شما برای مطالعه این مقاله فقط 11 دقیقه وقت نیاز دارید

پیج آتوریتی
دسته بندی : آموزش سئو

از واقعیت تا دروغ دامین و پیج آتوریتی MOZ

4.7/5 - (4 امتیاز)

اگر در زمینه سئو کمی مطالعه داشته باشید، احتمالا واژه Domain Authority یا همان اعتبار دامنه به گوشتان رسیده است. Domain Authority را می توانیم یکی از فاکتورهایی در نظر بگیریم که می تواند در سئو نقش مهمی  ایفا کند.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی، نمره اعتباری هستند که توسط شرکت ماز به سایت ها اختصاص می یابد و میزان معتبر بودن آن ها را مشخص می کند. دامین آتوریتی اعتبار کل یک سایت را نشان می دهد پیج آتوریتی اعتبار صفحات یک سایت را.

به Domain Authority به صورت اختصار ، DA گفته می شود که بین سئوکاران در این باره اختلاف زیادی وجود دارد. در این میان فاکتور دیگری وجود دارد به نام پیج آتوریتی. که هر دو این ها توسط MOZ ارائه شده اند که یکی از شرکت های معتبر در زمینه سئو است.

اقتدار دامنه و صفحه، اعتبار دامنه و صفحه همگی ترجمه هایی هستند که برای دامین آتوریتی و پیج آتوریتی استفاده می شوند؛ اما به صورت کلی این عددی که تحت عنوان آتوریتی عنوان می شود، جایگاه هر سایت را با صفحه ای که در آن قرار دارد، تعیین می کند و استراتژی سئو شما را نشان می دهد (مانند سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه یا سئو کلاه خاکستری). هر اندازه که سایتی آتوریتی بالایی داشته باشد، یعنی ارزش و اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد.

این که آیا دامین آتوریتی و پیج آتوریتی واقعا در سئو تاثیر دارند یا نه، موضوعی است که در این مقاله به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت. همراهمان باشید.

دامین و پیج آتوریتی چیست؟

 پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی نمره ای بین یک تا صد را در بر می گیرد که مربوط به میزان محبوبیت سایت است. میزان بازدید از سایت، دفعات انتشار محتوا، میزان محبوبیت محتوا بین کاربران از فاکتورهایی است که در عدد پیج آتوریتی تاثیر گذار است.

نکته ای که وجود دارد و باید آن را بدانید، این است که نمره آتوریتی تمام صفحات با صفحه اصلی تفاوت دارد و پیج آتوریتی صفحه اصلی بالاتر است.

دامین آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی هم مانند پیج آتوریتی نمره ای بین یک تا صد را شامل می شود که به صورت غالب نمره ای که ارائه می دهد، از میزان نمره پیج آتوریتی بالاتر است. اعتبار کل دامنه توسط دامین آتوریتی تعیین می شود و به وسیله مجموعه پیج آتوریتی صفحات سایت، سنجش می شود.

اعتبار کل سایت به وسیله دامین آتوریتی تعیین می شود و اعتبار هر کدام از صفحات به وسیله پیج آتوریتی تعیین می شود. ذکر این نکته نیز لازم است که اعتبار هر کدام از صفحات یا همان پیج آتوریتی بر روی دامین آتوریتی تاثیر گذار است.

نمره های پیج آتوریتی و دامین آتوریتی

الگوریتم هایی به کمک یک مدل سیستم یادگیری، در میان هزاران نتایج جست و جو بررسی می کنند و با توجه به نتایج شروع می کنند به رتبه بندی و تعیین کردن پیج آتوریتی و نمره دهی!

پیج آتوریتی که به صفحه تعلق میابد، در یک مقیاس لگاریتمی صد نمره ای سنجش می شود. سایت ماز که به صورت پیوسته در حال به روز رسانی این الگوریتم ها است، این امکان را به شما می دهد که بتواند تغییری که در رتبه سایت ها ایجاد شده است را در یک بازه زمانی مشخص مشاهده کنید.

گفتیم نمراتی که ماز به شما می دهد، بازه ای بین یک تا صد است و هر بازه نمره ای که ماز به شما اختصاص می دهد، معنای متفاوتی می دهد؛ اما توجه داشته باشید که با نمی توان با نمراتی که ماز به دست می دهد، سایتی را خوب یا بد ارزیابی کرد؛ بلکه فقط باید امتیازی رقابتی دانست.

  • نمره آتوریتی 70 به بالا متعلق به سایت هایی با آتوریتی ایده آل است
  • نمره بین 50 تا 70 برای سایت هایی است که اعتبار قوی دارند
  • نمره آتوریتی 40 تا 50 متعلق به آن دسته از سایت هایی که ما آن ها را معتبر می نامیم
  • سایت های تازه تاسیس و جوان نمره 20 تا 30 دارند و سایت هایی که نمراتی پایین تر از 20 بگیرند، نشان از نامعتبر بودنشان دارد.

این نمراتی که گفتیم مربوط به پیج آتوریتی است و عموما دامین آتوریتی، 10 امتیاز با پیج آتوریتی اختلاف دارد.

عواملی مانند بک لینک هایی که به سایت داده شده است، کیفیت محتواهای تولید شده، سوشال سیگنال ها، سئو کردن، عمر دامنه و سایت فاکتور هایی هستند که بر روی رتبه تاثیر گذار هستند.

نکته ای که باید آن را در زمان بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی در نظر داشته باشید، این است که باید سایت های خودتان را با رقیبان خودتان و سایت هایی که همسن سایت شما هستند بررسی کنید!

فرض کنید که شما یک فروشگاه در زمینه فروش تجهیزات پزشکی دارید، نباید سایت خودتان را با ویکی پدیا مقایسه کنید. اگر عمر دامنه شما 1 سال است، پس با سایت فروشگاهی تجهیزات پزشکی مقایسه کنید که اختلاف سنی کمی با سایت شما دارد.

آتوریتی

نمره دامین آتوریتی سایت را چگونه می توان بررسی کرد؟

ابزار های زیادی در این زمینه وجود دارد که می توان دامین آتوریتی سایت را با آن بررسی کرد اما هیچ یک توسط خود گوگل تایید نشده است و شما باید از سایت ها و ابزارهایی بهره بگیرید که نقش واسط دارند.

در زیر چند تا از بهترین ابزارها را برای بررسی دامین آتوریتی سایت آورده ایم:

  • Majestic
  • MozBar
  • link Explor moz
  • Ahrefs

از اسپم اسکور غافل نشوید

سایت ماز را می توان اصلی ترین مرجع برای بررسی دامین آتوریتی دانست؛ اما ماز در کنار امتیاز دامین آتوریتی، امتیازی با عنوان اسپم اسکور دارد. هر سایتی که اسپم اسکور بالایی داشته باشد، باید نگران جریمه و پنالتی شدن سایتش باشد.

هرچند اسپم اسکور می تواند دیتای خوبی برای بررسی کیفیت دامنه باشد، اما به تنهایی کافی نیست و نمی توان به صورت صد در صد این گونه تصور کرد که هر سایتی که اسپم اسکور بالایی دارد، لزوما پنالتی می شود!

راه های افزایش دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

چگونه دامین آتوریتی خود را افزایش دهیم؟

افزایش دادن دامین آتوریتی، کار سخت و نشدنی نیست که فکر کنید از پسش بر نمی آیید، بلکه نیاز به دقت و حوصله ای دارد که بتوانید سئو داخلی و خارجی و سئو تکنیکال (در مقاله سئو چیست، هر کدام را به صورت مفصل توضیح داده ایم) را در کنار هم پیش ببرید و هم سئو سایتتان افزایش پیدا کند و هم دامین آتوریتی.

تغییرات را از درون شروع کنید!

اگر شما به اندازه کافی به سئو داخلی اهمیت دهید و لینک سازی داخلی اصولی انجام دهید و تولید محتوای با کیفیتی انجام دهید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که دامین آتوریتی شما افزایش پیدا می کند.

اما سئو داخلی به تنهایی اهمیت ندارد، بلکه یکی از بازوهای افزایش دامین آتوریتی است و باید سئو خارجی را نیز همگام با سئو داخلی پیش ببرید.

برای سئو خارجی سایتتان، از استراتژی درستی پیروی کنید تا رستگار شوید

به جرات می توانیم بگوییم که سئو خارجی می تواند تا 90 درصد در افزایش دامین آتوریتی شما نقش داشته باشد؛ پس بهتر است حواستان بیشتر به سئو خارجی خودتان باشد تا بتوانید دامین آتوریتی خودتان را افزایش دهید.

سوشال سیگنال و فعالیت در شبکه های اجتماعی

اگر محتواهای ارزشمندی داشته باشید، می توانید این انتظار را داشته باشید که کاربران شما محتوای شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. اگر استراتژی درستی برای توزیع و ترویج محتوا در شبکه های اجتماعی داشته باشید، در بلند مدت خواهید دید که که این کار تا چه اندازه می تواند در دامین آتوریتی شما موثر باشد.

شما می توانید با خودتان نیز در شبکه های اجتماعی با نام اصلی برندتان فعالیت کنید و با تعامل و ترغیب کاربران برای ورود به سایتتان، دامین آتوریتی خودتان را افزایش دهید.

شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، متا (فیس بوک)، توئیتر، لینکدین، تامبلر، تلگرام و …  می توانند در این راستا برای شما مفید باشند.

رپورتاژ آگهی را فراموش نکنید

رپورتاژ آگهی از آن جایی که خرید لینک به شمار می رود، خط قرمز گوگل است و اگر بر اساس اصول درست خودش اجرا نشود، می تواند به کل سایت شما را تهدید کند!

اما اگر بر اساس اصولی که ما به شما می گوییم، عمل کنید، می توانید این انتظار را داشته باشید که دامین آتوریتی شما افزایش یابد:

  1. اولین اصلی که باید در نظر داشته باشید، این است که در هر سایتی نباید رپورتاژ آگهی بدهید!
  2. سایتی که قرار است رپورتاژ شما در آن منتشر شود، باید دامین آتوریتی بالایی داشته باشد و اسپم اسکور آن پایین باشد.
  3. موضوع سایت مورد نظر، همسو با محتوای سایت شما باشد
  4. سایتی که قرار است رپورتاژ شما را منتشر کند، نباید سابقه فعالیت اسپم داشته باشد.
کلیک کنید  سئو چیست؟ آنچه باید در مورد سئو بدانید

بک لینک های خوب و با کیفیت ایجاد کنید

زمانی که دامنه های معتبر و با آتوریتی بالا، به شما لینک می دهند، می توانید این اطمینان را داشته باشید که اصلی ترین راه را برای افزایش دامین آتوریتی برداشته اید.

همانطور که می دانید، ایجاد یک بک لینک نادرست، می تواند سئو سایت شما را تهدید کند؛ به همین دلیل توصیه ما این است که روی لینک سازی خودتان بسیار حساس و دقیق باشید و به طبیعی ترین شکل ممکن لینک سازی کنید.

زمانی که لینک سازی می کنید، باید خودتان را به جای صاحب سایتی که در آن لینک سازی می کنید قرار دهید و ببینید اگر می خواستید به یک سایت مرجع لینک دهید، چگونه این کار را انجام می دادید؟

الگوریتم پنگوئن در فرایند لینک سازی شما سرکشی می کند و اگر خبط و خطایی مرتکب شده باشید، به سرعت شما را جریمه و تنبیه می کند!

برند منشن یا همان منشن بدون لینک، فوت کوزه گری سئوکاران حرفه ای

در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که لینک سازی همه چیز است و در مزرعه های لینک، شروع به لینک سازی می کنند یا کامنت های اسپم در سایت ها می گذارند، افراد دیگری بدون هیچ سروصدایی و بدون آن که توجه الگوریتم های گوگل را جلب کنند، تنها با برند منشن و بدون آن که لینکی دهند، دامین آتوریتی خودشان را افزایش می دهند.

شاید به نظرتان برسد که بدون لینک دادن نمی توان دامین آتوریتی را بالا برد؛ اما باید بگوییم که این کار کاملا امن و بسیار موثر است، چرا که گوگل این تصور را دارد که کاربران خودشان این سایت را به یک دیگر معرفی می کنند!

سئو تکنیکال، تکنیکال ترین روش افزایش اعتبار دامنه

یکی دیگر از سه بازوی سئو، سئو تکنیکال است که بسیاری از سئو کاران از این بازو غافل می شوند؛ در حالی که سئو تکنیکال می تواند شانس کسب رتبه و جایگاه خوب در گوگل را افزایش دهد، اگر از آن غافل شوید و بی توجهی کنید، نباید انتظار رشد داشته باشید.

مواردی که در زیر عنوان می کنیم، می توانند در بهبود سئو تکنیکال شما موثر باشند.

  • کدهای HTML سایتتان را به خوبی بهینه سازی کنید
  • از اسکیما یا داده های ساختار یافته استفاده کنید
  • سایت مپ خودتان را بهینه سازی کنید
  • سایتتان را ریسپانسیو کنید
  • سرعت سایتتان را بهینه کنید؛ گوگل از سایت های کند خوشش نمی آید.

پیج آتوریتی

چگونه پیج آتوریتی خودمان را افزایش دهیم؟

گفتیم که پیج آتوریتی، اعتبار صفحات سایت است و دامین آتوریتی اعتبار کل سایت است و برای آن که دامین آتوریتی را افزایش دهید، باید به پیج آتوریتی هم توجه کنید.

افزایش پیج آتوریتی، تکنیک های خاص خودش را دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و آن ها را در ادامه می گوییم.

بک لینک قوی و مناسب برای صفحات ایجاد کنید

برای صفحاتی که می دانید برای شما می تواند فروش خوبی در پی داشته باشد، لینک سازی خارجی انجام دهید و بک لینک های خوبی ایجاد کنید.

برای ایجاد این بک لینک نباید به سراغ سایت هایی بروید که هیچ ارتباطی با موضوع شما ندارند و یا در سایت هایی که گوگل آن ها را اسپم تشخیص می دهد، لینک سازی نکنید. زمانی که در سایت های معتبر لینک سازی خارجی خودتان را انجام می دهید، گوگل و ماز این تصور را دارند که شما محتوای شما از نظر کاربران مرجع خوبی برای موضوع مورد نظر است؛ بنابراین اعتبار صفحه شما بیشتر می شود و پیج آتوریتی شما بالاتر می رود.

قدرت دست محتواست!

داشتن یک استراتژی صحیح برای تولید محتوای سئو شده، می تواند پیج آتوریتی شما را افزایش دهد. پس اگر می خواهید پیج آتوریتی بالایی داشته باشید، با تولید تولید محتوای با کیفیت را در اولویت قرار دهید.

سوشال مارکتینگ و سوشال سیگنال

زمانی که محتوایی داشته باشید که در بین کاربران وایرال شود، قطعا در صفحات و شبکه های اجتماعی هم به اشتراک گذاشته می شود.

پس هم خودتان در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و هم از کاربران بخواهید تا محتواهای شما را به اشتراک بگذارند. چنین محتواهایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند، می توانند پیج آتوریتی خوبی هم کسب کنند.

لینک سازی خارجی نباید شما را از لینک سازی داخلی غافل کند

زمانی که شما محتواهایی دارید که به هیچ صفحه ای لینک داده نشده اند و از هیچ صفحه ای لینک نگرفته اند، احتمال این که رتبه خوبی کسب کنند، پایین است. سعی کنید که با یک استراتژی درست و اصولی، لینک سازی داخلی سایتتان را افزایش دهید.

لینک سازی داخلی می تواند روی پیج آتوریتی شما تاثیر زیادی داشته باشد؛ پس حتما با یک استراتژی درست و اصولی، با لینک سازی داخلی، پیج آتوریتی سایتتان را افزایش دهید.

تاثیر دامین آتوریتی روی سئو

از واقعیت تا دروغ دامین و پیج آتوریتی MOZ

گوگل فاکتوری به نام پیج رنک داشت که امتیازی از 1 تا 10 به سایت ها می داد. زمانی که سایت ها اقدامی انجام می دادند، به خوبی از طریق پیج رنک متوجه می شدند که چه فاکتورهایی و چگونه روی پیج رنک تاثیر دارد.

این موضوع سبب شد که دیگر گوگل از پیج رنک استفاده نکند و به کلی این موضوع به دست فراموشی سپرده شد تا این که دامین آتوریتی و پیج آتوریتی باب شد!
از زمانی که این دو پا به عرصه نهادند، باور ها و شایعات و البته سو استفاده های زیادی هم در این زمینه شکل گرفت.

جالب است بدانید که بسیاری از افراد، شروع کنند به دستکاری دامین آتوریتی و پیج آتوریتی! برای مثال سایتی که عمر زیادی نداشت، پیج آتوریتی 90 داشت!

به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم دامین آتوریتی را تنها معیار برای لینک سازی و دادن رپورتاژ ندانید و اعتبار یک سایت را با ابزارهای دیگر مانند ahref نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که سایتی که می خواهید برای لینک سازی هزینه کنید، اعتبار بالایی دارد.

درست است که دامین آتوریتی یا پیج آتوریتی اهمیت زیادی دارد، اما همه چیز نیست و موارد دیگری وجود دارند که اهمیتشان بیشتر از اعداد اعتبار صفحه و دامنه هستند!

در این میان باور های اشتباه دیگری هم وجود دارد که در این جا می خواهیم به اصلاح این باور ها بپردازیم:

دامین آتوریتی یا همان اعتبار دامنه تاثیری در سئوی سایت ندارد

اعتقادی که در بین بسیاری از سئوکاران وجود دارد، این است که چون دامین آتوریتی یا پیج آتوریتی توسط خود گوگل ارائه نمی شود، پس در سئو مهم نیست! اما همانطور که در روش های افزایش اعتبار صفحه و اعتبار دامنه گفتیم، آنچه دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را افزایش می دهد، فاکتورهایی هستند که بر سئو نیز تاثیر می گذارند.

اگر سایتی جریمه شود، نمره دامین آتوریتی کاهش پیدا می کند

این که سایتی بر خلاف قوانین گوگل حرکت کند و در این میان جریمه شود، دامین آتوریتی یا پیج آتوریتی‌اش کاهش پیدا نمی کند. پس این که شما تصور کنید چون یک سایت اعتبار دامنه و اعتبار صفحه اش بالاست پس تا کنون جریمه نشده است، باوری اشتباه است که می تواند برایتان گران تمام شود.

به همین خاطر است که می گوییم دامین آتوریتی معیار کافی برای تایید اعتبار یک سایت نزد گوگل نیست!

دامین آتوریتی سئوی سایت را نشان می دهد

دامین آتوریتی یک امتیاز است که توسط شرکت مستقلی از گوگل ارائه شده و خود گوگل هرگز این اعتبارات و امتیازات را به رسمیت نشناخته است؛ پس شما هم نباید با دو عدد در مورد سئوی یک سایت قضاوت کنید!

اعتبار صفحه

سخن آخر

در این مقاله در مورد پیج آتوریتی و دامین آتوریتی یا همان اعتبار دامنه و صفحه با شما صحبت کردیم و روش های افزایش اعتبار دامنه و صفحه را به شما گفتیم.

فراموش نکنید که هر اندازه که در جهت قوانین گوگل حرکت کنید و سئو سایتتان را بهتر کنید، اعتبار دامنه و اعتبار صفحات شما نیز بهتر خواهد بود.

اما باز هم ذکر این نکته را لازم می دانیم که دامین آتوریتی و پیج آتوریتی همه چیز نیست! نباید معیار سنجش شما دو عددی باشد که توسط خود گوگل به رسمیت شناخته شده نیست!

اگر در این زمینه سوال یا ابهامی داشتید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

این مقاله را برای کسانی که باور های اشتباه در مورد اعتبار دامنه و اعتبار صفحه دارند، ارسال کنید.

سوالات متداول:

خیر؛ این اعدادی که تحت عنوان اعتبار صفحه یا اعتبار دامنه به سایت ها اختصاص میابند، توسط شرکت ماز که مستقل از گوگل است، ارائه می شود و گوگل هرگز به صورت رسمی آن را تایید نکرده است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید