شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-html

html چیست و کاربرد آن کجاست؟

3.2/5 - (5 امتیاز)

در بسیاری از جاها، HTML را به عنوان زبان برنامه نویسی محسوب میکنند که این حرف چندان درست نیست؛ هرچند که HTML پایه و اساس شروع برنامه نویسی است، اما یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه یک زبان نشانه گذاری است.

HTML همان مخفف hyper text markup language میباشد و یک زبان نشانه گذاری است، برای داشتن یک سایت ضروری است، اما کافی نیست! HTML اسکلت سایت شما را شکل می دهد.

اگر مشتاق هستید که در این باره بیشتر بدانید و با HTML بیشتر آشنا شوید؛ توصیه میکنیم تا ادامه این مقاله را از دست ندهید؛ چرا که ما در این مقاله به صورت کامل در مورد HTML صحبت خواهیم کرد و آن چه که باید در مورد HTML بدانید را در اختیارتان خواهیم گذاشت، با آسام سرور همراه باشید!

html چیست؟

قصد داریم شما را به دوره پیدایش وب ببریم؛ یعنی دقیقاً زمانی که زبان های مختلف برای ایجاد صفحات وب ظهور کردند…

در آن زمان زبان هایی که از آن ها به عنوان زبان ساخت صفحات وب استفاده میشد، با نام Markup language شناخته میشد، بعد از گذشت مدت ها، شرکتی به نام برنرزلی از این زبان الهام گرفت و زبانی را با عنوان hyper text markup language طراحی کرد و انتشار داد و اکنون این زبان، تبدیل شده است به زبان رایجی که تمامی وب سایت ها از آن استفاده می کنند؛ با توجه به اینکه که شما میتوانید به کمک HTML بنیاد و پایه و اساس سایت خودتان را شکل دهید، اما نمی توانید برای صفر تا صد سایتتان از HTML استفاده کنید.

html چیست

ابر متنی یا همان hyper text markup language چیست؟

با این عبارت میخواهیم توضیح دهیم که HTML یک زبان نشانه گذاری است که بخش های مختلفی به نام تگ دارد و هر کدام از این تگ ها، کاربرد ها و خواص خودشان را دارند که به مرورگر کمک میکنند تا عناصر هر صفحه را تشخیص دهد و بداند که هر صفحه چگونه باید نوشته شود.

جالب است بدانید که تا به الان که شما دارید این مقاله را مطالعه می کنید، 5 نسخه از HTML منتشر شده است که نسخه پنجمش را سازمان جهانی وب در سال 2014 منتشر کرد که نسبت به نسخه های قبلی، امکانات بیشتری را برای طراحی صفحات وب در اختیار کاربران قرار می دهد.

کاربرد HTML چیست؟

حال که مفهوم HTML را درک کرده اید، بهتر است به کاربرد های HTML بپردازیم، HTML را بهتر است یک ابزار بدانیم که به کمک آن میتوان قالب کلی صفحات وب را طراحی کرد؛ به عبارت دیگر شما میتوانید با استفاده از HTML پی ریزی سایت خودتان را انجام دهید.

به صورت کلی، طراحی وب در 2 مرحله اصلی انجام میشود که مرحله اول به وسیله HTML صورت میگیرد و ساختار بندی اصلی صفحات وب است و مرحله دوم اما به کمک CSS انجام میشود که در این مرحله به جذابیت های ظاهری مانند رنگ و … پرداخته می شود.

ذکر این نکته نیز لازم است که هر چند که برای داشتن یک سایت حرفه ای و کامل نیاز به استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند ASP ،PHP ،HTML ، CSS است، اما به جز HTML هیچ کدام برای مرورگر ها به راحتی قابل فهم نیستند، مرورگر ها تنها قادر به نشان دادن کد ها و عناصری هستند که با کد های HTML نوشته شده باشند.

مزایا و معایب زبان HTML چیست؟

حتماً متوجه هستید که HTML با CSS و JS ستون های اصلی یک سایت هستند و زبان مهمی در دنیای اینترنت به حساب می آیند؛ HTML هم مانند هر زبان دیگری، معایب خاص خودش را دارد؛ اما مزایایی هم دارد که هنوز هم قهرمان این عرصه است…

مزایای HTML

  • یادگیری و اجرای آسان آن
  • قابل اجرا در هر مرورگر
  • رایگان بودن آن
  • نوشتن متون بصورت دلخواه
  • قابل ادغام با زبان های دیگر به ساده ترین حالت مانند PHP

معایب HTML

  • در پشتیبانی مرورگرهای قدیمی، ضعف زیادی دارد
  • نیاز به طراحی جداگانه صفحات وب دارد
  • برای داشتن تعامل با کاربران وابسته به زبان های سمت سرور است
    طراحی سایت با کدنویسی

یادگیری زبان HTML سخت هست؟

اگر شما هم علاقه مند هستید تا طراحی سایت را یاد بگیرید، احتمالا این سوال را دارید که آیا یادگیری HTML آسان است یا باید انرژی و زمان بیشتری برای آموختن آن صرف کرد؟

شایان ذکر است، HTML چندان سخت نیست و شما میتوانید به راحتی با یادگیری HTML، ساختار سایتتان را طراحی کنید، بدون آن که برای یادگیری زمان و انرژی زیادی صرف کنید❗

اگر سردرگم هستید که چگونه میتواندی HTML را یاد بگیرید، نگران نباشید! ما در آسام سرور این امکان را فراهم کرده ایم که بتوانید به راحتی و به صورت کاملا رایگان HTML را از طریق مقالات آموزش یاد بگیرید.

می توانید از طریق کلیک روی آموزش برنامه نویسی، یادگیری را شروع کنید.

HTML5 چیست و دلیل برتری HTML5 نسبت به HTML

نسخه 4.01 HTML چنان غوغایی در این زبان به پا کرده بود که در دسامبر سال 1997 که همان سال 1376 هجری شمسی خودمان است، کنسرسیوم وب جهانی به همه برنامه نویسان پیشنهاد شد و در آوریل سال 1998 میلادی تبدیل شد به یک استاندارد رسمی برای طراحی سایت…

کلیک کنید  آموزش بک آپ گرفتن و ریستور فایل Backup از هاست سی پنل

تا سال 2008، 4 HTML، بر مسند قدرت نشسته بود و داشت فرمانروایی می کرد که کمپانی WHATWG وارد میدان شد و تصمیم به توسعه دادن این زبان گرفت و به صورت کلی استانداردهای آن را ارتقا داد و HTML5 را عرضه کرد.

HTML5 در سال 2014 بود که HTML تغییرات اساسی را تجربه کرد که در این تغییرات تگ های جدیدی وارد شد و سبب شد که کیفیت بالاتر برود و تجربه کاربران در سایت بهبود پیدا کند❗

بعد از آن که HTML آپدیت شد، ساختار طراحی سایت نسبت به گذشته دقیق تر و منظم تر شد و مفاهیمی مانند table که قبلا وجود داشتند، کنار گذاشته شدند.

ویرایشگر HTML چیست؟

زمانی که در مورد HTML صحبت میکنیم، یعنی نرم افزاری که این توانایی را میدهد تا بتوانیم کدهای HTML و یا دیگر زبان های برنامه نویسی را ویرایش کنیم.

آخرین ورژن HTML، همان 5 HTML است که در مورد آن اشاره هایی را داشتیم؛ ویرایشگر HTML به طراح وب این اجازه را میدهد که به صورت همزمان تغییراتی که اعمال میکنند را مشاهده کنند، این کار با تقسیم کردن صفحه به دو قسمت امکان پذیر است که بخش اول کدهای HTML است و بخش دوم ایجاد تغییرات در کد ها و طراحی آن ها؛ هدف از طراحی ابزار ویرایشگر HTML این بود که بتوان کد های شکسته و ناکارآمد را کاهش داد یا از میان برد.

جهت طراحی با html باید همیشه آنلاین باشیم؟

این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید تمام سایت خودتان را بصورت آفلاین کد گذاری کنید، یعنی تمامی موارد را در سیستم خودتان ذخیره کنید و بعد تمامی آن ها را به وب انتقال دهید؛ هر زمانی که محتوای جدید دارید، کافی است تا آن را به نسخه آنلاین موجود در سایت اضافه کنید!

تفاوت زبان نشانه گذاری با زبان برنامه نویسی

برای آن که بتوانیم با کامپیوتر ارتباط برقرار کنیم، نیاز به زبان برنامه نویسی داریم، برای آن که بتوانیم دستوراتی را به کامپیوتر بدهیم تا اجرا کند، نیاز است با زبانی صحبت کنیم که زبانمان برایش قابل فهم باشد؛ زبان برنامه نویسی نیز به کمک یک سری دستورالعمل های قابل فهم برای کامپیوتر، با آن ارتباط برقرار می کند و بصورت کلی از ساختار کنترلی و شرطی استفاده میکند، برنامه نویس ها از طریق زبانی که برای کامپیوتر قابل درک باشد، یک سری دستور العمل ها را به سخت افزار ها می دهند تا سخت افزار ها به درستی کار کنند.

انواع مختلفی از زبان نشانه گذاری وجود دارد که HTML تنها یکی از آن ها است و بسیار معروف و محبوب است؛ زمانی که اشاره میشود فلان زبان، زبان نشانه گذاری است، یعنی دیگر در آن خبری از ساختار های رایجی که در برنامه نویسی وجود دارد (مانند شرط، تکرار، حلقه و…) در آن وجود ندارد و شما در داخل متن تنها از یک سری نشانه استفاده میکنید.

به عبارت دیگر در این زبان ها، شما به کمک این نشانه ها، بین متن و سایر عناصر موجود در صفحه، تمایز قائل می شوید تا با بتوانید اِلِمان های مختلف را در یک صفحه قرار دهید و ساختار مشخصی را برای صفحه مشخص کنید.

تفاوت HTML و CSS

 زبان html چه رابطه ای با css و js دارد؟

HTML در ذهن ما با زبان ها CSS و JavaScript (js) گره خورده است؛ اما دلیل این موضوع چیست؟

HTML دیگر به تنهایی چندان کاربردی ندارد و صفحات HTML به تنهایی ارزش زیادی ندارد و در کنار زبان های CSS و JavaScript می تواند عملکرد خودش را نشان دهد و زیبایی را در طراحی وب نشان دهد.

فرانت اند چیست؟

به مجموعه ای از تکنولوژی هایی که بر روی ظاهر و گرافیک سایت تاثیر میگذارند و با عملکرد آن ارتباطی ندارند، فرانت اِند گفته میشود، در فرانت اِند تنها با عناصر بصری سایت درگیر هستیم و تغییرات اعمال شده تنها در ظاهر سایت مشخص خواهد شد.

HTML پرکاربردترین زبان برای طراحی فرانت اِند است، HTML و هم چنین CSS و JavaScript ضروری ترین عناصر فرانت اِند هستند، اگر میخواهید متخصص فرانت اِند شوید، یادگیری این موارد ضروری است.

تگ چیست؟

تگ ها عصای دست HTML هستند، اگر با HTML کار کنید، حتما با تگ ها برخورد خواهید کرد؛ باید بگوییم که HTML قدرتش را از تگ ها به دست می آورد و هرکاری که انجام میدهد، به کمک تگ ها است؛ تگ ها در HTML این امکان را میدهند تا بتوانید لینک ها، پاراگراف ها، عکس ها، جدول ها و … را بسازید و اسکلت بندی صفحات سایت را انجام دهید.

چگونه می‎توان CSS را به عناصر  HTML اضافه کرد؟

سه روش وجود دارد که بتوانید CSS را به عناصر HTML خود اضافه کنید که در زیر هر کدام را توضیح می دهیم.

روش inline

در روش InLine، استایل های هر عنصر را داخل تگ های HTML گذاشته میشود.

روش internal

در روش اینترنال، کدهایی که مربوط به صفحه باشند، در بخش <head> و در داخل تگ <style> نوشته می‎شوند، این کد ها باید CSS باشند.

روش external

این روش را می توانیم بهترین و رایج ترین روش برای اضافه کردن CSS به HTML بدانیم، هر نوع استایلی که نوشته شود، در یک فایلی جدا نوشته می شود که پسوندش CSS باشد، در نهایت لینک آن در قسمت هدر هر صفحه قرار داده می شود.

کدنویسی

سخن آخر

در این مقاله در مورد HTML صحبت کردیم و کاربردهای آن را در اختیار شما قرار دادیم، HTML یادگرفتن کار سختی نیست، اما فراموش نکنید که به تنهایی چندان به درد شما نخواهد خورد!

پس حتما در کنار یاد گرفتن HTML‌، CSS و جاوا اسکریپت هم یاد بگیرید و در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

یادگیری html برای طراحی سایت لازم است، اما کافی نیست و شما باید مواردی مانند css و javascript را یاد بگیرید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

6 آبان 1401
آریو

سپاس از شما ،،،،، عالی بود

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید