شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

ssl certificate

گواهی SSL چیست؟ آشنایی کامل با انواع SSL

4.5/5 - (4 امتیاز)

حرف S در URL ها مخفف Secure میباشد و نشانگر امنیت بالای سایت به دلیل استفاده از گواهی SSL است؛ اگر توجه کرده باشید در اکثر سایت هایی که جهت ثبت نام وارد میشویم, یا حتی از طرف یک سایت خرید و فروش برای تکمیل خرید خود به صفحه دیگری فرستاده میشویم, میتوانیم یک تفاوت محسوس ولی بسیار کار آمد را متوجه شویم و آن نیز نبود حرف S در برخی از پروتکل های URL ها میباشد.

گواهینامه امنیتی SSL مخفف ( Secure Socket Layer )؛اطلاعات شما را در برابر هکر ها محفوظ نگه میدارد. به عبارتی دیگریک لایه امنیتی رمزگذاری شده را در ارتباطات بین کاربر و سرور برقرار میکند که در اینصورت اگر هکر یا شخص متخلف قصد دسترسی به اطلاعات شما را داشته باشد, نمیتواند کار خود را به اتمام برساند.استفاده از گواهینامه امنیتی SSL یک امر ضروری و واجب میباشد و میتواند از هر لحاظ برای سایت و یا شرکت مورد نظرمان مفید باشد.

وبسایت هایی که از URL هایی با عنوان پروتکل HTTPS استفاده میکنند میتوانند از نظر امنیت هویت و امنیت اطلاعات قابل اطمینان باشند; در این مقاله نیز قصد داریم تا گواهینامه امنیت SSL, کاربرد های SSL و بطور کامل SSL را از هر نظر  بصورت کامل و جامع مورد بررسی قرار دهیم, پس اگر مایلید تا اطلاعات بیشتری از SSL داشته باشید, با آسام سرور همراه باشید.

گواهی SSL چیست؟

گواهی SSL چیست؟

در حقیقت گواهینامه امنیتی SSL مخفف ( Secure Socket Layer ) یا همان لایه اتصال امن میباشد, گواهی SSl اطلاعات شما را در برابر هکر ها محفوظ نگه میدارد; در واقع بصورت ساده تر : یک لایه امنیتی رمزگذاری شده را در ارتباطات بین کاربر و سرور برقرار میکند که در اینصورت اگر هکر یا شخص متخلف قصد دسترسی به اطلاعات شما را داشته باشد, نمیتواند کار خود را به اتمام برساند.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که تضمین امنیت هویت به خودی خود کار راحتی نیست و هوشیاری در انجام معاملات در بستر وبسایت نیز از عوامل مهم در حفظ امنیت هویت میباشد.

طرز کار گواهی SSL در وبسایت

نحوه کار گواهی SSL

به هر دلیل و حالت ممکن با توجه به اینکه سایت مربوطه به گواهی امنیتی SSL مجهز باشد و حتی با این وجود اطلاعات شما در اختیار فرد متخلف باشد, با خیال آسوده باید به کار خود ادامه دهید, اطلاعاتی که شما به مدیر سایت یا سرور میفرستید برای مثال: ( رمز عبور کاربری را وارد میکنید یا در بخش پشتیبان آنلاین از سایت با مدیر در حال گفتگو هستید ), همانطور که در عکس داده شده نیز مشاهده میکنید, همگی این اطلاعات بصورت کد های فشرده و کاراکتر های رمز نگاری شده میباشند و با این وجود یک هکر نمیتواند به هیچ یک از اطلاعات موجود در این کد ها دسترسی داشته باشد.


مهم ترین دلایل استفاده از گواهی SSLدلایل استفاده از گواهی SSL

علاوه بر احراز هویت و حفظ امنیت اطلاعات کاربران خود و اطلاعات سایت خود, اگر قصد دارید در حوزه کسب و کاری خود بهتر از قبل عمل کنید و جایگاه بهتری در میان رقبای خود داشته باشید بخاطر دلایلی که گفته میشود نیاز است تا از گواهی SSL استفاده شود:

چرا باید از گواهینامه امنیتی SSL استفاده کنیم؟

  • افزایش ترافیک سایت
  • بهبود رتبه بندی SEO
  • حفظ برندینگ سایت
  • جلب اعتماد کاربران سایت

افزایش ترافیک سایت

طبیعتا با وجود رقبای موجود در میان کسب و کار های شما; استفاده از گواهی SSL نشان دهنده اهمیت شما به امنیت کاربر و حفظ حریم شخصی کاربر میباشد و فردی که امنیت را در اولویت قرار میدهد, با ورود به سایت شما و مشاهده گواهی SSL, سایت شما را به دیگر سایت هایی که از گواهی SSL استفاده نمیکند ترجیح میدهد و امنیت اولویت اول را برای فرد مراجعه کننده دارد.

پس در این صورت این شخص سایت شما را در اولویت قرار میدهد و ترغیب به خرید مجدد و بازدید مجدد از سایت فروشگاهی شما میشود و به دیگر افراد نیز توصیه خواهد کرد که از سایت شما خرید کنند; همین موارد باعث میشوند ترافیک سایت شما نه تنها ثابت نماند بلکه باعث افزایش روزانه نیز باشد.

بهبود رتبه بندی SEO

از سال 2014, گوگل ترتیب و اهمیت استفاده از پروتکل HTTPS و HTTP در URL را جزو اولویت های اصلی از رتبه بندی سئو سایت معرفی کرد; در واقع ربات های گوگل نیز با مشاهده اینکه گواهی امنیتی SSL در سایت شما استفاده شده است ولی در مقابل رقیب شما از گواهی SSL استفاده نمیکند, متوجه میشود که شما امنیت را جزو اولویت های اول خود انتخاب کرده اید و به امنیت کابر اهمیت میدهید, پس سایت شما را بالاتر از سایت رقبایتان به کاربران نشان میدهد و باعث میشود سئو سایت شما نیز بهبود یابد.

حفظ برندینگ سایت

فرض کنید وارد رستورانی شیک و مشهوری میشوید اما با وجود غذاهای متنوع و زیاد متوجه میشوید که مجوز بهداشت ندارد یا کارکنان رستوران پروتکل های بهداشتی را رعایت نمیکنند در حالی که در یک رستوران کوچک با تنوع غذای کمتر دارای مجوز بهداشت و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است; قطعا شما سلامت و بهداشت را ترجیح خواهید داد و پس از بازه زمانی تمام مشتریان رستوران مشهور به رستورانی مراجعه میکنند که به سلامت مشتری اهمیت بیشتری میدهد.

در وبسایت نیز همین موارد صدق میکند اگر یک وبسایت مشهور از گواهینامه امنیتی برای حفظ حریم شخصی مشتریانش استفاده نکند; با ایجاد تنها یک اختلال در پرداخت در صورت نبود گواهی امنیتی SSL, مشتریان ثابت خود را از دست میدهد و مجبور است برای بازگرداندن مشتریان خود تلاش های فراوانی کند و امنیت سایت را نیز بالاتر ببرد اما با از دست دادن کاربران ثابت, تقریبا بازگشت قبلی کاربران با توجه به سابقه بد موجود کمی مشکل یا حتی در مواردی غیر ممکن خواهد بود.

پس حتما قبل از شروع کسب و کار فروشگاهی خود نسبت به داشتن گواهینامه امنیتی SSL اطمینان حاصل کنید.

جلب اعتماد کاربران سایت

جالب است بدانید اگر سایت شما دارای گواهینامه SSL نباشد, مروگر ها URL سایت شما را با عبارت NOT SECURE ( ایمن نیست ) نشان میدهند و این مورد باعث میشود کاربر نسبت به خرید از سایت شما اعتماد نکند و ترغیب به ادامه روند خرید نداشته باشد.


 

اکنون که با گواهی امنیت SSL آشنایی بیشتری پیدا کرده اید, بهتر است با انواع گواهی SSL نیز آشنا شوید و سپس اقدام به خرید و فعالسازی گواهی امنیتی سایت, از شرکت های ارائه دهنده گواهینامه امنیتی SSL داشته باشید:

انواع گواهینامه امنیتی SSL در حفظ امنیت سایت

  1. Domain Validation ( DV )
  2. ( Organization Validation ( OV
  3. Extended Validation ( EV )
  4. SSL Communication
کلیک کنید  پروتکل HTTP و HTTPS چیست؟ کدام برای سایت ما بهتر است؟

انواع گواهی امنیتی SSL

گواهینامه های SSL دارای 4 نوع متفاوت میباشند و هر یک در موارد خاصی از سایت استفاده میشود و سطح امنیتی هر یک از این گواهینامه ها متفاوت هستند; با مطالعه این بخش متوجه خواهید شد که کدام یک از سطوح امنیتی زیر برای کسب و کار شما مناسب خواهد بود.

گواهی امنیتی Domain Validation

گواهی های امنیتی DV برای وبسایت های عمومی میباشند و تنها بر پایه ثبت دامنه خواهند بود; یعنی تنها جهت تایید و امنیت هویت دامنه شما مناسب است و با زیر دامنه ارتباطی ندارد , شرکت های ارائه دهنده گواهی DV برای تایید هویت، یک ایمیل به آدرس ایمیل وبسایت ارسال می‌کنند و به هیچ اطلاعات دیگری در مورد شرکت نیازی ندارند و این نوع از گواهی ها برای هیچ سازمان یا دولت خاصی استفاده نمیشوند و تنها برای اشخاص حقیقی مناسب میباشند و سریعا نیز بر بستر وبسایت فعال میشوند.

گواهی امنیتی Organization Validation

گواهی های امنیتی OV اعتبار بیشتری نسبت به گواهی های امنیتی DV دارند و سطح متوسط اعتبار را خواهند داشت, شرکت CA که همه گواهینامه ها از طرف این شرکت تایید میشوند; بعد از سفارش گواهینامه OV, شرکت CA برای بررسی قانونی بودن فعالیت شما در بستر وبسایت اقدام میکند و پس از تایید قانونی بودن کار شما, گواهی OV برای سایت شما فعال میشود. به این صورت که پس از فعال شدن در نوار آدرس یا همان URL, نام شرکت شما یا فروشگاه شما نیز بصورت لینک قابل دیدن میباشد.

گواهی امنیتی Extended Validation

بالاترین نوع اعتبار و امنیت در گواهی EX از SSL خواهد بود و با توجه به میزان کیفیت امنیت ان از قیمت بالایی نیز برخوردار خواهد بود; این نوع از گواهی های SSL دارای شرایط احراز هویت سختی میباشند و برای دسترسی به این نوع از SSL باید استاندارد های خاصی را رعایت کنید, در گواهی امنیتی EX نوار آدرس شما بصورت سبز رنگ دیده میشود و علاوه بر آن اسم شرکت یا فروشگاه شما با اسم کشور مورد نظر نیز در بخش نوار آدرس خواهد بود.

تفاوت اصلی و مهم این نوع از گواهی SSL در این بخش مهم میشود که متخلفان و سودجویان نمیتوانند با ایجاد سایت های مشابه و هم نام سایت شما از کاربران سواستفاده کنند و اعتبار شرکت شما را کمرنگ تر کنند, پس توصیه میشود اگر بصورت جدی در حوزه کسب و کار اینترنتی فعالیت میکنید و جزو شرکت های برندیگ هستید, خرید گواهی امنیت EX در اولویت شما باشد.

گواهی امنیتی SSL Communication

این نوع از گواهی ها با وجود امنیت بالایشان استفاده خاصی نیز دارند که برای مثال: اگر از چندین سایت پشتیبانی میکنید نیازی به خرید تک به تک گواهی امنیتی EX برای سایت های خود ندارید و میتوانید در آن واحد تا 100 دامنه را نیز پشتیبانی کنید; گواهی های  UCC دارای ویژگی های امنیتی EX میباشد.

نکته: اگر به زیر دامنه اهمیت میدهید توصیه میشود از گواهی SSL wildcard استفاده کنید که دارای سطح امنیتی متوسط مانند گواهی OV نیز میباشد و برای سایت های مشابه میتوانند گزینه ای کاربردی باشد.

نکته: به منظور آشنایی با سرویس های دیگر SSL و روش نصب SSL، میتوانید مقاله نحوه استفاده از ZeroSSL از آسام سرور را نیز تحت بررسی قرار دهید❗

سرویس امنیتی TLS رقیب گواهینامه امنیتی SSL در آینده !

سرویس امنیتی TLS فعلا در اکثر مروگر ها استفاده نمیشود اما قبل از همه گیر شدن گواهینامه امنیتی TLS, داشتن اطلاعاتی از این گواهینامه امنیتی جدید خالی از لطف نیست: مخفف شده ( Transport Layer Security ) میباشد; دقیقا مشابه گواهینامه امنیتی SSL است اما تفاوت هایی دارد که لازم است بدانید:

گواهی TLS نیز از پروتکل HTTPS استفاده میکند اما در این میان گواهی TLS از امنیت رمزنگاری شده قویتری نسبت به SSL استفاده میکند و میتواند از کلید های عمومی و رمز نگاری شده نامتقارن برای رمز گذاری اطلاعات رد و بدل شده میان کاربر و سایت استفاده کند که باعث میشود امنیت هویت و اطلاعات نسبت به گواهی SSL بیشتر باشد.

مزایای گواهی امنیتی SSL

  • رمزگذاری SHA-2 و 2048 بیتی
  • سازگار با تمام مرورگرهای اصلی
  •  معرفی نام سازمان و شرکت به مشتری جهت تشخیص سایت های اصلی و معتبر از سایت های فیک و اسپم
  • سازگاری با انواع گوشی های هوشمند
  • تأیید شده توسط انجمن ( Certificate authorities ) CA (مرکز صدور گواهینامه و مرورگرها)
  • حفظ امنیت سرور های نامحدود
  • قابل استفاده برای تمام کاربران سایت ها بدون نگرانی از تحریم ها

شرکت های ارائه دهنده گواهینامه امنیت SSL

  1. Certum
  2. GeoTrust
  3. Positive SSL

در حال حاضر شرکت های زیادی گواهی SSL را ارائه میدهند که در این بخش با معرفی چند شرکت خاص و معتبر ادامه میدهیم.

از برزگترین و قدیمی ترین شرکت ارائه دهنده SSL یعنی Certum شروع میکنیم:

Certum

شرکت Certum در لهستان واقع شده است و برای 50 کشور در سراسر دنیا خدمات امنیتی گواهینامه SSL ارائه میدهد که پلن های EV, OV و DV را از طریق خرید با  WildCard در دسترس شما خواهد بود.

GeoTrust

خدمات شرکت GeoTrust در حال حاضر در دسترس ایران نیست; دارای پشتیبانی قوی و ارائه دهنده خدمات ارزان قیمت و گواهینامه های EV, OV و DV نیز میباشد که میتواند نیاز ها و مشکلات هر نوع سازمان یا شرکتی را از لحاظ امنیتی کاملا برطرف کند.

Positive SSL

خدمات شرکت Positive SSL در ارائه گواهینامه های امنیتی SSL, برای افرادی مورد نیاز است که اکثرا تازه شروع به کار کرده اند و کاربران زیادی ندارند و میتواند تا حد قابل توجهی امنیت سایت شما را تضمین کند.

نحوه فعالسازی SSL رایگان به دو روش ساده

  1. استفاده از گواهینامه امنیتی کلودفلر
  2. فعال‌سازی Let’s Encrypt در کنترل پنل هاست

 

نکات مهم

1. قبل از فعالسازی SSL از دو روش گفته شده, باید حتما دامنه شما به هاست متصل باشد و به اصطلاح تنظیم DNS هاست را انجام داده باشید.

2. گواهی امنیتی SSL خود را زودتر از موعد تمدید کنید، عدم تمدید گواهی باعث اختلال در بارگذاری وب سایت خواهد شد.

 

جمع بندی

استفاده از گواهینامه امنیتی SSL یک امر ضروری و واجب میباشد و میتواند از هر لحاظ برای سایت و یا شرکت مورد نظرمان مفید باشد; پس تا زمانی که آدرس URL شما حاوی عبارت HTTPS و کادر سبز رنگ باشد, محتوای سایت شما بازدید کننده بیشتری خواهد داشت و اطلاعات سرور و کاربران نیز ایمن خواهد ماند. به نظر شما سرویس امنیتی TLS نیز میتواند مانند SSL تاثیر گذار واقع شود و بجای SSL مورد استفاده قرار بگیرد؟

سوالات متداول:

بهتره در حالت کلی از SSL همیشه استفاده کنید، نماد اعتماد برای هر سایت محسوب میشه؛ میتونه کابرای اصلی شما رو حفظ کنه و برای ترافیک سایت هم بهتر باشه، مخصوصاً سایت های فروشگاهی

اس اس ال EV اکثراً برای شرکت های مطرح و خاص مانند google و ... مورد استفاده قرار میگیره و اگر قصد تهیه این مورد از SSL رو داشتید سخت در دسترس شما قرار میدن و اگر هم در اختیارتون بزارند، صرفاً هزینه اضافی را پرداخت کرده اید؛ در حالت عادی و سایت تازه تاسیس، بهتره از SSL های ساده استفاده کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید