شما برای مطالعه این مقاله فقط 2 دقیقه وقت نیاز دارید

نحوه ساخت یوزر در لینوکس با دستور useradd

5/5 - (2 امتیاز)

لینوکس یک سیستم عامل چند کاربره است و این به معنای این است که کاربران زیادی می توانند از یک سیستم لینوکس به صورت همزمان استفاده کنند.

ایجاد و مدیریت کاربران بر عهده ادمین سیستم است که برای ساخت یوزر جدید می توان از دستور useradd استفاده کرد که سینتکس آن به صورت زیر است:

useradd [OPTIONS] USERNAME

البته توجه داشته باشید که فقط یک کاربر روت یا کاربری با امتیازات sudo می توانید از این دستور برای ساخت کاربر جدید استفاده کند.

مثلاً برای ایجاد یک کاربر با اسم امین، دستور useradd را به صورت زیر اجرا کنید:

sudo useradd Amin

این دستور رمز عبوری برای کاربر جدید تعیین نمی کند. اگر می خواهید به این کاربر جدید یک رمز عبور هم اختصاص دهید، از دستور زیر استفاده کنید:

sudo passwd Amin

اگر دوست دارید برای این کاربر جدید یک دایرکتوری home ایجاد کنید، از آپشن m اسفتاده کنید:

sudo useradd -m Amin

هر کاربر شناسه مخصوص دارد که اگر این شناسه را خودتان مشخص نکنید، خود سیستم به طور خودکار این کار را انجام می دهد. ولی اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید، از آپشن u استفاده کنید:

sudo useradd -u 1500 Amin

اگر می خواهید این کاربر جدید را به یک گروه خاص اضافه کنید، از آپشن g استفاده کنید:

sudo useradd -g users Amin

هر کاربر جدید با هدف مشخصی ایجاد می شود و اگر دوست دارید کاربر موردنظر بعد از یک مدت مشخص، غیرفعال شود می توانید تاریخ انقضای آن را هم تنظیم کنید:

sudo useradd -e 2025-01-22 Amin

در آخر این که اگر می خواهید تمام آپشن های این دستور را ببینید و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید، می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

sudo useradd --help

نکته مهم!  آشنایی با نحوه ساخت یوزر در لینوکس اهمیت زیادی دارد اما آشنایی با نحوه مشاهده یوزرهای لینوکس صد برابر مهم تر است چون شما به عنوان یک ادمین حرفه ای، باید نحوه فعالیت کاربران را بررسی کنید و در صورت تشخیص دسترسی های غیرمجاز و شناسایی کاربران غیرفعال هر چه سریع تر دست به کار شوید و برای حفظ امینت و پایداری سیستم خود، چنین مسائلی را از سر را خود بردارید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

13 تیر 1402
ند

سلام تشکر از مطالب خوبتون و استفاده کردم.حالا من میتوانم یوزر بسازم ولی وقتی یوزر پسورد را به بقیه میدهم میتوانند با چند کامپیوتر همزمان وصل شوند. میخوام فقط ۱ کامپیوتر بتواند در آن واحد با یوزر پسورد وصل شود یعنی یوزر بشود تک کاربره. برای این کار چه کدی بزنم؟

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید