شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

what is content marketing

بازاریابی محتوای دیجیتال یعنی چه؟

3.7/5 - (4 امتیاز)

امروزه، استراتژی کسب و کار شما برای یافتن مخاطب هدف خود کاملاً متفاوت از چند دهه پیش است، بازاریابی محتوا به یکی از مؤثرترین تکنیک های عصر دیجیتال از نظر یافتن مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان سابق تبدیل شده است؛ شما از طریق استراتژی های بازاریابی محتوا مانند آهنربا افراد علاقه‌مند به محصولات و برند خود را جذب می کنید و آن ها را به مشتری وفادار و ماندگار تبدیل می کنید و با استفاده از شبکه های اجتماعی جایگاهی در زندگی روزمره این افراد خواهید داشت.

شما از طریق استراتژی های بازاریابی محتوا مانند آهنربا افراد علاقه‌مند به محصولات و برند خود را جذب می کنید؛ با توجه به مزایای بازاریابی محتوا و استراتژی های آن، می توانید تاثیر آن را در جذب مشتری و همچنین در افزایش کارایی و بهره وری وب سایت و کسب و کارتان شاهد باشید.

اما بازاریابی محتوا چیست؟ و مهم‌تر از همه، چگونه می توانید از بازاریابی محتوا به نفع خود استفاده کنید؟ در ادامه مطالب وارد جزییات نیز خواهیم شد:

 

بازاریابی محتوا چیست؟

محتوا یکی از قدرتمندترین موضوعات موجود در اینترنت است، اطلاعاتی است که از طریق یک رسانه خاص برای آموزش، سرگرمی یا اطلاع رسانی به مخاطبان شما توزیع می شود؛ بازاریابی محتوا نه تنها آموزش و اطلاع رسانی می کند، بلکه به شما کمک می کند تا مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود بیاورید، در واقع، برای افزایش درآمد و ترافیک طراحی شده است؛ برای پایداری کسب و کارتان در فضای آنلاین، شما نیازمند به محتوای قوی و مرتبط هستید.

بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم در مقالات، وبلاگ ها، پست های رسانه های اجتماعی، پادکست ها، ایمیل ها، ویدئوها و موارد مشابه برای جذب و به دست آوردن یک مخاطب کاملاً تعریف شده با هدف هدایت اقدام سودآور مشتری است، این رویکرد تخصص را ایجاد می‌کند؛ آگاهی از برند را ارتقا می‌دهد و کسب‌وکار شما را در زمان خرید در سرلوحه ذهن نگه می‌دارد؛ همچنین به وضوح نشان می دهد که یک شرکت برای افرادی که به آن‌ها کالایی عرضه می دهد؛ ارزش قائل است.

استفاده مداوم از بازاریابی محتوا باعث ایجاد و تقویت روابط با مشتریان احتمالی و فعلی شما می شود، زمانی که مخاطبان شرکت شما را به عنوان شریکی که به موفقیت آن‌ها علاقه ‌مند است و منبعی ارزشمند از مشاوره و راهنمایی می دانند، به احتمال زیاد وقتی زمان خرید فرا می رسد، شما را انتخاب می کنند.

بازاریابی محتوا

 

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

اکنون که مفهوم بازاریابی محتوا را می دانید، مهم است که مشخص کنید کسب و کارتان از کدام مزایای بازاریابی محتوا می تواند بهره مند شود:

  • بهترین راه برای دستیابی به مخاطبان هدف، ارائه محتوای مرتبط و با کیفیت به آن‌ها است.
  • تکنیکی عالی برای بهبود موقعیت وب سایت، محتوا و پیشنهادات تجاری شما است.
  • بازاریابی محتوا به شما امکان می دهد ارزش ها و خدمات برند خود را منتقل کنید.
  • به شما کمک می کند تا مشتریان بالقوه را در شبکه های اجتماعی جذب و حفظ کنید.
  • ایجاد مقالات و محتوای مرتبط با مخاطبان شما این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از تکنیک های سئو (بهینه سازی موتور جستجو و قرارگیری در صفحات اولیه جستجوی گوگل) دسترسی به کسب و کار شما آسان تر باشد.

 

در بازاریابی محتوا از چه استراتژی ها استفاده می شود؟

کسب‌وکار شما می‌تواند از بازاریابی محتوا برای جذب استفاده کند، زمانی که شخصی در حال تحقیق در مورد خرید است، محصول یا خدمات شما را مورد بررسی قرار دهد و خرید کند؛ برای استفاده مؤثر از آن، باید محتوای مناسب را در هر مرحله از چرخه فروش از آگاهی تا توجه به خرید را ارائه دهید؛

در ادامه، اشاره ای به نحوه استفاده از بازاریابی محتوا در هر مرحله از چرخه برای تعامل و فروش خواهیم داشت.

 

مرحله آگاهی

در اولین مرحله از فرآیند فروش، محتوای شما باید بر روی دغدغه های اصلی مخاطبان تمرکز کند، نوشتن در مورد نکات دردناک، چالش ها و سؤالات آن‌ها، بهترین شانس را برای درگیر شدن با مخاطبان به شما می دهد؛ محتوا در مرحله آگاهی باید آموزشی و راهنمایی باشد و همچنین محتوا باید به گونه ای غنی و ارزشمند باشد که مصرف کننده بدون اطلاع هنگام جستجوی ساده در رسانه های اجتماعی با محتوا و برند شما آشنا شود و جذب شود:

برای مثال، یک شرکت معماری یک کتاب الکترونیکی به نام «سؤالاتی که باید قبل از استخدام معمار پرسیده شود» ایجاد می کند.

 

مرحله بررسی و پژوهش

در مرحله بررسی، محتوا باید ترکیبی از اطلاعات مفید و بازاریابی را ارائه دهد، باید به خواننده آموزش دهد که به دنبال چه ویژگی‌ها یا عملکردهایی باشد و چگونه ویژگی‌های مختلف نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند، البته، محتوای شما باید به سمت آنچه کسب و کار شما ارائه می دهد، خم شود.

بهترین محتوا برای این مرحله: مطالعات موردی، مقالات راهنما، ویدیوهای نحوه انجام، چک ‌لیست‌ها/کاربرگ ها

برای مثال، یک شرکت محوطه سازی مطالعات موردی در مورد “بزرگ‌ترین اشتباهاتی که اکثر مردم هنگام استخدام یک منظره ساز مرتکب می شوند” ایجاد می کند.

یا یک شرکت پذیرایی، مطالعات موردی رویدادهای موفق را با تمرکز بر مزایایی آن ارائه می‌کند، مانند «چگونه آلرژی‌های غذایی در رویداد بعدی خود را کنار بگذارید»

نکته: محتوای مرحله بررسی باید محصولات دیجیتال شما را به عنوان راه حل ایده آل برای مصرف کننده معرفی کند؛

شما یک فرصت طلایی در این بخش دارید، محتوای شما باید اعتبار و سخاوت شما را در این زمینه نشان دهد و تا حد امکان ارزشی را ارائه دهد، همچنین نشان دهید که مایلید برخی از اسرار خود را به صورت رایگان فاش کنید، این روش باعث تعجب مصرف کننده می شود که چه ارزش شگفت انگیزی در محصولات پولی خود ارائه می دهید.

 

خرید

بازاریابی محتوا زمانی نقش مهمی ایفا می کند که مشتری بالقوه نزدیک به خرید باشد، در این مرحله، می‌توانید روی فروش تمرکز کنید تا زمانی که به دنبال این باشید، چرا بهترین انتخاب هستید، نه اینکه خدمات یا محصولات شما چقدر عالی هستند؛

پیام اصلی شما در این بخش باید تخصص، دانش و مزایای متمایز کننده آنچه می فروشید باشد.

بهترین محتوا برای این مرحله: مطالعات موردی، محتوای تولید شده توسط کاربر، راهنمای خریدار، ویدئو محصول، گزارش تحقیق

برای مثال، یک آژانس طراحی ویدیوهای کوتاهی را ایجاد می کند که تنوع کار خود را در صنایع مختلف نشان می دهد تا تخصص متنوع خود را نشان دهد.

بازاریابی محتوا

 

چه تفاوت هایی بین بازاریابی محتوا و بازاریابی سنتی وجود دارد؟

بازاریابی محتوا به نوعی ریشه در محتوای سنتی دارد، به روزهای قبل از اینترنت فکر کنید؛ ممکن است از بروشورها، جزوات و تبلیغات مجلات تمام صفحه اطلاعاتی به دست آورده باشید؛ همه این اسناد به آموزش شما و مصرف کننده کمک می کند اما این روزها بازاریابی محتوا به مراتب رایج تر شده است، همچنین ایجاد و مصرف آن آسان تر است.

برای توزیع محتوا به یک چاپگر با کیفیت صنعتی یا یک طراح گرافیک حرفه ای در تیم خود نیاز ندارید در عوض، در طول چند دقیقه یک وبلاگ راه اندازی می کنید و شروع به اشتراک گذاری دانش خود می کنید؛ بازاریابی محتوا همچنین با بازاریابی سنتی متفاوت است زیرا همه چیز در مورد فروش نیست، در واقع، بیشتر مقالات و پست های وبلاگ اصلاً به مبحث خرید اشاره ای نمی کنند.

در عوض، همه در مورد آموزش هستند و به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا بر اساس آنچه که علاقه‌مند به خرید هستند، تصمیم‌های هوشمندانه و آگاهانه بگیرند؛ آن‌ها حتی ممکن است مهارت ها یا دانش را آموزش دهند بدون اینکه فرض کنند مصرف کننده اصلاً چیزی می خرد؛ سخاوت با دانش سنگ بنای تجارت مدرن است.

 

انواع بازاریابی محتوا

کسب و کارهای بیشتری اهمیت استراتژی بازاریابی محتوایی را به عنوان وسیله ای برای دستیابی به مخاطبان خود در اینترنت درک می کنند؛ دقیقاً به همین دلیل است که بازاریابی محتوا در حال تبدیل شدن به ابزاری غیرقابل جایگزین برای موقعیت‌یابی برند است:

کلیک کنید  آنچه که باید در مورد threads حریف توییتر بدانید! + آموزش نصب تردز

حال، کدام کانال در طیف بازاریابی محتوا قرار می گیرد؟ از چه پلتفرم هایی می توان برای تکمیل این فعالیت به منظور دستیابی به یک جامعه هدف خاص استفاده کرد؟

 

مقالات در وب سایت و وبلاگ شما

یکی از بهترین استراتژی ها برای به دست آوردن حداکثر سود از بازاریابی محتوا این است که مقالات خود را برای وبلاگ یا وب سایت خود ایجاد کنید و سپس آن‌ها را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید، چرا؟ زیرا این امر شما را قادر می سازد تا ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید و محتوای اصلی و مرتبط را به مخاطبان خود ارائه دهید.

بازاریابی محتوا در وبلاگ ها

بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ که خبرنامه ها و تبلیغاتی را از طریق ایمیل برای مخاطبان شما ارسال می کند، یک شکل عالی برای اطلاع عموم شما از محتوا و اخبار و همچنین انتشار پیشنهادهای تجاری شما است.

 

فیلم ها

ساختن ویدیوها به بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی بازاریابی محتوا بسیار مطلوب است زیرا این دسته از محتوا یکی از بیشترین اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است؛ بنابراین، توصیه می شود یک کانال یوتیوب (در حال حاضر مهمترین پلت فرم ویدیویی) ایجاد کنید و ویدیوهای خود را از آن بخش به اشتراک بگذارید.

بازاریابی محتوایی از طریق فیلم

شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی جایی هستند که می‌توانید مخاطبان خود را بیابید و با آنها تعامل داشته باشید که آن را به رسانه انتخابی برای انتشار محتوای خود تبدیل می‌کند؛ بنابراین، باید به خاطر داشته باشید که وبلاگ یا وب سایت خود را بهینه کنید تا مردم بتوانند مقالات شما را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند؛ علاوه بر این، از آنجایی که تولید هر روز محتوای خود و انتشار آن در شبکه های اجتماعی امکان پذیر نیست، یافتن منابع واجد شرایطی که بتوانید مقالات مرتبط را برای به اشتراک گذاشتن در کانال های خود دریافت کنید، مهم است.

برای اینکه همیشه حساب های خود را به روز نگه دارید، توصیه می شود از ابزاری استفاده کنید، مانند برنامه ریزی انتشارات خود برای هفته یا ماه و به اشتراک گذاری خودکار آن‌ها در شبکه های اجتماعی، به این ترتیب در زمان کار صرفه جویی می کنید و دیگر نیازی به آنلاین بودن در تمام طول روز ندارید.

در نهایت، پلتفرم‌های اجتماعی را باید صرفاً وسیله‌ای برای انتشار، بلکه برای تعامل در نظر گرفت؛ با ارتباطات است که روابط طولانی مدت ایجاد می شود و به همین دلیل است که نمی توانید فراموش کنید که با مخاطبان خود با مواردی مانند «نظرات، پاسخ دادن به پیام ها و دادن لایک» در هر زمان می توانید تعامل داشته باشید.

 

قطعات گرافیکی

یکی دیگر از ارگان بازاریابی محتوا، تولید و انتشار قطعات گرافیکی در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی است، به دلیل جذابیت بصری اغلب در رسانه های اجتماعی پرکاربرد است و شامل ایجاد اینفوگرافیک و GIF های متحرک، عکس ها، تصاویر و تصاویر همراه با متن است که سبب افزایش ترافیک و سئو می شود.

 

پادکست

به پادکست ها به عنوان نسخه های صوتی پست های وبلاگ فکر کنید، تفاوت اصلی این است که آن‌ها اغلب طولانی تر و دقیق تر هستند؛ آن‌ها همچنین به شما این فرصت را می دهند که شخصیت خود را به شیوه ای صمیمی تر نشان دهید؛ پادکست‌ها، فایل‌های صوتی را ایجاد می‌کنند که بسته به محتوای مورد بحث و فرمت ترجیحی گوینده، بین 10 دقیقه تا بیش از دو ساعت طول می‌کشد.

می‌توانید با ارائه‌های مختلف آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر است.

در حالت ایده آل، یک پادکست باید سرگرم کننده و همچنین آموزشی باشد که شما از مردم می خواهید آن ها را گوش کنند تا با صدا، انرژی و اشتیاق شما درگیر شوند.

بازاریابی محتوایی

مطمئناً انواع دیگری از محتوا وجود دارد که می توانید برای همراهی با استراتژی بازاریابی خود به اشتراک بگذارید، زیرا اساساً مربوط به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط است (معنا، اطلاعاتی که باعث سرگرمی، آموزش، اطلاع رسانی و به حرکت درآوردن عموم شما می شود)

برای مثال، می‌توانید در سازمان‌دهی وبینارها (سمینارهای آنلاین درباره محصولات، خدمات یا موضوعات مرتبط با بخش خود) شرکت کنید، می‌توانید برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را توسعه دهید، می‌توانید الکترونیکی منتشر کنید یا از کتاب ها و حتی توسعه بازی های موضوعی استفاده کنید.

 

کتاب های الکترونیکی

در حالی که کتاب‌های الکترونیکی برای برخی از صنایع بهتر از سایرین هستند، اما در تجارت دانش بسیار ارزشمند هستند، مردم محتوای طولانی را دوست دارند زیرا مجبور نیستند از منابع متعدد به دنبال اطلاعات باشند.

به علاوه، کتاب‌های الکترونیکی آهنربای سربی عالی می‌سازند، مشتریان بالقوه می توانند کتاب الکترونیکی شما را به صورت رایگان دانلود کنند، اما ابتدا باید اطلاعات تماس خود را جدا کنند. به این ترتیب، می توانید آن‌ها را با بازاریابی ایمیلی هدف قرار دهید و در تار و پود برند خود ببافید.

همچنین می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی برای فروش به عنوان بخشی از فهرست پشتیبان محصولات دیجیتال خود ایجاد کنید، یک کتاب الکترونیکی شما را به عنوان یک نویسنده منتشر شده معرفی می کند و به شما اعتبار فوری می دهد؛ با این حال، اگر می خواهید مردم کتاب شما را بخرند، باید بازاریابی را کاهش دهید: برای متقاعد کردن، کتاب های الکترونیکی رایگان بسیار مؤثرتر عمل می کنند.

 

وبینارها

اگر می خواهید بدون تماس تلفنی با مخاطبان خود به صورت صمیمی ارتباط برقرار کنید، یک وبینار برگزار کنید، می توانید هم‌زمان با ده ها یا حتی صدها نفر صحبت کنید.

هر دو وبینار زنده و از پیش ضبط شده مزایای مشابهی را با ویدیوهای سنتی ارائه می دهند، اما با مزیت افزوده تعامل؛ همچنین می توانید از مردم بخواهید که در وبینار ثبت نام کنند و برای افرادی که شرکت می کنند کد تخفیف ارائه دهند: به عبارت دیگر، آنها یک ابزار بازاریابی قدرتمند هستند.

بهترین وبینارها ارزش زیادی را ارائه می دهند در حالی که به میزبان اجازه می دهند با شرکت کنندگان ارتباط برقرار کند؛ مردم می توانند در بخش چت وبینار سؤال بپرسند، سپس شما نیز می توانید به آنها پاسخ دهید.

همانطور که می بینید، امکانات بازاریابی محتوا بسیار زیاد است که این تکنیک را به یکی از انعطاف پذیرترین و سازگارترین روش ها برای تجارت شما تبدیل می کند؛ بنابراین، من توصیه می کنیم بررسی کنید که کدام یک برای شما بهتر است و بلافاصله از آن‌ها استفاده کنید.

بازاریابی محتوایی

چرا سئو برای بازاریابی محتوا اهمیت دارد؟

وقتی صحبت از بازاریابی محتوا می شود، سئو (بهینه سازی موتور جستجو) شاید مهمترین عامل موفقیت شما باشد، تعیین می کند که آیا شما برای یک کلمه کلیدی مرتبط در موتورهای جستجو ظاهر می شوید یا نه.

شما می توانید محتوای خود را برای سئو به روش های مختلفی بهینه کنید:

  • از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط در سراسر محتوا استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی اصلی خود را در تگ عنوان و همچنین حداقل یک عنوان فرعی قرار دهید.
  • تگ های ALT تصویر خود را با کلمه کلیدی و متن مرتبط خود بهینه کنید.
  • یک متا توصیف ایجاد کنید که شامل کلمه کلیدی اصلی و همچنین متن متقاعد کننده باشد.
  • مقالات خود و سایر قسمت های محتوا را به هم پیوند دهید.
  • از طریق ایمیل، وبلاگ نویسی مهمان و سایر استراتژی ها، از سایت های معتبر بک لینک دریافت کنید.

سئو برای تسلط به زمان نیاز دارد، اما ارزش تلاش را دارد؛ هنگامی که شما در رتبه بالایی در SERP ها قرار می گیرید، تعداد زیادی ترافیک از افرادی دریافت می کنید که به محصولات دیجیتال شما علاقه مند هستند.

 

جمع بندی

امیدوارم مطالب فوق برای آشنایی کامل شما با مفهوم بازاریابی محتوایی و استراتژی های آن مفید واقع شده باشد و متوجه اهمیت بازاریابی محتوایی در تجارت های آنلاین شده باشید و لازم به ذکر است که بازاریابی  محتوایی هزینه و بودجه زیادی را نمی طلبد امروزه هر کسی می تواند از بازاریابی محتوا به نفع خود استفاده کند:

با پیشرفت تکنولوژی و ورود به عصر دیجیتالی اگر بخواهیم موفق بمانیم، باید از بازاریابی محتوا استفاده کنیم؛ به کمک ایده ها و استراتژی های بازاریابی محتوایی بهترین روش ها را برگزینید و در تجارت خود به نتیجه مطلوب دست یابید؛ با آرزوی داشتن کسب و کار های پر رونق و کسب موفقیت های بزرگ برای شما کاربران عزیز.

سوالات متداول:

در اکثر مواقع سعی کنید محتوای خاص خودتون رو داشته باشید و از حوزه اصلی محتوایی خودتون خارج نشید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

6 دی 1400
Mehran alavi

کاملا مختصر و مفید بود. تشکر از محتوای مناسبتون

6 دی 1400
لیلا عبدی

خیلی به کسب و کارتون کمک میکنه و حتماً توصیه میکنم بهتون 👍

6 دی 1400
لیلا عبدی

بازاریابی محتوا از نظر من خیلی به کسب و کارتون کمک میکنه من ک توضیه میکنم به اکثر افرادی که میخوان کسب و کارشون بیشتر از قبل دیده بشه 👍

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید