شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

install-deb-files

آموزش نصب پکیج های DEB. در دبیان، اوبونتو و لینوکس مینت

4/5 - (1 امتیاز)

شاید فکر کنید که چه نیازی به این آموزش است، وقتی برای نصب یا آپدیت برنامه ها می توانیم از خود مخازن سیستم لینوکس استفاده کنیم. در حالی که اینگونه نیست! بعضی از نرم افزارها در مخازن پیش فرض سیستم لینوکس وجود ندارند یا قدیمی بودن نسخه های موجود در سیستم، باعث می شود که برخی از توسعه دهندگان لینک دانلود پکیج های DEB را در وبسایت ها قرار دهند و اینجاست که باید با نحوه نصب پکیج های DEB آشنا باشید تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

روش های زیادی برای نصب پیکج های DEB وجود دارد که هر کدام از آنها می توانند شما را به هدفتان برسانند. مهم این است که یک پکیج معتبر دانلود کنید و بعد متناسب با توزیع لینوکس خود، یکی از روش ها را انتخاب کرده و آن پکیج را نصب کنید.

پس بیایید کمی بیشتر با ساختار پکیج DEB آشنا شویم و این آموزش را با 5 روش عالی برای نصب پکیج های DEB در دبیان و مشتقات آن خاتمه دهیم:

فایل DEB چیست؟

پکیج های لینوکس، فایل های فشرده ای هستند که شامل فایل های باینری و دستورالعمل های نحوه استفاده از این فایل ها هستند. در واقع، هر ابزاری که با استفاده از پکیج ها نصب می شوند، نیاز به یک سری وابستگی ها دارند که سیستم باید این پیش نیازها را رعایت کند تا وابستگی بین پکیج ها حفظ شود و عمل نصب و اجرا به درستی انجام شود.

فایل DEB فرمت پکیج مخصوص دبیان و مشتقات آن مثل اوبونتو، لینوکس مینت و … است. این فایل حاوی دو آرشیو tar است که یکی از آنها شامل اطلاعات کنترلی و دیگری شامل داده های قالب نصب است.

اگر پس از استفاده طولانی مدت از ویندوز به لینوکس مهاجرت کرده اید مطمئناً وسوسه می شوید که فایل DEB را هم مثل فایل های EXE نصب کنید، در حالی که برای کامپایل و نصب محتوای فایل دبیان به برنامه ها و روش های مناسب نیاز دارید.

در کل, کدهای کامپایل شده مثل نودلی هستند که با کمی آب جوش (دو بار کلیک) آماده استفاده است ولی فایل DEB مثل مواد لازم برای یک دستور غذا هستند و کارهای مربوط به ترکیب و پختن آنها بر عهده شماست ولی خوشبختانه، برنامه های رایگانی مثل dpkg و GDebi کارها را برای شما راحت تر کرده است.

با توجه به اینکه دبیان و مشتقات آن جزو مناسب ترین توزیع ها برای سرور لینوکس هستند، این آموزش برای شما که دوست دارید با خرید سرور مجازی لینوکس آینده روشن تری برای کسب و کار خود ترسیم کنید هم مناسب است و با استفاده از روش های این مقاله می توانید برنامه و پکیج دلخواه DEB را در سرور خود نصب کنید.

روش 1: نصب پکیج های DEB  با مدیر بسته DPKG

dpkg یکی از پکیج منیجرهای پرکاربرد دبیان و تمام توزیع های مبتنی بر دبیان است که به خوبی از عهده نصب پکیج های DEB برمی آید منتها نمی تواند به طور خودکار وابستگی های مربوط به هر پکیج را کنترل کند که این مشکل هم راه حل خودش را دارد.

در کل، فرمت دستور dpkg به صورت زیر است:

sudo dpkg -i "path_to_Debian_Package"

تنها کاری که باید انجام دهید این است که path_to_Debian_Package را با مسیر فایل deb موردنظر خود جایگزین کنید. مثلا اگر فایل ASC Music در فولدر Downloads قرار دارد، دستور را به صورت زیر اجرا کنید:

sudo dpkg -i Downloads/asc-music_1.3-4_all.deb

نکته! برای اینکه اسم فایل را سریع تر تکمیل کنید، می توانید چند حرف اول فایل را وارد کنید و بعد کلیدTAB را فشار دهید تا اسم فایل به صورت خودکار تکمیل شود.

اگر موقع نصب پکیج موردنظر خود با مشکل وابستگی روبرو شدید، می توانید از دستور زیر برای شناسایی وابستگی های موردنظر و نصب آنها استفاده کنید:

sudo apt-get install –f

اگر این دستور را اجرا کردید ولی باز هم همه وابستگی های لازم برای نصب پکیج نصب نشد، خود بسته از سیستم حذف می شود.

البته خودتان هم اگر خواستید می توانید پکیج موردنظر را با استفاده از آپشن r حذف کنید:

sudo dpkg -r teamviewer

اگر نتوانستید پکیج موردنظر را با dpkg نصب کنید، نگران نباشید چون قطعاً یکی از روش های زیر مشکل شما را حل خواهند کرد.

روش 2: نصب پکیج های DEB با مدیر بسته APT

شاید فکر کنید که apt به عنوان یکی از اصلی ترین دستورات لینوکس، فقط برای نصب پکیج از repository های خود سیستم استفاده می شود در حالی که اینگونه نیست و از آن می توانید برای نصب پکیج های DEB هم استفاده کنید. حتی با APT مشکل وابستگی هم نخواهید داشت چون این مدیر بسته تمام وابستگی های موردنیاز را به صورت خودکار دانلود و نصب می کند.

کلیک کنید  آموزش تغییر رمز سرور مجازی ویندوز و لینوکس(تصویری)

تنها مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که apt-get و apt با ساختار فایل های .deb آشنا نیستند و طوری طراحی شده اند که عملیات نصب را بر اساس اسم پکیج ها (مثلاً mariadb، apache2  و …) انجام دهند و تنها ترفندی که باید به کار ببرید است که مسیر پکیج را به صورت relative یا Absolute  مشخص کنید.

relative – شروع مسیر از روت (/) تا فولدر موردنظر

Absolute – شروع مسیر از مسیر فعلی خط فرمان با ./

پس با این اوصاف، برای نصب پکیج موردنظر باید دستور را به یکی از دو حالت زیر اجرا دهید:

sudo apt install ./package_name.deb

sudo apt install /path/package_name.deb

اگر بعداً خواستید پکیج موردنظر مثلاً teamviewer را از سیستم لینوکس خود حذف کنید، کافیست از دستور زیر استفاده کنید:

sudo apt-get remove teamviewer

روش 3: نصب پکیج های DEB با دستور gdebi

GDebi هم یکی دیگر از پکیج منیجرهای مناسب برای نصب پکیج های DEB در اوبونتو/دبیان/لینوکس مینت است. این ابزار هم مثل APT به طور خودکار تمام وابستگی های موردنیاز پکیج را دانلود و نصب می کند.

این ابزار به طور پیش فرض در سیستم های لینوکس نصب نشده است ولی در مخازن رسمی توزیع های دبیان،اوبونتو و لینوکس مینت موجود است و با استفاده از apt به راحتی می توانید آن را نصب کنید.

اول دستور زیر را اجرا کنید تا مخازن سیستم آپدیت شود:

sudo apt update

بعد با استفاده از دستور زیر، GDebi را نصب کنید:

sudo apt install gdebi –y

فایل موردنظر را با استفاده از دستور gdebi نصب کنید:

sudo gdebi /path/package_name.deb

این دستور، پکیج موردنظر و تمام وابستگی های لازم را نصب می کند.

برای حذف برنامه ای که با استفاده از gdebi نصب کرده اید، می توانید از دستورات دستورات apt، apt-get یا dpkg کمک بگیرید:

sudo apt purge teamviewer

یا

sudo apt-get purge teamviewer

یا

sudo dpkg --purge teamviewer

روش 4: نصب پکیج های DEB با برنامه Software Install

اگر از دسکتاپ اوبونتو یا دبیان استفاده می کنید، نصب پکیج های DEB برای شما بسیار راحت تر خواهد بود. با استفاده برنامه Software Install به راحتی می توانید پکیج موردنظر و تمام وابستگی های آن را نصب کنید.

مثلاً برای نصب ویرایشگر Visual Studio Code، اول باید فایل آن را از وبسایت رسمی ویژال استودیو دانلود کنید.

دانلود فایل ویژال استودیو

بعد به دایرکتوری که این فایل را ذخیره کرده اید ( به احتمال زیاد، دایرکتوری Downloads) بروید و فایل را پیدا کنید.

سپس روی آن راست کلیک کنید و Open With Other Application را انتخاب کنید.

نصب پکیج های deb با software install

از لیست برنامه های پیشنهادی، Software Install را انتخاب کنید و بعد روی install کلیک کنید.انتخاب software install

روی install کلیک کنید تا ویژال استودیو نصب شود.

نصب ویژال استودیو

رمز عبور را وارد کنید تا پروسه نصب ویژال استودیو شروع شود.

وارد کردن رمز عبور

روش 5: نصب پکیج های دبیان با برنامه GDebi

با این که این مدیر بسته از طریق خط فرمان هم قابل استفاده است ولی برای نصب پکیج های DEB می توانید از اپلیکیشن GDebi هم استفاده کنید. البته برای استفاده از این ابزار، اول باید پکیج GDebi را نصب کنید:

پس همانطور که در روش 3 هم گفتیم، پکیج GDebi را با استفاده از دستور زیر نصب کنید:

sudo apt install gdebi

بعد به دایرکتوری که فایل DEB موردنظر در آن قرار دارد بروید و بسته موردنظر را پیدا کنید.

روی آن راست کلیک کنید و Open with Another Application را انتخاب کنید.

انتخاب برنامه gdebi

از لیست اپلیکیشن ها، گزینه GDebi Package Installer را انتخاب کنید و روی Select کلیک کنید.نصب پکیج های deb با gdebi

برنامه GDebi فایل را باز می کند و آن را برای نصب آماده می کند.آماده سازی فایل برای نصب

بعد از اینکه بارگذاری برنامه تمام شد، می توانید روی Install Package کلیک کنید تا پروسه نصب شروع شود.کلیک روی install

فایل موردنظر بعد از چند لحظه نصب می شود.در حال نصب...

پس برای نصب پکیج های DEB با هیچ محدودیتی روبرو نیستید و اگر فایل موردنظر را دانلود کرده اید، مطمئن باشید که با استفاده از روش های بالا به راحتی می توانید پکیج را نصب و از آن استفاده کنید.

کلام آخر

فایل های DEB که در مخازن سیستم لینوکس قرار ندارند، باید از وبسایت های دیگر دانلود شده و با استفاده از برنامه ها و ابزارهای خاصی نصب شوند. برنامه های DKPG، APT و Gdebi هر کدام پروسه خاصی را برای نصب پکیج های DEB لحاظ کرده اند و این شما هستید که باید روش مناسب خود را انتخاب کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

بله، اول باید این پکیج را نصب کنید تا موقع نصب برنامه با استفاده از رابط گرافیکی، بتوانید گزینه GDebi Package Installer را انتخاب کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید