شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

comparison-of-windows-7-and-10
دسته بندی : آموزش ویندوز

مقایسه ویندوز 7 و 10: آیا زمان ارتقا به ویندوز 10 رسیده است؟

4/5 - (5 امتیاز)

با وجود آن که ویندوز 11 منتشر شده است و بسیاری از افراد آن را در سیستم های خودشان استفاده می کنند، اما همچنان ویندوز 10 و 7 نسخه هایی از ویندوز هستند که طرفداران خودشان را دارند و هنوز هم از آن ها استفاده می شود. این دو ویندوز مزیت ها و ویژگی هایی که داشتند، سبب شده است که با وجود نسخه جدیدتر، همچنان در لیست ویندوز های مورد استفاده باشند.

اگر امنیت و دریافت آپدیت ویندوز برایتان اهمیت دارد، زمان آن رسیده است که به ویندوز 10 ارتقا دهید؛ اما اگر هنوز از سیستم های قدیمی استفاده می کنید، بهتر است تا آپدیت سخت افزاری سیستمتان، دست نگه دارید.

جالب است بدانید که شرکت مایکروسافت به توسعه و آپدیت ویندوز 7 در سال 2020 پایان داد؛ می توان به سادگی این نتیجه را گرفت که دیگر از آن پشتیبانی نمی کنند و به همین دلیل باگ ها و حفره های امنیتی زیادی وجود خواهد داشت که دیگر ویندوز 7 مانند قبل نباشد.

البته نسخه های ویندوز سرور متفاوت است و اگر شما دوست دارید در سرور مجازی خودتان هم از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ویندوز سر بزنید و نسخه های مختلف آن را مشاهده کنید.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که هنوز از ویندوز 7 استفاده می کنید و قصد ارتقا به ویندوز 10 را دارید، اما نمی دانید که این کار به نفعتان است یا خیر، توصیه می کنیم که این مقاله را حتما مطالعه کنید. چرا که ما با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف مانند امنیت، حریم خصوصی و … به شما خواهیم گفت که آیا زمان ارتقا ویندوز 7 به 10 رسیده است یاخیر. پس همراهمان باشید.

آیا ویندوزمان را از 7 به 10 ارتقا دهیم یا خیر؟

در مقاله سیستم عامل ویندوز، به صورت کامل نسخه های مختلف ویندوز را به صورت کامل بررسی کردیم، اما در این قسمت به صورت تخصصی تر ویندوز 7 و 10 را بررسی می کنیم.

سال انتشار ویندوز 7 به سال 2009 می رسد. به جرات می توان گفت که در قیاس با ویندوز ویستا، پیشرفت زیادی کرده بود و حتی منتقدان هم هم از رابط گرافیکی و دیگر پیشرفت های آن تعریف و تمجید کردند. مزه این موفقیت، به مذاق مایکروسافت خوش آمد و سه سال بعد نسخه جدیدی از ویندوز که ویندوز 8 بود، روانه بازار کرد، اما چقدر حیف که موفقیتی که با ویندوز 7 به دست آورد، با ویندوز 8 حاصل نشد. اما مایکروسافت اگر کوتاه می آمد که مایکروسافت نبود. سال 2015، ویندوز 10 عرضه شد و به همین راحتی ویندوز 8 تقریبا از دور خارج شد و از سال 2020 دیگر پشتیبانی نمی شود.

فکر می کنید ویندوز 10 مورد پسند کاربران ویندوز قرار گرفت؟ در حقیقت دریافت انتقادی آن در ابتدا متفاوت بود، اما به محبوب ترین سیستم تولید شده تبدیل شده است. بسیاری از ایرادات آن پس از ارتقاء و اصلاحات بعدی رفع شده اند. حتی برخی می گویند که این بهترین نسخه ویندوز تا الان است.

بنابراین، تفاوت بین ویندوز 7 و 10 چیست؟ بیایید نگاهی به ویژگی ها و جنبه های مختلف این سیستم ها بیندازیم. این به شما کمک می کند تا دریابید که کدام یک از این گزینه ها برای شما بهتر است.

اینترفیس

ویندوز 7 علاقه زیادی به کلاسیک بودن دارد. شاید از این حرف ما تعجب کنید، اما اگر تجربه کار کردن با ویندوز ویستا، ویندوز xp یا حتی ویستا داشته باشید، به راحتی می توانید حدس بزنید که ویندوز 7 تنها نسخه تکامل یافته نسل قدیمی خودش است و به همین دلیل یک حس آشنا و راحتی به کاربران می دهد و به همین دلیل مردم آن سادگی و سرراست بودن آن را دوست داشتند.

از سوی دیگر، ویندوز 10 همچنان انقلابی را که با ویندوز 8 آغاز شد ادامه می‌دهد. با این حال، نسبت به مدل رابط کاربری جدید بهبود می‌یابد، اما به مدل دسکتاپ گرا برمی‌گردد، در مقابل مدل تبلت‌گرا که در 8 یافت می‌شود.

این صفحه نمایش لمسی بهینه شده و دارای ویژگی‌ها است، دسترسی آسان‌تر به محبوب‌ترین برنامه‌ها را از طریق فروشگاه مایکروسافت امکان‌پذیر می‌کند و به اصطلاح کاشی‌های زنده را ارائه می‌کند که بدون نیاز به باز کردن یک برنامه اختصاصی، اطلاعات مورد نیاز – اخبار، آب‌وهوا و غیره – را به شما نشان می‌دهد.

ممکن مدت زمان بیشتری نیاز باشد تا بتوانید به محیط کاربری ویندوز 10 عادت کنید، رابط موجود در ویندوز 10 کاربرپسندتر و بسیار قابل تنظیم است، حتی بیشتر از رابط کاربری در ویندوز 7.

امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی در ویندوز 7 و 10

مردم می گویند که ویندوز 10 از طریق جمع آوری داده های تله متری حریم خصوصی شما را نقض می کند. درست است که ویندوز 10 اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به 7 جمع آوری می کند، اما نکته اینجاست که شما می توانید تله متری را از طریق برنامه های مختلف شخص ثالث غیرفعال کنید.

با این حال، از نظر امنیت، ویندوز 10 بسیار بهتر است. از آنجایی که ویندوز 7 دیگر پشتیبانی نمی‌شود، اگر می‌خواهید در برابر انواع ویروس‌ها و بدافزارها در امان بمانید، باید به جای آنکه همچنان به ویندوز  7 پایبند باشید، به ویندوز  10 ارتقا دهید. البته این موضوع دلیل دارد. Webroot، یک شرکت امنیتی، آماری را در سال 2018 به اشتراک گذاشت که نشان می داد 63 درصد بدافزارها در ویندوز 7 و فقط 15 درصد در ویندوز 10 هستند. هرچند این آمار ها قدیمی هستند، اما از صحت این اعداد، اطمینان داریم و حتی می توانیم با یقین بگوییم، این اعداد برای ویندوز 7 بدتر هم شده اند.

سازگاری نرم افزاری

اگر بخواهیم ویندوز 7 و 10 را از نظر سازگاری نرم افزاری مقایسه کنیم، ویندوز 7 برنده ماجرا خواهد بود. برخی از کسب‌وکارها هرگز به ویندوز 10 منتقل نشدند، زیرا برخی از ابزارهای شخص ثالث بهتر کار می‌کنند، یا در واقع در نسخه 7 کار می‌کنند. البته ما در مورد برنامه های اصلی که آشکارا دائماً به روز می شوند صحبت نمی کنیم، از جمله Microsoft Office، Steam، Photoshop و موارد مشابه.

برخی از برنامه ها مانند Windows Movie Maker به طور کامل از ویندوز 10 ناپدید شده اند و به همین دلیل است که مردم تا به امروز به ویندوز 7 وفادار مانده اند. با این حال، اگر از هیچ نرم‌افزار قدیمی استفاده نمی‌کنید که برای کار کردن به سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر نیاز دارد، دلیلی وجود ندارد که به سراغ ویندوز 10 نروید.

کلیک کنید  غیرفعال کردن آنتی ویروس ویندوز 10 و 11 [موقت و  دائمی]

الزامات سخت افزاری

الزامات سخت افزاریاین یکی نیز جایی است که ویندوز 7 برنده می شود، به خصوص در مورد سخت افزار قدیمی تر. ویندوز 7 روی سیستم های قدیمی راحت تر اجرا می شود و ویندوز 10 سخت افزارهای قدیمی را بیش از استاندارد، اشغال می کند و سبب سنگین شدن سیستم می شود.

ویندوز 10 اساسا برای کامپیوترهای مدرن و SSD بهینه شده است و زمانی که شما روی سیستم های بروزتر آن را نصب می کنید، قادر است درایورها را به صورت آنلاین بیابد و در زمان شما صرفه جویی کند و شما را کمتر به دردسر بیاندازد.

مجدداً، اگر از رایانه‌های شخصی مدرن‌تری استفاده می‌کنید، باید از ویندوز 10 استفاده کنید. اگر رایانه شما قدیمی است، فکر می‌کنیم بهترین کار این است که ویندوز 7 را تا زمانی که یک رایانه جدید تهیه کنید، حفظ کنید.

عملکرد گیمینگ

عملکرد گیمینگ هم می توانیم با نکته قبلی مرتبط در نظر بگیریم. ویندوز 10 از DirectX 12 پشتیبانی می کند، به این معنی که برای بازی های جدیدتر مناسب است. در واقع، برخی از آنها اصلاً روی ویندوز 7 اجرا نمی‌شوند، زیرا از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

علاوه بر این، به لطف انواع بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، عملکرد معمولاً در ویندوز 10 بهتر است، اگرچه ویندوز 7 در واقع چندان عقب نیست. با این حال، افت ناگهانی FPS و گیرکردن های حتی کوچک در بازی می تواند در بازی های آنلاین مشکل ساز باشد. ویندوز 7 همچنین از رم بیشتری در مقایسه با ویندوز 10 استفاده می کند که دومی را از این نظر بهتر می کند. به طور کلی، بازی‌های جدید در ویندوز 10 سریع‌تر اجرا می‌شوند، حتی اگر تفاوت بسیار کم به نظر می‌رسد.

وقتی نوبت به بازی‌های قدیمی‌تر می‌رسد، ویندوز 7 به لطف پشتیبانی بهتر از نرم‌افزار قدیمی ممکن است انتخاب بهتری باشد. البته ویندوز 10 دارای حالت‌های سازگاری داخلی است، اما 7 همچنان در اینجا برنده است. شما فقط می‌توانید بازی‌های بسیار بیشتری را بدون هیچ دردسری در سیستم قدیمی‌تر راه‌اندازی کنید، در حالی که انجام این کار در 10 احتمالاً به پیچیدگی‌های بیشتری نیاز دارد، گاهی اوقات نتایج نسبتاً بدی نیز به همراه خواهد داشت.

بنابراین، به طور خلاصه: اگر می خواهید بازی های جدیدی انجام دهید، ویندوز 10 باید انتخاب شما باشد. اگر مشتاقانه منتظر اجرای چند بازی قدیمی هستید، ویندوز 7 گزینه بهتری به نظر می رسد.

عملکرد گیمینگ در ویندوز 7 و 10

سرعت

تفاوت دیگری که بین ویندوز 7 و 10 وجود دارد، سرعت است. نمی توانیم این موضوع را انکار که ویندوز 7، در برخی از برنامه ها، عملکرد و سرعت بهتری دارد، اما آپدیت هایی که ویندوز 10 دریافت می کند، آن را از ویندوز 7 جلوتر می اندازد. ویندوز 10 نسبت به نسخه های قبلی سریع تر بوت می شود و سریع تر هم به حالت اسلیپ می رود و با سرعت بالاتری هم از این وضعیت خارج می شود (هرچند روی یک دستگاه قدیمی نصب شده باشد). سرعت بالاتر ویندوز 10 می تواند بهره وری کارمندان را افزایش دهد.

اعلان ها

در ویندوز 10 ما با یک بخش اختصاصی که اکشن سنتر نام دارد، مواجه هستیم که یک مرکز اطلاع رسانی اختصاصی است. در ویندوز 7 اعلان ها در تسک بار نشان داده می شوند و این اصلی ترین تفاوتی است که بین ویندوز 7 و 10 در اعلان ها مشاهده می کنیم. اکشن سنتر سازمان یافته است و اعلان ها را در یک فضای تمیز و مجزا قرار می دهد و ایمیل ها و اطلاعات و اعلان های مهم را به شما نشان می دهد.

در ویندوز 10 قابلیت هایی مانند تنظیم کردن میزان روشنایی صفحه، به اشتراک گذاشتن فایل ها، تنظیمات شبکه و دیگر موارد را دارد که می توانیم از مزیت های این ویندوز به حساب بیاوریم.

کورتانا

+ آن چیست که در ویندوز 10 وجود دارد و در ویندوز 7 وجود ندارد؟

-کورتانا!

کورتانا یکی از ویژگی هایی است که به ویندوز 10 اضافه شده است که می توانیم آن را مشابه با دستیار صوتی اپل (سیری) به حساب بیاوریم. اما کورتانا چه کاری انجام می دهد؟

کورتانا در امکانات خاصی مانند همگام شدن با اطلاعات ورزشی، آب و هوایی و فرستادن ایمیل می تواند به شما کمک کند. این ویژگی بخش بزرگی از نسخه ویندوز را دربر گرفته است و با ویژگی های دیگری مانند مایکروسافت اج ترکیب شده است.

کورتانا

در نهایت ویندوز 7 بهتر است یا ویندوز 10؟

همانطور که مشخص است، این روزها انتخاب ویندوز 10 بسیار بهتر است. دلیل این موضوع نیز این است که بروزرسانی های بیشتری دریافت می کند و به همین دلیل امنیت بالاتری دارد. از طرف دیگر بازی های جدیدتر، بهتر روی آن کار می کنند.

ویندوز 10 برخی از عملکردهای جالب نیز دارد. البته برخی نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی وجود دارد و به‌روزرسانی‌های خودکار کمی مشکل‌ساز هستند. شما واقعاً نمی توانید آن ها را غیرفعال کنید و خطری که وجود دارد، این است که می تواند باعث شود برنامه هایی که استفاده می کنید از کار بیفتند و البته احتمالاً این اتفاق می افتد.

با این حال، در حالی که ویندوز 7 امتیازات زیادی دارد و بسیاری آن را بهترین ویندوز می دانند، اما دیگر به روز رسانی نمی شود، به این معنی که همیشه باید نگران باگ های امنیتی باشید. اگر نگران امنیت آنلاین خود هستید، ویندوز 7 انتخاب درستی نیست. در نهایت، اگر کامپیوتر مدرن تری دارید که می تواند ویندوز 10 را بدون هیچ مشکلی اجرا کند، باید 10 را انتخاب کنید.

ویندوز 7 فقط برای نرم‌افزارهای قدیمی و بازی‌های قدیمی‌تر خوب به نظر می‌رسد، و متأسفانه مملو از سوءاستفاده‌ها و باگ‌های احتمالی است که رفع نشده باقی می‌مانند. به همان اندازه که عالی بود، بهتر است آن را رها کنید. پس اگر سیستم سخت افزاری شما یاری می کند، می توانیم بگوییم که زمان ارتقا از ویندوز 7 به ویندوز 10 رسیده است (و حتی شاید ویندوز 11)!

سخن آخر

همانطور که در این مقاله هم قول داده بودیم، ویندوز 7 و 10 را از نقطه نظرهای مختلفی بررسی کردیم و گفتیم که زمان مهاجرت به ویندوز 10 رسیده است. در صورتی که آشنایی که آپدیت ویندوز به نسخه بالاتر ندارید، می توانید به مقاله آموزش آپدیت ویندوز ۷ به ۱۰ سر بزنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید یا ابهامی برایتان باقی مانده است، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

متاسفانه مدت زمان زیادی است که مایکروسافت دیگر برای ویندوز 7 آپدیتی ارائه نمی کند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید