شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

increasing-the-security-of-a-dedicated-server
دسته بندی : آموزش شبکه

با این ۱۳ روش آسان امنیت سرور اختصاصی خود را افزایش دهید!

3/5 - (2 امتیاز)

ایمن سازی سرورهای اختصاصی که در آن وب سایت یا برنامه های وب خود را میزبانی می کنید باید اولویت اصلی شما باشد. در صورتی که نقضی در امنیت سرور اختصاصی شما وجود داشته باشد، می تواند داده های شما را در معرض ریسک قرار دهد و در سرویس شما وقفه ایجاد کند.

برای افزایش امنیت سرور اختصاصی راهکارهای ساده ای وجود دارد؛ مانند: همیشه آپدیت باشید، دسترسی ها را محدود کنید، از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، فایروال را فعال کنید، پسوردهای قدرتمند برای خودتان انتخاب کنید، از شبکه های امن استفاده کنید، یک سرور اختصاصی مدیریت شده دریافت کنید.

امنیت سرور اختصاصی هرگز به اندازه امروز حیاتی نبوده است؛ چرا که حملات سایبری هر سال افزایش می یابد و خسارت های مالی زیادی به کسب و کارها وارد می کند.

هر سرویسی که روی دستگاه اجرا می شود نگرانی های امنیتی خاص خود را دارد. ضعف در یک سرویس تمام آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.

اگر زمان و منابع کافی برای تامین امنیت سرور اختصاصی ندارید، می توانید سرور اختصاصی مدیریت شده خریداری کنید. هر چند هزینه این نوع سرور کمی گران تر است، اما شما متخصصی خواهید داشت که هر روز با امنیت سرور شما درگیر هستند و شما خیالتان راحت است.

در این مقاله ما در مورد لینوکس و سایر سیستم های مبتنی بر یونیکس صحبت می کنیم. اما برخی از مواردی که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد (اعداد پیش فرض پورت و غیره) برای سرورهای ویندوز نیز صدق می کند.

ما همیشه توصیه می کنیم در زمان خرید سرور اختصاصی توجه داشته باشید که شرکت ارائه دهنده، امنیت لازم را ارائه کند و سرور اختصاصی که می خرید امن باشد. ما در آسام سرور تمام تلاشمان را برای حفظ امنیت سرور شما انجام می دهیم و به همین خاطر می توانید با خیال راحت خرید سرور اختصاصی را از سایت ما انجام دهید.

البته ما در اینجا به صورت در مورد امنیت سرور اختصاصی صحبت می کنیم و مواردی که باید در مورد افزایش امنیت سرور اختصاصی بدانید را در این مقاله برایتان می گوییم. پس اگر امنیت سرور اختصاصی برایتان اهمیت دارد، این مقاله را از دست ندهید و همراه ما باشید.

سرورهای اختصاصی چیست؟

وب سروری که بین چند کاربر به اشتراک گذاشته نمی شود یک سرور اختصاصی است. میزبانی مشترک یا سرورهای خصوصی مجازی (VPS) منابع سرور را بین چندین کاربر و سایت تقسیم می کند (هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند که می توانید در مقاله مقایسه سرور اختصاصی و سرور مجازی آن را مطالعه کنید).

تمام منابع یک سرور اختصاصی (از این رو نام آن) به یک کاربر اختصاص داده شده است. یک سرور اختصاصی می تواند چندین وب سایت را میزبانی کند، اما همه آنها توسط یک کاربر یا شرکت کنترل می شوند.

انواع مختلفی از میزبانی سرور اختصاصی وجود دارد، اما آنها به دو دسته مدیریت شده و مدیریت نشده تقسیم می شوند. هنگامی که از یک سرور اختصاصی مدیریت شده استفاده می کنید، شرکت میزبان خدمات نگهداری و به روز رسانی و معمولاً امنیت سرور را بر عهده می گیرد.

با یک سرور اختصاصی مدیریت نشده، کاربر مسئولیت نگهداری و امنیت را بر عهده دارد. اساساً یک سرور خالی به شما داده می شود و نحوه استفاده از آن به شما بستگی دارد و به همین دلیل هم این شما هستید که باید در راستای افزایش امنیت سرور اختصاصی خودتان تلاش و کوشش کنید! چگونه؟ در ادامه می گوییم.

افزایش امنیت سرور اختصاصی

چگونه امنیت سرور اختصاصی را افزایش دهیم؟

قبل از اینکه نکات مربوط به افزایش امنیت سرور اختصاصی را بیان کنیم باید بدانید که راه های زیادی برای دسترسی به سرور اختصاصی وجود دارد. بسته به اینکه کدام سرویس‌ها را روی سرور اجرا می‌کنید، نه تنها باید به دسترسی به روت سرور، بلکه امنیت فایروال، وب سرور، برنامه‌های کاربردی وب، سرور پایگاه داده، سرور ایمیل، DNS و FTP نیز توجه داشته باشید.

1. همیشه آپدیت باشید

هر سرویس یا نرم افزاری که روی سرور اختصاصی نصب می کنید، پس از مدت زمانی آپدیت دریافت می کند. شما می توانید به راحتی این آپدیت ها را رد کنید اما اگر می خواهید امنیت سرور اختصاصی خودتان را افزایش دهید، باید یک برنامه ریزی برای بررسی این آپدیت ها داشته باشید و ببینید که آیا نیاز به دریافت بروزرسانی است یا خیر؟

احتمالاً نصب هر به‌روزرسانی منتشر شده برای هر سرویس را ضروری نمی‌دانید، اما می‌خواهید از عقب افتادن بیش از حد یا اتکا به خدمات قدیمی خودداری کنید. هر چه نسخه‌ای از یک سرویس قدیمی‌تر می‌شود، بیشتر در معرض سوء استفاده قرار می‌گیرد.

2. محدود کردن دسترسی ها

هر سیستم عامل یک کاربر روت ایجاد می کند که به همه چیز دسترسی مدیریت دارد. بدیهی است که باید اعتبار روت را به یک رمز عبور یا عبارت عبور امن تغییر دهید. و بهتر است از استفاده از کاربر روت برای دسترسی روزمره به سرور خود اجتناب کنید.

در عوض، یک کاربر با مجوزهای محدود ایجاد کنید و به عنوان آن کاربر وارد شوید. هنگامی که برای انجام کاری در سرور به دسترسی روت نیاز دارید، می توانید آن را با استفاده از دستور “su root” و وارد کردن رمز عبور root به دست آورید.

اگر با استفاده از یک کاربر محدود وارد سیستم شوید، می‌توانید از ورود کاربر روت از طریق SSH جلوگیری کنید. این هر گونه تلاش هکرها برای ورود به سیستم روت را شکست خواهد داد.

همچنین بهتر است تعداد کاربرانی را که به سرور دسترسی دارند محدود کنید و تغییرات دوره ای رمز عبور را مجبور کنید. هیچ کس دوست ندارد رمز عبور خود را تغییر دهد، اما هر چه رمز عبور طولانی تر استفاده شود، احتمال به خطر افتادن آن بیشتر می شود.

در نهایت، اگر به چندین کاربر اجازه دسترسی به سرور را می‌دهید، مطمئن شوید که در صورت امکان از طریق شبکه‌های قابل اعتماد وارد می‌شوند.

امنیت سرور شما به اندازه ضعیف ترین لینک آن قوی است و اگر کاربر از طریق یک اتصال وای فای ناامن در مکان عمومی وارد شود، اعتبار او در معرض خطر قرار می گیرد.

بهترین راه برای ایمن سازی یک سرور اختصاصی این است که مطمئن شوید کاربران سرور از شیوه های امنیتی صحیح استفاده می کنند.

3. مراقب هکر ها باشید!

هکرها به دنبال خدماتی هستند که روی پورت های استاندارد اجرا می شوند. به‌طور پیش‌فرض، اکثر سرویس‌ها روی پورت‌های استاندارد اجرا می‌شوند. برای مثال، اگر یک هکر بخواهد به سرور شما دسترسی SSH داشته باشد، توجه خود را روی پورت 22، پورت استاندارد SSH متمرکز خواهد کرد.

تغییر شماره پورت برای هر سرویسی که می توانید یا حداقل سرویس هایی که می توانند بیشترین آسیب را وارد کنند (مانند SSH) به افزایش امنیت کمک می کند. یافتن سرویس ها را غیرممکن نمی کند، اما آنها را از ربات هایی که فقط محدوده های خاصی را اسکن می کنند پنهان می کند. اگر تغییر پورت را بلد نیستید، می توانید به مقاله تغییر پورت SSH سر بزنید.

کلیک کنید  انتقال فایل از سرور مجازی به کامپیوتر

4. اگر از برنامه ای استفاده نمی کنید، آن را حذف کنید

اگر تا به حال به فرآیندهای در حال اجرا بر روی رایانه خانگی خود نگاه کرده باشید، بدون شک با بسیاری از برنامه ها یا خدمات مواجه شده اید که نمی دانستید در حال اجرا هستند.

یک وب سرور همچنین بسیاری از خدمات رایج را به صورت پیش فرض راه اندازی می کند. این شما هستید که باید با توجه به نیازهایتان، این خدمات را گزینش کنید.

اما اگر از خدماتی مانند FTP که کاربر را وارد سرور می کند استفاده نمی کنید، آن ها را غیرفعال کنید.

همچنین، به یاد داشته باشید که هر برنامه یا سرویسی را که تست می‌کنید یا امتحان می‌کنید حذف نصب کنید و سپس تصمیم بگیرید که از آن استفاده نکنید. فراموش کردن مواردی از این دست آسان است، به همین دلیل است که بررسی به روز رسانی دوره ای که قبلاً ذکر کردم مهم است.

برای مثالی یکی از بدترین مواردی که می تواند علت نفوذ و به خطر افتادن امنیت شما باشد، یک نسخه سه ساله وردپرس یا جوملا است.

5. از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

بسیاری از کاربران سرور اختصاصی از کل سرورها، سیستم عامل و همه آن ها نسخه پشتیبان تهیه می کنند. این نوع پشتیبان‌گیری‌ها هدفی را دنبال می‌کنند. اما اگر شخصی سیستم عامل را به خطر بیاندازد، مانند نسخه پشتیبان است. به همین دلیل، نصب مجدد سیستم عامل و خدمات ممکن است ترجیح داده شود.

اما داده های شما داستان دیگری است. تا جایی که می توانید از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. و نسخه های پشتیبان شما نباید روی سرور اختصاصی شما زندگی کنند. همیشه در یک مکان جداگانه یا فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر پشتیبان‌گیری کنید.

6. فایروال را فعال کنید

شما به کمک فایروال ها می توانید ترافیک های ورودی را کنترل کنید. آی دی هایی که می خواهید را مسدود کنید و یا از حالت مسدودی خارج کنید. اگر شما هم از سرور اختصاصی با سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، می توانید از فایروال ها برای افزایش امنیت سرورهایتان استفاده کنید.

افزایش امنیت سرور اختصاصی

7. پسوردهای قدرتمند برای خودتان انتخاب کنید

سعی کنید که پسوردهای پیچیده ای برای خودتان که ترکیبی از اعداد و حروف و نشانه ها باشد، انتخاب کنید. پسوردهای آسان، می تواند یک نقطه نفوذ به سرور اختصاصی شما باشد.

از رمز گذاری در حالت بیت لاکر (BitLocker) استفاده کنید

مزیتی که این رمزگذاری دارد، این است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در حالت آفلاین هم امنیت داشته باشید. از طرف دیگر با این روش می توانید از بسیاری از بدافزار ها جلوگیری کنید. حتی اگر سرور شما خاموش باشد، بیت لاکر بازهم روشن و فعال باقی می ماند تا از امنیت سرور شما محافظت کند.

8. گواهی ssl را فعال کنید

کاربردی که ssl برایتان خواهد داشت، این است که یک کانال رمزنگاری شده بین سرور و کاربر ایجاد می کند و یک فضای امن و مطمئن فراهم می کند و شما می توانید به راحتی از داده های حساس خودتان محافظت کنید.

سعی کنید که حتما از گواهی های ssl استفاده کنید و از آن حتی زمانی که می خواهید ایمیلی را ارسال کنید یا فایلی را انتقال دهید یا به سرور وارد شوید، از گواهی ssl استفاده کنید.

9. در برابر بدافزار ها محافظت کنید

برای سرقت داده ها معمولا از بدافزارها استفاده می شود. بدافزارها معمولا پنهان می شوند و در قالب برنامه های کاربردی یا اسکریپت های قانونی ارسال می شوند. اگر بدافزاری در سرور شما قرار بگیرد، داده های شما را جمع می کند. برای آن که بتوانید در برابر بدافزارها از سرور خودتان محافظت کنید، نیاز است از ارائه دهنده ای سرور بگیرید که همیشه سرور را برای آسیب پذیری بررسی می کند.

10. از حملات DDoS جلوگیری کنید

این نوع حملات در دسته حملات سایبری قرار می گیرد که هکرها و حمله کننده ها به طرز مصنوعی ترافیک را افزایش می دهند و منابع و پهنای باند شما را تمام می کنند. این کار سبب می شود که سرور دیگر نتواند به خوبی درخواست ها را پاسخ دهد و سایت میزبان کند می شود. برای آن که از این حملات جلوگیری کنید، می توانید یک بسته سرور اختصاصی با حفاظت DDoS خریداری کنید.

11. از شبکه های امن استفاده کنید

زمانی که می خواهید به سرورتان متصل شوید، باید این را در نظر داشته باشید که از شبکه های امن استفاده کنید. اما منظور از شبکه های امن چیست؟ برای مثال شبکه های عمومی، امن نیستند و فرضا زمانی که در یک فضای عمومی یا مثلا یک هتل حضور دارید، بهتر است با استفاده از شبکه آنجا وارد سرور خودتان نشوید؛ چرا امکان فاش شدن اطلاعات شما به سادگی وجود دارد.

12. مراقب پایگاه های داده خودتان باشید

پایگاه های داده اطلاعات ارزشمندی را ذخیره می کنند. مجرمان سایبری هم به خوبی این را می دانند، بنابراین پایگاه های داده آسیب پذیر را هدف قرار می دهند. برای جلوگیری از نقض پایگاه داده، مطمئن شوید که می تواند در برابر تزریق SQL مقاومت کند. یک حمله تزریق SQL عبارات مخرب SQL را وارد می کند که می تواند داده ها را در پایگاه داده شما دستکاری کند.

برای محافظت حداکثری، باید دسترسی همه افراد به پایگاه های داده خود را تا حد امکان محدود کنید. حداقل نگه داشتن امتیازات کاربر به شما در دستیابی به آن کمک می کند. علاوه بر این، فایل ها و سرویس های استفاده نشده را حذف کنید؛ زیرا هکرهای باهوش می توانند راهی برای سوء استفاده از آن پیدا کنند. ویژگی ها و خدمات غیر ضروری که در حال اجرا هستند می توانند کاربران و پیوندهای ارتباطی مختلف را در معرض دید قرار دهند.

13. یک سرور اختصاصی مدیریت شده دریافت کنید

ساده ترین راه برای ایمن سازی سرور اختصاصی خود انتخاب سرور اختصاصی مدیریت شده است. این سرویسی است که توسط اکثر ارائه دهندگان هاست ارائه می شود،

سرورهای اختصاصی مدیریت شده توسط تیمی از متخصصان فناوری اطلاعات کنترل می شوند که تمام نرم افزارها و پایگاه های داده شما را به روز نگه می دارند، از داده های شما به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه می کنند و فعالانه فعالیت های مشکوک را نظارت می کنند. همه چیز مربوط به امنیت سرور توسط ارائه دهنده هاست انجام می شود.

سخن آخر

در این مقاله تمام اقداماتی که باید برای افزایش امنیت سرور اختصاصی انجام می دادید، برایتان آورده ایم. دقت داشته باشید که این ها تنها بخشی از اقدامات برای ایمن سازی سرور اختصاصی هستند. بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید، این است که سرور اختصاصی مدیریت شده خریداری کنید تا تیم شرکت ارائه دهنده سرورتان، تمام اقدامات را به جای شما انجام دهند.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

هر سرور میزبانی مستعد تلاش های هک و حملات مخرب مختلف است. با این حال، همیشه می توانید تعدادی اقدامات پیشگیرانه را برای محافظت از سرور اختصاصی خود و جلوگیری از نقض امنیت انجام دهید.

سخت‌سازی سرور فرآیند بهینه‌سازی امنیت سرور با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که بهترین روش‌ها در امنیت سایبری محسوب می‌شوند. هدف کاهش شانس هکر برای نقض امنیت سرور اختصاصی شما است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید