شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-MFT

MFT چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

انتقال فایل مدیریت شده (managed file transfer) با مخفف MFT، یک روش کارآمد و امن برای تبادل داده ها در فضای شبکه است که به خاطر بهره مندی از قابلیت ها و تکنولوژی های ارتباطی قدرتمند، به یک جایگزین عالی برای پروتکل های ناامنی مثل FTP و HTTP تبدیل شده است.

Managed file transfer با مخفف MFT، یک پلتفرم ارتباطی است که سازمان ها به کمک آن می توانند داده های الکترونیکی خود را به طور قابل اعتماد و امن با سیستم های داخلی و خارجی مبادله کنند. بهره مندی از قابلیت های مدیریتی متنوع و پشتیبانی از انواع پروتکل های امنیتی (مانند SFTP و FTPS) از برتری های برجسته این فناوری هستند.

با اینکه جهش های مختلف پروتکل FTP مثل SFTP امنیت انتقالات فایل و داده ها را ارتقا می دهند ولی MFT علاوه بر امنیت، روی جنبه های مختلفی هم تمرکز دارد که موارد زیر چند نمونه از آنها هستند:

  • پشتیبانی از انواع پروتکل های انتقال فایل مثل PeSIT ،FTP/S ،FTP ،SFTP ،SCP و HTTPS
  • خودکارسازی تسک ها و فرآیندهای تجاری
  • ارائه گزارشات مفید در مورد روند ارسال یا دریافت فایل ها
  • ارائه گزینه هایی مثل «تلاش مجدد» و «ازسرگیری» برای اطمینان از تحویل موفقیت‌آمیز فایل‌ ها
  • حفظ یکپارچگی فایل های ارسالی/دریافتی
  • قابلیت هشداردهی هنگام بروز مشکل در پروسه آپلود یا دانلود فایل ها
  • تعریف فایل ها در یک workflow برای انجام عملیاتی مثل مسیریابی بر اساس نام فایل، کپی در یک آرشیو، رمزگشایی با PGP و …

حتی اگر قصد انتقال فایل بین سیستم و سرور مجازی خود را دارید، با خیال راحت می توانید به MFT اعتماد کنید و از امکانات امن و قدرتمند آن برای بهبود کارایی تسک های موردنظر خود بهره ببرید.

قابلیت های برجسته پروتکل MFT

اضافه شدن پیشوند Managed به ابتدای پروتکل انتقال فایل، حاصل قابلیت ها و ویژگی هایی است که باعث شده اند MFT به عنوان یک ابزار پیشرفته برای مدیریت انتقال فایل شناخته شود و اکنون وقت آن است که قابلیت هایی که باعث ارتقا کارایی این فناوری می شوند را بررسی کنیم:

بهبود امنیت انتقال فایل

ارسال داده ها از طریق اینترنت باعث می شود که داده ها به طور مداوم در معرض خطر دسترسی غیرمجاز یا سرقت قرار بگیرند. به همین دلیل است که سازمان ها و شرکت هایی که با داده ها و فایل های حساس سروکار دارند، همیشه فاکتور امنیت را در اولویت قرار می دهند.

استراتژی MFT با استفاده از راهکارهایی مثل نظارت وضعیت شبکه به صورت real-time، سیاست های اعتبارسنجی، کنترل امنیت داده ها در حین انتقال یا توقف، رمزگذاری داده ها از طریق استانداردهایی مثل OpenPGP و AES و احراز هویت برای تایید ارتباطات، امنیت فایل های انتقالی را تضمین می کند.

اتوماسیون فرآیند انتقال فایل

اگر به فکر ارتقا کیفیت و زمان اجرای تسک های ساده و تکراری هستید، MFT گزینه خوبی برای شماست. این روش انتقال با پشتیبانی از قابلیت خودکارسازی و زمان بندی تسک های انتقال فایل، این امکان را به شما می دهد که بدون نیاز به دخالت انسانی، پروسه انتقال فایل ها را طبق برنامه های از پیش تعیین شده جلو ببرید و دقت انتقال داده ها را به طور قابل توجهی ارتقا دهید.

گزارش دهی در مورد انتقالات

با استفاده از روش MFT می توانید دادها و فایل هایی که در حال انتقال هستند را ردیابی کنید و از موفقیت آمیز بودن/نبودن انتقالات باخبر شوید.

گزارشات این پروتکل با استفاده یک داشبورد مرکزی ارائه می شوند و شما با استفاده از این گزارشات می توانید پروسه انتقال فایل های ورودی/خروجی، تعداد کاربران، توان عملیاتی و جریان داده ها را بررسی کنید و از آنها برای حل سریع مشکلات بهره ببرید.

پشتیبانی از ویژگی Non-repudiation

Non-repudiation یا عدم انکار یکی از ویژگی های امنیتی مهم است که برای تایید هویت فرستنده – گیرنده و تضمین عدم تغییر فایل در حین انتقال ضروری است. این ویژگی با روش های مختلفی قابل اجرا است که MFT برای این کار از مکانیزم های امضای دیجیتالی، Certificate Authorities یا CA و ماژول های امنیتی استفاده می کند. 

اعمال امضای دیجیتالی روی فایل ها یا داده های ارسالی به تایید هویت فرستنده و صحت اطلاعات انتقالی کمک می کند. این امضاها بر اساس کلیدهای خصوصی و عمومی کار می کنند و توسط فرستنده ایجاد و توسط گیرنده تایید می شوند.

قابلیت CA هم برای اعتبارسنجی کلید عمومی فرستنده استفاده می شود. همچنین به کمک آن می توان بررسی کرد که هر دو طرف از مجوزهای لازم برای ارسال/دریافت فایل برخوردار هستند یا نه.

MFT چگونه کار می کند؟

در حالت کلی می توان روند کار MFT را به ۳ مرحله اصلی تقسیم بندی کرد:

مرحله ۱. ارسال فایل اصلی

برای شروع کار با این ابزار نیاز به یک نرم افزار یا افزونه دارید که به طور خاص برای پیاده سازی استراتژی MFT توسعه یافته اند. GoAnywhere و MOVEit از محبوب ترین ابزارهای انتقال امن فایل هستند که می توانید از آنها کمک بگیرید.

پس ابتدا باید فایل را از طریق این ابزارها ارسال کنید و برای این کار می توانید سیستم را طوری تنظیم کنید که فایل به طور خودکار ارسال شود یا اینکه یک فولدر اختصاصی ایجاد کنید کاربر یا مشتری به آن دسترسی پیدا کند.

مرحله ۲. رمزگذاری فایل با MFT

بعد از ارسال یا آپلود فایل، نوبت به رمزگذاری فایل یا داده ها از طریق MFT می رسد.

شما می توانید به طور کامل از محرمانگی داده ها و فایل های ارسالی مطمئن باشید چون MFT داده ها را با روش AES یا Open PGP رمزگذاری می کند و محتوای اصلی را تحت قالب یک سری کاراکتر تصادفی و بی معنی منتقل می کند تا برای کاربران غیرمجاز قابل شناسایی نباشد.

حتی راه حل های MFT این امکان را به شما می‌دهند که فایل‌ها را قبل از ارسال فشرده کنید تا با کاهش حجم آنها در مصرف پهنای باند صرفه جویی کنید.

مرحله ۳. تحویل و رمزگشایی فایل

بعد از اینکه فایل ارسالی از یک سری مراحل امنیتی عبور کرد، گیرنده موردنظر فایل را از طریق نرم افزار MFT تحویل می گیرد و در صورت نیاز، آن را با استفاده از همان نرم افزار رمزگشایی و ترجمه می کند.

کلیک کنید  چگونه مشکل اتصال به اینترنت در ویندوز 10/11 را حل کنیم؟

بررسی گزارشات، ردیابی اطلاعات حساس، بررسی روند ارسال فایل، موفقیت آمیز یا ناموفق بودن ارسال فایل و بررسی یکپارچگی فایل ارسالی از جمله کارهایی هستند که می توانید موقع استفاده از استراتژی MFT انجام دهید. 

کاربردهای اصلی روش MFT

تا اینجا وظیفه اصلی MFT یعنی انتقال امن فایل ها برای شما آشکار شده است ولی به غیر از این مورد، MFT کاربردهای دیگری هم دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبان گیری از داده ها و فایل های سازمانی و بازیابی آنها 
  • همگام سازی اطلاعات بین سیستم ها و بخش های مختلف سازمان ها
  • انتقال فایل های حجیم به صورت امن و مطمئن
  • انتقال فایل به صورت B2B
  • تقسیم کارها و تسهیل همکاری بین افراد و بخش های مختلف سازمان
  • اشتراک گذاری اطلاعات و فایل ها با مشتریان به صورت کاملاً امن و قابل اعتماد
  • مدیریت و کنترل امنیت داده ها با راهکارهایی مثل محدود کردن دسترسی به فایل ها
  • انتقال فایل بین برنامه ها به صورت A2A

تفاوت MFT با پروتکل های FTPS ،SFTP ،FTP و HTTPS

FTP، از اولین پروتکل های انتقال فایل است که تقریباً از سال ۱۹۷۰ رواج پیدا کرد. برای استفاده از این پروتکل، ابتدا باید یکی از کلاینت های FTP را دانلود کنید و سپس از طریق آنها شروع به انتقال فایل ها کنید.

این روش در کنار کارایی و سرعت بالا، از معایبی هم برخوردار است که عدم رمزگذاری داده ها از مهم ترین آنهاست و به این دلیل، اطلاعات حساس در معرض خطر دسترسی غیرمجاز و هک قرار دارند.

اینجاست که نسخه های جدید FTP برای ارتقا امنیت انتقال فایل وارد عمل می شود.

SFTP یکی از این نسخه ها است که برای رمزگذاری اطلاعات و پروسه انتقال فایل از SSH (Secure Shell) استفاده می کند. این پروتکل برای رمزگذاری و احراز هویت فایل از کلید های رمزگذاری (کلیدهای SSH) یا ترکیب نام کاربری/رمز عبور استفاده می کند.

FTPS یکی دیگر از نسخه های پروتکل انتقال فایل است که برای رمزگذاری داده ها و اطلاعات از یک لایه امنیتی اضافی تحت عنوان لایه SSL/TLS بهره می گیرد.

HTTPS هم برای ارتقا امنیت و ارتباطات اینترنتی از گواهینامه SSL/TLS استفاده می کند با این تفاوت که این پروتکل برای انتقال اطلاعات از طریق وب و رمزگذاری اتصالات بین کلاینت و سرورها استفاده می شود.

و اما نوبت به MFT می رسد.

MFT یک پروتکل نیست. بلکه راهکاری است که می توان از آن برای مدیریت انتقال فایل ها استفاده کرد. درواقع، این فناوری از انواع پروتکل های انتقال فایل پشتیبانی می کند و با ارائه انواع قابلیت ها، ویژگی ها و ابزاری مدیریتی، این امکان را به سازمان ها می دهد که علاوه بر حفظ امنیت انتقال فایل ها، قادر به خودکار سازی فرآیندها، نظارت روند انتقال فایل ها و مدیریت محدودیت ها و دسترسی ها هم باشند. 

مزایا و معایب استراتژی انتقال فایل مدیریت شده

مزایامعایب
پشتیبانی از انواع پروتکل های مبتنی بر اینترنت مثل SFTP و HTTP/Sهزینه پیاده سازی بالا
مقیاس پذیری بالا و سازگاری با تغییرات و نیازهای جدیدپیچیدگی پیکربندی و مدیریت به خاطر ویژگی های پیشرفته
امکان سفارشی سازی تنظیمات و محدودیت هاافزایش زمان انتقال فایل ها به خاطر مراحل رمزگذاری و اعتبارسنجی اضافی
خودکارسازی تسک ها و فرآیندهانیاز به تلاش و دقت بیشتر برای اعمال تنظیمات لازم برای سازگاری با استانداردهای خاص
رمزگذاری و فشرده سازی فایل های ارسالینیازمند به سرویس ها و نرم افزارهای خارجی
امکان مدیریت پهنای باند و اولویت های در سطوح مختلف
استفاده از تکنیک های امضای دیجیتالی برای تایید درخواست ها
ارتقا سرعت و بهره وری پروسه انتقال فایل ها
امکان مدیریت و نظارت فرآیندها از یک نقطه مرکزی
کنترل دسترسی به فایل ها و داده ها

بهترین ابزارهای انتقال فایل مدیریت شده (MFT)

اکثر سازمان ها برای صرفه جویی در زمان، بودجه و منابع از ابزارهای MFT استفاده می کنند و اگر شما هم تمایل به این کار دارید، حتماً باید با بهترین ابزارهای MFT آشنا شوید.

* قبل از انتخاب ابزار ایده آل خود، بهتر است فاکتورهایی مثل استفاده راحت، امنیت، پشتیبانی از انواع فایل ها، خودکارسازی گردش کار و ارائه یک دید شفاف و واضح از روند انتقال فایل را در نظر بگیرید و ابزارها را بر اساس این فاکتورها مقایسه کنید.

۱. GoAnywhere

goanywhere برای کار با MFT

  • پشتیبانی از FTP ،FTPS ،SFTP ،HTTP ،HTTPS ،PeSIT ،AS2 ،AS3 و AS4
  • پشتیبانی از انواع سیستم عامل ها، پایگاه ها داده ها و معماری ها
  • برخورداری از موتور اتوماسیون قدرتمند
  • رمزگذاری داده ها با تکنیک AES 256 FIP140-2
  • ثبت گزارشات با قابلیت تشخیص تغییرات و دستکاری های غیرمجاز
  • ارائه رابط گرافیکی وب برای مدیریت 
  • برخورداری از ویژگی های امنیتی قوی
  • راه حل دروازه پراکسی معکوس (Reverse) و رو به جلو (Forward)
  • ارائه REST API 

داکیومنتیشن ضعیف و زمان بر بودن پروسه یادگیری ویژگی ها و قابلیت های GoAnywhere

۲. MOVEit

MOVEit

  • پشتیبانی از پروتکل های FTP ،FTPS ،SFTP ،HTTP ،HTTPS ،AS1 ،AS2 و AS3
  • رمزگذاری داده ها با تکنیک AES 256 FIP140-2
  • پشتیبانی از Azure Blobs برای ذخیره فایل، Azure AD برای احراز هویت و Azure SQL به عنوان پایگاه داده
  • راه حل دروازه پراکسی معکوس (Reverse)
  • تمرکز قوی بر روی میزبانی ابری و SaaS
  • ارائه رابط وب برای ادمین
  • افزایش امنیت پیام ها یا پیوست های ارسالی
  • ثبت گزارشات با قابلیت تشخیص تغییرات و دستکاری های غیرمجاز
  • ارائه REST API

عدم پشتیبانی از اتوماسیون در برخی از محیط ها

۳. Axway

ابزار Axway

  • پشتیبانی از پروتکل های FTP ،FTPS ،HTTP ،HTTPS ،SSH ،AS2 و PeSIT
  • ارائه رابط مبتنی بر وب برای اشتراک گذاری فایل
  • رمزگذاری اتصالات و انتقالات با گواهی FIPS 140-2
  • مسیریابی، زمان بندی و هدایت فایل ها به صورت پیشرفته
  • ارائه قابلیت های تحلیل تجاری 
  • امکان ادغام با سیستم های اداری و گزارش دهی در برنامه شخص ثالث
  • بهره مندی از یک ماژول گزارش دهی مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه اعلان های خودکار
  • ارائه REST API

عدم ارائه گزارش های مربوط به تطابق یا عدم تطابق با استانداردهای PCI DSS

۴. Thru 

ابزار Thru

  • پشتیبانی از پروتکل های SFTP ،FTPS و HTTPS
  • قابل ادغام و یکپارچه سازی با سرویس ها و اپلیکیشن های کسب و کار
  • قابلیت دسترسی بالا
  • مقیاس پذیری بالا
  • پشتیبانی از رابط های ابری (Amazon S3 ،Azure و SharePoint)
  • بدون محدودیت اندازه یا نوع فایل

ویژگی های محدود برای پردازش فایل و اتوماسیون

سخن آخر

فناوری MFT یک راهکار جامع و پیشرفته برای مدیریت انتقال فایل ها در فضای شبکه است که با استفاده از آن می توان علاوه بر انتقال فایل ها، روی جنبه های دیگری مثل افزایش امنیت، اتوماسیون فرآیندها، گزارش گیری و نظارت پروسه انتقال فایل تمرکز کرد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید