شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

widgets-in-windows11
دسته بندی : آموزش ویندوز

راهنمای اضافه کردن ویجت در ویندوز 11 و نحوه استفاده از آن

5/5 - (1 امتیاز)

اگر شما هم از کاربران خوش شانس ویندوز ۱۱ هستید و در کنار لذت از عملکرد عالی و سریع و ویژگی های جدید ویندوز ۱۱ ، دوست دارید با یادگیری اضافه کردن ویجت در ویندوز ۱۱، یک پنل کاملاً کاربردی و جذاب از ویجت های دلخواه خود مثل اخبار، آب و هوا، تقویم و … ایجاد کنید، در جای خیلی درستی قرار دارید.

اگر به فکر راحتی خود هستید و دوست دارید سرعت کارهای خود را بالا ببرید، الان دیگر دور، دورِ ویجت ها است. کافیست ویجت های مربوط به اطلاعات و سرویس های دلخواه خود را به پنل ویجت ها اضافه کنید و قابلیت های آنها سفارشی سازی کنید تا هر موقع که خواستید از سیستم ویندوز ۱۱ خود استفاده کنید، به یک تجربه کاربری عالی برسید.

ما در این مقاله، تمام آموزش های لازم برای نصب، اضافه کردن و نحوه استفاده از ویجت های ویندوز ۱۱ در اختیار شما قرار می دهیم تا از این به بعد دیگر مجبور نباشید اطلاعات روزمره مثل آب و هوا یا فایل های دلخواه خود را با جستجو پیدا کنید. کافیست ویجت موردنظر را به پنل ویجت ها اضافه کنید و با یک کلیک به محتوای دلخواه خود دست پیدا کنید. 

مخصوصاً اگر از این جهت نگاه کنید که ویندوز ۱۱ آخرین سیستم عامل مایکروسافت است و تیم مایکروسافت تمام تلاش خود را به کار می برند تا این سیستم عامل را از جنبه های مختلف مثل امنیت و عملکرد ارتقا  دهد و به همین خاطر در هر آپدیت جدید، ویژگی های دیگری را به آن اضافه می کند که ویجت های کاربردی و مدرن هم گوشه ای از این تغییرات هستند. 

اگر از طرفداران پروپا قرص ویندوز هستید و دوست دارید برای پیاده سازی پروژه های خود یا هر کار دیگر، از سرور ویندوزی استفاده کنید و در ازای یک سرور قدرتمند و سریع، هزینه مقرون به صرفه ای پرداخت کنید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ویندوز مراجعه کنید و پلن موردنظر را انتخاب کنید و سرور مجازی خود را با یک سیستم عامل دلخواه و آماده تحویل بگیرید. 

دیگر وقت آن است که نحوه اضافه کردن و استفاده از widget های ویندوز ۱۱ را یاد بگیریم. پس بیایید شروع کنیم:

ویجت ها در ویندوز ۱۱ چه کاربردی دارند؟

ویجت ها، برنامه های کوچک و تعاملی هستند که می توانند بسیاری از اطلاعات را نشان دهند، یک واسط برای استفاده از اپلیکیشن باشند و یا فایل های موردنظر را بدون نیاز به file explorer باز کنند. اما وقتی می توان این کارها را بدون ویجت ها هم انجام داد، دیگر چه نیازی به این است که خود را درگیر اضافه کردن ویجت به دسکتاپ کنیم؟

بله درست است. ولی وقتی ویندوز ۱۱ در تلاش است که سطح جدیدی از سرعت و راحتی را برای شما فراهم کند، چرا باید این تلاش ها را نادیده بگیرید؟

 با اینکه ویجت های از پیش نصب شده زیادی مثل آب و هوا، سهام و اخبار وجود دارند ولی این شما هستید که باید با اضافه کردن یا حذف کردن ویجت های موردنظر خود، پنل widget ویندوز ۱۱ خود را مطابق با سلایق و ترجیحات خود طراحی کنید تا بهره وری کارهای خود را بالا ببرید.

به طور کلی، ویجت ها یکی از ویژگی های افزایش راحتی برای کاربران ویندوز ۱۱ هستند. شما با استفاده از آنها می توانید گردش کار خود را سبک تر و سریع جلو ببرید و در زمان و انرژی خود صرفه کنید. بیایید یک نما از پنل ویجت ویندوز ۱۱ را ببینیم:ایجاد یک پنل کاربردی با اضافه کردن ویجت در ویندوز 11

می بینید که هر کدام از ویجت ها حکم کارت های اطلاعاتی را دارند و فقط انتظار یک کلیک را می کشد تا اطلاعات موردنیاز شما را ارائه دهند. 

تنها عیبی که ویجت های ویندوز ۱۱ دارند، این است که حتی زمانی که باز نیستند هم به مصرف منابع سیستم ادامه می دهند. به همین خاطر است که حذف یا کاهش تعداد ویجت ها یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف منابع سیستم ویندوز ۱۱ است.

هدف ما از این مقاله، آموزش کامل نحوه استفاده از ویجت های ویندوز ۱۱ است، پس اگر بخواهیم این عیب را نادیده بگیریم، مزایا و شگفتی های بی شماری هستند که می توانید با نصب ویجت های مناسب به سیستم ویندوز خود تقدیم کنید. 

نحوه اضافه کردن ویجت در ویندوز ۱۱

راحت ترین و استانداردترین راه برای دسترسی به ویجت ها، همان پنل ویجت است که برای باز کردن آن می توانید مستقیماً روی آیکون ویجت موجود در تسک بار کلیک کنید یا اینکه دکمه ترکیبی Win + W را فشار دهید.

بعد از اینکه پنل ویجت باز شد، روی دکمه + موجود در قسمت بالایی پنل کلیک کنید.

روی علامت + ویجت های موردنظر کلیک کنید و بعد روی علامت ضربدر بالایی کلیک کنید تا پنجره بسته شود.اضافه کردن ویندوز در ویندوز ۱۱

ویجت هایی که انتخاب کردید، در پنل قرار می گیرند و برای باز کردن آنها کافیست روی آن کلیک کنید.

در حال حاضر، ویجت های زیر برای ویندوز ۱۱ ارائه شده اند:

 Weather – نمایش آب و هوای لوکیشن موردنظر، تغییرات آب و هوا بر اساس شرایط محلی، پیش بینی های آب و هوایی و هشدارهای شدید آب و هوایی

Watchlist – نمایش اطلاعات و تغییرات مربوط به سهام

Traffic – نمایش اطلاعات مربوط به ترافیک لوکیشن موردنظر

Gaming – ارائه اطلاعات به روز در مورد گیمینگ

To Do – نمایش تسک های ثبت شده توسط شما در Microsoft To Do

Tips – ارائه نکات آموزشی برای استفاده از ویندوز ۱۱

Sports – نمایش اخبار ورزشی

Entertainment – نمایش اخبار و اطلاعات سرگرم کننده در مورد فیلم ها

Family Safety – نمایش فعالیت های اخیر اعضای گروه حساب مایکروسافت شما

Outlook Calendar – نمایش رویدادهای ثبت شده در تقویم 

Photos – نمایش تصاویر ذخیره شده در حساب OneDrive به صورت اسلاید

در حال حاضر، این ویجت ها، ویجت های پیش فرض ویندوز ۱۱ هستند که احتمال اضافه شدن ویجت های دیگر و ویجت های برنامه های شخص ثالث در آپدیت های جدید ویندوز ۱۱ خیلی بالا است.

نحوه سفارشی سازی پنل ویجت

با اینکه حالت پیش فرض پنل ویجت و ویجت ها کاملاً کاربردی است ولی این به سلیقه و اولویت های شما بستگی دارد که آنها را چگونه سفارشی سازی کنید. در این بخش آموزش های لازم برای سفارشی سازی ویجت ها در ویندوز را در اختیار شما قرار می دهیم:

نحوه تغییر تنظیمات ویجت ها

شما می توانید با هر کدام از ویجت هایی که در پنل ویجت وجود دارد، تعامل داشته باشید و آن را به شکل دلخواه خود تنظیم کنید.

کافیست روی ۳ نقطه کناری ویجت موردنظر کلیک کنید و گزینه Customize widget را انتخاب کنید. البته اگر میخواهید اندازه ویجت را تغییر دهید می توانید از ۳ گزینه small ،medium و large استفاده کنید.سفارشی سازی ویجت ها

هر کدام از این ویجت ها بر اساس ماهیت و کاربرد خود، پیکربندی های خاصی دارند که با کلیک روی Customize widget می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال، ویجت اخبار و ترافیک وابسته به لوکیشن هستند و شما می توانید لوکیشن پیش فرض آنها را از طریق تنظیمات این بخش تغییر دهید.

کلیک کنید  فعالسازی و اتصال به ریموت دسکتاپ در ویندوز 7، 8، 10 و 11

تنظیم فید اخبار

درست مثل گوگل دیسکاور، اخباری که در ویجت news وجود دارند هم بر اساس علایق و ترجیهات شما قابل سفارشی سازی هستند. روش های زیادی برای سفارشی سازی اخبار وجود دارد. ساده ترین آنها این است که روی ۳ نقطه بالایی اخبار موردنظر کلیک کنید و بعد اگر به آن علاقمند بودید، روی گزینه more stories like this کلیک کنید تا از این به بعد، اخبار بیشتری مرتبط با آن موضوع در ویجت اخبار شما نمایش داده شود.

یا اگر خبری وجود دارد که توجه شما را به هیچ وجه جلب نمی کند و دوست ندارید اخباری مشابه آن را ببینید، گزینه Fewer stories like this را انتخاب کنید. این روش، تاثیر بیشتری در شخصی سازی علایق شما دارد.سفارشی سازی ویجت اخبار در ویندوز ۱۱

راه سومی هم دارید و آن هم استفاده از قابلیت Manage interests است. برای این کار می توانید گزینه Manage interests که با کلیک روی ۳ نقطه خبر می بینید را انتخاب کنید یا اینکه روی آیکون پروفایل پنل ویجت کلیک کنید و گزینه Manage interests را انتخاب کنید.

می بینید که صفحه My interest باز می شود که با استفاده از آن می توانید دسته بندی های مختلف را بررسی کنید و موضوعات دلخواه خود را انتخاب کنید. حتی با استفاده از گزینه tune your feed می توانید منتشرکنندگان اخبار را هم خودتان مشخص کنید. 

صفحه my interests برای تعیین موضوعات ویجت اخبار

مرتب سازی ویجت ها

اگر دوست دارید ویجت اخبار، to do یا … را در ردیف اول قرار دهید تا دسترسی به آنها راحت تر باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ماوس را روی آن نگه دارید یا اگر از تاچ پد استفاده کنید، نشانگر را روی ویجت قرار دهید و به لمس تاچ پد ادامه دهید تا آیکون اشاره گر به آیکون دست تبدیل شود. بعد ویجت را به جایگاه موردنظر خود ببرید و در آنجا رها کنید.

پین یا آنپین کردن ویجت

یکی از گزینه های جذاب سفارشی سازی ویجت در ویندوز ۱۱ این است که می توانید ویجت موردنظر خود را در بالای پنل پین کنید تا به صورت ثابت و برای همیشه در آنجا بماند. 

برای این کار کافیست که:

پنل ویجت را با دکمه ترکیب Win + w یا کلیک روی آیکون ویجت در تسک بار باز کنید.

روی ۳ نقطه کناری ویجت موردنظر کلیک کنید و سپس گزینه Pin widget را انتخاب کنید.

برای آن پین کردن ویجت پین شده هم دقیقا باید همین مراحل را طی کنید ولی این بار به جای Pin widget  گزینه Unpin widget قرار دارد که باید آن را انتخاب کنید.

نحوه حذف ویجت از پنل

برای اینکه ویجت موردنظر را از پنل ویجت ها حذف کنید، کافیست روی ۳ نقطه بالایی ویجت موردنظر کلیک کنید و گزینه Remove Widget را انتخاب کنید.

نحوه فعال سازی/غیرفعال سازی آیکون ویجت در تسک بار

با اینکه هر زمان که خواستید می توانید دکمه ترکیبی Win + w را فشار دهید و پنل ویجت را باز کنید ولی دسترسی به این پنل با استفاده از آیکون ویجت راحت تر و سریع تر است. 

این آیکون به طور پیش فرض فعال است و در تسک بار حضور دارد ولی اگر به صورت تصادفی یا هر دلیل دیگری آن را غیرفعال کرده اید، با طی مراحل زیر می توانید آن را مجدداً فعال کنید:

Setting را باز کنید و روی Personalization کلیک کنید.

سپس روی Taskbar کلیک کنید.کلیک روی تسک بار

از بخش Taskbar items، گزینه Widgets را پیدا کنید و دکمه تغییر وضعیت را در حالت On قرار دهید.فعال سازی ویجت ها در ویندوز ۱۱

یا اگر وجود این آیکون باعث حواس پرتی شما می شود و هر بار که به طور تصادفی نشانگر را روی آن قرار می دهید و یک صفحه از اخبار و ورزش و … باز می شود، در حالی که اصلاً نیازی به مشاهده آنها ندارید، می توانید آن را غیرفعال کنید:

کافیست مراحل بالا را طی کنید و این بار دکمه تغییر وضعیت ویجت ها را در حالت Off قرار دهید.

کاربرد برنامه Widget Launcher

با اینکه وجود یک پنل مجزا برای مشاهده و استفاده از ویجت در ویندوز ۱۱ کافی است ولی اگر به هر دلیل دوست دارید به ویجت های بیشتری دست پیدا کنید و قادر به اضافه کردن ویجت دلخواه خود به صفحه دسکتاپ باشید، برنامه های شخص ثالث زیادی مثل Widget Launcher وجود دارند که می توانند بعضی از کارها را برای شما راحت تر کنند.

این برنامه از طریق Microsoft Store قابل دانلود است و می توانید اسم آن در فروشگاه مایکروسافت جستجو کنید و بعد روی دکمه install مربوط به آن کلیک کنید.نصب برنامه widget luncher

بعد از اینکه پروسه دانلود و نصب تکمیل شد، می توانید برنامه  Widget Launcher را در سیستم جستجو کرده و آن را اجرا کنید.

برای اضافه کردن ویجت موردنظر از Microsoft Store به صفحه دسکتاپ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ویجت موردنظر را از این برنامه انتخاب کنید و سپس روی دکمه Launch Widget کلیک کنید.کلیک روی دکمه lunch widget

اکنون، ویجت موردنظر شما در صفحه دسکتاپ قابل مشاهده است. نمایش ساعت دیجیتالی در دسکتاپ

البته بعضی از ویجت ها مثل آب و هوا و RSS Feed در ابتدای نصب و اجرای برنامه خالی هستند و حتی اگر آنها را به دسکتاپ اضافه کنید هم خالی هستند. این ویجت ها نیاز به تعیین یک منبع برای دریافت داده دارند تا بتوانند یک سری خروجی در اختیار شما قرار دارند.

به عنوان مثال، RSS Feed برای نمایش feed های دلخواه شما نیاز به یک سری تنظیمات دارد که برای این کار کافیست نشانگر که به سمت راست ویجت ببرید تا پنل کنترلی آن باز شود. سپس روی آیکون تنظیمات (چرخ) کلیک کنید.کلیک روی تنظیمات ویجت

یک فیلد برای وارد کردن لینک فید باز می شود که شما باید URL موردنظر را وارد کنید و روی ok کلیک کنید. از این به بعد قرار است این ویجت مثل یک تابلو از فیدهای موردنظر روی صفحه دسکتاپ شما نصب شود.وارد کردن url فید

البته، در صورت تمایل می توانید با استفاده از تنظیمات ویجت ها یا خود برنامه Widget Launcher تغییرات لازم در زمینه ظاهر و عملکرد آن مثل “اجرا موقع استارتاپ سیستم” را اعمال دهید.

سخن آخر 

ویجت های ویندوز ۱۱ یکی از گزینه های عالی برای افزایش سرعت و بهره وری کارکرد سیستم هستند. با اینکه در حال حاضر فقط چند ویجت توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی و ارائه می شود ولی این ویجت ها جزو کاربردی ترین سرویس هایی هستند که به احتمال زیاد توجه شما را جلب خواهند کرد. با استفاده از آموزش های این مقاله نحوه اضافه کردن ویجت در ویندوز ۱۱ سفارشی سازی پنل ویجت را یاد گرفتید و الان دیگر نوبت شماست که دست به کار شوید و شروع به استفاده از پنل ویجت سفارشی سازی شده خود کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید