شما برای مطالعه این مقاله فقط 4 دقیقه وقت نیاز دارید

نحوه حذف سیستم عامل لینوکس از کنار ویندوز

پیش از آن که سیستم عامل لینوکس را حذف کنید، باید یک نسخه پشتیبان از داده هایتان تهیه کنید. نرم افزار های مختلفی برای بکاپ گیری وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. مزیت این کار این است که اگر فیلتان یاد هندوستان کرد و خواستید دوباره به لینوکس بازگردید، به راحتی بتوانید فایل ها را ری‌استور کنید. البته اگر دوست ندارید خودتان را با نرم افزارها درگیر کنید، می توانید این کار را روی روی هارد اکسترنال یا فلش درایو  USBانجام دهید.

البته ما یک راه حل میانبر هم داریم که زمانی جواب می دهد که فایل های شما حجم کمی داشته باشد و بتوانید به راحتی به اینترنت دسترسی داشته باشید؛ این راه حل استفاده از دراپ باکس است. البته شما می توانید در پارتیشن های دیگر هم که در ویندوز برای ذخیره سازی فایل استفاده می کنید، کپی کنید (البته به صورت رایج فرمت این پارتیشن های ویندوزی، NTFS  است).

در صورتی که بوت کردن لینوکس اوبونتو برایتان مقدور نیست، می توانید از نرم افزارهایی که برای بازکردن فایل های پارتیشن هایی با فایل سیستم Ext2 و Ext3  وجود دارد که یک نمونه از آن DiskInternals Linux Reader  است.

فرمت و پارتیشن اوبونتو را حذف کنید

پس از آنکه پشتیبان گیری از فایل های مهم تمام شد، می توانید پارتیشنی که به لینوکس مربوط است را حذف کنید. این کار چندان سخت نیست و به سادگی می توانید این کار را انجام دهید. برای این کار اول ویندوز را بوت کنید و در قدم دوم روی آیکون منوی استارت کلیک راست کنید و گزینه Disk Management  را انتخاب کنید.

دومین روش این است که از کلید های میانبر Win + R استفاده کنید و دستور diskmgmt.msc  را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

پس از گذشتن لحظاتی اسکن و بررسی انجام می شود و شما با یک لیست متصل به سیستم و پارتیش هایی موجود بر روی هر درایو هارددیسک، SSD یا فلش درایو مواجه خواهید شد که باید از این لیست پارتیشن لینوکس اوبونتو را پیدا کنید.

اگر در پیدا کردن پارتیشن اوبونتو دچار مشکل شده اید، می توانید روی هرکدام از پارتیشن ها راست کلیک کنید و گزینه Open را انتخاب کنید و آن را باز کنید و فایل ها و فولدور ها را از چشم بگذرانید تا بتوانید پارتیشن حاوی اوبونتو را پیدا کنید. در صورتی که پارتیشن شما باز نمی شود و فایل سیستم آن منحصر به لینوکس است، می توانید از نرم افزار هایی مانند DiskInternals Linux Reader استفاده کنید. زمانی که بخواهید یک پارتیشن را حذف کنید، می توانید روی آن کلیک راست کنید و گزینه Delete Volume  را انتخاب کنید.

برای بوت کردن ویندوز MBR را بازگردانی کنید

زمانی که پارتیشن نصب لینوکس اوبونتو را حذف می کنید، در این صورت بوت‌لودر GRUB 2.0از بین می رود و اتفاقی که می افتد، این است که سیستم عاملی که بوت شده است، دیگر منو نخواهد داشت و شما باید منوی بوت را بازسازی کنید.

در صورتی با مشکل نبود منوی بوت ویندوز 10 مواجه هستید، باید MBR را که در اصل همان Master Boot Record  است، بازیابی کنید. دیسک نصب یا تعمیر ویندوز هم می تواند در این راستا به شما کمک کند. البته ابزارهایی مانند Hiren’s Boot CD  هم می تواند به شما کمک کند که برای تعمیر کردن Master Boot Record  در ویندوز های قدیمی تر، مناسب تر است. دقت کنید که اگر از ویندوز 10 استفاده می کنید، باید دیسک نصب ویندوز یا فلش درایو USB که از آن برای نصب کردن ویندوز 10، بوت ایبل کرده اید، متصل کنید و پس از آن بوت کنید.

پس از آن که بوت را انجام دادید، در صفحه ای نصب ویندوز شروع می شود، پس از آن که زبان مورد نظرتان را انتخاب کردید، روی دکمه Next کلیک کنید و در صفحه دوم، بر روی Repair Your Computer  کلیک کنید.

ادامه مرحله ها در صفحه های آبی رنگ منوی استارت پیشرفته ادامه خواهد داشت. در این صفحه ها به ترتیب زیر کلیک کنید تا cmd برایتان باز شود:

  • Troubleshoot
  • Advanced Options
  • Command Prompt

زمانی که از ابزاری مانند Bootrec.exe  استفاده کنید، می توانید تعمیر MBRرا انجام دهید. اولین دستوری که نیاز دارید، دستور زیر است:

bootrec /fixmbr

پس از آن که کلید اینتر را فشار دادید، برای آن که دستوری که وارد کرده اید اجرا شوید، دستور زیر را تایپ کنید و مجدد دکمه اینتر را فشار دهید:

bootrec /fixboot

زمانی که شما MBR غیرضروری ویندوز را حذف کنید، می توانید از آپشن FixBoot  استفاده کنید و MBR ویندوزتان را تغییر دهید:

برای آن که سیستم عامل هایی که روی هارددیسک یا SSD شناسایی شوند و به منوی بوت هم اضافه شوند، باید از دستور زیر کمک بگیرید:

bootrec /scanos

برای بازسازی کردن منوی بوت، می توانید دستور زیر را به کار بگیرید.

bootrec /rebuildbcd

پس از آن که تعمیر MBR و منوی بوت را تکمیل کردید، باید سیستم را مجدد راه اندازی کنید. به همین راحتی می توانید ویندوز 10 را به صورت صحیح بوت کنید. اکنون منوی مربوط به تنظیمات بوت هم مانند پیش از نصب اوبونتو فعال و قابل استفاده است. دقت کنید که فلش‌درایو USB نصب یا تعمیر ویندوز و نیز dvd نصب را جدا کنید.

چگونه فضای آزاد شده هارددیسک یا ssd را به پارتیشن های ویندوز بازگردانیم؟

شما می توانید از ابزار Disk Management ویندوز استفاده کنید و فضایی که پس از حذف شدن پارتیشن های لینوکس اوبونتو آزاد شده است را به عنوان یک پارتیشن جدید تعریف کنید و از آن استفاده کنید. البته روش دیگری هم پیش رویتان قرار دارد و آن هم این است که این فضای اضافه را به درایو c اختصاص دهید. البته شما آزاد هستید که آن را به پارتیشن های دیگر هم اضافه کنید.

برای آن که پارتیشن را به پارتیشن های دیگر اضافه کنید، نیاز است که در دیسک منیجمنت، بر روی فضای خالی کلیک راست کنید و در نهایت روی گزینه Extend Volume  کلیک کنید. اگر از گزینه Shrink Volume  استفاده کنید، می توانید حجم پارتیشن را کوچک تر کنید.

در نهایت به عنوان گام آخر باید میزان بیشتر شدن حجم پارتیشن و فضایی که آزاد شده است را مشخص کنید تا فضای آزاد شده به پارتیشن مورد نظر شما منتقل شود.

اگر هم روزی خواستید مجدد لینوکس را در کنار ویندوز داشته باشید، می توانید به مقاله نصب اوبونتو در کنار ویندوز سر بزنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید