شما برای مطالعه این مقاله فقط < 1 دقیقه وقت نیاز دارید

سوالات : سوالات شبکه

وظیفه بیت لاکر BitLocker در ویندوز چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

پیش از آن که وظیفه بیت لاکر را در ویندوز بررسی کنیم، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که bitlocker چیست؟ بیت لاکر (BitLocker – BitLocker Drive Encryption) قابلیتی در ویندوز است که شما می توانید به کمک آن داده هایی که در درایوها وجود دارند را با کلید های 128 یا 256 بیتی رمزگذاری کنید (رمزگذاری و قفل تمام volume های پارتیشن را با الگوریتم رمزگذاری AES در حالت CBC انجام می دهد).

از نسخه های نهایی (Ultimate) و تجاری (Enterprise) ویندوز ویستا به بعد بیت لاکر به عنوان یک قابلیت امنیتی به ویندوز اضافه شد و وظیفه رمزگذاری روی داده ها را بر عهده گرفت.

در رابط بیت لاکر جدید، به جز رمزگذاری volume های هارددیسک، شما می توانید روی دستگاه های ذخیره سازی دیگری که قابلیت حمل دارند (مانند USB) نیز قفل گذاری انجام دهید.

نسخه های تجاری ویندوز ۸ و ویندوز ۸.۱، ویندوز ۷، ویندوز ویستا، ویندوز سرور ۲۰۰۸ و نسخه‌های بعدی مانند نسخه ۲۰۱۲ دارای بیت لاکر هستند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

18 خرداد 1402
علی شایگان

: سلام من مقاله بیت لاکر شما رو خوندم اما نفهمیدم دقیقا چیه. میشه به صورت مختصر و ساده تر مفهوم bitlocker چیست رو بگین

    18 خرداد 1402
    المیرا شرقی

    سلام همراه عزیز، بیت لاکر (BitLocker) یک ابزار رمزنگاری دیسک در سیستم عامل ویندوز است. این ابزار توسط مایکروسافت توسعه داده شده است و به کاربران امکان می‌دهد تا درایوها و پارتیشن‌های خود را با استفاده از رمزنگاری امن کنند. با استفاده از بیت لاکر، شما می‌توانید اطلاعات حساس و مهم خود را در اختیار داشته باشید و در صورت دسترسی غیرمجاز به سیستم، از دسترسی به این اطلاعات جلوگیری کنید. بیت لاکر به طور خاص برای ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ در نسخه‌های Professional و Enterprise موجود است. با استفاده از بیت لاکر، شما می‌توانید درایوهای داخلی و خارجی خود را رمزنگاری کرده و تنها با وارد کردن رمز عبور یا استفاده از یک کلید USB، اجازه دسترسی به اطلاعات را به کسانی که مجوز دسترسی ندارند، بدهید. با استفاده از بیت لاکر، امنیت داده‌هایتان در صورت دزدیده شدن یا دسترسی غیرمجاز به سیستم به شدت تقویت می‌شود. اما در نظر داشته باشید که برای استفاده از بیت لاکر، نیاز به نسخه‌ی مناسب ویندوز و توجه به تنظیمات و مراحل رمزنگاری است. اگر سوالی دیگری در مورد بیت لاکر یا هر موضوع دیگری داشتید، می توانید با ما مطرح کنید.

24 مرداد 1402
شریفه نادری

من هاردیسک 2tb را در جریان پروسه بیت لاکر اشتباها از کمپیوتر کشیدم وبعدش هرچقدر کوشش میکنم اصلا نی حافظه اش معلوم میشه ونه دوباره لاک میشه موادهایش اصلا دیده نمیشه.میشه رهنمایی کنید چطور میتوانم مواد داخل اش را دوباره بدست بیارم؟نه پسورد میخواهد ونه باز میشود مواد داخلش خیلی مهم بودند.

    25 مرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    اگ به کلید BitLocker Recovery دسترسی دارید با استفاده از اون می تونید قفل رو بردارید. کافیه هارددیسک رو به سیستم وصل کنید، کنترل پنل رو باز کنید و از بخش system روی Security کلیک کنید. بعد به بخش BitLocker Drive Encryption برید و درایور مربوط به این هارددیسک رو پیدا کنید و روی گزینه Unlock Drive که در کنار اون قرار داره، کلیک کنید. بعد از شما رمز می خواد که برای وارد کردن کلید BitLocker Recovery اول باید روی more options و سپس Enter Recovery Key کلیک کنید. با وارد کردن این کلید، قفل هارد باز میشه و به فایل هاتون دسترسی پیدا می کنید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید