شما برای مطالعه این مقاله فقط 17 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-network-topology
دسته بندی : آموزش شبکه

توپولوژی شبکه چیست؟ بهترین راهنمای معرفی انواع Topology

5/5 - (2 امتیاز)

تنظیمات یا توپولوژی یک شبکه برای تعیین عملکرد آن بسیار مهم است. توپولوژی شبکه نحوه ترتیب و تنظیم ارتباط بین لینک‌ها و گره‌ها را توصیف می‌کند، که شامل توصیف فیزیکی یا منطقی است.

توپولوژی شبکه به نحوه اتصال و ارتباط بین اجزای شبکه، مانند کامپیوترها و دستگاه‌ها، اشاره دارد. این مفهوم به طریقه‌ای نحوه تنظیم و ارتباط بین اجزای شبکه را تعریف می‌کند.

توپولوژی شبکه می‌تواند به چندین روش مختلف انجام شود، هر کدام با مزایا و معایب متفاوت، و برخی از آنها در شرایط خاصی مفیدتر هستند. مدیران در انتخاب توپولوژی شبکه دارای گزینه‌های متنوعی هستند و باید به اندازه‌گیری و مقیاس کسب و کار خود، اهداف و بودجه آن توجه کنند. مدیریت موثر توپولوژی شبکه شامل تنظیمات، نقشه‌برداری بصری و نظارت عملکرد کلی است. نکته کلیدی این است که اهداف و نیازهای خود را درک کنید تا به درستی توپولوژی شبکه را برای کسب و کار خود ایجاد و مدیریت کنید.

با توضیحی جامع از تعریف توپولوژی شبکه، در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین انواع توپولوژی شبکه، مزایا و معایب آن ها و ملاحظاتی برای تعیین بهترین توپولوژی برای کسب و کار خود می‌پردازیم. همچنین، استفاده و مزایای نرم‌افزارهای نقشه‌برداری توپولوژی شبکه مانند SolarWinds Network Topology Mapper در تنظیم شبکه، بصری‌سازی روش اتصال دستگاه‌ها و رفع مشکلات شبکه را بررسی می‌کنیم. پس اگر به این مباحث علاقه دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید؛ چرا که ما تمام موارد مرتبط با توپولوژی شبکه را برایتان به ساده ترین زبان ممکن بیان کرده ایم. این نکته را هم در نظر داشته باشید که از پیش نیازهایی که باید برای کار با شبکه داشته باشید، سرور است. یک سرور با کیفیت می تواند شما را حرفه ای تر کند. اگر هنوز هیچ سروری ندارید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی سر بزنید.

توپولوژی شبکه چیست؟

توپولوژی شبکه یعنی چگونگی قرارگیری و ارتباط گره‌ها، دستگاه‌ها و اتصالات در شبکه شما. شبکه را می‌توانید مانند یک شهر تصور کنید و توپولوژی را به عنوان نقشه جاده‌ها در این شهر در نظر بگیرید. همانند اینکه در شهرها ما می‌توانیم راهبردهایی برای تنظیم و نگهداری استفاده کنیم تا بهترین مسیرها و اتصالات را در محل‌هایی که بیشترین ترافیک را دارند فراهم کنیم، در شبکه هم چندین روش برای تنظیم و ارتباط شبکه وجود دارد. این روش‌ها به وابستگی به نیازهای شرکت شما، ترتیب‌بندی خاصی را برای شما ارائه می‌دهند که اتصال و امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند.

دو رویکرد برای توپولوژی شبکه وجود دارد: فیزیکی و منطقی. توپولوژی شبکه فیزیکی، همانطور که از نامش مشخص است، به ارتباطات و اتصالات فیزیکی بین گره‌ها و شبکه اشاره می‌کند. به عنوان مثال، سیم‌ها و کابل‌ها و دیگر اجزا فیزیکی شبکه در این رویکرد مهم هستند. توپولوژی شبکه منطقی کمی انتزاعی تر و استراتژیک تر است و به درک مفهومی از اینکه شبکه به چه شکلی و به چه دلیلی تنظیم شده است و چگونه داده‌ها از طریق آن منتقل می‌شوند، اشاره می‌کند. در این رویکرد، ترتیب و نحوه ارتباط گره‌ها و شبکه به دقت بررسی می‌شود تا به بهترین عملکرد و امنیت برسیم.

چرا توپولوژی شبکه مهم است؟

ساختار یا توپولوژی شبکه به دلایل مختلفی اهمیت دارد. اولاً، تأثیر زیادی در عملکرد و کارایی شبکه دارد. انتخاب ساختار مناسب برای شبکه شما می‌تواند بهبود عملکرد را تسهیل کند و به شما در رفع مشکلات و خطاها کمک کند و همچنین منابع را به طور بهینه در سراسر شبکه تخصیص دهید تا سلامتی شبکه را بهبود بخشید. ساختار بهینه و مدیریت صحیح شبکه می‌تواند بهره‌وری انرژی و داده را افزایش دهد که منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی و نگهداری می‌شود.

به طور معمول، یک شبکه به کمک نمودار توپولوژی شبکه طراحی و کنترل می‌شود. این نمودارها به دلایل متعددی ضروری هستند، به ویژه به این دلیل که می‌توانند ترتیب فیزیکی و منطقی اتصالات را به صورت بصری نشان دهند و به مدیران این امکان را می‌دهند تا اتصالات بین دستگاه‌ها را در هنگام رفع مشکل مشاهده کنند.

روش تنظیم شبکه می‌تواند عملکرد، اتصال و حفاظت در مقابل خطاها را تحت تأثیر قرار دهد. به سؤال «چه مفهومی را دارد ساختار شبکه؟» می‌توان با توضیح دو دسته به ساختار شبکه پاسخ داد.

  • ساختار فیزیکی: ساختار فیزیکی شبکه به اتصالات واقعی مانند سیم‌ها و کابل‌ها اشاره دارد. برای تنظیم، نگهداری و راه‌اندازی، نیاز به دانشی درباره ساختار فیزیکی شبکه است.
  • ساختار منطقی: ساختار منطقی شبکه یک مفهوم عمومی در سطح بالاتر از روش تنظیم شبکه است که شامل اتصال گره‌ها به یکدیگر و نحوه انتقال داده‌ها در شبکه است. ساختار منطقی شامل منابع مجازی و ابری نیز می‌شود.

برای مدیریت و نظارت مؤثر بر شبکه، نیاز به درک قوی از هر دو ساختار فیزیکی و منطقی شبکه است تا اطمینان حاصل شود که شبکه شما به طور کارآمد و سالم عمل می‌کند.

رایج ترین نوع توپولوژی شبکه چیست؟

ساخت طرح شبکه محلی (LAN) می‌تواند برای کسب و کار شما یک  تصمیم‌گیری مهمی باشد، زیرا شما می‌خواهید یک طرح شبکه قوی، امن و آسان برای نگهداری راه‌اندازی کنید. چندین نوع مختلف طرح شبکه وجود دارد و هر کدام برای اهداف مختلفی مناسب هستند، بسته به اندازه کلی شبکه و اهداف شما.

رایج ترین نوع توپولوژی شبکه

انواع توپولوژی شبکه

همانند دیگر موارد، هیچ گزینه درست یا غلط برای همه وجود ندارد و باید نکات مختلفی برای انتخاب نوع توپولوژی شبکه در نظر گرفته شود، ما قصد داریم تعریف‌های مرتبط با رایج‌ترین توپولوژی شبکه‌ها را توضیح دهم تا شما با انواع شبکه و مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید.

توپولوژی ستاره چیست؟

توپولوژی ستاره یک نوع ساختار شبکه است که هر دستگاه یا گره به صورت مستقیم به یک دستگاه مرکزی متصل می‌شود. این ارتباط می‌تواند از طریق کابل‌های مختلف مانند کابل کواکسیال، توئیست پیر یا فیبر نوری باشد. در این شبکه، گره مرکزی به عنوان سرور عمل می‌کند و مسئولیت مدیریت ارسال و دریافت اطلاعات را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، هر اطلاعاتی که از یک گره به سمت مقصد ارسال می‌شود، باید از طریق گره مرکزی عبور کند.

توپولوژی ستاره

مزایای توپولوژی ستاره

توپولوژی ستاره به دلایل متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این دلایل، امکان مدیریت آسان شبکه است. با اتصال هر دستگاه به گره مرکزی، در صورت خراب شدن یکی از دستگاه‌ها، سایر بخش‌های شبکه بدون تأثیر ادامه کار خود را انجام می‌دهند. به این ترتیب، توپولوژی star به عنوان یک شبکه پایدار و امن شناخته می‌شود.

همچنین، در توپولوژی ستاره، امکان اضافه کردن، حذف کردن و تغییر دستگاه‌ها به سادگی و بدون نیاز به قطع شدن کل شبکه وجود دارد.

در جنبه فیزیکی، استفاده کمتری از کابل‌ها برای اتصال کامل شبکه در توپولوژی ستاره مورد نیاز است. این موضوع باعث می‌شود نصب و مدیریت شبکه آسان‌تر شود و در طول زمان و با توسعه یا کاهش شبکه، این امر به راحتی انجام پذیرد. همچنین، سادگی طراحی شبکه به مدیران کمک می‌کند تا به سادگی مشکلات و مسائل عملکرد را شناسایی کنند.

معایب توپولوژی ستاره

از سوی دیگر، در صورت خرابی هاب مرکزی، بقیه شبکه قادر به عملکرد نیست. اما اگر هاب مرکزی به درستی مدیریت و در وضعیت خوبی باشد، مدیران باید مشکلات کمتری داشته باشند.

عرض باند و عملکرد کلی شبکه نیز به تنظیمات و مشخصات فنی گره مرکزی بستگی دارد، که باعث می‌شود نصب و راه‌اندازی توپولوژی ستاره هزینه بالایی داشته باشد.

توپولوژی Bus یا خطی چیست؟

توپولوژی خطی یا توپولوژی خطی، روشی است که در آن تمامی دستگاه‌ها در یک شبکه را بر روی یک کابل تکی قرار می‌دهند که از یک سر شبکه تا سر دیگر آن در جهت یکنواخت انجام می‌شود، به همین دلیل گاهی اوقات به آن توپولوژی خطی یا پشته هم گفته می‌شود. جریان داده در شبکه هم نیز مسیر کابل را دنبال کرده و در یک جهت حرکت می‌کند.

توپولوژی Bus یا خطی

مزایای توپولوژی Bus

توپولوژی خطی یک انتخاب خوب و هزینه‌ای برای شبکه‌های کوچک است؛ زیرا طرح ساده‌ای دارد و این امکان را می‌دهد تا همه دستگاه‌ها از طریق یک کابل کواکسیال یا RJ45 به هم متصل شوند. در صورت نیاز، می‌توان با اضافه کردن کابل‌های اضافی، گره‌های بیشتری را به شبکه اضافه کرد.

معایب توپولوژی باس

اما با وجود استفاده از یک کابل تکی برای انتقال داده، توپولوژی خطی نسبت به خرابی آسیب‌پذیر است. اگر کابل دچار خرابی شود، تمامی شبکه قطع خواهد شد و بازسازی آن زمان بر و هزینه بر خواهد بود. این مشکل در شبکه‌های کوچک کمتری وجود دارد. همچنین، توپولوژی خطی برای شبکه‌های با حجم زیادی از ترافیک مناسب نیست؛ زیرا فقط مقدار محدودی پهنای باند وجود دارد و هر دستگاه اضافه‌ای باعث کاهش سرعت انتقال می‌شود.

علاوه بر این، داده‌ها، نیم دوپلکس (Half Duplex) یا همان نیمه دوطرفه ست، به این معنی که نمی‌تواند به دو جهت مخالف به صورت همزمان ارسال شود، بنابراین این طرح گزینه‌ی ایده‌آلی برای شبکه‌هایی با حجم زیادی از ترافیک نیست.

توپولوژی حلقه چیست؟ (توپولوژی تک حلقه و دو حلقه)

در توپولوژی حلقه، گره‌ها به شکل یک حلقه (یا حلقه) ترتیب داده شده‌اند. داده می‌تواند در حلقه شبکه به یک جهت یا به دو جهت جریان یابد و هر دستگاه دقیقاً دو همسایه دارد.

توپولوژی حلقه

مزایای توپولوژی حلقه ای

از مزایای توپولوژی حلقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در توپولوژی حلقه، هر دستگاه فقط به دستگاه‌های مجاور خود متصل است. به این ترتیب، هنگام انتقال داده، بسته‌ها در طول حلقه حرکت می‌کنند و از طریق همه گره‌های میانی عبور می‌کنند تا به مقصد برسند. این ویژگی می‌تواند با استفاده از تکرارکننده‌ها، رسیدن بسته‌ها به درستی و بدون از دست دادن داده‌ها را تضمین کند.

در توپولوژی حلقه، تنها یک دستگاه مجاز به ارسال داده در یک زمان است. این باعث کاهش قابل توجهی در خطر برخورد بسته‌ها می‌شود و باعث افزایش کارآمدی در انتقال داده‌ها می‌شود.

از نظر هزینه، توپولوژی حلقه ای ارزان است و نیاز به اتصالات پیچیده نقطه به نقطه را کاهش می‌دهد. همچنین، این توپولوژی مشکلات و نادرستی‌ها در شبکه را نسبتاً آسان تشخیص می‌دهد.

معایب توپولوژی حلقه ای

هرچند که توپولوژی حلقه ای مزایای ویژه‌ای دارد، اما در صورت عدم مدیریت مناسب شبکه، به خطر می‌افتد. به عنوان مثال، اگر یک گره خراب شود، ممکن است تمام شبکه همراه با آن خراب شود. به همین دلیل، نیاز است تا روی هر یک از گره‌ها نظارت شود و در وضعیت خوبی نگه داشته شوند. همچنین، خرابی خط انتقال داده می‌تواند باعث خرابی شبکه شود.

مشکل دیگری که باید در نظر گرفته شود، قابلیت مقیاس پذیری است. در توپولوژی حلقه، تمام دستگاه‌ها در شبکه پهنای باند را به اشتراک می‌گذارند، بنابراین افزودن دستگاه‌های بیشتر ممکن است باعث تاخیر در ارتباطات شود. مدیران شبکه باید در افزودن دستگاه‌های جدید به توپولوژی، به منظور جلوگیری از بارزایی منابع و ظرفیت شبکه، دقت کنند.

همچنین، برای تنظیم مجدد، افزودن یا حذف گره‌ها باید تمام شبکه قطع شود. این ممکن است در عملیات عادی شبکه توقف و مشکلات هزینه‌بری ایجاد کند.

توپولوژی دوگانه حلقه ای چیست؟

توپولوژی دوگانه حلقه ای به یک نوع تنظیم شبکه نیمه دو طرفه اشاره دارد که در آن اطلاعات تنها در یک جهت و در یک زمان منتقل می‌شوند. به عبارت دیگر، داده‌ها در یک حلقه بسته جابجا می‌شوند و این حلقه می‌تواند با اضافه کردن یک اتصال دوم بین گره‌های شبکه به حالت دوطرفه (Full Duplex) تبدیل شود که این حالت را توپولوژی دوگانه حلقه ای می‌نامیم.

توپولوژی دوگانه حلقه ای

مزایای توپولوژی دو حلقه ای

مزایای استفاده از توپولوژی دو حلقه ای به این دلیل است که با داشتن دو اتصال در هر طرف، اطلاعات می توانند در جهت ساعتگرد و مخالف با سایر دستگاه‌ها منتقل شوند. حلقه دوم در این تنظیمات به عنوان یک لایه پشتیبان عمل می‌کند و به رفع بسیاری از مشکلات توپولوژی حلقه سنتی کمک می‌کند. همچنین، توپولوژی دو حلقه امنیت بیشتری فراهم می‌کند؛ در صورت خراب شدن یک حلقه در یک دستگاه، حلقه دیگر هنوز قادر به ارسال داده است.

توپولوژی درخت چیست؟

توپولوژی درخت نیز یک نوع ساختار شبکه است که در آن گره مرکزی به عنوان نقطه مرکزی عمل می‌کند و شاخه‌ها به سمت بیرون، ارتباط با گره‌ها برقرار می‌کند. اگرچه هر گره در توپولوژی ستاره به صورت مستقیم به گره مرکزی وصل است، اما در توپولوژی درخت، گره‌ها به صورت سلسله مراتبی به یکدیگر متصل می‌شوند. گره‌هایی که به گره مرکزی متصل هستند به صورت خطی با سایر گره‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، به طوری که هر دو گره فقط یک اتصال مشترک را به اشتراک می‌گذارند. توپولوژی درخت به دلیل انعطاف پذیری و قابلیت تغییر ساختار، برای شبکه‌های منطقه‌ای که نیاز به پشتیبانی از دستگاه‌های متعدد دارند، استفاده می‌شود.

توپولوژی درخت

مزایای توپولوژی درخت

توپولوژی درخت یک نوع ساختار شبکه است که امکان اضافه کردن گره‌ها و گسترش شبکه را به راحتی فراهم می‌کند. در این ساختار، هر گره به یک گره اصلی متصل است و همچنین به گره‌های دیگر نیز متصل است. اگر گره اصلی خراب شود، ارتباط بین شاخه‌های مختلف قطع خواهد شد، اما ارتباطات داخلی هر شاخه حفظ می‌شود.

معایب توپولوژی درخت

ساختار درختی توپولوژی نیز دارای معایبی است. برای اضافه کردن گره‌های جدید به شبکه، به دلیل پیچیدگی ساختار سلسله مراتبی و خطی، ممکن است مدیریت مناسبی و هزینه زیادی نیاز باشد. همچنین، به دلیل تعداد زیادی کابل مورد نیاز برای اتصال هر دستگاه به دستگاه بعدی در ساختار سلسله مراتبی، استفاده از توپولوژی درخت می‌تواند هزینه‌بر باشد.

توپولوژی مش چیست؟

توپولوژی مش به ارتباطات نقطه به نقطه در یک شبکه گفته می‌شود. در این ساختار، دستگاه‌ها یا گره‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. شبکه‌های مش می‌توانند دو نوع توپولوژی داشته باشند: مش جزئی و مش کامل.

کلیک کنید  راهنمای کامل استفاده از دستور ipconfig در ویندوز

در توپولوژی مش جزئی، بیشتر دستگاه‌ها به یکدیگر متصل هستند و فقط چند دستگاه دارای اتصالات کمتری هستند. اما در توپولوژی مش کامل، همه دستگاه‌ها به یکدیگر متصل هستند و هیچ دستگاهی انفرادی نیست.

در این ساختار شبکه، دو روش انتقال داده وجود دارد. اولی مسیریابی است که دستگاه‌ها از منطقی برای پیدا کردن کوتاهترین مسیر از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می‌کنند. دومی پخش است که اطلاعات به تمام دستگاه‌ها در شبکه ارسال می‌شود بدون اینکه نیاز به منطقی برای پیدا کردن مسیرها باشد.

توپولوژی مش

مزایای توپولوژی شبکه مش

این توپولوژی شبکه‌ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند. از مزایای آن‌ها می‌توان به قابل اعتماد و پایدار بودن ارتباطات، و مقاومت شبکه در برابر خرابی دستگاه‌ها اشاره کرد. به این معنی که خراب شدن یک دستگاه تنها به اندازه کافی بزرگ نیست تا کل شبکه را ناتوان کند.

معایب توپولوژی شبکه مش

اما از معایب توپولوژی مش نیز می‌توان به نیاز به کار دستی برای راه‌اندازی و پیکربندی هر اتصال بین دستگاه‌ها اشاره کرد. این موضوع می‌تواند زمان‌بر باشد. همچنین هزینه کابل‌کشی در این توپولوژی نیز با افزایش تعداد دستگاه‌ها به سرعت افزایش می‌یابد. به طور کلی می‌توان گفت که شبکه‌های مش نیاز به تعداد زیادی کابل برای کارکرد صحیح دارند.

توپولوژی هیبریدی چیست؟

توپولوژی هیبریدی، دو یا چند ساختار توپولوژی مختلف را ترکیب می‌کند – توپولوژی درخت یک مثال خوب است که اتصالات خطی و ستاره را ترکیب می‌کند. ساختارهای هیبریدی بیشتر در شرکت‌های بزرگ موجود هستند که بخش‌های فردی شبکه‌های شخصی خود را دارند که براساس نیازها و استفاده شبکه آنها تنظیم می‌شود.

توپولوژی هیبریدی

مزایای توپولوژی هیبریدی

مزیت اصلی ساختارهای ترکیبی درجه انعطاف پذیری آنها است، زیرا محدودیت های کمی در ساختار شبکه وجود دارد که یک راه اندازی هیبریدی نمی تواند آن ها را برآورده کند.

معایب توپولوژی هیبریدی

با این حال، هر نوع توپولوژی شبکه دارای معایب خاص خود است، و با افزایش پیچیدگی شبکه، تجربه و دانش مورد نیاز مدیران برای حفظ عملکرد بهینه همه چیز نیز افزایش می یابد. همچنین هنگام ایجاد یک توپولوژی شبکه ترکیبی، باید هزینه مالی را در نظر گرفت.

کدام توپولوژی برای شبکه شما بهتر است؟

هیچ توپولوژی شبکه‌ای کاملاً کامل نیست یا حتی به طور ذاتی بهتر از دیگران است، بنابراین تشخیص ساختار مناسب برای کسب و کار شما به نیازها و اندازه شبکه شما بستگی دارد. در ادامه عوامل کلیدی را برای بررسی در نظر بگیرید:

  • طول کابل مورد نیاز
  • نوع کابل
  • هزینه
  • قابلیت مقیاس‌پذیری

طول کابل

بطور کلی، هر چقدر که در توپولوژی شبکه بیشتر کابل استفاده شود، نیاز به کار بیشتری برای راه اندازی شبکه وجود خواهد داشت. توپولوژی خطی و ستاره از نظر پیچیدگی ساده‌تر هستند و نیاز به کابل کمتری دارند، در حالی که شبکه‌های توره میزان کابل و نیروی کار بیشتری را می‌طلبند.

نوع کابل

یک نکته دیگر که باید به آن توجه کنید، نوع کابلی است که شما نصب می‌کنید. دو نوع کابل رایج برای شبکه‌ها وجود دارد. کابل‌های کواکسیال و کابل‌های تویست پیر. کابل‌های کواکسیال و تویست پیر از سیم‌های مسی ساخته شده‌اند که دارای یک لایه محافظتی مسی نیز هستند. در مقابل، کابل‌های فیبرنوری از لوله‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای نازک و قابل انعطاف تشکیل شده‌اند.

کابل‌های تویست پیر هزینه کمتری دارند اما پهنای باند کمتری نسبت به کابل‌های کواکسیال دارند. به عبارت دیگر، سرعت انتقال اطلاعات کابل‌های تویست پیر کمتر است. از طرف دیگر، کابل‌های فیبرنوری قدرت عملکرد بالاتری دارند و می‌توانند اطلاعات را با سرعت بسیار بالاتری نسبت به کابل‌های تویست پیر یا کواکسیال انتقال دهند. اما نصب کابل‌های فیبرنوری هزینه بیشتری نیاز دارد، زیرا نیاز به اجزای اضافی مانند گیرنده‌های نوری دارد.

بنابراین، همانند انتخاب نوع شبکه، نوع کابلی که می‌خواهید نصب کنید بستگی به نیازهای شبکه شما دارد. این نیازها شامل برنامه‌های در حال اجرا در شبکه، فاصله انتقال و عملکرد مورد نیاز است. بنابراین، برای انتخاب مناسب، باید به این عوامل توجه کنید.

هزینه

باید به این نکته توجه کنیم که نصب شبکه‌های پیچیده نیاز به زمان و هزینه بیشتری دارد. اگر عوامل مختلفی را با هم ترکیب کنیم، مثلاً ساختار شبکه‌ای پیچیده را از طریق کابل‌های گرانتر ارتباط دهیم (استفاده از کابل‌های فیبرنوری در یک شبکه توره بیش از حد است، به دلیل تداخل زیاد توپولوژی)، هزینه‌ها بیشتر خواهند شد. بنابراین، باید یک توازن مناسب بین هزینه نصب و عملکرد مورد نیاز شبکه را برقرار کنید و توپولوژی مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

قابلیت مقیاس پذیری

آخرین عنصری که باید در نظر گرفته شود، قابلیت مقیاس پذیری است. اگر پیش بینی می کنید شرکت و شبکه شما در حال گسترش است (یا اگر می خواهید قابلیت گسترش را داشته باشید)، استفاده از یک توپولوژی شبکه قابل تغییر به راحتی در آینده به شما زمان و سختی بیشتری را صرفه جویی می‌کند. توپولوژی ستاره به دلیل اینکه به شما امکان افزودن، حذف و تغییر گره‌ها را با تداخل کمی با بقیه شبکه می‌دهد، بسیار رایج است. از طرف دیگر، شبکه‌های حلقه‌ای برای هرگونه تغییری در هر یک از گره‌ها باید به طور کامل آفلاین شوند.

نحوه ترسیم توپولوژی شبکه

وقتی شروع به طراحی یک شبکه می‌کنید، از نقشه‌های توپولوژی به شما کمک می‌شود. این نقشه‌ها نشان می‌دهند که چگونه اطلاعات در سراسر شبکه حرکت می‌کنند و به شما امکان می‌دهد مشکلاتی که ممکن است به وجود آیند را پیش‌بینی کنید. این نقشه‌ها به شما اطلاعات بصری ارائه می‌دهند و شما می‌توانید با استفاده از آن ها خطاها و مشکلات شبکه را رفع کنید.

استفاده از نقشه توپولوژی همچنین به شما در درک بهتر عملکرد شبکه کمک می‌کند. این نقشه‌ها به شما نشان می‌دهند که نیاز به کدام قطعات زیرساختی برای شبکه دارید و کدام نودها نیاز به نظارت، ارتقاء یا تعویض دارند.

شما نیازی به دستی کشیدن این نقشه‌ها ندارید؛ می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف یک نقشه توپولوژی شبکه ساده را ایجاد کنید.

ابزارهایی که در مدیریت و نظارت بر شبکه‌ها کمک می‌کنند چیستند؟

امروزه، برای مدیریت و نظارت بر شبکه‌ها از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. این ابزارها مختص به ترسیم نقشه‌های توپولوژی شبکه هستند. Microsoft Visio یکی از معروف‌ترین این ابزارهاست. با استفاده از آن، شما می‌توانید با اضافه کردن گره‌ها و دستگاه‌های مختلف نقشه‌ای از شبکه خود ایجاد کنید. اما اگر شبکه‌ی شما بزرگ است و تعداد زیادی دستگاه دارید، این روش مناسب نیست و وقت‌گیر می‌شود. برای شبکه‌های بزرگ‌تر، ابزارهای دیگری مانند Lucidchart و LibreOffice موجود است. این ابزارها رایگان هستند و اگر هزینه مهم باشد، می‌توانید از آن ها استفاده کنید، اما دارای ابزارهای کمتری نسبت به نسخه‌های پریمیوم هستند که مدیریت شبکه را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند.

با توجه به تنوع توپولوژی شبکه و وجود چالش‌های مختلف مانند مسائل امنیتی و مدیریتی، استفاده از نرم‌افزارهای شبکه برای پیکربندی و مدیریت به صورت خودکار مفید است.

تنظیمات شبکه

بهتر است که همیشه از یک ابزار مدیریت تنظیمات شبکه استفاده کنید. این ابزار می‌تواند به شما در تنظیم درست شبکه کمک کند و وظایف تکراری را به صورت خودکار انجام دهد تا فشار از شخصی که مدیریت شبکه را برعهده دارد، برداشته شود. هنگامی که سازمان یا شبکه شما رشد می‌کند، توپولوژی شبکه ممکن است پیچیده‌تر شود و انتقال تنظیمات در سراسر شبکه به صورت قطعی دشوارتر شود. با استفاده از ابزارهای مدیریت تنظیمات، شما نیازی به نگرانی درباره پیچیدگی توپولوژی شبکه ندارید. این ابزارها به طور عمومی قادر به تشخیص خودکار هر گره در شبکه هستند و به شما امکان می‌دهند تنظیمات استاندارد یا هر تنظیمات دیگری که لازم است، را اعمال کنید.

ابزارهای مدیریت تنظیمات شبکه می‌توانند نقاط ضعف را نیز شناسایی کنند تا شما بتوانید این مشکلات را برطرف کنید و شبکه خود را ایمن‌تر نگه دارید. در نهایت، این ابزارها باید چرخه عمر دستگاه‌های موجود در شبکه را نشان دهند و در صورت نیاز به تعویض دستگاه‌ها به دلیل نزدیک شدن به پایان خدمت یا پایان عمر، به شما اعلام کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا قبل از بروز مشکلات، دستگاه‌ها را تعویض کنید.

رفع مشکلات عملکرد شبکه

برای مشاهده و نظارت بر عملکرد کلی شبکه، باید از یک نرم‌افزار مدیریت شبکه استفاده کنید. مدیر عملکرد شبکه می‌تواند مشکلات، قطعی‌ها و مسائل عملکرد شبکه را پیگیری کند. یک ابزار مدیریت عملکرد همچنین قابلیت تعیین مبانی عملکرد شبکه را دارد و هنگامی که شبکه در حالت سالم است، تصویر واضحی از رفتار معمولی شبکه را ارائه می‌دهد. سپس با تنظیم هشدارها، هنگامی که شبکه به طور غیرمنتظره یا خارج از حالت عادی عمل می‌کند، می‌توانید به سرعت مشکلات را پیگیری، تشخیص و رفع کنید.

در شبکه‌های پیچیده، ممکن است سخت باشد تا دقیقاً بفهمید کدام بخش از شبکه دچار مشکل است. بعضی از مدیران عملکرد، تصویری از توپولوژی شبکه شما ایجاد می‌کنند تا بتوانید نقشه کامل شبکه را مشاهده کنید. این کار می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه شبکه ساختاردهی شده است، تغییرات در توپولوژی را مشاهده کنید و مشکلات را پیدا کنید. برای آشنایی با توپولوژی شبکه خود، می‌توانید از ابزاری به نام Network Topology Mapper استفاده کنید که به مدت ۱۴ روز رایگان در دسترس است.

این ابزار به صورت خودکار توپولوژی شبکه شما را کشف کرده و نقشه‌های مفصلی از شبکه‌تان ایجاد می‌کند. همچنین بدون نیاز به اسکن مجدد شبکه، می‌تواند انواع مختلفی از نقشه‌ها را ایجاد کبرای نظارت و ارزیابی کلی عملکرد یک شبکه، باید از یک نرم‌افزار مدیریت شبکه استفاده کنید. با استفاده از این نرم‌افزار، یک مدیر عملکرد می‌تواند مشکلات و مسائلی که در شبکه رخ می‌دهند را پیگیری کند. همچنین، این ابزار امکان تعیین پایه‌ها و معیارهای عملکرد شبکه را داراست و وقتی شبکه در وضعیت عادی قرار دارد، تصویری واضح از عملکرد معمولی شبکه را ارائه می‌دهد. با تنظیم هشدارها، می‌توانید به سرعت مشکلات را تشخیص داده و آن‌ها را برطرف کنید هنگامی که شبکه به طور غیرمنتظره‌ای یا خارج از معیارهای تعیین شده عمل می‌کند.

ابزارهایی که در مدیریت و نظارت بر شبکه‌ها کمک می‌کنند

یکی از دلایلی که ما نرم‌افزار SolarWinds Network Topology Mapper (NTM) توصیه می کنیم، این است که به شما کمک می‌کند نمودار شبکه خود را بسازید. با استفاده از این نرم‌افزار، شما می‌توانید تمام دستگاه‌های موجود در شبکه خود را به طور خودکار شناسایی کنید و نموداری از ارتباطات بین این دستگاه‌ها ایجاد کنید. در این نمودار، از آیکون‌هایی که برای صنعت طراحی شده‌اند استفاده می‌شود تا بتوانید به راحتی بین دستگاه‌ها تمایز قائل شوید.

علاوه بر قابلیت شناسایی خودکار، NTM یک ویزارد شبکه قابل فهم نیز ارائه می‌دهد. این ویزارد به شما اجازه می‌دهد گره‌ها و گروه‌های گره را به صورت دلخواه بکشید و قرار دهید. به عبارت دیگر، شما می‌توانید نمودار را به سبکی که می‌خواهید شخصی‌سازی کنید. ممکن است نمایش ارتباطات بین دستگاه‌ها در یک نمودار یا نقشه واحد در صورتی که شبکه‌تان بزرگ باشد، دشوار باشد. اما واسط کاربری NTM به شما امکان می‌دهد تا به راحتی اتصالات مرتبط را در لایه‌های مختلف بررسی کنید و به سطح مورد نظرتان بروید.

شما می‌توانید NTM را به گونه‌ای تنظیم کنید که به صورت دوره‌ای شبکه‌تان را اسکن کند و نمودارها را به‌روز نگه دارد. همچنین، این نرم‌افزار قابلیت هماهنگی با برنامه‌های دیگر را دارد و یک سیستم گزارش‌دهی قوی را ارائه می‌کند. با استفاده از این سیستم گزارش‌دهی، شما می‌توانید

معیارها را پیگیری کنید، از موجودی دستگاه تا عملکرد شبکه، همه را در حین کمک به رعایت توافقنامه‌ی پرداخت کارت‌های اعتباری (PCI) نگه دارید.

نقشه برداری توپولوژی برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده

نقشه برداری توپولوژی نه تنها برای مدیریت یک شبکه تکی مهم است، بلکه برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP) نیز اهمیت زیادی دارد. این ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده ممکن است با صدها یا حتی هزاران مشتری مختلف در چندین شبکه مختلف سروکار داشته باشند.

نقشه برداری توپولوژی برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده

به دلیل نیازهای خاص این ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده، استفاده از ابزاری که برای شبکه شخصی یا شرکتی خود مناسب است، کافی نیست. لازم به ذکر است که شرکت SolarWinds MSP (که در حال حاضر N-able نام دارد)، محصول دیگری به نام N-central را برای این منظور ارائه می‌دهد. این ابزار ویژه‌ای است که توسط ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده برای نقشه برداری توپولوژی استفاده می‌شود.

روش حل مسئله نقشه‌برداری توپولوژی شبکه N-central به شما امکان می‌دهد که ارزیابی دقیقی از شبکه‌هایی که شما مدیریت می‌کنید، انجام دهید. با استفاده از این روش، شما می‌توانید با بررسی درخواست‌ها و زمانبندی‌ها، اسکن‌های مورد نیاز را انجام داده و به داده‌های دقیقی که به صورت روشن و تصویری نمایش داده می‌شود، دسترسی پیدا کنید.

آنچه امروز درباره توپولوژی شبکه باید بدانید

آنچه باید درباره توپولوژی شبکه بدانید این است که باید به خوبی با نیازها و الزامات استفاده از شبکه خود آشنا باشید. تعداد کل گره‌ها در شبکه، یکی از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود. این مورد تعیین کننده خواهد بود که آیا می‌توانید از یک توپولوژی ساده استفاده کنید یا نیاز به ساختار پیچیده‌تری دارید و باید برای آن سرمایه‌گذاری کنید.

مهم است که بدانید هیچ توپولوژی بهتری وجود ندارد. هر یک از توپولوژی‌ها مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب مناسب بستگی به محیط شبکه و شرایط شما دارد. به همین دلیل، من پیشنهاد می‌کنم که قبل از تصمیم‌گیری، از ابزارهای نقشه‌برداری توپولوژی شبکه مانند Network Topology Mapper استفاده کنید. این ابزار بسیار آسان در استفاده و تجزیه و تحلیل است و به شما امکان می‌دهد تا ساختار کامل شبکه خود را طراحی کنید. همچنین شما می‌توانید این ابزار را برای ۱۴ روز به صورت رایگان تست کنید.

سخن آخر

با اتمام این مقاله، شما با مفهوم topology چیست آشنا شدید و همچنین بهترین راهنمایی برای معرفی انواع توپولوژی‌ شبکه را دریافت کردید. انتخاب توپولوژی مناسب برای شبکه خود یکی از مراحل حیاتی در مدیریت و پیکربندی شبکه است. با استفاده از ابزارهای مناسب مانند Network Topology Mapper، شما می‌توانید ساختار شبکه خود را بهبود بخشید و بهترین توپولوژی برای نیازهای خود را انتخاب کنید. همچنین، همیشه به یاد داشته باشید که هر توپولوژی دارای مزایا و معایب خاص خود است و باید با شرایط و محیط شبکه خود هماهنگ شود. با این دانش، شما می‌توانید بهبود و بهره‌وری شبکه خود را ارتقا دهید و به طور کلی در عملکرد سازمان خود پیشرفت کنید.

امیدوارم در توضیح مفهوم توپولوژی و انواع آن، به درستی مطلب را بیان کرده باشم. اگر شما هرگونه سوال یا ابهامی درباره توپولوژی شبکه دارید، در بخش کامنت ها مطرح کنید تا من و همکارانم در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید