شما برای مطالعه این مقاله فقط 14 دقیقه وقت نیاز دارید

adsl-router
دسته بندی : آموزش شبکه روتر

روتر چیست؟ آشنایی با عملکرد و تفاوت مودم با روتر

4.5/5 - (2 امتیاز)

شاید شما هم مثل اکثر مردم دیگر، روتر و مودم را با هم اشتباه بگیرید در حالی که این دو تفاوت زیادی با هم دارند. مودم مثل پلی بین ISP و خانه عمل می کند و Adsl router هم به عنوان یک نگهبان ورودی مودم، کارهای مربوط به به تقسیم ترافیک و اتصال چند دستگاه به اینترنت را انجام می دهد.

درکل، دستگاه هایی که الان در خانه یا محل کار دارید و با وارد کردن رمز وای فای یا با کابل به آنها وصل می شوید، Adsl router هستند که امکان اتصال چند دستگاه به صورت همزمان به اینترنت را فراهم می کنند.

البته، اکثر دستگاه هایی که اکنون در بازار هستند از نوع مودم روتر هستند و حالت ترکیبی دارند. اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با روتر و مباحث مهم مرتبط با آن هستید، با ادامه مقاله همراه باشید.

مودم چیست؟

مودم چیست؟

با این که موضوع اصلی این مقاله، Adsl router است ولی بهتر است کمی هم در مورد مودم صحبت کنیم تا پیش زمینه لازم برای درک بهتری از عملکرد و تفاوت های این دو دستگاه شبکه ای داشته باشید.

مودم جعبه ای است که شبکه خانگی شما را به ارائه دهنده خدمات اینترنتی وصل می کند و عمل تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال (یا برعکس) را انجام می دهد.

در کل، اسم مودم از modulator–demodulator گرفته شده است. به این صورت که، سیگنال های دیجیتالی مربوط به گوشی یا لپ تاپ شما نمی توانند به همان حالت دیجیتالی توسط کابل ها، فیبر ها یا خطوط تلفن انتقال پیدا کنند. به همین خاطر اول باید به سیگنال آنالوگ تبدیل شوند (مدولاسیون) و بعد انتقال پیدا کنند. یا سیگنال های آنالوگی که از سمت کابل ها به سمت دستگاه های متصل ارسال می شوند، اول باید به سیگنال دیجیتال تبدیل شوند (دمدولاسیون). همه این کارها را مودم انجام می دهد.

پس با این اوصاف متوجه می شویم که مودم یکی از سخت افزارهای ضروری ارتباطات شبکه ای بین دستگاه های آنالوگ و دیجیتالی است و دستگاه هایی مثل کامپیوترها و روتر ها به لطف مودم است که از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار می کنند.

البته، مودم علاوه بر عمل تبدیل سیگنال، کارهایی مثل اصلاح خطا، کنترل جریان و فشرده سازی داده ها را انجام می دهند و همه این کارها را بدون هیچ گونه تغییر یا ایجاد آسیب در داده ها انجام می دهد.

Adsl router چیست؟

روتر چیست؟

همان طور که از اسم آن هم مشخص است، Adsl router بین دستگاه ها و شبکه های اینترنتی ارتباط برقرار می کند و بسته هایی که بین آنها رد و بدل می شود را بر اساس آدرس IP گیرنده مسیریابی کرده و به مقصد می رساند. بدون روتر، تلفن همراه، لپ تاپ یا سایر دستگاه های اینترنتی شما هر کدام به اتصال اینترنتی مخصوص به خود نیاز دارد.

اجازه دهید تعریف روتر را با یک مثال کلی جلو ببریم. فرض کنید تصمیم گرفته اید با خرید سرور مجازی به رشد کسب و کار خود کمک کنید و صفحه خرید سرور مجازی آسام سرور را جستجو می کنید. این درخواست قرار است به سرور آسام سرور ارسال شود ولی این درخواست شما که جریانی از بسته ها است مستقیماً و بالافاصله به سرور نمی رسد. این درخواست ها از روترها عبور می کنند تا بر اساس جدول های مسیریابی به سمت مسیر درست هدایت شود و بالاخره به سرور مقصد برسند.

در واقع، روتر یک کامپیوتر کوچک است که دارای پردازنده، حافظه فلش، رم، کنسول و نرم افزارهای تشخیصی است که کارهای مربوط به مسیریابی و هدایت ترافیک را جلو می برند. از طرف دیگر، بعضی از دستگاه ها می توانند از طریق یک سری پورت که در پشت دستگاه قرار دارند، به Adsl router وصل شوند یا اینکه با وارد کردن رمز به صورت بی سیم و از طریق آنتن ها به اینترنت وصل شوند.

نکته مهم!

همه دستگاه های بی سیم مثل لپ تاپ یا گوشی که استفاده می کنید دارای آنتن های داخلی هستند که داده ها را به صورت امواج ارسال و دریافت می کنند.

یک روتر عملکرد بهتری نسبت به دستگاه هایی مثل هاب و سوئیچ دارد. به عنوان مثال، یک هاب فقط قادر به ارسال داده ها بین دستگاه های متصل است در حالی که روتر علاوه بر ارسال، قادر به آنالیز و اصلاح داده ها هم است. مخصوصاً که وقتی این ویژگی ها با قابلیت اشتراک گذاری یک اتصال شبکه بین چند دستگاه ترکیب می شود، روتر را به یک گزینه عالی تبدیل می کند.

البته، نقش روتر در امنیت هم غیر قابل انکار است چون اولین خط دفاعی شبکه محسوب می شود. اگر بالاترین سطح امنیت را برای روتر فعال کنید و مواردی مثل فایروال هم عملکرد درستی در ردیابی ترافیک خواهند داشت و این بهترین راه برای ایمن نگه داشتن سیستم و اطلاعات خود در برابر حملات هکری است.

یک کاربرد مهم دیگر Adsl router این است که با استفاده از آن می توانید یک شبکه محلی هم ایجاد کنید. مثلاً لپ تاپی که از طریق کابل اترنت به روتر متصل است و یک تلفن هوشمند به صورت بی سیم با همان روتر ارتباط برقرار کرده است، با هم یک زیر شبکه تحت عنوان شبکه خانگی تشکیل می دهند.

دستگاه های موجود در این شبکه نه تنها می توانند با اینترنت بلکه با همه دستگاه هایی که به این شبکه محلی متصل هستند، ارتباط برقرار کنند.

یک جمع بندی مختصر:

  • روتر ها در لایه سوم مدل OSI کار می کنند چون برای ارسال بسته از آدرس IP استفاده می کند.
  • استفاده از Adsl routre باعث می شود که چند دستگاه به صورت همزمان از یک اتصال اینترنتی استفاده کنند.
  • روتر برای دریافت، تجزیه و تحلیل و ارسال بسته ها بین شبکه های کامپیوتری  طراحی شده است.
  • اساس کار روترها، آدرس های IP، هدرها و جدول های مسیریابی هستند.
  • کاربران می توانند پورت های اینترنت را مطابق با نیاز خود پیکربندی کنند.
  • روتر برای برقراری ارتباط بین دو تا چند شبکه از پروتکل هایی مثل ICMP استفاده می کند.
  • یک روتر حتماً به مودم نیاز دارد در حالی که برعکس این قضیه درست نیست.
  • در صورتی که قرار است یک دستگاه به مودم وصل باشد( مثل مودم های تلفنی قدیمی)، نیازی به Adsl router نیست.
  • با استفاده از روتر می توان یک شبکه خانگی ایجاد کرد.

روتر چگونه کار می کند؟

روتر بعد از اینکه داده دیجیتالی را از دستگاه های متصل دریافت کرد، هدر آن را می خواند تا مقصد داده را مشخص کند. بعد که مقصد مشخص شد، برای تعیین یک مسیر کارآمد از جدول مسیریابی کمک می گیرد.

این جدول، لیستی از مسیر های به مقصد های مختلف است که جهت انتقال داده ها را تعیین می کنند. البته، این جدول ها دارای مجموعه قوانین خاصی هستند که بهترین مسیر را برای ارسال داده به سمت IP مقصد محاسبه کنند. در کل، جدول های مسیریابی دو نوع هستند: استاتیک و پویا. جدول های استاتیک به صورت دستی پیکربندی می شوند ولی جدول های پویا بر اساس فعالیت شبکه و توسط پروتکل های مسیریابی پویا مثل OSPF یا BGP به روز می شوند.

بعد، روتر این بسته ها را به مودم ارسال می کند تا مودم اطلاعات را به سرور مربوطه که از طریق روتر خود به اینترنت متصل است، ارسال کند.

وقتی هم که داده ها از سرور به سمت دستگاه موردنظر جریان پیدا می کنند، ابتدا مودم عمل ترجمه آنالوگ به دیجیتال را انجام می دهد چون محتوای آنالوگ برای روتر قابل درک نیست. اگر دستگاه های زیادی به روتر وصل باشند هم باز جای نگرانی نیست چون Adsl router به هر یک از دستگاه ها آدرس IP محلی اختصاص می دهد و بسته ها را متناسب با هدر بسته دریافتی، به سمت مقصد هدایت می کند.

روتر برای بالا بردن سرعت و کیفیت کار خود از یک پایگاه داده استفاده می کند و همه اطلاعات مربوط به مبدا و مقصد داده های درخواستی را در آن ذخیره می کند.

بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که روتر همه بسته ها را به صورت جداگانه مدیریت می کند و همه این کارها در یک چشم بهم زدن انجام می شوند. حتی زمانی که چند دستگاه به طور همزمان در حال رد و بدل کردن داده ها هستند.

فرق مودم و روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر

تا اینجا حتماً متوجه شده اید که این دو هر کدام نقش های متفاوتی دارند و به نوعی مکمل هم هستند.

روتر کارهای مربوط به ایجاد شبکه و مسیریابی داده ها در داخل و خارج از شبکه را انجام می دهد پس برای اتصال چند دستگاه به اینترنت حتماً باید Adsl router داشته باشید.

در حالی که مودم علاوه بر عمل تبدیل سیگنال، کارهای مربوط به اتصال شبکه به اینترنت را انجام می دهد و دستگاه ها برای اتصال به اینترنت از طریق ISP حتماً به مودم نیاز دارند چون سیگنال های دستگاه ها و اینترنت متفاوت هستند و تفسیر این سیگنال ها برای دو طرف غیرممکن است.

سیگنال های آنالوگی که به سمت مودم جریان پیدا می کنند برای روتر قابل درک نیستند و حتماً باید قبل از ارسال به روتر به سیگنال دیجیتال تبدیل شود. یک مودم هم به تنهایی نمی تواند از عهده هدایت سیگنال ها یا داده ها به سمت چند دستگاه بربیاید. تنها در صورتی می توان Adsl router را نادیده گرفت که قرار باشد فقط یک دستگاه به اینترنت وصل شود.

اینگونه فکر کنید:

اگر علی router داشته باشد، اما مودم نداشته باشد می تواند با دستگاه های متصل به روتر یک شبکه خانگی ایجاد کند تا فایل ها و دستگاه را با هم به اشتراک بگذارند. ولی نمی تواند آن شبکه را به اینترنت وصل کند و شبکه این دستگاه ها از نوع LAN خواهد بود.

از طرف دیگر، اگر شیدا یک مودم داشته باشد، اما router نداشته باشد فقط می تواند یک دستگاه مثلاً تلفن همراه یا لپ تاپ خود را به اینترنت وصل کند و این اتصال اینترنتی را بین چند دستگاه قابل توزیع نیست.

در حالت سوم هم اگر سحر یک Adsl router و یک مودم داشته باشد، هم می تواند شبکه خانگی ایجاد کند و هم اینکه چند دستگاه را به طور همزمان به اینترنت وصل کند.

پس با این اوصاف، هر دو دستگاه نقش مهمی در شبکه دارند. شاید در گذشته مثلا دوره اینترنت دایل آپ از طریق خط تلفن به مودم ها و روترهای جداگانه نیاز داشتیم ولی خوشبختانه امروزه روتر و مودم با هم ترکیب شده اند و تحت عنوان مودم روتر عرضه می شوند.

این دستگاه ها بسیار رایج شده اند و یک راه حل بسیار مناسب هستند چون هم فضای کمتری اشغال می کنند و هم اینکه هزینه های شروع کار را کاهش می دهد.

انواع روتر

در کل، روتر انواع مختلفی دارد که در ادامه به چند مورد از رایج ترین آنها اشاره می کنیم:

روتر بی سیم (Wireless)

روتر وایرلس یا WIFI قادر به تولید سیگنال های بی سیم است تا دستگاه ها بدون نیاز به اتصال مستقیم به روتر بتوانند از اینترنت استفاده کند. منتهی به شرطی که در محدوده پوشش روتر قرار داشته باشند. حتی با اضافه کردن یک رمز عبور مناسب می توانید امنیت روتر خود را بالا ببرید و کاری کنید که اتصال به آن نیاز به وارد کردن اطلاعات کاربری داشته باشد.

این نوع روترها برای اتصال اینترنتی لپ تاپ ها، تلفن ها و سایر دستگاه های مجهز به wifi طراحی شده اند و البته، تعدادی پورت هم برای اتصال از طریق اترنت لحاظ شده است تا بعضی از دستگاه ها هم به صورت سیمی به روتر وصل شوند.

در نتیجه، اگر در محدوده پوشش روتر بی سیم باشید و نام کاربری و رمز عبور درست را وارد کنید، می توانید به یک روتر بی سیم وصل شوید و از اینترنت لذت ببرید. مطمئناً شما هم متوجه شدید که این نوع روتر، رایج ترین نوع روتر است چون کافی است به یک مکان عمومی بروید و وای فای گوشی خود را باز کنید تا ببینید که حداقل 2 اکسس پوینت وجود دارد که در محدوده پوشش آنها قرار دارید و تنها با وارد کردن رمز می توانید به آنها وصل شوید.

کلیک کنید  دستور grep در لینوکس: نحوه جستجوی یک متن خاص در یک فایل

روتر هسته (Core)

روترهای هسته معمولاً توسط ISPها یا ارائه دهندگان ابری مثل گوگل و آمازون استفاده می شوند. این روترها در مرکز شبکه قرار دارند و جریان داده ها را در داخل شبکه مدیریت می کند. منتهی برای این کار به روترها دیگری که در لبه ها قرار دارند، متکی هستند.

پس با این اوصاف، این روترها برای مسیریابی بسته در داخل شبکه مناسب هستند و نمی توانند بسته های را بین شبکه ها هدایت کنند. بلکه با پیوند همه دستگاه ها در یک شبکه، ستون فقرات شبکه را تشکیل می دهند.

روتر لبه (Edge)

همانطورکه از اسم آن مشخص است، این روتر در لبه ستون فقرات شبکه قرار می گیرد و می تواند به روتر هسته متصل شود. ظرفیت و قدرت این روتر نسبت به روتر هسته کمتر است و به همین خاطر به عنوان دروازه در لبه شبکه قرار می گیرد.

در کل، این روتر ها برای اتصالات WIFI یا مدیریت کامل شبکه های داخلی مناسب نیستند و فقط با استفاده از پورت های اترنت – یک ورودی برای اتصال به اینترنت و چند خروح برای اتصال روترها خارجی – به ارتباطات شبکه ای کمک می کنند.

با استفاده درست از روتر لبه و روتر هسته می توان کاری کرد که شبکه داخلی به خوبی با شبکه های خارجی ارتباط برقرار کنند.

بروتر (Brouter)

بروتر ترکیبی از bridge و router است که امکان انتقال داده ها بین شبکه ها را فراهم می کند. به این صورت که داده های ورودی را به سمت سیستم های صحیح هدایت می کند و بقیه داده ها را هم به شبکه دیگر منتقل می کند.

روتر Broadband

این روترها بیشتر برای دسترسی به اینترنت پرسرعت استفاده می شوند و توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی پیکربندی بندی و ارائه می شوند. این روتر ها اغلب تحت عنوان DSL یا ADSL شناخته می شوند و برای اتصال به اینترنت توسط تلفن همراه و استفاده از فناوری VOIP لازم است.

روتر مجازی

روترهای مجازی، نرم افزارهایی هستند که برای مجازی سازی برخی از عملکرد های روتر فیزیکی در فضای ابری استفاده می شوند. این روتر برای کسب و کارهای بزرگ با نیازی های شبکه ای پیچیده ایده آل هستند و در عین حال که هزینه های سخت افزاری را کاهش می دهد، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری شبکه را ارتقا می دهد.

در کل، روتر مجازی زمانی وارد عمل می شود که روترهای اصلی از کار بیافتند. طرز کار این روتر به این صورت است که یک گروه از روترها تشکیل می دهد تا بتوانند آدرس IP مجازی را به اشتراک بگذارند. بعد، هر گروه یک گره اصلی یا Master دارد که بسته ها را مدیریت می کند. اگر در حین ارسال بسته، این گره اصلی از کار بیافتد، روترهای دیگر جایگزین آن می شوند.

کاربردهای روتر

کاربردهای روتر

در گذشته های دور بود که برای اتصال یک دستگاه به اینترنت، کارتان با یک مودم هم راه می افتاد اما الان دیگر دور دور ارتباطات است و در اکثر خانه ها معمولاً بیش از یک دستگاه وجود دارد و اینجاست که روتر عرض اندام می کند. در این بخش می خواهیم به وظایف روتر اشاره کنیم تا متوجه شوید که یک روتر چه کارهایی می تواند برای شما انجام دهد:

هدایت بسته ها

روتر بسته ها را از پورت های ورودی دریافت می کند و بعد از بررسی هدر و اجرای عملیاتی مثل بررسی checksum به جدول مسیریابی مراجعه می کند تا پورت خروجی مناسب را برای تخلیه بسته ها پیدا کند و آنها را فوروارد کند.

 مسیریابی

روتر طی این فرآیند، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد تعیین می کند و برای این کار هم از الگوریتم های مختلفی استفاده می کند تا مسیر کارآمدتر باشد.

ترجمه آدرس شبکه (NAT)

روترها از NAT برای ترجمه آدرس های IP استفاده می کند. به این صورت که دستگاه هایی که در داخل شبکه خصوصی هستند، با استفاده از یک آدرس IP عمومی منفرد به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

ارتقا امنیت

امنیت یکی از مهم فاکتورهای شبکه است و اگر بتوانید فایروال و ویژگی های امنیتی مناسبی را برای روتر در نظر بگیرید، مطمئناً شبکه از دسترسی های غیرمجاز، بدافزارها و سایر تهدیدها در امان خواهد ماند.

کیفیت خدمات (QoS)

روترها می توانند ترافیک داده ها را براساس نوع داده، اولویت بندی کنند. با این کار می توان مطمئن شد که برنامه ها و سرویس های مهم از پهنای باند کافی برخوردار هستند.

مدیریت پهنای باند

اگر به فکر محدود کردن سرعت هر IP هستید، می توانید روی روتر ها هم حساب کنید چون روتر ها با کنترل مقدار داده در حال جریان شبکه، به خوبی از عهده مدیریت پهنای باند برمی آید. این کار می تواند از تراکم شبکه جلوگیری کند و عدالت را در بین برنامه ها و سرویس های حیاتی برقرار کند.

نظارت و عیب یابی

روتر ها برای نظارت ترافیک شبکه و ارائه اطلاعات عیب یابی هم قابل استفاده هستند. اگر موقع وقوع خرابی یا سایر مسائل مرتبط با شبکه از لاگ های روتر کمک بگیرید، خیلی سریع و راحت می توانید مشکلات را شناسایی و حل کنید.

تا اینجا که با وظایف روتر آشنا شدید، بیایید نگاهی هم به مهم ترین کاربردهای این دستگاه شبکه ای بیندازیم:

  • اتصال همزمان چند دستگاه به اینترنت (با سیم و بی سیم)
  • ارسال بسته ها بین شبکه ها
  • ایجاد شبکه خانگی با اتصال سیستم های محلی به یکدیگر
  • اشتراک گذاری راحت تر فایل ها و دستگاه هایی مثل چاپگر در شبکه خانگی
  • اتصال تجهیزات سخت افزاری به شبکه های ریموت مثل SGSN و MGW
  • ارتقا سرعت اتصال و انتقال داده
  • ارسال داده ها در قالب ایمیل، تصویر، ویدیو و …
  • امکان محدود کردن سطح دسترسی کاربران
  • مدیریت ترافیک شبکه
  • مسدود کردن دسترسی به وبسایت های خاص
  • محدود سازی ساعات استفاده از اینترنت
  • پورت فورواردینگ در بین ISPهای خصوصی
  • اولویت بندی ترتیب پردازش داده ها به کمک QoS

مزایا و معایب روتر

مزایامعایب
افزایش امنیت شبکهکند شدن اتصالات به دلیل تحلیل لایه ها
بهبود عملکرد شبکههزینه نسبتاً بالا
ارتقا قابلیت اطمینان شبکهنیاز به پیکربندی
گسترش برد شبکه برای دسترسی راحت ترمسائل مربوط به کیفیت انتقالات
فیلتر کردن بسته هاکمبود پهنای باند
امکان ارتباط با معماری های شبکه مختلفآسیب پذیر بودن روتر مبتنی بر سخت افزار در برابر حمله های سایبری
افزایش بهره وری کلی
پشتیبانی از مسیریابی پویا
استفاده از الگوریتم های کارآمد مثل BGP
جلوگیری از نقص یا از دست دادن داده ها
اتصال سریع تر و جریان بهتر اطلاعات

 

نکات مهمی که باید قبل از خرید روتر بدانید!

اگر برای معماری شبکه خود به فکر خرید یک روتر حرفه ای و فوق العاده هستید که بهتر است نسبت به خرید سرور مجازی میکروتیک اقدام کنید. با این سرور مجازی از یک روتر بهره مند می شوید که برنامه وین باکس آن، تمام قابلیت های موردنیاز شما را دارد و با استفاده از آن علاوه بر مسیریابی عالی، امنیت و عملکرد دیتاها در شبکه ها را به ایده آل ترین سطح ممکن خواهید رساند.

در غیر این صورت اگر به فکر خرید یک مودم روتر برای خانه یا محل کار هستید تا بتوانید به اینترنت وصل شوید و در صورت نیاز، چند دستگاه را به آن وصل کنید، حتماً قبل از خرید آن به نکات زیر توجه کنید:

محدوده پوشش

شاید بعضی مواقع با استفاده از کابل اترنت به روتر وصل شوید و مشکلی با محدود پوشش نداشته باشید ولی مطمئن باشید که محدوده پوشش بی سیم یکی از مهم ترین فاکتورهاست. محدوده سیگنال های بی سیم وای فایل تا حد زیادی به متراژ خانه و مانع هایی مثل دیوارها، شومینه ها و … بستگی دارند.

روتری تهیه کنید که توانایی دسترسی به گوشه ها را داشته باشد و اگر می بینید که یک روتر برای پوشش کامل خانه یا محل کار کافی نیست، چند روتر تهیه کنید و یک شبکه مش از آنها ایجاد کنید تا سیگنال های WIFI تقویت شوند.

عملکرد

در کل، وقتی بحث عملکرد است به تک بانده یا دو بانده بودن روتر توجه کنید.

روترهای تک بانده با فرکانس 2.4 گیگابایت ارتباط برقرار می کند ولی روترهای دوبانده از فرکاس 5 گیگابایت هم پشتیبانی می کند. فرکانس های بالاتر از پروتکل های عملیاتی دوگانه پشتیبانی می کنند و این ویژگی باعث ارتقا عملکرد و سرعت روتر در مسافت های طولانی تر هم می شود. روترهای دوبانده برای خانواده های پرجمعیت، محل کار شلوغ و گیمرها خیلی مناسب هستند.

سرعت

اگر می خواهید شاهد هیچگونه تاخیری در ویدیو یا بازی باشید، سرعت روتر را جدی بگیرید. با این که سرعت اینترنت به عواملی مثل سخت افزار و بسته ای که خریداری کرده اید هم بستگی دارد ولی اگر در مورد سرعت روتر مطمئن باشید، بقیه موارد را می توانید با ارتقا حل کنید.

مثلاً اگر سرویسی خریداری کرده اید که دارای سرعت 10 مگابایت بر ثانیه است و روتری دارید که سرعت آن 1 گیگابایت بر ثانیه است، باز هم به 10 مگابایت بر ثانیه محدود خواهید بود.

روتر شما زمانی سریع است که با همان سرعت سرویس خریداری شده و حتی بالاتر از آن به اینترنت وصل شود. البته، این را هم فراموش نکنید که هر چقدر سیستم ها و دستگاه ها قدیمی تر می شوند، سرعت اتصال و کارکرد آنها هم به نسبت کمتر می شود.

نوع استاندارد

روترها از استانداردهایی مثل 802.11ac و 802.11n پشتیبانی می کنند و این استانداردها هم در عملکرد و سرعت روتر تاثیرگذار هستند.

سرعت انتقال داده در روترهایی که از 802.11ac پشتیبانی می کنند، 3 برابر بیشتر از روترهایی است که از 802.11n پشتیبانی می کنند. همچنین استاندارد ac از باند فرکانسی 5 گیگاهرتز استفاده می کند که در مقایسه با باند معمولی 2.4 گیگاهرتزی شلوغ تر است و به مراتب عملکرد بهتری در انتقال فایل و پخش رسانه دارد.

همچنین، روترهای ac با استاندارد n هم سازگار هستند و دستگاه های قدیمی شما هم بدون هیچ مشکلی می توانند از آن استفاده کنند. البته، با خرید روترهای استاندارد n هم می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید و متناسب با نیاز خود از روتر استفاده کنید.

امنیت

روتر شما حتماً باید مجهز به رمز عبور WPA یا WPA2 باشد تا هر کسی که از در رد شد نتواند به آن دسترسی پیدا کند. بعضی از روتر ها دارای نرم افزار فایروال هستند که به طور مداوم داده های دریافتی را اسکن کند و بدافزارها و ویروس های احتمالی را مسدود کند.

در کل، مثل هر دستگاه شبکه ای دیگر، روتر هم مستعد هک است و کاربران با نصب ویروس و بدافزار می توانند روتر را مختل کنند. پس سعی کنید به امنیت روتر خود اهمیت دهید و با فایروال ها و نرم افزارهای امنیتی، مانع دسترسی های غیرمجازی شوید و یک هدف ساده برای هکرها نباشید.

 کنترل راحت تر

اگر بتوانید روتری که شبانه روز به آن وصل هستید را راحت تر کنترل کنید، دیگر نیازی نیست که نگران اختلالات احتمالی آن باشید. اکثر روترها دارای رابط مرورگر هستند با استفاده از آن می توانید تنظیمات  پیکربندی های مثل تغییر رمز را انجام دهید.

روترهایی که مجهز به  کنترل های والدین هستند، انتخاب مناسب تری برای خانواده هایی هستند که به فکر مسدود کردن بعضی از وبسایت ها یا تنظیم یک تایمر برای استفاده از اینترنت هستند. در کل، بهتر است ویژگی های اضافی روترها را هم در نظر بگیرید تا بعداً خودتان به راحتی از عهده کنترل عملکرد روتر بیایید.

کلام آخر

روتر یکی از بخش های مهم شبکه است که وظیفه دریافت، تجزیه و تحلیل و مسیریابی بسته ها را بر عهده دارد. یک روتر برای انجام وظایف خود به داده های دیجیتالی نیازی دارد که این کار را هم مودم انجام می دهد. با این که روتر مزایا و کاربردهای زیادی دارد ولی در زمینه سرعت و پهنای باند هم محدودیت هایی دارد و موقع انتخاب روتر باید حداقل نیازمندی های خود را درنظر بگیرید و متناسب با آنها، انتخاب درستی داشته باشید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

این دستگاه ها از ترکیب مودم و روتر به وجود آمده اند و با خرید آنها دیگر نیازی نیست که برای هر دو دستگاه به صورت جداگانه هزینه کنید. اکثر دستگاه هایی که الان در خانه ها یا سایر جاها می بینید از این نوع هستند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید