شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

virtual-server-differences-with-hdd-ssd-nvme-hard-drives

تفاوت های سرور مجازی با هارد های HDD – SSD – NVMe

4/5 - (5 امتیاز)

یکی از تفاوت هایی که سرور مجازی ها با یکدیگر دارند، تفاوت در حافظه آن ها است. سرور مجازی ها عموما 2 نوع حافظه دارند که شامل: HDD, SSD است که هر کدام حالت های مختلفی دارند؛ برای مثال هارد SSD خودش چند نوع است که معروف ترین آن NVMe است. در صورتی که شما به صفحه خرید سرور مجازی ویندوز و صفحه خرید سرور مجازی لینوکس ما سر بزنید، در نوع هارد متوجه می شوید که هاردهای ما از نوع SSD هستند.

سرور مجازی ها در انواع حافظه با یکدیگر تفاوت دارند که هرکدام از آن ها ویژگی ها و کارکردهای خاص خودشان را دارند که سبب تفاوت در سرور مجازی می شود.

شاید برای شما هم سوال باشد که انواع حافظه در کارکرد سرور مجازی چه تفاوتی دارند و کدام یک بهتر است؟

برای آن که انتخاب درستی داشته باشید، در این مقاله به تفاوت های سرور مجازی با هارد های HDD, SSD, NVMe خواهیم پرداخت تا به خوبی با این ها آشنا شوید و دیگر نقطه ابهامی برایتان باقی نماند.

سرور مجازی ssd چیست؟

پیش از آن که به تفاوت سرور های HDD, SSD, NVMe بپردازیم، بهتر است ابتدا توضیحی درباره هرکدام از آن ها به شما ارائه دهیم تا با هرکدام از انواع سرور مجازی آشنا شوید و در نهایت تفاوت آن ها را با یکدیگر درک کنید.

SSD نسل جدیدی از هارد دیسک است که عملکردی مشابه با فلش مموری دارد و اطلاعات را مشابه با فلش مموری ذخیره می کند. SSD سلول های حافظه ای مجزا دارد که بیت ها را ذخیره سازی می کند و به محض آماده سازی در دسترس کنترلر قرار می دهد.

سرعت هارد های SSD از هارد دیسک ها بیشتر است و این موضوع سبب شده است که به یک انتخاب محبوب تبدیل شوند. دلیل سرعت بالای هاردهای SSD این است که از مدار الکتریکی استفاده می کند و فاقد قطعه الکتریکی هستند که همین موضوع، زمان انتظار هنگام راه اندازی را کاهش می دهد و نیز شما با تاخیر کمتری در زمان باز کردن، جا به جایی کردن برنامه های حجیم، انجام دادن کارهای محاسباتی سنگین مواجه می شوید. از هاردهای SSD عموما بیشتر در لپ تاپ استفاده می شود و دلیل این موضوع غیرمکانیکی بودن آن‌هاست.

نکته مثبت دیگری که در مورد هاردهای SSD وجود دارد، این است که انرژی کمتری مصرف می کنند.

هارد SSD خودش 5 نوع است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

هارد SSD

5 نوع هارد SSD

  • SATA SSD
  • PCIe SSD
  • 2 SSD
  • 2 SSD
  • NVMe SSD

SATA SSD

این نوع هارد SSD را می توانیم رایج ترین نوع هارد SSD معرفی کنیم. SATA یک رابط است که SSD از آن ها برای متصل شدن به سیستم و نیز انتقال دادن داده ها از آن استفاده می کند. اگر قصد دارید تا یک هارد SSD خریداری کنید، SATA 2 و SATA 3 را به ترتیب با نام‌های SATA II یا SATA 3Gbps و SATA III یا SATA 6Gbps خواهید دید.

از آنجایی که SATA 3.0 از نظر تئوری می تواند داده ها را با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه (750 مگابایت بر ثانیه) انتقال دهد، در حال حاضر بهترین نسخه SSD است.

با این حال، سرعت انتقال واقعی 4.8 گیگابیت بر ثانیه (600 مگابایت بر ثانیه) است.

PCIe SSD

PCIe  مخفف عبارت Peripheral Component Interconnect Express است. سرعت درایور های SSD در سرور ها و سیستم های ذخیره سازی به لطف PCIe SSD آسان تر شده است.

M.2 SSD

نوع دیگر SSD، M.2 است. SSD M.2 نیز نوعی SSD است. SSD های M.2 به جای دستگاه های دال شکل، بردهای مدار کوچکی هستند که حاوی فلش مموری و تراشه های کنترلر هستند. در مقایسه با RAM، SSD های M.2 بسیار کوچکتر هستند و به یک پیکربندی استاندارد در رایانه های نوت بوک بسیار نازک تبدیل شده اند، اما می توانید آنها را در بسیاری از مادربردهای دسکتاپ نیز پیدا کنید.

اگر از یک مادربرد رده بالا استفاده می کنید، حتی می توانید SSD M.2 را در RAID اجرا کنید.

SSD های M.2 در طول ها و عرض های مختلف، بسته به مدل، از 60 میلی متر تا 80 میلی متر و 22 میلی متر تا 42 میلی متر هستند و ممکن است دارای تراشه های NAND در یک یا هر دو طرف باشند. چهار یا پنج رقم در نام به شما کمک می کند آن را از بقیه متمایز کنید. عرض و طول هر دو با دو رقم اول عدد نشان داده می شوند.

M.2 Type-2280 رایج ترین اندازه است. برخلاف لپ تاپ ها، بسیاری از مادربردهای دسکتاپ دارای نقاط نصب هستند که می توانند برای درایوهایی با هر طولی استفاده شوند.

U.2 SSD

U.2 SSD یک نوع SSD است که حیف است از قلم انداخته شود. SSD با رابط U.2 به عنوان SSD U.2 شناخته می شود. گروه کاری SSD Form Factor یک استاندارد رابط به نام U.2 (قبلا SFF-8639) (SFFWG) تعریف کرده است.

U.2 با هدف بازار سازمانی، در توسعه خود با الزامات استاندارد رابط PCI-E، SATA، SATA-E و SAS مطابقت دارد.

SSD های U.2 از نظر ظاهری شبیه هارد دیسک های SATA هستند. برخلاف درایوهای 2.5 اینچی و SSD، آنها از یک رابط متفاوت استفاده می کنند و داده ها را از طریق رابط سریعتر PCIe انتقال می دهند.

NVMe SSD

SSD ها در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام رابط کاربری منحصر به فرد خود را دارند. SSD با رابط NVMe را NVMe SSD می گویند. مشخصات رابط کنترل کننده میزبان حافظه غیر فرار به عنوان NVM Express (NVMe) (NVMHCIS) شناخته می شود. PCI Express (PCIe) یک ویژگی رابط منطقی باز دستگاه برای دسترسی به رسانه های ذخیره سازی غیر فرار است.

SSD های مدرن می توانند از NVM Express برای استفاده از تمام قدرت پردازش موازی خود استفاده کنند. در نتیجه، NVM Express بخش ورودی/خروجی را در مقایسه با رابط دستگاه منطقی قبلی کاهش می‌دهد و بهبودهای عملکردی مختلفی از جمله صف‌های فرمان طولانی و کاهش تأخیر را ارائه می‌دهد.

کلیک کنید  10 روش موثر جهت کاهش پینگ اینترنت

تا اینجا 5 تا از انواع SSD را گفتیم و شما تا حدودی با انواع SSD آشنا شدید؛ حالا برویم تا HDD را معرفی کنیم.

هارد NVMe

هارد HDD چیست؟

HDD مخفف عبارت hard disk drive است. تکنولوژی هارد HDD به 60 سال قبل می رسد؛ در تکنولوژی این هارد اطلاعات وارد شده، بر روی یک پلتر ذخیره می شود و توسط یک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از مسیر برد به هد و پلتر می رسد.

امروزه سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه است؛ این امکان وجود دارد که این عدد به 15000 دور در دقیقه نیز برسد.

یکی از مزیت هایی که می توان در مورد هارد های HDD گفت، این است که هزینه پایین تری نسبت به ظرفیتی که ارائه می دهند، دارند.

اما عیبی که هارد های HDD  دارند، این هست که این هاردها قطعات متحرک دارند، به همین دلیل بیشتر در معرض لرزش و مسائل حرارتی قرار می گیرند و احتمال خرابی در آن ها بالا است.

هارد HDD

تفاوت های سرور مجازی با هارد های HDD – SSD – NVMe

رسیدیم به اصل مطلب؛ یعنی تفاوت های سرور مجازی با هارد های HDD – SSD – NVMe! در این بخش تمام این سه نوع سرور مجازی را با یک دیگر بررسی می کنیم.

درایوهای دیسک سخت (HDD) دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌های الکترومکانیکی هستند که با استفاده از یک یا چند دیسک پوشیده شده با مواد مغناطیسی، اطلاعات دیجیتال را ذخیره و بازیابی می‌کنند.

برای بیش از نیم قرن، درایوهای هارد دیسک به طور پیوسته از نظر ظرفیت ذخیره سازی بهبود یافته و به طور همزمان اندازه آن ها کاهش می یابد. خواندن و نوشتن داده ها بر روی هارد دیسک ها به کمک استفاده از دیسک های چرخان که به عنوان پلاتر نیز شناخته می شوند، انجام می شود.

اصطلاح «SSD» به نوعی از هارد دیسک بدون قطعات متحرک و در نتیجه بدون ساییدگی اطلاق می شود، به همین دلیل است که عملکرد بهتری نسبت به هارد دیسک های سنتی دارد و باید قطعات را در داخل حرکت داده و بچرخانند و مکانیکی هستند.

SSD ها پنج برابر سریع تر از هارد دیسک سنتی (HDD) هستند. تفاوت قیمت 1.5 برابری بین SSD و HDD وجود دارد.

تا اینجا HDD و SSD را بررسی کردیم و می رسیم به NVMe. مزایای زیادی برای استفاده از NVMe Storage (Non-Volatility Memory Express) که به عنوان یک پروتکل جدید برای دسترسی به رسانه های ذخیره سازی پرسرعت نسبت به پروتکل های قدیمی به وجود آمده است، وجود دارد؛ این رابط برای برآورده کردن نیازهای سازمانی و مشتری مبتنی بر درایو PCI Express طراحی شده است. این درایوها دارای ظرفیت ذخیره سازی قابل مشاهده هستند.

HDD ها مقرون به صرفه تر هستند و ظرفیت ذخیره سازی بیشتری نسبت به SSD ها ارائه می دهند. از طرف دیگر درایوهای (SSD) از نظر عملکرد، وزن، دوام و مصرف انرژی گزینه بهتری هستند.

در سال های اخیر، ذخیره سازی دستخوش تحول بزرگی شده است. حتی SATA هم نمی‌تواند با سرعت زیاد NVMe همگام شود.

در بیشتر موارد، NVMe ارزش هزینه اضافی را ندارد. یک درایو SATA خوب سریع تر از یک NVMe خوب است؛ زیرا اکثر برنامه هایی که از NVMe برای آنها استفاده می شود، کارهایی مانند بارگذاری یک بازی، بوت کردن ویندوز و… هستند.

هنگامی که با فایل های بسیار بزرگ سروکار دارید، درایوهای NVMe بهترین گزینه برای شما هستند. اگر با ویدیوی با وضوح بالا کار می کنید و نیاز به ویرایش سریع آن دارید، از SATA SSD استفاده کنید، اما اگر می خواهید فقط بازی کنید و ویندوز راه اندازی کنید، گزینه ارزان تر کافی است.

هارد HDD یا SSD

مقایسه SSD و حافظه NVMe SSD

طبیعتا NVMe که نسل جدید SSD است، سریعتر از SSD خواهد بود و می تواند بارگذاری داده ها را در بخش های گرافیکی و سایر بخش ها سرعت بخشد.

پارامتر های مقایسه ایSSDNVMe
تعریفمدارهای مجتمع، داده ها را در حافظه های SSD ذخیره می کنند که نوعی دستگاه ذخیره سازی است. در نتیجه، به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی پشتیبان عمل می کند.به لطف NVMe، یک ویژگی رابط منطقی باز دستگاه، می توان به فضای ذخیره سازی غیر فرار با سرعت بالا دسترسی داشت. این بیشتر یک پروتکل است تا یک جزء سخت افزاری.
سرعتسرعت خواندن/نوشتن یکپارچه 600 مگابایت بر ثانیه در دسترس است.می تواند با سرعت 2000 مگابایت در ثانیه بخواند و بنویسد.
کاراییدر انتقال داده ها کندتر از NVMe هستند.25 برابر سریعتر از SSD ها در انتقال داده هستند.
بهره وری در مصرف انرژیحافظه های SSD نسبت به هارد دیسک ها انرژی کمتری مصرف می کنند.درایوهای NVMe هم هنگام اجرا و هم در حالت غیرفعال بودن انرژی زیادی مصرف می کنند.
امنیتامکان رمزگذاری SSD ها وجود دارددر مقایسه با SSD ها، NVMe Storage امن تر است؛ زیرا از معیارهای امنیتی استاندارد صنعتی استفاده می کند.
هزینهNVMe گرانتر از SSD است.گرانتر از یک SSD است.
سازگاریتقریباً هر دستگاهی می تواند از SSD استفاده کند.پورت های SATA برای NVMe که به پورت M.2 نیاز دارد به اندازه کافی بزرگ نیستند.

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد تفاوت های سرور مجازی با هارد های HDD – SSD – NVMe صحبت کردیم و با یک دیگر مقایسه کردیم. نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید، این است که اولویت های شما هستند که نوع درایو را تعیین می کنند. هاردهای HDD قدیمی تر هستند و از نظر سرعتی نمی توانند به پای تکنولوژی های جدید SSD و NVMe برسند.

ما سرور مجازی های لینوکسی و سرور مجازی ویندوز خودمان را با جدیدترین تکنولوژی های روز به شما ارائه می دهیم که مناسب ترین قیمت را هم دارند.

اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان به شما پاسخ دهیم؛ اگر هم تفاوت های بیشتری در این زمینه می دانید، به کامل شدن مقاله ما کمک کنید.

 

سوالات متداول:

هارد ssd پردازش بهتری نسبت به hdd دارد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید