شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

the-main-command-codes-in-cpanel

کد های دستوری اصلی و کامند های لینوکس در سی پنل

3/5 - (7 امتیاز)

برای مدیریتِ ‌هاست، دسترسی و کار با کنترل پنل آن بسیار اهمیت دارد، لذا در این مطلب تصمیم گرفتیم در مورد کد های دستوری اصلی و  کامند های لینوکس در سی پنل صحبت کنیم. ورود به سی پنل و استفاده از کد های دستوری اصلی در سی پنل قوانین و شرایط خاص خود را دارد. این آموزش به طور ویژه برای کسانی مطلوب است که هاست ِدارای سی پنل تهیه کرده اند.

با کد های دستوری اصلی و کامند های لینوکس در سی پنل می‌توان فعالیت‌های آسان، پیچیده‌ای را انجام داد؛ مثلا تنظیمات امنیتی آن را کنترل کرد. یک پایگاه داده ساخت و ...

با کد های دستوری اصلی در سی پنل می‌توان فعالیت‌های آسان و پیچیده‌ای را انجام داد. به عنوان مثال، تنظیمات امنیتی آن را کنترل کرد. یک پایگاه داده ساخت. یا از سایت پشتیبان گیری انجام داد. و یا اینکه می‌توان فایلی را داخل سرور آپلود کرد. این موارد تنها بخشی از فعالیت‌های قابل انجام با کمک کد های دستوری اصلی در سی پنل است. البته باید به کلیه دستوراتِ آن اشراف داشته باشید تا بتوانید از پس انجام این کارها برآیید. به همین خاطر لازم است پیش از دستکاری حتما کار با سی پنل را بیاموزید.

کدهای دستوری اصلی در سی پنل

دسترسی به ‌ command line جهت اجرای کد های دستوری اصلی در سی پنل

با توجه به اینکه  WHMو سی پنل بسیاری از وظایف مدیریت سرور را به صورت خودکار انجام می‌دهند، اما آشنایی با خط فرمان لینوکس (CLI) می‌تواند برای کاربران بسیار مفید باشد؛ در این بخش نحوه دسترسی به خط فرمان یا command line برای اجرای کد های دستوری اصلی در سی پنل آورده شده است.

برای دسترسی به command line باید مراحل زیر را دنبال کنید و براساس سیستم عامل کامپیوتر خود باید از متد‌های نامبرده استفاده کنید:

  • ویندوز: دکمه استارت ویندوز را انتخاب کرده و کلمه‌ command line را داخل باکس جستجو تایپ کنید، command line ویندوز در ابتدای نتایج جستجو آورده می‌شود؛ می‌توانید روی آن کلیک کنید تا باز شود.
  • مک: در dock، روی آیکون Applications و سپس آیکون Utilities و در نهایت Terminal کلیک کنید.
  • اوبونتو: برای باز کردن Terminal در این سیستم عامل باید کلید‌های ترکیبی ctrl, Alt, T را فشار دهید.

 

بررسی مهم ترین فرمان‌ها، توابع و کد های دستوری اصلی در سی پنل

کد های دستوری اصلی و کامندهای لینوکس در سی پنل شامل موارد زیر هستند که اطلاع از آنها بسیار اهمیت دارد؛ البته برای کسانی که اقدام به مدیریت سایت یا سرور خود می‌کنند. بنابراین در صورتی که نمی‌توانید با این کد‌ها کار کنید، توصیه می‌کنیم انجام آن را به یک متخصص بسپارید.

کد ها دستوری اصلی و کامند های لینوکس در سی پنل

بررسی دستور man $command

این دستور از بین سایر کد های دستوری اصلی و کامند های لینوکس در سی پنل، مهمترین آنها به شمار می‌آید. به چه دلیل؟ به این خاطر که دستور “man” کمک می‌کند تا بتوانید توضیحات دقیق یک دستور را بخوانید. همچنین همه گزینه‌ها را مشاهده کنید و در مورد استفاده صحیح از یک دستور اطلاعات کسب کنید. مثلا دستور زیر کمک می‌کند مستندات و کاربردهای دستور rm را مشاهده نمایید:

man rm

 

بررسی دستور cat filename

با کمک این دستور از بین سایر کد های دستوری اصلی در سی پنل می‌توانید محتویات یک فایل را چاپ کنید. یا محتوای آن را روی صفحه مشاهده کنید. شما باید به جای filename مسیر فایلی را بنویسید که میخواهید محتوای داخل آن را مشاهده نمایید. مثلا برای چاپ محتوای فایل filename.txt باید دستور زیر را اجرا کنید:

cat filename.txt

 

برای بررسی داده‌هایی که در حال حاضر بر روی صفحه کنسول سرور شما نمایش داده می‌شوند نیز می‌توانید فرمان یا کامند زیر را اجرا کنید:

cat /dev/vcs1

 

بررسی دستور less filename

برای بررسی محتویات فایل ِfilename را با مسیر مربوط به فایلی که می‌خواهید مشاهده کنید، می‌توانید جایگزین نمایید. مثلا برای مشاهده کردن محتویات فایل filename.txt، می‌توانید دستور زیر را اجرا کنید:

less filename.txt

 

این دستور همچنین می‌تواند برای مشاهده خروجی دستورات دیگر به کمک علامت پایپ (|)، استفاده شود. به عنوان مثال، برای مشاهده خروجی دستور/ فرمان ps می‌توان از این دستور استفاده کرد. به مثال درج شده در زیر توجه کنید:

ps -faux|less

 

کلیک کنید  آموزش تغییر پورت پیش فرض میکروتیک از طریق Winbox

بررسی دستور cd location

با کمک این دستور در بین سایر کد های دستوری اصلی و کامند های لینوکس در سی پنل می‌توان بین دایرکتوری‌ها/ مسیرها حرکت کرد. یا اینکه مکان فعلی را با مسیر دیگری جایگزین نمود. مثلا، با کمک دستور زیر می‌توان برای رفتن به مسیر /usr/local/apache/  اقدام نمود:

Cd /usr/local/apache/

 

بررسی دستور chmod permissions filename

می‌توان با کمک این دستور از بین کل کد های دستوری اصلی در سی پنل کار قابل توجهی انجام داد. با این دستور می‌توان کاری کرد که مجوز‌های هشت‌گانه (سطح دسترسی)  یک فایل تغییر داده شود. شما می‌توانید مجوزهای هشت گانه (سطح دسترسی) را به کمک یک عدد 3 رقمی تغییر دهید. همچنین می‌توانید filename را با مسیر نسبی فایلی که می‌خواهید مجوز ( سطح دسترسی) آن را تغییر دهید، جایگزین کنید. مثلا برای تغییر مجوز (سطح دسترسی) فایل   myfile.txt به 755 می‌توانید دستور زیر را اجرا کنید:

chmod 755 myfile.txt

کد های دستوری اصلی در سی پنل

 

نکته: اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد دستور نامبرده پیدا کنید، می‌توانید به مقاله موجود در ویکی پدیا نیز مراجعه نمایید❗

 

بررسی دستور cp file1 file2

با کمک این دستور از بین سایر کد های دستوری اصلی در سی پنل می‌توانید یک فایل را در فایلی دیگر کپی کنید؛ در اصل، file 1 نشان دهنده فایل مبدا است. و file 2 فایلی است که قرار است محتویات file 1 در آن کپی شود. مثلا برای کپی کردن محتویات فایل original.txt  در فایل /copies/duplicate.txt باید دستور زیر را در سی پنل نوشت و اجرا کرد:

cp original.txt /copies/duplicate.txt

 

بررسی دستور du

این دستور در بین کل کد های دستوری اصلی در سی پنل برای نشان دادن میزان تخمینی از فضای دیسک بکار می‌رود؛ منظور در اینجا بیشتر فضایی از دیسک است که توسط فایل‌ها یا فهرست‌ها استفاده شده است. شما برای محدود کردن ِآن جهت نمایش ساب دایرکتوری‌ها می‌توانید از آپشن –max-depth استفاده کنید. به دستور زیر نگاهی بیندازید:

du --max-depth=1

 

بررسی دستور file filename

کد های دستوری اصلی در سی پنل شگفت انگیز هستند؛ یکی از آنها همین دستور است. اما کاربرد آن چیست؟ اینکه بر اساس محتویات یک فایل، نوع آن را حدس می‌زند و به شما اعلام می‌کند. شما می‌توانید  filename را با مسیر نسبی فایلی که می‌خواهید سیستم نوع آن را حدس بزند، جایگزین کنید. به عنوان مثال برای اینکه کاری کنید تا سیستم نوع فایل example.txt  را حدس بزند می‌توانید فرمانِ زیر را بنویسید:

file example.txt

 

بررسی دستور grep string filename

این دستور از بین سایر کد های دستوری اصلی در سی پنل کمک می‌کند تا یک رشته خاص را در یک فایل خاص جستجو کنید و هر خطی را که حاوی آن رشته است در خروجی مشاهده نمایید. برای تعیین یک رشته عدد یا حرف باید آن را داخل گیومه قرار دهید. به علاوه، می‌توانید filename را با مسیر نسبی فایلی که می‌خواهید جستجو کنید، جایگزین نمایید. مثلا برای جستجوی کلمه‌/ رشته حروف ” coffee filters ” در فایل باید دستور زیر را بنویسید و اجرا کنید:

grep 'coffee filters' grocerylist.txt

 

بررسی دستور ln -s file1 file2

شما می‌توانید به واسطه این دستور در بین سایر کد های دستوری اصلی در سی پنل، یک لینک نمادین ایجاد کنید؛ به این معنا که file 1 را به فایل موجود متصل کرده و file 2 را به فایل لینک نمادین متصل کنید. به عنوان مثال برای ایجاد فایل symlink-file.txt و ارجاع آن به فایل /pointtome/file.txt   باید از دستور زیر استفاده کرد:

ln -s /pointtome/file.txt symlink-file.txt

 

اهمیت یادگیری و کار با کد های دستوری اصلی در سی پنل

وقتی که اقدام به خرید سرور مجازی هاستینگ می‌کنید، نیاز است که در مورد کار با سی پنل و اجرای کد های دستوری اصلی در سی پنل اطلاعاتی داشته باشید. آنچه که در این مطلب به آن پرداختیم بررسی کد های دستوری اصلی در سی پنل بود. این دستورات در اصل رایج ترین گروه از دستورات سی پنل هستند.

 

جمع بندی

پس از خرید سرور‌های مجازی هاستینگ لازم است که با دستورات آشنایی پیدا کنید؛ در صورت نیازمندی به کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار با سی پنل نیز می‌توانید به سایر مطالب درج شده در سایت آسام سرور مراجعه نمایید؛ شایان ذکر است در صورتی که قصد خرید سرور مجازی هاستینگ را دارید، می‌توانید به صفحه خرید سرور مجازی هاستینگ از آسام سرور مراجعه نمائید و بررسی لازم را در این زمینه داشته باشید❗تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

سوالات متداول:

میتوانید با ارسال تیکت به پشتیبانی از سایت آسام سرور، دسترسی های لازم را داشته باشید

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

از نظر من نویسندگی باعث میشه جسارت اینو داشته باشی که هر روز بهتر از دیروز خودت باشی و اطلاعات بیشتری رو نسبت به قبل داشته باشی، در ضمن از هر جهت اطلاعات خاصی رو داشته باشی؛ ساده بگم، بهش میگن یجور پادشاهی علم، به نظر من برا همینه که میگن محتوا پادشاه است؛ کلمات نمیتونن عشقی رو که من به این حرفه دارم رو توصیف کنن؛ من عاشق کارمم و همیشه یه هدف خاص داشتم؛ پیشرفت در ساده بودن مقاله ها در حین پیچیده بودنشون، آسام سرور همون انتخابیه که باید داشته باشی، تو انتخابش شک نکن :))

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید