شما برای مطالعه این مقاله فقط 3 دقیقه وقت نیاز دارید

هر چند وقت یکبار آدرس IP تغییر می کند؟

3/5 - (1 امتیاز)

همه افرادی که به اینترنت متصل هستند، یک آدرس IP دارند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این آدرس چند بار تغییر می‌کند؟ این سوال بسیار مهمی است و به افراد و شرایط مختلف مربوط می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌ها از هدف‌گذاری بر اساس آدرس IP برای تبلیغات آنلاین خود استفاده می‌کنند. اگر آدرس IP تغییر کند، این می‌تواند باعث هدر رفت پول شود. بنابراین، آگاهی از نحوه تغییر آدرس IP، به ویژه آدرس‌های IP محلی، بسیار مهم است. با این حال، پاسخ به این سوال به صورت کاملاً مستقیم نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

قبل از هر چیز، بیایید به اصول ابتدایی نگاه کنیم و ببینیم چگونه بیشتر ما که در خانه نشسته‌ایم، آدرس IP را دریافت می‌کنیم. با این حال، در این مرحله باید از یک تمایز مهم نیز آگاه باشیم، و آن اینکه دو آدرس IP مختلف در ارتباط ما وجود دارد. مورد اول، آدرس IP عمومی است که به آن آدرس دروازه (gateway) نیز گفته می‌شود و توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت ما (ISP) به مودم، روتر یا فایروال ما اختصاص داده می‌شود. سپس این دستگاه معمولاً آدرس «internal» دیگری را به دستگاه خاص – تلفن‌ها، تبلت‌ها یا رایانه‌های ما اختصاص می‌دهد. این آدرس‌ها در درجه اول برای تعامل با یکدیگر استفاده می‌شوند، اما هیچ ارتباطی در خارج از شبکه خانگی ما ندارند.

بنابراین به خاطر داشته باشید که وقتی در مورد ردیابی آدرس‌هایIP، مسدود کردن، فیلتر کردن یا پنهان کردن آدرس‌هایمان با استفاده از یک VPN یا پروکسی صحبت می‌کنیم، فقط به آدرس‌های خارجی‌مان اهمیت می‌دهیم. آدرس داخلی برای دسترسی به دنیای بیرون اهمیتی ندارد، اگرچه اگر آدرس‌های آن را اشتباه وارد کنید، ممکن است مشکلاتی بین دستگاه‌های خودتان ایجاد شود. شاید هم به آن به عنوان «آدرس خصوصی» اشاره شود، اما نگران نباشید، هردو به یک چیز اشاره می کنند.

چه زمان هایی آدرس IP تغییر می کند؟

آدرس IP یک دستگاه در شبکه‌های کامپیوتری معمولاً ثابت است، اما در برخی موارد ممکن است تغییر کند. در زیر چند شرایط رایج که منجر به تغییر آدرس IP می‌شوند آورده شده است:

راه‌اندازی اولیه

هنگامی که یک دستگاه به شبکه متصل می‌شود، ممکن است IP جدیدی به آن اختصاص داده شود.

تغییر شبکه

اگر دستگاه از یک شبکه به شبکه دیگری منتقل شود، ممکن است IP آن تغییر کند. به عنوان مثال، وقتی یک کامپیوتر از یک شبکه خانگی به یک شبکه محل کار منتقل می‌شود، باید به شبکه جدید متصل شود و IP جدیدی دریافت کند.

تنظیمات DHCP

در شبکه‌هایی که از پروتکل DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) استفاده می‌کنند، IP به صورت پویا تخصیص داده می‌شود. در این حالت، IP دستگاه ممکن است در زمانی که اجاره آن به پایان می‌رسد، تغییر کند و IP جدیدی به دستگاه اختصاص داده شود.

تنظیمات شبکه

در برخی موارد، مدیران شبکه ممکن است تنظیمات شبکه را تغییر دهند و باعث تغییر IP دستگاه‌ها شوند.

تغییراتISP

اگر اینترنت خود را از یک ارائه دهنده سرویس اینترنت (ISP) خاص استفاده می‌کنید، ممکن است در زمان‌هایی IP شما تغییر کند. این ممکن است به دلیل تغییرات در سیستم شبکه ISP یا روش‌های توزیع IP آنها باشد.

راه اندازی مجدد مودم یا روتر

هنگامی که مودم یا روتر خود را راه اندازی مجدد می‌کنید، ممکن است آدرس IP دستگاه شما تغییر کند. این اتفاق معمولاً در صورتی رخ می‌دهد که ISP (ارائه دهنده خدمات اینترنت) شما آدرس IP پویا را به شما اختصاص داده باشد.

IP پویا

در برخی از شبکه‌ها، ISP‌ها آدرس‌های IP پویا را به کاربران خود اختصاص می‌دهند. آدرس IP شما در هر بار اتصال به اینترنت ممکن است تغییر کند.

استفاده از شبکه عمومی

در مواقعی که از شبکه عمومی یا شبکه های وای‌فای عمومی استفاده می‌کنید، سیستم ممکن است آدرس IP شما را در هر بار اتصال مجدد تغییر دهد.

در کل، اگر شما از IP ثابت استفاده نمی‌کنید، ممکن است آدرس IP شما در زمان‌های مختلف تغییر کند. اما، در برخی موارد، می‌توانید از سرویس‌های ارائه دهنده VPN (شبکه خصوصی مجازی) استفاده کنید تا آدرس IP خودرا مخفی کنید و به آدرس IP مجازی دسترسی پیدا کنید که در طول زمان ثابت باقی می‌ماند.

 

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید