شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

static-vpn-ip
دسته بندی : آموزش شبکه

VPN آی پی ثابت چیست و برای ترید چه کاربردی دارد؟

3.9/5 - (12 امتیاز)

تقریبا محال است که با دنیای تریدری آشنا باشید و واژه IP ثابت به گوشتان نخورده باشد. احتمالا کنجکاو شده اید که بدانید آی پی ثابت VPN ثابت چیست و برای ترید چه کاربردی دارد؟ IP مخفف عبارت Internet Protocol Address است که یک شناسه است که به هر سیستمی که به اینترنت وصل می شود، تعلق میابد و دلیل این موضوع نیز آن است که بتوان به کامپیوتر مربوطه دسترسی داشت و اطلاعات را تبادل کرد. اصولا این آدرس IP عددی متغیر (داینامیک) است؛ به جز سرور ها و سیستم هایی که حالت سروری دارند و سیستم های کلاینتی که به این شبکه ها متصل هستند (عددی ثابت است که به آن آی پی استاتیک می گویند). این ها مقدمه ای بر مفهوم آی پی بود تا برسیم به سراغ اصل مطلب؛ یعنی ip ثابت VPN ثابت چیست و برای ترید چه کاربردی دارد؟ همراهمان باشید.

اگر قرار است که در به دنیای ترید وارد شوید، باید این نکته را بدانید که با آی پی ایران، شما همیشه با ریسک مسدود شدن حساب هایتان مواجه هستید. برای جلوگیری از این کار، نیاز به ip ثابت دارید. vpn یکی از روش هایی است که ip ثابت در اختیار شما قرار می دهد.

Vpn چیست؟

فیلتر شکن یا Vpn (Virtual Private Network) یک شبکه خصوصی مجازی است که به شما این امکان را می دهد که یک اتصال امن و حفاظت شده ای را در زمان اتصال به اینترنت داشته باشید. تمامی ترافیک های اینترنت شما به صورت رمزنگاری می شود و این موضوع هویت شما را ناشناس نگه می دارد و سبب سخت شدن ردیابی اطلاعات شما می شود. Vpn کمک می کند تا سرقت اطلاعات توسط افراد دیگر سخت تر شود.

زمانی که از برنامه هایی مانند ایمیل، وب،  سیستم های پیام رسانی مختلف و … استفاده می کنیم، باید این نکته را به خوبی بدانیم که هرچند این ها بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده اند، اما نمی توان به برخورداریشان از امنیت سطح بالا اطمینان داشت.

به صورت کلی باید گفت که Vpn اطلاعات شما را رمزنگاری می کند و به صورت ایمن این انتقالات را انجام می دهد.

IP چیست؟

IP چیست؟گفتیم که IP یک آدرس شناسه است و درست مانند یک آدرس عمل می کند. زمانی که شما می خواهید به فردی آدرسی بدهید تا بسته ای را برایتان ارسال کند، انگار آی پی خودتان را داده اید؛ چرا که IP نیز مانند آدرس برای هر فرد منحصر به فرد است. این IP توسط ارائه دهنده سرویس دهنده اینترنتی در اختیار شما قرار می گیرد.

هنگامی که شما وارد ISP خودتان می شوید، ISP نوع اتصال شما را در نظر می گیرد و با توجه به آن یک ای پی ثابت یا متغیر برای شما در نظر می گیرد. بسته به نیازی که دارید و فعالیتی که در سطح وب دارید، ممکن است به IP ثابت یا متغیر نیاز داشته باشید.

(منظور از ISP عبارت Session Initiation Protocol است که Protocol در اینجا منظور یک مجموعه از استانداردهای جهانی ارتباطات کامپیوتری است. ISP به مردم در سراسر جهان این اجازه را می دهد که بتوانند به کمک سیستم های رایانه ای و گوشی های همراهشان به وسیله اینترنت ارتباط برقرار کنند).

ما در مقاله IP چیست به صورت کامل در این مورد صحبت کرده ایم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، می توانید مقاله IP چیست ما را مطالعه کنید، اما ما در ادامه IP ثابت را به شما توضیح می دهیم و به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید IP ثابت داشته باشید.

آی پی ثابت چیست؟

ISP به صورت دائم یک IP اختصاصی در اختیار شما قرار می دهد؛ آی پی ثابت یا استاتیک، حتی در صورت ریستارت کردن سیستم یا مودم و اینترنت نیز تغییر نمی کند. در بیشتر اوقات یک آی پی ثابت به موارد زیر اختصاص داده می شود:

  •  وب سایت های هاستینگ سرور
  •  سرویس های FTP و پایگاه داده
  • ارائه دهندگان ایمیل
  • سازمان های عمومی و تجاری

زمانی که IP ثابت در اختیار شما قرار گرفت، ما باید به صورت دستی دستگاه روتر خودتان را با سرور تنظیم کنید تا بتوانید از ای پی ثابتی که برای شما در نظر گرفته شده است، استفاده کنید.

IP ثابت چیست؟

استفاده از آی پی ثابت چه مزایایی دارد؟

  • آدرس تغییر نمی کند.
  • مناسب برای سرورهای وب، سرور های ایمیلی  دیگر سرور های اینترنتی

نکته: از DNS برای ثبت آدرس آی پی استفاده می شود و از نام دامنه نیز برای آدرس دهی آدرس IP استاتیک استفاده می شود.

استفاده از IP ثابت چه معایبی در پی دارد؟

  • نسبت به IP متغیر هزینه بیشتری دارد. دلیل این موضوع ISP ها هستند که هزینه بیشتری را در قبال IP ثابت دریافت می کنند.
  • آی پی ثابت به امنیت بیشتری نیاز دارد؛ چرا که هکر ها سعی می کنند در طول زمان به این دستگاه ها حمله کنند.

IP ثابت چه کاربردی دارد؟

در این قسمت می خواهیم به کاربرد های ای پی ثابت اشاره کنیم تا با اهمیت آن آشنا شوید.

در طراحی سایت

طراحی سایتبیشتر کسانی که در ایران طراحی سایت انجام داده اند، بی شک با ارور 404 در قسمت هایی از گوگل (خصوصا در گوگل آنالتیکز) مواجه شده اند. از آن جایی که گوگل قسمتی از خدمات خودش را برای کاربران ایرانی محدود کرده است، به همین دلیل اگر شما بخواهید با IP ایران از این خدمات و امکانات استفاده کنید، این امکان برایتان وجود ندارد. این محدودیت در خدمات مربوط به پرداخت (که گوگل ادز نیز یکی از آن ها است)، شدیدتر است و اگر شما یک IP استاتیک نداشته باشید، ممکن است که حساب هایتان مسدود شود.

ما تنها گوگل نیست؛ بسیاری از سایت ها مانند Semrush و moz خدماتشان برای آی پی ایران محدود کرده اند. اگر در زمینه سایت و سئو فعالیت می کنید، داشتن یک IP ثابت می تواند در موفقیت شما بسیار موثر باشد. البته منظور از IP ثابت، یک IP ثابت خارجی است.

کاربرد IP در پرداخت خارجی

پرداخت خارجیبه صورت کلی، مجموعه هایی که خدمات پرداخت بین المللی انجام می دهند، بالاترین میزان حساسیت را بر روی IP های مخاطبان خودشان دارند. باید به این نکته توجه داشته باشید که تغییر آی پی بین چند کشور می تواند سبب شود حساب پولی شما مسدود یا تعلیق شود؛ در این میان اگر شما از آی پی ایران استفاده کنید، این را مطمئن باشید که باعث تعلیق بدون بازگشت حسابتان خواهد شد.

یکی از معروف ترین و رایج ترین ارائه دهندگان خدمات پرداخت آنلاین، ویزا کارت و پی پل هستند که هرگونه تغییر IP را به عنوان هشداری جدی تلقی می کنند. دلیل این موضوع نیز آن است که بتوانند امنیت لازم و کافی را برای مشتریان خودشان فراهم کنند.

زمانی که IP شما به صورت متعدد تغییر می کند، این مجموعه ها بر عملکرد شما حساس می شوند. بنابراین اگر قصد انجام چنین تراکنش هایی را دارید، حتما باید IP ثابت داشته باشید.

ای پی ثابت مناسب برای فریلنسر ها

فریلنسینگ

فریلنسر های ایرانی که می خواهند در حوزه بین المللی فعالیت کنند و بتوانند پروژه های خارجی بگیرند، عموما مشکلاتی مانند نقد کردن درامد های ارزی و … را دارند، به همین دلیل بسیاری از ایرانیان از وارد شدن به فعالیت در سایت های فریلنسری بین المللی خودداری می کنند. بیشتر افرادی که در سایت های بین المللی فریلنسینگ انجام می دهند، درامد های ماهیانه بالای 1000 دلار در ماه می توانند کسب کنند. با خرید یک IP ثابت شما می توانید وارد این حوزه شوید و دیگر هیچ بهانه ای برای کسب درامد دلاری نداشته باشید.

کلیک کنید  CentOS یا Ubuntu، کدام توزیع لینوکس را باید انتخاب کنیم؟

IP ثابت برای ترید

تریدینگیکی از اصلی ترین کاربردهایی که IP ثابت در ایران پیدا کرده است و به آن نیز اشاره کردیم، ترید کردن است. فرقی نمی کند که شما در چه حوزه ای ترید انجام می دهید، در بازار های مالی مانند فارکس یا در دنیای رمز ارزها؛ در هر صورت شما نیاز به ای پی ثابت دارید. در صورتی که شما بخواهید در بازارهای مالی بین المللی فعالیت کنید، اگر آی پی ثابت خارجی ندارید، باید قید این کار را بزنید؛ چرا که این سایت ها، ارائه خدمات خودشان را به ایرانیان محدود کرده اند و امکان بلوکه شدن و مسدود شدن حساب هایتان زیاد است. (اگر دوست دارید که در مورد ترید بیشتر مطالعه کنید، ما مقاله در خصوص ترید چیست نوشته ایم که می توانید به آن مراجعه کنید و به خوبی با این حوزه آشنا شوید).

چگونه می توان آی پی ثابت داشت؟

همانطور که دیدید در برخی از مواقع و برای برخی از افراد، داشتن IP ثابت می تواند از نان شب هم واجب تر باشد. بنابراین اگر شما هم تصمیم گرفتید تا IP ثابت خودتان را داشته باشید، این سوال برایتان ایجاد می شود که چگونه می توان آی پی ثابت داشت؟ ما در این بخش تمامی روش هایی که به کمک آن می توانید IP استاتیک داشته باشید را بیان می کنیم و آن ها را نقد می کنیم تا در نهایت شما با در نظر گرفتن شرایط و نیازهایتان، یکی از روش ها را برای داشتن IP ثابت انتخاب کنید.

روش اول: IP ثابت ایران به کمک ارائه دهنده

اولین روشی که می توانید IP ثابت داشته باشید، این است که از ارائه دهنده اینترنت خودتان بخواهید که به شما IP اختصاصی دهد تا هر زمان که به اینترنت متصل می شوید،  IP شما تغییر نکند، اما در نظر داشته باشید که در این صورت IP که در اختیار شما قرار می گیرد، یک IP ایران است و شما مواردی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم را نمی توانید انجام دهید. پس به دنبال راه دومی می گردید.

روش دوم استفاده از VPN

آی پی ثابت VPNدومین راهی که شما می توانید به کمک آن IP ثابت داشته باشید، استفاده از vpn آی پی ثابت است. زمانی که از vpn ها در تلفن همراه یا سیستم خودتان استفاده می کنید، vpn به سرور های سازنده متصل می شود و یک اتصال خصوصی رمزنگاری شده با تعدادی لینک قابل اعتماد، در اختیار شما می گذارد.

این کار نگرانی های شما در مورد محدودیت ها و افشای هویت و اطلاعات اتصال شما را کمتر می کند، اما شما باید به یک نکته توجه داشته باشید و آن این است که با اتصال به vpn دیگر اطلاعات و سوابق وب گردیتان به وسیله isp قابل ردیابی نیست، اما سازنده vpn می تواند اتصالات شما و سوابق وب گردیتان را ردیابی کند. به همین دلیل بهتر است که چندان از ناشناس بودن خودتان مطمئن نباشید.

ایراد دیگری که می توانیم به vpn بگیریم، این است که vpn می تواند سرعت دانلود و آپلود شما را کاهش دهد؛ چرا که زمانی که به vpn متصل می شوید، دیگر اتصال مستقیم به شبکه اینترنت نخواهید داشت و vpn یک نقش واسط را ایفا خواهد کرد و به همین دلیل سرعت انتقال داده ها، افت می کند.

در نظر داشته باشید که تمامی vpn ها آی پی ثابت در اختیار شما قرار نمی دهند، اگر می خواهید که vpn آی پی ثابت در اختیار شما قرار دهد، باید از vpn های پولی خریداری کنید. Vpn های پولی امنیت بالاتری نسبت به vpn های رایگان دارند.

معایب استفاده از VPN

روش سوم استفاده از VPS

سومین روشی که برای داشتن IP ثابت وجود دارد، استفاده از vps است. vps همان سرور مجازی است که به کمک تکنولوژی مجازی سازی از سرور های فیزیکی ایجاد می شود. از این تکنولوژی در سرور های فیزیکی استفاده می شود تا از نسخه واقعی و فیزیکی سرور های اختصاصی، سرور مجازی ایجاد شود که مشخصات سرور فیزیکی را داشته باشد و در منابع و امکانات مستقل و جدا باشد.

خرید سرور مجازی

زمانی که شما vps خریداری می کنید، بخشی از یک سرور را خریداری می کنید که یک ip ثابت در اختیار شما قرار می گیرد و علاوه بر آن، مانند یک کامپیوتر 24 ساعته است که بدون قطعی، کار می کند. هرچند که vps از vpn گران تر است، اما امنیت بیشتری دارد و کاربردهای آن نیز بیشتر است و شما می توانید با خرید یک vps چندین نشان بزنید.

اگر شما سرور مجازی را تنها برای ترید می خواهید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ترید سر بزنید و نسبت به خرید سرور مجازی ترید اقدام کنید؛ اما در صورتی که می خواهید سرور مجازی داشته باشید که بتوانید با آن فعالیت های مختلفی داشته باشید، به صفحه خرید سرور مجازی سر بزنید.

استفاده از VPS

مزایا و معایبی که سرور مجازی دارد

اگر نمی دانید که برای داشتن IP ثابت vps خریداری کنید یا VPN مطالعه مزایا و معایب vps به شما کمک می کند.

  • سرعت بالاتری دارد
  • نسبت به VPN قابل اعتماد تر است
  • دسترسی روت یا سوپریوزر در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید پیکربندی های زیادی را روی آن انجام دهید
  • اطلاعات و داده های شما در امن و امان هستند و هیچکس قادر به دسترسی به آن ها نیست
  • نسبت به خدماتی که دریافت می کنید، هزینه بسیار مناسبی دریافت می کنید
  • هر نرم افزاری که بخواهید را می توانید روی vps خودتان نصب کنید
  • زمانی که vps خریداری می کنید و آی پی ثابت در اختیار شما قرار می گیرد، گویی که در پشت سیستم خودتان در لوکیشنی که خریداری کرده اید، نشسته اید.

معایبی که سرور مجازی دارد

  • نسبت به vpn هزینه بالاتری دارد
  • نیاز به دانش فنی بیشتری برای مدیریت آن دارید که می توانید با خرید سرور مجازی مدیریت شده، از تیم پشتیبانی شرکت ارائه دهنده بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد.
  • همیشه باید امنیت آن را چک کنید و سعی در بالابردن امنیت آن داشته باشید.

مواردی که در این جا بیان کردیم، تنها مقدمه ای بر سرور مجازی بود، اگر دوست دارید که بیشتر در مورد سرور مجازی بدانید، می توانید به مقاله سرور مجازی چیست ما سر بزنید.

سرور مجازی انواع مختلفی دارد که از آن ها می توان به سرور مجازی ویندوز، لینوکس و میکروتیک اشاره کرد. افراد مختلف بسته به نیازهایشان نسبت به خرید هرکدام از این ها اقدام می کنند.

 

استفاده از VPS

سخن آخر

در این مقاله در مورد vpn آی پی ثابت صحبت کردیم و کاربردهای آن را در ترید گفتیم. همانطور که گفتیم برای داشتن ip ثابت خارجی، دو راه بیشتر ندارید! یا باید vpn خریداری کنید یا vps. مزایا و معایب هریک را بررسی کردیم تا شما بتوانید که انتخاب صحیحی داشته باشید؛ اما همانطور که از شواهد و قرائن بر می آید، vps گزینه هوشمندانه تر و بهتری است و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

اگر به تغییر ip علاقه مند هستید، می توانید مقاله چگونه ip خود را تغییر دهیم را مطالعه کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

توصیه ما این است که از لوکیشن کشورهای اروپایی سرور مجازی خریداری کنید.

از آنجایی که در ترید، امنیت شما مهم ترین موضوع است و نباید کوچک ترین ریسک بلوکه شدن حساب وجود داشته باشد، به همین دلیل توصیه ما این است که از vps استفاده کنید؛ تا ریسک ها را به حداقل برسانید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

28 اردیبهشت 1402
مصطفی قلمبر

سلام وقتتون بخیر بابت مطالب مفیدتون ازتون تشکر میکنم.اطلاعات بسیار عالی بودند. سوالی داشتم : بنده برای ترید قصد دارم از vps استفاده کنم،نکته اینجاس که هم از موبایل (اندروید) استفاده میکنم و هم از کامپیوتر (ویندوز) حالا آیا میتونم یک سرور مجازی ترید با ip ثابت برای هر دو نرم افزارم داشته باشم.؟ یا اینکه برای هر نرم افزار باید vps جداگانه تهیه کنم و اگر هر نرم افزار vps جدا باید داشته باشه آیا هر دوتاشون میتونن یک ip ثابت داشته باشند؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    30 اردیبهشت 1402
    المیرا شرقی

    سلام دوست عزیز. از نگاه صمیمانه شما سپاسگذارم. در راستای سوال شما باید عرض کنم که شما با خریدن یه سرور مجازی صاحب یک ip ثابت میشید که می تونید از انواع مختلف سیستم عامل ها بهش متصل بشید و از اون سرور مجازی استفاده کنید و نیازی به خرید vps جدا برای هر سیستم عامل ندارید. البته در صورتی که شما به هر دلیلی نیاز به ip دیگری داشته باشید، می تونید با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید و درخواست یک ip دیگه کنید. هر vps دارای ip جداگانه هست و نمیشه که یک آی پی ثابت داشته باشند. برای وصل شدن و اتصال به سرور مجازی ویندوز می تونید مقاله ما رو تو سایت مطالعه کنید.

6 خرداد 1402
جعفر فهیمی

سلام تشکر از مقاله کامل و زیبای تون. من vps برای یوتیوبری و فریلنسری میخواستم آیا لازمه ک vps ام خیلی قابلیت های دیگه را هم داشته باشه؟ یا میتونم با vps برای ترید کارم رو راه بندازم؟

    7 خرداد 1402
    المیرا شرقی

    سلام و تشکر از حسن توجه شما. بله می تونید با سرور ترید هم برای یوتیوب و فریلنسری استفاده کنید. اما در صورتی که نیاز به سرعت بالایی دارید، بهتره که سرور مجازی ویندوزتون از یک لوکیشن نزدیک باشه. برای انتخاب بهتر لوکیشن هم میتونید با تیم پشتیبانی در ارتباط باشید. تیم پشتیبانی ما به صورت 24 ساعته در تمام روزهای هفته پاسخگو هستند.

13 خرداد 1402
امیر

سلام. می خواستم بدونم برای ترید حتماً باید از VPS استفاده کنیم؟

    13 خرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام. شما برای اینکه معاملات خودتون رو در بازارهای جهانی مثل فارکس یا بایننس، به یک آی پی خارجی نیاز دارید چون این بازارها برای آی پی های ایرانی فیلتر هستند. VPN هم می تواند آی پی شما را به طور موفت تغییر دهد و حتی اگر قصد تست و آشنایی با این بازارها را دارید، بهتر است با VPN شروع کنید. ولی اگر می خواهید ترید را به صورت حرفه ای انجام دهید، آی پی ثابت اصلی ترین نیاز شماست. امکان قطعی، تغییر IP در هر اتصال با VPN و امکان بلوکه شدن حساب از خطرات استفاده از VPN است که یک تریدر حرفه ای باید از آنها دور باشد پس بهتر است با خرید یک VPS صاحب یک آی پی ثابت و امن شوید و همه محدودیت ها را کنار بگذارید.

27 خرداد 1402
رضا موسوی

سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون. می خواستم بپرسم که امکانش هست از vpn ثابت برای ترید استفاده کرد؟

    27 خرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام ممنون بابت حس توجهتون. اگر فیلتر شکن شما دارای بهترین سرعت باشه و هر بار از یک vpn با آی پی ثابت استفاده کنید که تغییر آی پی براتون مشکل ساز نشه باز هم نمی تونین مانع مشکلاتی بشید که موقع قطعی اینترنت اتفاق می افته. وقتی اینترنت قطع میشه با اتصال مجدد اینترنت، تا وقتی که vpn وصل نشده، صرافی آی پی ایرانی شما رو ثبت می کنه و احتمال مسدود شدن حساب خیلی بالا میره. با خرید vps می تونید برای همیشه یک آی پی ثابت داشته باشید و به جای نگرانی در مورد مسدود شدن، روی ترید خود تمرکز کنید.

1 تیر 1402
سمانه 💕

فیلتر شکن آی پی ثابت برای ترید بهتره یا سرور مجازی؟

    1 تیر 1402
    المیرا شرقی

    سلام دوست عزیز. سرور مجازی یک آی پی ثابت در اختیار شما قرار میده، پایداری بهتری داره و علاوه بر تغییر آی پی شما می تونید استفاده های دیگری ازش ببرید. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر قصد ترید دارید، از سرور مجازی ترید استفاده کنید تا بعدا با ریسک مسدود شدن اکانت مواجه نشید.

1 تیر 1402
لادن پورفتی

فیلتر شکن آی پی ثابت برای ترید میخواستم. شما چه فیلترشکنی معرفی می کنید؟

    1 تیر 1402
    المیرا شرقی

    سلام لادن عزیز. استفاده از فیلتر شکن می تونه ریسک مسدود شدن حساب شما رو افزایش بده. به همین دلیل توصیه می کنیم از سرور مجازی های ترید استفاده کنید که آی پی ثابت دائمی در اختیار شما می گذارندو ما توصیه به استفاده از فیلترشکن نمی کنیم.

1 تیر 1402
شاهرخ ناعمی

خرید وی پی ان آی پی ثابت از نظر اقتصادی به صرفه تره یا سرور مجازی؟

    1 تیر 1402
    المیرا شرقی

    از اونجایی که وی پی ان آی پی ثابت ریسک مسدود شدن حساب شما رو از بین نمیبره و از طرف دیگه پایداری لازم رو نداره و استفاده دیگه ای ازش نمیشه کرد، به همین دلیل ارزش خرید سرور مجازی ترید بالاتر؛ چونکه شما با خرید یک سرور مجازی، هم ریسک بلاک شدنتون رو میارید پایین و هم یه یک سیستم قدرتمند دسترسی دارید و هزینتون رو جای درستی صرف می کنید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید