شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

manjaro-linux-distro
دسته بندی : آموزش لینوکس

مانجارو لینوکس چیست؟ 8 دلیل استفاده از Manjaro

4/5 - (1 امتیاز)

همانطور که می دانید توزیع های متفاوتی از لینوکس وجود دارند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. شاید اسم توزیع هایی مثل اوبونتو و دبیان را بیشتر از همه شنیده اید ولی توزیع مانجارو لینوکس هم جزو توزیع های محبوب است.

مانجارو (Manjaro) از محبوب ترین توزیع های مبتنی بر arch است که با اضافه کردن رابط گرافیکی قوی به توزیع آرچ و اضافه کردن امکانات جدید به جایگاه ویژه ای رسیده است.

مانجارو لینوکس به عنوان یک توزیع مبتنی بر Arch linux از قابلیت ها و رابط گرافیکی بی نظیری برخوردار است و همین باعث شده است که دشواری هایی که کاربران آرچ با آن روبرو بودند، به یکباره حل شود.

آشنایی با ویژگی ها و کاربرد این توزیع مدرن و همه کاره به شما کمک می کند که در صورت نیاز انتخاب ایده الی برای کاربرد خاص خود انجام دهید.

مانجارو لینوکس چیست؟

manjaro چیست

Manjaro به عنوان یک توزیع مبتنی بر آرچ لینوکس از لحاظ گرافیکی و پیکربندی نسبت به آرچ پیشرفته تر است و کاربرپسندی که آرچ از کاربران محروم کرده بود، مانجارو لینوکس به آنها هدیه داد. این توزیع، در سال 2011 منتشر شد و از آن موقع تا حالا به ابزارها و بسته های پیشرفته ای مجهز شده است و مرتباً به روزرسانی می شود.

این نسخه علاوه بر پشتیبانی از تمام مزایای آرچ لینوکس، بیشتر روی کاربرپسندی و دسترسی ارائه می دهد تا کاربران مبتدی هم موقع کار با آن احساس راحتی داشته باشند. همچنین، پشتیبانی از Xfce، Gnome و KDE به عنوان محیط دسکتاپ باعث شده است که محیط آشنا و جذابی برای کاربر ارائه شود.

این سیستم عامل تنوع بالایی در ارائه اپلیکیشن های پیش فرض دارد و کلاً قصد دارد که خارج از چارچوب کار کند. پس با این اوصاف، کاربران و مخصوصاً برنامه نویسانی که به خاطر محدودیت های گرافیکی و دسترسی آرچ کمی به مشکل برخورده بودند، به خاطر مزایایی مثل به روزرسانی به حالت رولینگ و بدون نیاز به ارتقا دستی کاربر، دسترسی به ابزارهای عالی و پکیج های جامعی از نرم افزارها، با استفاده از توزیع مانجارو لینوکس می توانند شروع بهتر و البته باکیفیت تری برای خود رقم بزنند.

اگر دوست دارید به اطلاعات مهمی در مورد سایر توزیع های لینوکس دست پیدا کنید تا با مقایسه ویژگی های آن، تصمیم گیری در مورد توزیع مناسب برای شما راحت تر باشد، مقاله “معرفی لیست کامل توزیع های لینوکس” می تواند به شما کمک کند.

مانجارو لینوکس به عنوان یک جایگزین رایگان برای ویندوز و macOS، چندین نسخه مختلف برای دانلود و نصب دارد که در وبسایت رسمی Manjaro در دسترس هستند. علاوه بر این، کاربران در مورد اینکه کدام نسخه برای آنها مناسب است دچار سردرگرمی هستند پس بررسی نسخه های مختلف ای توزیع خالی از لطف نیست.

نسخه های رسمی توزیع مانجارو بر اساس نوع محیط دسکتاپ:

  • Xfce
  • KDE Plasma
  • GNOME

نسخه های غیررسمی: Awesome، Bspwm، Budgie، i3، LXDE، LXQt، MATE و Openbox.

ویژگی های توزیع مانجارو

مانجارو از دو نوع نصب کننده CLI و گرافیکی پشتیبانی می کند. مدل انتشار رولینگ یکی دیگر از ویژگی های مهم این توزیع است و به معنی این است که کاربر برای برای به روز نگه داشتن نیازی به ارتقا/نصب مجدد کل سیستم به صورت دستی ندارد.

مدیریت بسته این توزیع از طریق ترمینال توسط Pacman انجام می شود در حالی که فقط به این گزینه محدود نمی شود و امکان نصب و مدیریت بسته به صورت گرافیکی و با استفاده از ابزار Pamac هم قابل انجام است. repository های توزیع Manjaro با یک ابزار مخصوص به اسم BoxIt مدیریت می شوند که مثل Git طراحی شده است.

این توزیع به خاطر بهره مندی از یک مدیر تنظیمات رابط کاربری گرافیکی به کاربر کمک می کند که گزینه هایی مثل زبان، درایورها و نسخه کرنل را به سادگی پیکربندی کند. Manjaro Architect به عنوان یک نصب کننده CLI امکان ایجاد این تغییرات و پیکربندی ها را در پروسه نصب فراهم می کند.

البته، آشنایی با دلایل استفاده از Manjaro هم باعث آشنایی بیشتر با ویژگی های اصلی این توزیع می شود:

8 دلیل برای استفاده از مانجارو لینوکس

ویژگی های توزیع مانجارو

1. پشتیبانی سخت افزاری عالی

هنگام نصب لینوکس، امکان وقوع مشکل در برخی از سخت افزارها باعث نگرانی کاربران می شود. اما با استفاده از Manjaro لازم نیست که نگران چنین مسائلی باشید و دلیل آن هم این است که این توزیع موقع نصب، سیستم را به طور خودکار اسکن می کند و بعد درایورهای لازم را نصب می کند.

در کل، شما با استفاده از ابزار تشخیص سخت افزار MHWD می توانید هر سخت افزار اضافی را نصب کنید و با قابلیت Auto Install این ابزار تمام درایورهایی که برای سخت افزار موردنظر لازم است را به طور خودکار نصب کنید.

2. مبتنی بر Arch Linux

مانجارو یکی از معدود توزیع هایی است ک نه بر اساس اوبونتو بلکه بر اساس توزیع پیشرفته آرچ ساخته شده است. با این که Arch یک توزیع عالی است ولی نصب و حتی کار کردن با آن کمی سخت است چون رابط گرافیکی ضعیفی دارد و کار کردن با آن نیاز به مهارت و تخصص دارد. اگر علاقمند به Arch هستید ولی دوست دارید که به عنوان یک مبتدی هنگام کار کردن با آن، احساس راحتی بیشتری داشته باشید، Manjaro برای شما مناسب تر است.

این توزیع تمام دردسرهای مربوط به آرچ را از بین می برد و تنها کاری که باید برای نصب آن انجام دهید این است که فایل iso را دانلود کنید و با استفاده از Calamares آن را نصب کنید که این نصب کننده تجربه ای جذاب و مشابه با نصب کننده Ubiquity اوبونتو برای شما رقم خواهد زد.

همچنین، مبتنی بر آرچ بودن هم یک مزیت عالی برای کاربر دارد، آن هم این است که داکیومنتشن جامعی برای یادگیری نحوه استفاده از آن وجود دارد. وجود اطلاعات زیاد در مورد توزیع آرچ باعث می شود که Manjaro هم از انجمن پشتیبانی قدرتمندی برخوردار شود.

3. دسترسی به نرم افزارهای متنوع

Manjaro با مجموعه بزرگی از نرم افزارهای دسکتاپ عرضه می شود که مرورگر فایرفاکس، ایمیل Thunderbird و مجموعه LibreOffice از مهم ترین آنها هستند.

در کل، شما به خاطر نبود PPA بهانه ای برای احساس کمبود در زمینه نرم افزارها ندارید چون تیم این توزیع یک انبار بزرگ نرم افزاری را در اختیار کاربر قرار می دهد و برای اطمینان از پایداری و قابلیت اطمینان از Repository های اختصاصی خود استفاده می کنند. همچنین، سیستم های مانجارو لینوکس فقط با AUR می توانند به Repository های رسمی Arch دسترسی پیدا کنند و راه دیگری برای آن وجود ندارد.

کلیک کنید  اتصال به سرور با WinSCP و دانلود فایل

AUR دارای تعداد زیادی اسکریپت است که توسط کاربران برای نصب برنامه ها ایجاد شده اند و به AUR محدود نمی شوند. تعدادی از برنامه های AUR مستقیماً توسط Github قابل دانلود هستند و یا قبلاً برای اوبونتو بسته بندی شده اند. اسکریپ های AUR می توانند فایل های deb. را طوری تنظیم کنند که در Manjaro قابل نصب باشند.

4. سویچ راحت کرنل ها

سویچ کردن کرنل در توزیع های لینوکسی از جمله کارهایی است که با استفاده از ترمینال انجام می شود. اما کاربران Manjaro این کار را با استفاده از یک اپلیکیشن گرافیکی و چند کلیک ساده انجام می دهند. در واقع، شما با استفاده از این اپلیکیشن نه تنها می توانید کرنل را تغییر دهید، بلکه در نصب تعداد دلخواهی کرنل هم آزاد هستید.

این قابلیت زمانی اهمیت پیدا می کند که به خاطر داشتن یک لپ تاپ قدیمی مجبور به استفاده از یک نسخه کرنل قدیمی سازگار با سیستم خود هستید.

5. کاهش ریسک خرابی سیستم به خاطر بروزرسانی

مانجارو لینوکس یک نسخه متحرک است و بروزرسانی آن به صورت رولینگ انجام می شود. پروسه بروزرسانی این توزیع کمی با توزیع های دیگر مثل فدورا متفاوت است و سرعت دسترسی به بسته های بروزشده سریع تر است.

کاربران Arch که موقع نصب بسته های جدید دچار خرابی سیستم می شدند با Manjaro احساس راحتی بیشتری دارند چون تیم پشتیبان این توزیع قبل از اینکه بسته های جدید را در دسترس قرار دهد، سعی می کند که تست های مختلفی را برای ارزیابی عملکرد آنها انجام دهد. پس با این توزیع دیگر نیازی نیست که نگران عدم سازگاری بروزرسانی ها با تنظیمات سیستم و در نتیجه خطر خرابی به حد زیادی کاهش پیدا می کند.

6. محیط دسکتاپ جذاب

Manjaro به عنوان یک توزیع دسکتاپ گرا، یک نمونه پیشرو در ارائه تجربه تعاملی فوق العاده است. محیط دسکتاپ این توزیع به زیبایی طراحی شده است و این ترجیح شماست که با انتخاب KDE، Xfce، GNOME، Cinnamon یا هر محیط دسکتاپ دیگر نمادها، پنل ها و آیتم های متفاوتی را به دسکتاپ خود اضافه کنید.

مانجارو لینوکس علاوه بر این که از محیط های دیگری مثل Mate، Budgie و LXQt پشتیبانی می کند و همچنان به پشتیبانی از AMD هم ادامه می دهد.

در کل، کاربری که از این توزیع استفاده می کند نباید نگران تایپ یک سری دستورالعمل‌ها برای رسیدن به محیط دلخواه خود باشد چون Manjaro دارای یک مدیر تنظیمات است که از طیف گسترده ای از گزینه ها، کنترل ها و آیتم های شخصی سازی برخوردار است.

7. عدم پشتیبانی از PPA

PPA یک repository کوچک از یک برنامه یا تعداد کمی برنامه است که موقع نبود یک نرم افزار در repository رسمی توزیع هایی مثل ابونتو وارد عمل می شود. به این صورت که در این مواقع، ابتدا باید PPA جدیدی را از طریق ترمینال به سیستم خود پیوند دهید تا بعد آپدیت دوباره سیستم خود (sudo apt-get) بتوانید به آن نرم افزار دسترسی پیدا کنید.

با این که این پروسه زیاد هم زمان بر نیست ولی در کل برای کاربر خوشایند نیست و می تواند با مشکلات امنیتی و خرابی همراه باشد؛ ولی خوشبختانه مانجارو لینوکس از PPA پشتیبانی نمی کند و به جای آن به AUR دسترسی دارید و این repository بسیار سازماندهی شده است و عملکرد بهتری در ارائه بسته های نرم افزاری دارد.

8. عملکرد عالی در مدیریت بسته

توزیع Manjaro از Pacman به عنوان مدیر بسته استفاده می کند و علاوه بر این که نرم افزارهای زیادی در رابط گرافیکی آن در دسترس هستند، برای نصب بسته ها از AUR هم قابل استفاده است.

Pacman نصب کننده ای است که Arch Linux از آن استفاده می کند و برای دانلود، نصب، به روزرسانی و حذف بسته ها به کار می رود. این نصب کننده دقیقاً عملکرد مشابهی با «APT» و «DNF» که به ترتیب توسط Ubuntu و Fedora استفاده می شوند، دارد. البته طبق گزاراشات ارائه شده، Pacman نسبت به APT کاربردی تر است چون برای انجام کارهای خود مجبور نیستید که دستورات زیادی را تایپ کنید.

استفاده از توزیع Manjaro در سرور مجازی

استفاده از مانجارو در سرورمجازی

همانطور که در ویژگی های این توزیع مطرح کردیم، مانجارو لینوکس یک توزیع دسکتاپ گرا است و با این که کارایی بالایی دارد ولی نسبت به نسخه هایی مثل دبیان عملکرد پایینی دارد. نیاز به محافظت بیشتر از جمله دلایلی است که باعث می شود مانجارو برای سرور مجازی مناسب نباشد.

همچنین، انتشار و به روزرسانی رولینگ بسته ها هم باعث کاهش پایداری و امنیت این توزیع می شود و از آنجا که این معیارها برای سرورها اهمیت زیادی دارند، توزیع های پایدارتری مثل دبیان و Centos گزینه های بهتری هستند.

پس در نتیجه اگر به فکر راه اندازی یک سرور ساده با عملیات عادی هستید که امنیت بالا و حفاظت از اطلاعات اهمیت بسیار زیادی برای شما ندارد، می توانید از سرور مجازی با توزیع Manjaro استفاده کنید.

ولی اگر به فکر این هستید که یک سرور قدرتمند و امن تری برای کسب و کار خود تهیه کنید، سعی کنید از بین توزیع های لینوکس، اوبونتو، دبیان و Centos را برای سرور مجازی خود انتخاب کنید. در صورت تمایل، برای اطلاع از ویژگی ها و قیمت های سرور مجازی های لینوکس آسام سرور می توانید به صفحه خرید سرور مجازی و سرور مجازی لینوکس مراجعه کنید و با انتخاب یکی از آنها، شروع شگفت انگیزی را برای خود رقم بزنید.

کلام آخر

توزیع مانجارو یکی از بهترین توزیع های مبتنی بر آرچ است که علاوه بر بهره مندی از قابلیت ها فوق العاده آن به یک رابط گرافیکی جذاب و کاربرپسند هم مجهز شده است و کار را برای کاربران مبتدی که علاقمند به کار کردن با توزیع Arch هستند، راحت تر می کند. آشنایی با ویژگی ها و دلایل استفاده از این توزیع انتخاب را برای شما راحت تر می کند که هدف این مقاله هم همین بود.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

بله، این توزیع با دو مسئله اصلی روبرو است که یکی مربوط به AUR است و دیگری مربوط به انتشار رولینگ.

نصب برنامه ها از AUR نیاز به تخصص و تجربه دارد که برای کاربران مبتدی کمی سخت است. همچنین، به روز شدن دائم Manjaro می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات شخصی در زمینه کار کردن با نرم افزارها شود.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید