شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

modem-
دسته بندی : آموزش شبکه مودم

مودم چیست؟ کار مودم چیست؟ معرفی انواع رایج Modem در بازار

4.2/5 - (4 امتیاز)

در دنیای شبکه، مودم ها نقش “مترجم سیگنال ها” را ایفا می کنند و با تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و برعکس، کاری می کنند که سیستم های کامپیوتری و ISP با هم ارتباط برقرار کنند.

 ارتباطات بین شبکه ای با مودم است که معنا پیدا کرده است و اگر الان به وای فای خود وصل هستید و با استفاده از آن می توانید در گوگل جستجو کنید، به خاطر عملیات موفقیت آمیز تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال (و برعکس) است که توسط مودم انجام می شود.

اگر به این فکر می کنید که اسم این دستگاه الکترونیکی از کجا می آید؟ اینگونه بگوییم که مودم مخفف “Modulator Demodulator” است و طی فرآیند مدولاسیون، امواج آنالوگ مربوط به کابل های فیزیکی به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می شوند تا برای سیستم های کامپیوتری قابل فهم باشند. فرآیند دمدولاسیون هم سیگنال های دیجیتالی را به امواج آنالوگ تبدیل می کند تا این امواج با استفاده از کابل ها منتقل شوند و به ISP برسند.

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار و انواع مودم هستید، توصیه می کنیم که ادامه مقاله را از دست ندهید:

مودم چیست؟مودم چیست

خطوط تلفنی که یک زمانی تنها رابط بین کاربران در فاصله های دور بودند، صرفاً از طریق داده ها و امواج آنالوگ با هم ارتباط برقرار می کنند.

از طرف دیگر هم، تمام فناوری های کامپیوتری مثل لپ تاپ و رایانه های رومیزی هم دیجیتالی هستند، یعنی برای ارسال و دریافت اطلاعات به اعداد باینری (0 و 1) متکی هستند.

وقتی این دو موجودیت، زبان های کاملاَ متفاوتی دارند پس چگونه با هم صحبت می کنند و اطلاعات را رد و بدل می کنند؟

جواب خیلی ساده است: “با استفاده از مودم“.

اما مودم چیست؟

modem قطعه سخت افزاری مهمی است که سیگنال آنالوگ را از ISP دریافت می کند و آن را به سیگنال دیجیتالی تبدیل می کند تا دستگاه کامپیوتری شما بتواند آن را درک کند و همینطور برعکس. پس وقتی می پرسید مودم یعنی چه؟ به صورت زیر به شما جواب می دهیم:

” modem حالت کوتاه شده عبارت Modulator-Demodulator است و برای تبدیل سیگنال دیجیتالی و آنالوگ به یکدیگر استفاده می‌شود. ”

در واقع، با خرید اشتراک اینترنت از مخابرات یا ارائه دهنده های دیگر، بین شبکه محلی خود و اینترنت یک پل به اسم مودم ایجاد می کنید که وظیفه این پل، ترجمه داده هایی است که بین این دو شبکه ردوبدل می شوند.

شاید الان از خودتان می پرسید که وقتی مودم این کار را انجام می دهد، پس روتر چه کار می کند؟

ارتباط مودم، روتر و اینترنت

همانطور که در مقاله ADSL Router هم بررسی کردیم، مودم و روتر دو قطعه کاملاً جداگانه هستند و وظایف متفاوتی دارند. ترجمه داده های دیجیتال و آنالوگ فقط توسط یک مودم قابل انجام است و روتر نمی تواند از عهده این کار بر بیاید.

بدون روتر هم فقط یک دستگاه می تواند از طریق مودم به اینترنت وصل شود پس این روتر است که تمام اتصالات سیمی و بی سیمی به وای فای را ممکن می سازد.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که فقط روتر وای فای با روتری که در ساختار شبکه به کار می رود، چیست؟ این دو دقیقاً کار مشابهی انجام می دهد. روتر وای فای کار انتقال و توزیع داده ها بین سیستم ها را به صورت بی سیم انجام می دهد، در حالی که روتر موجود در ساختار شبکه این کار مسیریابی داده ها را بین شبکه ها انجام می دهد.

در واقع، استفاده درست از روترها می تواند کیفیت وسرعت مسیریابی و انتقال داده ها در فضای شبکه را بالا ببرد. دقیقاً همان مزیتی که خرید سرور مجازی میکروتیک با سیستم عامل Router OS نصیب شما خواهد کرد.

بهتر است از موضوع اصلی دور نشویم و با بررسی کامل وظایف مودم ادامه دهیم:

دقیقاً کار مودم چیست؟

حالا که متوجه شدیم modem چیست؟ بیایید نحوه کارمودم را هم با بررسی جایگاه آن شروع کنیم:پروسه تبدیل سیگنال با مودم

وقتی سیستم شما به اینترنت وصل می شود، داده ها را در قالب اعداد باینری ارسال می کند. این داده ها روی خطوط تلفنی قابل انتقال نیستند چون توان پایینی دارند و اضافه شدن نویزها و طی مسافت های طولانی، توان سیگنال های دیجیتالی را پایین می آورد.

به هین خاطر مودم وارد عمل می شود و این داده ها را به سیگنال های آنالوگ تبدیل می کند (Modulation).

طی پروسه مدولاسیون، توان سیگنال با استفاده یک سیگنال با فراکانس بالا که به آن سیگنال حامل هم گفته می شود، تقویت می شود تا بدون اینکه تحت تاثیر نویز قرار بگیرد، بتواند مسافت های طولانی را طی کند.

البته، خود این سیگنال حامل حاوی هیچ اطلاعاتی نیست و موقع ترکیب با سیگنال اصلی، محتوای آن را به هیچ وجه تغییر نمی دهد.

سیستم ISP که در آن طرف خط است هم با داده های دیجیتالی کار می کند، پس این سیگنال های آنالوگ که از طرف سیستم شما ارسال شده اند برای آن کاملاً نامفهوم هستند. پس در انتهای این خط تلفنی هم یک مودم دیگر وجود دارد که سیگنال های آنالوگ را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند (Demodulation) و به سمت ISP هدایت می کند.

موقع بازیابی سیگنال آنالوگ دریافتی، سیگنال دیجیتالی اصلی استخراج می شود و سیگنال حامل هم بدون هیچ تاثیر منفی در محتوای سیگنال، حذف می شود.

با اینکه مدولاسیون و دمدولاسیون، وظیفه اصلی هر مودم است ولی تنها وظیفه آن نیست!

مودم ها خطاهای مربوط به داده ها را هم تصحیح می کنند و اگر داده های دریافتی با داده های درخواستی از ISP مطابقت نداشته باشد، مودم داده ها را پس می فرستند.

همچنین، جریان و سایز داده هایی که دریافت یا ارسال می شوند را هم کنترل می کند و این مودم است که می گوید داده ها چه زمانی، با چه اندازه و با چه سرعتی منتقل شوند.

پس الان که که جواب سوال کار مودم چیست را پیدا کردیم، حق داریم که لقب “جعبه جادویی” را به modem اختصاص دهیم.

انواع مودمانواع مودم

مودم ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها بسته به ساختار و وظایف خود می توانند در شبکه های کامیپوتری مورداستفاده قرار بگیرند.

  1. مودم Dial-up

مودم Dial-up یکی از قدیمی ترین مودم های موجود در بازار است که داده های آنالوگ خطوط تلفن را به داده های دیجیتال مورداستفاده در سیستم های کامپیوتری تبدیل می کند. این مودم برای اتصال به ISP از خط تلفن استفاده می کند و برای شروع این اتصال، اول باید با استفاده از تلفن با یک شماره تماس گرفته شود.

اشغال بودن خط تلفن موقع اتصال به اینترنت، پایین بودن سرعت (حداکثر 56 کیلوبیت در ثانیه) و صدای خش خش ناشی از پروسه handshaking بین مودم ها از مهم ترین دلایلی بودند که باعث شدند این مودم ها جای خود را به مودم های پرسرعت تر و البته انعطاف پذیرتری مثل ADSL بدهند و از صحنه خداحافظی کنند.

شاید شما هم مثل اکثر کاربران دیگر، Dial-up و DSL را با هم اشتباه می گیرید، در حالی که این دو مودم تفاوت های اساسی با همدیگر دارند، مهم ترین تفاوت آنها هم این است که با مودم DSL اتصال اینترنتی و تلفنی شما با هم تداخل پیدا نمی کنند و استفاده از یکی از آنها، باعث قطع شدن دیگری نمی شود.

  1. مودم DSL

مودم های DSL وظیفه مشابهی با مودم های Dial-up دارند، منتها با سرعت بسیار بالاتر و انعطاف پذیری بیشتر.

منظور از انعطاف پذیری این است که مودم DSL هم از خط تلفن برای برقراری اتصالات اینترنتی استفاده می کند ولی در حین استفاده از اینترنت، به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می توانید تماس تلفنی هم برقرار کنید. به این دلیل که مودم DSL برای تلفن و اینترنت از فرکانس های جداگانه ای استفاده می کند و همین تفکیک فرکانس باعث می شود که تداخلی بین اتصالات اینترنتی و تلفنی ایجاد نشود.

همچنین، به کمک یک روتر می توانید کاری کنید که چند سیستم کامپیوتری بتوانند از طریق پورت اترنت به modem وصل شده و از اینترنت استفاده کنند.

کلیک کنید  بهترین توزیع های لینوکس برای افراد مبتدی

با اینکه سرعت و قابلیت اطمینان اتصالات DSL هم نسبت به Dial-up بیشتر است و به 5 تا 50 مگابیت در ثانیه می رسد ولی در کل، کیفیت این اتصالات به کیفیت خط تلفن و فاصله شما از نزدیک ترین مرکز تلفن بستگی دارد.

ADSL هم یکی از فناوری های مبتنی بر DSL است. با این تفاوت که با مودم DSL سرعت دانلود و آپلود با هم برابر است در حالی که با فناوری ADSL به دانلود اولویت بیشتری می دهد و سرعت دانلود نسبت به سرعت آپلود بالاتر است و به همین خاطر است که A یا همان asymmetric به ابتدای DSL اضافه شده است.

VDSL هم در یک سطح بالاتر از ADSL قرار دارد و سرعت اینترنت بسیار بالایی (چند صد مگابیت بر ثانیه) را ارائه می دهد. از مهم ترین تفاوت های بین ADSL و VDSL می تواند به برابر بودن سرعت دانلود و آپلود در VDSL اشاره کرد.

  1. مودم کابلی

این مودم ها برای برقراری ارتباط بین سیستم کامپیوتری و ISP یا اینترنت از کابل های کواکسیال استفاده می کنند، همان کابل های که سیگنال های تلویزیون را به خانه شما می آورند.

با این مودم ها، دیگر خبری از شماره گیری های Dial-up و محدودیت های کاهش سرعت موقع دور شدن از مرکز تلفن DSL و هزینه های بالای مودم فیبر نوری نیست و به همین خاطر است که امروزه به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده اند.

کافیست کابل کواکسیالی که از شرکت کابل تلویزیون دریافت کرده اید را به مودم وصل کنید و خود مودم را هم به جک کابل روی دیوار وصل کنید و از اینترنت پرسرعت (تا 1 گیگابیت در ثانیه) لذت ببرید. اگر هم خواستید می توانید یک روتر را به مودم وصل کنید تا سیستم های بیشتری به طور همزمان به اینترنت وصل شوند.

البته، این مودم هم معایب خاص خود را دارد و مهم ترین آنها هم این است که کابلهای کواکسیال بین سایر اشتراک های موجود در محله شما مشترک است و سرعت اینترنت شما به شدت و میزان استفاده از اینترنت همسایه ها بستگی دارد.

  1. مودم فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری بهترین، پرسرعت ترین و البته گران ترین نوع اینترنت است که پروسه راه اندازی آن نسبت به DSL و کابلی سخت تر است چون داده های شما به جای سیگنال های الکتریکی از طریق پالس های نوری منتقل می شوند.

سرعت اینترنت فیبر نوری می تواند به 10 گیگابیت هم برسد که این کاملاً به طرح های ISP شما بستگی دارد و فاصله شما از مرکز تلفن یا تعداد همسایه هایی که در حال استفاده از اینترنت هستند در سرعت اینترنت دخیل نیستند.

اگر اینترنت شما از نوع فیبر نوری است، در حالت عادی نیازی به مودم ندارید ولی اگر به دنبال سرعت بیشتر و کارایی بالاتر هستید، مودم های فیبر نوری برای شما مناسب هستند.

  1. مودم ماهواره ای

برای استفاده از اینترنت ماهواره ای به یک سری تجهیزات خاصی نیاز است که مودم سازگار با ماهواره هم یکی از آنهاست.مودم ماهواره ای

این مودم، اتصال را از طریق دیش ماهواره ای فراهم می کند و بیت های ورودی را به سیگنال های رادیویی (و برعکس) تبدیل می کند تا داده ها هم برای ماهواره و هم برای سیستم های کامپیوتری قابل درک باشند.

مودم ماهواره ای در مقایسه با سایر مودم خیلی گران تر است و قابلیت اطمینان و سرعت آن به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل محیطی بستگی دارد.

این مودم ها برای دریافت اینترنت در مناطق صعب العبور و روستایی که امکان استفاده از سایر اتصالات اینترنتی نیست، استفاده می شود و با ارائه اینترنت با سرعت حداکثر 25 مگابیت بر ثانیه، می توانند شرایط زندگی را برای کاربرانی که به اینترنت دسترسی ندارند، راحت تر کنند.

  1. مودم بی سیم

همانطورکه از اسم آن هم مشخص است، مودم بی سیم برای برقراری اتصال به اینترنت نیاز به کابل ندارد و به جای آن از WI-FI یا فناوری سلولی استفاده می کند.

مودم هایی که سیمکارت خود را داخل آن قرار می دهید و لپ تاپ یا موبایل های دیگر را به آن وصل می کنید، از نوع بی سیم هستند. در واقع، این نوع مودم ها ترکیبی از مودم بی سیم و روتر هستند که به تمام دستگاه های متصل، اینترنت ارائه می دهند.مودم بی سیم

برد این مودم ها محدود است و دیوارها و موانعی موجود در خانه یا محل کار می توانند این برد را کاهش دهند.

در کل، قابل حمل بودن، سهولت استفاده، امکان اتصال چند دستگاه و سرعت مناسب از مهم ترین مزایای این مودم ها هستند و اکثر کاربرانی که خطوط تلفن ثابت ندارند یا به هر دلیلی نمی توانند از مودم های کابلی یا اینترنت فیبر نوری و ماهواره ای استفاده کنند، می توانند با خیال راحت از این مودم استفاده کنند.

  1. مودم خارجی

این مودم یه قطعه سخت افزاری کاملاً مجزا است که هیچ روتری هم در داخل آن تعبیه نشده است. این مودم ها توسط کابل WIFI ،USB یا کابل اینترنت به خود سیستم وصل می شود و شرایط لازم برای اتصال به اینترنت را فراهم می کند.

  1. مودم داخلی

مودم داخلی، قطعه سخت افزاری است که در داخل مادربورد سیستم کامپیوتری نصب می شود و به دو صورت dial-up و wifi قابل استفاده است. البته، چون امروزه دسترسی به اینترنت بی سیم کاربرد بیشتری دارد، مودم های داخلی مثل قبل کاربرد ندارند.

جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که هر کدام از دستگاه هایی که مجهز به روتر هستند یعنی وظایف مودم و روتر را به صورت یکجا انجام می دهند، تحت عنوان مودم-روتر شناخته می شوند و اکثر دستگاه هایی که امروزه برای اتصال به اینترنت استفاده می شوند و با چراغ های رنگی خود به ما چشمک می زنند از نوع مودم-روتر هستند.

کدام مودم برای من مناسب است؟انتخاب مودم مناسب

اکنون که با انواع مودم های موجود در بازار آشنا شدید، مطمئناً انتخاب برای شما راحت تر خواهد بود.

نکات زیادی هستند که باید قبل از خرید مودم مدنظر قرار دهید:

  1. چه میزان سرعت را مدنظر دارید؟
  2. چه مقدار بودجه ای برای خرید مودم کنار گذاشته اید؟
  3. سیمی یا بی سیم بودن اتصالات اینترنتی برایتان مهم است؟
  4. قابل حمل بودن مودم برای شما مزیت حساب می شود؟
  5. میزان پوشش مودم برای اتصالات وای فای چقدر باشد؟
  6. به یک مودم نیاز دارید یا مودم-روتر؟
  7. سرعت دانلود و آپلود یکی باشد؟ یا سرعت دانلود برای شما مهم تر است؟
  8. امنیت و به روز بودن پچ های امنیتی برایتان مهم است؟

در کل، این شما هستید که باید نیازهای خودتان را بشناسید و بعد بر اساس آنها، بهترین مودم را انتخاب کنید. همه مودم ها می توانند نیازهای شما برطرف کنند و تفاوت در کیفیت و سرعت آنهاست.

به عنوان مثال، اگر دائم در حال آپلود تصویر، فیلم یا آهنگ هستید، بهتر است به سراغ مودم هایی بروید که سرعت آپلود بالاتری دارند.

امیدواریم با تحقیقات درست و کشف کامل نیازهای خود، مودمی را انتخاب کنید که پتانسیل لازم برای برآورده کردن خواسته های شما، آن هم به بهترین شکل ممکن را داشته باشد.

کلام آخر

مودم های به عنوان یکی از باید های دنیای شبکه کامپیوتری نقش مترجم سیگنال ها را برعهده دارند و کاری می کنند که کابل ها به عنوان یک واسط بین سیستم کاربران و ISP ها، به خوبی ار عهده انتقال داده ها بربیایند. مودم ها در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام از آنها تبدیل سیگنال ها را متناسب با ماهیت رابط ها انجام می دهند. در کل، این مودم ها هستند که امواج الکترونیکی، رادیویی، ماهواره ای و … را برای سیستم های کامپیوتری که با 0 و 1 ها سروکار دارند، قابل فهم می کنند و همینطور برعکس.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

نه یک مودم به تنهایی هم می تواند کار خود را انجام دهد و فقط یک سیستم را به اینترنت وصل کند. روتر برای این است که چند سیستم بتوانند به طور همزمان با یک دستگاه به اینترنت وصل شوند. پس مودم به روتر نیاز ندارد ولی یک روتر حتماً به مودم نیاز دارد.

بله! صد در صد. بعضی از هکرها برای هدایت کاربران به سمت وبسایت های مخرب یا ... مودم ها را هک می کنند به همین خاطر باید به فکر امنیت آن باشید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

29 تیر 1402
رها

سلام. من کامل متوجه شدم که مودم داخلی چیست ولی اگر لپ تاپ من دارای این نوع مودم نباشه، اتصال اینترنتی من به مشکل میخوره؟

    29 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام رها جان. مودم داخلی فقط یکی از راه هایی که میتونه اتصال اینترنتی رو برای شما فراهم کنه ولی به غیر از اون می تونید با اتصال بی سیم، کابل اترنت یا مودم خارجی با خیال راحت به اینترنت وصل بشید.

29 تیر 1402
الهام

میشه به طور خلاصه بگید که مودم داخلی لپتاپ چیست و چیکار میکنه؟

    29 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    مودم داخلی یک قطعه سخت افزاریه که در داخل لپتاپ نصب میشه و به دو حالت dial up یا WIFI کار می کند. در حالت dial up خط تلفن با استفاده از پورت مودم به سیستم وصل میشه و اینترنت رو فراهم میکنه. در حالت WIFI هم اتصال به صورت بی سیم برقرار میشه. این مودم مثل مودم خارجی چراغ های خاصی نداره تا وضعیت اتصال رو نشون بده ولی به جاش می تونید از نرم افزار مربوط به مودم داخلی کمک بگیرید.

29 تیر 1402
علیرضا

سلام ممنون بابت مقاله عالیتون. میخواستم بدونم که کاربرد مودم لپتاپ چیست؟

    29 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام ممنون دوست عزیز. مودم لپتاپ می تونه صورت داخلی یا خارجی به سیستم وصل بشه و بین لپتاپ شما و شبکه اینترنتی ارتباط برقرار کنه. مودم داخلی نیاز به پروسه نصب ندارد چون از قبل روی سیستم نصب شده است ولی برای استفاده از مودم خارجی، اول باید درایور آن را نصب کنید و سپس خود مودم خارجی را به سیستم وصل کنید تا اتصال اینترنتی را برای شما فراهم کند.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید