه ای است و نمی توان گفت یکی از آن ها بهترین و قدرتمند ترین فریم ورک می باشد؛ اما بی تردید که لاراول با این رشو و پیشرفت یکی از محبوب ترین فریم ورک های PHP  خواهد ماند، تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما کاربران گرامی.

سوالات متداول:

این اصطلاح در لغت به یک چهارچوب اشاره دارد. چهارچوب برنامه نویسی مجموعه ای از کتابخانه ها، استانداردها، الگوهای طراحی و دستورالعمل های کدگذاری است که توسعه دهندگان و برنامه نویسان  از آنها در بستر چهارچوب نرم افزاری بهره می گیرند که می توان از این چارچوب ها را برای طیف گسترده ای از زبان های برنامه نویسی  استفاده کرد.

هر یک از این چارچوب ها برای هدف خاصی طراحی شده اند. برای مثال می توان CodeIgniter ،Symfony، Zend ، CakePHP  و Yii را از بهترین فریم ورک ها پس از لاراول برای زبان برنامه نویسی PHP نام  برد.

در نتیجه، فریم ورک ها به عنوان پایه و استاندارد اغلب توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان جهت توسعه  و طراحی نرم افزار های خود استفاده می شوند اکثر دستورالعمل ها در فریم ورک ها به صورت  از پیش نوشته شده مورد استفاده قرار می گیرند. آنها توسط متخصصان در این زمینه توسعه یافته اند و  برای سرعت بخشیدن، ایمن سازی و بهبود کیفیت توسعه برنامه استفاده  میشوند.

برخی از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بهره مندی از معماری MVC
  • -  (Open Source)
  •  گسترش برنامه بدون به خطر افتادن قابلیت ها و کدهای قبلی برنامه
  • - سهولت در یادگیری
  • - سریع بودن در توسعه پروژه
  • قابلیت ایجاد Packageهای متنوع و متفاوت
  • - استفاده از ویژگی auto-loading
  • - مطمئن و ایمن بودن
  • - بروز رسانی راحت
  • - آسان تر کردن اعمالی همچون احراز هویت (Authentication) ، مسیریابی (Routing) و Cache کردن
  • - قابلیت اجرای آزمایش های متعدد مانند Unit Testing با استفاده از دستوراتی ساده
  • - قابلیت دسترسی آسان به Database به واسطه Migration ها

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

1 اردیبهشت 1402
mori

مرسی از تمام نوشته هاتون خسته نباشید

    4 اردیبهشت 1402
    المیرا شرقی

    دوست عزیز از نظر صمیمانه شما سپاسگزاریم. ممنون از همراهی شما.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید