شما برای مطالعه این مقاله فقط 11 دقیقه وقت نیاز دارید

what is digital marketing

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

4/5 - (8 امتیاز)

این روزها کلمه دیجیتال مارکتینگ زیاد به گوش می رسد ولی این واژه به چه معناست؟ چرا امروزه نقش بسزایی در پیشرفت کسب و کارها و جذب مشتری دارد؟ چگونه بازاریابی دیجیتالی تا این حد مهم شده است؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در اکثر موارد به تمامی روش های بازاریابی و تبلیغات اطلاق می شود که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود و بر محوریت اینترنت می باشد که انواع متعدد و متنوعی دارد و هدف اصلی از دیجیتال مارکتینگ یافتن مشتریان واقعی و برقراری تعامل و ارتباط درست با آن هاست.

برای پاسخ به این سوالات لازم است با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و روش ها و مزایای آن آشنا شویم؛ به همین منظور، در ادامه ی مطلب با ما همراه شوید تا به طور کلی اطلاعاتی در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ را داشته باشیم.

 

دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتالی برای اولین بار در دهه 90 میلادی به کار گرفته شد و طی 2 دهه تا الان به عنوان زیر شاخه ی مدیریت بازاریابی و تبلیغات مورد توجه واقع شد.

با توجه به رشد فناوری دیجیتال و استفاده ی گسترده از رایانه ها و تلفن های هوشمند، کسب و کارها شروع به فعالیت های آنلاین کردند، به هر حال استفاده از اینترنت در دهه های اخیر بیشتر از دو برابر شده است و این تغییر به طور گسترده بر نحوه تعامل و ارتباط مردم با مشاغل و خرید محصولات تأثیر گذار بوده که نیازمند تلاش های بازاریابی آنلاین شدند.

به طور کلی بازاریابی به معنای شناسایی و برطرف کردن نیازهای مشتری است، این وظیفه نقش مهمی درزمینهٔ ی کسب و کار با هدف جذب مشتری دارد؛ چرخه بازاریابی سنتی از ترکیب محیط کسب و کار و محصول،  تجزیه و تحلیل جهت گیری بازار شکل گرفته است بازاریابی دیجیتال روشی نوین است، اگرچه  در کل مفهوم بازاریابی ریشه های عمیقی در تاریخ و فرهنگ کسب‌وکار دارد.

تعریف ساده از بازاریابی دیجیتال…

بازاریابی دیجیتال به هر روش بازاریابی و تبلیغات اطلاق می شود که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می‌شود، در این شیوه بازاریابی نوین که بر محوریت اینترنت است؛ با هدف نزدیکی به مشتریانی که مایل و قادر به خرید هستند فعالیت دارد همچنین این رویکرد با استفاده از ابزار های دیجیتال تبلیغات، معرفی محصولات، فروش و خدمات در زمینه ی پیشبرد کسب وکار و تجارت با سرعت بیشتر و هزینه ای کمتر از تبلیغات سنتی کاربرد دارد.

در فرآیند انجام بازاریابی دیجیتال، شرکت‌ها به جای استفاده از استراتژی‌های بازاریابی سنتی مانند بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و نامه‌های تبلیغاتی ارسال شده به محل اقامت مصرف‌کننده؛ این کار را به صورت آنلاین از طریق ترکیبی از کانال های بازاریابی دیجیتال انجام می دهند که شامل محتوای ویدیویی، پست های رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، تبلیغات وب و رسانه های اجتماعی و بازاریابی موتورهای جستجو می شود.

برخلاف بازاریابی سنتی که ایستا است، بازاریابی دیجیتال یک فرآیند دائماً در حال تغییر و پویا است که در جهت ایجاد تعامل با مشتریان احتمالی در سراسر جهان در تلاش است؛

از استارت‌آپ‌ها تا کسب‌وکارهای سازمانی، یک رویکرد بازاریابی دیجیتال چند وجهی می‌تواند به مزایای تجاری قابل توجهی منجر شود؛ استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق، به طور کلی شامل ترکیبی از روش‌های مختلف ازجمله تبلیغات آنلاین، بهینه‌سازی و بازاریابی برای موتورهای جستجو، بازاریابی و مدیریت رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا و موارد دیگر است.

بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح گسترده است که کانال های مختلفی را برای ارتقای منافع تجاری به مشتریان احتمالی دربرمی گیرد، بسته به نیازها و اهداف کسب و کار، راه های بسیاری برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد.

 

انواع دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که گفته شد، چندین روش متداول برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد، از جمله:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو
  • تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک
  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی وابسته
  • تبلیغات بومی
  • پیام کوتاه
  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی ویدئویی

 

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه سازی موتورهای جستجو که معمولاً به عنوان SEO شناخته می شود، تکنیکی است که توسط متخصصان بازاریابی رسانه های دیجیتال برای رتبه بندی صفحات و پست های وبلاگ به صورت ارگانیک در SERP ها و افزایش ترافیک استفاده می شود؛ قرار گرفتن در صفحه اول گوگل با سئو به مهارت و دانش بیشتری نیاز دارد و می تواند زمان بر باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک اصطلاح گسترده است که هر بازاریابی آنلاینی را که در آن کسب و کار تبلیغاتی، برای هر بار کلیک روی یک تبلیغ پرداخت می کند، پوشش می دهد، برای مثال: مِتا (Facebook) شکل دیگری از تبلیغات PPC به نام تبلیغات رسانه های اجتماعی پولی است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

از تبلیغات رسانه ها وجستجو آنلاین پولی برای افزایش دید وب سایت در موتورهای جستجو استفاده می کنند، SEM اغلب در ارتباط با SEO استفاده می شود.

تبلیغات جستجوی پولی یکی از بهترین راه ها برای جذب و هدف قرار دادن مشتریانی است که قادر و مایل به خرید محصول می باشند و به طور فعال در جستجوی محصول یا خدماتی مانند شما را هستند: گوگل، بینگ و یاهو به شما اجازه می دهند تبلیغات را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) خود اجرا کنید.

به گفته گوگل، 91 درصد از کاربران از طریق دستگاه های تلفن همراه خود جستجو می کنند، همه کمپین‌های تبلیغاتی PPC و جستجوی پولی شما باید برای موبایل بهینه‌سازی شوند تا کسب‌وکار شما اکثریت کلیک‌ها و مشتریان بالقوه را از دست ندهد؛ اگر علامتی را در این مورد از دست داده‌اید، باید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را در اسرع وقت اصلاح کنید؛

همچنین تبلیغات رسانه های اجتماعی پولی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند: مِتا (فیس‌بوک)، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و اسنپ چت به کاربران این امکان را می‌دهند که  هزینه ای برای تبلیغات بازاریابی رسانه‌های دیجیتال، در سایت‌های خود پرداخت کنند؛ تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی به معرفی محصول و کسب و کار شما بین مخاطبانی که از خدمات و وجود شما بی خبرند؛ به روش قابل توجهی کمک می کند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

در بیانی ساده، استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات تجاری می باشد، همچنین استفاده از اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی مانند سئو که اغلب به‌عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می شود در SMM رایج است؛ بازاریابی رسانه های اجتماعی راهی رایگان و ارگانیک برای استفاده از پلتفرم هایی مانند: مِتا یا توییتر، برای بازاریابی کسب و کار خود از طریق ابزارهای دیجیتال است.

متأسفانه، بازاریابی ارگانیک کسب و کار شما، در رسانه های اجتماعی زمان و تلاش بیشتری نسبت به تبلیغات پولی دربر خواهد داشت؛ با این حال: زمانی که با بودجه محدودتری کار می کنید، می تواند بسیار مؤثر باشد، بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از بهترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است که می توانید از آن استفاده کنید، حتی اگر برای آن هزینه ای پرداخت نکنید.

 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی قدیمی ترین شکل بازاریابی آنلاین است و هنوز هم قوی است و به کسب‌وکارها امکان می‌دهد محتوای تبلیغاتی و برند تجاری را مستقیماً از طریق ایمیل برای مشتریان احتمالی ارسال کنند، استفاده از خبرنامه های خودکار در این زمینه رایج است.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به انتشار و توزیع متن، ویدئو یا مطالب صوتی برای مشتریان به صورت آنلاین اشاره دارد: وبلاگ ها، ویدئوها و پادکست ها روش های رایجی هستند که کسب و کارها می توانند در بازاریابی محتوا شرکت کنند.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یک تمرین مبتنی بر عملکرد است که اشتراک درآمد و پرداخت به ازای فروش (PPS) را در یک شبکه مشترک امکان‌پذیر می‌سازد.

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی شامل ترکیب مواد بازاریابی در یک رسانه است که پیام اصلی و اهداف بازاریابی را به یک اندازه مهم می کند؛ محتوای حمایت‌ شده که در آن یک کسب ‌وکار محتوای خود را در وب‌سایت دیگری پست می‌کند، روش رایج تبلیغات بومی است.

 پیام کوتاه

سازمان های غیردولتی  نیز از پیامک برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود استفاده می کنند؛ نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند؛ با پیشرفت فناوری، بسیاری از کمپین‌های ارسال متن نیز به مشتریان اجازه می‌دهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده با آن ها در ارتباط باشند.

بازاریابی ویروسی

از دیگر روش بازاریابی است که میتواند به کمک شبکه های اجتماعی، برند یا کسب و کارتان بین مردم شناخته شود و دهان به دهان بچرخد؛ در این نوع بازاریابی نیازمند کمپین خلاقانه هستید تا بین مردم پخش شود و سپس برند شما توسط خود مردم تبلیغ می شود.

بازاریابی ویدئویی

یوتیوب به دومین موتور جستجوی محبوب تبدیل شده است و بسیاری از کاربران قبل از اینکه تصمیمی برای خرید بگیرند، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط برای استراحت به YouTube روی می آورند، چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی از جمله ویدیوهای مِتا، اینستاگرام یا حتی TikTok برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارد، شرکت ها در ادغام ویدیو با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی گسترده تر، بیشترین موفقیت را در بازاریابی ویدیویی کسب می کنند.

کلیک کنید  آنچه که باید در مورد threads حریف توییتر بدانید! + آموزش نصب تردز

 

هدف از دیجیتال مارکتینگ

یافتن مشتریان واقعی و برقراری تعامل و ارتباط درست با آن ها، از اهداف اصلی دیجیتال مارکتینگ است، همچنین از دیگر اهداف این رویکرد، برندسازی در فضای دیجیتال و معرفی و شناساندن برند و محصولات، ترغیب نمودن متقاضی به خرید کالا و استفاده از خدمات، بازگشت سرمایه در کوتاه ترین زمان، یافتن هدف بازار و فعالیت بر اساس خواسته ی مردم با افزایش بازدید و جذب مشتری می باشند.

دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

فرآیند ایجاد و اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل مراحل و ملاحظات مورد نیاز بسیاری است، در این زمینه، اختصاص زمان و منابع به برنامه ریزی، حیاتی است؛ اطلاعات، تجزیه و تحلیل ها و تحقیقات جمع آوری شده در حین برنامه ریزی و ایجاد می تواند تأثیر فوق العاده ای در طول اجرا داشته باشد.

هر کسب و کاری نیازها و اهداف منحصر به فردی دارند؛ به همین ترتیب، ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر تغییر خواهد کرد؛ اما در رویه رایج، بسیاری از کسب‌وکارها فرآیند مشابهی را برای ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به کار می‌گیرند که در بخش بعدی به آن اشاره شده است؛

شناسایی اهداف بازاریابی: اولین گام در این فرآیند، شامل شناسایی اهداف خاص مانند: افزایش فروش، ایجاد سرنخ، ایجاد شناخت برند یا افزایش مشترکین است.

فرآیند فروش محصولات: برای به حداکثر رساندن مزایای بازاریابی دیجیتال، درک فرآیند فروش دیجیتال و دقیقاً نحوه خرید دیجیتال توسط مشتریان ضروری است.

مشتریان هدف را پیدا کنید: سعی کنید مشتریانی که قصد خرید دارند را بیابید و جذب کنید؛ همچنین بر اساس علایق، مکان، جمعیت شناسی و روانشناسی، مشتریان خود را تعیین کنید و حتی این مشتریان را سفارشی ایجاد کنید تا با توجه به این موارد محتوای متنوعی را به گروه های سنی، مرد و زن و دیگر رده سنی ارائه دهید.

کانال ها و ابزار های بازاریابی را انتخاب کنید: پس از شناسایی مشتریان واقعی، انتخاب بهترین کانال های بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به مشتریان ایده آل مهم است؛ رشد فناوری تبلیغات ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین مطمئن شوید که پلتفرم‌های مدیریت داده مناسب (DMP)، پلتفرم‌های سمت تقاضا (DSP)، پلتفرم‌های سمت عرضه (SSPS) و مبادلات تبلیغاتی را قبل از شروع به کار بگیرید.

تعیین معیارهای ارزیابی و مدیریت: پس از ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال، نظارت بر پیشرفت به سمت اهداف و تعیین معیار ها مناسب زمان، بسیار مهم است؛ راه اندازی و بهینه سازی دیجیتال مارکتینگ را می توان برای کسب، پرورش، ایجاد وفاداری مشتری و برندسازی استفاده کرد: معیارها را مرتباً مرور کنید، بنابراین می‌توانید بدانید که در چه جایگاهی عالی هستید و چه زمان به فعالیت بیشتری نیاز دارید تا در این فضای پرتأثیر و پرتقاضا پیشرو شوید.

 

 مزایای دیجیتال مارکتینگ

دسترسی جهانی: برخلاف روش‌های سنتی، بازاریابی دیجیتال با دسترسی به اینترنت در سراسر جهان، لزوماً محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست، همین مورد به کسب و کارها اجازه می دهد تا به مشتریانی که در ایالت یا کشور دیگری زندگی می کنند، بازاریابی و فروش داشته باشند تا بسیاری از موانع سنتی را از بین ببرند.

هزینه پایین ورود: برای دستیابی به دسترسی جهانی بازاریابی دیجیتال از طریق کانال های سنتی، یک برچسب قیمت جدی وجود دارد، از سوی دیگر، جنبه های خاصی از بازاریابی دیجیتال را می توان با سرمایه‌گذاری اندک زمان و منابع به دست آورد؛ حتی کسب و کارهای کوچک یا نوپا می توانند یک وب سایت ایجاد کنند و رسانه های اجتماعی را مدیریت کنند.

بررسی و اندازه گیری: برای به حداکثر رساندن سود، کسب و کارها باید بازده سرمایه گذاری (ROI) را به‌دقت ارزیابی کنند؛ بازاریابی سنتی یا اندازه گیری ROI، ممکن است دشوار و گاهی غیرممکن باشد؛ از سوی دیگر، دیجیتال مارکتینگ، اثربخشی هر کمپین را در زمان واقعی مشاهده می‌کند و رهبران کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه برای افزایش درآمد و افزایش سود بگیرند.

هدف گذاری بهبود یافته: بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها اجازه می دهد تا جمعیت شناسی بسیار خاصی از مشتریان بالقوه را هدف قرار دهند، با درگیر کردن مشتریان در یک محیط جغرافیایی، صنعت یا کانال اجتماعی خاص، کسب و کارها شانس بسیار بیشتری برای دستیابی به جمعیت هدف خود دارند.

سازگاری پویا: استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال بسیار انعطاف‌پذیر هستند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا در صورت نیاز مسیر خود را تنظیم کنند؛ برخلاف کمپین‌های بازاریابی بلندمدت و سنتی، کسب‌وکارها می‌توانند تلاش‌های دیجیتالی خود را در لحظه تنظیم کنند و در صورت لزوم، چرخش‌های سریع را برای تحقق فرصت‌های تجاری امکان‌پذیر کنند.

اتصال فوری: قبل از خرید، مشتریان مدرن، معمولاً تحقیقات آنلاین انجام می دهند و بررسی ها را ارزیابی می‌کنند؛ اولین مرحله در این فرآیند معمولاً با یک موتور جستجو شروع می شود: به این ترتیب، کسب‌وکارهایی با استراتژی‌های توسعه یافته SEO، SEM و PPC می‌توانند بلافاصله با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

ایجاد رابطه: ظهور رسانه های اجتماعی آن را به یک پلت فرم ارتباطی غالب برای بسیاری از جمعیت شناسی مشتریان تبدیل کرده است؛ علاوه بر این، مشتریان به طور فزاینده‌ای علاقه دارند با کسب‌وکارها بر اساس شرایط و پلتفرم مورد نظرشان تعامل داشته باشند؛ در نتیجه، کسب‌وکارهایی که درگیر شیوه‌های SMM مؤثر هستند، می‌توانند روابط طولانی‌مدت و وفاداری با مشتریان فعلی و بالقوه ایجاد کنند.

به‌طورکلی، مشاغل با هر شکل و اندازه ای می توانند از طریق استفاده مؤثر از روش های بازاریابی دیجیتال به مزایای قدرتمندی دست یابند؛ علاوه بر این، هزینه بازاریابی دیجیتال را می توان برای هر کسب و کار خاص تنظیم کرد و بسیاری از موانع را برای ورود به روش های سنتی از بین برد، با وجود مزایای بسیار بازاریابی دیجیتال، برای تقریباً هر بودجه، کارا و منصفانه است و بسیاری از کسب و کارها با تلاش های بازاریابی دیجیتال، موفق می شوند.

 

آیا دیجیتال مارکتیگ برای هر نوع کسب و کار مناسب است؟

دیجیتال مارکتینگ مناسب هر نوع صنعت و تجارتی می باشد؛ انعطاف‌پذیری استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال تقریباً برای هر اندازه کسب‌وکار، از کوچک تا بزرگ برای هر هدف، مزایایی را به همراه دارد؛ با چنین طیف وسیعی از روش‌ها و استراتژی‌ها حتی یک جوان با سرمایه اندک به راحتی می تواند کسب و کار خود را راه اندازی و مدیریت کند.

دیجیتال مارکتینگ B2B

در این نوع روش تجارت بین دو کسب و کار انجام می شود که هدف نهایی آن فروش محصولات و یا ارائه خدمات به مصرف کننده نیست بلکه برای کسب و کار دیگری است.

ممکن است در این روش تعدادی کسب و کار به طور زنجیره ای به یکدیگر متصل باشند و در مسیر ارائه محصول به مشتری هر کدام ارزشی به آن بی افزایند و در نهایت محصول نهایی به مشتری تحویل داده شود؛

در این نوع بازاریابی قبل از ارائه محصولات به مشتری، بین چند واسطه و یا کسب و کار معامله و خرید و فروش صورت می گیرد، مشتری نهایی یک کسب و کار نیز می تواند کسب و کار دیگری باشد که به آن بازاریابی

B TO B گفته می شود.

برای مثال به منظور تهیه کفش در ابتدا چرم یا متریال اولیه آن تهیه و تولید میشود و به کفاش تحویل داده می شود؛ از بقیه ی کسب و کارها اجزای آن خریداری می شود و در نهایت در فروشگاه ها توزیع می شود و به دست مشتری میرسد که در این مسیر، هر بیزینسی بر آن ارزشی افزوده است و به بیزنس دیگری تحویل داده است.

دیجیتال مارکتینگ B2C

این نوع بازاریانی میان کسب و کار و مصرف کننده صورت می گیرد که مشتری با هدف مصرف محصولات شما رجوع میکند؛ در این نوع بازاریابی، هدف اصلی: جذب مشتری و متقاعد کردن آن به خرید محصول نهایی میباشد؛ به کمک استراتژی های بازاریابی و تاثیر روی مشتری، در شبکه های اجتماعی محصول خود را معرفی و عرضه می دهید.

 

جمع بندی

دیجیتال مارکتینگ بهترین و جدیدترین روش بازاریابی برای کسب و کار های آنلاین بر محوریت اینترنت است که با طیف گسترده ای از روش ها و استراتژی ها نقش بسیار مهمی در بازار کسب و کار ایجاد کرده همچنین مزایایی را داراست که به راحتی می توان از آن در راه اندازی و معرفی همچنین جذب مشتریان وفادار استفاده کرد؛ این نوع بازاریابی با برقراری تعامل در سراسر جهان در کوتاه ترین زمان و هزینه ای مقرون به صرفه در مقایسه با روش های تبلیغاتی سنتی بسیار کاربردی است.

لازم به ذکر است جهت راه اندازی کسب و کار اینترنتی می توانید با خیال راحت از آسام سرور، سرور مجازی هاستینگ تهیه کنید.

اکنون که با دیجیتال مارکتینگ آشنا شده اید تبلیغات سنتی را ترجیح می دهید یا بازاریابی نوین دیجیتالی؟ اگر در این زمینه تجربیاتی را نیز دارید میتوانید از طریق بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

سوالات متداول:

4C در هر اصطلاح از C های موجود، معروف به مشتری: کسی که پیام شما را ملاحظه خواهد کرد، محتوا: پیامی که مشتری ملاحظه خواهد نمود ، زمینه: دلیلی که مشتری بر اساس آن پیام شما را میبیند و تبدیل: به معنی اتفاقی که بین شما و مشتری اتفاق میفتد تلقی میشوند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

6 دی 1400
سبحان نعمتی

مبحث دیجیتال مارکتینگ بحث گسترده ای هست من پیشنهاد میدم موارد بیشتری رو مطالعه کنید و با اطلاعات کاملتری ادامه بدین.

6 تیر 1401
امیر

به نکات خوبی در مورد دیجیتال مارکتینگ اشاره کردین عالی

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید