شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-ping
دسته بندی : آموزش شبکه پینگ

پینگ چیست؟

4.2/5 - (6 امتیاز)

آیا تا به حال تأخیر اینترنت را تجربه کرده اید که کلافه و عصبانی شده باشید و به همین دلیل با مشکل مواجه شده باشید؟ اگر در خصوص علت این اتفاقات کنجکاو هستید بهتر است با مفهوم پینگ آشنایی داشته باشید و سعی ما بر این است تا به شما در عیب یابی مشکلات مربوطه کمک کنیم تا بتوانید آن را شناسایی و رفع کنید؛ هنگامی که با مشکل افت پینگ مواجه میشوید، توصیه می شود ابتدا تست پینگ انجام دهید.

پینگ روشی برای تعیین تأخیر ارتباط بین دو شبکه است به عبارتی دیگر پینگ به معنای مدت زمانی است که طول می کشد تا یک مجموعه داده از سرور به دستگاه شما از طریق اینترنت منتقل شود و دوباره به سرور بازگردد؛ پینگ یکی از پرکاربردترین موارد موجود تحت شبکه وب است.

حال اگر اطلاعی از پینگ ندارید، باید گفت پینگ یکی از پرکاربردترین موضوعات شبکه است و برای اندازه گیری مقدار تاخیر ارتباط شبکه اینترنت با سرور مورد نظر شناخته شده است و به عنوان یک روش ساده برای تأیید اینکه دستگاه به اینترنت دسترسی دارد و می تواند با رایانه های دیگر یا دستگاه های شبکه ارتباط برقرار کند استفاده می شود؛

در این مقاله در مورد پینگ و نحوه ی تست پینگ توضیحاتی خواهیم داد که امیدواریم برایتان مفید واقع شود:

آشنایی با مفهوم پینگ در شبکه

پینگ یکی از پرکاربردترین ابزارهای خط فرمان است که برای بررسی وضعیت اتصال به شبکه موردنظر استفاده می شود. به این صورت که دستور پینگ یک درخواست اکو ارسال می کند تا بر اساس پاسخ اکویی که سیستم هدف ارسال می کند، زمان پاسخگویی، فاصله و همچنین مواردی مثل میزان از دست دادن بسته اندازه گیری شود. درست مثل همان کاری که تکنیک سونار انجام می دهد. در این تکنیک، ابتدا یک موج صوتی به سمت جسم موردنظر ارسال می شود تا آن را پیدا کند و بعد بر اساس زمان و جهت موج بازتابی، فاصله و مکان جسم تعیین شود.

برای درک بهتر نحوه اندازه گیری تاخیر یا همان زمان پاسخگویی با پینگ بهتر است از یک مثال واقعی استفاده کنیم. فرض کنید دو نفر در فاصله 100 متری همدیگر قرار دارند و اولی به دومی سلام می دهد. سلام نفر اول بعد از 1 ثانیه به نفر دوم می رسد.بعد، نفر دوم هم بلافاصله جواب سلام را می دهد و سلام نفر دوم هم بعد از یک ثانیه به نفر اول می رسد. پس ما نتیجه می گیریم که تاخیر یا latency بین این دو نفر، 2 ثانیه است. در واقع، پینگ دستوری است که برای اندازه گیری latency بین دو دستگاه استفاده می شود.

پس متوجه می شویم که برای اندازه گیری تاخیر، فاصله بین دو دستگاه اندازه گیری می شود و هر چقدر که فاصله بین آنها زیاد باشد، مقدار ping زیاد می شود و در نتیجه، سرعت اتصال کمتر می شود. همان مشکلی که یک گیمر ایرانی موقع انجام یک بازی آنلاین در سرور آمریکایی با آن مواجه است چون به خاطر تاخیر اتصال از بازی در زمان واقعی محروم می شود و عملیات او دچار وقفه می شوند.

در کل، تست وضعیت اتصال به سیستم یا سرور، تعیین میزان تاخیر یا زمان پاسخگویی، عیب یابی کارت رابط شبکه، بررسی میزان از دست دادن بسته، آنلاین یا آفلاین بودن شبکه موردنظر، اطلاع از آدرس IP مربوط به دامنه موردنظر و … از مهم ترین اقداماتی هستند که با دستور ساده ping قابل انجام هستند.

 

نکته: به منظور کاهش پینگ، میتوانید مقاله موجود در آسام سرور تحت عنوان: کاهش پینگ با سرور مجازی را نیز مطالعه نمائید❗

 

شبکه چیست؟

یک شبکه به سادگی مجموعه یا سیستمی از افراد یا اشیاء است که به یکدیگر مرتبط هستند؛ شبکه کامپیوتری را می توان به عنوان مجموعه یا سیستمی از کامپیوترهای متصل به هم تعریف کرد، یک شبکه کامپیوتری زمانی تشکیل می شود که بیش از یک کامپیوتر متصل باشد.

  • نمونه های واقعی شبکه:

یک شبکه کامپیوتری معمولاً شامل چاپگرها، شبکه‌های محلی و سایر دستگاه‌ها می‌شود، اما ما اکنون در دنیای هوشمندی زندگی می‌کنیم که در آن تعداد زیادی دستگاه هوشمند از جمله تلفن‌های هوشمند، روشنایی هوشمند، دوربین‌های امنیتی، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها به سیستم‌های خود متصل هستند. هنگامی که یک تلفن هوشمند، رایانه شخصی، سوئیچ، روتر و نقطه دسترسی بی سیم به یک شبکه متصل هستند، این یک راه اندازی خانگی محبوب است.

  • شبکه محلی (LAN):

شبکه محلی (LAN) شبکه ای است که در یک مکان فیزیکی واحد ساخته شده است، ارائه دهنده خدمات اینترنت شما یک پریز دیواری نصب می کند که شما را از طریق شبکه LAN (WAN) به شبکه گسترده متصل می کند. یک شبکه گسترده (WAN) چندین شبکه محلی (LAN) را به هم متصل می کند، مانند شبکه های خصوصی که توسط شرکت های بزرگ برای اتصال چندین مکان استفاده می شود.

 

پینگ چیست

 دستور پینگ چیست؟

دستور ping یک ابزار شبکه است که برای تعیین اینکه آیا یک آدرس IP یا میزبان خاص قابل دسترسی است یا خیر؛  پس از مشخص شدن آن، می توانید از نتایج بیشتر استفاده کنید؛ بنابراین، پینگ معمولاً اولین خط دفاع در هنگام عیب یابی اتصالات اینترنتی است؛ همچنین مسئول تمام بسته های پروتکل پیام کنترل اینترنت (ICMP) می باشد.

پینگ چگونه کار می کند؟

پینگ با ارسال درخواست اکو پروتکل کنترل پیام اینترنت (ICMP) به یک رابط مشخص در شبکه و انتظار برای پاسخ کار می کند. هنگامی که یک فرمان پینگ صادر می شود، یک سیگنال پینگ به یک آدرس مشخص ارسال می شود. هنگامی که میزبان هدف درخواست اکو را دریافت می کند، با ارسال یک بسته echo پاسخ می دهد.

این رویکرد دو هدف خاص را دنبال می کند: تأیید اینکه میزبان هدف در دسترس است و تعیین زمان رفت و برگشت (RTT) یا تأخیر:

کلیک کنید  فیشینگ چیست؟

RTT اندازه گیری مدت زمان دریافت پاسخ است، این فرآیند که بر حسب میلی ثانیه (ms) اندازه‌گیری می‌شود، زمانی شروع می‌شود که مرورگر درخواستی را به سرور ارسال می‌کند و با دریافت پاسخ از سرور تکمیل می‌شود. RTT یک معیار عملکرد کلیدی برنامه های کاربردی وب است.

 

پینگ از چه پورتی استفاده می کند؟

به یاد داشته باشید که تست پینگ از ICMP استفاده می کند، بنابراین هیچ پورت واقعی استفاده نمی شود؛ ICMP اساساً آدرس IP را پوشش می دهد یا در بالای آن قرار می گیرد؛ بنابراین پروتکل لایه چهار نیست، این بدان معناست که شما لازم نیست نگران اختصاص دادن پورت ها به یک تست پینگ باشید؛ این باعث می شود تست ساده، سریع و مؤثر باشد.

نحوه دسترسی و بررسی پینگ

بررسی پینگ میتواند به دو صورت انجام گیرد:

  1. بررسی پینگ سایت
  2. بررسی پینگ از طریق IP

در نظر داشته باشید ابتدا لازم است تا با استفاده از نرم افزار Run وارد محیط Command Prompt شوید و در ادامه دستورات مورد نیاز جهت بررسی پینگ را وارد نماییم:

در حالت کلی با استفاده از دستور پینگ قادر خواهید بود تا از کندی اینترنت و یا قطعی اینترنت اطمینان حاصل نمائید؛ در استفاده از نوع سیستم عامل مورد نظر جهت بازدید نسبت به پینگ خود هیچ تفاوتی نخواهید داشت و از یک دستور مشابه برای هر سیستم عامل استفاده خواهیم نمود، در تصویر زیر میتوانید با استفاده از دستور داده شده، نمونه ای از بررسی پینگ سایت را مشاهده نمائید:

Ping Asamserver.com

نحوه دسترسی و بررسی پینگ

در دومین حالت از بررسی پینگ، با در دسترس داشتن IP مورد نظر میتوانید پینگ را مورد بررسی قرار دهید:

Ping 192.168.1.1

نحوه دسترسی و بررسی پینگ

توجه: هر چه مقدار پینگ نشان داده شده کمتر باشد سرعت بالای اینترنت و سایت را نشان خواهد داد❗

 

چگونه یک تست پینگ با شکست مواجه می شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا تست پینگ شکست می خورد؛ به عنوان مثال، اگر یک آدرس IP خاص را در شبکه محلی خود تست پینگ می کنید و IP اشتباهی را برای رایانه میزبان وارد می کنید، تلاش با شکست مواجه می شود زیرا چیزی برای اتصال وجود ندارد؛ با این حال، مشکل می تواند این باشد که شبکه به درستی پیکربندی نشده است؛ در صورت انجام یک تست پینگ محلی، هر دو دستگاه باید آدرس های IP داشته باشند که در محدوده زیر شبکه گنجانده شده است.

 

مواردی از استفاده های پرتکرار پینگ

  • کشف

پینگ می تواند به عنوان یک ابزار کشف سریع و نادرست استفاده شود؛ از آنجایی که تقریباً هر دستگاه متصل به شبکه به یک پینگ پاسخ می‌دهد، برای مثال، پینگ کردن طیف وسیعی از آدرس‌ها، به مدیر این امکان را می‌دهد تا بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه یا سیستم عامل، تمام دستگاه‌های متصل را در آن محدوده پیدا کند.

  • نظارت بر در دسترس بودن

از پینگ می توان برای نظارت بر در دسترس بودن شبکه دستگاه ها استفاده کرد؛ یک فرمان پینگ که به‌ عنوان یک کار برنامه‌ ریزی شده اجرا می‌شود، می‌تواند نظرسنجی ابتدایی را از هر رایانه یا دستگاه شبکه‌ ای بدون نیاز به نصب هیچ عامل نرم‌افزاری اضافی و بدون نیاز به باز کردن پورت‌های اضافی ارائه دهد؛ ابتدایی ترین کار در میان مانیتورهای بالا/پایین را می توان با اجرای پینگ با گزینه “run heta stop” انجام داد؛ هنگامی که پینگ ها شروع به شکست می کنند، مشکلی در رسیدن به سیستم وجود دارد.

بدیهی است که این راه‌حل‌ها با افزودن یک ابزار نظارتی بسیار بهبود می‌یابند؛ در حالی که از دستورات پینگ اصلی استفاده می‌کند، به کسی که خروجی را تماشا می‌کند، متکی نیست.

سنسور پینگ استاندارد دستورات پینگ را در پس زمینه اجرا می کند؛ این‌ها را می توان طوری پیکربندی کرد که در فواصل زمانی خاص یا در پاسخ به رویداد دیگری اجرا شوند، به عنوان مثال، اگر یک سنسور نقص اتصال را گزارش کند، یک پینگ می تواند تعیین کند که آیا هنوز یک اتصال شبکه وجود دارد یا خیر.

  • امنیت

دانستن اینکه یک سیستم وجود دارد و به شبکه متصل است ممکن است اطلاعات کافی برای شروع حمله باشد. تجزیه و تحلیل دقیق پاسخ های پینگ ممکن است اطلاعات بیشتری از قبیل سیستم عامل مورد نظر، محل قرارگیری دستگاه و غیره به دست دهد.

بسیاری از ابزارهای هک با پینگ کردن هر آدرس IP در یک شبکه هدفمند برای دریافت لیستی از سیستم‌هایی که در دسترس هستند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند، ازنفوذ در محدوده استفاده می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از فایروال ها به گونه ای پیکربندی شده اند که درخواست های پینگ را از شبکه های غیرقابل اعتماد مسدود کنند.

 

پینگ در بازی چیست؟

پینگ برای بازی های آنلاین نیز امری ضروری است، زمان انتقال سیگنال از کامپیوتر یا کنسول به سرور را اندازه گیری می کند.

پینگ در بازی

با اندازه‌گیری در میلی‌ثانیه، نرخ پینگ بیش از 150 میلی‌ثانیه تأخیر قابل‌توجهی ایجاد می‌کند که بر گیم‌ پلی تأثیر می‌گذارد؛ گیمرهای حرفه ای نرخ پینگ زیر 50 میلی ثانیه را ایده آل می دانند.

پینگ در  Discord : یک برنامه چت و ویدیو که بیشتر توسط گیمرها استفاده می شود، پینگ یک اعلان است که اغلب در تلفن هوشمند یا رایانه شخصی است، وقتی شخصی پینگی ارسال می کند، روی صفحه گوشی یا برنامه دسکتاپ ظاهر می شود.

 

جمع بندی

پینگ اندازه گیری فاصله زمانی بین دو دستگاه در یک شبکه است؛ از طریق پینگ یک سرویس اینترنتی، می‌توانید ببینید که چقدر طول می‌کشد تا بسته اطلاعاتی از یک دستگاه هوشمند، مانند رایانه، به سرور برگردد، پینگ در واقع یک تأخیر در اتفاقاتی است که هنگام انجام همه کارها به صورت آنلاین اتفاق می افتد.

توجه: به منظور دسترسی به پینگ پایین در سرور های مجازی، میتوانید سرور مجازی های آسام سرور را نیز مورد بررسی قرار دهید❗

تأثیر پینگ در خیلی از موارد در دنیای هوشمند قابل مشاهده است لذا بهتر است اطلاعات جامعی از آن و نحوه ی تست پینگ وشناسایی و رفع مشکل ایجاد شده کسب کنیم؛ نظر شما در مورد اهمیت یا وضیعت پینگ در کشور ایران چیست؟ به چه میزان از کیفیت پایین و کندی سرعت اینترنت تجربه ای ناخوشایند دارید؟ میتوانید دیدگاه خود را نیز در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما🙏

سوالات متداول:

نسبت به استفاده ی شما پینگ های خوب می توانند متفاوت باشند، در بازی‌های آنلاین و رقابتی، هر زمانی کمتر از پینگ تایم ۲۰ میلی‌ثانیه به‌عنوان عالی در نظر گرفته شده و "پینگ پایین" محسوب می‌شود. محدوده‌ی پینگ ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه هم به‌عنوان خیلی خوب تا متوسط ارزیابی می‌شود، درحالی‌که زمانِ پینگ ۱۵۰ میلی‌ثانیه و بالاتر به‌عنوان ضعیف و "پینگ بالا" تلقی خواهد شد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید