شما برای مطالعه این مقاله فقط 15 دقیقه وقت نیاز دارید

what is block chain

آشنایی با مفهوم بلاک چین

4.6/5 - (11 امتیاز)

بلاک چین فناوری پایگاه داده ابتکاری است که در قلب تقریباً تمام ارزهای دیجیتال قرار دارد، بلاک چین هک سیستم را با توزیع کپی های یکسان از یک پایگاه داده در کل شبکه، بسیار سخت می کند. در حالی که در حال حاضر ارز دیجیتال محبوب ترین استفاده برای بلاک چین است، این فناوری پتانسیل ارائه طیف گسترده ای از برنامه ها را ارائه می دهد.

بلاکچین یا زنجیره بلوکی یک پایگاه داده غیر متمرکز توزیع شده در کل شبکه سیستم های رایانه است که در حال حاضر با ابتکار و فناوری کاربردی نظیر شفافیت، امنیت، دقت و کارآمدی در زمینه ارزهای دیجیتال مورد استفاده واقع شده است.

در ادامه با آسام سرور همراه باشید تا تمامی سوال هایتان در مورد بلاک چین و کاربردهای آن، همچنین انواع زنجیره های بلوکی به صورت جامع برطرف شود.

 

زنجیره بلوکی یا بلاکچین چیست؟

یک بلاکچین (Block Chain) اساساً یک دفتر دیجیتالی از تراکنش های کپی شده می باشد در کل شبکه سیستم های رایانه ای روی بلاکچین توزیع می شود. هر بلوک در زنجیره شامل تراکنش هایی است و هر دفعه که تراکنش های جدیدی در زنجیره ثبت میشوند، پایگاه داده غیرمتمرکز، مدیریت شده توسط چندین شرکت کننده به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) شناخته می شود.

برای درک فناوری بلاک چین ، Google Doc مثال و تشابه مناسبی است. در حالت کلی بعد از ایجاد یک سند آن را با جمعی از افراد به اشتراک می گذاریم، سند به جای انتقال یا کپی، توزیع می شود که یک زنجیره توزیع غیرمتمرکز ایجاد می کند و امکان دسترسی هم‌زمان به سند را برای همه فراهم می کند.

هیچ کس محدودیتی از طرف دیگری در جهت انتظار برای تغییرات نخواهد داشت؛ همچنین شفافیت تغییرات با امکان ضبط تمام تغییرات در سند در زمان واقعی به صورت کامل صورت می گیرد.

به عبارتی دیگر بلاک چین یک پایگاه داده توزیع تعریف می شوند که بین گره های یک شبکه رایانه ای به اشتراک گذاشته شده است، به عنوان یک پایگاه داده، اطلاعات به صورت الکترونیکی در قالب دیجیتال توسط یک بلاک چین ذخیره می شود.

بلاک چین ها به دلیل نقش مهم خود در سیستم های ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، برای ایجاد امنیت و تراکنش های غیرمتمرکز شناخته می شوند، از جمله نوآوری های موجود در سیستم بلاک چین میتوان به تضمین امنیت رکورد داده ها و اعتمادسازی بدون نیاز به شخص ثالث اشاره داشت.

نحوه ساختار داده ها از جمله تفاوتهای موجود بین پایگاه داده معمولی و بلاک چین خواهد بود؛ یک بلاک چین اطلاعات را با هم در گروه هایی به نام بلوک جمع آوری می کند که مجموعه ای از اطلاعات را در خود نگه می دارد.

بلوک ها زنجیره ای از داده ها را تشکیل میدهند که دارای ذخیره سازی خاصی میباشند و با اتمام فضای ذخیره سازی در هر یک از بلوک ها، هر کدام به بلوک پرشده قبل از خود متصل میشوند و زنجیره ای از داده ها تشکیل میشود که به زنجیره بلوکی نامیده میشود.

جداول ساختار جایی است که پایگاه داده اکثراً داده ها را در آن بخش قرار میدهد، اما برعکس در یک بلاک چین: همان‌طور که از نامش پیداست، ساختار داده ها را به بلوک هایی که به یکدیگر متصل شده اند قرار می دهد.

این ساختار داده از بلوک ها، به طور ذاتی یک خط زمانی برگشت ناپذیر از داده ها را هنگامی که در بخش غیرمتمرکز پیاده سازی می شود، ایجاد می کند.

بلاک چین

چه کسی بلاکچین را اختراع کرد؟

استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتتا، دو ریاضیدان از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در ابتدا فناوری بلاک چین را در سال 1991 با هدف ایجاد سیستمی توسعه دادند که در آن مهر زمانی اسناد، قابل تغییر نباشد؛ در اواخر دهه 1990، سایفرپانک نیک سابو برای ایمن سازی سیستم پرداخت دیجیتال، پیشنهاد استفاده از یک بلاکچین که معروف به بیت طلا ( که هرگز اجرا نشد) را ارائه نمود.

اکثرا مفهوم بلاکچین را با بیت کوین یکسان می دانند زیرا فناوری بلاکچین برای اولین بار در کد نویسی بیت کوین در سال 2009 شناخته شد و پس از آن ارزهای دیگری توانستند از آن استفاده کنند و در گذر زمان با آشنایی کامل تر و بهتر به این تکنولوژی  متخصصان متوجه شدند که زنجیره های بلوکی ویژگی و کاربرد های بسیاری دارند که می توان علاوه بر ارزهای دیجیتالی در زمینه های دیگر نیز از آن استفاده کرد.

 

مفهوم گره ها در بلاک چین

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در فناوری بلاکچین، تمرکززدایی است، هیچ رایانه یا سازمانی نمی تواند مالک زنجیره باشد؛ در بیانی ساده، از وظیفه اصلی گره ها که میتوانند هر وسیله الکترونیکی باشند، شامل: حفظ عملکرد شبکه با نگهداری کپی هایی از بلاکچین میباشد.

هر گره دارای کپی مخصوص به خود از بلاکچین است و شبکه باید هر بلوک تازه استخراج شده را به صورت الگوریتمی تائید کند تا زنجیره به‌روزرسانی، قابل اعتماد و تائید شود. از آنجایی که بلاکچین ها شفاف هستند، هر اقدامی در دفتر کل به راحتی قابل بررسی و مشاهده است؛ به هر شرکت کننده یک شماره شناسایی الفبایی منحصر به فرد داده می شود که تراکنش های آن‌ها را نشان می دهد.

ترکیب اطلاعات عمومی با سیستم بررسی و تعادل به بلاکچین کمک می کند تا یکپارچگی خود را حفظ کند و اعتماد کاربران را ایجاد کند. اساساً، بلاکچین ها را می توان به عنوان مقیاس پذیری اعتماد از طریق فناوری در نظر گرفت.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

پس از هر تراکنشی که ثبت میشود به عنوان بلوک واحد از داده ها ثبت میشود؛ یک بلوک داده می تواند اطلاعات انتخابی شما (چه مقدار، چه کسی، چه زمانی، کجا و حتی شرایط) را ثبت کند.

بلوک‌ها زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند که بین بلوک های قبلی و بعدی اتصالی وجود دارد  بدین معنی که دارایی و مالکیت در حال تغییر اند یا از مکانی به مکان دیگر در حرکت هستند. بلوک‌ها به طور ایمن به یکدیگر متصل هستند و همچنین ترتیب و زمان دقیق تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند تا از درج بلوک جدید بین دو بلوک موجود و تغییر هر بلوکی جلوگیری کنند.

تراکنش ها با هم در یک زنجیره بلوکی برگشت ناپذیر مسدود می شوند؛ هر بلوک اضافی تأیید بلوک قبلی و در نتیجه کل بلاکچین را تقویت می کند. این امر باعث می‌شود که بلاکچین توان کلیدی تغییرناپذیری را ارائه دهد و دستکاری شود. این قابلیت امکان تغییر و دستکاری توسط یک عامل مخرب را از بین می برد و یک دفتر کل و قابل اعتماد از تراکنش هایی ایجاد می کند.

 

چرا بلاکچین مهم است؟

فرآیند کسب و کار بلاکچین بر اساس اطلاعات اجرا می شود که هرچه سریع تر و دقیق تر باشد، بهتر و بهینه تر می باشد، به منظور ارائه اطلاعات بلاکچین گزینه ایده آلی میباشد و اطلاعات مربوطه سریعتر به شارتاک گذاشته میشود و با شفافیت بالایی در بلوک های مربوطه ذخیره خواهند شد، در این هنگام، دفتر کل غیر قابل تغییری فراهم میشود که دسترسی به آن فقط توسط اعضای مجاز در شبکه میباشد.

یک شبکه بلاکچین توانایی ردیابی حساب ها،پرداخت ها، سفارش‌ها، تولید و بسیاری موارد دیگر را دارد و می‌توانید تمام جزئیات یک تراکنش را مشاهده کنید که اطمینان بیشتری را به شما خواهد داد و فرصت های پیش رو را نیز بصورت غیر مستقیم نمایش میدهد.

همه کاربران حاضر در شبکه به دفتر کل توزیع شده و رکورد غیرقابل تغییر تراکنش های آن دسترسی دارند؛ برخلاف شبکه های تجاری سنتی که تراکنش ها چندین بار ثبت میشوند؛ در شبکه دفتر کل توزیع شده، تراکنش ها فقط یکبار ثبت میشوند و همین امر نیز: از ایجاد رکورد های تکراری خودداری میکند.

رکوردهای تغییرناپذیر بلاکچین: هیچ شرکت کننده ای نمی تواند تراکنش را پس از ثبت در دفتر مشترک تغییر دهد یا دستکاری کند، اگر یک رکورد تراکنش شامل خطا باشد، باید یک تراکنش جدید برای معکوس کردن خطا اضافه شود و هر دو تراکنش قابل مشاهده هستند.

قراردادهای هوشمند: برای سرعت بخشیدن به تراکنش ها، مجموعه ای از قوانین که قرارداد هوشمند نامیده می شود؛ بر روی بلاکچین ذخیره می شود و به صورت خودکار اجرا می شود. یک قرارداد هوشمند می‌تواند شرایطی را برای انتقال اوراق قرضه شرکتی تعریف کند، شامل شرایط پرداخت بیمه مسافرتی و موارد دیگر باشد.

 

پلتفرم بلاکچین چیست؟

پلتفرم بلاکچین به کاربران، اجازه استفاده های مختلف و تازه ای از زیرساخت بلاکچین موجود را می دهد. برای مثال اتریوم که دارای یک ارز دیجیتال بومی به نام اتر (ETH) می باشد؛ اما بلاکچین اتریوم همچنین امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و توکن‌های قابل برنامه‌ریزی مورد استفاده در عرضه اولیه سکه (ICO) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را فراهم می‌کند.

همه این ها در اطراف زیرساخت اتریوم ساخته شده و توسط گره های شبکه اتریوم ایمن شده اند.

بلاک چین (Block Chain)

 

انواع شبکه های بلاکچین

راه های مختلفی برای ساخت شبکه بلاکچین وجود دارد. آن‌ها می توانند عمومی، خصوصی، دارای مجوز یا ساخته شده توسط یک کنسرسیوم باشند.

  • شبکه های بلاکچین عمومی

بلاکچین عمومی، بلاکچینی است که امکان شرکت درآن را به همه ی افراد را می دهد مانند بیت کوین.

از جمله معایب آن این است که از لحاظ حفظ حریم خصوصی، امنیت، توان محاسباتی قابل توجه و عدم وجود تراکنش ها ضعیف عمل کند که برای موارد استفاده سازمانی از بلاکچین ملاحظات مهمی هستند.

  • شبکه های بلاکچین خصوصی

یک شبکه بلاکچین خصوصی، مشابه شبکه بلاکچین عمومی، یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز است. با این حال، یک سازمان شبکه را کنترل می کند که چه کسانی مجاز به مشارکت، اجرای پروتکل توافقی و حفظ دفتر کل مشترک هستند. بسته به مورد استفاده، این می تواند به طور قابل توجهی اعتماد و اطمینان را بین شرکت کنندگان افزایش دهد. یک بلاکچین خصوصی را می توان در پشت فایروال شرکت اجرا کرد و حتی در محل میزبانی کرد.

  • شبکه های بلاکچین مجاز

کسب و کارهایی که یک بلاکچین خصوصی راه اندازی می کنند، به طور کلی یک شبکه بلاکچین مجاز راه اندازی می کنند. توجه به این نکته مهم است که شبکه های بلاکچین عمومی نیز می توانند مجوز داشته باشند. این محدودیت هایی را برای افرادی که مجاز به شرکت در شبکه و در چه تراکنش هایی هستند ایجاد می کند. شرکت کنندگان برای پیوستن باید دعوت نامه یا مجوز دریافت کنند.

  • بلاک چین های کنسرسیومی

چندین سازمان می توانند مسئولیت های حفظ بلاکچین را به اشتراک بگذارند. این سازمان های از پیش انتخاب شده تعیین می کنند که چه کسی می تواند تراکنش ها را ارسال کند یا به داده ها دسترسی داشته باشد. بلاکچین کنسرسیوم زمانی ایده آل برای کسب و کار است که همه شرکت کنندگان نیاز به مجوز داشته باشند و مسئولیت مشترکی برای بلاکچین داشته باشند.

 

بلاک چین چگونه استفاده می شود؟

فناوری بلاکچین برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد؛ شامل: از ارائه خدمات مالی تا مدیریت سیستم های رای گیری و …

ارز دیجیتال: امروزه فناوری بلاکچین نقش مهمی را در سرویس های ارز دیجیتالی نظیر بیت کوین و اتریوم را بازی میکند و به عنوان ستون فقرات این ارز ها محسوب میشود؛ در بیانی ساده: زمانی که مردم ارز دیجیتالی را خریداری، مبادله یا خرج میکنند؛ تراکنش های انجام شده در بلاکچین ثبت میشوند، تا زمانی که اکثریت افراد از ارز های دیجیتال استفاده کنند، میتوان گفت فناوری بلاکچین نیز طی گذر زمان گسترده تر شود.

نکته: از آنجایی که ارزهای رمزنگاری شده بی ثبات هستند، هنوز برای خرید کالاها و خدمات از آن‌ها استفاده زیادی نمی شود. پاتریک داگرتی، شریک ارشد Foley & Lardner و رهبر کارگروه بلاکچین این شرکت، خاطرنشان می‌کند که این وضعیت در حال تغییر است زیرا پی پال، اسکوئر و سایر مشاغل خدمات پولی خدمات دارایی دیجیتال را به طور گسترده در اختیار فروشندگان و مشتریان خرده‌فروش قرار می‌دهند❗

بلاکچین به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با گسترش عملیات خود در سراسر شبکه ای از رایانه ها، اجازه می دهد  که فارغ از نیاز به یک مرجع مرکزی فعالیت کنند و این علاوه بر کاهش ر یسک، سبب حذف بسیاری از هزینه های پردازش و تراکنش را نیز می شود.

همچنین فناوری بلاکچین، برای کشور هایی که دارای ارز ها و زیر ساخت های مالی پایین و بی ثبات میباشند؛ میتواند شبکه ای گسترده تر، کاربردی تر و راهبرد بهتری را به همراه ارز هایی با ثبات بالاتر را به افراد و موسسات بدهد تا به تجارت بین المللی و داخلی دسترسی بیشتری داشته باشند.

نکته: جهت آشنایی کامل با ارز های دیجیتالی می توانید به مقاله مربوطه با عنوان: ارزهای دیجیتال چیست مراجعه کنید❗

کلیک کنید  سرور مجازی لینوکس چیست؟

بلاک چین و بیت کوین

بانکداری: فراتر از ارزهای دیجیتال، بلاکچین برای پردازش تراکنش‌های ارزهای فیات مانند دلار و یورو استفاده می‌شود. این می‌تواند سریع‌تر از ارسال پول از طریق بانک یا مؤسسه مالی دیگر باشد، زیرا تراکنش‌ها می‌توانند سریع‌تر تأیید شوند و خارج از ساعات کاری عادی پردازش شوند.

نقل و انتقالات دارایی: بلاکچین همچنین می تواند برای ثبت و انتقال مالکیت دارایی های مختلف استفاده شود. این در حال حاضر برای دارایی های دیجیتال مانند NFT ها که نشان دهنده مالکیت هنر دیجیتال و ویدیوها است، بسیار محبوب است.

لازم به ذکر است، میتوان جهت پردازش مالکیت های موجود مانند: سند وسایل نقلیه و دارایی های دیگر نیز استفاده نمود، برای مثال: شخص مورد نظر ابتدا از بلاکچین استفاده می کنند تا تأیید کنند که طرف اول مالک ملک است و دیگری بررسی لازمه را انجام نماید تا مطمئن شود شخص مقابلش هزینه لازم به منظور خرید را دارد، سپس می توانند فرآیند فروش را در بلاکچین تکمیل و ثبت نهایی کنند.

با استفاده از این فرآیند، آن‌ها می‌توانند سند ملک را بدون ارسال دستی مدارک برای به‌روزرسانی سوابق دولتی شهرستان محلی منتقل کنند و در بلاکچین سریعاً به روز کنند.

قراردادهای هوشمند: یکی دیگر از نوآوری های بلاکچین، قراردادهای خود اجرا هستند که معمولاً «قراردادهای هوشمند» نامیده می شوند. قراردادهای دیجیتال پس از محیا شدن شرایط به صورت خودکار اجرا می شوند. به عنوان مثال، وقتی که معامله کنندگان تمام پارامترهای مشخص شده برای معامله را برآورده کردند، پرداخت برای یک کالا فوراً امکان پذیر و آزاد شود.

گری می‌گوید: ما پتانسیل زیادی در زمینه قراردادهای هوشمند می‌بینیم با استفاده از فناوری بلاکچین و دستورالعمل‌های کدگذاری شده برای خودکارسازی قراردادهای قانونی. یک قرارداد قانونی هوشمند کدگذاری شده مناسب در یک دفتر کل توزیع شده می تواند نیاز اشخاص ثالث خارجی برای تائید عملکرد را به حداقل برساند یا ترجیحاً حذف کند.

نظارت بر زنجیره تأمین: زنجیره‌های تأمین نیز اطلاعات انبوهی را در اختیار دارند؛ با روش‌های سنتی ذخیره‌سازی داده‌ها، ردیابی منبع مشکلات بسیار سخت است.

بلاکچین با دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در زنجیره تامین، بازگشت و نظارت بر زنجیره تأمین را راحت تر می کند؛ دقیقاً مشابه با Food Trust IBM که از فناوری بلاکچین به منظور ردیابی غذا از برداشت تا مصرف را مورد بررسی قرار میدهند.

رأی‌دادن: کارشناسان به دنبال راه هایی برای اعمال بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در رأی‌گیری هستند. در تئوری، رأی‌دهی بلاکچین به مردم اجازه می‌دهد تا آرایی را ارسال کنند که نمی‌توان دستکاری کرد و همچنین نیاز به جمع‌آوری دستی و تأیید برگه‌های رأی کاغذی را از بین می‌برد.

 

مزایای بلاکچین

بلاک چین ها از نظر امکاناتی که دارند مزایایی را شامل می شوند از جمله؛ افزایش دقت در زنجیره ها به دلیل حذف دخالت های انسانی در فرآیند تأیید خطای انسانی کاهش و اطلاعات به دقت ثبت می شوند و افزایش کارایی که به صورت 24 ساعته فعالند.

همچنین از لحاظ ایجاد امنیت در خصوص تراکنش ها، که امکان هک شدن را عملا غیر ممکن می سازد و امتیازات دیگری چون شفافیت و عدم تمرکز حائز اهمیت هستند، در ادامه به مطالب توصیه شده به صورت جامع می پردازیم:

  • دقت زنجیره

تراکنش های شبکه بلاکچین توسط شبکه ای متشکل از هزاران کامپیوتر تائید می شود. زنجیره های بلوکی با حذف تمام دخالت انسانی در فرآیند تأیید، سبب کاهش خطای انسانی و ثبت دقیق اطلاعات می شود. حتی در صورت ایجاد یک اشتباه محاسباتی توسط کامپیوتری در شبکه، این خطا تنها در یک نسخه از بلاکچین ایجاد می شود.

برای انتقال این خطا به بقیه بلاکچین، باید حداقل 51 درصد از کامپیوترهای شبکه آن را ایجاد کنند که برای شبکه در حال رشدی به اندازه بیت کوین غیرممکن است.

  • کاهش هزینه ها

بلاکچین نیاز به تأیید شخص ثالث و به همراه آن هزینه های مرتبط با آن‌ها را از بین می برد، به عنوان مثال: صاحبان مشاغل هر زمان که پرداخت ها را با استفاده از کارت های اعتباری می پذیرند، هزینه اندکی را متحمل می شوند، زیرا بانک ها و شرکت های پردازش پرداخت باید این تراکنش ها را پردازش کنند. از سوی دیگر، بیت کوین کارمزد تراکنش های محدودی دارد و فاقد قدرت مرکزی است.

  • عدم تمرکز

بلاکچین اطلاعات مربوطه را در مکان مرکزی ذخیره نمیکند؛ با این حال، بلاکچین تکثیر میشود، در بیانی ساده: در شبکه ای از رایانه های موجود کپی شده و تکثیر میشود؛ با ورود یک بلوک جدید در شبکه زنجیره بلاکچین، بلاکچین منعکس میشود زیرا هر کامپیوتر متصل به شبکه بلاکچین خود را بروزرسانی مینماید؛ با انتشار اطلاعات در محور شبکه رایانه های ثبت شده در بلاکچین، به جای ذخیره در پایگاه داده مرکزی، تنها دستکاری بلاکچین دشوارتر می شود؛

توجه داشته باشید؛ اگر یک نسخه از بلاکچین به دست یک هکر بیفتد، تنها یک کپی از تراکنش موجود در شبکه، ممکن است کل شبکه به خطر بیافتد.

  • تراکنش های کارآمد

با درج این موضوع که بلاکچین ها به صورت شبانه روزی و 24 ساعته کار می کنند، اکثریت می توانند به خصوص در سطح بین المللی، نقل و انتقالات مالی و دارایی کارآمدتری را انجام دهند؛ پس لزومی ندارد مدت زیادی منتظر بمانند تا ارگان یا سازمان خاصی بصورت دستی فرآیند انتقالات را تایید کند.

بلاک چین و ارزهای دیجیتال

  • معاملات خصوصی

اکثر شبکه های بلاکچین به عنوان پایگاه عمومی اجرا می شوند که هر فردی با اتصال به اینترنت می تواند به تاریخچه تراکنش های شبکه دسترسی پیدا کند و جزئیات مربوط به تراکنش را مشاهده کند، اما امکان دسترسی به اطلاعات شناسایی کاربرانی که تراکنش هارا انجام می دهند؛ وجود ندارد. شبکه های بلاکچین در حقیقت فقط محرمانه هستند اما مانند بیت کوین ها ناشناس نیستند.

هنگامی که کاربر یک تراکنش عمومی انجام می دهد، کد منحصر به فرد او که کلید عمومی نامیده می شود و در زنجیره بلوکی ثبت می شود؛ اطلاعات شخصی آن ها نیست.

اگر شخصی در یک صرافی که نیاز به شناسایی دارد، بیت کوین خرید کرده باشد، هویت آن شخص همچنان به آدرس بلاکچین او مرتبط است اما تراکنش، حتی زمانی که به نام شخص مرتبط باشد، هیچ اطلاعات شخصی را فاش نمی کند.

  • تراکنش های امن

از نظر تئوری، با وجود شبکه ای غیرمتمرکز مانند بلاکچین، انجام تراکنش های تقلبی برای هر شخص غیر ممکن خواهد بود، برای ورود به تراکنش های جعلی، آن‌ها باید هر گره را هک کنند و هر دفتر را تغییر دهند. این امر لزوماً غیرممکن نمی باشد،  ارزهای دیجیتال از روش‌های تأیید سهام یا اثبات کار سیستم‌های بلاک چین استفاده می‌کنند تا افزودن تراکنش‌های جعلی را سخت کند و همچنین به نفع شرکت‌کنندگان نیست.

تراکنش های امن در بلاک چین

  • شفافیت

بیشتر بلاک چین ها نرم افزار منبع باز هستند؛ که همه می توانند کد آن را مشاهده کنند؛ همین مورد به حسابرسان امکان میدهد که رمز ارز های پایه مانند بیت کوین و اتریوم را مورد بررسی قرار دهند، همچنین به این معنی است که در مورد کنترل کد بیت کوین یا نحوه ویرایش آن هیچ مرجع واقعی وجود ندارد؛ به همین دلیل، قابلیت ارتقاء یا تغییرات سیستم برای هر کسی ممکن است.

  • بانکداری بدون بانک

شاید عمیق ترین جنبه بیت کوین و بلاک چین این باشد که هر کسی، صرف نظر از جنسیت، قومیت یا پیشینه فرهنگی، می تواند از آن استفاده کند.

برخی از افراد، درآمد و سرمایه کمی دارند؛ رمز ها و کلید های یک کیف پول بیت کوین را می توان در یک تلفن همراه یا روی یک تکه کاغذ در صورت نیاز حفظ کرد؛ برای اکثر مردم، این احتمال وجود دارد که این گزینه ها  خیلی راحت تر از پنهان کردن سرمایه انبوهی باشد.

بلاک چین‌های آینده به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که علاوه بر ذخیره سازی ثروت، حقوق مالکیت، انواع قرارداد های قانونی و سوابق پزشکی را بتوانند ذخیره کنند.

 

معایب بلاک چین

همان‌گونه که از مزایای بلاک چین ها صحبت کردیم معایبی را در خصوص خطر از دست دادن دارایی، محدودیت تراکنش در ثانیه که در سرعت حرکت آن محدودیتی اعمال می شود و همچنین مسائل قانونی و مقرراتی و احتمال فعالیت غیر قانونی می تواند سبب ایجاد مشکلاتی در این زمینه باشد که لازم است به آن ها توجه داشته باشیم.

  • محدودیت تراکنش در ثانیه

با توجه به اینکه بلاک چین برای تائید تراکنش ها به شبکه بزرگ‌تری وابسته است، محدودیتی برای سرعت حرکت آن وجود دارد. به عنوان مثال، بیت کوین می تواند در1 ثانیه 4.6 تراکنش را در مقابل 1700 تراکنش در ثانیه با ویزا پردازش کند. علاوه بر این، مقیاس پذیری یک چالشی برای بلاک چین به شمار می آید تا زمانی که این بهبود نیابد؛ افزایش تعداد تراکنش ها می تواند مشکلاتی را در سرعت شبکه ایجاد کند.

  • هزینه های انرژی بالا

داشتن تمام گره‌ها که برای تأیید تراکنش‌ها کار می‌کنند، نسبت به یک پایگاه داده یا صفحه‌گسترده، انرژی بیشتری مصرف می‌کند که علاوه برافزایش بار کربن برای محیط زیست؛ موجب گرانی تراکنش های مبتنی بر بلاک چین نیز می شود.

به همین دلیل، تعدادی از رهبران صنعت تصمیم گرفتند از تکنولوژی های بلاک چین مانند بیت‌کوین  دور شوند. به عنوان مثال، ایلان ماسک اخیراً گفته است که تسلا تا حدودی به این دلیل که نگران آسیب به محیط‌زیست است، پذیرش بیت‌کوین را متوقف می‌کند.

  • خطر از دست دادن دارایی

دارایی های دیجیتال از  طریق یک کلید رمزنگاری مانند ارز دیجیتال در کیف پول بلاک چین ایمن می شوند که باید از این کلید به دقت محافظت کنید.

گری می‌گوید: اگر صاحب یک دارایی دیجیتال، کلید رمزنگاری خصوصی را که به آن‌ها امکان دسترسی به دارایی‌شان را می‌دهد، از دست بدهد، در حال حاضر راهی برای بازیابی آن وجود ندارد – دارایی برای همیشه از بین رفته است. از آنجایی که سیستم غیرمتمرکز است، نمی‌توانید با یک مقام مرکزی مانند بانک خود تماس بگیرید تا بخواهید دسترسی مجدد را به دست آورید.

  • احتمال فعالیت غیرقانونی

تمرکززدایی بلاک چین به حفظ حریم خصوصی و محرمانگی بیشتر می‌افزاید که متأسفانه آن را برای مجرمان جذاب می‌کند. ردیابی تراکنش‌های غیرقانونی در بلاک چین سخت‌تر از تراکنش‌های بانکی است که به یک نام مرتبط هستند.

در شبکه بلاک چین امکان تجارت و فعالیت غیرقانونی با قابلیت محرمانه بودن آن در برابر هک و حفظ حریم خصوصی فراهم می شود. تکراری ترین مثال از بلاک چین که در خصوص تراکنش های غیرقانونی استفاده می شود، احتمالاً جاده ابریشم است که یک وب غیرقانونی مواد مخدر و پولشویی و بازار آنلاین تاریک که از فوریه 2011 تا اکتبر 2013 که توسط FBI تعطیل شد، فعالیت می کرد.

  • مقررات

مقررات دولتی در مورد ارزهای دیجیتال نگرانی بسیاری را در فضای کریپتو تشدید کرد. در حالی که با پیشرفت شبکه غیرمتمرکز آن، خاتمه دادن به چیزی مانند بیت کوین تقریباً غیرممکن و دشوار می شود، دولت ها از نظر تئوری می توانند مالکیت ارزهای دیجیتال یا مشارکت در شبکه های آن‌ها را غیرقانونی کنند.

اما این نگرانی با گذشت زمان کوچک‌تر شده است، زیرا شرکت های بزرگی نظیر PayPal، شروع به ثبت اجازه مالکیت و استفاده از ارزهای دیجیتال در پلتفرم خود می کنند.

زنجیره های بلوکی

نگاهی به آینده بلاک چین

این فناوری با طیف گسترده ای از کاربردهای عملی که در حال حاضر پیاده‌سازی و بررسی شده‌اند، بلاک چین در 27 سالگی نام خود را به خاطر بیت کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده دست و پا کرد. بلاک چین به‌عنوان یک کلمه کلیدی در زبان هر سرمایه‌گذار در کشور، عملیات دولتی و تجاری را کارآمدتر، ارزان‌تر و ایمن‌تر با واسطه‌های کمتر انجام دهد.

امروزه شاهد گسترش NFT ها و توکن سازی دارایی ها هستیم. در آینده ای نزدیک دوره مهمی از توسعه و رشد برای بلاک چین خواهد بود.

بسیاری معتقدند که پس از اینترنت بلاک چین بزرگترین اختراع بشر بوده زیرا زنجیره های بلوکی کاربرد های مهمی در حوزه ی ارزهای دیجیتالی و در زمینه ی امور مالی دارند و با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتالی جایگاه خوبی در فناوری ایجاد کردند.

این تکنولوژی با وجود حضور جدیدی که در عرصه فناوری داشته است؛با قابلیت هایی مانند امنیت،تمرکز زدایی، شفافیت که امروزه بسیار اهمیت دارند و همچنان در حال پیشرفت و گسترش است می توان در انتظار آینده ای تاثیر گذار در زمینه های مختلف از زندگی ما بود.

جمع بندی

بلاک چین با یک پایگاه داده معمولی در شیوه ذخیره اطلاعات متفاوت است. بلاک چین با ذخیره انواع مختلفی از داده ها در بلوک ها و برقراری ارتباط بین بلوک ها از طریق رمزنگاری قابلیت های کاربردی وفراوانی را ارائه می دهد.رایج ترین استفاده از بلاک چین تا کنون به عنوان دفتر کل دیجیتالی برای تراکنش ها بوده است.

در مورد بیت کوین،  همه کاربران به طور جمعی کنترل را حفظ می کنند  لازم به ذکر است که بلاک چین به‌ طور غیرمتمرکز استفاده می‌شود؛ در بلاک چین های غیرمتمرکز، داده های وارد شده غیر قابل برگشت هستند و امکان تغییر وجود ندارد. در بیت کوین، بدین معنی است که تراکنش ها مرتباً ثبت می شوند و همه می توانند آن ها را مشاهده کنند.

امیدوارم با بررسی های جامع در زمینه ی بلاک چین ها ابهامات و سؤالاتی که در این موضوع برای شما ایجاد شده بود، برطرف شده باشد؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

سوالات متداول:

بله افرادی که دانش فنی لازم جهت راه اندازی بلاک چین را دارند می توانند آن را بسازند و همچنین راه اندازی بلاک چین نیازی به مجوز خاصی از طرف نهادی را ندارد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید