شما برای مطالعه این مقاله فقط 11 دقیقه وقت نیاز دارید

ChatGBT
دسته بندی : آموزش شبکه

آشنایی با ChatGPT: آیا ربات ChatGPT تهدیدی برای انسان است؟

5/5 - (1 امتیاز)

ChatGBT ربات هوش مصنوعی است که این روزها اسمش بسیار به گوش می رسد. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این ربات تهدیدی برای انسان ها محسوب می شود. این ترس از هوش مصنوعی از کجا آمده است؟ آیا پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی واقعا می تواند یک تهدید برای انسان ها محسوب شود یا بسیاری از افراد دوست دارند که همچنان به شیوه سنتی زندگی را ادامه دهند و به همین دلیل با پیشرفت هوش مصنوعی دچار اضطراب می شوند؟

ChatGPT یک ربات هوش مصنوعی است که می تواند در عین مزایایی که دارد، معایبی هم برای جامعه داشته باشد.

برای پاسخ دقیق به این سوال نیاز است که ابتدا شما را به صورت کامل با ربات چت جی پی تی آشنا کنیم و پس از آن به این سوال پاسخ دهیم که آیا ChatGPT تهدیدی برای انسان است یا خیر؟ پس در این مقاله هیجان انگیز همراهمان باشید.

معرفی کامل ChatGPT

ChatGPT را باید یک نوع ابزار بدانیم که پردازش زبان طبیعی انسان را انجام می دهد که در اصطلاح به آن NLP (Natural Language Processing) گفته می شود. ChatGPT از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده است. این ChatBot به ما تحقق رویای ارتباط انسان و کامپیوتر را نشان می دهد. شرکت OpenAI سازنده این چت بات است که در تاریخ 30 نوامبر سال 2022 آن را ارائه کرده است. ایلان ماسک از جمله افرادی بود که در خلق این شرکت نقش داشته است؛ هرچند که الان هیچ سمت و نقشی در آن به عهده ندارد.

اما ChatGPT چه کاری انجام می دهد؟ این سوال اصلی ترین سوالی است که در معرفی ChatGPT در ذهن افراد شکل می گیرد. این چت بات در واقع قادر است به سوالات مخاطبانش پاسخ دهد. معمولا از این پاسخ ها در نوشتن یک ایمیل، مقاله، خلاصه نویسی و … استفاده می شود.

مزیتی که ChatGPT در حال حاضر دارد، این است که فعلا رایگان است؛ چرا که هنوز در مرحله توسعه و تحقیق دارد. با این وجود ایلان ماسک نسبت به این چت بات واکنش نشان داده است و آن را به طور ترسناکی جذاب و زیبا توصیف کرده است.

در حال بارگذاری پخش کننده...

چگونه به چت جی پی تی دسترسی داشته باشیم و از آن استفاده کنیم؟

احتمالا با شناخت بیشتری که از این چت بات به دست آوردید، مشتاق شده اید که از این ابزار استفاده کنید و از پیشرفت تکنولوژی لذت ببرید. ما به شما در اینجا خواهیم گفت که چگونه به ChatGPT دسترسی داشته باشید و از آن استفاده کنید.

در قدم اول باید وارد سایت OpenAI شوید و یک اکانت برای خودتان ایجاد کنید. اطلاعاتی که شما خواسته می شود، شامل ایمیل، شماره تلفن و علت استفاده از خدمات این سایت است. متاسفانه مشکلی که وجود دارد، این است که این سایت، شماره های مربوط به کشور ایران را قبول نمی کند و نیاز است که شما یک شماره مجازی داشته باشید.

پس از آن که موفق شدید حساب کاربری ایجاد کنید و وارد اکانتتان شوید، می توانید با این چت بات گفتگو کنید. این کار چندان سخت نیست و متن مورد نظرتان را وارد فیلد گفتگو می کند و با فشار دادن کلید اینتر، ارسال متن را انجام می دهید.

هر سوالی که داشته باشید، می توانید ChatGPT بپرسید. همانطور که گفتیم استفاده از این ابزار رایگان است و شما محدودیتی در طرح پرسش ندارید.

برای گرفتن پاسخ سوالتان از این هوش مصنوعی، باید کمی صبور باشید تا پاسخ عبارتی که تایپ کرده اید را روی صفحه مشاهده کنید.

chatgpt چیست؟

با ChatGPT چه کارهایی می توان انجام داد؟

تا اینجا تقریبا با ChatGPT به صورت کلی آشنا شدید و با کاربردهایش هم آشنا شدید. اما در اینجا می خواهیم به صورت جزئی تر کاربردهای ChatGPT را به شما معرفی کنیم. مطمئن هستیم که این بخش می تواند شما را به شگفت زده کند.

طراحی لوگو

اگر کار گرافیکی انجام می دهید، می توانید چیزی که می خواهید را وارد ChatGPT کنید و منتظر باشید تا درخواست شما با تصویر داده شود. می توانید از این چت بات برای طراحی لوگو استفاده کنید یا تولید تصاویر یونیک برای سایتتان.

انیمیشن های سه بعدی طراحی کنید

کمی خلاقیت کافیست تا بتوانید از این چت بات برای ایجاد کردن انیمیشن سه بعدی استفاده کنید. جالب است بدانید که یکی از توسعه دهنده ها از این هوش مصنوعی خواسته است که از اسکریپت three.js برای ایجاد کردن یک انیمیشن سه بعدی برای توپی که روی زمین می افتد، طراحی کند.

آهنگسازی با ChatGPT

شاید تا الان تصور می کردید که ChatGPT پاسخ سوالات شما را با متن می دهد؛ قطعا متعجب خواهید شد اگر بدانید با کمک این ابزار می توانید موسیقی هم یاد بگیرید. مثلا یک موسیقی دان توانسته است از این ابزار استفاده کند و یک آهنگ بسازد.

کاربرانی که سوالی در رابطه با موسیقی داشته باشند، می توانند از ChatGPT بپرسند.

در یک روز یک کتاب بنویسید.

اگر نویسنده هایی که تمام عمرشان را برای نوشتن یک کتاب ارزشمند گذاشته بوند، اکنون بدانند که یک هوش مصنوعی می تواند در عرض چند دقیقه یک کتاب بنویسد، استخوان هایشان در گور میلرزد! بله؛ درست فهمیده اید. ChatGPT قادر به نوشتن یک کتاب است. برای مثال یکی از کاربران فعال در ردیت، درباره مسائل اقتصادی قصد تدوین یک کتاب 16 فصلی را داشت که از ChatGPT کمک گرفت و در کمال تعجب این چت بات باهوش توانست یک کتاب 300 صفحه ای و 16 فصلی را در اختیار کاربر قرار دهد.

کاربردهای chatgpt

افزونه های ChatGPT برای کروم

ChatGPT افزونه هایی را برا مرورگر کروم دارد که در اینجا معرفی کوتاهی از آن ها را خواهیم داشت.

WebChatGPT

یکی از این افزونه ها‌ WebChatGPT است که از قدرت هوش مصنوعی برای نشان دادن نتایجی با جستجوی کاربران مرتبط هستند، استفاده می کند.

Predict 2023

اگر به پیشگویی علاقه دارید و دوست  دارید بدانید که دنیای آینده چگونه دنیایی خواهد بود، می توانید از این افزونه استفاده کنید.

ChatGPT Writer

اگر سرتان شلوغ است و تایم ندارید تا حتی جواب ایمیل هایتان را هم بدهید، این افزونه می تواند به دادتان برسد؛ چرا که می توانید از این افزونه استفاده کنید تا به ایمیل های شما به صورت اتوماتیک پاسخ دهد.

Whatsapp GPT

اگر پیامرسان محبوب شما واتساپ است، می توانید از این افزونه استفاده کنید و هوش مصنوعی را به پیام رسان محبوبتان بیاورید.

YouTube Summary with ChatGPT

این مورد، جزو یکی از کاربردی ترین افزونه ها می تواند باشد؛ چرا که YouTube Summary with ChatGPT می تواند یک ویدیو را خلاصه کند و آن را به صورت متن در اختیار شما قرار دهد.

TweetGPT

این چت بات، حتی توییتری ها را هم در نظر گرفته است و این قابلیت را دارد تا به صورت اتوماتیک از طرف شما توییت بزند و پاسخ توییت ها را بدهد.

ChatGPT for Search Engines

کاربرد این افزونه آن است که پاسخ ربات ChatGPT را به نتایج جستجوی خودتان در گوگل و بینگ اضافه کنید.

ChatGPT Prompt Genius

با این افزونه می توانید درخواست هایی که از ChatGPT داشتید را ذخیره کنید یا با دیگران به اشتراک بگذارید.

مزیت های chatgpt

تفاوت ChatGPT با موتور جستجو در چیست؟

همانطور که از اسمش هم می توانید حدس بزنید، هدف ربات ChatGPT در واقع گفتگو با کاربر است. این در وضعیتی است که موتور جستجو یک لیست از داده هایی که در اینترنت وجود دارد تهیه می کند و در اختیار کاربرانی که به جستجوی این اطلاعات هستند، قرار می دهد. این در حالی است که ChatGPT توانایی برای جستجو کردن داده ها در شبکه اینترنت ندارد و آنچه به عنوان خروجی در اختیار کاربران قرار می دهد، از اطلاعاتی است که برای آموزش آن ها استفاده شده است.

به همین دلیل است که با وجود تلاش های بسیار توسعه دهنده ها برای هوش مصنوعی و استفاده کردن از مجموعه ای گسترده از داده ها برای کمتر شدن میزان خطا در نشان دادن و ارائه اطلاعات، بازهم احتمال وجود خطا 0 نیست.

نکته ای که باید بدانید این است که این ربات هرگز قرار نیست جای موتور جستجو را بگیرد و اگر شما به دنبال اخبار و اطلاعات بروز باشید، در اینصورت پاسخی دریافت نخواهید کرد؛ چرا که این ربات به اینترنت وصل نیست و نمی تواند به جستجوی اطلاعات بروز بپردازد.

معایبی که ChatGPT دارد

بیان مزایا و کاربردهای ChatGPT شاید سبب شود این تصور در شما به وجود بیاید که این چت بات بی عیب و نقص است و می توان به تمام پاسخ های آن اعتماد کرد. اما می خواهیم از جنبه دیگری که ChatGPT دارد، پرده برداری کنیم. در نظر داشته باشید مواردی که اینجا بیان می کنیم، حاصل تجربه کار کردن افراد با این چت بات است.

کلیک کنید  VPN آی پی ثابت چیست و برای ترید چه کاربردی دارد؟

اولین ایرادی که به این چت بات مطرح شده است، این است که احتمالا این ابزار هنوز تا دریافت کامل مفاهیم مورد پرسش، فاصله زیادی دارد. مثلا اگر مفاهیمی که مورد پرسش قرار می دهید، کنایه آمیز باشد یا به صورت شفافا نباشد، پاسخ درستی از این ربات دریافت نخواهید کرد.

مورد دیگری که وجود دارد، این است که هرچند پاسخ های این ربات به نظر معقول می رسد و از نظر قواعد نگارشی صحیح است، اما از نظر علمی، مشکل دارد و می توان گفت که بدون بار علمی است یا بیش از حد عامیانه است.

آیا ربات چت جی پی تی تهدیدی برای انسان است یا خیر؟

اکنون به قسمت دوم پرسشی رسیدیم که در ابتدای مقاله مطرح کرده بودیم: آیا ChatGPT تهدیدی برای انسان است یا خیر؟

اینکه ChatGPT یک دستاورد بزرگ در حوزه تکنولوژی و فناوری است، قابل انکار نیست، اما نمی توانیم مشکلاتی که می تواند همراه خودش ایجاد می کند را هم انکار کنیم. اما این که مشکلاتی که از آن ها حرف می زنیم چقدر بزرگ هستند و جدی هستند یا نه، تصمیمش با شما!

فراهم کردن زمینه تقلب

این ابزار قادر است در عرض چند ثانیه یک مقاله با هر موضوعی را بنویسد و می توانیم این انتظار را داشته باشیم که این ابزار می تواند زمینه تقلب را فراهم کند و روحیه پرسشگری و تحقیق را در افراد از بین ببرد.

نگارش و دستور زبان مورد تهدید قرار می گیرد

زمانی که قرار است  یک ربات کار نوشتن را به جای شما به عهده بگیرد، دیگر نیازی به استفاده از قواعد نگارشی و دستور زبان اصولی نخواهید داشت.

عدم صحت اطلاعات

همانطور که در معایب ChatGPT هم بیان کردیم، ممکن است اطلاعاتی که این ربات در اختیار شما قرار می دهد، کاملا صحیح نباشد و همین موضوع سبب انتشار اطلاعات غلط در بین افراد شود و تقریبا سواد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

تهدیدی برای دموکراسی

تهدید دیگری که شاید اکنون به نظرتان جدی نرسد، این است که این چت بات می تواند برای دموکراسی یک تهدید محسوب شود. البته تصور نکنید که قرار است این کار را با رای دادن انجام دهد، خیر این ابزار هوشمند با تاثیرگذاری روی افکار عمومی و لابی گری، می تواند یک تهدید برای دموکراسی محسوب شود.

این ابزار قادر است روی فرایند نظرسنجی تاثیر بگذارد. رباتی را تصور کنید که می تواند به سردبیرهای روزنامه ها نامه بنویسد و از آن ها بخواهد تا مسائل را از بعد های دیگری تولید کنند و انتشار دهند. توانایی تولید مقاله در این چت بات می تواند به میلیون ها بار برسد که می تواند مقالات خبری، پست بلاگ یا پست برای شبکه های اجتماعی باشد. به صورت ساده تر اگر بخواهیم بگوییم: مهندسی انتخابات! یعنی کاری که روس ها در سال 2016 با بودجه های کلان و میلیون ها دلار بودجه و صدها نفر نیروی انسانی این کار را انجام دادند.

ناتان‌ای سندرز و بروس شینر در روزنامه نیویورک تایمز آورده اند که ChatGPT داده های بسیاری در اختیار دارد و می تواند کارزارهای مختلف هدفمندی را برای برقرار کردن ارتباط مستقیم و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی و تولید محتوا متناسب با ضعف جامعه راه اندازی کند.

این کار در صورتی که توسط نیروی انسانی انجام شود، از اصطلاح لابی گری استفاده می شود، اما وقتی توسط ربات این اتفاق انجام می شود، داستان به شکل متفاوت تری از شرایط فعلی جلو می رود.

بهتر است با هم نظر روزنامه واشنگتن را هم در رابطه با ChatGPT مطالعه کنیم: این روزنامه اظهار داشته است که این ربات می تواند نامه نگاری کند و حتی در نظر سنجی های مکتوب شرکت کند و فعالیت هوشمندی هم در شبکه های اجتماعی داشته باشد. به سادگی می توان پیش بینی کرد که تمام این موارد می تواند دموکراسی را به خطر بیاندازد و باید راهکارهای قدیمی برای محافظت از دموکراسی حفظ شوند.

یکی از راهکارهایی که ارائه شده است، این است که سیاستمداران ارتباط رو در روی بیشتری با مردم داشته باشند و به نظرسنجی های تلفنی تکیه بیشتری داشته باشند و به شبکه های اجتماعی اکتفا نکنند. البته واشنگتن پست نوشته است که این رویکرد تا زمانی می تواند مفید باشد که این چت بات توانایی حرف زدن پیدا نکرده باشد.

ChatGPT سوگیری سیاسی دارد!

احتمالا شما هم شنیده اید که مثلا افراد بخواهند در مورد یک فرد معروف یا چهره سیاسی صحبت کنند، ممکن است بگویند فلانی چپ است یا فلانی راست است. جالب است بدانیدکه این چت بات هم سوگیری سیاسی دارد و چپ است!

بر اساس مطالعاتی که از سوی یکی از محققین هوش مصنوعی که دیوید روزادو نام دارد، انجام گرفته است، نشان داده شده است که با آزمایش ها و بررسی ها و سوال های مختلفی که از این چت بات انجام شده است، نشان می دهد که این ربات در سمت چپ نموار جهت گیری سیاسی قرار دارد.

هر اندازه که این سوالات جزئی تر و بیشتر می شود، این سوگیری به مرکز نمودار بیشتر می شود. روزادو این موضوع را چنین تحلیل می کند که احتمالا ChatGPT توسط چهره های آکادمیک و کارشناسانی اتفاق افتاده است که رویکرد چپ میانه دارند.

تهدیدهای chatgpt

زندگی شغلی بسیاری از افراد به مخاطره می افتد

اگر به اخبار فناوری علاقه مند باشید و آن را دنبال کرده باشید، این را می دانید که همیشه نگرانی هایی در رابطه با جایگزینی ربات ها با انسان ها وجود داشته است. مشاغل زیادی وجود دارد که در گذشته این تصور می رفت که نتوانند کارشان را به درستی انجام دهند و ریسک اشتباه در این مشاغل، جبران ناپذیر بود. اما این موضوع می تواند دیگر منتفی باشد و با پیشرفتی که فناوری و هوش مصنوعی دارد، احتمالا خطای ربات ها کاهش پیدا کند و ربات ها با انسان ها جایگزین شوند.

انتظار می رود در آینده مشاغلی با درامد بالا روبرو شوند که برای کار با هوش مصنوعی آموزش دیده اند.

آیا این احتمال وجود دارد که شرکت ها از ChatGPT سواستفاده کنند؟

بالاتر گفتیم که ChatGPT احتمال تقلب را افزایش می دهد و به طور کلی می توان گفت که خطر استفاده از ChatGPT همیشه وجود دارد و یکی از گزینه هایی که ممکن است از این چت بات سو استفاده کند، شرکت ها هستند. اما شرکت ها چگونه می توانند از این ربات سواستفاده کنند؟ در ادامه این حرفمان را با دلیل اثبات می کنیم:

ارائه اطلاعات نادرست برای فروش بیشتر

شرکت ها می توانند از این ربات استفاده کنند و اطلاعات نادرست اما قانع کننده بین مردم انتشار دهند تا محصولاتشان بیشتر مورد قبول مردم قرار بگیرد.

تحت تاثیر قرار دادن رفتار کاربران

از این ربات می توان بر اساس علایق و سوابق کاربران تولید محتوا و توصیه هایی ارائه کرد که می تواند رفتار آن ها دستکاری کند و روی آن ها تاثیر گذاشت.

شرکت ها می توانند حریم خصوصی افراد را نقض کنند

در مورد ChatGPT نگرانی هایی در رابطه با حریم خصوصی وجود دارد که شرکت ها می توانند از آن به نفع خودشان استفاده کنند. خصوصا اگر مدل ها روی یک مجموعه بزرگ اطلاعات خصوصی آموزش داده شده باشند.

توسعه دهندگان باید این خطرات را در نظر بگیرند و برای مقابله با این مشکل، تدابیری را داشته باشند.

دقت داشته باشید که تمام این مواردی که بیان کردیم، می تواند یک نقطه قوت برای رسانه ها باشد تا از آن استفاده کنند.

آیا OpenAi مسئول مشکلاتی است که می تواند در آینده پیش بیاید؟

OpenAi یا هر شرکتی توسعه دهنده فعال در زمینه هوش مصنوعی، این وظیفه را دارد که اطمینان حاصل کند قرار است از محصولات آن ها به صورت اخلاقی استفاده شود و برای خطرات آن ها چاره ای در نظر بگیرید و اطلاعات لازم درباره خطرات احتمالی را در اختیار کاربران قرار دهد. اما کاربران باید به شکل ایمن و البته مسئولانه باید از این فناوری استفاده کنند و خطرات احتمالی که در پیش رویشان قرار دارد، در نظر بگیرند.

نحوه درامد زایی شرکت OpenAi از این چت بات چگونه است؟

هنوز اطلاعات کاملی در رابطه با نحوه درامدزایی OpenAi در دسترس نیست. این شرکت بیشتر حالت سازمان تحقیقاتی دارد که تمرکزش پیشرفت فناوری هوش مصنوعی به شیوه ای مسئولانه و ایمن است. هدف اولیه این شرکت قطعا درامدزایی نیست.

سخن آخر

همانطور که گفتیم چت بات ChatGPT کاربردهای مختلفی دارد که نوشتن مقاله شاید پیش پا افتاده ترین کاربرد آن باشد. این ربات می تواند به خوبی آثار هنری را درک کند و آن را با جزئیات بسیار بالا توصیف و تحلیل کند و حتی درک خوبی در مباحث فلسفی دارد و می تواند کدنویسی کند.

علاوه بر این شما می توانید از این چت بات کسب درامد نیز کنید! مثلا فردی ادعا کرده است که توانسته است با استفاده از این چت بات یک داستان کودکانه تدوین کند و آن را در آمازون برای فروش قرار دهد. شما هم می توانید از این ایده های خلاقانه برای کسب درامد از این ربات داشته باشید.

هرچند در مورد خطراتی که این ربات برای جامعه بشری دارد صحبت کردیم، اما نمی توانیم مزایا و فوایدی که دارد را نادیده بگیریم.

نظر شما در مورد این ربات چیست؟ به نظرتان آیا این ربات می تواند یک تهدید محسوب شود یا یک نقطه عطف در تاریخ فناوری و هوش مصنوعی خواهد بود؟ نظرات خودتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید و اگر اطلاعات دیگری در رابطه با این چت بات دارید، در قسمت کامنت ها مطرح کنید و به کامل تر شدن مقاله ما کمک کنید.

سوالات متداول:

ChatGPT توسط شرکت OpenAI ایجاد شده است که یکی از شرکت های فعال در حوزه فناوری و هوش مصنوعی است.

ایلان ماسک مالک این شرکت نیست، اما در خلق آن نقش داشته است که اکنون دیگر سمت و جایگاهی در آن ندارد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید