شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

Unlimited-bandwidth-in-server
دسته بندی : آموزش شبکه

مفهوم پهنای باند در سرور و چرا ترافیک نامحدود دروغ است!

5/5 - (1 امتیاز)

ترافیک نامحدود؟ اجازه دهید قبل از هر توضیحی این موضوع را برایتان آشکار کنیم که هیچ ارائه دهنده ای نمی تواند پلنی با ترافیک نامحدود در اختیار شما قرار دهد ولی اینکه پهنای باند در سرور فراتر از نیازهای ترافیکی شما و به اصطلاح “نامحدود” باشد، باعث می شود که یک تجربه عالی برای خود و کاربران وبسایت یا اپلیکیشن خود رقم بزنید.

با توجه به اینکه اکثر بخش های سرورها مثل حافظه و پردازشگر با محدودیت روبرو هستند، پهنای باند که مسئول انتقال داده ها از یا به سرور است هم نمی تواند نامحدود باشد. ترافیک هم مثل پهنای باند با محدودیت روبرو است ولی اگر نیازها و ترافیک وبسایت شما مشخص باشد و پلنی را انتخاب کنید که ویژگی ها و قدرت پهنای باند آن از نیازهای شما فراتر باشد، می توانید لذت واقعی سرور مجازی با ترافیک نامحدود را تجربه کنید.

پهنای باند به معنی حداکثر میزان انتقال داده از یا به سرور و ترافیک به معنی حجم داده مصرفی سرور در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً یک ماه) است. داشتن یک سرور با پهنای باند و ترافیک بالا، امتیازی است که می تواند به پاسخ دهی سریع تر به درخواست های همزمان، سرعت بارگذاری بالا و در نتیجه بهبود تجربه کاربری کمک کند.

البته، همه این ويژگی ها و معیارها زمانی می توانند پروژه ها و کارهای شما را به نحو احسن مدیریت کنند که شما خرید خود را از یک شرکت معتبر انجام دهید که کاری با شعارها نداشته باشد و پلن هایی ارائه دهد که با نیازهای شما مطابقت داشته باشند. اگر در این زمینه سردرگم هستید می توانید به صفحه خرید سرور مجازی ما مراجعه کنید و بعد از بررسی پلن ها در مورد ایده آل بودن آنها تصمیم بگیرید. مطمئن باشید که با استفاده از سرور مجازی ترافیک نامحدود آسام سرور می توانید از قدرت سخت افزاری و پهنای باند بدون محدودیت برخوردار شوید، البته در صورتی که نیازهای خود را بشناسید و بر اساس آنها جلو بروید.

پهنای باند در سرور چیست؟

پهنای باند در سرور، یک ویژگی منطقی است و به میزان حجم داده ها یا اطلاعاتی اشاره دارد که از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال پیدا می کنند. این ویژگی به عواملی مثل نوع اتصالات اینترنتی، زیرساخت و تجهیزات شبکه، لوکیشن، ترافیک شبکه، میزان استفاده همزمان، نوع محتوا و … بستگی دارد.

بهتر است با یک مثال جلو برویم:

ساده ترین تشبیه برای پهنای باند در سرور، بزرگراه است. یک بزرگراه ۶ خطه، توانایی مدیریت حرکت صدها خودرو به صورت همزمان و سریع را دارد. در حالی که یک بزرگراه تک خطه، عملکرد کندتری دارد و خودروها به صورت پشت سرهم حرکت می کنند که وجود کامیون های حمل و نقل هم می تواند باعث افت بیشتر عملکرد آن شود.

پهنای باند سرور هم برای انتقال داده های وبسایت یا وب اپلیکیشن شما استفاده می شود. در واقع، در محیط های سرور، پهنای باند نشانه میزان ترافیکی است که یک سرور می تواند به طور همزمان مدیریت کند. هر چه قدر سرور شما پهنای باند بیشتری داشته باشد، داده های وبسایت شما با سرعت و کیفیت بالاتری منتقل می شود که این باعث عملکرد بهتر وبسایت برای هندل کردن درخواست های بازدیدکنندگان می شود.

پس تا اینجا متوجه شدیم که مقدار پهنای باند در سرور، تعیین کننده سرعت ارائه محتوا به مخاطبان در زمان اوج ترافیک است. در صورت علاقمندی به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگی سرورها می توانید مقاله پهنای باند چیست را مطالعه کنید.

چرا پهنای باند یکی از ویژگی های مهم سرور است؟اهمیت پهنای باند در سرور

هدف شما از پیاده سازی یک وبسایت یا اپلیکیشن چیست؟ مطمئناً که جواب اکثر شما این است که بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت وبسایت خود جذب کنید و با پاسخگویی درست و به موقع به درخواست های همه آنها، زمینه را برای افزایش رتبه سئو و در نتیجه، افزایش سود و فروش فراهم کنید.

حالا اگر سرور وبسایت شما توانایی هندل کردن سریع درخواست های کاربران را نداشته باشند، نتیجه چیزی جز از دست دادن مخاطبان نخواهد بود. مخصوصاً اگر وبسایت شما درخواست های همزمان زیادی داشته باشد یا محتوای پویا و تصویری زیادی به آن اضافه کرده باشید، پهنای باند موردنیاز شما بیشتر خواهد بود چون کاربرانی که در فضای اینترنت به دنبال محتوا، محصول یا سرویس موردنظر خود می گردند، برای رسیدن به هدف خود عجله دارند و دوست دارند به بهترین شکل ممکن به این هدف برسند.

چند مورد از دلایل اهمیت پهنای باند کافی در سرور:

ارتباط موثرتر با کاربران و مشتریان

در دنیای امروزی، اینترنت حرف اول را می زند و اکثر کاربران دوست دارند از طریق اینترنت به جواب سوالات خود برسند. پهنای باند بالا، این امکان را به سرور می دهد که داده ها را با سرعت بیشتری به کاربران و مشتریان ارسال کنند. این بارگذاری سریع و تاخیر کم صفحات باعث بهبود تجربه کاربری می شود و کاربران راضی هم پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری بالقوه و جذب مشتریان بیشتر دارند.

عملکرد بهتر در مواجهه با ترافیک بالا

پهنای باند بالا این امکان را به سرور شما می دهد که موقع مواجه شدن با درخواست های همزمان بیشتر، عملکرد خود را از دست ندهد و با اختلال مواجه نشود. پاسخ دهی به تعداد زیادی از درخواست ها، جلوگیری از تاخیرها، کاهش احتمال از دست دادن اتصالات و توزیع مناسب منابع از تاثیرات استفاده از یک سرور با پهنای باند مناسب است که باعث آمادگی کامل آن در مقابله با ترافیک بالا می شود.

پشتیبانی بهتر از محتوای چندرسانه ای

هر چقدر که از محتوای چندرسانه ای مثل تصاویر باکیفیت، ویدیو ها و فایل های صوتی بیشتری استفاده کنید، پهنای باند موردنیاز سرور شما بیشتر خواهد بود. این نوع محتوا، حجم بیشتری نسبت به محتوای متنی ساده دارند و اگر پهنای باند کافی برای ارائه چنین محتوایی نداشته باشید، زمان بارگذاری صفحات و همچنین کیفیت نمایش محتوا به طور قابل توجهی افت می کند.

مخصوصاً که اگر از محتوای تعاملی استفاده می کنید و دوست دارید که کاربر با وبسایت یا اپلیکیشن شما تعامل بیشتری داشته باشد، باید به فکر ارتقا پهنای باند در سرور باشید تا به پاسخگویی به تعامل های کاربران به صورت سریع و بی وقفه انجام شود.

مدیریت منابع سرور

با داشتن پهنای باند کافی، ادمین های سرور آزادی کاملی در مدیریت منابع دارند. به این صورت که اگر سرور شما قدرت لازم برای مدیریت ترافیک بالا را داشته باشد، عملکرد آن در تخصیص منابع پردازشی و ذخیره سازی هم بهبود پیدا خواهد کرد که در صورت نیاز می توانید تقسیم بار هم انجام دهید تا پاسخ دهی به سرور به طور موثرتر انجام شود.

در حالت کلی، اگر سرور شما ترافیک بالایی داشته باشد ولی پهنای باند لازم برای مدیریت این ترافیک را نداشته باشد، از لحاظ عملکرد و پایداری به مشکل می خورد. اینجاست که متوجه تاثیر مستقیم پهنای در کیفیت ارائه محتوا و بهبود تجربه کاربری می شویم.

نحوه اطلاع از پهنای باند موردنیاز برای سرور

برای تخمین پهنای باند در سرور، اول باید نیازهای سرویس های خود را بشناسید و بعد به نوع محتوایی که می خواهید ارائه دهید، توجه کنید. بهتر است برای اطلاع از این موضوع، مراحل زیر را به صورت گام به گام طی کنید:

۱. تجزیه و تحلیل نیازها

برای شروع کار، اول باید نوع خدمات، تعداد صفحات، محصولات یا محتوایی که قصد دارید در وبسایت یا اپلیکیشن خود ارائه دهید را شناسایی کنید. سرور شما میزبان برنامه ها و فایل هایی است که دوست دارید در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید، پس اینکه این محتوا از چه نوعی هستند و در معرض دید چه تعداد کاربری قرار خواهند گرفت، تعیین کننده اندازه مناسب پهنای باند در سرور هستند.

اگر با تحلیل خدمات و برنامه ها، پیشبینی ترافیک، شناسایی اوج ترافیک، بررسی محتوای چندرسانه ای و … از نیازهای خود مطلع شده اید، وارد مراحله دوم می شویم.

۲. تخمین ترافیک ماهانه

بر اساس نیازهایی که در مرحله قبل کشف کردید، محاسبات مربوط به تخمین ترافیک ارسالی و دریافتی را انجام دهید.

اگر وبسایت یا اپلیکیشن شما جدید نیست، تعداد بازدیدکنندگان و گزارشات مربوط به ترافیک در کنترل پنل هایی مثل سی پنل و همچنین ابزارهای محبوبی مثل گوگل آنالیتیکس ۴ قابل مشاهده است.

ولی اگر وبسایت شما جدید است یا به هر دلیل دیگر می خواهید پهنای باند موردنیاز خود را بر اساس واقعیت ها یا انتظارات محاسبه کنید، می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

کلیک کنید  آموزش کامل ورود و خروج از سرور مجازی ویندوز و لینوکس

(بازدیدهای ماهانه * میانگین بازدید از صفحات) * میانگین اندازه صفحات

نتیجه این فرمول، نشاندهنده میزان داده ای است که سرور شما ماهیانه منتقل می کند که البته، این عدد برحسب مگابایت است و با تقسیم آن به ۱۰۲۴ می توانید آن را به گیگابایت تبدیل کنید. با محاسبه این مقدار می توانید از میزان پهنای باند در سرور که برای هندل کردن درخواست های ماهیانه کاربران نیاز دارید، مطلع شوید.

اما در هر صورت، پهنای باند در سرور باید از رشد ترافیک وبسایت یا اپلیکیشن شما پشتیبانی کند و موقع تصمیم گیری در مورد میزان پهنای باند موردنیاز باید حداقل دوبرابر نیازهای فعلی را در نظر بگیرید. این کار باعث می شود که معنای واقعی پهنای باند نامحدود در سرور را درک کنید و در آینده به خاطر حضور بازدیدکنندگانی که الان در پیش بینی های خود لحاظ نکرده بودید، تعجب زده نشوید.

پهنای باند نامحدود چیست؟نامحدود بودن پهنای باند در سرور

اگر موقع بررسی پلن ها با ویژگی هایی مثل پهنای باند نامحدود روبرو شده باشید، شاید کمی تعجب کنید که آیا امکان دارد سروری دارای پهنای باند بی نهایت باشد؟

همانطورکه چیزی به اسم فضای ذخیره سازی نامحدود وجود ندارد، از پهنای باند نامحدود هم خبری نیست. منتها این واژه نامحدود برای کسب و کارهای مختلف معنای متفاوتی دارد.

شرکت های کوچک تا نسبتاً بزرگ از تمام پهنای باند در سرور خود استفاده نمی کنند و همین باعث می شود که پهنای باندی که همراه سرور ارائه می شود برای آنها حکم بی نهایت داشته باشد. پس موقع، بررسی پلن های سرور مجازی یا سرور اختصاصی کمی واقع بینانه عمل کنید. همانطور که قدرت سخت افزاری و نرم افزاری سرور در مدیریت درخواست ها تاثیرگذار است، پهنای باند در سرور هم به همان اندازه اهمیت دارد و به جای اینکه رویاپردازی، میزان پهنای باند در سرورها را بررسی کنید و ببینید که این سرور ها قدرت لازم برای ارائه سرعت انتقال بالا و ارتقا تجربه کاربری را دارند یا نه. با یک بررسی درست و دقیق می توانید سرور رویاهای خود را پیدا کنید که پهنای باند ارائه شده توسط آن حکم پهنای باند نامحدود را برای شما داشته باشد. خوشبختانه، شرکت های زیادی هستند که با ارائه سرور هایی با قدرت کافیَ، می توانند عملکردی فراتر از نیازهای شما را ارائه دهند.

تفاوت پهنای باند و ترافیک در سرور

بیایید با همان مثال بزرگراه جلو برویم:

فرض کنید خودروها در یک بزرگراه ۳ خطی حرکت می کنند. تعداد خودرویی که در حال حاضر در حال انتقال هستند، نشان‌دهنده میزان ترافیک بزرگراه هستند. حالا اگر یک خط دیگر به بزرگراه اضافه کنیم و تعداد خطوط را به ۴ برسانیم، در واقع پهنای باند بزرگراه را افزایش می دهیم که این پهنای باند بیشتر، زمینه را برای انتقال ترافیک بیشتر فراهم می کند.

اگر این خطوط به طور کامل پر شوند، از پهنای باند بزرگراه به طور کامل استفاده می کنیم. این حداکثر میزان استفاده از بزرگراه، پهنای باند بزرگراه را مشخص می کند که در سرور هم، بیشترین میزان انتقال اطلاعات روی سرور نشاندهنده پهنای باند در سرور است.

ترافیک سرور هم به میزان داده ها و اطلاعاتی اشاره دارد که بین سرور و سایز اجزای شبکه مثل کلاینت ها و دستگاه های کاربران منتقل می شود. این داده ها می توانند شامل هر نوع اطلاعاتی مثل تصاویر، ایمیل ها، پایگاه داده ها و … باشند.

ارتباط این دو اصطلاح را در یک جمله خلاصه می کنیم:

ترافیک بیشتر نیاز به پهنای باند بیشتری دارد که در صورت نیاز به مدیریت بهینه ترافیک و حفظ عملکرد سرور ممکن است نیاز به افزایش پهنای باند داشته باشد و همانطور که پهنای باند در سرور با محدودیت روبرو است، ترافیکی که به آن وابسته است هم با محدودیت روبرو است.

ترافیک سرور مجازی چیست و می تواند نامحدود باشد؟

احتمالاً موقع بررسی پلن های سرور مجازی با اصطلاح ترافیک سرور مجازی روبرو شده اید. این ترافیک با ترافیکی که در بخش قبلی اشاره کردیم یکی است، منتها نشانه محدودیتی است که شرکت ارائه دهنده برای مصرف ماهانه شما لحاظ کرده است.

مثلاً هر ماه فقط ۱۰ میلیون خودرو می توانند از بزرگراه کنند. این ۱۰ میلیون محدودیت ترافیکی است که برای بزرگراه لحاظ شده است. همین موضوع برای ترافیک سرور مجازی هم صدق می کند. حجم داده ای که در واحد زمان (مثلاً یک ماه) می تواند از طریق سرور مجازی شما رد و بدل شود، نشان‌دهنده ترافیک سرور مجازی شماست.

تا الان متوجه شدیم که پهنای باند نامحدود زمانی وجود دارد که از یک سرور با پهنای باندی فراتر از نیازهای خود استفاده کنید ولی ترافیک نامحدود چیست که در بعضی از پلن های سرور مجازی دیده می شود؟

برای درک این موضوع، بهتر است با دو اصطلاح ترافیک metered و unmetered آشنا شویم.

ترافیک metered و unmetered در سرور مجازی

بحث محدودیت ترافیک به این دو حالت مربوط می شود:

ترافیک metered

در این حالت، ترافیک به میزان داده ها و اطلاعاتی اشاره دارد که از یا به سرور مجازی منتقل می شوند و شما باید به ازای آن هزینه پرداخت کنید. در واقع، وقتی موقع بررسی پلن ها با محدودیت هایی مثل ۱ ترابایت در ماه یا … مواجه می شوید، این نشان می دهد که ترافیک پلن موردنظر از نوع metered است.

محدودیت حجم مصرفی، اختلال در سرور در صورت مصرف بیشتر و نیاز به بررسی و تصمیم گیری از مهم ترین نکاتی است که باید موقع خرید این نوع سرور مجازی در نظر بگیرید.

در کل، اگر با داده های سنگینی مثل استریم ویدیوهایی با حجم زیاد سروکار ندارید، ترافیک metered گزینه بهتری برای شماست.

ترافیک unmetered

ترافیک unmetered از لحاظ میزان انتقال داده ها در واحد زمان محدودیتی ندارد. در واقع، با انتخاب این پلن ها، شما از محدودیت مصرف ترافیک معاف هستید و فقط با محدودیت پهنای باند و سرعت اتصال مواجه خواهید شد. در این نوع ترافیک حجم داده های انتقالی در واحد زمان مهم نیست و شما فقط به ازای پهنای باند و سرعت اتصال به شبکه هزینه پرداخت می کنید.

مثلاً اگر دیتاسنتر هتزنر یک پهنای باند ۱ گیگابیت در ثانیه در اختیار شما قرار دهد و محدودیت حجمی ۲۰ ترابایت در ماه را برای شما در نظر بگیرد، شما با ترافیک metered روبرو هستید. از طرف دیگر، اگر دیتاسنتر ovh پهنای باند ۱ گیگابیت در ثانیه به شما ارائه دهد و کاری با شمارش ترافیک مصرفی در ماه نداشته باشد، پلن شما از نوع unmetered است.

با این اوصاف، صد در صد شما هم به این موضوع فکر می کنید که استفاده از ترافیک unmetered می تواند نزدیک به بی نهایت باشد. بهتر است بدانید که هیچ یک از شرکت های هاستینگ نمی توانند ترافیک نامحدود ماهانه را در اختیار شما قرار دهند مخصوصاً اگر پهنای باند در سرور به حدی زیاد باشد که استفاده نامحدود از آن به مدت یک ماه، نزدیک به بی نهایت شود. نه تنها سرور های مجازی بلکه حتی سرور های اختصاصی هم قادر به ارائه پهنای باند و ترافیک نامحدود نیستند.

شاید نیازها و ترافیک وبسایت شما طوری باشد که با ترافیک ارائه شده توسط شرکت هاستینگ هندل شوند و حتی اضافی هم باشند ولی این به معنی این است پلن موردنظر شما از ترافیک نامحدود برخوردار است. این پلنی که برای شما نامحدود است، احتمالاً برای یک وبسایت پرترافیک دیگر کاملاً محدود و ناکافی است.

پس:

اینکه به دنبال بهترین ها هستید، حق شماست ولی شما برای موفق شدن به بهترین هایی نیاز دارید که واقعیت داشته باشند. شما می توانید به پهنای باند نامحدود برسید، منتها به شرطی که یک انتخاب ایده آل و سازگار با نیازهای خود داشته باشد.

اگر می خواهید یک انتخاب ایده آل داشته باشید و مدیریت منابع و ترافیک وبسایت و اپلیکیشن خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، نیاز به تحقیق و بررسی دارید. بعد که از نیازهای خود مطمئن شدید، به دنبال پلن های سرور مجازی یا سرور اختصاصی باشید که از ویژگی ها و کیفیت لازم برای میزبانی از کسب و کار شما برخوردار هستند. سخت افزار مناسب، پهنای باند منصفانه، ترافیک کافی و … از مهم ترین فاکتورهایی هستند که باید موقع خرید سرور مجازی مدنظر قرار دهید.

سخن آخر

پهنای باند به حداکثر حجم داده قابل انتقال سرور و ترافیک هم به میزان حجم انتقال و ترافیک هم به میزان داده انتقالی در واحد زمان اشاره دارد. به این صورت که هر چقدر پهنای باند در سرور بیشتر باشد، میزان سرعت انتقال داده ها و در نتیجه ترافیک هم بیشتر خواهد بود. در آخر هم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به جای توجه به تبلیغاتی مثل پهنای باند و ترافیک نامحدود، به دنبال پلنی باشید که از هر لحاظ با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

پهنای باند، لوکیشن، اجزای سخت افزاری، تعداد کاربران و پروتکل های بهینه سازی در سرعت ترافیک سرور تاثیرگذار هستند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید