شما برای مطالعه این مقاله فقط 14 دقیقه وقت نیاز دارید

vps-vs-vds

۱۰ تفاوت اصلی VPS با VDS که هرکسی نمی داند!

5/5 - (1 امتیاز)

اگر شما هم مثل اکثر صاحبان کسب و کار آنلاین به دنبال راه اندازی وبسایت خودتان هستید و به یک سرور مقرون به صرفه و در عین حال قدرتمند نیاز دارید، طبیعی است که تصمیم به خرید سرور مجازی بگیرید. اینجاست که ناخواسته بین دوراهی VPS و VDS قرار می گیرید و به دلیل عدم آشنایی با تفاوت اصلی VPS و VDS، نمیتوانید تصمیم قاطعی در این مورد بگیرید. 

تفاوت اصلی VPS با VDS در نحوه ساختار و تقسیم بندی منابع خلاصه می شود. به این صورت که منابع VDS به صورت اختصاصی و ثابت لحاظ می شود و با خرید VDS صاحب یک سرور اختصاصی مجازی می شوید که هیچ کاربر دیگری نمی تواند به آن دسترسی پیدا کنید. کاربران VPS هم به این منابع اختصاصی دسترسی دارند ولی بار یا ترافیک سنگین VPS های مجاور می تواند درجه پایداری یا عملکرد VPS شما را هم پایین بیاورد.

نگران نباشید! ما اینجاییم تا شما را با تفاوت های VPS و VDS آشنا کنیم. با درک تفاوت های این دو سرور به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که برای کسب و کار شما، VPS انتخاب درستی است یا VDS؟ 

البته، همین ساختار یا تقسیم بندی متفاوت باعث ایجاد تفاوت های دیگری نیز شده است که در این مقاله به طور مفصل بررسی می کنیم. پس توصیه می کنیم که ادامه مقاله را از دست ندهید:

VPS چیست؟vps چیست

VPS مخفف Virtual Private Server است و به یک کامپیوتر مجازی گفته می شود که از تقسیم مجازی منابع یک سرور فیزیکی به وجود آمده است. در واقع، منابع سرور فیزیکی یا اختصاصی با استفاده از تکنولوژی های مرتبط با مجازی سازی ایجاد می شود و کاربران می توانند هزینه یک نسخه مجازی حاصل از تقسیم سرور فیزیکی را پرداخت کنند و صاحب یک سرور خصوصی با قابلیت های مشخص شوند. 

اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال از دنیای واقعی توضیح دهیم، ساختمان و آپارتمان های موجود در آن، راحت ترین و قابل درک ترین مثال است.

سرور فیزیکی مثل یک ساختمان بزرگ و بلند است و همانطور که این ساختمان به آپارتمان های جدا و اختصاصی تقسیم می شود، سرور مجازی هم بخش های جدا و خصوصی سرور فیزیکی محسوب می شود. فناوری مجازی ساز برای جدا کردن سخت افزار سرور فیزیکی به سرورهای مجازی به کار می رود و به خاطر این جداسازی مجازی، کاربران می توانند در داخل یک محیط مشترک به منابع خصوصی یا اختصاصی خود دسترسی داشته باشند.

هر کاربر سرور مجازی با پرداخت هزینه کم ( در مقایسه با خرید سرور فیزیکی) صاحب منابع موردنیاز خود می شود که می تواند از این منابع به شکل دلخواه خود استفاده کند و حریم خصوصی خود را داشته باشد.

اما همانطور که در یک ساختمان هم منابعی مثل برق، آب، آسانسور، راهرو یا پارکینگ مشترک هستند، منابع سرور مجازی هم مربوط به کل سرور فیزیکی هستند و اگر بار سرور بیش از حد باشد، ممکن است عملکرد سرورهای مجازی مربوط به آن سرور که هم دچار اختلال شود.

شاید الان دارید به این موضوع فکر می کنید که هاست اشتراکی هم این مشکل را دارد، پس تفاوت بین VPS و هاست اشتراکی چیست؟

جدا از تفاوت اصلی VPS با VDS، سرور مجازی و هاست اشتراکی هم تفاوت های زیادی دارند. سرور مجازی از تقسیم مجازی یک سرور فیزیکی قدرتمند به وجود می آید که مطمئناً عملکرد آن در مقایسه با هاست اشتراکی که میزبان چند وبسایت است و همه آنها هم به طور همزمان از منابع یکسانی استفاده می کنند، خیلی بهتر است.

در واقع، سرور مجازی از لحاظ عملکرد، خدمات و سطح دسترسی یک میانجی در بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی است. یعنی نسبت به هاست اشتراکی برتری های زیادی دارد ولی نسبت به سرور اختصاصی هم محدودیت های بیشتری دارد که در اکثر مواقع، این محدودیت ها در مقابل عملکرد و هزینه مقرون به صرفه آن، قابل نادیده گرفتن هستند.

کاربران با خرید VPS صاحب یک سرور ایزوله با ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری مشخص می شوند که در صورت نیاز می توانند به آن دسترسی روت داشته باشند و کارهایی مثل نصب نرم افزارهای موردنظر، راه اندازی پروتکل ها و … را انجام دهند. 

مزایا و معایب VPS

مزایامعایب
اختصاصی بودن منابع هر VPSمنابع محدود
دسترسی کافی به سروراحتمال خرابی و اختلال در صورت بار شدید یا تعمیر سرور
امکان سفارشی سازی ویژگی هایی مثل نوع سیستم عامل و برنامه هاوابستگی به عملکرد سرور فیزیکی
انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالا به خاطر امکان ارتقا پلنامکان افت عملکرد به خاطر بار یا ترافیک بالای سرور های مجازی دیگر همان سرور فیزیکی
مقرون به صرفهنیاز به دانش فنی زیاد
امنیت بالا
امکان میزبانی چند وبسایت روی یک VPS

 

کاربردهای VPS

  • میزبانی از وبسایت های با ترافیک متوسط تا نسبتاً بالا
  • توسعه و تست نرم افزار
  • راه اندازی فروشگاه های آنلاین
  • راه اندازی ایمیل سرور
  • ایجاد سرور برای بازی آنلاین
  • پیاده سازی پروژه های شخصی
  • مدیریت داده ها و پشتیبان گیری از آنها

البته اگر دوست دارید به اطلاعات بیشتری در مورد VPS دست پیدا کنید، می توانید مقاله ” VPS چیست؟ ” را مطالعه کنید.

VDS چیست؟vds چیست

تا اینجا متوجه شدیم که VPS حاصل تقسیم مجازی منابع سخت افزاری یک سرور فیزیکی قدرتمند است ولی قبل از بررسی تفاوت اصلی VPS با VDS بهتر است VDS یا Virtual Dedicated Server را هم به خوبی بشناسیم.

همانطورکه می دانید dedicated server یا سرور اختصاصی، یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام منابع آن فقط در اختیار یک کاربر قرار می گیرد و کاربران دیگر، چه به صورت مجازی چه به صورت واقعی، به آن دسترسی ندارند. مثل یک خانه یا ویلای خصوصی که تمام منابع و امکانات آن فقط در اختیار شما قرار دارد و مجبور نیستید آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

اما VDS که مخفف Virtual Dedicated Server، یک میانجی در بین VPS و سرور اختصاصی است که از لحاظ مقیاس پذیری، عملکرد و کارایی نسبت به VPS برتری دارد ولی نسبت به سرور اختصاصی هم با محدودیت روبرو است.

اگر فعلاً تفاوت اصلی VPS با VDS را در نظر نگیریم، VDS و VPS شباهت های زیادی هم دارند و شباهت اصلی آنها این است که هر دو حاصل فناوری مجازی ساز هستند ولی در VDS خبری از اشتراک گذاری منابع نیست.

در حالت کلی، منابع سخت افزاری هر کاربر سرور اختصاصی مجازی مثل فضای دیسک، CPU، حافظه، سیستم عامل و پهنای باند ثابت است و تغییر نمی کند. منتها، دسترسی و استفاده از این منابع به صورت ریموت و از طریق اینترنت انجام می شود. پس با خرید VDS صاحب یک سرور نیمه اختصاصی می شوید که کل منابع آن به صورت مجازی در اختیار شما قرار می گیرد. 

دلیل اصلی که باعث می شود وبسایت های بزرگ و پرترافیک برای هاستینگ خود از VDS استفاده کنند این است که عملکرد سرورهای مجاور تاثیر منفی یا مثبتی در عملکرد VDS ندارد و با اینکه دسترسی کاملی به منابع خود دارند، هر زمان که متوجه شدند سرور آنها توانایی هندل کردن ترافیک و درخواست ها را ندارد، می توانند برای ارتقا پلن سرور اختصاصی مجازی خود وارد عمل شوند. همان مزیتی که کاربران سرور مجازی هم از آن بهره مند هستند و باعث افزایش انعطاف پذیری زیرساخت سخت افزاری در برابر شرایط پیش رو می شود.

با اینکه، به هیچ وجه نمی توان امکانات و قدرت سخت افزاری یک سرور اختصاصی را انکار کرد ولی اینکه با پرداخت هزینه کمتر، صاحب یک سرور با امکانات سخت افزاری و در عین حالا، انعطاف پذیر شوید از خوبی های خرید سرور مجازی است که فقط کاربران VPS و VDS از آن خبر دارند.

مزایا و معایب VDS

مزایامعایب
اختصاصی بودن و استقلال کامل منابع هر VDSمنابع محدود
دسترسی کامل روت به سروروابستگی به عملکرد سرور فیزیکی
عملکرد بالا به خاطر بهره مندی از منابع تضمینیهزینه بالا (نسبت به VPS)
انعطاف پذیری بالا به خاطر امکان ارتقا پلن
امکان سفارشی سازی سیستم عامل و اپلیکیشن های سرور
امنیت بسیار بالا
نیاز دانش فنی کم (نسبت به VPS)

 

کاربردهای VDS

  • میزبانی از سایت های بزرگ با حجم ترافیک بالا
  • توسعه و تست نرم افزار
  • مدیریت امن داده های حساس و محرمانه 
  • راه اندازی سرور ایمیل
  • راه اندازی سرور برای بازی های سنگین و پیچیده
  • پیاده سازی پروژه ها ساده تا پیچیده

حالا که با هر کدام از این سرور مجازی ها آشنا شدیم، وقت آن است که ۱۰ تفاوت اصلی VDS با VPS را بررسی کنیم تا پروسه تصمیم گیری آگاهانه تر و در عین حال راحت تری داشته باشید.

مقایسه VPS و VDS و ده تفاوت اصلی VDS با VPS 

با این که این دو سرور مجازی از جنبه های مختلف شباهت دارند ولی آشنایی با تفاوت های آنها است که می تواند انتخاب را برای شما راحت تر کند. پس بیایید شروع کنیم:۱۰ تفاوت اصلی vps با vds

۱. روش مجازی سازی

VPS ها از طریق روش مجازی سازی سطح سیستم عامل به وجود می آیند. در این روش، همه سرور مجازی ها تحت قالب یک کانتینر اجرا می شوند و علاوه بر رم، پردازنده، پهنای باند، هسته سیستم عامل سرور اصلی را هم بین خودشان تقسیم می کنند. شاید از دید محدودیت به این موضوع نگاه کنید ولی این تقسیم یا اشتراک گذاری، هیچ تغییر عمده ای در سیستم عامل ایجاد نمی کند و سرورهای مجازی به خوبی از عهده انجام اکثر وظایف برمی آیند. 

تکنولوژی OpenVZ یکی از روش های مجازی سازی سطح سیستم عامل است که سرعت و عملکرد بالا از مهم ترین مزایای آن است و اکثراً برای ایجاد VPS از این تکنولوژی استفاده می شود. 

VDS ها هم حاصل روش Paravirtualization هستند. این روش به یک Hypervisor نیاز دارد که در یک لایه بالاتر از سیستم عامل اجرا می شود و پروسه تخصیص منابع سرور بین سرورهای مجازی را مدیریت می کند. 

در این روش مجازی سازی، هسته سیستم عامل به اشتراک گذاشته نمی شود و هر کدام از سرورها می توانند هسته متفاوتی داشته باشند. سطح سفارشی سازی این روش نسبت به روش سطح سیستم عامل بالاتر است. KVM از روش های محبوب مجازی سازی به صورت Paravirtualization است که برای ایجاد VDS ها کاربرد دارد.

البته این تفاوت اصلی سرور مجازی با سرور اختصاصی مجازی جزو مواردی است که کاربر متوجه آن نمی شود چون هر دو روش، نتیجه یکسانی را برای کاربر به همراه دارند.

۲. میزان اختصاصی بودن منابع

منابع سخت افزاری VPS و VDS به صورت اختصاصی و مجزا لحاظ می شوند ولی عملکرد آنها در زمان اوج بار یا ترافیک متفاوت است.

به این صورت که VPS هم از منابع مشخصی برخوردار است و برای هندل کردن درخواست های خود فقط از آنها استفاده می کند ولی زمانی که یک یا چند سرور مجازی مجاور فعالیت زیادی دارند و با بار زیادی روبرو هستند، عملکرد VPS شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و دلیل اصلی آن، اشتراکی بودن منابع همه VPS های موجود در سرور فیزیکی است.

ولی شما با خرید VDS صاحب یک سرور مجازی با منابع ثابت می شوید که نه شما می توانید از حق خود تجاوز کنید، نه سرورهای مجازی موقع مواجه شدن با بار زیاد می توانند وارد حریم شما شوند. در حالت کلی، ایزولاسیون VDS در مقایسه با VPS سرسخت تر است و همین که قرار نیست منابع خود را در صورت نیاز به کاربران دیگران بدهید، باعث می شود که عملکرد سرور شما پایدار باشد.

۳. ساختار

ساختار هر دو سرور از یک سرور فیزیکی یا اختصاصی شروع می شود. بعد که روش های مجازی سازی وارد عمل می شوند، سرور های VDS و VPS ایجاد می شوند.

شکل زیر را نگاه کنید تا ساختار این دو سرور مجازی برایتان ملموس تر باشد:ساختار vds و vps

هر VDS حکم یک سرور نیمه اختصاصی مجازی را دارد و تمام منابع مثل حافظه، هارد، پردازنده و سیستم عامل آن، فقط در اختیار خودش قرار دارد و به صورت جدا و مستقل به فعالیت خود ادامه می دهد.

کلیک کنید  فعالسازی و اتصال به ریموت دسکتاپ در ویندوز 7، 8، 10 و 11

ولی VPS تقریباً حالت اشتراکی دارد. به این صورت که تا وقتی همه سرورها به حق خود قانع هستند و از حد منابع اختصاص یافته به خود تجاوز نکرده اند، همه چیز مرتب است و هیچ اشتراکی در کار نیست. ولی وقتی یکی از VPS های موجود در سرور فیزیکی، با بار و ترافیک بیش از حد روبرو شود، می تواند از منابع سرورهای مجاور هم به صورت اشتراکی بهره مند شود و همین باعث افت عملکرد سرور مجاور شود.

۴. میزان تاثیر پذیری از عملکرد سرورهای مجازی مجاور

بعضی از ارائه دهندگان VPS به خاطر اینکه اکثر کاربران از تمام منابع خود استفاده نمی کنند، سعی می کنند نسخه های مجازی زیادی را بر روی یک سرور ایجاد کنند و به سود بیشتری برسند ولی همینکار باعث می شود که موقع استفاده همزمان از تمام منابع سرور، میزان تقاضای کاربران بیشتر از ظرفیت واقعی سرور شود و این باعث افت عملکرد همه سرورها شود.

اینجاست که یک مزیت VDS برجسته تر می شود. با اینکه اکثر ارائه دهندگان VPS سعی می کنند برای هر احتمالی آماده باشد و کارهای لازم برای هندل کردن درخواست ها یا تغییرات ناگهانی را انجام می دهند ولی مزیت اصلی VDS این است که میزان ترافیک یا بار VDS های مجاور روی عملکرد VDS شما تاثیر نمی گذارد. چون منابع، سرور مجازی اختصاصی به صورت ثابت لحاظ شده اند و هیچ کاربری نمی تواند به منابع سرور مجازی کاربر دیگری دسترسی پیدا کند. 

حتی اگر در اوج ترافیک باشید و از تمام منابع سخت افزاری سرور خود استفاده کنید، باز هم نمی توانید از یک سرور مجاور دیگر کمک بگیرید و از منابع آن به صورت اشتراکی استفاده کنید. همچنین، اختلال در سرور VDS شما، فقط به خود شما صدمه می زد و هیچ کدام از VDSهای مجاور شما تحت تاثیر اختلالات سرور یا وبسایت شما قرار نمی گیرند.

۵. کنترل و دسترسی

در این تفاوت اصلی  VPS و VDS، سرور VDS، یک قدم جلوتر می گذارد چون کنترل و دسترسی آن در مقایسه با سرور مجازی کامل تر است و کاربران VDS در دسترسی به سرور و اعمال تنظیمات و نصب و مدیریت برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف روی سرور آزادتر هستند.

دلیل اصلی این موضوع، روش مجازی سازی و سطح کنترل سرور فیزیکی است. به این صورت که در VPS، تقریباً سیستم عامل تمام عملیات لازم را انجام می دهد و کاربر هم دسترسی کاملی به ویژگی ها و منابع ندارد ولی در VDS با اینکه سخت افزار مسئول کنترل عملیات است ولی کاربران هم با دسترسی کامل به ویژگی ها و منابع می توانند تغییرات و تنظیمات لازم را اعمال کنند.

با همه اینها، کاربران VPS با وجود یک سری محدودیت ها باز هم دسترسی های لازم را در اختیار دارند و این محدودیت ها به منظور ایجاد امنیت بیشتر روی سرور مجازی است.

۶. عملکرد و پایداری

این شما هستید که بر اساس نیازهای کسب و کاری خود در مورد قدرت منابع  VPS یا VDS تصمیم می گیرید. پس اگر انتخاب درست و به جایی انجام داده باشید، هر دو سرور می توانند عملکرد و پایداری موردانتظار را در اختیار شما قرار دهند ولی این موضوع تا زمانی درست است که سرور با بار بیش از حد روبرو نشود.

وقتی سرورهای مجاور با بار بیش از حد روبرو می شوند، سرور مجازی با احتمال خرابی و کندی روبرو است و این به خاطر اشتراکی بودن منابع است. از طرف دیگر، چون VDS دارای منابع تضمینی و ثابتی است، هر چقدر که سرورهای مجاور فعالیت بیش از حد یا مخربی داشته باشند، باز هم VDS شما مثل قبل به عملکرد و پایداری خود ادامه می دهد. 

پس VPS و VDS هر دو قابلیت این را دارند که شما را به عملکرد و پایداری دلخواهتان برسانند ولی وقتی سرورهای مجازی مجاور با بار بیش از حدی مواجه می شوند، VPS هیچ تضمینی برای حفظ عملکرد و پایداری ندارد اما VDS بدون هیچگونه تاثیری به فعالیت خود ادامه می دهد. 

۷. کاربرد

هر دوی VPS و VDS نوعی سرور مجازی هستند و تقریباً کاربردهای یکسانی دارند ولی وقتی بحث ظرفیت، پایداری، پروژه های سنگین، وبسایت های با ترافیک بالا است، شما نیازمند یک سرور با قابلیت های تضمین شده هستید تا در صورتی که ترافیک یا بار سایر نسخه های مجازی موجود بر روی سرور اختصاصی دچار مشکل شد، از حفظ عملکرد و پایداری سرور خود مطمئن باشید و در این مورد VDS گزینه خوبی است.

ولی در حالت کلی، اگر یک انتخاب درست انجام دهید و VPS یا VDS سازگار با نیازهای خود را انتخاب کنید، هر دوی اینها می توانند شما را به هدفتان برسانند. پیاده سازی وبسایت و اپلیکیشن، راه اندازی سرور ایمیل، راه اندازی سرور بازی، ترید و … همگی جزو کاربرهای اصلی سرور مجازی هستند.

۸. امنیت

امنیت هم یکی از فاکتورهای مهم در بررسی تفاوت VPS با VDS است.

 با توجه به اینکه سطح ایزولاسیون VDS نسبت به VPS بالاتر است و منابع سخت افزاری به صورت ثابت و تضمین شده در اختیار خود کاربر قرار می گیرند، امنیت VDS نسبت به VPS بالاتر است ولی این دلیل نمی شود که شما به صورت ۱۰۰ درصد از حملات هکری در امان بمانید. 

روش های زیادی برای افزایش امنیت سرور وجود دارند و این شما هستید که باید به فکر پیاده سازی راهکارها و ایجاد قوانین فایروال جدید باشید تا از دسترسی های غیرمجاز به سرور خود جلوگیری کنید. اینکه فقط به سطح ایزوله بودن توجه کنید و VDS که از این بابت مطمئن است را انتخاب کنید و دیگر کاری با روش های ارتقا امنیت نباشید، اصلاً هوشمندانه نیست. 

پس سعی کنید با پیاده سازی راهکارهایی مثل ایجاد تنظیمات امنیتی، آپدیت های نرم افزاری، ارتباط با تیم پشتیبانی سرور مجازی و … امنیت  VDS یا VPS را به بالاترین حد ممکن برسانید.

۹. سفارشی سازی

هر دو سرور مجازی، دسترسی کافی را در اختیار کاربران قرار می دهند تا تغییرات و تنظیمات لازم مثل نصب برنامه های نرم افزاری را انجام دهند. اما، VDS انعطاف بیشتری در این زمینه دارد و سطح کنترل آن در مقایسه با VPS بیشتر است و همین باعث می شود که کاربران VDS امکانات و آزادی بیشتری در زمینه مدیریت فنی و امنیتی سرور داشته باشند.

۱۰. هزینه

در حالت کلی، هزینه میانگین VDS نسبت به VPS بالاتر است و بعد از بررسی ۹ تفاوت VPS با VDS شما هم کاملاً حق می دهید. 

نوع روش مجازی سازی، دسترسی به منابع سخت افزاری اختصاصی و ثابت، عملکرد تضمین شده، پایداری بهتر (حتی در صورت بار یا ترافیک بیش از VDS های مجاور) و … همگی دلایلی هستند که باعث می شوند هزینه VDS بالاتر باشد. مخصوصاً که ثابت بودن منابع مانع ایجاد نسخه های VDS زیاد روی یک سرور را می گیرد و همین عامل باعث محدودیت ارائه دهندگان آن می شود و به این ترتیب، بالا بودن هزینه VDS معقول تر به نظر می رسد.

البته، با همه این اوصاف با خرید سرور مجازی هم می توانید با هزینه کمتر به عملکرد و پایداری دلخواه خود برسید. به شرط اینکه نیازهای خود را بشناسید و بر اساس آنها یک انتخاب درست داشته باشید.

بیایید تفاوت اصلی VPS با VDS را با یک جدول خلاصه کنیم:

VDSVPS
یک VDS در قالب سرور اختصاصی مجازی ارائه می دهد که به صورت ریموت می توان به آن دسترسی پیدا کرد.یک ماشین مجازی در بالای سرور فزیکی قرار دارد که VPS های مربوط به آن را میزبانی می کند و تقسیم منابع را انجام می دهد. 
منابع هر VDS کاملاً اختصاصی است و به صورت ثابت در اختیار کاربر قرار می گیرد.منابع هر VPS اختصاصی است ولی در صورت بار یا ترافیک زیاد، احتمال اختلال و اشتراک منابع وجود دارد.
هزینه خرید VDS نسبت به VPS بالاتر استهزینه خرید VPS نسبت به VDS پایین تر است.
حاصل روش مجازی سازی Paravirtualization است که KVM از پرکاربردترین تکنولوژی های این روش است. حاصل روش مجازی سازی سطح سیستم عامل است که OpenVZ از پرکاربردترین تکنولوژی های این روش است.
عملیات VDS از طریق سخت افزار سرور کنترل و مدیریت می شود.عملیات VPS از طریق سیستم عامل کنترل و مدیریت می شود.
VDS مناسب اپلیکیشن های سنگین و پیچیده ای مثل استریم ویدیو و صدا، سرور های بازی ویدیویی، وبسایت هایی بزرگ با ترافیک بالا است.VPS مناسب پروژه هایی با ترافیک پایین تا متوسط است.
ثابت بودن منابع باعث کاهش مقیاس پذیری VDS می شود.مقیاس پذیری VPS در مقایسه با VDS بیشتر است.
کاربران VDS سطح دسترسی بالاتری به ویژگی ها و منابع سرور دارند.در VPS اکثر عملیات توسط سیستم عامل کنترل می شود به همین خاطر سطح کنترل و دسترسی کاربران VPS نسبت به کاربران VDS پایین تر است.
پایداری و عملکرد VDS در زمان اوج ترافیک سرورهای مجاور تضمین شده است.عملکرد و پایداری VPS تحت تاثیر فعالیت سرورهای مجاور است که اگر سروری دارای بار یا ترافیک بیش از حد باشد، امکان بروز اختلال در VPS شما هم وجود دارد.

 

با توجه به تفاوت های VPS و VDS، کدام سرور مجازی را انتخاب کنیم؟

همین اول بهتر است این موضوع را مشخص کنیم که هر دوی این سرور مجازی ها می توانند از عهده برآورده کردن انتظارات شما بربیایند و تجربه مشابهی را برای شما رقم بزنند.

مهم این است که نیازهای خود را بشناسید و بعد بر اساس نیازهای خود در مورد قدرت سخت افزاری سرور تصمیم بگیرید و بر این اساس، پلن مناسب خود را انتخاب کنید. مطمئن باشید که اگر خرید خود را از یک ارائه دهنده معتبر انجام دهید، نگرانی هایی که در مورد خرید VDS یا VPS دارید، رفع خواهند شد. به عنوان مثال، اکثر ارائه دهندگان VPS سعی می کنند تقسیم منابع بین سرورهای مجازی را طوری انجام دهند که بار یا ترافیک بیش از حد یک نسخه، تاثیر منفی در عملکرد سایر نسخه های مجازی آن سرور نداشته باشد. 

در حالت کلی:

اگر بودجه برایتان مهم است و دوست دارید با هزینه مقرون به صرفه صاحب یک سرور مجازی قدرتمند با عملکرد بالا شوید، VPS گزینه بهتری برای شماست.

اگر به عملکرد و پایداری ثابتی نیاز دارید و نمی خواهید وبسایت پرترافیک شما به خاطر فعالیت سایر نسخه های مجازی مربوط به همان سرور فیزیکی دچار اختلال شود، VDS انتخاب مطمئن تری است. 

اگر نگران امنیت وبسایت، اپلیکیشن یا داده های خود هستید، با اینکه VDS سطح امنیت بیشتری ارائه می دهد ولی این شما هستید که باید با یک شرکت معتبر همکاری کنید و اقدامات و راهکارهای امنیتی را وارد عمل کنید تا به سطح امنیت دلخواه خود برسید.

از لحاظ سطح کنترل هم که هر دو سرور مجازی می توانند دسترسی های لازم را در اختیار شما قرار دهند ولی اگر نیاز به کنترل کاملی دارید و دوست دارید تنظیمات و ویژگی ها را با انعطاف بیشتری مدیریت کنید، VDS گزینه بهتری برای شماست.

با همه اینها، اگر باز هم نتوانستید تصمیم بگیرید اصلاً جای نگرانی نیست. می توانید با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید و به کمک راهنمایی های تیم مجرب آسام سرور، بهترین تصمیم را برای کسب و کار خود بگیرید.

سخن آخر

VDS و VPS هر دو گزینه خوبی برای طرفداران سرور مجازی هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و می توانند به بهترین شکل ممکن از عهده پاسخگویی به نیازهای پروژه های شما بربیایند. با اینکه VDS عملکرد، امنیت و کنترل بهتری را ارائه می دهد و گزینه بهتری برای سایت های پربازدید و سنگین است. ولی اگر الزامات سخت افزاری وبسایت یا اپلیکیشن خود را می شناسید و می خواهید با بودجه کمتری به سرور موردنیاز خود دست پیدا کنید، با انتخاب یک VPS مناسب هم می توانید به اهداف خود برسید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید