شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-sftp
دسته بندی : آموزش شبکه

پروتکل انتقال امن فایل SFTP چیست و چه تفاوتی با FTP دارد؟

5/5 - (3 امتیاز)

پروتکل های انتقال فایل به کاربران اجازه می دهد تا داده ها را بین سیستم های راه دور از طریق اینترنت انتقال دهند. SFTP یکی از این پروتکل هاست که به کاربران راهی امن برای ارسال و دریافت فایل ها و پوشه ها ارائه می دهد. در صورتی که از این پروتکل در سرور ها استفاده خواهید کرد، پیش از هرچیز سرور مجازی را از لینک خرید سرور مجازی تهیه کنید.

SFTP مخفف عبارت Secure File Transfer Protocol است که به معنای پروتکل انتقال امن فایل است و FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol است که به معنای پروتکل انتقال فایل است این دو پروتکل در عین شباهت هایی که دارند، تفاوت های زیادی هم دارند.

در این آموزش، ما به این خواهیم پرداخت که SFTP چیست، چگونه کار می کند، چه زمانی از آن استفاده کنیم و چه مزایایی را در مقایسه با سایر پروتکل های انتقال فایل ارائه می دهد.

تعریف SFTP

SFTP (پروتکل انتقال امن فایل) یک پروتکل انتقال فایل است که از رمزگذاری SSH برای انتقال امن فایل ها بین سیستم ها استفاده می کند. این به عنوان یک بخش استاندارد از SSH نسخه 2.0 است.

SFTP به کاربران اجازه می دهد تا سطح احراز هویتی را که می خواهند هنگام انتقال فایل ها استفاده کنند، انتخاب کنند. کاربران می توانند فایل ها را با استفاده از SFTP بدون احراز هویت اضافه شده، با استفاده از ترکیبی از شناسه کاربری و رمز عبور یا با استفاده از یک جفت کلید SSH انتقال دهند.

SFTP برای چه مواردی استفاده می شود؟

SFTP هر زمان که نیاز به انتقال فایل بین سیستم ها باشد با حفظ سطح بالایی از امنیت استفاده می شود.

کاربردهای بالقوه SFTP عبارتند از:

انتقال امن داده ها: SFTP به کاربران اجازه می دهد تا فایل های مهم و داده های حساس را بدون خطر قرار دادن داده ها در معرض اشخاص غیرمجاز انتقال دهند. انتقال امن داده ها به ویژه در سناریوهای کار از راه دور مهم است.

حفظ انطباق: SFTP پیروی از مقررات امنیتی مانند PCI-DSS، HIPPA، GDPR و CCPA را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. انتقال داده با SSH رمزگذاری می شود و از انطباق داده ها اطمینان می یابد.

اطمینان از دسترسی به داده ها: سرورهای SFTP می توانند به کلاینت ها، برنامه ها و سایر سرورها متصل شوند و به شما امکان می دهند شبکه انتقال داده را متناسب با نیاز خود پیکربندی کنید.

مقیاس‌بندی انتقال داده: راه‌حل‌هایی مانند ابر SFTP به کاربران اجازه می‌دهند تا با رشد کسب‌وکارشان، قابلیت‌های انتقال داده خود را افزایش دهند.

مزایای استفاده از SFTP

استفاده از SFTP برای انتقال فایل ها مزایای زیادی دارد که در زیر اشاره می کنیم:

امنیت داده ها

بر خلاف برخی دیگر از پروتکل های انتقال فایل، SFTP از ابتدا با در نظر گرفتن امنیت ساخته شده است. با استفاده از چندین اقدام امنیتی، انتقال ایمن داده ها را تضمین می کند:

انتقال تک پورت

SFTP از یک پورت جداگانه برای انتقال داده ها استفاده می کند (به طور پیش فرض، این پورت 22 است). با کاهش تعداد پورت ها، SFTP تعداد نقاط آسیب پذیر در برابر استراق سمع را محدود می کند و از حملات Man-in-the-Middle جلوگیری می کند.

رمزگذاری داده ها

SFTP هر فایل را در حین انتقال داده رمزگذاری می کند. رمزگذاری داده ها، رمزگشایی فایل را برای هر کسی که کلید SSH مناسبی ندارد، عملا غیرممکن می کند.

احراز هویت

مشتریانی که فایل‌هایی را با استفاده از SFTP دریافت می‌کنند، قبل از اینکه بتوانند به داده‌ها رمزگشایی و دسترسی پیدا کنند، باید احراز هویت شوند. SFTP همان روش‌های احراز هویت مانند SSH را ارائه می‌کند، از جمله شناسه کاربری و ترکیب رمز عبور و جفت‌های کلید عمومی.

بررسی یکپارچگی داده

در طول هر انتقال فایل، SFTP یک بررسی صحت و یکپارچگی داده را انجام می دهد. این اطمینان حاصل می کند که داده ها در حین انتقال تغییر نکرده اند.

دستیابی به انطباق

مقرراتی مانند PCI-DSS، HIPPA، GDPR، CCPA، SOX یا GLBA استانداردی را برای انتقال امن فایل تعیین می کند. عدم رعایت این استانداردها می تواند منجر به جریمه های قابل توجهی شود.

بسیاری از این مقررات نیاز به رمزگذاری هنگام انتقال فایل های حساس را مشخص می کنند. SFTP با گنجاندن رمزگذاری به عنوان یک معیار امنیتی پیش‌فرض هنگام انتقال داده، رعایت آن را آسان می‌کند.

خصوصیات پیشرفته

SFTP همچنین ویژگی های پیشرفته ای مانند مکث و از سرگیری انتقال فایل را ارائه می دهد. این به کاربران اجازه می دهد تا کارهای خودشان را از راه دور انجام دهند، مانند ایجاد، تغییر نام و حذف فایل ها و دایرکتوری ها.

SFTP همچنین برخلاف بسیاری از پروتکل‌های انتقال فایل دیگر، می‌تواند به طور پیش‌فرض ابرداده فایل را انتقال دهد. اینها شامل اندازه فایل، تاریخ و زمان، و مجوزهای فایل است.

کارایی و دسترسی

پروتکل های انتقال فایل، از جمله SFTP، انتقال فایل های بزرگ یا انجام یک انتقال فایل انبوه (انتقال چندین فایل به طور همزمان) را آسان می کند. SFTP راه حل کارآمدتری نسبت به ایمیل ها یا ذخیره سازی داده های ابری برای مشاغلی است که نیاز به ترافیک داده بالا دارند.

کلیک کنید  نصب ntopng در سرور لینوکس اوبونتو، دبیان و centos

کاربران همچنین می‌توانند با تنظیم تریگرها، انتقال فایل SFTP را خودکار کنند. این محرک‌ها می‌توانند فایل‌ها را در یک زمان از پیش تعیین‌شده یا در طول رویدادهای خاص انتقال دهند. این کارایی را افزایش می دهد و احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد.

SFTP از تنظیمات کاربر به سرور و سرور به سرور پشتیبانی می کند. داده های ذخیره شده در سرورهای SFTP همیشه برای کاربران و سایر سرورها در دسترس است.

SFTP برای ETL و معکوس ETL

ETL (Extract, Transform, and Load) یک روش متداول برای یکپارچه سازی داده ها است. Reverse ETL همین کار را انجام می دهد، با این تفاوت که ترتیب عملیات را معکوس می کند.

ETL معکوس، به شدت بر انتقال فایل ها بین سیستم ها متکی است. SFTP راهی برای انتقال ایمن و کارآمد داده ها بین فروشندگان، مشتریان و سایر اشخاص ثالث فراهم می کند که به روند Reverse ETL کمک زیادی می کند.

SFTP چگونه کار می کند؟

انتقال فایل SFTP با درخواست انتقال از یک سیستم مشتری شروع می شود. SFTP از پورت 22 برای باز کردن یک اتصال امن بین مشتری و سرور SFTP استفاده می کند.

سپس سرور درخواست انتقال را می خواند و فایل مناسب را با استفاده از SSH رمزگذاری می کند. SFTP فایل را برای کلاینت می فرستد که از احراز هویت SSH برای رمزگشایی و دسترسی به فایل استفاده می کند.

پروتکل انتقال امن فایل

چگونه از SFTP استفاده کنیم؟

استفاده از SFTP مستلزم ایجاد ارتباط بین سیستم مشتری و سرور SFTP با استفاده از SSH است. یکی از گزینه‌های رایج، اتصال دو سیستم با استفاده از کلید عمومی SSH است.

از آنجایی که SFTP به عنوان بخشی استاندارد از SSH است، نصب اضافی لازم نیست. برای شروع استفاده از رابط SFTP برای انتقال فایل ها، با ارائه یک نام کاربری و نام میزبان راه دور یا آدرس IP به سرور راه دور متصل شوید:

sftp [username]@[remote hostname or IP address]

در مثال زیر، با استفاده از نام کاربری به آدرس IP 000.000.00.0 دسترسی پیدا می کنیم:

sftp [email protected]

sftp

رابط SFTP، که با sftp> نشان داده شده است، به شما اجازه می دهد تا انتقال فایل را درخواست کنید و دستورات SFTP را اجرا کنید.

هنگامی که استفاده از SFTP را تمام کردید، اتصال فعلی را با  استفاده از کد زیر خاتمه دهید:

Exit

SFTP در مقابل FTP

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol است که به معنای پروتکل انتقال فایل است و SFTP هم مخفف عبارت Secure File Transfer Protocol است که به معنای پروتکل انتقال فایل امن است. اما این انتقال فایل به چه صورت انجام می شود.

FTP انتقال فایل ها را به صورت مستقیم انجام می دهد و این در حالی است که SFTP از یک کانال امن برای انتقال دادن فایل ها استفاده می کند. این موضوع سبب می شود که در انتقال فایل FTP اطلاعات شما همیشه در امان باشند و داده هایی که میان سرور و کلاینت جا به جا می شوند، رمزنگاری شوند تا از دسترس هکرها دور باشد.

تفاوت دیگری که بین FTP و SFTP وجود دارد، این است که FTP دانلود و آپلود اطلاعات را بدون هیچ امنیتی انجام می دهد اما SFTP از احراز هویت پروتکل SSH استفاده می کند و یک فضای امن کامل در نقل و انتقال داده ها فراهم می کند. البته شما می توانید از کلیدهای SSH برای تایید کردن اعتبار استفاده کنید.

جالب است بدانید که هرکسی می تواند به FTP دسترسی داشته باشد، اما برای دسترسی به SFTP فقط توسط صاحب سایت ممکن است. حتی در صورت میزبانی اشتراک هم پورت 22 باز نیست!

FTP در Client-server Architecture به کار گرفته می شود و SFTP در معماری SSH استفاده می شود.

در انتقال فایل با FTP از پروتکل TCP \ IP استفاده می شود، اما SFTP در واقع بخشی از برنامه کاربردی ورود به سیستم SSH است که می توان آن را یک پروتکل ورود به سیستم از راه دور در نظر گرفت.

انتقال فایل از طریق FTP به وسیله 2 کانال انجام می شود اما در SFTP تنها از 1 کانال استفاده می شود.

FTP را می توان به عنوان یک پروتکل رایج برای انتقال فایل معرفی کرد که از یک روش مستقیم برای انتقال فایل ها استفاده می کند، اما SFTP از یک روش Tunneling بهره می برد که نمی توان آن را پروتکل رایجی در نظر گرفت.

آخرین تفاوتی که می خواهیم بین FTP و SFTP اشاره کنیم، این است که بهترین راه استفاده از پروتکل FTP، Filezilla است و بهترین راه استفاده از پروتکل SFTP هم استفاده از سرویس WinSCP است.

سخن آخر

SFTP یک راه قابل اعتماد برای انتقال فایل ها و دایرکتوری ها با امنیت بیشتر رمزگذاری SSH ارائه می دهد و ما به شما آموزش دادیم که چگونه می توانید از آن استفاده کنید. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

بهترین روشی که می توانید از SFTP استفاده کنید، استفاده از سرویس WinSCP است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید