شما برای مطالعه این مقاله فقط 13 دقیقه وقت نیاز دارید

transfer-site-to-another-server

7 مرحله انتقال سایت به سرور جدید بدون از دسترس خارج شدن آن

5/5 - (1 امتیاز)

اگر به خاطر دلایلی مثل از دست دادن ترافیک، سرعت بارگذاری پایین صفحات یا نامناسب بودن هاست فعلی خود تصمیم به تغییر هاستینگ گرفته اید ولی هیچگونه آشنایی با نحوه انتقال سایت به سرور جدید ندارید، باید بگوییم که نیازی به هیچ نگرانی در مورد این قضیه نیست. شما مرحله مهم تر یعنی تصمیم گیری در مورد تغییر هاست را پشت سر گذاشته اید و الان هم برای تحقق این هدف خود نیاز به یک آموزش مطمئن دارید تا مهاجرت به هاست دیگر را بدون از دست دادن هیچ فایل یا ایجاد اختلال در عملکرد سایت عملی کنید.

انتقال وبسایت به سرور جدید طی ۷ مرحله اصلی، خرید هاست جدید، بکاپ گیری از فایل های سایت، انتقال فایل ها به سرور جدید، تست عملکرد وبسایت در هاست جدید، انتقال ایمیل ها، تغییر نیم سرور و لغو پلن هاستینگ قدیمی انجام می شود که در این آموزش همه این مراحل را با تمام جزئیات بررسی کرده ایم.

با اینکه این کار در حرف بسیار سخت و ریسکی به نظر می رسد ولی در عمل، بسیار واضح و ساده است. ما در این آموزش، تک تک مراحل را همراه با نکات و جزئیات لازم توضیح می دهیم تا جای هیچگونه سوالی باقی نماند و بعد از انتقال موفقیت آمیز سایت، با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهید.

انتقال سایت به سرور جدید نیاز به رعایت یک سری نکات دارد و مهم ترین آنها این است که نباید در لغو پلن هاستینگ فعلی خود عجله کنید و فقط وقتی باید برای لغو پلن قبلی خود وارد عمل شوید که از عملکرد درست سایت خود در سرور جدید مطمئن شده باشید.

همچنین، باید به فکر ایجاد یک بکاپ کامل از فایل ها و داده های وبسایت خود باشید تا در بدترین احتمال ممکن، اگر فایل های خود را از دست دادید، بدون هیچ گونه نگرانی از فایل بکاپ سایت استفاده کنید.

البته، دو مورد بالا فقط ۲ پیش نیاز مهم برای انتقال سایت به سرور جدید بودند. مراحلی که برای این آموزش در نظر گرفته ایم تمام محکم کاری های لازم برای یک انتقال موفقیت آمیز را در اختیار شما قرار می دهند و البته توجه داشته باشید که تمام این مراحل، زمانی می توانند پیش زمینه موفقیت شما را فراهم کنند که یک سرور هاستینگ قوی و مناسب را برای انتقال وبسایت خود انتخاب کنید که در این زمینه به می توانید به صفحه خرید سرور مجازی هاستینگ ما مراجعه کنید و یک پلن ایده آل برای وبسایت خود انتخاب کنید. 

پس بیایید شروع کنیم:

چه زمانی باید به فکر انتقال سایت به سرور جدید باشیم؟

با اینکه ادامه فعالیت در یک هاست که تمام فایل ها و داده های مهم سایت را در آن ذخیره کرده اید و به عملکرد دلخواه خود رسیده اید، ایده کاملاً منطقی و درستی است ولی همیشه اینگونه نیست. دلایل زیادی وجود دارند که حکم آلارم تغییر هاست سایت را دارند و اگر شما هم متوجه این آلارم ها شده اید، وقت آن است که به فکر انتقال سایت به سرور جدید باشید. بیایید با ۳ مورد از دلایل انتقال به هاست جدید آشنا شویم:

از دست  دادن ترافیک

شاید در اوایل شروع کار که ترافیک وبسایت سبک و قابل کنترل است، متوجه کاستی های سرور یا هاست فعلی خود نباشید ولی هاست های قوی هم موقع مواجه شدن با بار و ترافیک سنگین، قدرت خود را نشان می دهند. اگر به خاطر اختلالات و خرابی های غیرمنتظره سرور در ساعات شلوغی وبسایت، شاهد نارضایتی بازدیدکنندگان و از دست دادن ترافیک می شوید، دیگر وقت آن است که به فکر مهاجرت به یک هاست قوی تر باشید.

خرابی و از کار افتادن بیش از حد یک سرور می تواند رتبه بندی صفحات وبسایت در نتایج جستجو را هم تحت تاثیر قرار دهد، مطمئناً این چیزی نیست که شما می خواهید. پس می توانید با انتقال سایت به یک سرور جدید از بابت کنترل ترافیک و حفظ رضایت مشتریان بالقوه خود مطمئن باشید.

بارگذاری کند وبسایت

اگر به مرور زمان با افزایش محتوا یا ترافیک وبسایت، متوجه کند شدن وبسایت خود شده اید و با تمام راهکارهای افزایش سرعت سایت، باز هم به نتیجه دلخواه خود نرسیده اید، شاید دیگر وقت آن است که وبسایت خود را به هاست دیگری انتقال دهید. شما برای حفظ رضایت کاربران و افزایش نمره سئو خود به یک وبسایت با سرعت عملکرد و سرعت بالا نیاز دارید و چه ایده ای بهتر از این که وبسایت خود را به یک میزبان قوی تر و کارآمدتر منتقل کنید.

عدم رضایت از عملکرد هاست فعلی

اگر میزبان فعلی از عهده تامین نیازهای شما برنمی آید و ویژگی ها، امکانات و کارایی موردنظر را به شما ارائه نمی دهد، شما هم مجبور نیستید تا ابد محکوم به آن باشید. ارائه دهندگان هاستینگ زیادی وجود دارند که می توانند میزبان ایده آلی برای وبسایت شما باشند و در کنار مقرون به صرفه بودن، ویژگی ها و عملکرد متناسب با نیازهای وبسایت شما ارائه دهند.

پس اگر سرور فعلی سایت از جنبه های مختلف مثل امنیت، عملکرد، قابلیت های توسعه، امکانات و فناوری های جدید قادر به برآورده ساختن انتظارات شما نیست، شما هم باید به فکر حفظ عملکرد و رتبه بندی وبسایت خود باشید و راهکارهایی مثل انتقال سایت به سرور جدید را وارد عمل کنید.

ولی برای انجام این کار باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا وضعیت وبسایت خود را به خطر نیاندازید. 

در حالت کلی، یک قانون اصلی برای مهاجرت به هاست دیگر وجود دارد که باید همیشه به خاطر بسپارید:

” به هیچ وجه نباید در انتقال به هاست جدید عجله کنید. اول یک هاست مطمئن انتخاب کنید، بعد کارهای مربوط به بکاپ فایل و انتقال فایل را انجام دهید و بعد از اینکه از عملکرد پایدار وبسایت خود مطمئن شدید، پلن هاست قبلی خود را لغو کنید.”

دیگر وقت آن است مراحل مهاجرت به هاست جدید را همراه با تمام جزئیات و نکات کلیدی در اختیار شما قرار دهیم تا هر چه سریع تر این پروسه حساس و استرس زا را پشت سر بگذارید.

مرحله ۱) هاستینگ جدید را انتخاب کنید.

به احتمال زیاد، دلیل اینکه به فکر انتقال وبسایت به هاست جدید هستند، نارضایتی از عملکرد هاست فعلی است. به همین خاطر، برای اینکه بی گدار به آب نزنید، اول باید تحقیقات و بررسی های لازم را در مورد ارائه دهندگان هاستینگ انجام دهید و یک هاست مناسب انتخاب کنید.

موقع انتخاب سرور هاستینگ جدید باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

نیازهای وبسایت

قبل از اینکه پلن هاستینگی را انتخاب کنید، باید یک ایده دقیق و مشخص از نیازمندی های خود داشته باشید. اگر هدف شما یادگیری طراحی سایت یا ایجاد وبسایت شخصی است، یک طرح هاست اشتراکی هم می تواند نیازهای شما را برآورده سازد. اگر به دنبال پیاده سازی یک فروشگاه آنلاین در حال رشد هستید، به یک سرور مجازی یا اختصاصی با منابع سخت افزاری کافی ( فضای ذخیره سازی، پردازنده و پهنای باند) نیاز دارید. مهم این است که هدف خود را بشناسید و بعد بر اساس نیازمندی های این هدف، هاستی را انتخاب کنید که همه این نیازمندی ها را تحت پوشش قرار دهد.

امنیت

امنیت، یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب یک هاستینگ است. هر چقدر هم که هاستینگ موردنظر منابع و امکانات موردنیاز را در اختیار شما قرار دهد، نبود امنیت، زمینه را برای  حملات مختلف و اختلال در عملکرد سایت را فراهم می کند و این چیزی نیست که شما از هاست جدید انتظار دارید. پس هاستینگی را انتخاب کنید که تدابیر امنیتی دقیقی برای محافظت از وبسایت شما در برابر هکرها و سایر تهدیدات داشته باشد.

قابلیت اطمینان و آپتایم بودن سرور

مطمئناً وقتی می خواهید یک وبسایت راه اندازی کنید، می دانید که برای داشتن یک مسیر روشن، کاربران باید به جای پیام “this webpage is not available”، محتوای صفحه موردنظر را ببینند و به جواب سوالات خود برسند. به همین خاطر است که قابلیت اطمینان و آپتایم بودن سرور یکی از مهم ترین عوامل انتخاب یک هاست جدید برای وبسایت است. پس به درصد آپتایم پلن هاستینگ موردنظر توجه داشته باشید چون این فاکتور، درصد زمانی را نشان می دهد که وبسایت شما به صورت آنلاین قابل دسترس یا قابل مشاهده است. 

هر چه قدر که این درصد بالاتر باشد (ترجیحاً بالای ۹۰ درصد)، احتمال آفلاین شدن غیرمنتظره وبسایت شما کمتر می شود. 

سرعت

سرعت وبسایت بالا هم یکی از مهم ترین معیارهای موردنیاز کاربران اینترنتی است. از طرف دیگر، موتورهای جستجوی محبوبی مثل گوگل که برای تجربه کاربری اهمیت بسیار زیادی قائل هستند، سرعت را از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو تلقی می کنند.

پس اگر به سئو سایت خود اهمیت می دهید، سرعت هاست را به عنوان یک عامل اصلی در نظر بگیرید.

پشتیبانی مشتری

هر چقدر که هاست یا سرور انتخابی شما از لحاظ عملکرد، امنیت و قابلیت اطمینان در درجه خوبی قرار داشته باشد، باز هم احتمال بروز اختلال یا مواجه شدن با مشکل سمت سرور وجود دارد و اینجاست که بخش پشتیبانی برای کمک به شما وارد عمل می شود. شما باید هر زمان که نیاز به کمک داشتید، بتوانید با تیم پشتیبانی تماس بگیرید و برای حل مسئله موردنظر از آنها کمک بگیرید.

قیمت

با اینکه قیمت هم جزو مهم ترین معیارهای خرید یک پلن هاستینگ است ولی به هیچ وجه نباید موارد بالا را فدای قیمت کنید. بعد از اینکه پلن های متناسب با معیارهای بالا را انتخاب کردید، وقت آن است که آنها را از لحاظ قیمت بررسی کنید و در کنار هزینه خرید، هزینه ارتقا پلن، تمدید و … را هم بررسی کنید تا در نتیجه صاحب یک هاست متناسب با نیازها و بودجه خود شوید.

کلیک کنید  کش ردیس (Redis) چیست؟

با این اوصاف، اگر به یک سرور قدرتمند با امنیت و آپتایم ۹۹.۹ درصد نیاز دارید تا وبسایت خود را در آن میزبانی کنید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، می توانید با خیال راحت پلن های هاستینگ آسام سرور اعتماد کنید و شروع جدید و قدرتمندی را برای کسب و کار خود رقم بزنید.

مرحله ۲) از تمام فایل ها و داده های وبسایت خود بکاپ بگیرید.

تهیه یک نسخه پیشتیبان از فایل ها و اطلاعات موجود در سرور میزبان فعلی و پایگاه داده های متصل به وبسایت یکی از اصلی ترین مراحل انتقال سایت به سرور جدید است. با این کار، احتمال از دست رفتن اطلاعات و داده های موردنیاز برای راه اندازی وبسایت را به صفر می رسانید، البته به شرطی که این فایل را در یک جایی به جز میزبانی وبسایت نگهداری کنید.

ما در مقاله بک آپ گرفتن از وبسایت با سی پنل، تمام مراحل لازم برای ایجاد فایل پشتیبان و ذخیره آن در سیستم محلی را بررسی کرده ایم که در صورت نیاز می توانید از آن کمک بگیرید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد حساب سی پنل خود شوید و از بخش Files روی Backup Manager کلیک کنید و گزینه Backup Wizard را انتخاب کنید. 

سپس، مراحل مربوط به بکاپ گیری کامل یا جزئی آغاز می شود که ترجیحاً بهتر است با استفاده از روش full backup استفاده کنید تا تمام جزئیات مربوط به فایل های سایت در یک فایل یکپارچه قرار بگیرد.فول بکاپ از وبسایت با سی پنل

در کل، سعی کنید از تمام فایل های اصلی سایت و تمام فایل های موجود در زیر دامنه ها بکاپ بگیرید تا بعداً در سرور جدید، شرایط لازم برای عملکرد درست وبسایت را فراهم کنید.

بعد از اینکه فایل فول بکاپ را آماده کردید، باید از پایگاه داده هم بکاپ بگیرید. برای بکاپ گیری از پایگاه داده Mysql وبسایت خود می توانید از ابزار phpMyAdmin موجود در داشبورد cPanel میزبان خود استفاده کنید. کافیست phpMyAdmin را باز کرده و پایگاه داده های مودنظر را انتخاب کنید و از منوی کشویی مربوط به export گزینه quick را انتخاب کنید. روی go کلیک کنید تا فایل sql. مربوط به پایگاه داده و تمام داده های آن ایجاد شود.اکسپورت از پایگاه داده برای انتقال سایت به سرور جدید

سپس، این فایل را در همان جایی قرار دهید که بقیه فایل ها وبسایت را نگهداری می کنید.

البته، برای بکاپ گیری از فایل ها و داده های وبسایت خود می توانید از کلاینت های ftp مثل filezilla هم استفاده کنید.

این فایل های پشتیبان را از حالت فشرده خارج نکنید و اجازه دهید به همان صورت باقی بمانند چون وقتی این فایل ها را در سرور جدید آپلود کنید، فرآیند اکسترکت و تجزیه آن توسط خود سرور تکمیل می شود.

مرحله ۳) انتقال سایت به سرور جدید را شروع کنید.

بعد از اینکه از تمام فایل ها و اطلاعات ذخیره شده در سرور قبلی خود بکاپ گرفتید و آنها را در یک جای مطمئن ذخیره کردید، دیگر می توانید استارت مهاجرت به هاست جدید را بزنید.

برای انجام این کار ابتدا باید وارد هاست جدید خود شوید. پس بعد از اینکه خرید خود را انجام دادید، ایمیل مربوط به هاست جدید را بررسی کنید و اطلاعات ورود به حساب هاستینگ مثل نام کاربری، رمز عبور، آدرس آی پی و لینک سی پنل پلن موردنظر را پیدا کنید. 

اگر هم به لینک سی پنل دسترسی نداشتید، می تواند پسوند /cpanel یا شماره پورت :2082 را به انتهای آدرس اضافه کنید تا به عنوان ادمین وارد حساب سی پنل شوید. در صورت نیاز می توانید راهنمایی های لازم جهت ورود به سی پنل، حساب FTP یا هر کنترل پنل موردنظر را از بخش پشیبانی دریافت کنید.

بعد از اینکه ورود به سی پنل را با موفقیت انجام دادید، باید به بخش Backup Manager مراجعه کنید و با استفاده از بخش Restore فایل full backup که از هاست قبلی ایجاد کرده بودید را آپلود کنید و صبر کنید پروسه آپلود و بارگذاری هر فایل در جایگاه مناسب خود تکمیل شود.

بعد، نوبت به آپلود پایگاه داده می رسد. برای این کار کافیست با کلیک روی دکمه back مجدداً وارد صفحه بازیابی شوید و با استفاده از بخش Restore a Mysql Database، فایل پایگاه داده ای که ایجاد کرده را انتخاب و سپس، آپلود کنید. 

نکته ای که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، کاربران پایگاه داده هستند. 

پایگاه داده ها حاوی اطلاعات مهمی مثل نام کاربری و رمز عبور کاربران و مجوزهای دسترسی آنها به پایگاه داده هستند و فایل پشتیبانی که تهیه کرده اید، حاوی این اطلاعات نیست. شما باید این اطلاعات را به صورت دستی در رابط MySQL database سی پنل وارد کنید که آموزش های لازم در این زمینه را در مقاله نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل ارائه داده ایم. کافیست کاربران موردنظر را ایجاد کنید و سپس از بخش Add User To Database، آنها را به پایگاه داده موردنظر متصل کنید و مجوز های لازم را در اختیار آنها قرار دهید.

بعد از اینکه تمام فایل ها و داده های موردنیاز برای عملکرد درست وبسایت در سرور جدید را مهیا کردید، نوبت به تست وبسایت می رسد.

مرحله ۴) عملکرد وبسایت در هاست جدید را تست کنید.

اکنون که تمام فایل های وبسایت را به سرور جدید منتقل کرده اید، باید مطمئن شوید که همه فایل ها و مخصوصاً پایگاه داده شما به درستی کار می کنند.

تمام داده ها، تصاویر، لینک ها و حساب ها را با دقت بررسی کنید و ببینید که در جای درست خود ظاهر می شوند و عملکرد درستی دارند یا نه. در صورت وجود هر گونه نقص و مشکل، بهتر است در همین مرحله خطایابی های لازم را انجام دهید تا بعداً دچار عارضه ای نشوید.

مرحله ۵) حساب های ایمیل خود را به سرور جدید انتقال دهید.

موقع انتقال وبسایت خود از یک سرور به سرور دیگر، انتقال حساب های ایمیل شرکت خود را هم فراموش نکنید. در حال حاضر، حساب های ایمیلی که هر کدام کاربرد خاصی دارند به سرور قدیمی شما متصل هستند و برای اینکه این ایمیل ها را از دست ندهید، حتماً باید قبل از تغییر DNS، نسبت به راه اندازی ایمیل های موردنظر در سرور جدید اقدام کنید. برای این کار می توانید از کنترل پنل سرور استفاده کنید. به عنوان مثال، برای ساخت ایمیل در سی پنل، با مراجعه به بخش Email accounts می توانید ایمیل های جدید خود را اضافه کنید.حساب های ایمیل در سی پنل

مرحله ۶) Name server ها را تغییر دهید.

با اینکه در حال حاضر، فایل های وبسایت شما در یک سرور دیگر قرار دارد و به اصطلاح، در یک مکان جدید زندگی می کند ولی سیستم DNS از این موضوع خبر ندارد. برای حل این مسئله کافیست name server هایی که ارائه دهنده هاستینگ از طریق ایمیل در اختیار شما قرار داده است را در سیستم ثبت دامنه ثبت کنید. 

پس وارد حساب خود در سیستم ثبت دامنه شوید و با کلیک روی دامنه ها، دامنه وبسایت موردنظر را پیدا کنید و روی ۳ نقطه کناری آن کلیک کنید. سپس، گزینه مدیریت Name server ها را انتخاب کنید.تغییر نیم سرور ها

آدرس هایی که در فیلد Name server ۲، Name server 1 و … قرار دارند را با نیم سرورهای هاست جدید جایگزین کنید.جایگزین کردن نیم سرور های جدید برای تکمیل انتقال وبسایت به سرور جدید

در آخر روی دکمه تغییر Name server کلیک کنید تا این تغییر با موفقیت اعمال شود.

البته، بعد از این مرحله باید ۱۲ الی ۴۸ ساعت صبر کنید تا مهاجرت به سرور جدید با موفقیت انجام شود. در طول این مدت، بازدیدکنندگان در دسترسی به محتوای وبسایت شما با هیچگونه تاخیر (حتی ۱ ثانیه) و اختلالی مواجه نمی شوند و به هیچ وجه متوجه انتقال سایت به سرور جدید نمی شوند. 

مرحله ۷) پلن هاستینگ قبلی خود را لغو کنید.

اکنون که وبسایت خود را با موفقیت به سرور جدید منتقل کردید و از عملکرد درست آن در خانه جدیدش مطمئن هستید، دیگر نیازی به هاست قبلی خود ندارید و می توانید با خیال راحت آن را لغو کنید.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید یک پروسه لغو مطمئن داشته باشید تا بعداً دچار دردسر نشوید، بهتر است با بخش پشتیبانی تماس بگیرید و هرگونه هزینه لازم برای فسخ پلن را پرداخت کنید.

انتقال وبسایت وردپرسی به سرور جدید با پلاگین Duplicator

اگر وبسایت خود را با وردپرس راه اندازی کرده اید، افزونه های زیادی مثل All-In-One WP Migration و Duplicator وجود دارند که می توانند پروسه فشرده سازی فایل ها و پایگاه داده وبسایت و آپلود آن در هاست جدید را برای شما خیلی راحت تر سازند که ما در این بخش از Duplicator استفاده می کنیم.

برای انتقال وبسایت به سرور جدید با Duplicator کافیست مراحل زیر را طی کنید:

وارد داشبورد وردپرس هاستینگ قدیمی خود شوید و پلاگین Duplicator را نصب کنید که برای این کار دو راه دارید:

۱) فایل زیپ Duplicator را دانلود کنید و از بخش Plugins روی Add New و سپس Upload Plugin کلیک کنید و فایل Duplicator را آپلود کنید.

۲) به بخش Plugins بروید و با کلیک روی Add New و جستجوی افزونه Duplicator، فایل مربوط به آن را پیدا کرده و روی Install Now کلیک کنید.

سپس از بخش Installed Plugins روی گزینه Activate مربوط به پلاگین Duplicator، کلیک کنید تا فعال شود.

از منوی داشبورد، Duplicator را انتخاب کنید و روی دکمه Create New کلیک کنید.کلیک روی create now

سپس، اسم دلخواهی برای پکیج بکاپ وارد کنید و روی Next کلیک کنید.وارد کردن اسم پکیج

بعد از اینکه پروسه اسکن تمام شد، روی Build کلیک کنید تا پکیج شما ایجاد شود.

بعد از اینکه دو فایل پکیج آماده را صفحه بعدی دیدید، روی Download Both Files کلیک کنید تا فایل zip بکاپ فایل و فایل installer.php دانلود و در سیستم ذخیره شود. دانلود فایل بکاپ برای انتقال سایت به سرور جدید

سپس، این دو فایل را در دایرکتوری روت یا فولدر public_html هاست جدید آپلود کنید که برای این کار می توانید از کلاینت FTP مثل FileZilla استفاده کنید.

بعد از این مرحله، تمام فایل های وبسایت به طور مستقیم در فولدر public_html اکسترکت می شوند و دیگر نیازی نیست که نگران انتقال دستی آنها باشید. 

سخن آخر

با اینکه انتقال سایت به سرور جدید یک کار سخت و ریسکی به نظر می رسد ولی اگر احتیاط به خرج دهید و تمام نکات مهم برای یک مهاجرت مطمئن را رعایت کنید، دیگر نیازی نیست که نگران سختی این پروسه باشید. کافیست مراحلی که در این مقاله بررسی کردیم را به ترتیب و با دقت طی کنید. اگر در طول انتقال سایت به مشکلی برخورده اید، می توانید مشکل خود را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید تا با همکاری همدیگر، تمام مشکلات را پشت سر بگذاریم. 

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید