شما برای مطالعه این مقاله فقط 15 دقیقه وقت نیاز دارید

100%-hard-disk-usage

1۶ روش رفع مشکل 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز 10 و 11

5/5 - (2 امتیاز)

کند شدن سیستم و تاخیر در پاسخگویی به ورودی ها، اولین نشانه مشکل 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز است. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، بهتر است بدانید که مصرف ۱۰۰ درصدی هارد دلایل خاصی دارد و نباید با دیدن مصرف ۱۰۰ درصدی هارد در task manager بلافاصله نگران خرابی هارد سیستم خود باشید. 

از مهم ترین دلایل استفاده صد در صدی از هارد می توان به استفاده از درایورهای قدیمی یا معیوب، اجرای برنامه ها و سرویس های پس زمینه غیر ضروری، نرم افزار آنتی ویروس، تهدیدات بدافزارها و همچنین عادت های بد موقع استفاده از سیستم اشاره کرد که با اجرای راه حل های ارائه شده در این مقاله می توانید مشکل 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز ۱۰ و ۱۱ را به طور کامل حل کنید.

این مشکل می تواند دلایل زیادی داشته باشد که هر کدام راه حل های خاص خود را دارند و ما سعی می کنیم در این مقاله، تمام راهکارهای حل مشکل 100% Disk Usage را در اختیار شما قرار می دهیم تا هر چه سریع تر این پروسه نگران کننده را پشت سر بگذارید.

بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که درصد پارامترهایی مثل هارد و رم موجود در task manager به صورت متناوب تغییر می یابد و بالا – پایین می شود ولی اگر متوجه شدید که میزان استفاده از هارد سیستم، ۱۰۰ درصد شده است و به همان حالت باقی مانده است، وقت آن است که دست به کار شوید تا علت پر شدن دیسک در تسک منیجر را بیابید و وضعیت سیستم خود را بهینه کنید.

اگر از طرفداران پروپا قرص ویندوز هستید و دوست دارید صاحب یک سرور ویندوزی قدرتمند و امن باشید و به جای نگرانی در مورد مسائل مصرف ۱۰۰ درصد هارد، روی اهداف خود تمرکز کنید، می توانید به آسام سرور اعتماد کنید و با مراجعه به صفحه خرید سرور مجازی ویندوز، یک انتخاب مطمئن و البته مقرون به صرفه داشته باشید.

دیگر وقت آن است که دلایل و راهکارهای مشکل 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز 10 و 11 را بررسی کنیم. پس بیایید شروع کنیم:

دلایل بروز مشکل 100 درصد شدن هارددیسک در ویندوز

مشکل 100% Disk Usage در ویندوز به این معنی است که هارد لپتاپ یا کامپیوتر شما به طور کامل در حال استفاده است و قادر به اجرای دستور یا پردازش داده دیگری نیست. این اتفاق باعث کند شدن سیستم و عدم توانایی آن برای پاسخگویی به ورودی هایی مثل ماوس و کیبورد می شود. اینجاست که عملکرد سیستم ویندوز شما دچار اختلال می شود و حتی می تواند کلاً از کار بیافتد.

پس تا الان متوجه شدیم که صد در صدی شدن هارد، تاثیر منفی در عملکرد سیستم ویندوز شما دارد. 

ولی چه دلایلی می توانند باعث بروز مشکل استفاده صد در صدی حافظه شوند؟

  • فرآیندهای غیرضروری و نادرست سیستم
  • قدیمی و معیوب بودن درایورها
  • خراب بودن فایل سیستم
  • بدافزارها
  • استفاده مداوم از دیسک 
  • سرویس ها و اپلیکیشن های سیستمی
  • نرم افزار آنتی ویروس
  • قرار گرفتن مداوم سیستم در حالت hibernation

ولی این مشکلات که باعث ۱۰۰ درصد شدن هارد در ویندوز می شوند، چه تاثیری در عملکرد سیستم دارند؟

  • کاهش سرعت و عملکرد سیستم
  • خرابی هارد دیسک در اثر استفاده بیش از حد
  • از دست دادن فایل ها و اطلاعات حساس
  • از کار افتادن سیستم

متوجه شدید که 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز 10 و 11 می تواند مشکل بسیار جدی و خطرناکی باشد. پس، قبل از اینکه اجازه دهید اطلاعات یا سیستم شما قربانی این مشکل شود، بهتر است راه حل هایی که در ادامه بررسی می کنیم را اجرا کنید تا اینکه بالاخره از پس حل این مشکل بربیایید. البته توصیه می کنیم که در کنار این روش ها، به فکر اجرای روش های خالی کردن فضای هارد دیسک ویندوز هم باشید چون در این صورت سریع تر می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

۱. سیستم خود را ری استارت کنید.

خاموش/روشن کردن سیستم، برای اکثر مشکلات سیستم ویندوز یک راه حل معجزه آسا است که می تواند برای حل مشکل 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز 10 و 11 هم کارساز باشد. با اینکه ری استارت سیستم در پیدا کردن دلیل اصلی مشکل disk usage 100% در ویندوز به شما کمک نمی کند ولی اگر عجله دارید و به دنبال یک مسیر ساده و کوتاه برای حل این مشکل هستید، حتماً حتماً این روش را امتحان کنید. مخصوصاً که اگر دلیل پر شدن هارد سیستم، قرار گرفتن در حالت hibernation باشد، قطعاً با ری استارت سیستم می توانید مشکل را حل کنید.

با ری استارت سیستم، شروع جدیدی را برای ویندوز ۱۰ و ۱۱ خود رقم می زنید که این شروع جدید، رم سیستم را خالی می کند، تمام تسک های کوتاه مدت و فرآیند ها را متوقف می کند. به این ترتیب، سیستم شلوغ شما به یک سیستم آرام تبدیل می شود که می تواند با عملکرد و سرعت بهتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

برای ری استارت سیستم ویندوز خود، کافیست منوی استارت را باز کنید و بعد از کلیک روی Power، گزینه Restart را انتخاب کنید.

۲. ویندوز خود را آپدیت کنید.

اگر از نسخه قدیمی ویندوز ۱۰ و ۱۱ استفاده می کنید، نصب آخرین آپدیت های ارائه شده توسط مایکروسافت می تواند هارد سیستم شما را نجات دهد. 

برای آپدیت ویندوز خود مراحل زیر را طی کنید:

Setting را باز کنید و از منوی Update & Security روی Windows Update کلیک کنید.

اگر آپدیت جدیدی وجود داشت، کافیست روی install now کلیک کنید و منتظر بمانید تا دانلود و نصب آپدیت های جدید تمام شود.آپدیت ویندوز برای حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن هارد

حتی اگر بعد از این روش، مشکل 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز 10 و 11 حل نشد، باز هم چیزی از دست نداده اید چون آپدیت ویندوز یکی از راهکارهای عالی برای افزایش امنیت و عملکرد سیستم است. در واقع، این آپدیت ها، با هدف رفع حفره ها و نقص های نسخه های قبلی توسعه می یابند و با نصب آنها به ارتقا سیستم خود کمک می کنید.

اگر بعد از آپدیت ویندوز خود متوجه افت سرعت سیستم شدید، اصلاً جای نگرانی نیست چون راهکارهای حل مشکل کند شدن ویندوز بعد از آپدیت می توانند این مشکل را در عرض سه سوت حل کنند.

۳. سرویس Superfetch را متوقف کنید.

Windows Superfetch، یکی از سرویس های ویندوز است که می تواند باعث بروز مشکل استفاده صد در صدی از هارد شود. با اینکه این سرویس به کاهش زمان بوت و بارگذاری کارآمدتر برنامه ها کمک می کند ولی استفاده مداوم از این ویژگی می تواند منجر به استفاده از ۱۰۰ درصد دیسک و کند شدن عملکرد سیستم شود. 

برای متوقف یا غیرفعال سازی این سرویس می توانید از دو روش استفاده کنید:

با استفاده از RUN

روی دکمه استارت راست کلیک کنید، عبارت services.msc را وارد کرده و روی OK کلیک کنید.

از بین سرویس ها، SysMain را پیدا کنید و دو بار روی آن کلیک کنید.

از منوی startup type گزینه Disabled را انتخاب کنید، روی stop کلیک کنید و در نهایت، روی OK کلیک کنید.متوقف سازی سرویس superfetch

با استفاده از CMD

روی استارت کلیک کنید و CMD را به صورت Run as administrator اجرا کنید.

دستور زیر را اجرا کنید.

net.exe stop superfetch

دستور توقف superfetxh برای حل مشکل صد در صد شدن هارد

بعد از اینکه این سرویس را با موفقیت متوقف کردید، task manager را باز کنید و وضعیت هارد را بررسی کنید. اگر دیدید که هنوز هم هارد در وضعیت ۱۰۰ درصد قرار دارد، تسلیم نشوید و روش های بعدی را امتحان کنید.

۴. بدافزارها را بررسی کنید.

بعضی از هکرها با هدف درگیر کردن منابع مهمی مثل هارد، نسبت به ایجاد و راه اندازی انواع بدافزارها اقدام می کنند. خوشبختانه خود سیستم عامل ویندوز مجهز به یک آنتی ویروس داخلی به اسم Windows Defender است که عملکرد خوبی در برابر بدافزارها دارد ولی شاید در برابر حملات فیشینگ عملکرد موردانتظار را از خود نشان ندهد.

به همین خاطر بهتر است از یک نرم افزار آنتی ویروس دیگر هم استفاده کنید تا هارددیسک شما را به طور کامل اسکن کند و بدافزارها ویروس هایی که باعث استفاده از کل هارد شده اند را شناسایی و حذف کنید.

Avast ،AVG Internet Security ،Bitdefender و AVIRA از بهترین آنتی ویروس هایی هستند که می توانید با خیال راحت به آنها اعتماد کنید.

۵. درایور StorAHCI.sys را تعمیر کنید.

علت 100 درصد شدن دیسک در ویندوز می تواند ناشی از مدل های AHCI PCIe باشد که همراه با درایور StorAHCI.sys اجرا می شوند. در واقع، وجود یک باگ در فریمور باعث می شود که موقع فعال بودن حالت MSI، هارد SSD ورودی/خروجی را به درستی تکمیل نکند و در نتیجه، پشته ذخیره سازی ویندوز به خاطر انتظار برای اجرای دستورات خواندن و نوشتن بدون پاسخ، سیستم را ریست می کند.

اینجاست که با غیرفعال سازی حالت MSI می توانید مشکلاتی مثل استفاده صد در صدی از هارد ویندوز را حل کنید:

روی استارت راست کلیک کنید و گزینه Device Manager را انتخاب کنید.

دسته بندی IDE ATA/ATAPI Controllers را باز کنید و روی گزینه AHCI controller دوبار کلیک کنید.انتخاب کنترلر AHCI

به تب Driver بروید و روی Driver Details کلیک کنید.

اگر در بخش driver files، گزینه storahci.sys را می بینید، پس شما در حال اجرای دایور AHCI هستید.بررسی فایل storahci.sys

با کلیک روی OK، پنجره Driver Details را ببندید.

روی تب Details کلیک کنید و از منوی property گزینه Device Instance Path را انتخاب کنید و مسیری که با VEN شروع می شود را یادداشت کنید.یادداشت مسیر sata ahci

روی استارت کلیک کنید و عبارت regedit را تایپ کنید و از لیست برنامه های ظاهر شده، Registry Editor را باز کنید.

آدرس زیر را در نوار بالایی وارد کنید و اینتر را بزنید تا مستقیماً به MessageSignaledInterruptProperties بروید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Enum\PCI\ <AHCI Controller>\<Random Number>\Device Parameters\Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties

ویرایشگر رجیستری

اگر هم با استفاده از نوار نتواستید به این مسیر بروید، فولدرها را طبق مسیر بالا به ترتیب باز کنید.

دو بار روی کلید MSISupported کلیک کنید و value آن را به 0 تغییر دهید.تغییر مقدار msisupported به ۰

سیستم خود را ری استارت کنید و بعد بررسی کنید که مشکل 100 درصد شدن هارد دیسک در ویندوز حل شده است یا نه.

۶. نوع مصرف انرژی را به High Performance تغییر دهید.

تغییر تنظیمات مصرف انرژی یا برق هم می تواند راه حلی برای مشکل استفاده کامل از هارد باشد. تنظیمات انرژی ویندوز ۱۰ و ۱۱ به طور پیش فرض روی حالت Balanced است که برای اکثر کاربران کافی است. ولی اگر با مشکل صد درصد شدن هارد ویندوز روبرو هستید، تغییر حالت انرژی به High Performance می تواند به طور غیرمستقیم به ارتقا وضعیت هارد سیستم کمک کند.

کلیک کنید  نصب Net Framework ۴.۸. در ویندوز سرور 2012 و نسخه های جدید

برای تغییر حالت از Balanced به High Performance، مراحل زیر را طی کنید:

از منوی استارت، کنترل پنل را باز کنید و روی گزینه Power Options کلیک کنید.

روی گزینه Additional power settings کلیک کنید.

روی گزینه Change plan settings کلیک کنید.

روی Change advanced power settings کلیک کنید و از منوی کشویی، گزینه High performance را انتخاب کنید. تغییر حالت مصرف انرژی به high performance برای حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن هارد

روی OK کلیک کنید تا این تغییر پلن اعمال شود.

سیستم خود را ری استارت کنید و بررسی کنید که مشکل مصرف بیش از اندازه هارد حل شده است یا نه.

۷. آنتی ویروس خود را به صورت موقت غیرفعال کنید.

بعضی وقت ها فعالیت سنگین آنتی ویروس در پس زمینه هم می تواند دلیلی برای مشکل Disk Usage 100% باشد. برای اینکه از این قضیه مطمئن شوید، بهترین کار این است که آنتی ویروس خود را به صورت موقت غیرفعال کنید و بعد بررسی کنید که این کار باعث بهبود عملکرد هارد می شود یا نه. 

اگر متوجه شدید که مشکل استفاده صد در صدی از هارد مربوط به آنتی ویروس است می توانید از آنتی ویروس سبک وزن دیگری مثل Kaspersky استفاده کنید.

۸. تنظیمات گوگل کروم را تغییر دهید.

طبق گزارشات برخی از کاربران ویندوز، بعضی از تنظیمات گوگل کروم می تواند باعث اعمال بار اضافی روی درایور سیستم می شود. پس اگر شما هم از مرورگر گوگل کروم استفاده می کنید و می خواهید این بار اضافی ناشی از گوگل کروم را از دوش هارد بردارید، مراحل زیر را اجرا کنید:

گوگل کروم را باز کنید، روی ۳ نقطه گوشه سمت راست کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید.

از منوی سمت چپ، روی Privacy and Security کلیک کنید.

روی Third-party cookies کلیک کنید.انتخاب گزینه third party cookies

به سمت پایین اسکرول کنید و روی Preload pages کلیک کنید.کلیک روی preload pages

گزینه No preloading را علامت بزنید و تنظیمات را ببندید.انتخاب no preloading

بررسی کنید که مشکل ۱۰۰ درصد شدن هارد حل شده است یا نه.

۹. تنظیمات اسکایپ را تغییر دهید.

بعضی مواقع، برنامه اسکایپ هم می تواند باعث اضافه کاری هارد سیستم ویندوز شود پس اگر مراحل زیر را طی کنید و مجوز بسته های آن را به write تغییر دهید هم ضرر نمی کنید:

برنامه task manager را باز کنید و skype را انتخاب کرده و روی end task کلیک کنید تا به طور کامل بسته شود.

Explorer را باز کنید و از درایو C فولدر Program Files (x86) را باز کنید. 

فولدر مربوط به skype را پیدا کنید و بعد از اینکه آن را باز کردید، به دنبال Phone بگردید و آن را باز کنید.

روی Skype.exe راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.

از تب Security روی دکمه Edit کلیک کنید.کلیک روی edit در تب securoty

گزینه ALL APPLICATION PACKAGES را انتخاب کنید و گزینه Write را علامت بزنید.تغییر مجوز به write

به ترتیب روی apply و ok کلیک کنید تا این تغییر ذخیره شود.

Task manager را باز کنید و بررسی کنید که مشکل صد در صدی شدن هارد در ویندوز حل شده است یا نه.

۱۰. یک clean boot انجام دهید.

با انجام clean boot در واقع می خواهید سیستم را با حداقل درایور و برنامه ری استارت کنید. با این کار می توانید متوجه شوید که کدام برنامه های شخص ثالث بار بیشتری روی هارد اعمال می کند و باعث بروز مشکل 100 درصد شدن هارد می شود. 

برای انجام clean boot کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

روی استارت کلیک کنید و بعد از تایپ msconfig، برنامه System Configuration را باز کنید.باز کردن برنامه system configuration

از تب General گزینه Selective startup را علامت بزنید. ۲ آپشن Load system services و Use original boot configuration را علامت بزنید ولی تیک مربوط به گزینه Load startup items را بردارید.تنظیمات مربوط به سرویس های استارت آپ

به تب Services بروید و گزینه Hide all Microsoft services را علامت بزنید و بعد روی Disable all کلیک کنید.غیرفعال سازی سرویس های استارت سیستم

در آخر، به ترتیب روی apply و ok کلیک کنید و سیستم خود را ری استارت کنید.

۱۱. سایز حافظه مجازی را تنظیم کنید.

حافظه مجازی بخشی از هاردیسک است که به عنوان یک افزونه برای رم سیستم استفاده می شود و یک حالت ترکیبی از هارد و رم است.به این صورت که وقتی رم سیستم، شرایط یا ظرفیت لازم برای انجام یک کار را نداشته باشد، ویندوز به طور موقت فایل ها را در این حافظه مجازی ذخیره می کند تا بعداً در صورت نیاز، آنها را به رم بر گرداند.

با همه اینها، اگر مقدار فضای تخصیص یافته به حافظه مجازی نامعقول باشد، احتمال بروز خطای 100% disk usage در ویندوز وجود دارد. 

اگر فکر می کنید که این قضیه موجب استفاده از تمام فضای هارد شده است، با طی مراحل زیر می توانید حافظه مجازی را ریست کنید:

روی استارت کلیک کنید با تایپ system info پنجره مربوط به system information را باز کنید.

از پنل سمت چپ، روی Advanced System Settings کلیک کنید.کلیک روی advanced system setting

از تب Advanced، روی دکمه Settings کلیک کنید.کلیک روی دکمه setting

به تب Advanced بروید و روی دکمه Change کلیک کنید.کلیک روی دکمه change

تیک مربوط به گزینه Automatically manage paging file size for all drives را بردارید.

سپس روی درایور سیستمی (C) کلیک کنید و از منوی پایینی، Initial size (بر حسب مگابایت) و Maximum size (بر حسب مگابایت) مربوط به حافظه مجازی را وارد کنید.

Initial size – این مقدار اولیه به سیستم شما بستگی دارد. اگر در این زمینه مطمئن نیستید، کافیست عددی که در پیشنهادات وجود دارد را وارد کنید.

Maximum size – مقدار منصفانه ای برای این فیلد در نظر بگیرید. ۱.۵ برابر فضای رم فیزیکی شما، عدد ایده آلی برای این فیلد است. مثلاً اگر حافظه رم سیستم شما ۴ گیگابایت (4096 مگابایت) است، حافظه مجازی نباید بیشتر از 6144 مگابایت باشد.تنظیم سایز فضای مجازی

بعد از اینکه مقادیر موردنظر خود را وارد کردید، به ترتیب روی Set و OK کلیک کنید.

بعد از طی مراحل بالا، نوبت به حذف فایل های موقت می رسد. برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

دکمه ترکیبی Win + R را فشارد دهید. بعد در فیلد مربوط به RUN، عبارت temp را وارد کنید و اینتر را بزنید.باز کردن فولدر temp با run

تمام فایل های موجود در فولدر temp را انتخاب کرده و سپس، حذف کنید.حذف محتویات فولدر temp

سیستم خود را ری استارت کنید و بعد بررسی کنید که مشکل صد در صد شدن هارد در ویندوز حل شده است یا نه.

البته، اگر رم سیستم شما هم با مشکل مواجه است و حس می کنید که همین مشکل باعث استفاده بیشتر از حافظه مجازی می شود، می توانید راهکارهای رفع مشکل عدم استفاده کامل از حافظه رم را اجرا کنید و نتیجه را بررسی کنید.

۱۲. درایورهای سیستم را آپدیت کنید.

درایورها مسئول کنترل سخت افزار سیستم کامپیوتری هستند که هارد دیسک هم عضو مهم این سخت افزار است. قدیمی یا معیوب بودن درایور هایی مثل SATA می تواند باعث بروز مشکل 100 درصد شدن هارد شوند. 

برای بررسی درایورها، کافیست Device Manager را باز کنید و پنل سمت چپ، درایورهایی که باید آپدیت کنید را مشاهده کنید. 

برای آپدیت درایورهای موردنظر خود ۲ راه دارید:

۱. روی درایور موردنظر راست کلیک کنید و با انتخاب گزینه update، اجازه دهید که جدیدترین نسخه آن مستقیماً از مایکروسافت دانلود و نصب شود.

۲. به وبسایت سازنده سیستم خود مراجعه کنید و لیست آخرین نسخه های درایور موردنظر را بررسی کرده و درایورهای جدید را دانلود و نصب کنید.

۱۳. سرویس Connected User Experiences and Telemetry را غیرفعال کنید.

این سرویس مسئولیت جمع آوری داده های مربوط به فعالیت کاربران سیستم را برعهده دارد که بعضی مواقع می تواند باعث مصرف بالای هارد شود. اگر روش های بالا، مشکل 100 درصد شدن هارد در ویندوز را حل نکرد، غیرفعال سازی سرویس  User Experiences and Telemetry هم ایده خوبی برای حل این مشکل است.

پس مراحل زیر را دنبال کنید:

دکمه ترکیبی Win + R را فشار دهید و services.msc را تایپ کرده و روی Ok کلیک کنید.

گزینه Connected User Experiences and Telemetry را پیدا کنید و بعد از راست کلیک روی آن، Properties را انتخاب کنید.

از تب General، گزینه Startup type را روی Disabled تنظیم کنید.

از بخش Service status، روی دکمه Stop کلیک کنید.غیرفعال سازی سرویس Connected User Experiences and Telemetry

به ترتیب، روی دکمه Apply و OK کلیک کنید.

بررسی کنید که مشکل استفاده از ۱۰۰ درصد حافظه حل شده است یا نه.

۱۴. ویژگی Scheduled defragmentation را غیرفعال کنید.

Scheduled defragmentation یک ویژگی بهینه سازی دیسک در ویندوز است که هارددیسک به کمک آن می تواند به بهترین عملکرد خود برسد. ولی بعضی مواقع، همین ابزار کمکی هم یک بار اضافی بر دوش هارد دیسک می گذارد و ممکن است با خطای ۱۰۰ درصدی شدن هارد همراه شود.

با طی مراحل زیر می توانید این ویژگی را غیرفعال کنید و در منابع مهمی مثل هارد صرفه جویی کنید:

روی استارت کلیک کنید و با تایپ defragment، گزینه Defragment and Optimize Drives را باز کنید.باز کردن درایور های defragmentad

درایو سیستمی (C) را انتخاب کنید و بررسی کنید که Scheduled optimization آن در حالت ON قرار دارد یا نه.

اگر در حالت ON قرار داشت، باید جهت غیرفعال سازی آن اقدام کنید.

پس روی دکمه Change Settings کلیک کنید.کلیک روی change setting

تیک مربوط به گزینه Run on a schedule (recommended) را بردارید. غیرفعال سازی schedule optimization

روی OK کلیک کنید تا این تغییر ذخیره شود.

بعد از اعمال این تغییرات، بررسی کنید که مشکل استفاده از کل هارد حل شده است یا نه.

۱۵. دستور Check Disk را اجرا کنید.

۱۰۰ درصد شدن هارد می تواند ناشی از نقض یا خرابی خود هارد هم باشد که برای اطمینان از این قضیه، بهتر است دستور Check Disk را اجرا کنید. این دستور وضعیت هارد را اسکن می کند و خروجی را به شما نشان می دهد که با بررسی آن می توانید از مشکلات و اختلالات هارد سیستم خود مطلع شوید.

برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

روی استارت کلیک کنید و CMD را به صورت Run as Administrator اجرا کنید.

دستور زیر را تایپ کرده و اینتر را بزنید تا اجرا شود.

chkdsk.exe /f /r

تکمیل پروسه اجرا، نیاز به تایید شما دارد، پس Y را وارد کنید و منتظر بمانید تا خروجی را به شما نمایش دهد.

۱۶. هارد سیستم خود را ارتقا دهید یا تعویض کنید.

اگر روش های بالا را امتحان کردید و به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، شاید مشکل از هارد شماست. اولین کاری باید انجام دهید این است که فریمور هارد خود را آپدیت کنید. نصب نسخه های اخیر فریمور می تواند به رفع مشکلات عملکرد یا عملیات خواندن/نوشتن کمک کند. 

پس ابتدا Device Manager را باز کنید و از بخش Disk Drives به اسم درایورهای سیستم نگاه کنید.

بعد از اینکه اسم دقیق درایور دیسک خود پیدا کردید، به صفحه سازنده مراجعه کنید و این فریمور را دانلود و نصب کنید.

بعد سیستم را ری استارت کنید و وضعیت هارد خود را بررسی کنید.

اگر باز هم نتوانستید مشکل را حل کنید، شاید دیگر وقت آن رسیده است که یک درایو SSD نصب کنید تا سرعت و عملکرد سیستم خود را ارتقا دهید. درایورهای SSD بسیار سریع و قابل اعتماد هستند و زمان بوت شدن و محاسبات را تا حد زیادی کاهش می دهند. 

سخن آخر

مشکل ۱۰۰ درصد شدن هارد در ویندوز به دلایل متعددی وابسته است که قدیمی بودن درایورها، اجرای برنامه های غیرضروری و سنگین و فعالیت بدافزارها از مهم ترین آنها هستند. ما در این مقاله، تمام راهکارهای حل این مشکل را در اختیار شما قرار دادیم تا هر چه سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسید. همچنین اگر روش دیگری سراغ دارید که برای حل این مشکل کارساز است، خوشحال می شویم که در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا با همکاری همدیگر، آموزش جامع تری را در اختیار علاقمندان قرار دهیم. 

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید