شما برای مطالعه این مقاله فقط 14 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-fileserver

فایل سرور چیست؟ آشنایی با عملکرد و راه اندازی آن در ویندوز

5/5 - (1 امتیاز)

مطمئناً تا به حال زیاد در مورد فایل سرور شنیده اید ولی اگر نمی خواهید فقط به اسم آن بسنده کنید و دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد file server و نحوه کار آن کسب کنید، در جای بسیار درستی هستید.

با راه اندازی فایل سرور، صاحب یک مخزن مرکزی برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل ها می شوید که کلاینت ها با اتصال به آن می توانند به فایل های موردنظر خود دسترسی پیدا کنند و بدون نیاز به انتقال فایل به سیستم خود، عملیاتی مثل اشتراک گذاری، ایجاد و ویرایش فایل ها را انجام دهند.

فایل سرور یکی از بخش های مهم شبکه های کامپیوتری است که به عنوان یک مکان مرکزی برای ذخیره سازی، مدیریت و اشتراک گذاری داده ها و فایل های شبکه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع، کاربران شبکه، دستگاه ها و کلاینت ها به کمک این پایگاه داده مرکزی می توانند به تمام اطلاعات و فایل هایی که توسط سرور شبکه میزبانی می شود، دسترسی داشته باشند و کارهایی مثل ویرایش و اشتراک گذاری آنها را با راحتی و سرعت بیشتری جلو ببرند. پس اگر کاربر شبکه ای هستید که مجهز به فایل سرور است، می توانید بدون نیاز به هر گونه انتقال دستی فایل ها، فایل های موردنظر خود را از طریق فایل سرور شبکه به اشتراک بگذارید.

اگر به فکر ایجاد یک فایل سرور قدرتمند و امن هستید تا فایل ها و اطلاعات مهم شبکه خود را در آن ذخیره کنید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی مراجعه کنید و با انتخاب یک پلن مناسب، فایل های موردنظر خود را به شکل بهینه تر ذخیره و مدیریت کنید و در اختیار کلاینت های محلی یا ریموت شبکه خود قرار  دهید.

فایل سرور چیست؟سرور فایل چیست؟

فایل سرور کامپیوتری است که وظیفه ذخیره سازی و مدیریت مرکزی فایل های مربوط به شبکه را بر عهده دارد تا کامپیوترهای دیگر موجود در شبکه بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. در واقع، سرور فایل حکم رسانه ای را دارد که کاربران با استفاده از آن می توانند بدون نیاز به انتقال فیزیکی، فایل های متنی، تصویری و سایر اطلاعات موردنظر را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند. 

قبل از سرورهای فایل، کاربران شبکه برای انتقال یا به اشتراک گذاری فایل های موردنظر خود باید از یک هارد یا فلش های USB  استفاده می کردند. در حالی که این کار باعث بروز دو مشکل اساسی می شد:

  • داده ها در معرض خطر جا به جایی، سرقت یا خرابی قرار می گرفتند.
  • تبادل فایل ها در شبکه های سازمانی سخت می شد.

با استفاده از سرور فایل ها می توانید این دو مشکل را حل کنید و یک پایگاه داده امن با فضای کافی ایجاد کنید که داده های شبکه برای تمام کاربران یا به اصطلاح، کلاینت های شبکه قابل دسترس باشد. با فایل سرور، دیگر نیازی نیست که برای اشتراک گذاری داده ها با کلاینت های شبکه از روش هایی مثل ایمیل یا درایوهای USB استفاده کنید. بلکه فقط کافیست فایل ها و داده های موردنظر را در سرور فایل مرکزی قرار دهید تا همکاری بین کلاینت ها در مکان های مختلف شبکه راحت تر شود و همچنین، از سختی های مربوط به انتقال فایل با حجم بالا خلاص شوید.

جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که فایل سرورها نه تنها به صورت محلی قابل دسترس هستند، بلکه به صورت ریموت هم می توان به آنها متصل شد. به این به معنی است که شما حتی وقتی در حال حرکت هستید یا در خانه نشسته اید هم می توانید به فایل سرور دسترسی پیدا کنید و داده های موردنظر خود را از فایل سرور انتخاب کرده و به اشتراک بگذارید. 

البته با توجه به اینکه سرورفایل ها حاوی اطلاعات و فایل های مهم شبکه هستند، هکرها و باج افزارهای زیادی هستند که سعی می کنند با هدف قرار دادن این سرور، راهی برای ایجاد اختلال در شبکه پیدا کنند. اینجاست که باید به فکر ایمن سازی فایل سرور خود هم باشید که تنظیم قوانین مربوط به سطح دسترسی کاربران برای ایجاد تغییراتی مثل باز کردن، بستن، حذف یا ویرایش فایل ها از مهم ترین آنهاست.

ویژگی های برجسته فایل سرور

  • اشتراک گذاری فایل ها در داخل و بیرون یک شبکه 
  • امکان دسترسی همزمان کاربران به فایل ها
  • امکان تنظیم مجوزهای دسترسی برای کاربران 
  • همگام سازی فایل ها بین سرور و کلاینت ها
  • تعیین عملیات مجاز برای هرکدام از کاربران
  • فراهم سازی فضای ذخیره سازی مشترک و صرفه جویی در منابع
  • امکان دسترسی از راه دور به فایل ها

فایل سرور چگونه کار می کند؟

تا الان متوجه شدید که فایل سرورها نقش مخزنی را دارند که داده و فایل های موردنظر را نگه داری می کنند تا در دسترس کلاینت های شبکه قرار دهند:طرز کار فایل سرور

فایل سرورها برای انجام این وظیفه خود از پروتکل ها و مکانیزم های مختلفی استفاده می کنند که ویژگی های هر کدام از آنها باعث شده است که از پایگاه داده ها متمایز باشد. با اینکه، هدف هر دوی آنها ذخیره و ارائه اطلاعات است ولی این دلیل نمی شود که فایل سرور و پایگاه داده با هم اشتباه گرفته شوند. ساختاریافته نبودن داده ها و عدم نیاز به اجرای کوئری برای دسترسی به داده های موجود در فایل سرورها از برجسته ترین تفاوت های آنها با پایگاه داده ها هستند.

بهتر است از بحث اصلی دور نشویم. هدف ما در این بخش، بررسی نحوه کار فایل سرور است، پس بیایید با همین مبحث ادامه دهیم:

یک فایل سرور برای اینکه بتواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد به یک سخت افزار (فضای هاردیسک و قدرت پردازشی کافی)، سیستم عامل و نرم افزار موردنیاز کلاینت ها نیاز دارد. بعد از این است که فایل سرور آماده ارائه خدمات خاص خود می شود.

فایل سرور ها قادر به ذخیره سازی و نگهداری هر نوع داده ای مثل فایل های اجرایی، داکیومنت ها، تصاویر و ویدیوها هستند و این داده ها را به صورت Blob یا باینری ذخیره می کنند. پس با توجه به این قضیه می توان گفت که این سرورها دارای ویژگی های خاصی برای ایندکس یا پردازش فایل ها نیستند، مگر اینکه با نصب پلاگین ها یا اپلیکیشن های مبتنی بر سرور بخواهید این ویژگی ها را به آن اضافه کنید.

یک فایل سرور راهکار خاصی را برای تعامل با داده ها ارائه نمی دهد و برای کارهایی مثل اشتراک گذاری فایل ها به کلاینت متکی است. 

هر سرور فایل باید بتواند از انعطاف پذیری و امنیت لازم برای ذخیره فایل ها و داکیومنت های مختلف بربیاید تا کاربران با استفاده از آدرس آی پی فایل سرور بتوانند به آن دسترسی پیدا کرده و عملیات موردنظر خود را اجرایی کنند. همچنین، برای اینکه کاربران موقع دسترسی به فایل های ذخیره شده در فایل سرور با مشکلاتی مثل بازنویسی، حذف یا دسترسی نادرست فایل ها روبرو نشوند، تمام فایل سرور ها باید مجهز به ویژگی هایی مثل مدیریت مجوزهای دسترسی، قفل کردن فایل و حل تضاد و ناسازگاری بین فایل ها باشند. 

انواع پروتکل ها و برنامه های فایل سرور

همانطورکه قبلاً هم اشاره کردم، فایل سرورها پروتکل ها و مکانیسم های خاصی دارند که کار خود را بر اساس آنها انجام می دهند. هر کدام از این موارد، ویژگی ها و دسترسی های کاربری مختلفی را ارائه می دهند که برای عملکرد درست فایل سرور ضروری هستند. بیایید با این پروتکل ها آشنا شویم:

Server message block (SMB)

SMB یکی از رایج ترین پروتکل های فایل سرورهای محلی است که توسط سیستم عامل ویندوز و macos پشتیبانی می شود. این پروتکل امنیتی پروسه دسترسی به کل فایل ها و دایرکتوری ها و همچنین منابع شبکه مثل پرینترها و روترها را کنترل می کند و این امکان را به برنامه ها می دهد که عملیاتی مثل خواندن و نوشتن فایل ها در شبکه را انجام دهند. 

پروتکل SMB دارای سه نسخه اصلی است:SMB2 ،SMB1 و SMB3 که از بین اینها، پروتکل SMB1 به هیچ وجه امن تلقی نمی شود و نباید از آن استفاده کرد.

Network File System (NFS)

NFS یک پروتکل اشتراک گذاری فایل است که عملکرد بالا، اتصالات پایدار، مدیریت ساده از ویژگی های برجسته این پروتکل هستند. سیستم های یونیکس و لینوکس به طور عمده از این پروتکل برای اشتراک گذاری فایل ها بین سرور و کلاینت های لینوکس استفاده می کنند. 

پروتکل NFS به عنوان یک فایل سیستم توزیع شده عمل می کند و بعد از ذخیره فایل ها در یک شبکه ها خاص، این امکان را به کاربران یا کلاینت ها می دهد که عملیاتی مثل کپی یا ایجاد یک فایل یا دایرکتوری را از طریق شبکه انجام دهند.

File Transfer Protocol (FTP)

پروتکل FTP با پروسه ارسال و دریافت فایل ها بین دستگاه های موجود از طریق شبکه اینترنت سروکار دارد. البته، با اینکه FTP یک گزینه مناسب برای دسترسی به فایل ها در فضای شبکه است ولی گزینه های امن ترین مثل SFTP، SCP یا WebDAV هم هستند که با رمزگذاری اتصالات و داده ها، امنیت ارتباطات ریموت را بالا می برند. 

با اینکه این پروتکل یک ابزار قدرتمند برای انتقال یا ارائه فایل ها است ولی محدودیت ها و ضعف های بیشتری نسبت به SMB و NFS دارد.

انواع فایل سرورانواع سرور فایل

در حال کلی، فایل سرورها به دو دسته تقسیم می شوند: فایل سرور اختصاصی و فایل سرور غیراختصاصی.

فایل سرور اختصاصی

این فایل سرور به طور هدفمند برای ارائه خدمات برای سایر کامپیوترها طراحی شده است و به کلاینت های متصل اجازه خواندن و نوشتن داده ها را می دهد یا به عبارت دیگر، اشتراک گذاری فایل با کلاینت های محلی و کلاینت های ریموت مجاز با استفاده از این سرور انجام می شود. پسوند اختصاصی به معنای این است که این فایل سرور فقط به عنوان سرور فایل انجام وظیفه می کند و کسب و کارها با استفاده از آن می توانند عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت لازم برای شبکه خود را فراهم کنند.

با توجه به اینکه این فایل سرور صرفاً به ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل اختصاص دارد، این توانایی را دارد که درخواست های بیشتری را هندل کند و دسترسی سریع تر به فایل ها را امکان پذیر سازد و همه اینها باعث افزایش بهره وری می شود.

همچنین، با پیکربندی ویژگی های امنیتی پیشرفته مثل فایروال ها و سیستم های تشخیص نفوذ می توان امنیت داده های فایل سرور اختصاصی را در برابر دسترسی های غیرمجاز یا حملات سایبری بالا برد.

فایل سرور غیراختصاصی

یک فایل سرور غیر اختصاصی هم عملکرد مشابهی با فایل سرور اختصاصی دارد ولی با این تفاوت که فایل سرور غیراختصاصی محدود به نگهداری و اشتراک گذاری فایل نیست و از انعطاف پذیری لازم برای استفاده چندمنظوره برخوردار است که کسب و کارها به لطف این ویژگی می توانند میزان مصرف منابع و کارایی شبکه را افزایش دهند.

به این صورت که، این فایل سرورها می توانند به طور همزمان به عنوان یک ایستگاه کاری انجام وظیفه کنند و همچنین، تسک های روزمره دیگر را هم انجام دهند.

البته، جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که در حالت کلی فایل سرور غیراختصاصی فضای ذخیره سازی کمتر و امنیت پایین تری را برای شبکه ارائه می دهد و همین باعث می شود که احتمال نشت داده ها و حملات بدافزارها بالاتر باشد. از طرف دیگر، استفاده چند منظوره از فایل سرور هم می تواند بار سرور را افزایش داده و در نتیجه عملکرد آن را کاهش دهد.

با همه این ها، اگر قصد استفاده از فایل سرور غیراختصاصی را دارید و نگران امنیت آن هستید می توانید با تدابیر امنیتی مناسب مثل تنظیم قوانین فایروال، استفاده از نرم افزارهای آنتی ویرس و … خطرات ناشی از امنیت پایین آنها به حداقل برسانید.

کاربردهای مهم File Server

کاربرد اصلی فایل سرور این است که فایل های مهم و ضروری شبکه را در خود نگهداری کند تا کاربران و کلاینت های شبکه بتوانند از طریق آن به فایل های موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند. پس در وهله اول، هر کسب و کاری می تواند فایل سرور خود را راه اندازی کرده و محتوای مورنظر خود را در اختیار مشتریان قرار دهد. مخصوصاً که اگر قصد دارید برنامه، درایورها، ویدیوها یا … را از طریق وبسایت خود در اختیار مشتریان قرار دهید تا در صورت تمایل، فایل های دلخواه خود را دانلود کنند، می توانید از فایل سرور به عنوان سرور دانلود استفاده کنید.

کلیک کنید  رمزگذاری فایل و دایرکتوری در لینوکس

ولی سرور فایل یک کاربرد اساسی دیگر هم دارد. اگر می خواهید از فایل های مهم کسب و کار خود بکاپ بگیرید، می توانید از فایل سرور برای نگهداری نسخه های پشتیبان استفاده کنید. با این کار، نه تنها دسترسی راحت و سریعی به فایل های مهم خود خواهید داشت بلکه دیگر نگران از دست رفتن فایل های پشتیبان موجود در سیستم محلی خود نخواهید بود.

در حالت کلی، هدف اصلی فایل سرور نگهداری فایل ها است. حالا نوع این فایل ها و هدف شما از نگهداری فایل ها است که کاربرد دیگری را به این سرور اضافه می کند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید فایل ها و مستندات مربوط به پروژه ها و کارهای سازمانی را در فایل سرور ذخیره کنید، نه تنها اعضای تیم به صورت همزمان می توانند به این فایل ها دسترسی داشته باشند، بلکه خیلی سریع و راحت می توانند ادیت های لازم را انجام داده و آن را به سایر اعضا به اشتراک بگذارند. 

مزایا و معایب فایل سرور

مزایامعایب
صرفه جویی در هزینه و میزان مصرف منابعنیاز به پیکربندی راهکارهای امنیتی
دسترسی امن و سریع به فایل ها از طریق شبکهپروسه راه اندازی پرهزینه و تخصصی
سرعت، امنیت و عملکرد بالانیاز مداوم به مدیریت و نگهداری
ارتقا ظرفیت حافظه ذخیره سازیزمان گیر بودن مانیتور مداوم فایل سرور
کاهش بار منابع کلاینت هانیاز به ارتقا منابعی مثل فضای ذخیره سازی و پهنای باند
سازماندهی راحت تر فایل هاامکانات محدود برای دستکاری فایل ها
درجه وضوح بالااز بین رفتن همه فایل ها در صورت متوقف شدن فایل سرور 
اشتراک گذاری و هندل کردن راحت تر فایل هاامکان اختلال در سرور در صورت دسترسی چند کاربر به صورت همزمان
بازیابی و بکاپ راحت تر فایل ها و داده ها
انعطاف پذیری بالا
دسترسی ریموت از طریق WebDAV ،FTP یا SCP

 

نکات مهم برای ارتقا امنیت فایل سرور ها

برای اینکه مخزن ذخیره فایل های خود را به یک محیط امن و قابل اعتماد تبدیل کنید، توصیه می کنیم که راهکارهای زیر را وارد عامل کنید:

  • به طور منظم از داده ها و فایل های موجود در فایل سرور چند نسخه پشتیبان تهیه کنید تا امکان بازیابی فایل در صورت حمله هکری یا خرابی فایل سرور وجود داشته باشد.
  • مجوزهای لازم برای دسترسی به فایل سرور و اجرای عملیات مختلف روی فایل ها و پوشه ها را با دقت تنظیم کنید تا کلاینت های غیرمجاز قادر به سواستفاده از فایل سرور و ایجاد اختلال در آن نباشند.
  • برای تایید هویت کلاینت ها از روش هایی مثل رمزعبور، بیومتریک و … استفاده کنید.
  • برای ایمن سازی ارتباطات بین کلاینت و سرور فایل به فکر فعال سازی گواهینامه امنیتی SSL/TLS باشید.
  • فایروال را به صورت هوشمندانه پیکربندی کنید تا قادر به شناسایی و مسدود کردن حملات رایج شبکه مثل DDOS و اسکن پورت باشد. 
  • برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به فایل ها و داده ها سعی کنید از روش های رمزگذاری سطح فایل، سطح دیست یا سطح شبکه استفاده کنید.
  • از برنامه های ضد ویروس یا ضد بدافزار استفاده کنید تا از سرور فایل شما در برابر ویروس ها و بدافزارها محافظت کند.
  • تجزیه و تحلیل گزاراشات و مانیتورینگ عملکرد فایل سرور را فراموش نکنید. برای بررسی لاگ های سرور می توانید از مقاله لاگ فایل های لینوکس و ویندوز کمک بگیرید.

نحوه راه اندازی فایل سرور در ویندوز
نحوه راه اندازی فایل سرور

حالا که به طور کامل با فایل سرور آشنا شده اید، وقت آن است که به نحوه راه اندازی آن هم نگاهی بیاندازیم. 

بعد از اینکه، متناسب با هدف و کاربرد خود، نیازمندی های سخت افزاری ( مثل فضای دیسک و CPU) و نرم افزاری (مثل سیستم عامل) را مشخص کردید و یک سرور متناسب با این نیازمندی ها انتخاب کردید، نوبت آن است که برنامه یا سرویس مربوط به فایل سرور را روی سرور قرار دهید تا کارهای مربوط به مدیریت و اشتراک گذاری فایل ها با کلاینت ها و همچنین همگام سازی فایل ها را انجام دهد.

برای راه اندازی فایل سرور در ویندوز کافیست مراحل زیر را طی کنید:

۱) اضافه کردن ویژگی فایل سرور

روی استارت کلیک کنید و Server Manager را انتخاب کنید.

روی Add Roles and Features کلیک کنید تا ویزارد مربوط به اضافه کردن ویژگی های جدید باز شود.

۳ بخش اول را با کلیک روی Next رد کنید ولی از Server Roles گزینه File Server را انتخاب کنید و طبق دستور عمل ها جلو بروید و در آخر، ویزارد را به کلیک روی close ببندید.

۲) راه اندازی اشتراک گذاری فایل

بعد از اینکه ویژگی فایل سرور را نصب کردید، نوبت به پیکربندی اشتراک گذاری فایل و کاربران مجاز می رسد:

به منوی اصلی سرور منیجر بروید و از بخش پایین ROLES AND SERVER GROUPS روی گزینه Files and Storage Services کلیک کنید.

روی گزینه Shares کلیک کنید و سپس، روی فلش کناری Tasks کلیک کنید و گزینه New Share را انتخاب کنید.

از ویزارد New Share گزینه SMB Share – Quick را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.

گزینه Type a custom path را علامت بزنید و مسیر فولدری که برای اشتراک گذاری در نظر گرفته اید را وارد کنید.

اسم دلخواهی را برای این فولدر انتخاب کنید و اگر اسم خاصی در نظر ندارید، اجازه دهید همین حالت پیش فرض که اسم فولدر انتخابی شما است، باقی بماند.

مسیر شبکه ای فولدر اشتراکی را هم در Remote path to share وارد کنید و روی Next کلیک کنید.

پاپ آپ مربوط به New Share Wizard را با کلیک روی ok ببندید.

در ادامه، گزینه Allow caching of share را علامت بزنید و روی Next کلیک کنید.

از بخش permissions مجوزهای لازم را به کاربران و گروه های موردنظر خود اختصاص دهید و روی Next کلیک کنید.

روی Create کلیک کنید تا پروسه ایجاد فایل اشتراکی آغاز شود.

بعد از مشاهده بخش Results روی گزینه Close کلیک کنید.

۳) تنظیم مجوزهای دسترسی

اگر می خواهید مجوزهای دسترسی فایل اشتراکی را تغییر دهید، کافیست روی فایل راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.

سپس با استفاده از تب های Security و Sharing تغییرات لازم را در زمینه مجوزهای دسترسی و نحوه اشتراک فایل ها اعمال کنید.

۴) تنظیم سهمیه یا Quota های دیسک

اگر می خواهید میزان استفاده از فضای دیسک برای ذخیره فایل های فایل سرور را کنترل کنید، می توانید Quota مربوط به آن را پیکربندی کنید.

روی استارت کلیک کنید و Server Manager را انتخاب کنید.

به بخش File and Storage Services و گزینه Disk Quotas را انتخاب کنید.

روی Task کلیک کنید و New Disk quota را انتخاب کنید.

سپس، بر اساس دستورالعمل ویزارد محدودیت های لازم را تنظیم کنید.

روش نصب و پیکربندی فایل سرور به نوع سیستم عامل سرور شما بستگی دارد. اگر از لینوکس یا macos استفاده می کنید، باید به فکر نصب سرویس هایی مثل Samba و NFS (برای لینوکس) و CrushFTP و FileZilla Server (برای macos) باشید.

بعد از اینکه این موارد را راه اندازی کردید، نوبت به ایجاد فولدرها و تنظیمات دسترسی می رسد. سعی کنید در تعیین کاربران یا گروه هایی که مجاز به دسترسی به فایل ها یا فولدرهای فایل سرور هستند، هوشمندانه عمل کنید و از ارائه مجوزهای دسترسی و عملیات غیرضروری به کلاینت های غیرمجاز اجتناب کنید.

سپس، برای اینکه کاربران بتوانند به فایل ها یا فولدرهای موردنظر دسترسی پیدا کنند، باید از ویژگی sharing استفاده کنید. 

بعد از این که مراحل راه اندازی فایل سرور را به صورت دقیق و درست طی کردید، کاربران می توانند با استفاده از اسم یا آدرس آی پی سرور به فولدرهای مشترک دسترسی پیدا کرده و عملیاتی که مجاز به انجام آن هستند را اجرا کنند.

جایگزین های فایل سرور

اگر با فایل های مهمی سروکار دارد و دوست دارید در کنار فایل سرور با جایگزین های دیگری که می توانید برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری راحت تر فایل های خود استفاده کنید، چند گزینه دیگر هم برای شما سراغ داریم:

Network-attached storage (NAS)

NAS یک سیستم فایل اختصاصی است که به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی به شبکه محلی متصل می شود و این امکان را به کاربران می دهد که به فایل ها و فولدرهای ذخیره شده در حافظه اش دسترسی داشته باشند.

این دستگاه در اندازه های مختلفی موجود است که ظرفیت آن می تواند به بالاتر از پتابایت هم برسد و بسته به نوع معماری آن می تواند از طریق پورت اترنت یا به صورت وایرلس (یا ترکیبی) به شبکه محلی وصل شود که هر کدام از این روش ها، پیکربندی ها و تنظیمات خاص خود را دارند.

در واقع، با راه اندازی NAS صاحب یک فضای ابری خصوصی می شوید که کم هزینه تر و سریع تر است و تمام مزایای سرویس های ابری را برای شما فراهم می کنند. البته، داده های موجود در NAS به صورت ریموت هم قابل دسترس هستند و همین ویژگی ها باعث افزایش انعطاف پذیری و کارایی دستگاه های NAS می شود.

در کل، NAS از لحاظ امنیت، سهولت استفاده و نگهداری، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری نسبت به فایل سرور برتری دارد و نکته جالب هم این است که هزینه آن نسبت به فایل سرور پایین تر است.

Document Management System (DMS)

همانطورکه از اسم آن هم مشخص است، DMS سیستمی است که برای ذخیره سازی داکیومنت ها استفاده می شود. این سیستم شبیه فایل سرور است، با این تفاوت که صرفاً جهت ذخیره سازی اسناد و داکیومنت ها استفاده می شوند و برای ذخیره سازی داده های Blob مثل تصاویر و ویدیوها چندان مناسب نیست.

 Microsoft SharePoint یکی از رایج ترین DMS هایی است که با داکیومنت های ایجاد شده در ورد، اکسل یا پی دی اف ها سازگار است و قابلیت های اضافی دیگری مثل نمایه سازی، جستجو و … را هم به فایل سرور اضافه می کند.

سرویس های ذخیره سازی ابری

همانطور که در مقاله روش های انتقال فایل با حجم بالا هم اشاره کردیم، سرویس های ابری زیادی مثل دراپ باکس و وان درایو هستند که آماده ارائه فضای لازم برای آپلود و اشتراک گذاری راحت تر فایل ها هستند. 

این سرویس ها می توانند عملیات مهمی مثل همگام سازی، ایمن سازی و پشتیبان گیری را به صورت خودکار انجام دهند و بسیاری از کارهای را برای شما راحت تر کنند. 

البته، پلن های رایگان این سرویس ها از پتانسیل لازم برای فعالیت به عنوان جایگزین فایل سرور برخوردار نیستند و اگر نیاز به فضای ذخیره سازی بالایی دارید تا فایل های مربوط به کسب و کار (متوسط به بالا) را در آن نگهداری کنید و در دسترس کاربران موردنظر قرار دهید، باید به فکر پلن های گران تر با پیکربندی های پیچیده تر باشید. 

هزینه بالا و پیچیدگی پروسه مدیریت سرویس های ابری به عنوان فایل سرور از مهم ترین دلایلی هستند که باعث می شوند سازمان های بزرگ برای ذخیره و اشتراک گذاری فایل های حجیم (مثلا ویدیوها) به جای سرویس های ابری از فایل سرور سنتی استفاده کنند.

سخن آخر

فایل سرورها به عنوان یک مخزن مرکزی برای نگهداری فایل ها موردنیاز برای کلاینت ها و کاربران شبکه استفاده می شوند. با استفاده از این سرور، دیگر نیازی نیست فایل های موردنیاز را با استفاده از فلش ها به کلاینت های شبکه انتقال دهید یا درگیر عملیاتی مثل همگام سازی فایل ها باشید. پس در حالت کلی، اگر بتوانید در تعیین دسترسی های کلاینت ها عملکرد درستی داشته باشید و عملیات مجاز هر کاربر را هم با دقت تعیین کنید، مطمئناً کاربران هم از اشتراک گذاری و تبادل سریع ر فایل ها با همدیگر هم بسیار بسیار راضی خواهند بود و از طرف دیگر، در فضای ذخیره سازی سیستم های کلاینت ها هم تا حد زیادی صرفه جویی می شود.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید