شما برای مطالعه این مقاله فقط 3 دقیقه وقت نیاز دارید

alma-linux-operating-system

آلما لینوکس (Alma linux) بهترین جایگزین Centos

4.2/5 - (12 امتیاز)

هر شروعی پایانی دارد؛ در پایان سال 2021 نیز سیستم عامل centos به پایان خودش رسید و شرکت Redhat بازنشستگی این توزیع را اعلام کرد و نیز گفت که توسعه 8 centos دیگر ادامه نخواهد داشت، در عوض بر روی CentOS Stream تمرکز خواهد کرد.

توسعه توزیع 8 centos به پایان رسیده است و آلمالینوکس توزیعی است که به عنوان جایگزینی برای 8 centos به کار می رود.

کاربران توزیع لینوکس چندان از این موضوع خوشحال نشدند! در همین زمان ها بود که خبر فعالیت های Gregory Kurtzer، که از بنیان گذاران centos است، روی پروژه ای به نام راک لینوکس بر پایه RHEL سروصدای زیادی کرد. اما این خبرها به این جا ختم نشد؛ خبر دیگری که به گوش رسید، این بود که تیم توسعه cloudlinux قصد دارند تا جایگزینی برای سیستم عامل CentOS ایجاد کنند که نامش را آلما لینوکس (Almalinux) گذاشته اند که در حال حاضر نسخه بتای آن در دسترس است.

اگر دوست دارید تا در مورد آلما لینوکس بیشتر بدانید، همراه ما باشید تا شما را به صورت کامل با این سیستم عامل آشنا کنیم.

 آلما لینوکس (Almalinux) چیست؟

آلما لینوکس (Almalinux) توزیعی از Redhat Linux Enterprise Linux است که آن را به عنوان جایگزینی برای CentOS ساخته اند. نسخه جاری Almalinux بر اساس RHEL 8.3 اس که هدف پشت آن اصلاح نقاط ضعف نسخه پایدار CentOS است.

درست است که انتشار توزیع آلما لینوکس (Almalinux) به وسیله تیم cloudlinux انجام شده است، اما توسعه پیوسته آن به وسیله جامعه صورت می گیرد و Almalinux توزیعی آزاد، منبع باز و enterprise-level است.

مخزن توزیع آلمالینوکس در گیت هاب نیز آماده است و هر زمانی که نسخه پایدار این توزیع منتشر شود، سورس کدهای آن نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. اگر با Git و GitHub اشنایی ندارید، می توانید مقاله  آشنایی با مفاهیم Git – Github – Gitlab در برنامه نویسی ما را در این خصوص مطالعه کنید.

کلیک کنید  سرور مجازی رایگان از دروغ تا واقعیت!

امکان جالبی که برای آلمالینوکس در نظر گرفته شده است، سیستم bug tracker است که این امکان را به کاربران می دهد که بتوانند باگ های سیستم عامل خودشان را گزارش دهند.

بر اساس اعلام آقای Igor Seletskiy که بنیان گذار CloudLinux است، مبلغ یک میلیون دلار را تا سال 2029 به صورت سالیانه برای حمایت و توسعه از آلمان لینوکس در نظر گرفته است.

جالب است بدانید که واژه Alma در زبان اسپانیایی و دیگر زبان های لاتین به معنای روح (soul) است.

سیستم عامل آلما لینوکس

سایت های مرتبط با آلما لینوکس

در زیر سایت هایی که برای آلمالینوکس هستند، برایتان آورده ایم.

  • سایت آلما لینوکس
www.almalinux.org
  • مخزن گیت هاب
www.github.com/almalinux
  • سیستم bug tracker
bugs.almalinux.org
  • ویکی پروژه almalinux
 wiki.almalinux.org
  • وبلاگ آلما لینوکس
Blog.almalinux.org
  • انجمن آلمالینوکس
Forums.almalinux.org
  • دانلود نسخه بتا
https://repo.almalinux.org/almalinux/8.3-beta/isos/x86_64/

سخن آخر

در این مقاله در مورد سیستم عامل آلما لینوکس (Almalinux) که جایگزین Centos است، صحبت کردیم و تمام لینک هایی که می توانست برایتان مفید باشد را آوردیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که CentOS 8 به روز رسانی نمی شود، اما CentOS 7 تا 2024 به روز رسانی می شود.

اگر شما از طرفداران استفاده از لینوکس و CentOS هستید، می توانید از این سیستم عامل حتی در سرور اختصاصی و سرور مجازی استفاده کنید و امنیت بیشتری را برای سرور خودتان تامین کنید. برای خرید سرور مجازی لینوکس می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکسی ما در آسام سرور سر بزنید و پلن مناسب خودتان را انتخاب کنید.

در صورتی که سوالی در زمینه آلمالینوکس دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

خیر توزیع centos 7 تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید