شما برای مطالعه این مقاله فقط 16 دقیقه وقت نیاز دارید

server-monitoring-tools
دسته بندی : آموزش شبکه

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور

4.2/5 - (12 امتیاز)

یکی از مواردی که در مراقبت از سرور ها اهمیت دارد، نظارت بر آن است. زمانی که شما از آن چه که بر سر سرورهایتان می آید اطلاعی نداشته باشید، این را باید در نظر داشته باشید که خواه یا نا خواه به سمت فاجعه پیش خواهید رفت. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه باید بر سرور ها نظارت کرد؟ پاسخ ساده است؛ نرم افزار های زیادی در بازار وجود دارد که به شما امکان نظارت بر شبکه و سرور را می دهد.

Netwrix، Observium، PRTG، Datadog، Panopta، Atera، OpsView از بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور هستند که شما باید بر اساس ویژگی های هرکدام و نیازهای خودتان، یکی از آن ها را انتخاب کنید.

ما برای آن که کار شما را راحت کنیم در این مقاله یک فهرست از ابزارهای نظارت بر سرور را آماده کرده ایم که در بین آن ها می توانید نرم افزار های منبع باز، پولی، رایگان و … را مشاهده کنید. ما جزئیات نحوه عملکرد هریک را نیز توضیح می دهیم تا بتوانید به خوبی با هریک آشنا شوید. پس همراه ما باشید تا بتوانید نرم افزاری که عصای دستتان در مانیتورینگ سرور باشد را پیدا کنید.

۷ نمونه از بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور

ما در ادامه فهرستی از ابزارهای مانیتورینگ سرور را آورده ایم؛ اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که این ابزارها بر اساس برتر بودن به دیگری مرتب نشده اند، بلکه شما باید خودتان بر اساس نیازهایی که دارید، مناسب ترین ابزار را برای خودتان انتخاب کنید.

نرم افزار PRTG

ابزار های مانیتورینگ سرورPaessler PRTG یکی از ابزارهای نظارت سرور است که هم برای محیط های کوچک مناسب است و هم برای محیط های سازمانی. البته این نرم افزار تنها برای نظارت بر سرور نیست، بلکه قادر است هر منبع مرتبط با فناوری اطلاعات را که به شبکه شما متصل است را به خوبی مانیتور کند.

نرم افزار Paessler PRTG از قابلیت تنظیم پویا برخوردار است؛ به این معنا که قابلیت های نظارتی بر اساس نیازهای سازمان شما می توانند رشد کنند و یا کاهش پیدا کنند. به جز مواردی که بیان کردیم، شما در PRTG می توانید سرور های خاص خودتان را برای دریافت هشدار ها از سرور های مهم از سرور های غیر مهم که در حالت بحرانی نیستند، تنظیم کنید. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، منظورمان است که بر اساس سطوح آستانه ای که تنظیم کرده اید، برایتان ایمیل و پیامک هشدار ارسال کند.

PRTG بر موارد زیر نظارت دارد:

  • CPU
  • ظرفیت و عملکرد هارد دیسک
  • میزان استفاده از RAM
  • پهنای باند

در این نرم افزار مدیر سرور می تواند در یک نگاه کل محیط سرور را مشاهده کند و داشبوردها و گزارش های قابل تنظیمی که وجود دارد، به آن ها این امکان را می دهد که بتوانند به راحتی نمودارد ها و تجزیه و تحلیل های خاص خودشان را برای نیازهایی که دارند، ایجاد کنند.

برای آن که فرایند نصب و پیکربندی به خوبی پیش برود، قالب های از پیش تعریف شده ای برای تسریع این روند وجود دارد. Paessler PRTG ویژگی هایی مانند تنظیمات پویا و منعطف برای هشدار ها، رابط های کاربری متعدد برای انتخاب نظارت با تحمل شکست، مانیتورینگ توزیع شده و نقشه ها و داشبوردهای قابل تنظیم. اگر فکر می کنید که این نرم افزار مناسب شماست، می توانید نسخه آزمایشی آن را که 20 روزه است از اینجا دانلود کنید و این که یک نسخه رایگان دارد که عملکرد محدودی دارد و شما می توانید از آن استفاده کنید.

نرم افزار Observium

ابزارهای مانیتورینگ سرورObservium یک نرم افزار برای نظارت کردن بر روی تجهیزات شبکه و سرور ها است که یک لیست عظیم از دستگاه هایی که با پروتکل SNMP پشتیبانی می شوند، دارد. نکته ای که در مورد Observium وجود دارد، این است که نصب و پیکربندی آن آسان است. Observium به عنوان سرور با یک URL اختصاصی نصب شده است. شما می توانید وارد رابط گرافیکی Observium شوید و در آن هاست و شبکه خودتان را ایجاد کنید و در آن قسمت محدوده هایی را برای تشخیص خودکار و داده های SNMP تنظیم کنید. این کار کمک می کند که این نرم افزار بتواند شبکه هایی که در اطراف وجود دارد را کاوش کند و داده ها و دیتاهایی که برای هر سیستم شناسایی شده وجود دارد را جمع آوری کند.

نرم افزار Observium قادر است که از طریق CDP، LLDP یا FDP دستگاه های شبکه را شناسایی کند و بسته به دستگاه، داده ها را می توان برای هر پورتی که شناسایی شده است، اطلاعات را جمع آوری می کند و نمایش می دهد.

آن چه که Observium را دوست داشتنی می کند، این است که رابط کاربری آسانی دارد و دارای برخی قابلیت های پیشرفته است که امکان نمایش دادن داده های آماری نمودار ها را فراهم می کند.

شما در Observium‌ می توانید به اطلاعاتی مانند رم و پردازنده، ذخیره سازی داده ها، منبع تغذیه، دما و … دسترسی داشته باشید و بتوانید آن ها را از گزارش رویداد ببینید.

در این نرم افزار می توانید امکان جمع آوری دیتاها و نیز آنالیزگر عملکرد گرافیکی را برای سرویس هایی مانند Apache، MySQL، BIND، Memcached و Postfix قرار دهید.

عملکردی که Observium‌ به عنوان یک ماشین مجازی دارد، فراتر از انتظار است و می توان گفت فوق العاده است و به همین خاطر قادر است که به سرعت به یک ابزار اصلی  برای مانیتورینگ سرور و شبکه ها تبدیل شود. اگر دوست دارید که از Observium‌ برای مانیتورینگ سرور استفاده کنید، می توانید از نسخه رایگان آن به مدت محدود استفاده کنید تا با آن آشنا شوید، البته نسخه رایگان آن عملکرد محدودی دارد.

ابزارهای مانیتورینگ سرور

حسابرس Netwrix مناسب برای مانیتورینگ سرور ویندوز

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرورمتاسفانه باید به این نکته اقرار کنیم که حتی بهترین ابزارهای نظارت بر زیر ساخت هم کافی نیستند. اگر شما توانستید که مشکلی که در عملکرد ویندوز سرور است را تشخیص دهید، برای پیدا کردن علت مشکل باید به سرعت تنظیمات مربوط به سیستم را بررسی کنید و آخرین تغییرات ایجاد شده در پیکربندی را آنالیز کنید و پیش از آن که در فرایند تجاری شما ایجاد شود، آن را برطرف کنید. در اینجاست که اهمیت استفاده از ابزارهای مانیتورینگ سیستم مشخص می شود.

این نرم افزار امکان مشاهده کامل تنظیمات و تغییرات در سیستم شما را فراهم می کند و شما می توانید وضعیت فعلی سیستم را مشاهده کنید و تمامی تغییراتی که ایجاد شده اند را در سرور های ویندوز خودتان مثل نصب نرم افزار ها و سخت افزار ها و تغییرات در وظایف برنامه ریزی شده و خدمات رجیستری را مشاهده کنید. همچنین شما می توانید هشدار  ها را به نحوی تنظیم کنید که در هر زمان تغییرات غیرعادی رخ داد را اطلاع رسانی کند.

Datadog

برای توسعه دهندگان، تیم های عملیات IT، مهندسان فعال در حوزه امنیت می توانند از این نرم افزار به عنوان یک ابزار نظارتی، ایمنی و تجزیه و تحلیل استفاده کنند. Datadog برای آن که اطمینان حاصل کند که تمامی پشته فناوری شما به صورت یکسان و در زمانی درست ردیابی می شود، ردیابی عملکرد برنامه و مدیریت گزارش را ترکیب و به صورت اتوماتیک می کند.

با کمک ادغام و داشبوردها و تنظیم هشدار ها، Datadog می تواند یک سرویس نظارت بر شبکه و خدمات عالی برای فروشگاه های IT با اندازه متوسط باشد.

ایرادی که می توان از Datadog گرفت، این است که امکان تشخیص خودکار دستگاه را ندارد و نیاز به یک فرایند طولانی برای راه اندازی اولیه دارد. اگر می خواهید از نسخه رایگان این نرم افزار استفاده کنید، می توانید به مدت 14 روز از آن استفاده کنید و هر تعداد سروری که خواستید را راه اندازی کنید.

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور

Panopta

Fortinet Panopta یک راه حل مانیتورینگ SaaS مبتنی بر وب است که به ارائه دهندگان خدمات و مشاغل کمک می کند عملکرد شبکه و سرور را در فضای ابری، در محل و محیط های ترکیبی ردیابی کنند. کنترل کننده رخداد داخلی یک پلت فرم متمرکز برای مدیریت حوادث و مشکلات حل شده فراهم می کند.

به کمک عملکرد نظارت ابری Panopta می توان بررسی های خودکار عملکرد برنامه، استفاده از فضای دیسک، متعادل کننده بار و دیگر برنامه های کاربردی دیگر را انجام دهد.

شما می توانید از نرم افزار OpenStack استفاده کنید و سروهایتان را در سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و مک مدیریت کنید.

برخی از کاربران این انتقاد را دارند که تغییر برخی از داشبوردهای Panopta سخت است و عادت کردن به برخی از ویژگی ها طول می کشد. اگر می خواهید از نسخه آزمایشی این نرم افزار استفاده کنید، می توانید به مدت 30 روز از نسخه آزمایشی این نرم افزار به صورت رایگان استفاده کنید.

Atera

Atera را باید یک نرم افزار در نظر گرفت که تمامی چیزهایی که نیاز دارید را در خود جای داده است (آنچه خوبان همه دارند، Atera

یک جا دارد!). از جمله این موارد می توان به نظارت و مدیریت کامل از راه دور، اتوماسیون خدمات حرفه ای، دسترسی از راه دور، مدیریت، صورتحساب، گزارش و … اشاره کرد.

وجود مدل قیمت گذاری به ارائه دهنده های خدمات مدیریت شده، کمک می کند تا بتوانند تجارت خودشان را بدون آن که هزینه اضافی پرداخت کنند، توسعه دهند. Atera نیز یک نسخه رایگان 30 دارد که کاربران می توانند از آن استفاده کنند.

ابزار مانیتورینگ OpsView

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور

OpsView را باید یک نرم افزار مانیتورینگ جامع در نظر گرفت که به صورت گسترده، به وسیله بخش های فناوری اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات استفاده می شود. ویژگی های اساسی که این ابزار دارد، موارد زیر است:

 

  • داشبوردهای قابل تنظیم
  • نظارت بر خدمات تجاری
  • هشدار ها
  • گزارش ها و نمودارها
  • نقشه های فرایند و کشف خودکار زیرساخت

این ابزار، سرور ها و دیگر منابع را مانیتورینگ می کند. شما به کمک OpsView می توانید به صورت کامل مانیتورینگ را انجام دهید و آن را به صورت کامل سفارشی سازی کنید؛ نگران نباشید، استفاده از آن آسان است و شما با مشکلی مواجه نخواهید شد.

تجربه ای که کاربران از کار کردن با Elastic Stack دارند، این است که مدیریت آن آسان است، گزینه های یکپارچه متنوعی دارد و رابط کاربری خوبی دارد و تجربه کاری ایده آلی را رقم میزنید، اما انتقاداتی هم از OpsView دارند؛ از جمله این که کاربران از هزینه بالای این نرم افزار چندان رضایت ندارند و اعتقاد دارند که بسته های نظارت ابری داخلی نیاز به بهبود دارند و نیز برخی از ویژگی های کاربردی آن در SMB وجود ندارد.

اگر شما کاربران فعال زیادی ندارید، می توانید از نسخه رایگان این نرم افزار استفاده کنید؛ البته دقت کنید که نسخه رایگان آن  ویژگی های محدودی ارائه می کند.

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور

بهترین ابزارهای رایگان و منبع باز مانیتورینگ سرور

در این قسمت می خواهیم که ابزارهای مانیتورینگ سرور که رایگان و منبع باز هستند را به شما معرفی کنیم که بتوانید به خوبی ناخدای کشتی کسب و کارتان شوید و در مواقع لزوم و بحرانی بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. انتخاب نرم افزار در نهایت بر عهده شماست.

CACTI

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سروراین نرم افزار نیز، یکی از ابزارهای مانیتورینگ شبکه است که منبع باز است و یک نمایش گرافیکی کامل از شبکه را در اختیار کاربران قرار می دهد. شما می توانید CACTI را به صورت رایگان دانلود کنید؛ البته در Linux، Apache، MySQL، PHP جای داده شده است و پلتفرمی استاندارد شده را برای ایجاد نمودار بر اساس هر داده آماری را ارائه می دهد.

این نرم افزار به وسیله پروتکل SNMP به دستگاه های شما متصل می شود و به وسیله Interval هایی که شما تنظیم کرده اید، آن ها را بررسی می کند. عمدتا بر روی سیستم عامل های لینوکسی نصب می شود؛ بنابراین اگر از سرور های لینوکسی استفاده می کنید، این گزینه می تواند برای شما مناسب باشد. CACTI از نرم افزار RRDTool برای نشان دادن گراف های خود استفاده می کند.

مزیت دیگری که این نرم افزار از خود نشان می دهد، این است که امکان ارائه پنل را به مشتریان شما ارائه می کند و شما می توانید تعیین کننده باشید که کاربران پس از ورود، به چه پورت هایی می توانند دسترسی داشته باشند.

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور

Icinga

بهترین ابزارهای مانتیورینگ سرورIcinga یک نرم افزار حرفه ای مانیتورینگ است که به طور پیوسته تمام سیستم های موجود در شبکه شما را کنترل می کند، داده ها را در مورد در دسترس بودن و عملکرد جمع آوری می کند و در صورت خرابی یا مشکلات برنامه ریزی نشده هشدار می دهد.

محیط های پیچیده شبکه، هرگز تا این اندازه ساده نبودند! پس از فعال کردن ویژگی کلاستر داخلی Icinga، می توانید پیکربندی تنظیمات نظارت بسیار در دسترس و توزیع شده را شروع کنید.

کلیک کنید  نصب پایتون در سرور مجازی

از این نرم افزار بیشتر برای نظارت کردن بر ترافیک شبکه ابونتو استفاده می شود همانطور که گفتیم اصلی ترین کارش این است که از فعالیت های مشکوکی که روی سرور انجام می شود، جلوگیری کند و ادمین را از وجود چنین فعالیت های مشکوکی مطلع کند. کار دیگری که Icinga انجام می دهد، این است که منابع شبکه را بررسی می کند که ببیند آیا در دسترس هستند یا خیر؟ جالب است بدانید که Icinga یک رابط command line قدرتمند نیز دارا است.

Nagios

این نرم افزار را باید یکی از ابزارهای قدرتمند مانیتورینگ سرور محسوب کرد که سال ها در حال توسعه بوده است. Nagios به مدیران سیستم و شبکه این امکان را می دهد که تقریباً هر آنچه را که ممکن است برای انجام یک برنامه نظارتی نیاز داشته باشند، انجام دهند. پیکربندی نسبتاً پیچیده Nagios می تواند برای مبتدیان مشکل ساز باشد، اما یک مزیت نیز محسوب می شود، زیرا این ابزار می تواند تقریباً با هر کار نظارتی سازگار شود. مانند Cacti،

Nagios دارای یک جامعه بسیار فعال است که از این ابزار پشتیبانی می کند، بنابراین پلاگین های مختلفی برای انواع زیادی از سخت افزار و نرم افزار وجود دارد. Nagios شما را قادر می سازد تا به طور مداوم وضعیت سرورها، خدمات، کانال های شبکه و هر چیز دیگری را که پروتکل لایه شبکه IP درک می کند، نظارت کنید. به عنوان مثال، می توانید استفاده از فضای دیسک روی سرور، استفاده از RAM و CPU، استفاده از مجوز FLEXlm، دمای هوای سرور، تأخیر اتصال WAN و اینترنت و موارد دیگر را نظارت کنید.

بدیهی است که هرگونه سیستم نظارتی برای سرورها و شبکه ها بدون اطلاع رسانی کامل نخواهد بود. نرم افزار Nagios پلتفرم مکانیزمی قابل تنظیم برای اعلان‌ها از طریق ایمیل، پیام کوتاه و پیام‌رسانی فوری از طریق محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های اینترنتی و همچنین یک طرح تشدید ارائه می‌دهد که می‌تواند برای تصمیم‌گیری معقول در مورد اینکه چه کسی باید در چه زمانی و در چه شرایطی مطلع شود، استفاده می‌کند.

علاوه بر این، عملکرد نمایش، تمام دستگاه های نظارت شده را در نمایش منطقی محل قرارگیری آنها در شبکه، با کدگذاری رنگی نشان می دهد که مشکلات را به محض ایجاد آنها برجسته می کند.

نقطه ضعف اصلی Nagios فرآیند پیکربندی آن است – بیشتر از طریق خط فرمان انجام می شود، که اگر قبلاً با آن کار نکرده باشید، نصب را بسیار پیچیده می کند. با این حال، افرادی که با فایل های پیکربندی استاندارد لینوکس/یونیکس آشنا هستند، نباید مشکل خاصی را تجربه کنند. امکانات Nagios بسیار زیاد است، اما تلاش لازم برای استفاده از برخی از آنها ممکن است همیشه ارزشش را نداشته باشد. اما مزیت های معیارهای سیستم هشدار اولیه ارائه شده توسط این ابزار برای بسیاری از جنبه های شبکه دشوار است. Nagios XI برای حداکثر 7 گره پس از آزمایش رایگان است.

بهترین ابزار برای مانیتورینگ سرور

Netwrix Auditor Free Community Edition

هر سرور و سرویس مهم تجاری باید به درستی پیکربندی شود و در دسترس بودن و محافظت از آن باید دائماً نظارت شود. Netwrix Auditor Free Community Edition یک ابزار نظارتی رایگان است که به مدیران فناوری اطلاعات به‌روزرسانی‌های منظم در مورد تمام تغییرات مهم در سرور ویندوزشان ارائه می‌دهد. گزارش‌های خلاصه فعالیت روزانه جزئیات مهم «چه»، «زمان» و «کجا» و مقادیر قبل و بعد را برای تغییرات در سرور ویندوز شما و سایر دارایی‌های نظارت شده ارائه می‌کنند.

Netwrix Auditor Free Community Edition، مانند نسخه پولی Netwrix Auditor، فقط یک ابزار نظارت بر سرور ویندوز نیست. بلکه پلتفرمی است که بسیاری از سیستم‌های مختلف را پوشش می‌دهد، از اکتیو دایرکتوری گرفته تا دستگاه‌های شبکه و پایگاه داده اوراکل.

Ntop

بهترین ابزار برای مانیتورینگ سرورپروژه Ntop که بیشتر با نام Ntopng شناخته می شود، یک ابزار نظارتی شبکه درجه یک با رابط وب سریع و آسان است. این ابزار تجزیه و تحلیل بسته، داده های بلادرنگ مربوط به ترافیک شبکه، از جمله اطلاعات مربوط به جریان داده هاست و اتصالات میزبان را در زمان واقعی نمایش می دهد. Ntop نمودارها و جداول خوبی را ارائه می دهد که ترافیک فعلی و گذشته شبکه، از جمله پروتکل، منبع، هدف و تاریخچه تراکنش های خاص را نشان می دهد. علاوه بر این، مجموعه ای چشمگیر از نمودارها، و نقشه های استفاده بلادرنگ از شبکه را خواهید دید.

یک معماری ماژولار امکان تعداد زیادی افزونه را فراهم می کند. Ntop شامل یک API برای زبان برنامه نویسی Lua است که می تواند برای پشتیبانی از برنامه های افزودنی استفاده شود. Ntop همچنین می تواند داده های میزبان را در فایل های RRD برای جمع آوری داده های دائمی ذخیره کند.

یکی از کاربردی ترین کاربردهای Ntopng کنترل تردد در یک مکان خاص است. به عنوان مثال، اگر برخی از کانال‌های شبکه شما در نقشه شبکه شما با رنگ قرمز مشخص شده‌اند و دلیل آن را نمی‌دانید، می‌توانید از Ntopng برای دریافت گزارش در دقیقه در مورد بخش مشکل‌دار شبکه استفاده کنید و به سرعت ببینید کدام بخش ها مسئول این بخش هستند.

NeDi

NEDIاگر تا به حال مجبور شده اید دستگاه هایی را در شبکه خود جستجو کنید تا از طریق پروتکل Telnet به سوئیچ های خود متصل شوید و جستجوی آدرس MAC انجام دهید یا مکان فیزیکی دستگاه های خاصی را تعیین کنید، پس به NeDi علاقه مند خواهید شد.

NeDi دائماً به زیرساخت شبکه نگاه می کند و دستگاه ها را فهرست بندی می کند و همه چیزهایی را که تشخیص می دهد ردیابی می کند. مانند Cacti، NeDi یک ابزار کاملا رایگان در رابطه با LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP) است. به طور مرتب آدرس های MAC و جداول ARP را در سوئیچ های شبکه شما اسکن می کند و هر دستگاه شناسایی شده را در یک پایگاه داده محلی فهرست می کند. این ابزار چندان شناخته شده نیست، اما در شبکه های شرکتی که دستگاه ها دائماً در حال تغییر و حرکت هستند، می تواند بسیار راحت باشد.

می توانید از رابط وب NeDi برای جستجوی سوئیچ، پورت سوئیچ، نقطه دسترسی یا هر دستگاه دیگری با آدرس MAC، آدرس IP یا نام DNS استفاده کنید. NeDi تمام اطلاعات ممکن را از هر دستگاه شبکه ای که با آن روبرو می شود جمع آوری می کند، شماره سریال، نسخه های سیستم عامل و نرم افزار، پارامترهای زمان فعلی، تنظیمات ماژول و غیره را بیرون می کشد. حتی می توانید از NeDi برای علامت گذاری آدرس MAC دستگاه هایی که گم شده یا به سرقت رفته اند استفاده کنید. اگر دوباره در شبکه ظاهر شوند، NeDi به شما اطلاع می دهد.

مدیریت پیکربندی این نرم افزار ساده است: یک فایل پیکربندی واحد به شما امکان می‌دهد تا تعداد تنظیمات را به میزان قابل توجهی افزایش دهید و بر اساس عبارات منظم یا مرزهای شبکه مشخص شده از دستگاه‌ها صرف نظر کنید.

NeDi معمولاً از پروتکل کشف سیسکو یا پروتکل کشف لایه پیوند برای کشف سوئیچ ها و روترهای جدید استفاده می کند و سپس برای جمع آوری اطلاعات به آن ها متصل می شود.

NEDI

مانیتورینگ شبکه Spiceworks

SpiceworkSpiceworks Network Monitor یک نرم افزار مانیتورینگ سرور ساده و رایگان برای نظارت بر سرور و شبکه است. بسیار منعطف و مقیاس پذیر است. مانیتور شبکه Spiceworks یک راه حل عالی برای نظارت بیشتر بر حافظه، فعالیت دیسک و موارد دیگر است.

پیاده سازی این نرم افزار سریع و آسان است. روی VM اجرا می شود. این درایو از نظر منابع بسیار سبک است، اگرچه می‌تواند مقدار زیادی فضای دیسک را اشغال کند، البته اگر با یک برنامه دیگر نصب شود، درایو می‌تواند به سرعت پر شود اگر گزارش‌ها را حفظ نکنید یا پاکسازی خودکار را انجام ندهید، می توانید مشکل ساز شود.

spiceworks

Zabbix

zabbixنرم افزار Zabbix ابزاری است که برای نظارت بر شبکه و سیستم، چندین عملکرد را در یک کنسول ترکیب می کند و از آن می توان برای نظارت کردن و جمع آوری داده هایی که از سرور ها و دستگاه های شبکه پیکربندی استفاده کرد.

Zabbix شما را قادر می سازد تا سرورها و شبکه ها را با طیف گسترده ای از ابزارها، از جمله نظارت بر هایپروایزرهای مجازی سازی و … ، نظارت کنید.

Zabbix از VMware، Hyper-V و دیگر hypervisor مجازی سازی پشتیبانی می کند و علاوه بر آن اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد و در دسترس بودن hypervisor و فعالیت آن ارائه می دهد. به ویژه، می تواند بر سرورهای برنامه جاوا، سرویس های وب و پایگاه های داده نظارت کند.

میزبان های نظارتی جدید را می توان به صورت دستی یا از طریق یک فرآیند کشف خودکار اضافه کرد. طیف گسترده ای از قالب ها به طور پیش فرض اعمال می شوند، مانند آن هایی که برای سیستم عامل های Linux، FreeBSD و Windows Server و پروتکل های SMTP، HTTP، ICMP و IPMI هستند.

Zabbix به شما امکان می دهد داشبورد و رابط وب را سفارشی کنید تا روی مهم ترین اجزای شبکه تمرکز کنید. اعلان‌ها می‌توانند بر اساس اقدامات سفارشی که برای یک میزبان یا گروه میزبان اعمال می‌شوند، باشد. می‌توانید اقداماتی را پیکربندی کنید که در صورت رعایت معیارهای رویداد خاص، دستورات راه دور را اجرا کنند. این برنامه نمودارهای استفاده از پهنای باند شبکه و استفاده از CPU را نمایش می دهد. علاوه بر این، Zabbix از نقشه ها، صفحه نمایش ها و حتی نمایش اسلایدهای سفارشی پشتیبانی می کند که وضعیت فعلی دستگاه های نظارت شده را نشان می دهد.

پیاده سازی Zabbix در مرحله اولیه می تواند دشوار باشد، اما استفاده از تشخیص خودکار و الگوهای مختلف می تواند چالش را کاهش دهد. علاوه بر بسته نصبی، Zabbix به عنوان یک دستگاه مجازی برای چندین hypervisor محبوب در دسترس است.

zabbix

Netdata

netdataNetdata یک ابزار نظارتی رایگان و منبع باز است که برای جمع‌آوری معیارهای بی‌درنگ مانند استفاده از حافظه و CPU، فعالیت دیسک، استفاده از پهنای باند، بازدید از وب‌سایت و غیره طراحی شده و سپس آن ها را در نمودارها و داشبوردهای بلادرنگ نمایش می‌دهد.

عملکردهای Netdata در هشدار آنی و برجسته کردن مشکلات در داشبورد زنده برای نظارت فعال روی منابع و سیستم‌ها، بدون نیاز به انجام بررسی‌های پیچیده SSH و استفاده از فیلترهای مختلف برای دسترسی به داده‌های مورد علاقه، عالی است.

اشکال Netdata این است که به طور خاص یک ابزار نظارت بر عملکرد ویندوز نیست؛ بدون فورک های خاص و مشتقات این ابزار منبع باز، ردیابی پارامترهای ذاتی، غیرممکن یا تقریبا غیرممکن است. بنابراین، هیچ سیستم سرور مجازی در پایه مایکروسافت Hyper V با این ابزار نظارت نخواهد شد، بنابراین باید به ابزارهای اختصاصی گران قیمت متوسل شوید.

Netdata یک ابزار توزیع شده برای نظارت بر عملکرد و سلامت سیستم ها و برنامه ها در زمان واقعی است. دارای یک عامل نظارت بر عملکرد بهینه است که می توانید آن را بر روی تمام سیستم ها و ظروف خود نصب کنید. Netdata بینش بی‌نظیری در زمان واقعی در مورد هر چیزی که در سیستم‌هایی که نظارت می‌کند (از جمله سرورهای وب، پایگاه‌های داده، برنامه‌ها) با استفاده از پنل‌های وب تعاملی که روی می‌دهد، ارائه می‌کند.

این نرم افزار می تواند به‌صورت مستقل، بدون هیچ گونه مؤلفه شخص ثالث کار کند، یا می‌تواند در ابزارهای نظارتی دیگر ادغام شود. این نمودارها، نمودارهای میله ای و دایره ای HTML5 کاملاً پاسخگو را برای مسائل مربوط به عملکرد سیستم، تأخیر، سرعت و بسیاری دیگر از معیارهای مرتبط با سلامت مرتبط با سرویس های ru ارائه می دهد.

Netdata قدرتمند، سبک و نصب و پیکربندی آسان است. همچنین سریع و کارآمد است. این نرم افزار طراحی شده است تا به طور مداوم در همه سیستم ها (دستگاه های فیزیکی و سرورهای مجازی، کانتینرها، دستگاه های اینترنت اشیا) بدون ایجاد اختلال در عملکرد اصلی آن ها کار کند. این سیستم عامل روی طیف گسترده ای از سیستم عامل ها از جمله ویندوز سرور، لینوکس، FreeBSD، macOS و غیره اجرا می شود.

netdata

سخن آخر

در این مقاله در مورد بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور در سال جدید صحبت کردیم و آن ها را بررسی کردیم. همانطور که خواندید، هرکدام از این ابزار ها، ویژگی ها و مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و ما نمی توانیم بین آن ها یکی را به عنوان برنده این داستان اعلام کنیم، این شما هستید که باید بین گزینه های مختلفی که بیان کردیم، یکی را که فکر می کنید برایتان مناسب تر است و با آن راحت تر هستید، انتخاب کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، یا خواستید ابزار دیگری به لیست ما اضافه کنید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

اگر هم نتوانستید ابزار مناسب خودتان را انتخاب کنید، می توانید از تیم پشتیبانی ما کمک بگیرید. تیم پشتیبانی ما به صورت 24 ساعته در تمام روزهای هفته آنلاین هستند.

سوالات متداول:

بله ما لیست بهترین ابزارهای مانیتورینگ سرور ویندوز را در مقاله برایتان آورده ایم و به صورت کامل معرفی کرده ایم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید