شما برای مطالعه این مقاله فقط 12 دقیقه وقت نیاز دارید

ways-to-transfer-large-files
دسته بندی : آموزش شبکه

معرفی 5تا از بهترین روش های آپلود فایل با حجم بالا

5/5 - (1 امتیاز)

امکان ارسال و انتقال اینترنتی هر نوع فایل یا فولدر به دیگران، یکی از برجسته ترین مزایای تکنولوژی مدرن امروزی است ولی محدودیتی که برای سایز فایل ارسالی وجود دارد، باعث می شود که انتقال فایل با حجم بالا به یک پروسه کسل کننده و دردسرساز تبدیل شود. 

با اینکه انتقال فایل های سنگین نیاز به حوصله و صبر زیادی دارد ولی اگر بتوانید یک راه حل یا سرویس عالی برای انتقال امن و کارآمد فایل ها پیدا کنید، مطمئناً این پروسه را با اشتیاق بیشتری پشت سر خواهید گذاشت. از محبوب ترین روش های آپلود فایل با حجم بالا می توان به سرویس گوگل درایو، Dropbox، MediaFire و … اشاره کرد که به خوبی می توانند از عهده انتقال یا ارسال فایل های موردنظر شما بربیایند.

به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید ویدیو تبلیغاتی خود را از طریق gmail برای مشتریان خود ارسال کنید و عنوان و متن جذابی را برای آن آماده کرده اید، ولی موقع آپلود فایل ویدیو با خطای ‘Your file is larger than 25MB’ مواجه می شوید، عملاً تلاش های شما بی نتیجه می ماند. اما صبر کنید! قرار نیست به خاطر محدودیت های انتقال فایل با حجم بالا تسلیم شوید. 

روش های زیادی وجود دارند که می توانند آپلود فایل حجیم را برای شما راحت تر کنند. همین gmail که محدودیت ۲۵ مگابایتی دارد، موقع آپلود فایل های سنگین از گوگل درایو استفاده می کند. به این صورت که فایل موردنظر شما را در این پلتفرم ابری آپلود می کند و لینک مربوط به آن را در محتوای ایمیل قرار می دهد تا کاربر با کلیک روی آن بتواند به فایل ارسالی شما دسترسی پیدا کند.

در حالت کلی، سرویس ها و برنامه های زیادی وجود دارند که می توانند تمام موانع آپلود فایل های حجیم را از بین ببرند. پس اگر نمی خواهید برای ارسال فایل های بزرگ خود به یک فلش USB متوسل شوید، وقت آن است که تمام انگیزه و اراده خود را جمع کنید و راه کارهایی که در این مقاله معرفی می کنیم را وارد عمل کنید.

البته، اگر قصد انتقال یا اشتراک گذاری فایل های سنگین با کاربران سایت یا اپلیکیشن خود را دارید و دوست دارید با استفاده از سرور مجازی، هم از منابع سخت افزاری و نرم افزاری موردنیاز برخوردار باشید و همین اینکه امنیت لازم را برای اتصالات و داده های ارسالی/دریافتی خود فراهم کنید، توصیه می کنیم به صفحه خرید سرور مجازی آسام سرور مراجعه کنید و با انتخاب یک پلن مناسب، شرایط لازم برای اشتراک گذاری امن و کارآمد فایل های حجیم خود را فراهم کنید.

دیگر وقت آن است که با روش ها و برنامه های انتقال فایل با حجم بالا آشنا شوید تا هر چه سریع تر به کارهای عقب افتاده خود ادامه دهید:

قبل از هر کاری، فشرده سازی فایل را فراموش نکنید.

در حالت کلی، اگر می خواهید پروسه آپلود فایل با حجم بالا را با سرعت بالاتری جلو ببرید، توصیه می کنیم که قبل از امتحان هر کدام از روش های زیر، فایل اصلی خود را فشرده کنید تا حجم کمتری نسبت به حالت اصلی خود داشته باشد.

اکثر سیستم های کامپیوتری مجهز به ابزارهای فشرده سازی داخلی هستند که با چند کلیک ساده می توانید یک فایل zip بسازید.

البته، به این نکته هم توجه داشته باشید که برای انتقال فایل های موسیقی و ویدیو بهتر است به جای ZIP از روش فشرده سازی RAR استفاده کنید چون این روش از الگوریتم فشرده سازی بهتری استفاده می کند که معمولاً میزان از دست رفتن اطلاعات و آسیب فایل ها را تا حد زیادی کاهش می دهد. اگر بخواهیم یک ابزار قدرتمند و ایده آل فشرده سازی را توصیه کنیم، 7zip بهترین گزینه ای است که می توانید برای فشرده سازی فایل ها یا فولدرهای خود استفاده کنید.

اگر فایل فشرده خود را آماده کرده اید یا به هر دلیلی، دوست دارید همان فایل اصلی را از طریق روش های انتقال فایل‌های حجیم ارسال کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید:

۱. از سرویس های ابری استفاده کنید.

سرویس های ابری، یکی از ساده ترین و راحت ترین راه های انتقال فایل های حجیم و بزرگ هستند. در واقع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که فایل موردنظر را در فضای ابری آپلود کنید و بعد لینک مربوط به آن را از طریق ایمیل یا هر راه ارتباطی دیگر، به شخص موردنظر ارسال کنید. همچنین می توانید از این ابزارها برای ذخیره سازی فایل های مهم و پشتیبان گیری از آنها بهره ببرید چون در مقایسه با روش هایی مثل نگهداری در هارد یا فولدر خود سیستم، امنیت بالاتری دارد و به صورت ریموت هم قابل دسترس است. 

از مزایای استفاده از پلتفرم های ابری می توان به سرعت انتقال بالا، امنیت بالا و عدم محدودیت ذخیره سازی اشاره کرد. 

از محبوب ترین سرویس های ابری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Google Drive

گوگل درایو یک سرویس ذخیره سازی ابری است که توسط گوگل ارائه شده است و این امکان را به شما می دهد که فایل ها یا فولدرهای بزرگ را در فضای ابری آپلود کرده و لینک مربوط به آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. البته، برای شروع استفاده از این ابزار، اول باید یک ایمیل گوگل یا gmail راه اندازی کنید تا از طریق این ایمیل به سرویس های محبوب گوگل مثل گوگل درایو دسترسی پیدا کنید. بعد از اینکه در گوشی یا مرورگر سیستم خود حساب gmail را راه اندازی کردیدِ می توانید با مراجعه به آدرس گوگل درایو به حساب درایو خود دسترسی پیدا کنید.گوگل درایو - روشی برای انتقال فایل با حجم بالا

اگر قرار است برای ارسال فایل با حجم بالا از gmail استفاده کنید، یک خبر خوب برای شما داریم. گوگل درایو به طور خودکار با gmail ادغام شده است و وقتی حجم فایلی که ضمیمه کنید، بالای ۲۵ مگابایت است، فایل به طور خودکار در گوگل درایو آپلود می شود و gmail به جای خود فایل، لینک گوگل درایو آن را به ایمیل شما اضافه می کند تا گیرنده از طریق این لینک به راحتی بتواند فایل را مشاهده یا دانلود کند.

با استفاده از اشتراک رایگان این سرویس می توانید حداکثر ۱۵ گیگابایت فایل آپلود کنید. اگر از تمام این ظرفیت آپلود گوگل درایو استفاده کرده اید، بهترین راه این است که فایل هایی که دیگر نیازی به آنها ندارید را از گوگل درایو حذف می کنید تا فضای کافی برای فایل های جدید باز شود. اگر هم به هر دلیل باید فضای آزاد بیشتری داشته باشید، می توانید از طریق Google One نسبت به خرید پلن موردنیاز خود اقدام کنید.

Dropbox

یکی دیگر از سرویس های ابری محبوب Dropbox است که این امکان را به شما می دهد تا فایل های بزرگ را آپلود کرده و سپس، لینک آن را از طریق ایمیل یا هر روش دیگر به گیرنده موردنظر خود ارسال کنید. داشبورد دراپ باکس

سرویس گوگل درایو به گونه ای است که کاربر گیرنده برای باز کردن فایل ارسال شما حتماً باید حساب گوگل درایو داشته باشد، در حالی دراپ باکس اینگونه نیست. فایلی که در دراپ باکس آپلود می کنید و برای گیرنده ارسال می کنید، برای هر کاربری قابل مشاهده یا دانلود است.

این سرویس علاوه بر اشتراک گذاری فایل های بزرگ و سنگین برای پشتیبان گیری از فایل های مهم، همگام سازی فایل ها در دستگاه های مختلف و در دسترس نگه داشتن فایل ها در هر زمان و مکانی بسیار مفید است.

در حال حاضر، پلن رایگان Dropbox دارای ۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی است ولی پلن های پولی این سرویس هم بسیار با صرفه هستند. به این صورت که تنها با پرداخت 9.99 دلار می توانید از پلن ماهانه با ظرفیت ۲ ترابایت بهره مند شوید. البته هر کدام از پلن ها دارای ویژگی ها و محدودیت های خاصی هستند که با مراجعه به صفحه پلن های دراپ باکس می توانید آنها بررسی کنید.

OneDrive

وان درایو هم یکی از سرویس های فوق العاده مایکروسافت است که یک گزینه مناسب برای ذخیره سازی ابری فایل های بزرگ محسوب می شود. 

شما برای استفاده از این سرویس نیاز به یک حساب مایکروسافت دارید و بعد از اینکه ثبتنام و ورود را انجام دادید، در فایل اکسپلورر سیستم ویندوز خود هم به پوشه این سرویس دسترسی خواهید داشت. به کمک این سرویس می توانید فایل های محلی خود را به فضای ابری OneDrive منتقل کنید و در فضای هارد دیسک محلی خود هم صرفه جویی کنند.

از طرف دیگر، سرویس وان درایو در اندروید، ios و macos قابل دسترس است که با استفاده از آنها می توانید از ویژگی همگام سازی فایل ها در دستگاه های مختلف بهره ببرید.سرویس وان درایو مایکروسافت

در حالت کلی، دسترسی و تعامل راحت با OneDrive در ویندوز، همگام سازی فایل ها، امکان دسترسی از هر دستگاه و برخورداری از مکانیسم های امنیتی، وان درایو را به یکی از سرویس های ابری ایده آل تبدیل کرده اند.

این سرویس با سرویس ایمیل Microsoft Outlook ادغام شده است، یعنی اگر یک حساب Microsoft Outlook دارید، موقع ارسال یک فایل بزرگ از طریق Outlook، فایل موردنظر شما به طور خودکار در OneDrive آپلود می شود و لینک مربوط به آن در محتوای ایمیل شما قرار می گیرد.

پلن رایگان سرویس وان درایو دارای ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی است و اگر بعداً به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز داشتید، می توانید به صفحه پلن های وان درایو مراجعه کنید و پلن Microsoft 365 موردنظر را خریداری کنید.

۲. سایت های آپلود فایل رایگان

ابزارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها به خوبی می توانید از عهده انتقال فایل با حجم بالا بربیایید. در ادامه به چند مورد از محبوب ترین آنها اشاره می کنیم:

WeTransfer

یکی از ساده ترین راه های اشتراک گذاری یا انتقال فایل WeTransfer است که برای استفاده از آن حتی نیاز نیست که در سایت عضو شوید. به این صورت که کافیست فایل موردنظر خود (حداکثر ۲ گیگابایت) را آپلود کنید. سپس می توانید لینک دانلود ایجاد کنید یا اینکه آدرس ایمیل گیرنده را هم مشخص کنید تا این لینک مستقیماً به ایمیل شخص موردنظر ارسال شود.

کلیک کنید  آموزش ریست یا راه اندازی مجدد سرور مجازی ویندوز و لینوکس

برای استفاده از قابلیت ایمیل باید آدرس ایمیل گیرنده و فرستنده که شما هستید را وارد کنید و بعد اینکه عنوان و متن مناسبی را برای ایمیل خود وارد کردید، روی دکمه Transfer کلیک کنید. همچنین، با این ابزار می توانید برای فایل های خود یک رمز تعیین کنید و ایمیل های ارسالی خود را سفارشی سازی کنید. 

رابط کاربرپسند، امکان ارسال فایل بدون نیاز به ثبتنام، منقضی شدن لینک دانلود بعد از یک مهلت مشخص و قابلیت های امنیتی و سفارشی سازی از ویژگی های برجسته WeTransfer هستند.

البته، WeTransfer دارای پلن پولی WeTransfer Pro (ماهانه و سالانه) هم می باشد که در صورت نیاز به فضای بیشتر می توانید نسبت به خرید پلن موردنظر خود اقدام کنید و به پروسه آپلود فایل با حجم بالا ادامه دهید.

Send Anywhere

Send Anywhere یکی دیگر از ابزارهای ابری انتقال فایل است که سبک و ویژگی های خاص خود را دارد. 

برای استفاده از این ابزار، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و بعد از طریق بخش مربوط به send فایل موردنظر را آپلود کنید و از طریق بخش Email ایمیل فرستنده، عنوان و متن پیام را مشخص کنید. بعد از اینکه روی send کلیک می کنید، یک کد ۶ رقمی منحصر بفرد ایجاد می شود که باید این رمز را در اختیار گیرنده قرار دهید تا از طریق این رمز بتواند به فایل دسترسی پیدا کند.

ویژگی هایی مثل کراس پلتفرم بودن (سازگاری با ویندوز، مک و لینوکس)، امکان دسترسی به فایل در برنامه موبایل iOS و Android، اختصاص کد ۶ رقمی به فایل و منقضی شدن فایل بعد از یک دوره زمانی خاص باعث افزایش سطح امنیت و کارایی پروسه آپلود/دانلود فایل ها می شود.

پلن رایگان Send Anywhere از حجم فایل ۱۰ گیگابایت در هر ارسال پشتیبانی می کند ولی اگر نیاز به سرعت انتقال (100 مگابایت بر ثانیه) و ظرفیت (۵۰ گیگابایت در هر ارسال) بیشتری دارید، می توانید نسبت به خرید نسخه پولی این سرویس اقدام کنید. 

Pixeldrain

یکی از ابزارهای عالی برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل که به کاربران اجازه می دهد فایل های حجیم خود را آپلود و از طریق لینک یا بارکد، با اشخاص موردنظر خود به اشتراک بگذارند Pixeldrain است.

سرعت بالا در آپلود و دانلود فایل، مدیریت آسان فایل ها، قابلیت های ویژه امنیت و حریم خصوصی، منقضی شدن فایل بعد از یک مهلت مشخص و … از ویژگی های برجسته Pixeldrain هستند.

در حال حاضر، کاربران این سرویس با استفاده از پلن رایگان آن می توانند هر روز ۵ گیگابایت آپلود یا دانلود کنند. اگر به هر دلیلی نیاز به فضا و امکانات بیشتری دارید، می توانید به مراجعه به صفحه پلن های Pixeldrain، از ویژگی ها و شرایط هر کدام از نسخه های پولی آن مطلع شوید. 

Transferxl

Transferxl یکی دیگر از ابزارهای انتقال فایل با حجم بالا است که رابط کاربری بسیار جذاب و ساده ای دارد. روش کار این سرویس هم مشابه روش WeTransfer است و بعد از آپلود فایل، ۲ راه برای اشتراک گذاری فایل با شخص یا اشخاص موردنظر دارید. ۱) لینک دانلود را ایجاد کنید و آن را به شکل دلخواه خود به اشتراک بگذارید. ۲) لینک دانلود را همراه عنوان و متن مناسب به گیرنده موردنظر ارسال کنید.

سهولت استفاده، سرعت بالا، امنیت بالا، رمزگذاری فایل ها و بهره مندی از قابلیت های سفارشی سازی از ویژگی های برجسته Transferxl هستند.

در حال حاضر، ویژگی های پلن رایگان Transferxl به صورت زیر است:

حداکثر سایز فایل: ۵ گیگابایت

حداکثر فضای قابل استفاده برای انتقال فایل (به صورت روزانه): ۱۰ گیگابایت

حداکثر تعداد آدرس ایمیل گیرنده برای هر فایل ارسالی: ۵

اگر مایل به بهره مندی از فضای و امکانات بیشتری هستید، می توانید به صفحه پلن های Transferxl مراجعه کنید و پلن مناسب خود را انتخاب کنید.

MediaFire

یکی دیگر از سرویس های ذخیره و ارسال فایل با حجم بالا، پلتفرم MediaFire است. شما با ایجاد یک حساب کاربری به صورت رایگان، صاحب یک فضای ۱۰ گیگابایتی و داشبورد اختصاصی می شوید که می توانید فایل دلخواه خود را در این داشبورد آپلود کرده و با کلیک روی دکمه share، لینک مشاهده یا دانلود آن را در اختیار کاربران موردنظر قرار دهید. 

این ۱۰ گیگابایت فضایی که به شما اختصاص داده می شود، رایگان و بدون هزینه است و در صورت تمایل می توانید با کارهایی نظیر معرفی پلتفرم یا متصل کردن حساب های شبکه های اجتماعی خود، آن را ۳۰ گیگابایت هم برسانید. در کنار این پلن رایگان، نسخه های پولی دیگری هم وجود دارند که با خرید آنها می توانید از فضا و امکانات بیشتری بهره مند شوید. 

از ویژگی های برجسته این ابزار می توان به یکبار مصرف بودن لینک های دانلود، ارائه داشبورد اختصاصی با فولدرهای مخصوص تصاویر، ویدیوها، داکیومنت ها و سرعت آپلود بالا اشاره کرد.

Toffeeshare

Toffeeshare به جای آپلود فایل در سرور و اشتراک از تکنیک اشتراک به صورت محلی استفاده می کند و همین تکنیک باعث می شود که دیگر خبری از محدودیت های اندازه فایل، ارتقا حساب کاربری و … نباشد. در واقع، تافی شیر عملکردی مشابه بولوتوث دارد و فایل ها را به صورت peer-to-peer بین دو سیستم کامپیوتری انتقال می دهد.

نکته مثبت سرویس Toffeeshare این است که هیچ محدودیتی برای اندازه فایل وجود ندارد و شما در صورت تمایل می توانید یک فایل چند ترابایتی را هم انتقال دهید که این پروسه اتصال و انتقال هم به صورت کامل رمزگذاری می شود. 

نکته منفی آن هم این است که برای شروع پروسه انتقال فایل با حجم بالا حتماً باید هر دو طرف آنلاین باشند و مرورگرهای وب خود را باز نگه دارند. اگر به صورت عمدی یا تصادفی از مرورگر خارج شوید، انتقال فایل متوقف می شود.

برای استفاده از این ابزار، نیازی به ایجاد حساب کاربری یا پرداخت هزینه ندارید و کافیست فایل خود را آپلود کنید، لینک یا کد qr آن را در اختیار گیرنده قرار دهید تا آن را باز کرده و روی دکمه دانلود کلیک کند. سپس، هر دو باید مرورگر خود را باز نگه دارید تا انتقال فایل تکمیل شود.

۳. از اپلیکیشن های چت استفاده کنید.

امروزه، اپلیکیشن های زیادی برای گفت و گو و چت وجود دارند که روزانه از آنها برای اشتراک عکس ها، فیلم و … استفاده می کنیم. برنامه تلگرام یکی از برجسته ترین آنها است که می توانید از آن برای انتقال فایل با حجم بالا (حداکثر ۲ گیگابایت) استفاده کنید. 

امنیت، کارایی، سهولت استفاده، ارسال چند رشته ای و همزمان فایل ها از جمله ویژگی های بارز این برنامه هستند که باعث تشویق کاربران برای استفاده از این پلتفرم جهت انتقال و اشتراک گذاری فایل می شود.

البته، ظرفیت انتقال/آپلود نسخه رایگان و عمومی تلگرام، ۲ گیگابایت است. اگر می خواهید این ظرفیت را به ۴ گیگابایت برسانید، می توانید نسخه تلگرام خود را به Telegram Premium ارتقا دهید.

۴. از FTP استفاده کنید.

پروتکل انتقال فایل یا FTP، یک گزینه مناسب برای انتقال فایل ها از طریق سرور است. به این صورت که با استفاده از کلاینت های FTP محبوب مثل FileZilla می توانید فایل های موردنظر را در سرور خود آپلود کنید و از آن به عنوان یک واسط برای آپلود و دانلود فایل های موردنظر استفاده کنید.

با اینکه این پروتکل برای ارسال فایل های بزرگتر از ۴ گیگابایت هم مناسب است ولی چند نکته منفی هم دارد. این پروتکل هیچ استراتژی امنیتی و رمزگذاری برای فایل ها در نظر نمی گیرد و به همین خاطر است پروتکل های امنی مثل SFTP و FTPS وارد عمل شده اند. 

با اینکه، پروتکل SFTP هم مشابه FTP کار می کند ولی از پوسته ایمن Secure Shell (SSH) برای رمزگذاری فایل ها استفاده می کند و همین ویژگی باعث محدود کردن دسترسی های غیرمجاز می شود. 

پروتکل FTPS هم یکی دیگر از نسخه های امن FTP است که روی لایه سوکت های امن یا SSL یا TLS که اتصالات را رمزگذاری می کند، امن می شود. با این پروتکل، پروسه انتقال فایل ها از طریق رمز عبور و گواهینامه مشتری و سرور قابل احراز هویت است. 

۵. از یک فلش یا هارد اکسترنال استفاده کنید.

اگر فایل هایی که قرار است به اشتراک بگذارید با هیچ کدام از روش های بالا قابل انتقال نیستند یا از پهنای باند کافی برخودار نیستید و در تحویل آنها به گیرنده عجله دارید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که فلش یا هارد اکسترنال با ظرفیت کافی تهیه کنید و فایل های موردنظر خود را به آن انتقال دهید. 

با این روش، نه تنها از محدودیت های سرویس های انتقال فایل رها می شوید بلکه در پهنای باند خود و گیرنده فایل هم صرفه جویی می کنید. 

البته این روش هم نقاط ضعف خاص خود را دارد. از بین رفتن داده ها با گم شدن فلش یا هارد، امن نبودن و امکان دسترسی کاربران دیگر به فایل ها، نیاز به زمان بیشتر برای تحویل به گیرنده و … از مهم ترین معایب این روش هستند.

همچنین، اگر قصد انتقال فایل از سیستم ویندوز به لینوکس را دارید، می توانید از مقاله روش های انتقال فایل از ویندوز به لینوکس کمک بگیرید.

سخن آخر

با سرویس ها و راهکارهایی که در این مقاله ارائه دادیم، دیگر نباید نگران غیرممکن یا وقت گیر بودن انتقال فایل با حجم بالا باشید. با اینکه هر کدام از روش ها محدودیت های خاص خود را دارند ولی مطمئن باشید که حداقل با یکی از آنها می توانید فایل موردنظر را با موفقیت در اختیار گیرنده قرار دهید. اگر روش یا سرویس دیگری را سراغ دارید که به کمک آن توانسته اید به راحتی از عهده ارسال فایل های بزرگ بربیایید، خوشحال می شویم که در قسمت دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید