شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

checking-whether-the-ip-server-is-blocked
دسته بندی : آموزش شبکه

بررسی بلاک بودن IP + رفع مسدود شدن آی پی در فایروال سرور

4/5 - (6 امتیاز)

شاید یک صبح، هنگامی که قصد چک کردن سایت خود را دارید، متوجه شوید که سایت شما برای شما قابل دسترسی نیست. در این شرایط، اولین اقدام شما احتمالا بررسی سرور خود است تا متوجه شوید که مشکل از کجاست. اما شاید در اینجا متوجه شوید که سرور هم برای شما قابل دسترسی نیست و در نتیجه با یک پیغام خطا، مانند “Your ip is blacklisted”، مواجه می شوید.

مشکل بلاک بودن IP در فایروال سرور ممکن است باعث مسدود شدن کاربران شود و باعث قطع ارتباط شود. برای حل این مشکل باید علت بلاک شدن IP را شناسایی کرد و سپس با تغییر تنظیمات فایروال سرور یا تغییر IP آن، این مشکل را حل کرد.

این مشکل احتمالا ناشی از این است که آدرس IP شما برای سرور شما بلاک شده است، حتی اگر سرور به درستی کار کند. مسدود شدن آدرس IP در میزبانی وب، یکی از مشکلاتی است که کاربران می توانند با آن مواجه شوند. این مشکل می تواند منجر به عقب افتادن از کارهای شما شود. البته دلایل مختلفی برای مسدود شدن آدرس IP وجود دارد، اما شما می توانید با رعایت تعدادی راهکار، این مشکل را رفع کنید. در این مقاله، نحوه جلوگیری از فیلتر شدن آی پی در سرور و میزبانی وب خود را آموزش می‌دهیم. پس در این مقاله همراه ما باشید.

در صورتی که هنوز سرور مناسب خودتان را خریداری نکرده اید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی سر بزنید و از بین پلن های مختلف، پلن مناسب خودتان را انتخاب کنید.

بررسی بلاک شدن آی پی در سرور

اگر به سایت خودتان مراجعه کردید و به هردلیلی موفق نشدید تا به سایتتان دسترسی داشته باشید، برای بررسی مشکل باید به پنل مدیریتی سرور وارد شوید. تا اینجا همه چیز منطقی به نظر می رسد، اما داستان از اینجا شروع می شود که شما نتوانید وارد سرور خودتان شوید.

در این شرایط، مشکلی که با آن روبرو شدید، مربوط به بلاک شدن آی پی در سرور است. به این معنا که دسترسی شما به سروری که سایت و پنل کنترل میزبانی شما روی آن قرار دارد، محدود شده و نمی‌توانید با استفاده از هیچ روشی به سایت خودتان دسترسی داشته باشید.

زمانی که با چنین مشکلی مواجه می شوید، در ابتدا اعصابتان خرد می شود و از این اتفاقات رنجیده می شوید، اما اگر کمی دقیق تر به این داستان نگاه کنید، در این صورت متوجه می شوید که تمامی این موارد برای بهبود امنیت سایت شما است.

در واقع یکی از عللی که می‌تواند به بلاک شدن آدرس IP شما در سرور وبسایت منجر شود، تلاش های ناموفق برای دسترسی به کنترل پنل با رمزعبور اشتباه است.

روش brute force attack یکی از روش‌هایی است که هکرها برای حملات نفوذی به وبسایت ها استفاده می‌کنند و در این روش از نرم افزارهای هک استفاده می کنند تا بتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند و برای این کار رمز عبورهای مختلفی را امتحان می کنند. در صورتی که تعداد زیادی از رمز عبورهای اشتباه وارد شود، سیستم امنیتی سایت شما به آدرس IP شما شک می‌کند و دسترسی شما را محدود می‌کند. از این رو، اگر چنین موقعیتی برای شما پیش آمده، بهتر است از این مشکل به عنوان یک فرصت برای بهبود امنیت وبسایتتان استفاده کنید.

بلاک بودن ip

علت فیلتر شدن آی پی در سرور

علت های زیادی در فیلتر شدن ip سرور شما نقش دارند. برای رفع این مشکل باید به دلیل آن پی ببرید. در اینجا، ما قصد داریم به بررسی شش دلیل اصلی بلاک شدن IP در سرور بپردازیم.

خطای ورود اطلاعات

دلیل بسیار شایعی که باعث می‌شود آدرس IP شما در سرور مسدود شود، وارد کردن اطلاعات به صورت اشتباه است.

ممکن است به هر دلیلی، شما رمز عبور خود را اشتباه وارد کنید و در این صورت سرور شما را یک بیگانه در نظر می گیرد. باید بدانید که این اتفاق به دلیل این است که هکران برای نفوذ به سیستم، رمز عبورهای مختلف را امتحان می‌کنند. بنابراین، سرور به طور اتوماتیک فرض می‌کند که شما ممکن است سعی در هک کردن و نفوذ به سیستم داشته باشید. در این صورت، آدرس IP شما بلاک می‌شود و دیگر نمی‌توانید به آن سیستم دسترسی پیدا کنید.

تنظیمات نادرست سرویس ایمیل

یکی از عوامل اصلی بلاک شدن آدرس آی پی شما، تنظیمات اشتباه سرویس ایمیل است. سرویس‌های ایمیل مبتنی بر وب، دارای سیستمی برای شناسایی حملات brute-force هستند. به عبارت دیگر، در صورت انجام تلاش‌های بسیار و ناموفق برای ورود به حساب کاربری، سیستم IP را به طور خودکار مسدود می کند. همچنین، در برخی موارد، مشکلات در تنظیمات سرویس گیرنده ایمیل شما IMAP یا POP3 می تواند به بلاک شدن آدرس آی پی شما منجر شود. در صورت بروز هر گونه مشکل هنگام ورود به حساب کاربری و استفاده از سرویس ایمیل، آدرس آی پی شما ممکن است بلاک شود. همچنین، استفاده نادرست از اعتبارسنجی SMTP هم ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

اگر سروری که خریداری کرده باشید از آسام سرور باشد، در این صورت می توانید روی پشتیبانی حرفه ای تیم پشتیبانی ما حساب کنید.

پیکربندی نادرست  FTP

شکست پذیری پیکربندی FTP همه سرورها، هر فعالیتی را که شما انجام می دهید، مانیتور و بررسی می کنند. بنابراین، به جای بررسی تلاش های شما برای ورود به سی پنل، اتصالات دیگری مانند FTP و SSH هم مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین، یکی از دلایل مهمی که می تواند منجر به مسدود شدن آدرس IP شما در سرور شود، پیکربندی نادرست FTP است. بنابراین، هنگام ورود به اکانتFTP، باید اطلاعات را با دقت وارد کنید.

نه تنها نام کاربری و رمز عبور باید درست باشند، بلکه نام میزبان، IP و پورت هم بسیار مهم هستند. در صورت تکراری بودن تلاش های ناموفق و اشتباهات، آدرس IP شما ممکن است مسدود شود. به همین دلیل، پیکربندی صحیح FTP از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

امنیت در برابر نرم‌افزارهای مخرب و هرزنامه

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث بلاک شدن آی‌پی شما شود، مرتبط با محافظت در برابر بدافزار و هرزنامه است. برای جلوگیری از این مشکل، باید در سرویس‌های میزبانی اشتراکی به این نکته توجه داشته باشید. ممکن است به‌صورت ناخودآگاه و بدون اطلاع از وجود بدافزار، آن را بارگذاری کنید. در این صورت، سیستم امنیتی سرور اشتراکی بدافزار را شناسایی کرده و شما را به‌عنوان یک کاربر نامعتبر تشخیص می‌دهد. در نتیجه، به‌منظور جلوگیری از آسیب‌زدن به سایت، میزبان و سرور، آی‌پی شما بلاک می‌شود. به همین دلیل، حفاظت در برابر بدافزار و هرزنامه بسیار مهم است.

مشکل اتصال زیاد به سرور

سرور‌های اینترنتی به منظور مانیتورینگ و بررسی همیشگی، مستقر می‌شوند. با این حال، یکی از روش‌هایی که برای هک سایت‌ها استفاده می‌شود، اتصال‌های زیاد به سرور است. در بعضی اوقات، هدف هکر نیز نه فقط از بین بردن سایت شما است، بلکه داون کردن سایت شما نیز است.

به منظور دستیابی به این هدف، هکر با استفاده از سرور دیگری اتصالات زیادی به سایت شما ایجاد می‌کند و در صورتی که این فرآیند ادامه پیدا کند، باعث از دسترس خارج شدن سایت می‌شود. در چنین شرایطی، شناسایی آی پی سرور هکر و قرار دادن آن در لیست سیاه به منظور جلوگیری از دسترسی از طریق همین آدرس آی پی، یک راهکار مقابله با این نوع از حملات است.

کلیک کنید  بهترین نرم افزارهای ریموت دسکتاپ برای اتصال از راه دور

عملکرد نادرست کوکی ها در مرورگر

یکی از عواملی که ممکن است باعث مسدود شدن آدرس IP شما شود، مشکلاتی در عملکرد کوکی های مرورگر هستند. مرورگرها نرم افزارهایی هستند که ممکن است گاهی با مشکلاتی مواجه شوند و نتوانند به درستی عمل کنند. این مشکلات می توانند به فیلتر شدن آی پی در سرویس میزبانی منجر شوند، اما این اتفاق از دست شما خارج است و شما ممکن است حتی از آن خبر هم نداشته باشید تا پس از مدتی که بلاک شده اید به آن برسید. بنابراین، برای بسیاری از میزبانی های وب، عملکرد نادرست کوکی ها یکی از دلایل اصلی بلاک شدن آدرس IP شما خواهد بود.

بلاک بودن ip

رفع مشکل مسدود شدن ip در فایروال سرور

در صورتی که با مشکل مسدود شدن آی پی در سرور خود مواجه شدید، لازم است که اقداماتی را برای رفع این مشکل انجام دهید. روش های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارند ولی این روش ها بستگی به نوع دسترسی شما به میزبانی و سرور دارند. در این قسمت از مقاله، ۳ راه حل موثر برای رفع مشکل بلاک شدن آی پی در سرور وب را بررسی خواهیم کرد، تا بتوانید با استفاده از آن ها به راحتی این مشکل را حل کنید.

تغییر آی پی سیستم خود

برای پشت سر گذاشتن مشکل بلاک شدن سرور، می‌توانید از راهکار تغییر آدرس IP خود استفاده کنید. در واقع، سرور هنگام بلاک کردن شما، آدرس پروتکل اینترنتی شما را مسدود می‌کند و امکان دسترسی شما به سیستم را از بین می‌برد. در این شرایط، با تغییر آدرس IP خود، می‌توانید به سایت، سرور یا سرور خود دسترسی پیدا کنید. اما تا زمانی که آدرس IP اصلی شما از لیست بلاک حذف نشده باشد، نمی‌توانید با استفاده از آن به سیستم دسترسی پیدا کنید. بنابراین این راهکار برای زمانی مناسب است که به دنبال دسترسی سریع به سایت، سرور یا سرور خود هستید. بعد از این کار، باید از روش‌های دیگری برای حذف آدرس IP شما از لیست بلاک استفاده کنید تا بتوانید با آدرس IP اصلی خود به سیستم دسترسی داشته باشید.

شناسایی آدرس آی پی و اعلام به پشتیبانی

اگر از خدمات میزبانی اشتراکی استفاده می کنید، به تنهایی نمی توانید از مسدود شدن آدرس آی پی جلوگیری کنید. برای برطرف کردن این مشکل، باید از مدیر سرور خود کمک بگیرید. در صورت استفاده از خدمات میزبانی اشتراکی، مدیر سرور شما، همان ارائه دهنده خدمات میزبانی وب است که از آن خدمات استفاده می کنید. برای یافتن آدرس آی پی خود، می توانید با جستجوی عبارت “my ip” در موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل، آن را شناسایی کنید. سپس با باز کردن یک تیکت در پشتیبانی خدمات میزبانی، آدرس آی پی خود را اعلام کرده و اطلاع دهید که در لیست سیاه قرار دارد. پشتیبانی سپس مسدودی را برطرف کرده و دسترسی شما را به آن آدرس آی پی برقرار می کند.

حذف داده‌های مرورگر

یکی از روش‌های آخر برای حل مشکل بلاک شدن آدرس شما، حذف کش و کوکی‌های مرورگر شماست. البته در صورتی که آدرس پروتکل اینترنت بلاک شده باشد، در این صورت این روش برای شما جواب نمی دهد و باید آدرس را از لیست مسدودی ها خارج کنید. البته همچنان می‌تواند به شما کمک کند تا به مشکل بعدی که ممکن است باعث بلاک شدن شما شود، برخورد نکنید. بنابراین، پاک کردن داده‌های مرورگر شما از این دیدگاه کمک می‌کند که در آینده با مشکل بلاک شدن روبرو نشوید.

رفع فیلتر شدن آی پی در دایرکت ادمین

برای دسترسی به بخش “ConfigServer Security & Firewall”، وارد آن شوید. در قسمت “csf – ConfigServer Firewall”، در کادر “Search iptables for IP address”، آی‌پی بلاک شده را وارد کرده و سپس بر روی کلید “Search for IP” کلیک کنید. سپس در صفحه جدید، علت خطا را مشاهده کرده و در پایان بر روی دکمه “Unblock” کلیک کنید. به همین راحتی!

رفع بلاک بودن ip در سی پنل

برای دسترسی به تنظیمات فایروال WHM، در کادر جستجوی WHM firewall را تایپ کنید تا گزینه ConfigServer Security & Firewall نمایش داده شود. سپس در صفحه جدید و در بخش csf – ConfigServer Firewall، در کادر Search iptables for IP address، آدرس IP بلاک شده را وارد کنید و سپس دکمه search for ip را فشار دهید.  در صفحه جدید، علت بلاک شدن IP را مشاهده کنید و در پایان، دکمه unblock را کلیک کنید تا آدرس IP آنبلاک شود.

بررسی بلاک بودن آی پی

استفاده از تنظیمات پیشرفته

اگر از سرور مجازی یا اختصاصی استفاده می‌کنید، می‌توانید با مراجعه به بخش “Brute Force Monitor” در پنل مدیریتی DirectAdmin به صورت دقیق دلایل بلاک شدن آدرس IP و سایر موارد امنیتی را بررسی کنید. در برخی مواقع، هکرها با استفاده از روش “Brute-Force” سعی در دسترسی غیرمجاز به سرور یا کنترل پنل هاست شما دارند. بخش “Brute Force Monitor” به شما در بررسی و رصد این نوع حملات و همچنین مدیریت آدرس‌های IP بلاک شده کمک می‌کند.

بررسی مسدود بودن آی پی

در جدول اول که لیست “Failed Logins” را نمایش می‌دهد، می‌توانید آدرس IP و یا نام اکانت‌هایی که دسترسی غیرمجاز به سرور شما داشته‌اند را مشاهده کنید. این جدول شامل اطلاعاتی مانند آدرس IP و نام کاربری، تعداد دفعاتی که سعی در دسترسی غیرمجاز شده (login failures)، زمان اولین و آخرین دسترسی (first & last) و وضعیت بلاک یا عدم بلاک بودن (blocked) است. همچنین در بخش پایینی این جدول، می‌توانید برای آدرس‌های IP مشخص، اقدام به بلاک (Block IPs) یا اضافه کردن به “Whitelist” (Add to skip List) کنید.

بررسی بلاک بودن آی پی

در جدول دوم، جزئیات کاملتری در خصوص دلیل بلاک شدن را مشاهده می‌کنید و می‌توانید در بخش “Advanced Search” جستجوی خود را سفارشی‌تر کنید. در این جدول، در بخش “Filter”، نام سرویسی که دسترسی غیرمجاز به آن وجود داشته را مشاهده می‌کنید و در بخش “Log Entry”، جزئیات کامل مثل نام کاربری که باعث بلاک شدن آدرس IP شده نیز نمایش داده می‌شود.

در جدول سوم، شما می‌توانید لیست آدرس‌های IP هایی که در Whitelist و Block شده‌اند را مشاهده و مدیریت کنید.

بررسی بلاک بودن یا نبودن آی پی

در Cpanel، یک بخش مشابه با نام “cphulk brute force protection” در تب “History Reports” وجود دارد که از طریق آن، شما قادر به مشاهده لیستی از آدرس‌های IP بلاک شده هستید. با استفاده از گزینه “Remove Blocks and Clear Reports”، می‌توانید این آدرس‌ها را آنبلاک کنید. همچنین، با استفاده از گزینه “Select Report”، می‌توانید علت بلاک شدن را فیلتر کنید. عناوین گزارش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Failed Login:  در این بخش، لیست آدرس های IP یا نام کاربری هایی که در تلاش برای ورود به پنل هاست، ایمیل و FTP بوده‌اند و در این تلاش ناکام مانده‌اند نمایش داده می‌شود.
  • Blocked User:  در این بخش، لیستی از کاربران بلاک شده در طول ۱۵ دقیقه اخیر بر اساس نام اکانت نمایش داده می‌شود.
  • Blocked IP Address:  در این بخش، لیستی از آدرس های IP بلاک شده در طول ۱۵ دقیقه اخیر نمایش داده می‌شود.
  • One-day Block:  در این بخش، لیستی از آدرس های IP یا نام کاربری هایی که در طول یک روز بلاک شده‌اند، نمایش داده می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی علل بلاک بودن IP و راهکارهایی برای حل مشکل مسدود شدن آی پی در فایروال سرور پرداختیم. با رعایت این راهکارها، می‌توانید بهبود امنیت فایروال سرور خود را تضمین کنید و از از دست رفتن داده‌ها و اطلاعات حساس جلوگیری کنید.

در صورتی که نکته ای مرتبط با این مقاله می دانید، با ما به اشتراک بگذارید و اگر سوالی دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

برای حل مشکل مسدود شدن آی پی در فایروال سرور، می‌توانید از روش‌هایی مانند تعریف لیست سفید (Whitelist)، کاهش تعداد درخواست‌ها به سرور در یک بازه زمانی، استفاده از ابزارهای ضدحمله (DDoS Mitigation)، بررسی وضعیت فایروال و تغییر تنظیمات امنیتی و ... استفاده کنید.

بله، بلاک کردن IP از مهم‌ترین روش‌هایی است که به‌وسیله‌ آن می‌توان امنیت سرور را تضمین کرد. با بلاک کردن IP هایی که به نحوی تلاش می‌کنند به سرور شما وارد شوند، می‌توانید از حملات مخرب و دسترسی‌های غیر مجاز جلوگیری کنید.

بررسی بلاک بودن ip در ایران یا جای دیگر، تفاوتی ندارد و یک راهکار یکسان وجود دارد که در این مقاله توضیح داده ایم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید