شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-apache

آپاچی چیست؟ آشنایی با نحوه عملکرد وب سرور Apache

5/5 - (2 امتیاز)

احتمالا نام آپاچی بین وب سرور ها، زیاد به گوشتان خورده است. کسانی که خودشان سایت دارند یا مدیریت یک سایت را به عهده دارند، می دانند که سایت داشتن و نگهداری کردن به آسانی تبلیغاتی که در فضای اینترنت می بینیم نیست! یک سایت برای شکل یافتن نیاز به اجزای زیادی دارد. یک سایت را باید درست مانند یک کودک در نظر گرفت که برای رشد کردن نیاز به فاکتور های زیادی دارد. وب سرور هم یکی از اجزای سایت است که می تواند تاثیر زیادی در رشد شما داشته باشد.

آپاچی در وب سرور های لینوکسی استفاده می شود و به شما کمک می کند که بتوانید سرعت بالا آمدن سایتتان را افزایش دهید.

آپاچی نیز یکی از انواع وب سرور است که بیشتر در سرور های لینوکس استفاده می شود. اگر شما هم قصد دارید که از آپاچی به عنوان وب سرور استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا به صورت کامل با این وب سرور آشنا شوید. همراهمان باشید.

وب سرور چیست؟

وب سرور یکی از رایج ترین اصطلاحاتی است که در دنیای وب به گوش می خورد. وب سرور را باید یک نرم افزار کامپیوتری در نظر بگیریم که اصلی ترین وظیفه ای که دارد، این است که اطلاعات و سرویس های درخواست شده را در قالب صفحات وب به کاربران نمایش دهد.

به عبارت دیگر وب سرویس ها، نرم افزارهای کامپیوتری هستند که درخواستی که کاربران دارند را به وسیله مرورگرها تحت پروتکل HTTP را دریافت می کنند و پس از آن که پردازش را انجام دادند، به درخواست کاربران پاسخ می دهند و صفحات وب را در اختیار کاربران قرار می دهند.

کاربران اطلاعاتی را از وب سرویس ها می خواهند و وب سرویس ها هم درخواست کاربران را به شکل فایل های html، یا داده های دیگری که ممکن است تکست، فایل css، جاوااسکریپت و … باشد را به مرورگر ارسال کند.

نحوه عملکرد وب سرور آپاچی چگونه است؟

اگر یادتان باشد، ما در مقاله وب سرور چیست، آن را فرزند سرور در نظر گرفتیم و گفتیم که وب سرور کار ذخیره سازی و ارسال کردن محتوای یک سایت را به کاربری که آن را درخواست کرده است، ارسال می کند. اما برای آنکه به خوبی آن را درک کنید، می خواهیم وب سرور را از جنبه تازه ای بررسی کنیم تا به خوبی شیرفهم شوید!

برای آن که مفهوم سرور را بهتر درک کنید، از مثال رستوران استفاده می کنیم که بسیار دوست داشتنی و البته ملموس است. هر رستورانی که بخواهید بروید، یک اسم دارد (اگر رستوران داشتیم، حتما نامش را رستوران آسام می گذاشتیم)، این نام رستوران همانند نام دامنه سایت است و سرور همان جایی است که رستوران در آن قرار گرفته است. زمانی که شما وارد رستوران می شوید، فردی به استقبال شما می آید و شما را به سمت جایی که رزرو کرده اید، هدایت می کند. وب سرور نقش همان فردی را ایفا می کند که شما را به جایگاهی که از قبل درخواست داده بودید، هدایت می کند.

در رستوران افرادی که کار می کنند، از افراد حاضر پذیرایی می کنند و سفارشات آن ها را برایشان فراهم می کند، درست همان کاری که وب سرور انجام می دهد. شما درخواست دیدن یک صفحه از سایت را به مرورگر ارسال می کنید و این درخواست توسط وب سرور بررسی می شود و پس از پیدا شدن و حاضر شدن صفحه در نمایشگر شما نشان داده می شود.

حالا برگردیم به داستان خود وب سرور. اولین مرحله دریافت درخواست شما توسط وب سرور است و پروتکل های HTTP آن را از نظر مسائل امنیتی بررسی می کند. در گام بعدی اگر درخواست شما به تایید برسد، محتویات صفحه ای که درخواست دیدنش را داشتید، به صفحه مرورگر شما انتقال میابد و شما می توانید محتویات صفحه را مشاهده کنید.

وظایف وب سرور به اینجا ختم نمی شود! هماهنگی ارتباطات با وب سایت یکی دیگر از وظایفی است که وب سرور بر عهده دارد. گفتیم که وب سرور درخواست های شما نسبت به بازدید صفحات را پاسخ می دهد، همزمان با این پاسخدهی، اطمینان حاصل می کند که بقیه قسمت ها هم عملکرد درستی در خدمت رسانی به شما دارند.

در نهایت پس از آن که شما بازدید کردید و رفتید، کش، مموری و ماژول ها را پاکسازی می کند تا بتواند از بازدید کنندگان جدید پذیرایی کند (درست مانند فردی که در رستوران پذیرایی از مشتریان را انجام می دهد).

اما این وسط آپاچی چکاره است؟ در یک رستوران یک فرد کار نمی کند، بلکه چندین گارسون فعالیت می کنند که از مشتریان مختلف پذیرایی می کنند، همینطور چندین وب سرور وجود دارد که می توان به IIS، Nginx، LiteSpeed و … اشاره کرد که آپاچی هم یکی از این موارد است.

کلیک کنید  نصب PHP در ویندوز سرور از طریق 6 مرحله کامل

وب سرور چیست؟

آپاچی چیست؟

آپاچی سال 1995 با ماهیتی متن باز متولد شده است و خیلی سریع توانست سهم بیشتری از بازار وب سرور ها را به خودش اختصاص دهد و تا اندازه ای پیش برود که ویکی پدیا و گوگل از وب سرور آپاچی استفاده کنند. اما چرا این وب سرور تا این اندازه محبوب شده است؟ ما ویژگی هایی که این وب سرور را محبوب می کند، در ادامه بیان می کنیم:

مزایایی که وب سرور آپاچی داردمعایبی که آپاچی دارد
بدون نیاز به مجوز خاصی می توانید آن را استفاده کنید

 

اگر تغییرات ایجاد شده به درستی انجام نشود، امنیت سایت را در معرض ریسک و  تهدید قرار می دهد
متن باز است و می توانید تغییرات دلخواهتان را اعمال کنید

 

اگر پروتکل ها را شخصی سازی کنید، امکان ایجاد باگ وجود دارد که باید آن را رفع کنید
ماژول ها، افزونه ها و قابلیت های مختلفی را می توانید به آن اضافه کنید

 

باید به صورت منظم و مرتب آپدیت های آپاچی را انجام دهید
امنیت بالایی دارد و از عملکرد مطلوبی برخوردار است
نصب آن آسان است
هر تغییری اعمال کنید، فورا اجرا می شود و نیازی به ری استارت ندارد
هم در سرور لینوکس و هم در سرور ویندوز می توانید از آن استفاده کنید

 

با یک نگاه کلی به جدول می توان دریافت که کفه مربوط به مزایا سنگین تر از کفه دوم یعنی معایب است و به راحتی می توان به این نکته پی برد که چرا آپاچی وب سرور محبوبی است.

ویژگی های وب سرور آپاچی

  • مدیریت فایل های استاتیک
  • ماژول های پویا قابل بارگیری
  • htaccess
  • سازگار با IPv6
  • پشتیبانی از HTTP/2
  • اتصالات FTP
  • فشرده سازی و رفع فشار Gzip
  • اسکریپت های Perl، PHP، Lua
  • بازنویسی URL
  • موقعیت جغرافیایی بر اساس آدرس IP

چه جایگزین هایی برای وب سرور آپاچی وجود دارد؟

هرچند گفتیم که آپاچی وب سروری محبوب است؛ اما بهتر است نگاهی به جایگزین های این وب سرور دوست داشتنی داشته باشیم.

Nginx

Nginx هم جزو وب سرور های معروف است که برای میزبانی سریعتر یک سایت به کار می رود. سال تولد این وب سرور جوان، به سال 2004 بر می گردد که Igor Sysoev آن را عرضه کرد و بر اساس آماری که در سال 2021 در مورد این وب سرور انجام شد، مشخص شد که به صورت میانگین 28 درصد از سایت ها از این وب سرور استفاده می کنند. البته Nginx خدمات دیگری را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد که از آن جایی که مقاله ما در مورد آپاچی است، برای اطلاعات بیشتر شما را به مقاله Nginx چیست ارجاع می دهیم.

آپاچی تامکت

سرور HTTP آپاچی یک وب سرور است که برای سرویس دهی صفحات وب استاتیک طراحی شده است. در حالی که Apache Tomcat یک سرور برنامه کاربردی است که برای سرویس دهی به برنامه های جاوا ساخته شده است. صفحات وب همچنان می توانند از طریق آپاچی تامکت سرویس دهی شوند، اما کارایی آن کمتر خواهد بود.

Lighttpd

کند بود سرعت لود صفحات یکی از مشکلاتی است که بیشتر توسعه دهندگان سایت ها و صاحبان سایت ها را درگیر می کند، چرا که این کند بودن، سبب می شود که تجربه کاربری بدی برای کاربران رقم بزند که در دراز مدت به ضرر کسب و کار است. لایت اسپید هم یکی از وب سرور های محبوبی است که هم عملکرد سریعی دارد و هم این که محافظت از داده ها و اطلاعات کاربران را بدون آن که امنیت آن ها را به خطر بیاندازد، انجام می دهد. اگر دوست دارید با لایت اسپید به عنوان یک جایگزین برای آپاچی بیشتر آشنا شوید، می توانید به مقاله وب سرور لایت اسپید سر بزنید.

امنیت آپاچی

بررسی امنیت وب سرور آپاچی

آپاچی نیز ممکن است مانند سایر وب سرور ها مورد سواستفاده و حتی هک قرار بگیرد. ابزار اصلی حمله آپاچی Slowloris است. Slowloris می تواند از اشکالات موجود در نرم افزار آپاچی سوء استفاده کند. می تواند چندین سوکت بسازد و همه این سوکت ها را زنده نگه می دارد و بایت های مختلفی (به نام ” keep-alive headers”) ارسال می کند تا به سرور اطلاع دهد که سیستم متصل است و با مشکل شبکه مواجه نیست.

بسیاری از توسعه دهندگان آپاچی Slowloris را با چندین ماژول برای محدود کردن آسیب های ایجاد شده تعریف کرده اند. ماژول های مختلف آپاچی مانند:

mod_antiloris

mod_noloris

mod_security

mod_evasive

mod_qos

mod_limitipconn

هر کدام برای کاهش احتمال حمله موفقیت آمیز Slowloris پیشنهاد شده اند. آپاچی ماژول mod_reqtimeout را به عنوان راه حل اجرایی ارائه شده توسط توسعه دهندگان از آپاچی 2.2.15 عرضه می کند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد وب سرور آپاچی صحبت کردیم و تمامی آنچه که باید در مورد این وب سروری که آوازه اش گوش جهان را پر کرده است بدانید، گفتیم. در صورتی که بخواهید از آپاچی استفاده کنید و نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با تیم پشتیبانی ما به صورت آنلاین در ارتباط باشید و اگر تجربه ای در خصوص استفاده از آپاچی دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول:

بله آپاچی از امنیت بالایی برخوردار است، اما باید خودتان برای افزایش امنیت آن اقدام کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید