شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

managed-unmanaged-vps
دسته بندی : آموزش شبکه

تفاوت سرور مجازی مدیریت شده و سرور مجازی مدیریت نشده

3.6/5 - (8 امتیاز)

امروزه بسیاری از افراد اقدام به ایجاد کسب و کار آنلاین کرده اند و از بستر اینترنت و سایت، شروع به کسب درامد کرده اند. پایه و اساس هر سایت، سرور آن سایت است. اگر سایتی در بخش سرور به مشکل برخورد کند، عملا سایت از کار می افتد.

در مفهوم ساده تر، سرور مجازی مدیریت شده، یعنی این که شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ، تمام امور مربوط به مدیریت سرور مجازی را انجام دهد و سرور مجازی مدیریت نشده یعنی این که شما سرور خام را خریداری کنید و صفر تا صد مدیریت و نگهداری سرور را خودتان انجام دهید.

نکته ای که وجود دارد، این است که همه افراد متخصص سرور نیستند و به مباحث مهندسی نه علاقه ای دارند و نه تخصصی دارند؛ به همین دلیل شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، اقدام به ارائه سرور های مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده می کنند.

اما این دو سرور چه تفاوت هایی باهم دارند و کدام یک از این دو نوع سرور برای شما می تواند گزینه مناسبی است، موضوعی است که در این مقاله بررسی خواهیم کرد. ما در این مقاله تفاوت سرور های مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده، را بررسی خواهیم کرد و کمک خواهیم کرد گزینه مناسب خودتان را انتخاب کنید. همراه ما باشید.

سرور مجازی چیست؟

احتمالا زمانی که به دنبال تفاوت سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده هستید، یعنی می دانید که سرور مجازی چیست. اگر هم نمی دانید سرور مجازی چیست، می توانید مقاله سرور مجازی vps چیست ما را مطالعه کنید. اما اگر زمان و حوصله کافی ندارید، نگران نباشید، ما یک توضیح مختصر در این مورد توضیح می دهیم.

سرور ها یک سری کامپیوترهای بسیار قدرتمندی هستند که 24 ساعته روشن هستند و از اطلاعات و داده های کاربران پشتیبانی می کنند.

همین سرور های کامپیوتری، به کمک تکنولوژی مجازی سازی، به چندین سرور تبدیل می شوند که هر کدام از این سرور های مجازی، منابع و امکانات جدا و مستقل از یکدیگر دارند. این امکانات و منابع مستقل از یک دیگر، از طریق یک سرور تامین می شود.

البته سرور مجازی را نباید با سرور اشتراکی اشتباه بگیرید. ما در مقاله بررسی 3 تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی در مورد تفاوت های سرور اشتراکی و مجازی به صورت کامل توضیح داده ایم.

سرور مجازی در چند نوع ارائه می شود که یکی از این نوع، سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده است که در ادامه به توضیح مفصل هریک می پردازیم.

سرور مجازی مدیریت شده

سرور مجازی مدیریت شده

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، بسیاری از ما به مباحث و مفاهیم هاستینگ و مدیریت سرور تسلط نداریم و زمانش را نداریم.

در سرور مجازی مدیریت شده، شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ، سرویسی را به مشتری ارائه می دهد که کمترین زحمت را برای مشتری داشته باشد و اقدام به مدیریت کامل سرور می کند. یعنی تمام کارها مانند تعمیر، نگهداری، نصب نرم افزار، تامین و … را برای مشتریان خودشان انجام می دهند.

این کار باعث می شود که مشتری تمام زمان و تایم خودش را برای گسترش و توسعه کسب و کار خودش می گذارد و کمترین دغدغه را در مورد هاست و سرور خواهد داشت.

سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده

سرور مجازی مدیریت شده چه امکاناتی دارد

  • فراهم کردن زیرساخت مناسب برای نرم افزارهای مورد نیاز
  • فعال کردن دیوار آتش برای پیشگیری از ترافیک غیرمجاز
  • آپدیت کردن مداوم نرم افزارها و حذف کردن نرم افزارهای غیرفعال قدیمی
  • شناسایی کردن باگ ها و آسیب پذیری های نرم افزاری (برای پیشگیری از خراب شدن و نواقص)
  • ایجاد و اجرای قوانین در برابر ویروس ها و بدافزارها
  • آپدیت کردن کد ها برای حل مشکلات احتمالی
  • تدوین کردن یک سری سیاست های مربوط به رمزعبور و داشتن پسورد قوی
  • انجام دادن تست نفوذ و بررسی و ارزیابی های امنیتی و میزان آسیب پذیری
  • رمزگذاری داده ها و اطلاعات مهم و تامین امنیت آن ها
  • اجرای ابزارهایی مانند SIEM

امکانات و کارایی کلی سرور های مجازی مدیریت شده را بررسی کردیم. در ادامه مزایای سرور مجازی مدیریت شده را بررسی می کنیم.

مزایای سرور مجازی مدیریت شده

در این بخش، تعدادی از مزایای سرور مجازی را بررسی خواهیم کرد.

مزایای سرور مجازی مدیریت شده

  • داشتن دسترسی روت کامل

سرور مجازی که میانگینی از سرور اختصاصی و سرور اشتراکی است، هم مزایای سرور اختصاصی را در اختیار افراد قرار می دهد و هم مزایای سرور اشتراکی. در حالت کلی، سرور مجازی را باید مستقل از سرور های دیگر در نظر بگیریم که می توانید در صورت نیاز، دسترسی کامل روت را تغییر دهید.

  • مدیریت آسان سرور مجازی

یکی از مزایای سرور مجازی مدیریت شده، این است که مدیریت سرور توسط کارشناسان شرکت ارائه دهنده انجام می شود و شما دیگر دغدغه و نگرانی بابت مدیریت سرور مجازی خودتان نخواهید و تمام تمرکز خودتان را بر روی گسترش کسب و کار آنلاین خودتان خواهید گذاشت.

  • امکان تامین منابع به صورت فوری

زمانی که سرور شما راه اندازی می شود، منابعی مانند OS،RAM و  CPUبه سرور شما اختصاص داده می شود. حتی اگر پس از مدتی، ترافیک شما افزایش یافت، می توانید با توجه به نیاز خودتان، منابع را تغییر دهید.

  • امکان تامین امنیت بیشتر

زمانی که شما سرور مجازی مدیریت شده خریداری می کنید، از آن جایی که آدرس ip برای هر سرور، منحصر به فرد است، سبب می شود تا امنیت سرور بیشتر از قبل تامین شود.

  • نداشتن قطعی سرور
کلیک کنید  آموزش کاربردی نصب و استفاده از دستور wget در لینوکس

از آن جایی که سرور شما به دست خود شرکت ارائه دهنده مدیریت می شود، امکان قطعی سرور شما به 0 می رسد.

  • به روز بودن

زمانی که سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده روی سرور مجازی به روز باشند، امنیت بیشتر از قبل تامین می شود.

  • نیاز نداشتن به پشتیبانی و تیکت

بدون آن که نیازی به ارسال تیکت و پشتیبانی داشته باشید، کارهای شما انجام می شد. چه چیزی بهتر از این؟

مواردی که گفتیم از مزایای سرور مجازی مدیریت شده بود؛ اما این نوع از سرور مجازی نیز معایب خاص خودش را دارد که دور از انصاف است اگر بیان نکنیم.

  • مدیریت هزینه هاامکان صرفه جویی در هزینه ها

زمانی که سرور مجازی مدیریت شده خریداری می کنید، دیگر هزینه جداگانه ای بابت ارائه استخدام مدیر فنی نیاز نیست بپردازید و به این طریق، در هزینه های شما به صورت قابل توجهی صرفه جویی می شود.

در زمان خرید شاید هزینه سرور مجازی مدیریت شده به نظرتان زیاد بیاید، اما با کمی محاسبه، متوجه می شوید که این هزینه زیاد نیست و بسیار مرقون به صرفه تر است.

معایب سرور مجازی مدیریت شده

سرور مجازی مدیریت شده، در کنار مزایای چشمگیری که دارد، معایبی دارد که دور از انصاف است اگر به آن ها اشاره نکنیم.

  • هزینه های بالاتر در برابر سرور مجازی مدیریت نشده

از آن جایی که مدیریت سرور، به عهده شرکت ارائه دهنده خدمات است، هزینه های بالاتری باید بپردازید. (البته سرور مجازی مدیریت نشده، هزینه زمانی و هزینه های استخدام مدیریت فنی را در پی دارد!)

  • وجود محدودیت در سیستم عامل و نرم افزارهای قابل پشتیبانی

زمانی که سرور مجازی مدیریت شده را خریداری می کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع سرور، از یک چارچوب خاص پیروی می کند و شما نمی توانید پشتیبانی خارج از چارچوب تعیین شده دریافت کنید.

  • نیاز به صبوری بیشتر برای انجام وظایف توسط پشتیبان است

کارشناسان پشتیبانی باید چک لیست وظایف خودشان را انجام دهند که این کار به نوبت انجام می شود و شاید کار شما به صورت آنی انجام نشود.

سرور مجازی مدیریت نشده چیست؟

پس از آن که سرور مجازی خودتان را به صورت مدیریت نشده دریافت کنید، انگار که یک کیس را به شما به صورت خام و بدون هیچگونه سیستم عامل و نرم افزار تحویل داده اند.

شما باید خودتان تمام کارهای مربوط به نصب سیستم عامل و نرم افزار را انجام دهید. ذکر این نکته لازم است که در صورتی شما با تکنولوژی آشنایی داشته باشید و از پس راه اندازی و ران کردن سرور بربیایید، سرور  مجازی مدیریت نشده برایتان مناسب خواهد بود، در غیر این صورت نیاز به فردی خواهید داشت که دانش تخصصی در زمینه سرور و نگهداری سرور داشته باشد.

این نکته را هم فراموش نکنید که سرور مجازی مدیریت نشده برای افرادی که تازه وارد این حوزه شده اند، مناسب نیست و دردسر در کمین است …

سرور مجازی مدیریت نشده

سرور مجازی مدیریت نشده چه مزایایی دارد؟

در سرور مجازی مدیریت نشده، شما هزینه های مربوط به پشتیبانی سرور را پرداخت نخواهید کرد و به همین دلیل، برایتان مقرون به صرفه تر خواهد بود.

می توانید به راحتی هر نرم افزار و سرویسی دلتان خواست، روی سرور مجازی نصب کنید.

شما به تمام اجزا و قسمت های سرور به عنوان مدیر سیستم و روت دسترسی کامل خواهد داشت.

سرور مجازی مدیریت نشده چه معایبی دارد؟

در صورتی که در سرور مجازی مدیریت نشده شما شما خطایی بروز کند، هزینه رفع مشکل بالاتر از سرور مجازی مدیریت شده خواهد بود.

اگر آشنایی کاملی با پیکربندی سرور نداشته باشید، احتمال قطعی سرویس شما بخاطر دلایل مختلف مانند دستکاری کردن سرورها و اشتباهات و خطاهای دیگر وجود خواهد داشت.

برای رفع مشکلات پیش آمده باید هزینه های قابلی توجهی به مدیران سرور پرداخت کنید.

در سرور مجازی مدیریت نشده، تامین امنیت سرور به صورت کامل بر عهده شماست و اگر با این پیکربندی ها، آشنایی کاملی نداشته باشید، احتمال داون شدن و نفوذ و بروز حملات DDOS بالا خواهد بود.

سرور مجازی نیمه مدیریت شده

در سرور مجازی نیمه مدیریت شده، سیستم عامل و بسته های نرم افزاری، در یک قالب مشخص، نصب و آماده می شود و تنظیمات و پیکربندی های پیشفرض در اختیار شما قرار می گیرد، اما در نهایت این شما هستید که وظیفه نگهداری و به روز رسانی و مراقبت از این سرور ها را دارید.

سرور مجازی مدیریت شده بهتر است یا سرور مجازی مدیریت نشده؟

برای هرکسی نمی توان نسخه واحدی تجویز کرد. بسته به شرایط شما، انتخاب شما متفاوت خواهد بود. موارد زیر می توانند به انتخاب صحیح شما کمک کنند.

  • اگر خودتان به تنهایی می توانید از عهده مدیریت و نگهداری سرورها بربیایید، سرور مجازی مدیریت نشده بهتر است.
  • اگر نیاز به سرویس ها و نیز نرم افزارهای خاصی دارید که جدا از نرم افزارهای میزبانی وب است.
  • اگر نمی توانید هزینه بیشتری برای سرور مجازی مدیریت شده بپردازید
  • اگر می توانید در مدت زمان کم، مباحث علوم کامپیوتر را یاد بگیرید.
  • اگر صبر کافی و وافی در برابر Down Time دارید.

سرور مجازی نیمه مدیریت شده

سخن آخر

همانطور که در ابتدای مقاله قول داده بودیم، تمام جزئیات لازم را در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید سرور مجازی مناسب خودتان را انتخاب کنید و خرید کنید.

فراموش نکنید که کسی نمی تواند به شما بگوید که حتما باید سرور مجازی مدیریت شده بخرید یا سرور مجازی مدیریت نشده! این شما هستید که بسته به شرایط و نیازتان اقدام به خرید سرور مجازی مناسب خودتان می کنید. اگر می خواهید بدانید که چگونه سرور مجازی خریداری کنید، می توانید مقاله راهنمای خرید سرور مجازی ما را مطالعه کنید و بعد از طریق لینک خرید سرور مجازی، اقدام به خرید کنید.

اگر هنوز در این زمینه سوالی برایتان باقی مانده است، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ شما را بدهیم.

سوالات متداول:

این موضوع بستگی به نیاز و توانایی دارد و نمی توان پاسخ مشخص و قطعی داد. در مقاله به صورت کامل به این موضوع اشاره کرده ایم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید