شما برای مطالعه این مقاله فقط 17 دقیقه وقت نیاز دارید

best-linux-mail-servers

راهنمای کامل معرفی و انتخاب بهترین میل سرور لینوکس 

5/5 - (1 امتیاز)

اگر شما هم مثل اکثر صاحبان کسب و کار،  به دنبال ایجاد یک راه ارتباطی قدرتمند و منحصربفرد با مشتریان و مخاطبان کسب و کار خود هستند تا در کنار حفظ پایداری و کیفیت ارتباطات، مسیر جدیدی را برای تحقق اهداف بازاریابی ایمیلی خود باز کنید، طبیعی است که به فکر استفاده از بهترین میل سرور لینوکس باشید.

میل سرورهای لینوکس زیادی وجود دارند که اکثر آنها علاوه بر توانایی مدیریت ایمیل های دریافتی و ارسالی، ویژگی ها و قابلیت های متنوعی برای ارتقا امنیت و عملکرد میل سرور ارائه می دهند که می توانند کیفیت ارتباطات شما را بالا ببرند. از بهترین میل سرورهای لینوکس می توان به Postfix ،Exim و sendmail اشاره کرد.

ویژگی های زیادی وجود دارند که باعث می شوند که یک میل سرور لینوکس به بهترین میل سروری تبدیل شود که با استفاده از آن به راحتی می توانید از عهده خیلی از کارها بربیایید. ارتقا امنیت ارتباطات، فیلترسازی هرزنامه ها، راه اندازی ایمیل برای بخش های مختلف وبسایت یا کسب و کار، ارسال تعداد زیادی ایمیل همزمان به مخاطبان و تحویل به موقع ایمیل تنها گوشه ای از امکاناتی است که یک ایمیل سرور خوب می تواند برای شما فراهم کند.

این مقاله برای کاربرانی مناسب است که می خواهند یک انتخاب حرفه ای و مطمئن و در عین حال، مقرون به صرفه داشته باشند. با اینکه در مقاله ایمیل سرور چیست؟ به طور کامل در مورد میل سرور، وظایف و ویژگی های آن صحبت کردیم و این موارد برای تمام میل سرورها صدق می کنند ولی شما برای انتخاب بهترین میل سرور لینوکس نیاز به آشنایی با وظایف خود سرویس های ایمیل لینوکس و انواع میل سرورهای لینوکس محبوب دارید.

فقط این را بدانید که برای راه اندازی یک میل سرور اختصاصی و مطمئن نیاز به یک سرور با فضای ذخیره سازی کافی و قدرت پردازشی بالا دارید که به خوبی از عهده ساخت یک وجه و شخصیت حرفه ای از کسب و کار شما بربیاید و تمام شرایط لازم برای تعامل با مشتریان، کارکنان، تامین کنندگان و حتی سازمان های خارجی را داشته باشد. پس در انتخاب سرور موردنظر برای راه اندازی و مدیریت میل سرور، نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید تا بعدا به خاطر بار اضافی، افزایش تعداد مخاطبان یا هر احتمال دیگر به مشکل نخورید. برای یک انتخاب مناسب و مطمئن می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس ما مراجعه کنید و پلن ایده آل برای تحقق اهداف خود را سفارش دهید.

دیگر وقت آن است که به انواع میل سرور لینوکس و نکات لازم برای انتخاب یک میل سرور لینوکس مناسب اشاره کنیم تا بی گدار به آب نزنید و مسیر خود را به صورت هوشمندانه انتخاب کنید:

میل سرور لینوکس چیست؟

همانطور که می دانید میل سرور برای ارسال، دریافت و مدیریت ایمیل ها در فضای اینترنت به کار می رود و حالا اگر تمام این کارها در یک محیط لینوکس انجام شود، میل سرور لینوکس به وجود می آید. البته، میل سرور های لینوکس تحت عنوان MTAs یا همان Mail Transfer Agents هم شناخته می شوند. در واقع، این سرویس نقش واسط بین کلاینت های ایمیل و سرورهای ایمیل دیگر را برعهده دارد. به این صورت که ارسال ایمیل، انتقال ایمیل از کلاینت به سرورهای دیگر توسط آن انجام می شود و در پروسه دریافت ایمیل هم، ایمیل ها را قبل از کلاینت ایمیل دریافت می کند و سپس به کلاینت ارسال می کند تا در اختیار کاربر گیرنده قرار بگیرد. 

حالا شاید می پرسید که این از وظایف هر ایمیل سروری است و چرا تاکید ما روی میل سرور لینوکس است؟ توزیع لینوکس بهترین انتخاب برای میزبانی سرورهای ایمیل است و دلیل اصلی آن، سبک وزن بودن، متن باز بودن، قابلیت سفارشی سازی و صرفه جویی در مصرف منابع است. 

البته، در کنار یک سیستم عامل لینوکس، باز هم به یک سرور مناسب نیاز دارید تا منابع ذخیره سازی و حافظه کافی را در اختیار شما قرار دهد و اگر با هزینه بالای خرید سرور اختصاصی مشکل دارید، با خرید سرور مجازی می توانید هم در هزینه ها صرفه جویی کنید و هم اینکه صاحب یک سرور با مشخصات مناسب شوید.

معیارهای انتخاب میل سرور لینوکس

حالا که یک سرور مجازی لینوکس قدرتمند، امن و مطمئن برای ایجاد میل سرور فراهم کرده اید، وقت آن است که نرم افزارهای میل سرور را در این سرور نصب کنید و اجازه دهید این سرور فعالیت خود را به عنوان ایمیل سرور شروع کند. در واقع، وقتی در مورد انتخاب ایمیل سرور لینوکس صحبت می کنیم، این نرم افزارها هستند که به عنوان میل سرور لینوکس شناخته می شوند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در بخش های بعدی به محبوب ترین ایمیل سرورهای لینوکس اشاره می کنیم ولی در اینجا به بررسی فاکتورهای یک انتخاب مطمئن می پردازیم:

امنیت

امنیت، یکی از مهم ترین ویژگی های لازم برای مدیریت کارآمدتر سرورهای ایمیل است. اگر می خواهید از دسترسی های ناخواسته جلوگیری کنید، ویژگی های متنوع و قدرتمندی را برای احراز هویت در نظربگیرید، با استفاده از SSL/TLS ارتباطات بین سرور و کلاینت ها را رمزگذاری کنید یا لیست real time برای لیست سیاه تنظیم کنید، باید به فکر ویژگی های امنیتی باشید که میل سرور لینوکس در اختیار شما قرار می دهد.

مقیاس پذیری

اگر قصد توسعه سازمان خود را دارید و از این جهت می خواهید میل سروری را راه اندازی کنید که قادر به مدیریت هزاران یا میلیون ها کاربر باشد، باید به ویژگی مقیاس پذیری میل سرور اهمیت بدهید. افزایش تعداد کاربران، افزایش ترافیک ایمیل، نیاز به دامنه های بیشتر و … همگی جزو عواملی هستند که نیاز به مقیاس پذیری را به وجود می آورند.

 در واقع، باید سیستم پشتیبانی را نظارت کنید و در جریان میزان تعاملات با کاربران باشید تا مقیاس موردنیاز برای سرورهای ایمیل را درک کنید. این عوامل به شما کمک می کنند تا علاوه بر ویژگی های سخت افزاری سرور مجازی به خدمات و عملکرد میل سرور لینوکس هم توجه کنید و انتخابی انجام دهید که با افزایش حجم کاربران و ترافیک ایمیل، عملکرد و کارایی خود را حفظ کند.

عملکرد

با اینکه به مرور زمان عملکرد ایمیل سرور ها در ارسال، دریافت و دسترسی به پیام های مختلف توسعه پیدا می کند و این عملکرد به اجزای پایه مثل POP، SMTP و WebMail وابسته است، ولی اگر می خواهید پتانسیل ایمیل سرور خود را به حداکثر برسانید باید بتوانید ویژگی های خاصی را به آن اضافه کنید.

قابلیت ادغام

اگر می خواهید ایمیل سرور خود را با سایر نرم افزارهای شرکت ادغام کنید تا برخی از عملیات را آسان تر سازید، حتماً باید طراحی و عملکرد داخلی یک میل سرور لینوکس را بررسی کنید. اینجاست که می توانید متوجه شوید که میل سرور موردنظر می تواند با برنامه های دیگر همزیستی داشته باشد یا نه. به عنوان مثال، می توانید ایمیل سرور را با نرم افزار مخصوص پشتیبانی ادغام کنید تا تیم پشتیبانی به طور خودکار از ایمیل های مربوط به مشکلات و موضوعات خاص باخبر شوند.

ابزارهای شناسایی بدافزار و اسپم

بدافزارهای زیادی وجود دارند که در حال تلاش برای ورود به سرور هستند تا پیام های محرمانه شما را به سرور های دیگر انتقال دهند. به همین دلیل است که باید در این زمینه حساسیت و دقت زیادی به خرج دهید. پیکربندی کارآمد میل سرور و برخورداری از ویژگی های اضافی مثل کنترل پیوست، اسکن ویروس و اسپم و … از جمله ویژگی هایی هستند که آمادگی مقابله با سناریوهای خطرناک و اضطراری را فراهم می کنند.

قابلیت مهاجرت

برای انتقال داده های از یک سیستم ایمیل به سیستم ایمیل دیگر، نیاز به سروری دارید که از انتقال فرمت MDIR یا MBOX پشتیبانی کند و در غیر اینصورت، این پروسه انتقال و مهاجرت، هزینه های زیادی برای شما در پی خواهد داشت. 

در واقع، انتقال داده ها در صورتی امکان پذیر است که میل سرور لینوکس شما مکانیزم کنترل دسترسی و فایل پیکربندی را ارائه دهند و به همین دلیل باید سروری را انتخاب کنید که مجهز به قابلیت انتقال MBOX باشد. MBOX فرمت رایجی است برای ذخیره ایمیل ها به عنوان یک فایل استفاده می شود و تمام اطلاعات، محتوا و فایل های پیوست شده را اکسپورت می کند و شما با ایمپورت آن در سیستم ایمیل جدید می توانید به تمام ایمیل های سیستم قبلی خود دسترسی پیدا کنید.

۱۱تا از بهترین میل سرورهای لینوکس

در این بخش با ۱۱ مورد از بهترین میل سرور های لینوکس آشنا می شویم که مطمئناً بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام از آنها می تواند در یک تصمیم گیری درست به شما کمک کند. پس بیایید شروع کنیم:

۱. Exim

اگر به دنبال یک میل سرور لینوکس با انعطاف پذیری و قابلیت سفارشی سازی بالا هستید که کار کردن با آن هم راحت باشد، Exim گزینه خوبی برای شماست. Exim یک میل سرور همه کاره است و نه تنها دارای ویژگی ها و قابلیت های متنوعی برای ارتقا عملکرد و امنیت میل سرور است بلکه بهره مندی از مجوز GNU GPL هم این امکان را به مدیران می دهد که برنامه اصلی را به شکل دلخواه خود تغییر دهند و استفاده بهینه تری از آن داشته باشند.

میل سرور لینوکس exim

نقطه قوت اصلی این ایمیل سرور، انعطاف پذیری آن است و ویژگی ها متعددی وجود دارند که از همین انعطاف پذیری نشات گرفته اند:

  • پشتیبانی از انواع پروتکل ها مثل SMTP، LMTP و POP3 برای ارسال و دریافت پیام های ایمیل
  • فیلترسازی ایمیل در سراسر سیستم
  • پشتیبانی از سیستم های مدیریت پایگاه داده مثل MYSQL ،Oracle DB ،SQLite ،PostgreSQL و Redis
  • مقیاس پذیری بالا برای کنترل و مدیریت ترافیک ایمیل بالا
  • استفاده از ACL ها برای مدیریت دقیق دسترسی ها و امکانات امنیتی
  • پشتیبانی از استانداردهای DKIM و DMARC برای افزایش امنیت ایمیل های ارسالی
  • پشتیبانی از TLS برای رمزگذاری اطلاعات ایمیل های ارسال و دریافتی
  • پشتیبانی از SNI برای مدیریت چند گواهینامه SSL/TLS برای دامنه های مختلف روی سرور
  • قابلیت مدیریت صف ایمیل برای ارائه بهترین عملکرد در مواقع پرترافیک
  • پشتیبانی از اتصالات IPV6
  • پشتیبانی از Greylisting برای کاهش حملات اسپمی
  • پشتیبانی از مکانیسم های متعدد برای احراز هویت
  • ارائه گزارش های مفید در مورد عملکرد میل سرور 

معایب

اگر عملکرد اولیه اکسیم برای شما کافی نیست و نیاز به ویژگی های بیشتر و غنی تری دارید، شاید Exim شما را مایوس کند چون ارتقا عملکرد آن نیاز به پیکربندی های بسیار پیچیده ای دارد.

۲. Sendmail

Sendmail هم یکی از قابل اعتمادترین میل سرورهای لینوکس است که از لحاظ کارایی و انعطاف پذیری به خوبی خود را اثبات کرده است. این میل سرور بر خلاف Exim که از پروتکل های تحویل پیام هم پشتیبانی می کرد، فقط از پروتکل SMTP که برای ارسال پیام های ایمیل است، پشتیبانی می کند و نقش اصلی آن ارسال ایمیل از فرستنده به گیرنده است و اگر آدرس مقصد در دسترس نباشد، ایمیل ها را در یک صف قرار می دهد تا در زمان بعدی ارسال کند.

اگر میخواهید قابلیت تحویل پیام را هم به آن اضافه کنید، می توانید سرویس هایی مثل Dovecot را که به عنوان پروتکل IMAP و POP3 استفاده می شوند را به sendmail اضافه کنید.

Sendmail

از ویژگی های برجسته این میل سرور لینوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از پروتکل SMTP برای ارسال ایمیل ها
  • پشتیبانی از پروتکل LMTP برای ارسال ایمیل به سرورهای محلی
  • استفاده از مکانیسم های پیش پردازش هوشمند برای مدیریت محتوای ایمیل، توزیع ایمیل ها و مدیریت صف ارسال
  • استفاده از مکانیسم های احراز هویت مثل MTP AUTH برای افزایش امنیت ارتباطات
  • پشتیبانی از SSL/TLS برای ایجاد ارتباطات امن با سایر سرورها
  • استفاده از امکانات فیلترینگ مثل milter برای جلوگیری از اسپم ها
  • پشتیبانی از متغیرهای محلی و محیطی برای انجام تنظیمات و پیکربندی موردنظر
  • مصرف پهنای باند کم
  • امکان دسته بندی آدرس های مختلف تحت قالب یک ماشین میزبان واحد
  • پشتیبانی از اتصالات IPV6
  • امکان استفاده از فایل های پیکربندی برای سفارشی سازی رفتار sendmail
  • پیکربندی و راه اندازی آسان
  • عملکرد سریع و قابل اعتماد در تحویل ایمیل به گیرنده

معایب

این میل سرور لینوکس هم برای ارائه عملکردی فراتر از عملیات اولیه خود نیاز به پیکربندی های پیچیده ای دارد که در صورت نداشتن دانش کافی می تواند برایتان سخت باشد. همچنین، این میل سرور نسبت به سرورهای جدیدتر آلارم و هشدارهای کمتری دارد.

۳. Zimbra

یکی از میل سرورهای قدرتمند و پیشرفته لینوکس zimbra است که علاوه بر مقیاس پذیری و امنیت بالا، ویژگی ها و قابلیت های اضافی و مفیدی مثل اشتراک گذاری اسناد و برنامه ریزی ارسال ایمیل ها ارائه می دهد که باعث یک تجربه کاربری دلپذیر می شود. به عنوان مثال، ابزار بازیابی Zimbra باعث ارتقا قابلیت اطمینان سرور می شود که حتی شرایط اضطراری یا خرابی سرور هم نمی تواند اختلال بزرگی در عملکرد میل سرور ایجاد کند.

zimbra

این میل سرور به خاطر ویژگی های زیر به این درجه از محبوبیت رسیده است:

  • پشتیبانی از پروتکل های SMTP  LMTP ،SOAP ،XML ،IMAP و POP
  • پروسه راه اندازی و استفاده آسان
  • قابلیت های پیشرفته برای شناسایی اسپم و ویروس
  • امکان ایجاد رویدادها و وظایف و اشتراک گذاری آنها با اعضای گروه
  • پشتیبانی از LDAP برای مدیریت دسترسی به اطلاعات کاربر
  • استفاده از پروتکل های رمز گذاری اطلاعات (SSL/TLS)
  • امکان هماهنگ سازی اطلاعات با کلاینت های ایمیل در دستگاه های مختلف
  • قابلیت پشتیبان گیری
  • قابلیت های احراز هویت و مدیریت دسترسی کاربران
  • مقیاس پذیری و سازگاری بالا
  • ارائه اپلیکیشن موبایل
  • امکان اشتراک گذاری اسناد و ایجاد تقویم گروهی

معایب 

این میل سرور برای سرورهایی که قدرت پردازشی پایینی دارند، مناسب نیست.

۴. Citadel

بدون شک میل سرور Citadel با بیش از ۳۰ سال سابقه، یکی از بهترین میل سرورهای لینوکس است و ویژگی هایی مثل انعطاف بالا و عملکرد استثنایی باعث شده است که این میل سرور به بهترین شکل ممکن آزمون پس دهد. این میل سرور رایگان و متن باز است و تحت مجوز عمومی گنو (GPLv2 و GPLv3) کار می کند که به لطف این مجوز، کاربران نه تنها به یک رابط ساده دسترسی دارند بلکه در صورت نیاز می توانند برنامه اصلی را متناسب با نیازهای خود تغییر دهند. 

کلیک کنید  آموزش آپدیت اوبونتو به آخرین نسخه با 2 روش دستوری و گرافیکی

citadel

از مزایای برجسته میل سرور لینوکس Citadel می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از پروتکل های POP3 ،IMAP و SMTP
  • امکان ایجاد تقویم گروهی و اشتراک گذاری رویدادها و وظایف
  • امکان دسترسی به رابط کاربری مبتنی بر وب توسط مرورگر
  • پشتیبانی از استانداردهای MIME و PGP
  • قابلیت دسترسی به اطلاعات از طریق اپلیکیشن های مخصوص موبایل
  • پیام رسانی فوری 
  • رمزگذاری OpenSSL
  • امکان پیاده سازی داخلی پروتکل های POP3، IMAP، SMTP و XMPP
  • امکان نگهداری فایل ها
  • امکان مدیریت دسترسی به اطلاعات و امکانات توسط سیستم های احراز هویت مثل LDAP

معایب

پیکربندی Citadel برای برخی از کاربران مخصوصاً کاربران مبتدی می تواند کمی پیچیده و سخت باشد.

۵. Qmail

سال ۱۹۹۸ بود که Qmail به عنوان یک جایگزین امن و عالی برای Sendmail وارد صحنه شد. با اینکه این میل سرور قابلیت های بسیار پیشرفته و کاربردی دارد ولی امنیت بزرگ ترین امتیاز این میل سرور است. این سرور هم مثل اکثر میل سرورهای لینوکس دیگر متن باز است و روی اکثر سیستم عامل های یونیکس و لینوکس قابل نصب و استفاده است. ساختار ماژولار و کم حجم بودن میل سرور Qmail باعث می شود که هم راه اندازی و استفاده از آن راحت باشد و هم اینکه تغییرات و افزودن ویژگی های جدید به آن هم به آسانی انجام گیرد.

میل سرور لینوکس qmail

از قابلیت های اصلی میل سرور لینوکس Qmail می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از پروتکل های SMTP ،POP3 و IMAP
  • پشتیبانی از پلتفرم های مختلف مثل لینوکس، Solaris، Mac OSX و BSD
  • بهره مندی از ساختار ماژولار و امکان جایگزینی ماژول ها
  • قابلیت پیکربندی خودکار
  • مصرف کم منابع
  • برخورداری از مکانیسم های امنیتی برای تشخیص و پیشگیری از حملات
  • بهبود کارایی با بهینه سازی عملیات ارسال و دریافت ایمیل
  • قابلیت پشتیبانی از سیستم های توزیع شده
  • امکان مدیریت real time ایمیل ها
  • جلوگیری خودکار از حلقه های ارسال ایمیل ( حرکت مداوم و البته بدون نتیجه یک ایمیل بین یک گروه از آدرس ها)
  • امکان تفکیک گروه ها، آدرس ها و فایل ها
  • برخوداری از قابلیت مدیریت لیست ایمیل EZMLM 

معایب

این میل سرور نسبت به میل سرورهای دیگر معایب بیشتری دارد. عدم پشتیبانی از اتصالات IPv6، رایگان نبودن و پیچیدگی پروسه نگه داری ایمیل ها و پیکربندی از برجسته ترین معایب این میل سرور هستند.

۶. Postfix

Postfix یکی از پرکاربردترین میل سرورهای لینوکس است که اغلب برای راه اندازی میل سرور در سیستم لینوکس استفاده می شود. تنظیم و پیکربندی این میل سرور کار راحتی است و به راحتی می توان از ویژگی های متنوع آن بهره برد. 

البته، این میل سرور با اسم های دیگری مثل VMailer و IBM Secure Mailer هم شناخته می شود و بر روی سیستم عامل های مختلف مثل لینوکس، یونیکس، macOS، سولاریس، HP-UX و هر سیستم عامل شبه یونیکس قابل اجرا است. postfix

از ویژگی های برجسته میل سرور لینوکس Postfix می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از پروتکل های SMTP ،POP3 و IMAP
  • کنترل و مدیریت ایمیل های ناخواسته
  • پشتیبانی از پایگاه داده های متنوعی مثل MYSQL، SQLite، PostgreSQL، LDAP، Memcached و برکلی
  • سرعت و امنیت بسیار بالا
  • انعطاف پذیری بالا در پیکربندی و مدیریت سیستم ایمیل
  • مدیریت راحت گزارشات
  • قابلیت های امنیتی برای پیشگیری از هزرنامه ها
  • فیلترسازی محتوای مشخص شده
  • پشتیبانی از دامنه مجازی
  • امکان فعالیت به صورت سرور رله و پشتیبانی از چند دامنه
  • قابلیت مدیریت و کنترل ترافیک با استفاده از ابزارهای و سیاست های مختلف
  • امکانات پیشرفته برای مدیریت مجوزهای دسترسی کاربران
  • پشتیبانی از پروتکل رمزگذاری TLS/SSL برای ایمن سازی ارتباطات
  • متن باز و قابل تغییر
  • برخورداری از مستندات جامع و جامعه پشتیبان قوی

معایب

تنها عیب Postfix این است که هیچ رابط مبتنی بر وب ندارد و برای کار کردن با آن باید از خط فرمان سیستم لینوکس استفاده کنید.

۷. Modoboa

modoboa یک سرور ایمیل لینوکس مدرن و همه کاره است که برای مدیریت کانال های ارتباط خود بین اجزا از پایگاه داده SQL استفاده می کند که ارتباط با پایگاه داده را هم از طریق پایتون برقرار می کند و همین کار باعث افزایش راندمان آن می شود.

کار کردن با این میل سرور بسیار راحت است و مدیران با استفاده از ابزار مانیتورینگ داخلی آن می توانند ترافیک ورودی و خروجی را تجزیه و تحلیل کنند. در کل، ویژگی های بصری مدرن و جذاب این میل سرور باعث شده است که خیلی از کارها مثل ایجاد و حذف کاربران، قابلیت پاسخگویی خودکار و ایجاد لیست ایمیل با اشتیاق و سرعت بالاتری انجام شود.

ایمیل سرور modoboa

در حالت کلی، رابط بصری ساده و جذاب تنها نقطه قوت Modoboa نیست و ویژگی های زیادی هستند که باعث محبوبیت این میل سرور شده اند:

  • برخوداری از یک رابط ساده و کاربرپسند
  • پشتیبانی از پروتکل های SMTP ،POP3 و IMAP 
  • پشتیبانی از پروتکل های DKIM و DMARC برای ارتقا امنیت و عملکرد میل سرور برای ارسال و دریافت ایمیل
  • برخوداری از پلاگین های متنوع برای توسعه عملکرد میل سرور
  • استفاده از SSL/TLS و پسوردهای رمزگذاری شده برای ایمن نگه داشتن اطلاعات
  • احراز هویت دو مرحله ای
  • قابلیت فیلتر اسپم
  • ارائه گزارشات لازم برای شناسایی ایمیل های جعلی و حملات فیشینگ
  • قابلیت پاسخگویی خودکار
  • امکان مدیریت تقویم و وظایف
  • برخورداری از امکانات بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات مهم

معایب

با تمام مزایایی که بررسی کردیم، Modoboa یک اشکال اساسی دارد و آن هم این است که جدید بودن این ایمیل سرور باعث شده است که مستندات و پلاگین زیادی برای پیکربندی و استفاده از آن وجود ندارد.

۸. Axigen

Axigen یک پکیج کامل از پیام رسانی، ارتباطات گروهی و هم کاری ارائه می دهد که با استفاده از ویژگی ها و قابلیت های آن می توان عملکرد این میل سرور را به سطح بالاتری برد. البته، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که نسخه رایگان این میل سرور به ۵ کاربر محدود شده است و اگر می خواهید محدودیتی از این بابت نداشته باشید و همچنین به برخی از ویژگی های پیشرفته تر Axigen دسترسی داشته باشید، بهتر است نسبت به خرید نسخه حرفه ای آن اقدام کنید.

از این محدودیت که بگذریم، به ویژگی ها و مزایایی می رسیم که پشتیبانی از ویندوز و داکر (علاوه بر توزیع های لینوکس) و همچنین مکانیسم های ضد اسپم و مهاجرت خودکار به سیستم ایمیل دیگر از مهم ترین آنها هستند.سرویس ایمیل axigen

از سایر ویژگی های برجسته این سرویس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از پروتکل های POP3 ،SMTP ،IMAP و Webmail
  • سازگاری با موبایل و سایر سیستم عامل ها مثل ویندوز و macOS
  • امکان مدیریت سطوح دسترسی و امنیت حساب کاربری
  • راب کاربری ساده و قابل درک
  • امکان بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات مهم
  • کنترل دسترسی چندلایه
  • پشتیبانی از چند دامنه
  • دارای قابلیت های گروهی و همکاری مثل تقویم، یادداشت و تسک ها
  • ابزار مهاجرت خودکار
  • امکان ایجاد لیست یا دفترچه از آدرس های ایمیل
  • مکانیسم های حفاظت از سرور در برابر بدافزار و اسپم
  • پشتیبانی از قابلیت همگام سازی Exchange Active Sync

معایب

این میل سرور نسبت به میل سرورهای لینوکس دیگر محبوبیت کمتری دارد و همین باعث کمبود منابع و داکیومنتیشن آن می شود. عدم وجود رابط webmail هم یکی دیگر از معایب آن است.

۹. Apache james

apache james یک میل سرور لینوکس متن باز است که تنظیم و پیکربندی آن کار بسیار راحتی است و برای کسانی که به دنبال یک سرور با عملکرد عالی برای مدیریت حجم بالایی از ایمیل ها هستند، گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.میل سرور لینوکس آپاچی جیمز

این میل سرور مدرن همراه با ویژگی های برجسته ای ارائه می دهد که هم از لحاظ مقیاس پذیری و هم از لحاظ سفارشی سازی، آن را به یک درجه عالی رسانده اند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • پشتیبانی از پروتکل های SMTP LMTP ،JMAP ،POP3 و IMAP
  • پشتیبانی از پروتکل ManageSieve برای کنترل فیلترهای میل سرور
  • برخورداری از معماری ماژولار برای سفارشی سازی یا تغییر راحت تر
  • تنظیم و پیکربندی آسان
  • قابل اجرا روی اکثر سیستم عامل های محبوب مثل ویندوز، مک و لینوکس
  • پشتیبانی از مقیاس پذیری خطی برای کاهش ترافیک و بهبود عملکرد
  • امکان مدیریت کامل حساب های ایمیل
  • بهره مندی از ابزارهای خودکار برای مدیریت و بهینه سازی دیتابیس ها
  • پشتیبانی از استانداردهای امنیتی مثل TLS/SSL برای ارتقا امنیت ارتباطات
  • امکان مشاهده و مدیریت لاگ ها برای اشکال زدایی و نظارت عملکرد سرور
  • ارائه رابط وب برای مدیریت کاربران و پیام ها
  • قابل ادغام و ارتباط با سایر فناوری ها

معایب

تنها عیب جیمز آپاچی این است که به اندازه سایر میل سرورها محبوب نیست و همین باعث شده است که جامعه پشتیبان و آموزشی کوچکی داشته باشد. 

۱۰. hMailServer

یکی دیگر از میل سرورهای رایگان و متن باز لینوکس hMailServer است که از لحاظ قابلیت اعتماد و انعطاف پذیری به محبوبیت زیادی رسیده است. 

از این ابزار در کنار پشتیبانی از پروتکل های SMTP، POP3 و IMAPP برای ارسال و دریافت پیام های ایمیل، امکانات و ویژگی های متنوعی را برای شناسایی اسپم ها، احراز هویت و اسکن ویروس ارائه می دهد که این ویژگی ها باعث افزایش کارایی و امنیت آن می شوند. hMailServer

از ویژگی های برجسته hMailServer می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رایگان و متن باز و ارائه آزادی کامل برای نصب و سفارشی سازی 
  • قابل استفاده در سیستم ویندوز و لینوکس
  • قابل اعتماد و پایدار
  • پروسه نصب و راه اندازی آسان و سریع
  • امکان اضافه کردن ویژگی های دلخواه از طریق افزونه ها
  • برخورداری از دو ابزار داخلی ضد اسپم مثل SPF و SURBL
  • استفاده از تکنیک رمزگذاری SSL برای ارتقا امنیت اتصالات
  • پشتیبانی از مقیاس پذیری خطی برای کاهش ترافیک و بهبود عملکرد
  • ابزار پشتیبان گیری داخلی
  • پشتیبانی از فناوری های امنیت برای تشخیص تهدیدها
  • پشتیبانی از چند دامنه

معایب

این میل سرور لینوکس متن باز است و همین باعث می شود که از یک پشتیبان رسمی از مشتری محروم باشد و اگر موقع نصب و استفاده از آن به مشکل برخوردید، باید از آموزش هایی که توسط کاربران در فضای اینترنت وجود دارد، کمک بگیرید.

۱۱. Mail-in-a-Box

وقتی بحث امنیت میل سرور می شود، Mail-in-a-Box یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای راه اندازه ایمیل سرور اختصاصی خود انتخاب کنید. این میل سرور از جدیدترین راه حل های امنیتی استفاده می کند و در کنار آن با ارائه ویژگی هایی مثل پیکربندی خودکار dns، فیلتر اسپم ها، greylisting و پشتیبان گیری در Amazon S و قابلیت نصب آسان گواهینامه SSL، کارایی و عملکرد خود را به درجه دلخواه شما رسانده است.Mail-in-a-Box

از نقاط قوت این سرویس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از پروتکل های SMTP، IMAP و POP3
  • دریافت گواهینامه TLS (SSL) از Let’s encrypt
  • برخورداری از سیستم فیلترینگ اسپم و حمله
  • استفاده از ابزار Fail2Ban برای تشخیص تلاش های ناموفق برای ورود
  • پشتیبانی از تنظیمات DNS توسط خود کاربر
  • پشتیبانی از IPV6
  • استفاده از پروتکل های مدرت مثل SPF ،DKIM و DMARC
  • برخورداری از قابلیت های امنیتی مدرنی مثل TheStartTLS و HST
  • امکان همگام سازی تقویم و مخاطبان در دسکتاپ و موبایل
  • راه اندازی و پیکربندی با کنترل پنل مبتنی بر وب

معایب

با اینکه این ابزار از لحاظ امنیت و عملکرد به محبوبیت زیادی رسیده است ولی معایبی مثل مشکلات سازگاری نرم افزار، وجود باگ و قدیمی بودن رابط کاربری می تواند روی این محبوبیت سایه بیاندازند.

کدام میل سرور لینوکس را انتخاب کنیم؟

حالا که با معیارهای انتخاب میل سرور لینوکس آشنا شدید و محبوب ترین سرویس هایی که برای این منظور توسعه یافته اند را هم شناختید، وقت آن است که نیازهای خود را بشناسید و بعد بر اساس این نیازها و انتظارت خود تصمیم گیری کنید.

اول از همه باید یک سرور مجازی ایده آل و مناسب برای راه اندازی ایمیل سرور تهیه کنید. پس ابتدا باید یک ارائه دهنده سرور مجازی خوب انتخاب کنید و بعد که از قدرت پردازشی، فضای ذخیره سازی و پهنای باند پلن سرور مجازی برای مدیریت میل سرور مطمئن شدید و آن را سفارش دادید، نسبت به انتخاب میل سرور لینوکس اقدام کنید.

متن باز بودن سرویس های ایمیل لینوکس، یک نقطه قوت بسیار بزرگ است چون این سرویس ها برای مدت طولانی توسط کاربران تست و بررسی شده اند و به اطمینان و امنیت کافی رسیده اند.

انتخاب هر یک از این میل سرورها به نیازها و اولویت های کسب و کار شما بستگی دارد و این شما هستید که باید نقاط قوت و نقاط ضعف آنها را بررسی کنید و ببینید که پتانسیل لازم برای برآورده ساختن انتظارت شما را دارند یا نه.

از بین میل سرورهای لینوکسی که معرفی کردیم، Postfix ،Exim و sendmail از لحاظ کارایی و سازگاری گزینه های بهتری هستند ولی باز هم اشاره کنیم که این انتخاب کاملاً به نیازها و ترجیحات کسب و کار شما بستگی دارند و مطمئن باشید که همه آنها می توانند شما را به هدفتان برسانند.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که میل سرور لینوکس شما هر چقدر هم مناسب باشد، باز هم برای ارائه عملکرد درست خود به یک پایه قدرتمند با آپتایم بالا نیاز دارد و این پایه چیزی نیست جز یک سرور مجازی لینوکس قدرت سخت افزاری بالا و اتصالات سریع. اگر سرور میزبان سرویس ایمیل از کار بیافتد یا منابع محدودی داشته باشد، عملکرد بهترین میل سرورهای لینوکس هم دچار مشکل می شوند. پس قدم اول را با خرید سرور مجازی لینوکس مناسب بردارید و بعد متناسب با نیازهای خود، یکی از میل سرورهای لینوکس که معرفی کردیم را انتخاب کرده و با تمام قدرت، استارت بازاریابی ایمیلی کسب و کار خود را بزنید.

سخن آخر 

کسب و کارهای زیادی وجود دارند که برای ایجاد یک وجه حرفه ای تر به فکر راه اندازی ایمیل سرور اختصاصی خود هستند ولی برای اجرا موفقیت آمیز این برنامه، به یک سرور لینوکس و سرویس میل سرور نیاز است. برای انتخاب سرور مجازی لینوکس حتماً باید نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری خود را بشناسید و بعد بر اساس آنها سرور مجازی موردنظر را تهیه کنید. سپس، بر اساس ویژگی هایی که برای هر کدام از سرویس های میل سرور آورده ایم، یک انتخاب مطمئن و مناسب انجام دهید و پروسه راه اندازی و پیکربندی آن را شروع کنید. 

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید