شما برای مطالعه این مقاله فقط 16 دقیقه وقت نیاز دارید

what is ip 2
دسته بندی : آموزش شبکه آی پی IP

IP Adress چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

4.1/5 - (20 امتیاز)

در تعریف ای پی چیست به زبان ساده میتوان گفت: آدرس ای پی یک شماره و آدرس منحصر به فرد است که برای شناسایی دستگاه در اینترنت یا یک شبکه محلی به کار می رود و شناسایی رابطه شبکه و مکان را انجام می دهد. آدرس ip این امکان را برای دستگاه ها فراهم می کند که بتوانند به یک دیگر متصل شوند و داده ها را در یک شبکه لوکال یا به کمک اینترنت انتقال دهند.

آدرس‌های IP شناسه‌ای هستند که اجازه می‌دهند اطلاعات بین دستگاه‌های موجود در شبکه ارسال شود؛ IP ها حاوی اطلاعات مکان هستند و دستگاه‌ها را برای برقراری ارتباط قابل دسترسی می‌سازند.

IP مخفف “Internet Protocol” است که مجموعه قوانین حاکم بر قالب داده های ارسال شده از طریق اینترنت یا شبکه محلی است.

در اصل آدرس‌های IP شناسه‌ای هستند که اجازه می‌دهند اطلاعات بین دستگاه‌های موجود در شبکه ارسال شود؛ IP ها حاوی اطلاعات مکان هستند و دستگاه‌ها را برای برقراری ارتباط قابل دسترسی می‌سازند، آدرس های IP راهی برای تمایز بین رایانه ها، روترها و وب سایت های مختلف ارائه می دهند و بخش مهمی از نحوه کار اینترنت به حساب می آیند.

ای پی چیست

نشانی آیپی رشته ای از اعداد می باشدکه با نقطه از هم جدا شده اند، آدرس‌های IP به صورت گروهی از چهار عدد مشخص می شوند یک آدرس نمونه ممکن است مشابه با 192.158.1.38 باشد؛ هر عدد می تواند از 0 تا 255 باشد؛ بنابراین، محدوده آدرس دهی IP کامل از 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 امکان پذیر است.

دومین نسخه از ای پی ها نیز مشابه با 2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334 خواهد بود؛ همانطور که مشخص است تعداد کاراکتر های این نسخه از ای پی با ای پی قبل متفاوت است که در ادامه بصورت مفصل در ارتباط با این مبحث توضیحات جامع و کاملی خواهیم داشت.

پس اگر شما هم سوالاتی مثل  “آی پی من چیست؟” یا “چه تهدیداتی برای آی پی من خطرساز است؟” دارید. این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود:

 آدرس IP چیست؟

آدرس های IP تصادفی نیستند، آن‌ها به صورت ریاضی توسط اداره اعداد اختصاص داده شده اینترنت (IANA)، یک بخش از شرکت اینترنتی برای نام‌ها و اعداد (ICANN) تولید و تخصیص داده می‌شوند؛ ICANN یک سازمان غیرانتفاعی است که برای کمک به حفظ امنیت اینترنت در سال 1998 در ایالات متحده تاسیس شد.

برای شناسایی هر کامپیوتر، روتر و وب سایت در اینترنت به میلیاردها نشانی آیپی نیاز داریم، با توجه به کوتاه بودن کاراکتر های IPv4 (آدرس ای پی های منحصر به فرد)، زمان استفاده از این نوع آدرس‌ها در مرور زمان منقضی می‌شود، لازم به ذکر است پروتکل جدید IPv6 برای رفع این نیاز نیز طراحی شده است.

روتر خانگی شما یک آدرس IP خارجی و یک آدرس IP داخلی دارد، آدرس IP داخلی مشابه با 192.168.1.1 است، روتر شما IP های خصوصی را به تمام دستگاه های متصل در شبکه خانگی شما اختصاص می دهد؛ نسخه‌های فعلی آدرس‌های IP در حال حاضر IPv4 و IPv6 هستند.

 

تفاوت ipv4 یا ipv6

IPv4 چیست؟

IPv4 یا پروتکل اینترنت نسخه 4 نامیده می شود که برای شناسایی افراد در شبکه های اینترنتی استفاده می شود و رایج ترین راه برای اتصال دستگاه ها به مشاغل و اینترنت، همچنین سیستم ها به یکدیگر می باشد تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، این پروتکل نیز به افراد کمک می کند یکدیگر را در اینترنت پیدا کنند.

افرادی که از پروتکل اینترنت نسخه 4 (IPv4) استفاده می کنند از آدرس دهی 32 بیتی بهره مند می شوند، به این معنی که می توانند بیش از چهار میلیارد آدرس دهی اینترنتی انجام دهند.

IP نسخه 4 در حال حاضر توسط اکثر دستگاه های شبکه استفاده می شود؛ با این حال، با دسترسی بیشتر رایانه ها به اینترنت، آدرس های IPv4 به سرعت در حال اتمام هستند، درست مانند یک شهر، آدرس باید برای محله های جدید ایجاد شود اما اگر محله شما بیش از حد بزرگ شود، باید مجموعه جدیدی از آدرس ها را ایجاد کنید.

IPv6 چیست؟

پروتکل 6 به دلیل نیاز به آدرس های بیشتر و به دلیل کار نکردن پروتکل 5 به اینترنت اضافه شده است؛ پروتکل اینترنت نسخه 6 جایگزین IPv4 قدیمی است و جدیدترین پروتکل برای یک آدرس IP اختصاصی است.

IPv6 برای کار با IPv4 ساخته شده است، اما تا زمانی که IPv6 به طور کامل جایگزین این پروتکل نشود، امکان استفاده همزمان از هر دو وجود خواهد داشت؛ IPv6 همچنین برای افزایش حجم اطلاعات ارسال شده از طریق اینترنت یا ترافیک طراحی شده است تا آدرس های بیشتری نسبت به IPv4 برای ارتباط بیشتر مورد استفاده قرار گیرد؛

یک آدرس IPv6 از 8 گروه چهار رقمی دستگاه اعداد پایه ۱۶ یا دستگاه (0-9 و a-f) تشکیل شده است.

مزایا و کاربرد های اصلی IPV6

  1. امنیت بالا
  2. مقیاس پذیری بالا
  3. قابلیت اتصال بهتر

آیا IPv6 یک راه حل کامل در اینترنت است؟

در حالی که IPv6 یک ارتقاء عالی و ضروری از IPv4 است، مطمئناً یک راه حل تمام و کمال برای IOT نیست، یکی از چالش‌هایی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند، تعیین نحوه برقراری ارتباط صحیح دستگاه‌های IPv4 و IPv6 است؛ شالوده اینترنت با آدرس های IPv4 گذاشته شده است، اما وقتی ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) از IPv4 پشتیبانی نمی کنند (یا هنوز از IPv6 پشتیبانی نمی کنند) چه اتفاقی می افتد؟

چالش مهم تر این است که همه محصولات IOT مستقیماً با استفاده از TCP / IP به اینترنت متصل نیستند؛ برخی برای به حداکثر رساندن تخصیص بار در دیاگرام های بسیار کوچک به سربرگ های داده بسیار باریک نیاز دارند؛ به زبان ساده تر و خلاصه ،IPv6  یک بروز رسانی عالی و مهم برای کارآموز قدیمی (IPv4) است.

نکته: شایان ذکر است، به منظور اتصال به سرور مجازی نیز میتوانید به صفحه خرید سرور مجازی در آسام سرور مراجعه نمایید و سرور مورد نظر خود را تهیه نمائید❗

آدرس های IP چگونه کار می کنند؟

پروتکل اینترنت با برقراری ارتباط با استفاده از دستورالعمل های تنظیم شده با هدف انتقال اطلاعات کار می کند، همه دستگاه‌ها با استفاده از این پروتکل اطلاعات را با سایر دستگاه‌های متصل پیدا، ارسال و تبادل می‌کنند، با صحبت کردن به یک زبان، هر رایانه ای در هر مکانی می تواند با یکدیگر صحبت کند؛

نحوه کار ip در شبکه

آدرس IP شما قابلیت تغییر را دارند، برای مثال، خاموش یا روشن کردن مودم یا روتر می تواند سبب تغییر آن شود؛ یا می توانید با ISP خود تماس بگیرید و آنها می توانند IP را برای شما تغییر دهند.

وقتی خارج از منزل هستید – مثلاً در سفر – و دستگاه خود را با خود می برید، آدرس IP منزل شما همراه شما نخواهد بود؛ دلیل آن این است که شما از شبکه دیگری (Wi-Fi در هتل، فرودگاه، یا کافی شاپ و غیره) برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنید و از یک آدرس IP متفاوت (و موقت) استفاده می کنید که توسط ISP به شما اختصاص داده شده است؛ هتل، فرودگاه یا کافی شاپ؛ همانطور که از فرآیند پیداست، انواع مختلفی از آدرس های IP وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

انواع آدرس های IP

گروه های مختلفی از آدرس های IP وجود دارد و در هر مجموعه، انواع متفاوتی وجود دارد.

هر فرد یا کسب و کاری با طرح خدمات اینترنتی دو نوع آدرس IP خواهد داشت: آدرس IP خصوصی و آدرس IP عمومی. اصطلاحات خصوصی و عمومی مربوط به مکان شبکه می شود؛ یعنی منظور از آدرس IP خصوصی، استفاده از آن در داخل شبکه صورت میگیرد در حالی که یک آدرس عمومی در خارج از شبکه استفاده می شود.

  1. آدرس های IP خصوصی

هر دستگاهی که به شبکه اینترنت شما متصل می شود یک نشانی آیپی خصوصی دارد. این شامل رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌شود اما هر دستگاه دارای بلوتوث مانند بلندگوها، چاپگرها یا تلویزیون‌های هوشمند را نیز شامل می‌شود. با رشد روزافزون اینترنت اشیا، تعداد آدرس های IP خصوصی که در خانه دارید در حال افزایش است.

روتر شما به راهی برای شناسایی این موارد به طور جداگانه نیاز دارد و بسیاری از موارد نیاز به راهی برای شناسایی یکدیگر دارند؛ بنابراین روتر شما برای تمایز در شبکه، آدرس‌های IP خصوصی با شناسه‌های خاص و مشخصی برای هر دستگاه را تولید می‌کند.

  1. آدرس های IP عمومی

آدرس IP عمومی آدرس اصلی مرتبط با کل شبکه شما است، در حالی که هر دستگاه متصل آدرس IP مخصوص به خود را دارد. همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، آدرس IP عمومی شما به واسطه ISP به روتر ارائه می شود؛ معمولاً ISP ها دارای گروهی از آدرس های IP می باشند که آن ها را بین مشتریان خود تقسیم می کنند، آدرس IP عمومی شما آدرسی است که برای شناسایی شبکه شما توسط دستگاه های خارج از شبکه اینترنتی شما از آن استفاده می کنند.

لازم به ذکر است؛ آدرس های IP عمومی نیز به دو صورت پویا و استاتیک هستند که در مبحث بعدی نیز به این موضوع خواهیم پرداخت:

  • آدرس های IP پویا

آدرس های IP پویا به طور خودکار و منظم تغییر می کنند، ISP ها مجموعه بزرگی از آدرس های IP را خریداری می کنند و آنها را به طور خودکار به مشتریان خود اختصاص می دهند و آدرس‌های IP قدیمی‌تر را دوباره در اختیار مشتریان دیگر قرار می‌دهند هدف و منطق این رویکرد ایجاد صرفه جویی در هزینه برای ISP است.

خودکار کردن حرکت منظم آدرس‌های IP به این معنی است که برای مثال، در صورت نقل مکان به خانه، سرویس های ISP مجبور نیستند اقدامات خاصی را برای ایجاد مجدد آدرس IP مشتری انجام دهند، دز این زمینه مزایای امنیتی نیز وجود دارد، زیرا تغییر آدرس IP هک کردن رابط شبکه شما را برای مجرمان دشوارتر می کند.

  • آدرس های IP استاتیک

برعکس آدرس‌های IP پویا، آدرس‌های استاتیک ثابت می‌مانند،با اختصاص دادن شبکه به یک آدرس IP، همان آدرس باقی می ماند؛ اکثر افراد و مشاغل نیازی به آدرس IP ثابت ندارند، اما برای مشاغلی که قصد دارند سرور خود را میزبانی کنند، داشتن یک آدرس بسیار مهم است، به این دلیل است که تضمین می کند وب سایت ها و آدرس های ایمیل متصل به آن دارای یک آدرس IP ثابت هستند؛ در پیدا کردن آن ها به طور مداوم در وب توسط دستگاه های دیگر حائز اهمیت است.

این منجر به نکته بعدی می شود که دو نوع آدرس IP وب سایت وجود دارد:

  • مشترک
  • اختصاصی

آدرس IP های مشترک

وب‌سایت‌هایی که به برنامه‌های میزبانی مشترک از ارائه‌دهندگان میزبانی وب متکی هستند، معمولاً یکی از وب‌سایت‌هایی هستند که روی یک سرور میزبانی می‌شوند. این امر در مورد وب‌سایت‌های فردی یا وب‌سایت‌های SME صدق می‌کند (وب سایت هایی که به منظور پوشش مشاغلSME  مورد استفاده قرار میگیرند نامیده میشوند) که در آن حجم ترافیک قابل مدیریت است و خود سایت‌ها از نظر تعداد صفحات و غیره محدود هستند.

آدرس IP های اختصاصی

برخی از برنامه های میزبانی وب، گزینه ای برای خرید یک آدرس IP (آدرس) اختصاصی دارند، این مورد می تواند دریافت گواهینامه SSL را آسان تر کند و به شما امکان می دهد سرور پروتکل انتقال فایل (FTP) خود را اجرا کنید، این کار اشتراک‌گذاری و انتقال فایل‌ها را با چندین نفر در یک سازمان آسان‌تر می‌کند و امکان اشتراک‌گذاری FTP ناشناس را فراهم می‌کند.

یک آدرس IP اختصاصی همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به جای نام دامنه، تنها با استفاده از آدرس IP به وب‌سایت خود دسترسی داشته باشید، اگر می‌خواهید قبل از ثبت دامنه خود آن را بسازید و آزمایش کنید مفید است.

تهدیدات امنیتی آدرس IP

مجرمان سایبری می توانند از تکنیک های مختلفی برای به دست آوردن آدرس IP شما استفاده کنند، دو مورد از رایج ترین آنها مهندسی اجتماعی و تعقیب آنلاین هستند.

ای پی چیست؟

مهاجمان می توانند از مهندسی اجتماعی استفاده کنند تا شما را فریب دهند تا نشانی آیپی خود را فاش کنید، به عنوان مثال، آنها می توانند شما را از طریق اسکایپ یا یک برنامه پیام رسانی فوری مشابه که از آدرس های IP برای برقراری ارتباط استفاده می کند، پیدا کنند.

کلیک کنید  CentOS Stream چیست؛ آیا می تواند جایگزین CentOS باشد؟

اگر از طریق این برنامه ها با افراد غریبه چت می کنید، توجه داشته باشید که آنها می توانند آدرس IP شما را ببینند، مهاجمان می توانند از ابزار Skype Resolver استفاده کنند، جایی که می توانند آدرس IP شما را از نام کاربری شما پیدا کنند.

تعقیب آنلاین

مجرمان می توانند با تعقیب فعالیت آنلاین شما آدرس IP را ردیابی کنند، هر تعداد فعالیت آنلاین می تواند آدرس IP شما را نشان دهد، از بازی های ویدیویی گرفته تا نظر دادن در وب سایت ها و انجمن ها❗

هنگامی که آدرس IP شما را در اختیار دارند، مهاجمان می توانند به یک وب سایت ردیابی آدرس IP مانند whatismyipaddress.com مراجعه کنند، IP را تایپ کنند و سپس از موقعیت مکانی شما ایده بگیرند؛ اگر بخواهند تأیید کنند که آیا آدرس IP به طور خاص با شما مرتبط است یا خیر، می توانند به سایر داده های منبع باز ارجاع دهند.

سپس می‌توانند از لینکدین، فیس‌بوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی که محل زندگی شما را نشان می‌دهند استفاده کنند و سپس ببینند که آیا با منطقه داده شده مطابقت دارد یا خیر.

اگر مجرمان سایبری آدرس IP شما را بدانند، می توانند هویت شما را جعل کنند و حملاتی علیه شما انجام دهند؛ بنابراین آگاهی از خطرات و تهدیدات احتمالی و نحوه کاهش آن ها بسیار مهم است.

 

دانلود محتوای غیرقانونی با استفاده از آدرس IP شما

شناخته شده است که هکرها از آدرس های IP هک شده برای دانلود محتوای غیرقانونی و هر چیز دیگری که نمی خواهند به آنها ردیابی شود، استفاده می کنند. به عنوان مثال، با سوءاستفاده از هویت آدرس IP شما، مجرمان می‌توانند موسیقی و ویدیوهای غیرقانونی را دانلود کنند که موجب ابطال شرایط استفاده از ISP شما می شود و به طور جدی‌تر، محتوای مربوط به تروریسم  را دانلود کنند؛ این می تواند به این معنی باشد که شما بدون  خواسته و اختیار خودتان می توانید توجه مجریان قانون را به خود جلب کنید.

 

ردیابی موقعیت مکانی شما

اگر آدرس IP شما را بدانند، هکرها می توانند از فناوری موقعیت جغرافیایی برای شناسایی منطقه، شهر و ایالت شما استفاده کنند، در رسانه های اجتماعی جستجو میکنند تا محل شما را شناسایی کنند و سرقت را انجام دهند.

 

حمله مستقیم به شبکه شما

مجرمان می توانند با هدف قرار دادن مستقیم شبکه شما، انواع حملات را انجام دهند، یکی از محبوب ترین آنها حمله DDoS (انکار سرویس توزیع شده) است، این نوع حمله سایبری زمانی اتفاق می‌افتد که هکرها از ماشین‌هایی که قبلاً آلوده شده‌اند استفاده می‌کنند تا حجم بالایی از درخواست‌ها را برای سیل کردن سیستم یا سرور مورد نظر ایجاد کنند، همین باعث ایجاد ترافیک بیش از حد برای سرور می شود و در نتیجه خدمات را مختل می کند؛ در اصل، اینترنت شما را قطع می کند.

در حالی که این حمله معمولاً علیه مشاغل و خدمات بازی های ویدیویی انجام می شود، ممکن است علیه یک فرد نیز رخ دهد، اگرچه این مورد بسیار کمتر است.

گیمرهای آنلاین به ویژه در معرض خطر بالایی برای این موضوع هستند، زیرا صفحه نمایش آنها در حین پخش قابل مشاهده است (که در آن آدرس IP قابل کشف است)

 

هک کردن دستگاه شما

اینترنت از پورت ها و همچنین آدرس IP شما برای اتصال استفاده می کند، برای هر آدرس IP هزاران پورت وجود دارد و هکری که IP شما را میداند، می‌تواند آن پورت‌ها را امتحان کند، به عنوان مثال، آنها می توانند تلفن شما را تصاحب کنند و اطلاعات تماس شما را بدزدند؛ اگر مجرمی به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، می تواند بدافزار را روی آن نصب کند.

 

نکته: به منظور بررسی بیشتر در ارتباط با IP و چگونگی تغییر آن، میتوانید به مقاله ای تحت عنوان: آموزش نحوه تغییر IP از آسام سرور را نیز مطالعه کنید❗

 

چگونه از آدرس IP خود محافظت کنیم و پنهان سازیم

نحوه پنهان کردن ای پی

مخفی کردن آدرس IP شما راهی برای محافظت از اطلاعات شخصی و هویت آنلاین شما است. دو روش اصلی برای مخفی کردن آدرس IP شما عبارتند از:

  1. استفاده از سرور پروکسی
  2. استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN)

یک سرور پروکسی سرور واسطه است که ترافیک شما از طریق آن هدایت می شود:

سرورهای اینترنتی که بازدید می کنید فقط آدرس IP آن سرور پروکسی را می بینند و آدرس IP شما را نمی بینند؛ هنگامی که سرورها اطلاعاتی را برای شما ارسال می کنند، به سرور پروکسی می رود و سپس آن را به سمت سیستم شما هدایت می کند.

 

VPN راه حل بهتری ارائه می دهد:

هنگامی که رایانه یا تلفن هوشمند خود را به یک VPN متصل می کنید، دستگاه طوری عمل می کند که گویی در همان شبکه محلی VPN قرار دارد، در حقیقت تمام ترافیک شبکه شما از طریق یک اتصال امن به VPN ارسال می شود؛ می توانید حتی زمانی که در کشور دیگری هستید به طور مطمئن و ایمن به منابع شبکه محلی دسترسی داشته باشید.

همچنین می‌توانید از اینترنت به‌گونه‌ای استفاده کنید که گویی در مکان ارائه شده از VPN حضور دارید که اگر از Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنید یا می‌خواهید به وب‌سایت‌های مسدود شده در دیگر محیط های جغرافیایی دسترسی داشته باشید  قابل استفاده است.

VPN ارتباطات شما را خصوصی نگه می دارد و تضمین می کند که در معرض فیشینگ، بدافزارها، ویروس ها و سایر تهدیدات سایبری قرار نگیرید.

دستگاه های تلفن همراه خود را نیز فراموش نکنید، آن‌ها آدرس‌های IP نیز دارند و احتمالاً شما از آن‌ها در مکان‌های متنوع‌تری نسبت به رایانه خانگی خود، از جمله نقاط دسترسی عمومی Wi-Fi، استفاده می‌کنید، توصیه می شود هنگام اتصال به شبکه ای که به آن اعتماد ندارید از VPN در تلفن همراه خود استفاده کنید.

 

  • راه های دیگر برای محافظت از حریم خصوصی

 

تغییر تنظیمات حریم خصوصی در برنامه های موجود

برنامه های نصب شده روی دستگاه شما منبع اصلی هک آدرس IP هستند، پیام‌رسانی و سایر برنامه‌های تماس می‌توانند به عنوان ابزاری توسط مجرمان سایبری استفاده شوند، استفاده از برنامه‌های IM فقط امکان اتصال مستقیم از مخاطبین را فراهم می‌کند و تماس یا پیام افرادی را که نمی‌شناسید نمی‌پذیرد.

تغییر تنظیمات حریم خصوصی پیدا کردن آدرس IP شما را سخت‌تر می‌کند زیرا افرادی که شما را نمی‌شناسند نمی‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

 

ایجاد رمزهای عبور منحصر به فرد

رمز عبور دستگاه شما تنها مانعی است که می تواند افراد را از دسترسی به دستگاه شما محدود کند، برخی از افراد ترجیح می‌دهند به رمزهای عبور پیش‌فرض دستگاه‌های خود بچسبند که آنها را در برابر حمله آسیب‌پذیر می‌کند؛ مانند همه حساب های شما، دستگاه شما باید یک رمز عبور منحصر به فرد و قوی داشته باشد که رمزگشایی آن آسان نباشد.

یک رمز عبور قوی حاوی ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترها است، این به محافظت از دستگاه شما در برابر هک آدرس IP کمک می کند.

 

هوشیار بودن نسبت به ایمیل ها با محتوای مخرب

بخش بالایی از بدافزارها و نرم افزارهای ردیابی دستگاه از طریق ایمیل های فیشینگ نصب می شوند، هنگامی که با هر سایتی ارتباط برقرار می کنید، این امکان دسترسی به آدرس IP و مکان دستگاه شما را فراهم می کند و در برابر نفوذ به سیستم آسیب پذیر می کند.

هنگام باز کردن ایمیل‌های فرستنده ناشناس مراقب باشید و از کلیک کردن روی پیوندهایی که می‌توانند شما را به سایت‌های غیرمجاز ارسال کنند، خودداری کنید، به محتوای ایمیل‌ها بسیار توجه کنید، حتی اگر به نظر می‌رسد که از سایت‌های معروف و کسب‌وکارهای قانونی می‌آیند.

 

استفاده از یک آنتی ویروس خوب و به روز رسانی مرتب آن

نرم افزار های آنتی ویروس جامع را نصب کنید و به روز نگه دارید، از شما در برابر ویروس‌های رایانه شخصی و دستگاه‌های اندرویدی شما محافظت می‌کنند، رمز عبور و اسناد خصوصی شما را ایمن و ذخیره می‌کنند و داده‌هایی را که به‌صورت آنلاین با VPN ارسال و دریافت می‌کنید رمزگذاری می‌کنند.

محافظت از آدرس IP شما یک جنبه حیاتی برای محافظت از هویت آنلاین شما است، ایمن سازی آن از طریق این مراحل راهی برای ایمن ماندن در برابر طیف گسترده ای از حملات مجرمان سایبری است.

 

چه زمانی باید از VPN استفاده کنیم!

استفاده از VPN آدرس IP شما را پنهان می‌کند و ترافیک شما را از طریق یک سرور جداگانه هدایت می‌کند و IP را برای شما به صورت آنلاین بسیار ایمن‌تر می‌کند، موقعیت هایی که ممکن است از VPN استفاده کنید عبارتند از:

 

هنگام استفاده از وای فای عمومی

هنگام استفاده از یک شبکه Wi-Fi عمومی، در برخی از مواقع حتی به شبکه ای که با رمز عبور محافظت می شود نیز VPN توصیه می شود، امنیت اولیه ای که یک شبکه عمومی وای فای معمولی به کار می گیرد، محافظت قوی از سایر کاربران در همان شبکه را ایجاد نمی کند.

استفاده از VPN یک لایه امنیتی اضافی به داده‌های شما می افزاید و تضمین می‌کند که با دور زدن ISP عمومی Wi-Fi ، تمام ارتباطات خود را رمزگذاری می‌کنید.

 

وقتی در سفر هستید

اگر به یک کشور خارجی سفر می کنید – به عنوان مثال، چین، جایی که سایت هایی مانند فیس بوک مسدود شده است – یک VPN می تواند به شما کمک کند به خدماتی دسترسی پیدا کنید که ممکن است در آن کشور در دسترس نباشد.

VPN اغلب به شما این امکان را می دهد که از خدمات مختلفی استفاده کنید که در کشور خود هزینه مربوطه را پرداخت کرده اید و به آنها دسترسی دارید، اما به دلیل مسائل حقوق بین المللی در کشور دیگری در دسترس نیستند.

 

زمانی که دورکار هستید

این امر به ویژه در دنیای پس از کووید (COVID) که بسیاری از افراد از راه دور کار می کنند بسیار مهم است، اغلب کارفرمایان به دلایل امنیتی برای دسترسی به خدمات شرکت از راه دور نیاز به استفاده از VPN دارند، یک VPN با اتصال به سرور دفتر شما می تواند به شما امکان دسترسی به منابع داخلی شرکت و شبکه ها را در زمانی که در دفتر نیستید، بدهد؛ همین کار را می تواند برای شبکه خانگی شما در حالی که خارج از منزل هستید نیز انجام دهد.

 

روش های پیدا کردن مشخصات IP در دستگاه های مختلف

  • نحوه پیدا کردن ای پی در ویندوز
  • نحوه پیدا کردن ای پی در Android
  • پیدا کردن ای پی در iOS
  • روش های پیدا کردن ای پی در MacOS

 

پیدا کردن ای پی عمومی در هر دستگاه با استفاده از سرویس آنلاین گوگل

میتونید با استفاده از سرویس گوگل از طریق هر دیوایس به ای پی عمومی (Public) دسترسی لازم رو داشته باشید و مشخصات ip خود را پیدا کنید؛ برای این منظور، مطابق با تصویری که ملاحظه میکنید، کافیه عبارت روبرو: Find My IP رو جستجو کنید:

پیدا کردن ای پی عمومی (Public) با استفاده از سرویس آنلاین گوگل

 

نحوه پیدا کردن ای پی در ویندوز 11

مطابق با تصویر زیر که ملاحظه میکنید، در ویندوز 11 میتوانید با مراجعه به آدرس روبرو: Settings> Network & internet> Properties؛ به ای پی مورد نظر دسترسی لازم را داشته باشید؛

Local IP:

پیدا کردن ای پی خصوصی در ویندوز از طریق تنظیمات شبکه

مشابه با تصویر زیر، با کلیک روی گزینه Properties وارد محیط تنظیمات شبکه شوید و در عین حال ای پی خصوصی خودتون رو هم مورد بررسی قرار دهید:

پیدا کردن تنظیمات IP در ویندوز

در دومین حالت نیز مشابه با تصویر، میتونید با استفاده از CMD به ای پی داخلی و خصوصی خودتون دسترسی داشته باشید؛ ابتدا دستور زیر را وارد کنید و Enter را کلیک کنید تا به IP مورد نظر دسترسی لازم را داشته باشید:

IPconfig

پیدا کردن ای پی در ویندوز با CMD

 

به منظور پیدا کردن ای پی عمومی، میتونید از طریق وارد کردن کد زیر در CMD، به ای پی پابلیک یا عمومی خودتون دسترسی داشته باشید؛

Public IP:

nslookup myip.opendns.com. resolver1.opendns.com

یدا کردن ای پی عمومی در ویندوز با CMD

 

نحوه پیدا کردن ای پی در تلفن همراه های هوشمند اندروید

مشابه با تصویر زیر؛ به منظور پیدا کردن ای پی عمومی در اندروید نیز میتوانید با استفاده از سایت های موجود به ای پی مورد نظر دسترسی لازم رو داشته باشید؛ به همین منظور میتوانید از طریق آدرس روبرو: What is my IP به سایت مورد نظر مراجعه کنید؛

Public IP:

پیدا کردن ای پی در اندروید با سایت

 

برای دسترسی به ای پی خصوصی نیز میتوانید به تنظیمات Wifi در دستگاه خود مراجعه نمائید؛ پیدا کردن ای پی زمانی که به یک شبکه Wifi متصل هستید:

Local IP:

پیدا کردن ای پی هنگام اتصال به شبکه Wifi

میتوانید با ورود به تنظیمات Wifi در تلفن همراه مورد نظر، روی نشانگر < یا ! کلیک کنید و به مشخصات ای پی و سایر موارد شبکه خود دسترسی داشته باشید.

پیدا کردن ای پی زمانی که به دیتا تلفن همراه خود متصل هستید؛

Local IP:

پیدا کردن ای پی در اندروید هنگام اتصال به دیتا تلفن همراه

 

نحوه پیدا کردن ای پی در تلفن همراه های هوشمند ایفون

میتوانید با ورود به تنظیمات Wifi در تلفن همراه مورد نظر، روی نشانگر < یا ! کلیک کنید و به مشخصات ای پی و سایر موارد شبکه خود دسترسی داشته باشید؛

Local IP:

 

نحوه پیدا کردن ای پی در مک او اس

مطابق با تصویر زیر، میتونید با مراجعه به آدرس روبرو: System preferences> Network> Wifi؛ دسترسی لازم را به ای پی آدرس مورد نظر داشته باشید؛

Local IP:

نکته مهم: میتوانید از طریق مراجعه به سایت What is my IP مشابه با بخش اندروید، به آدرس ای پی v6 در دیوایس های ایفون و مک او اس نیز دسترسی لازم را داشته باشید❗

سوالات متداول:

بله؛ دستگاه ای پی سیستم شما با توجه به نوع سرویس دهنده اینترنت (ISP) شما متغییر است

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

7 دی 1400
ساعد علوی

یه سوال، الان اگه ای پی من تو سرور لینوکس به هر دلیلی بلاک بشه دیگ نمیتونم از سروری که خریدم استفاده کنم؟؟

24 خرداد 1402
رقیه محمدی

سلام ممنون بابت مقاله خوبتون: می خواستم بدونم که اگ کسی نشانی آیپی دستگاه منو داشته باشه می تونه هک کنه؟

    25 خرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام رقیه عزیز ممنون 🙏؛ یه هکر با داشتن نشانی آیپی شما نه تنها به اطلاعات مربوط به لوکیشن مثل شهر و کد پستی دسترسی پیدا می کنه بلکه طی یک سری حملات ddos می تونه سیستم و پورت هایی باز سیستم شما رو دچار مشکل یا هک کنه. به همین خاطر بهتره به فکر راهکارهای امنیتی باشید که تو این مقاله هم به طور مفصل بهشون اشاره کردیم.

15 تیر 1402
رامین

ساده ترین راه برای اینکه بدونم آدرس آی پی من چیست؟

    15 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام دوست عزیز. ساده ترین راهی که می تونید برای اطلاع از آدرس آی پی خودتون امتحان کنید اینه که مرورگر خودتونو باز کنید و what is my ip رو سرچ کنید. آدرس آی پی شما در بالای نتایج جستجو و داخل یک کادر نمایش داده میشه.

8 بهمن 1402
yashar

سلام ، وقتی به آیپی گوگلم نگاه میکنم یا وقتی که میخوام با اسپید تست سرعت اینترنتمو چک کنم همش میبینم آی پی شهر اصفهان رو میزنه در صورتی که من اصلا تو اصفهان نیستم و یه بارم نرفتم!!😐💔

    9 بهمن 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام. وقتی به وای فای یا شبکه محلی وصل می شید، آدرس آی پی به صورت پویا و تصادفی اختصاص داده میشه و امکان داره که آدرس آی پی که الان بهتون اختصاص یافته قبلاً به یه کاربر دیگ که اهل اصفهانه، اختصاص یافته باشه.

7 اسفند 1402
ابراهیم

سلام وقت بخیر امیدوارم که خوب باشید ازت یه سوال دارم وای فای گوشی من ip آدرس داره چیکار کنم تا بتونم با کامپیوتر وصلش کنم

نظر شما پس از تایید قابل مشاهده خواهد بود.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید