شما برای مطالعه این مقاله فقط 17 دقیقه وقت نیاز دارید

What-is-Xubuntu-OS

سیستم عامل زوبونتو چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

زوبونتو مشتق از سیستم عامل اوبونتو است که توسط شرکت Canonical Ltd شناخته شده است. نام زوبونتو پورتی از Xfce و Ubuntu است، زیرا به جای دسکتاپ گنوم اوبونتو از محیط دسکتاپ Xfce استفاده می کند.

زوبونتو بخاطر سبک بودن حتی با سیستم هایی که از مشخصات پایینی برخوردار هستند، سازگار است و نیاز کاربران را رفع می کند.

Xubuntu به دنبال ارائه محیط دسکتاپ سبک، پایدار و قابل تنظیم با جریان های کاری محافظه کارانه با استفاده از اجزای Xfce است. زوبونتو برای کاربران جدید و باتجربه لینوکس در نظر گرفته شده است. به‌جای هدف قرار دادن صریح ماشین‌های کم‌مصرف، تلاش می‌کند تا پاسخگویی و سرعت بیشتری را در سخت‌افزار موجود ارائه دهد.

این ها تنها موارد کوچکی در مورد زوبونتو بودند که بیان کردیم؛ اگر دوست دارید تا در مورد این سیستم عامل لینوکسی دوست داشتنی و بی حاشیه بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را از دست ندهید. در صورتی که علاقه مند هستید تا از توزیع های لینوکس در سرور خودتان نیز استفاده کنید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس ما مراجعه کنید.

تاریخچه زوبونتو

Xubuntu در ابتدا قرار بود همزمان با اوبونتو 5.10 Breezy Badger در 13 اکتبر 2005 منتشر شود، اما کار تا آن تاریخ کامل نشده بود. در عوض از نام زوبونتو برای متاپکیج xubuntu-desktop در دسترس از طریق Synaptic Package Manager که دسکتاپ Xfce را نصب می‌کرد، استفاده شد.

اولین نسخه رسمی زوبونتو، به رهبری Jani Monoses، در 1 ژوئن 2006، به عنوان بخشی از خط اوبونتو 6.06 Dapper Drake، که شامل Kubuntu و Edubuntu نیز بود، ظاهر شد.

کودی A.W. سامرویل یک استراتژی جامع برای پروژه زوبونتو به نام سند استراتژی زوبونتو توسعه داد. این سند در سال 2008 توسط شورای جامعه اوبونتو تایید شد.

در فوریه 2009 مارک شاتل ورث موافقت کرد که یک نسخه رسمی LXDE از اوبونتو، لوبونتو، توسعه یابد. دسکتاپ LXDE از مدیر پنجره Openbox استفاده می کند و مانند زوبونتو، برای محیطی در نظر گرفته شده است که نیاز به مشخصات پایین سیستم و رم کم برای نت بوک ها، دستگاه های تلفن همراه و رایانه های شخصی قدیمی تر باشد و در آن جایگاه با زوبونتو رقابت کند.

در نوامبر 2009، Cody A.W. سامرویل به عنوان رهبر پروژه کنار رفت و درخواست یک کاندید برای جانشینی رهبر پروژه کرد.

Lionel Le Folgoc توسط جامعه زوبونتو به عنوان رهبر پروژه جدید در 10 ژانویه 2010 تأیید شد و درخواست تشکیل یک شورای رسمی زوبونتو را کرد. در اواخر مارس 2010، بحث در مورد آینده زوبونتو و نقشی که ممکن است یک شورا در آن ایفا کند هنوز ادامه داشت.

در مارس 2012، چارلی کراتز، رهبر سابق پروژه زوبونتو، رسماً از پروژه استعفا داد. با وجود این، اعضای پروژه نشان دادند که زوبونتو 12.04 طبق برنامه پیش خواهد رفت.

در ابتدای سال 2016، تیم زوبونتو روند انتقال پروژه را به مدیریت شورا به جای داشتن یک رهبر پروژه آغاز کرد. در 1 ژانویه 2017، یک پست رسمی در وبلاگ سایت زوبونتو تشکیل رسمی شورای زوبونتو را اعلام کرد. هدف شورا فقط تصمیم گیری در مورد آینده پروژه نیست، بلکه اطمینان از اینکه مسیر پروژه مطابق دستورالعمل های تعیین شده در سند راهبردی است.

زوبونتو چیست

بررسی کارایی زوبونتو

در محیط دسکتاپ Xfce برای استفاده از منابع، سیستم کمتری نسبت به دسکتاپ پیش فرض اوبونتو گنوم در نظر گرفته شده است. در سپتامبر 2010، توسعه دهندگان زوبونتو ادعا کردند که حداقل RAM زوبونتو را می توان روی 128 مگابایت اجرا کرد، و داشتن 256 مگابایت RAM در آن زمان قویاً توصیه می شد.

آزمایشی که توسط مارتین هانیفورد در IBM در ژانویه 2007 روی زوبونتو 6.10 انجام شد، به این نتیجه رسید که تقریباً 25 مگابایت حافظه برنامه کمتری استفاده می کند و همچنین به طور قابل توجهی کمتر از Ubuntu به بافرها و کش می خورد (که ممکن است به این معنی باشد که فعالیت فایل کمتری وجود دارد.)

آزمایشات بعدی نشان داد که زوبونتو در مقایسه با Debian مجهز به دسکتاپ Xfce، یک نقطه ضعف دارد. (این آزمایش ها توسط DistroWatch بر روی یک دستگاه دسکتاپ Dell Dimension 4500، با پردازنده اینتل 2 گیگاهرتز و 384 مگابایت حافظه در آوریل 2009 انجام شد که زوبونتو 9.04 را با نسخه دسکتاپ Xfce 5.0.1 مقایسه کرد.)

این آزمایش ها نشان داد که زوبونتو در کارهای ساده بیش از دو برابر Debian رم استفاده می کند. زوبونتو همچنین برای انجام کارهای روزمره بیش از ظرفیت رم استفاده می کند و این نشان می دهد که 384 مگ رم کافی نیست.

کریستوفر اسمارت در ارزیابی سپتامبر 2009 در مجله لینوکس خاطرنشان کرد: دسکتاپ Xfce بسیار سبک است و برای سیستم هایی با حافظه و قدرت پردازش کم مناسب است، اما پیاده سازی زوبونتو این ویژگی را از بین برده است. توسعه دهندگان زوبونتو دسکتاپ سبک وزن Xfce را با اجزای دسکتاپ گنوم اشغال کرده اند. البته موضوعی که وجود دارد، این است که توسعه دهندگان زوبونتو ادعا نمی کنند که این توزیع برای ماشین های قدیمی طراحی شده است بلکه این تصور را جامعه ایجاد کرده است.

گروه بازبینان بعدی بر کمبود ها و نقاط ضعف زوبونتو در عملکردش را تاکید بیشتری کردند تا توزیع لوبونتو را برجسته تر کنند.

لوبونتو پروژه ای با اهداف مشابه زوبونتو است که از محیط دسکتاپ LXDE (در حال حاضر LXQt) به جای Xfce استفاده می کند.

در مقاله ای در سال 2016از یکی دیگر از داوران، لورا تاکر که او نیز از Make Tech Easier است، پرسیده شد که خود او از چه سیستم عاملی استفاده می کنید و چرا؟ بنابر گزارش نویسنده، در بررسی رایانه های تیم خود، اشاره کرد که زوبونتو سیستم عامل مورد علاقه یکی از اعضای تیم او برای رایانه رومیزی قدیمی ترش است، چرا که سبک تر است و عالی کار می کند. در ادامه بیان کرده است که سفارشی کردن زوبونتو آسان است.

در جولای 2019، جف میچل از Make Tech Easier زوبونتو را به عنوان یکی از گزینه‌های عالی برای افزایش سرعت رایانه شخصی لینوکس توصیه کرد.

نسخه های منتشر شده زوبونتو

در این بخش می خواهیم در مورد نسخه های زوبونتو که منتشر شده اند، صحبت کنیم.

Xubuntu 6.06 LTS

Xubuntu 6.06 LTS Dapper Drake، اولین نسخه رسمی Xubuntu

اولین نسخه رسمی مستقل زوبونتو نسخه 6.06 Long Term Support (LTS) بود که در 1 ژوئن 2006 در دسترس قرار گرفت و با این بیانیه معرفی شد:

زوبونتو جدیدترین توزیع رسمی مشتق شده اوبونتو است که از محیط دسکتاپ Xfce و مجموعه ای از برنامه های کاربردی GTK2 استفاده می کند. سبک بودن این توزیع، آن را برای سخت افزارهای کم رده و کلاینت های ضعیف مناسب کرده است. زوبونتو با پشتیبانی سخت افزاری در سطح جهانی و دسترسی به مخزن وسیعی از نرم افزارهای اضافی، بر پایه های محکم اوبونتو بنا شده است.

این نسخه از هسته لینوکس 2.6.15.7 و Xfce 4.4 بتا 1 استفاده می کرد. برنامه های کاربردی شامل مدیریت فایل Thunar، مدیر دسکتاپ GDM، واژه پرداز Abiword و صفحه گسترده Gnumeric، نمایشگر اسناد PDF Evince، مدیر بایگانی Xarchiver، رایتر سی دی Xfburn، فایرفاکس 1.5.0.3 بود. مرورگر وب، مشتری ایمیل Thunderbird 1.5.0.2 و مدیر بسته GDebi بودند.

Xubuntu 6.10

Xubuntu 6.10 Edgy Eft

Xubuntu 6.10 در 26 اکتبر 2006 منتشر شد. این نسخه از Xfce 4.4 beta 2 استفاده می کرد و شامل Upstart، مرورگر وب فایرفاکس 2.0، سرویس گیرنده پیام فوری Gaim 2.0.0 beta 3.1 به همراه نسخه های جدید AbiWord و Gnumeric بود. پخش کننده رسانه gxine جایگزین Xfmedia شد. فایل منیجر قبلی xffm4 با Thunar جایگزین شد.

توسعه دهندگان ادعا کردند که این نسخه از زوبونتو می تواند بر روی 64 مگابایت رم اجرا شود و  داشتن 128 مگابایت را توصیه کرده اند.

Xubuntu 7.04

Xubuntu 7.04 Feisty Fawn

Xubuntu 7.04 در 19 آوریل 2007 منتشر شد. این نسخه بر اساس Xfce 4.4 بود.

مایکل لارابل از فورونیکس در فوریه 2007 تست معیار دقیق بتای اوبونتو 7.04، کوبونتو 7.04 و زوبونتو 7.04 را روی دو کامپیوتر مختلف انجام داد، یکی با دو پردازنده Clovertown اینتل و دیگری با AMD Sempron. پس از مجموعه‌ای از فشرده‌سازی gzip، کامپایل LAME و وظایف رمزگذاری LAME، او به این نتیجه رسید: در این تست‌ها با راه‌اندازی دوگانه Clovertown، نتایج را غیرقابل تشخیص دیدیم. با این حال، با AMD Sempron، اوبونتو 7.04 Feisty Fawn Herd 4 از هر دو عملکرد بهتری داشت. با وجود سبک بودن کوبونتو زوبونتو و با در نظر گرفتن سیستم کند تر، زوبونتو به علت سبک تر بودن، باید مزیت عملکرد بیشتری داشته باشد.

زوبونتو چیست

Xubuntu 7.10

Xubuntu 7.10 Gutsy Gibbon

Xubuntu 7.10 در 18 اکتبر 2007 منتشر شد. این بر اساس Xfce، 4.4.1 بود و ترجمه های به روز شده را همراه با یک موضوع جدید، urrinaStormCloud، با استفاده از موتور Murrine اضافه کرد.

به روز رسانی های برنامه شامل Pidgin 2.2.0، (Gaim به Pidgin تغییر نام داد) و GIMP 2.4 بود. این نسخه زوبونتو امکان نصب افزونه‌ها و افزونه‌های فایرفاکس را از طریق رابط افزودن حذف نرم‌افزار فراهم می‌کرد.

توسعه دهندگان ادعا کردند که این نسخه از زوبونتو می تواند بر روی 64 مگابایت رم اجرا شود، با 128 مگابایت نیز اکیداً توصیه می شود!

در بررسی انتشار زوبونتو 7.10 که بر روی Pentium 2 300 Celeron با 256 مگابایت رم، مجهز به کارت گرافیک nVidia GeForce 4 64 MB نصب شده بود، بررسی لینوکس به سریع بودن سیستم اشاره کرد.

تفاوت اصلی بین زوبونتو و Ubuntu در این واقعیت است که زوبونتو در مورد نیازهای سیستم کمی سبک تر است و از Xfce به عنوان دسکتاپ خود استفاده می کند. زوبونتو برای آن کامپیوتر قدیمی که در زیر زمین خانه‌تان گذاشته اید، عالی است.

Xubuntu 8.04 LTS

Xubuntu 8.04 Hardy Heron

پشتیبانی طولانی مدت زوبونتو 8.04 (LTS) در 24 آوریل 2008 در دسترس قرار گرفت. این نسخه از زوبونتو از Xfce 4.4.2، Xorg 7.3 و هسته Linux 2.6.24 استفاده می کرد. PolicyKit را برای کنترل مجوزها، PulseAudio و یک مدیر چاپ جدید معرفی کرد. همچنین Wubi را معرفی کرد که به کاربران ویندوز اجازه می داد تا زوبونتو را به عنوان یک برنامه در ویندوز نصب کنند.

برنامه های کاربردی شامل فایرفاکس 3 بتا 5، برنامه رایت CD/DVD Brasero، سرویس گیرنده BitTorrent Transmission، ویرایشگر متن Mousepad، واژه پرداز AbiWord و نمایشگر تصویر Ristretto بود.

Xubuntu 8.10

Xubuntu 8.10 Intrepid Ibex

Xubuntu 8.10 در 30 اکتبر 2008 منتشر شد. این نسخه از زوبونتو نسخه جدیدی از Abiword، نسخه 2.6.4، Listen Multimedia Player را ارائه کرد و برنامه جستجوی دسکتاپ Catfish را معرفی کرد. این توزیع از هسته لینوکس 2.6.27، X.Org 7.4 استفاده می کرد. یک گزینه نصب با یک فهرست خصوصی رمزگذاری شده به کمک ecryptfs-utils وجود داشت. پخش کننده رسانه Totem نیز در این توزیع قرار داده شده است.

Xubuntu 9.04

Xubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

نسخه 9.04 در 23 آوریل 2009 منتشر شد. تیم توسعه این نسخه را به‌عنوان بهبود دهنده زمان‌های راه‌اندازی، با بهره‌مندی از پیشرفت‌های تیم توسعه‌دهنده هسته اوبونتو در زمان راه‌اندازی و بوت سریع دسکتاپ تبلیغ می‌کند. شما می توانید زمان کمتری را در انتظار صرف کنید و زمان بیشتری را برای کارآمد بودن دسکتاپ زوبونتو خود صرف کنید.

Xubuntu 9.04 از Xfce 4.6 استفاده کرد که شامل گفتگوی مدیریت تنظیمات Xfce جدید، سیستم پیکربندی Xconf جدید، منوی دسکتاپ و ساعت بهبودیافته، اعلان‌های جدید و برنامه سیستم فایل راه دور Gigolo بود.

این نسخه همچنین تمام آثار هنری جدید را به ارمغان آورد و تم Murrina Storm Cloud GTK+ و یک تم جدید مدیر پنجره XFWM4 را در خود جای داد. 9.04 همچنین نسخه های جدیدی از بسیاری از برنامه ها، از جمله پردازشگر کلمه AbiWord، رایتر CD/DVD Brasero و سرویس گیرنده ایمیل Mozilla Thunderbird را معرفی کرد. از سرور X.Org 1.6 استفاده می کرد. سیستم فایل پیش‌فرض ext3 بود، اما ext4 یک گزینه در هنگام نصب بود.

در آزمایش زوبونتو 9.04، Distrowatch مشخص کرد که این نسخه بیش از دو برابر حافظه سیستم را نسبت به Debian 5.0.1 Xfce استفاده می کند و در هنگام بارگیری دسکتاپ، میزان استفاده از حافظه ده برابر بیشتر است. DistoWatch این را به استفاده زوبونتو از خدمات محیط دسکتاپ Ubuntu، از جمله مدیر بسته گرافیکی و به‌روزرسانی، مدیر شبکه، مدیر قدرت و مدیر درایور اختصاصی نسبت داد.

Xubuntu 9.10

Xubuntu 9.10 Karmic Koala

در 29 اکتبر 2009، زوبونتو 9.10 منتشر شد که از Xfce 4.6.1، هسته لینوکس 2.6.31 و به طور پیش فرض از سیستم فایل ext4 و GRUB 2 استفاده می کرد. این نسخه شامل پخش کننده موسیقی Exaile 0.3.0 بود، مدیر قدرت Xfce4 جایگزین آن شد. Gnome Power Manager و اعلان‌های دسکتاپ با استفاده از notify-osd بهبود یافته است و سرعت راه‌اندازی اولیه نیز بهبود یافته است.

این نسخه نوید زمان بارگذاری سریع تر برنامه و کاهش حافظه را برای تعدادی از برنامه های کاربردی Xfce4 مورد علاقه شما به لطف بهبودهایی در پیوند کتابخانه ارائه شده توسط پرچم –as-needed ld داده است.

Xubuntu 10.04 LTS

این نسخه در 29 آوریل 2010 منتشر شد و به PulseAudio منتقل شد و ابزارهای اسکنر Xsane را با Scan ساده جایگزین کرد. همچنین مرکز نرم افزار اوبونتو را که در اوبونتو 9.10 معرفی شده بود، برای جایگزینی ابزار قدیمی Add/Remove Software گنجانده بود.

برنامه صفحه گسترده گنجانده شده، Gnumeric به نسخه 1.10.1 به روز شد و بازی های جدیدی معرفی شدند. به دلیل ناسازگاری در برنامه محافظ صفحه نمایش gnome-screensaver، xscreensaver جایگزین آن شد. تم پیش‌فرض یک نسخه به‌روز شده از Albatross بود که توسط تیم Shimmer طراحی شده بود.

این نسخه از زوبونتو رسماً به داشتن یک پردازنده با مشخصات x86 700 مگاهرتز، 128 مگابایت رم، با 256 مگابایت رم توصیه می شود و 3 گیگابایت فضای دیسک نیاز دارد.

زوبونتو چیست

Xubuntu 10.10

Xubuntu 10.10 Maverick Meerkat

Xubuntu 10.10 در 10 اکتبر 2010 منتشر شد. شامل Parole، پخش کننده رسانه Xfce4، CD/DVD XFBurn به جای Brasero و Xfce4-taskmanager جایگزین Gnome-Task-Manager بود. این تغییرات همه برای کم کردن ردپای حافظه نسخه بود. AbiWord به نسخه 2.8.6 و Gnumeric به 1.10.8 به روز شد. این نسخه همچنین تم Bluebird را از تیم Shimmer معرفی کرد.

این نسخه از زوبونتو به 192 مگابایت رم برای اجرای سی دی زنده استاندارد یا نصب آن نیاز داشت. سی دی نصب جایگزین به 64 مگابایت رم برای نصب زوبونتو نیاز داشت. هر سی دی به 2.0 گیگابایت فضای خالی هارد دیسک نیاز دارد. پس از نصب، زوبونتو 10.10 می‌توانست با کمتر از 128 مگابایت رم اجرا شود، اما توسعه‌دهندگان داشتن حداقل 256 مگابایت رم را توصیه کردند.

کلیک کنید  امنیت شبکه چیست؟ راهنمای جامع حفاظت از شبکه و تامین امنیت

Xubuntu 11.04

Xubuntu 11.04 Natty Narwhal

Xubuntu 11.04 در 28 آوریل 2011 منتشر شد. این نسخه مبتنی بر Xfce 4.8 بود و منوهای قابل ویرایش را با استفاده از هر ویرایشگر منو که مطابق با استانداردهای freedesktop.org باشد معرفی کرد. این نسخه همچنین یک تم نماد جدید Elementary زوبونتو، فونت Droid به طور پیش فرض و نمایش اسلاید نصب به روز شده را معرفی کرد.

در حالی که اوبونتو 11.04 رابط پیش‌فرض Unity را معرفی کرد، زوبونتو از Unity استفاده نکرد و در عوض رابط Xfce موجود خود را حفظ کرد. Xubuntu 11.04 را می توان با یکی از 2 سی دی نصب کرد. سی دی استاندارد زوبونتو 11.04 برای نصب به 4.4 گیگابایت فضای هارد دیسک و 256 مگابایت رم نیاز دارد، در حالی که سی دی جایگزین که از یک نصب کننده مبتنی بر متن استفاده می کند، به 64 مگابایت رم و 2 گیگابایت فضای دیسک برای نصب نیاز دارد و گزینه های اضافی را ارائه می دهد. پس از نصب، زوبونتو 11.04 می تواند با 256 مگابایت رم اجرا شود، اما داشتن 512 مگابایت حتما توصیه می شود.

Xubuntu 11.10

Xubuntu 11.10 Oneiric Ocelot

Xubuntu 11.10 در 13 اکتبر 2011  (همان روزی که اوبونتو 11.10 منتشر شد) انتشار یافت.

در این نسخه gThumb به نمایشگر سازمان‌دهنده تصویر جدید تبدیل شد، Leafpad جایگزین Mousepad به عنوان ویرایشگر متن پیش‌فرض شد و LightDM به عنوان مدیر ورود به سیستم معرفی شد.

Xubuntu 12.04 LTS

Xubuntu 12.04 Precise Pangolin

Xubuntu 12.04 در 26 آوریل 2012 منتشر شد. این نسخه پشتیبانی طولانی مدت داشت و به مدت سه سال، تا آوریل 2016 پشتیبانی می شد. این در تضاد با Edubuntu، Kubuntu و Ubuntu 12.04 است، در حالی که نسخه های LTS نیز منتشر شده بودند، همه به مدت پنج سال پشتیبانی می شدند.

Xubuntu 12.04 تغییرات زیادی از جمله برخی از میانبرهای پیش‌فرض را در خود جای داده است که تغییر کرده و موارد جدیدی اضافه شده‌اند، به‌علاوه تغییرات ظاهری زیادی از جمله لوگو و کاغذ دیواری جدید وجود دارد. رفع‌هایی برای تم‌های Greybird، Ubiquity، Plymouth، LightDM و Terminal ارائه شد.

این نسخه با نسخه 3.2.14 هسته لینوکس ارسال شد. Pavucontrol برای جایگزینی xfce4-mixer معرفی شد؛ زیرا از PulseAudio پشتیبانی نمی کرد و از ویرایشگر منوی Alacarte به طور پیش فرض استفاده می شد.

حداقل سیستم مورد نیاز برای این نسخه 512 مگابایت رم، 5 گیگابایت فضای هارد دیسک، و یک کارت گرافیک و مانیتور با حداقل وضوح 800×600 پیکسل بود.

Whisker Menu، یک راه‌انداز برنامه جدید برای زوبونتو، از طریق یک بایگانی بسته شخصی برای زوبونتو 12.04 LTS معرفی شد. این یک گزینه محبوب بود و بعداً به راه‌انداز پیش‌فرض در زوبونتو 14.04 LTS تبدیل شد.

Xubuntu 12.10

Xubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Xubuntu 12.10 در 18 اکتبر 2012 منتشر شد. این نسخه استفاده از Xfce 4.10 و همچنین نسخه های جدید Catfish، Parole، LightDM، Greybird و نمایش اسلاید Ubiquity را معرفی کرد. منوی برنامه دوباره سازماندهی شد و راه‌اندازهای مربوط به تنظیمات به مدیر تنظیمات منتقل شدند. این نسخه همچنین شامل والپیپر دسکتاپ جدید، ظاهری جدید به مستندات و اسناد آفلاین کاملاً بازنویسی شده بود. در سیستم های 32 بیتی، سخت افزاری که PAE را پشتیبانی می کند، نیز مورد نیاز است.

Xubuntu 12.10 شامل هسته لینوکس 3.5.5، Python 3.2 و OpenJDK7 به عنوان پیاده سازی پیش فرض جاوا است.

حداقل سیستم مورد نیاز برای این نسخه از زوبونتو، 512 مگابایت حافظه سیستم (RAM)، 5 گیگابایت فضای دیسک و یک کارت گرافیک و مانیتور با حداقل وضوح 800×600 پیکسل است.

Xubuntu 13.04

Xubuntu 13.04 Raring Ringtail

Xubuntu 13.04 در 25 آوریل 2013 منتشر شد. این نسخه به عنوان یک نسخه تعمیر و نگهداری در نظر گرفته شده بود.

این توزیع شامل اسناد به روز شده، یک نسخه جدید از Catfish (0.6.1)، به روز رسانی های تم Greybird، GIMP و Gnumeric دوباره معرفی شد، یک نسخه جدید از Parole (0.5.0) و اینکه پارتیشن های تکراری دیگر روی دسکتاپ یا در صفحه نمایش نشان داده نمی شوند.

Xubuntu 13.10

Xubuntu 13.10 Saucy Salamander

Xubuntu 13.10 در 17 اکتبر 2013 منتشر شد. این نسخه شامل پیشرفت هایی نسبت به نسخه قبلی بود، برای مثال یک ابزار تم رنگی جدید و gtk-theme-config به عنوان پیش فرض اضافه شد. این نسخه همچنین شامل والپیپر جدید، تم های جدید GTK+، با پشتیبانی از Gtk3.10 و استقبال کننده LightDM بود. در این توزیع اسناد رسمی زوبونتو نیز به روز شد.

Xubuntu 14.04 LTS

Xubuntu 14.04 LTS Trusty Tahr

Xubuntu 14.04 LTS در 17 آوریل 2014 منتشر شد و به عنوان یک LTS، سه سال پشتیبانی داشت. Xfdesktop 4.11، ویرایشگر پروفایل کاربری Mugshot، ویرایشگر منوی MenuLibre به جای Alacarte و قفل صفحه Light-locker جایگزین Xscreensaver است.

منوی Whisker به عنوان منوی پیش‌فرض راه‌اندازی برنامه معرفی شد که قبلاً یک گزینه بایگانی بسته شخصی بود که در زوبونتو 12.04 LTS معرفی شده بود. جایگزین سیستم منوی پیش‌فرض قبلی شد. Xfdesktop همچنین از تصاویر پس زمینه مختلف در هر فضای کاری پشتیبانی می کند.

Xubuntu 14.10

Xubuntu 14.10 Utopic Unicorn

Xubuntu 14.10 در 23 اکتبر 2014 منتشر شد. این نسخه دارای ویژگی های بسیار کمی بود. پلاگین جدید Xfce Power Manager به پنل اضافه شد و موارد موجود در گفتگوی alt-tab جدید را می‌توان با ماوس کلیک کرد. برای نشان دادن سفارشی‌سازی سیستم‌عامل، 14.10 دارای رنگ‌های برجسته صورتی بود، چیزی که در صورت تمایل کاربران می‌توانند به راحتی آن را تغییر دهند.

Xubuntu 15.04

Xubuntu 15.04 Vivid Vervet

Xubuntu 15.04 در 23 آوریل 2015 منتشر شد. این نسخه دارای Xfce 4.12 بود و شامل طرح‌های رنگی جدیدی بود که ورودی‌های منوی مدیریت فایل (تنظیمات) اضافی حذف شدند. در غیر این صورت، این نسخه عمدتاً یک نسخه رفع اشکال و نسخه ارتقاء بسته، با تغییرات بسیار کمی بود.

ماریوس نستور از Softpedia خاطرنشان کرد: بزرگترین ویژگی توزیع جدید زوبونتو 15.04 ادغام محیط دسکتاپ Xfce 4.12 است. از دیگر نکات برجسته می توان به طرح های رنگی جدید و به روز شده زوبونتو Light و Dark در برنامه های Mousepad و Terminal اشاره کرد. اما اکنون به طور پیش‌فرض از تم زوبونتو Light استفاده می‌کند. علاوه بر این، توزیع جدیدتر ظاهر بهتری را برای برنامه‌های Qt ارائه می‌کند که به طور پیش‌فرض با استفاده از تم GTK+ زوبونتو کار می‌کند و redun را حذف می‌کند.

Xubuntu 15.10

Xubuntu 15.10 Wily Werewolf

Xubuntu 15.10 در 22 اکتبر 2015 منتشر شد.

این نسخه نسبت به 15.04 تنها تغییرات اندکی داشت. این سوئیچ پانل Xfce4 برای پشتیبان گیری و بازیابی پانل ها، شامل پنج طرح بندی پنل از پیش تعیین شده است. از نمادهای دسترس‌پذیری Greybird برای مدیر پنجره استفاده شد. Gnumeric و Abiword با LibreOffice Calc و LibreOffice Writer جایگزین شدند و یک تم پیش‌فرض LibreOffice، به سبک libreoffice-elementary، ارائه شد.

Joey Sneddon از OMG Ubuntu توضیح داد که زوبونتو 15.10 تنها مجموعه ای از تغییرات را در خود جای داده است.

Xubuntu 16.04 LTS

Xubuntu 16.04 LTS Xenial Xerus

Xubuntu 16.04 که در 21 آوریل 2016 منتشر شد، یک نسخه LTS است که به مدت سه سال تا آوریل 2019 پشتیبانی می شود.

این نسخه دارای چند ویژگی جدید است. این شامل یک بسته جدید از تصاویر پس زمینه و جایگزینی مرکز نرم افزار اوبونتو با نرم افزار Gnome بود، مانند Ubuntu 16.04 LTS.

Xubuntu 16.10

Xubuntu 16.10 Yakkety Yak

Xubuntu 16.10 در 13 اکتبر 2016 منتشر شد. این نسخه از زوبونتو ویژگی های بسیار کمی را معرفی کرد. در اطلاعیه انتشار رسمی آمده است: این نسخه از تاریخ 16.04 آوریل تغییر چندانی نداشته است، با این حال کارهای زیادی برای تامین زوبونتو با بسته های Xfce ساخته شده با GTK3 انجام شده است، از جمله انتقال بسیاری از پلاگین ها و Xfce Terminal به GTK3.

Joey Sneddon منتقد OMG Ubuntu خاطرنشان کرد، “Xubuntu 16.10 فقط دارای یک نسخه ثبت تغییرات متوسط ​​(بیش از) نسخه LTS آوریل خود است.

Xubuntu 17.04

Xubuntu 17.04 Zesty Zapus

Xubuntu 17.04 در 13 آوریل 2017 منتشر شد. Joey Sneddon از OMG Ubuntu اشاره کرد که این نسخه عمدتاً فقط رفع اشکال است و ویژگی‌های جدید کمی دارد.

Xubuntu 17.10

Xubuntu 17.10 Artful Aardvark

Xubuntu 17.10 در 19 اکتبر 2017 منتشر شد.

این نسخه فقط شامل تغییرات جزئی از جمله نمایشگر فونت GNOME است که به طور پیش‌فرض گنجانده شده است و اینکه تزئینات سمت کلاینت فضای کمتری را در تم Greybird GTK+ مصرف می‌کنند.

Distrowatch اشاره کرد که زوبونتو 17.10، شامل پیشرفت های قابل توجهی برای پخش سریع ویدئو در کارت‌های ویدئویی اینتل است. این توزیع همچنین شامل پشتیبانی از چاپ بدون درایور می‌شود و به طور پیش‌فرض شامل نمایشگر فونت GNOME است.

Joey Sneddon منتقد OMG Ubuntu در مورد این نسخه گفت: Xubuntu 17.10 یک نسخه تکراری دیگر است که فقط تغییرات مختصری دارد.

زوبونتو چیست

Xubuntu 18.04 LTS

Xubuntu 18.04 LTS Bionic Beaver

Xubuntu 18.04 یک نسخه پشتیبانی طولانی مدت است که در 26 آوریل 2018 منتشر شد. در این نسخه، با حذف پیکربندی تم GTK، تم Greybird GTK+ به نسخه 3.22.8 ارتقا یافت که شامل پشتیبانی HiDPI، سبک های Google Chrome GTK+ 3 و یک تم جدید تاریک می شود. Sound Indicator با پلاگین Xfce PulseAudio جایگزین شد. در این نسخه پلاگین جدیدی به نام xfce4-notifyd برای پنل معرفی شد. همچنین Evince با Atril، GNOME File Roller توسط Engrampa، و GNOME Calculator توسط MATE Calculator جایگزین شد.

سیستم مورد نیاز توصیه شده برای این نسخه حداقل 1 گیگابایت رم و حداقل 20 گیگابایت فضای خالی هارد دیسک است.

Xubuntu 18.10

Xubuntu 18.10 در 18 اکتبر 2018 منتشر شد. این نسخه شامل اجزای Xfce در نسخه 4.13 است به عنوان پروژه به سمت دسکتاپ فقط Gtk+3، Xfce Icon Theme 0.13، Greybird 3.22.9 حرکت می کند که ظاهر مدیر پنجره را بهبود می بخشد، یک تصویر زمینه بنفش جدید.

سیستم مورد نیاز توصیه شده برای این نسخه حداقل 1 گیگابایت رم و حداقل 20 گیگابایت فضای خالی هارد دیسک باقی مانده است.

Xubuntu 19.04

Xubuntu 19.04 Disco Dingo

Xubuntu 19.04 در 18 آوریل 2019 منتشر شد. با شروع با این نسخه، زوبونتو دیگر ISOهای 32 بیتی را ارائه نکرد.

در این نسخه، برنامه های پیش فرض جدیدی مانند GIMP، LibreOffice Impress گنجانده شد. LibreOffice Draw و AptURL، و Orage حذف شدند.

این نسخه عمدتاً یک نسخه رفع اشکال با تغییرات اندک بود، اما همچنین شامل ابزارهای جدید اسکرین شات و مؤلفه های به روز شده Xfce 4.13، با استفاده از مؤلفه های شاخه توسعه برای Xfce 4.14 بود.

Xubuntu 19.10

Xubuntu 19.10 Eoan Ermine

این نسخه استاندارد آخرین نسخه قبل از نسخه بعدی LTS بود و در 17 اکتبر 2019 وارد شد.

این نسخه شامل Xfce 4.14 بود که در آگوست 2019 پس از تقریباً چهار سال و نیم توسعه کار تکمیل شد. تغییرات دیگر عبارتند از Xfce Screensaver جایگزین Light Locker برای قفل صفحه، میانبرهای جدید صفحه کلید دسکتاپ، سیستم فایل ZFS و مدیریت حجم منطقی که به صورت آزمایشی برای root گنجانده شده است.

Xubuntu 20.04 LTS

Xubuntu 20.04 LTS Focal Fossa

این نسخه یک نسخه پشتیبانی طولانی مدت است و در 23 آوریل 2020 منتشر شد. زوبونتو 20.04.1 LTS در 6 اوت 2020 منتشر شد.

همانند نسخه‌های LTS، این نسخه نیز ویژگی‌های بسیار کمی را معرفی کرد. یک تم پنجره با رنگ تیره جدید، تیره خاکستری، و همچنین شش طرح جدید کاغذ دیواری ارسال شده توسط جامعه گنجانده شد. برنامه های apt-offline و pidgin-libnotify گنجانده نشدند و پشتیبانی Python 2 حذف شد.

Xubuntu 20.10

Xubuntu 20.10 Groovy Gorilla

این نسخه در 22 اکتبر 2020 منتشر شد.

توسعه دهندگان زوبونتو پایه کد خود را برای این نسخه به GitHub منتقل کردند و در غیر این صورت هیچ تغییری نسبت به زوبونتو 20.04 LTS وجود نداشت.

در 23 اکتبر 2020، مرورگر Sarvottam Kumar از FOSS Bytes در مورد این نسخه اشاره کرد، از بین همه نسخه های اوبونتو، به نظر می رسد زوبونتو 20.10 کمترین نسخه به روز شده را داشته باشد که حاوی همان محیط دسکتاپ Xfce 4.14 مانند زوبونتو 20.04 طولانی مدت است. دلیل این موضوع آن است که نسخه دیگر Xfce 4.16 هنوز در دست توسعه است و اولین پیش‌نمایش آن در ماه گذشته منتشر شد.

Xubuntu 21.04

Xubuntu 21.04 Hirsute Hippo

Xubuntu 21.04 یک نسخه استاندارد است که در 22 آوریل 2021 ساخته شده است.

این نسخه Xfce 4.16 را معرفی کرد که به طور انحصاری از GTK3 استفاده می کند. یک گزینه حداقل نصب جدید در دسترس بود. همچنین شامل دو برنامه جدید است: مشتری HexChat IRC و مدیر بسته Synaptic و همچنین برخی تغییرات کلی رابط کاربری.

Xubuntu 21.10

Xubuntu 21.10 Impish Indri

Xubuntu 21.10 یک نسخه استاندارد است و در 14 اکتبر 2021 منتشر شد. این نسخه شامل افزودن GNOME Disk Analyzer، GNO بود.

ME Disk Utility و نرم افزار پخش رسانه Rhythmbox.

در بررسی در Softpedia، ولادیمیر چیوبیکا گنجاندن انتخاب جدید برنامه‌ها در زوبونتو 21.10 را ستود.

Xubuntu 22.04 LTS

Xubuntu 22.04 LTS Jammy Jellyfish

این نسخه پشتیبانی طولانی مدت در 21 آوریل 2022 ساخته شد و به مدت سه سال تا آوریل 2025 پشتیبانی خواهد شد. این نسخه از Xfce 4.16 و جعبه ابزار GTK 3.24.33 استفاده می کند. برنامه های به روز شده شامل افزودن املای صحیح به ویرایشگر متن Mousepad همراه با پشتیبان گیری از جلسه و بازیابی است. نمایشگر تصویر Ristretto اکنون پشتیبانی از تصاویر کوچک را بهبود بخشیده است، همراه با بهبود عملکرد و نسخه جدید افزونه منوی Whisker گزینه‌های سفارشی‌سازی جدید با اولویت‌ها و کلاس‌های CSS را برای توسعه تم اضافه می‌کند.

زوبونتو چیست

سخن آخر

در این مقاله در مورد توزیع زوبونتو صحبت کردیم و نسخه های مختلف آن را بررسی کردیم. توزیع های لینوکس همیشه گزینه محبوبی برای استفاده در سرور مجازی و سرور اختصاصی بوده اند و به همین دلیل ما پلن های مختلف سرور مجازی لینوکسی را از 18 لوکیشن مختلف، برای شما فراهم کرده ایم.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان به شما پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

بله زوبونتو یک نسخه بر پایه اوبونتو است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید