شما برای مطالعه این مقاله فقط 10 دقیقه وقت نیاز دارید

what is joomla
دسته بندی : آموزش شبکه

بررسی جامع جوملا ” 6 ویژگی برتر Joomla”

3.5/5 - (2 امتیاز)

اگر شما نیز یکی از کاربرانی هستید که در مورد جوملا، بسیاری از اصطلاحات فنی شنیده‌اید، اما درک واضحی از آن ندارید، تصمیم داریم در مورد جوملا توضیحاتی مفید دهیم؛ اکنون اولین سؤالی که به ذهن خطور می کند این است که «جوملا چیست؟» درست است؟ بنابراین، اجازه دهید با تعریف جوملا مقاله را آغاز کنیم.

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است که برای ایجاد و انتشار محتوا در بستر وب استفاده می شود؛ به زبان PHP نوشته شده است و از پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده ها استفاده می کند؛ همچنین از تکنیک های برنامه نویسی شی‌ءگرا نیز استفاده می کند. جوملا یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا به دلیل ویژگی هایی مانند ذخیره صفحه، پشتیبانی از چند زبان، افزونه ها و برنامه های افزودنی است.

در ارتباط با جوملا

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (CMS) است که برای ایجاد محتوای وب سایت ها و برنامه های قدرتمند پویا استفاده می شود، به کمک رابط بصری جوملا می توانید از طیف گسترده ای از ویژگی ها و عملکردهای آن به طور کامل بهره مند شوید؛ همچنین جوملا بسیار توسعه پذیر است و هزاران افزونه در فهرست برنامه های افزودنی جوملا موجود است.

همان‌طور که می دانید؛ CMS به افراد بدون مهارت برنامه نویسی کمک می کند تا وب سایت خود را راه اندازی کنند و امکان انتشار انواع مختلف محتوا (متن، عکس، فیلم، اسناد و موارد دیگر) را می دهد و ایجاد، ویرایش و انتشار محتوا را ساده تر می نماید.

 

نکته: برای راه اندازی وب سایت خود، از طریق بخش خرید سرور مجازی آسام سرور می توانید بهترین میزبانی سایت با امکانات عالی را تهیه فرمایید❗

 

جوملا در دهه گذشته محبوبیت زیادی به دست آورده و با موفقیت به یکی از پرکاربردترین سیستم های مدیریت محتوا در سطح جهانی تبدیل شده است؛ از زمان آغاز به کار آن در سال 2005، با موفقیت طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است و تا به امروز بیش از 99+ میلیون دانلود داشته است.

جوملا به زبان PHP نوشته شده است، با استفاده از تکنیک های برنامه نویسی شی‌ءگرا (OOP) و الگوهای طراحی نرم افزار، می تواند داده ها را در پایگاه داده MySQL یا PostgreSQL ذخیره کند و شامل ویژگی هایی مانند کش صفحه، کانال های RSS، نسخه های قابل چاپ صفحات، فلش خبری، وبلاگ ها، جستجو و پشتیبانی برای بین المللی سازی زبان میباشد.

همچنین می توان آن را با نصب یک کلیک از طریق کنترل پنل میزبانی وب راه اندازی کرد، صدها مقاله در وب وجود دارد که به شما در مورد نحوه نصب جوملا کمک می کند، خدمات میزبانی جوملا مختلفی در دسترس است.

سیستم مدیریت محتوا جوملا

جوملا که تحت مجوز عمومی گنو منتشر شد، بر اساس یک چارچوب برنامه وب تحت کنترل مدل مشاهده می شود، این بسیار کاربرپسند و انعطاف پذیر است و همچنین یکی از سیستم های مدیریت محتوا به سرعت در حال رشد است؛ مانند سایر سیستم های مدیریت محتوا، جوملا نیز جنبه های فنی  خاصی ایجاد می کند، جوملا دارای یک سیستمی انعطاف پذیر است که قادر به مدیریت چندین سلسله مراتب و صفحات فرعی است.

همان‌گونه که در بخش قبل ذکر کردیم؛ جوملا از معماری طراحی Model-View-Controller (MVC) استفاده می کند؛ هنگامی که جوملا با توجه به الگوی MVC به پردازش یک درخواست می پردازد، برای ارزیابی این که کدام جزء درخواست را پردازش کند؛ URL را تجزیه و تحلیل می کند، مدل شامل داده های مورد استفاده کامپوننت است، همچنین مسئولیت مدل به روز رسانی پایگاه داده در زمان و مکان مورد نیاز است، پس از اینکه view خروجی را تولید کرد، کامپوننت کنترل را به فریمورک جوملا برمی‌گرداند که سپس قالب را اجرا می‌کند.

جوملا توسط یک جامعه توسعه دهندگان بزرگ و فعال پشتیبانی می شود، با هزاران افزونه و قالب منحصر به فرد و مفید در دسترس، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم های ساخت سایت تک موجود است؛ این تلاش باورنکردنی جامعه است که جوملا را به گزینه ای عالی برای توسعه دهندگانی تبدیل می کند که به دنبال یک پلتفرم واحد هستند تا با آن بتوانند پشتیبانی فعال از همتایان خود دریافت کنند.

مهم است که جوملا را نه به عنوان یک پلتفرم محدود که بر روی آن نوع خاصی از سایت ساخته می شود، بلکه مجموعه ای قوی از ابزارها در نظر بگیریم که امکان اتصال بازدیدکنندگان را به روش های مختلف به داده ها فراهم می کند، مجموعه گسترده‌ای از فناوری‌های یکپارچه جوملا به مدیران و توسعه‌دهندگان سایت اجازه می‌دهد تا فراتر از محدوده‌های یک وب‌سایت ساده، نوآوری کنند.

 

نکته: به منظور بررسی دقیق تر مفهوم سیستم های مدیریت محتوا، میتوانید مقاله ای تحت عنوان: همه چیز در مورد سیستم های مدیریت محتوا، از آسام سرور را نیز مطالعه نمائید❗

 

تاریخچه جوملا

جوملا در سال 2005 به عنوان تکامل یافته Mambo متولد شد، یک CMS که در سال 2004 به موفقیت چشمگیری دست یافت، تمرکز اولیه جوملا از زمان انتشار اولیه آن بر روی قابلیت استفاده و توسعه پذیری بوده است؛ به همین دلیل است که این پروژه جوایز متعددی از جمله دریافت سه بار جایزه سیستم مدیریت محتوای متن باز PACKT را دریافت کرده است.

جوملا توسط برخی از شناخته شده ترین برندهای وب از جمله هاروارد، آی هاپ و ام تی وی استفاده شده است که می تواند وظایفی از وب سایت ها و وبلاگ های شرکتی گرفته تا شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک را انجام دهد؛

این پروژه با نسخه های بعدی خود تکامل یافته است:

جوملا 1.0: در سپتامبر 2005 منتشر شد که تکامل یافته Mambo CMS بود.

جوملا 1.5: در ژانویه 2008 منتشر شد، نسخه با پشتیبانی طولانی مدت منتشر شد.

جوملا 1.6: منتشر شده در ژانویه 2011 با ویژگی های جدید، مانند ایجاد لیست های دسترسی (ACL)

جوملا 2.5: در ژانویه 2012 با پشتیبانی طولانی مدت منتشر شد.

جوملا 3.0: در سپتامبر 2012 با بوت استرپ منتشر شد.

جوملا 3.5: در سال 2016 با پشتیبانی از PHP 7 منتشر شد.

جوملا

برنامه های افزودنی جوملا

افزونه های جوملا عملکرد وب سایت های شما را افزایش می دهد. پنج نوع افزونه وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی دارند:

کامپوننت ها: بزرگ‌ترین و پیچیده ترین افزونه ها هستند. اکثر مؤلفه ها به دو بخش تقسیم می شوند:

1. یک سایت
2. یک مدیر

هر بار که یک صفحه جوملا بارگذاری می شود، یک جزء تماس برای تولید بدنه اصلی صفحه را دریافت می کند، مؤلفه ها بیشتر صفحه را تولید می کنند که توسط یک آیتم منو هدایت می شود؛

پلاگین ها: افزونه های پیشرفته هستند، در اصل، آن‌ها گردانندگان رویداد هستند، هنگام اجرای هر افزونه، ماژول یا مؤلفه جوملا، ممکن است یک رویداد فعال شود. در این صورت، افزونه هایی که برای مدیریت آن رویداد ثبت شده اند، اجرا می شوند.

قالب ها: میتوانید طراحی اصلی یک وب سایت جوملا را شرح دهید؛ در حالی که CMS محتوای وب سایت را مدیریت می کند، الگوها سبک یا ظاهر را تعیین می کنند.

ماژول ها: می توانید صفحات را در جوملا ایجاد کنید، ماژول ها برای نمایش محتوا یا تصاویر جدید به مؤلفه ها پیوند داده شده اند؛ آن ها ظاهر جعبه هایی مانند ماژول جستجو یا ورود به سیستم را دارند.

زبان ها: این ها یک پسوند بسیار ساده هستند که یا به عنوان بخشی از هسته یا به عنوان یک افزونه استفاده می شوند، زبان و اطلاعات فونت همچنین می تواند برای PDF یا PSD در تبدیل استفاده شود.

 

ویژگی های جوملا

جوملا یک انتخاب قدرتمند برای ساخت یک وب سایت صرف نظر از اندازه آن است، در زیر برخی از ویژگی های ضروری آن آورده شده است:

  • چند زبانه

جوملا چند زبانه است و از 75 زبان پشتیبانی می کند؛ چند زبانه بودن آن به منظور خدمت دهی به تمامی هدف ها می باشد، بدیهی است، برای کسانی که انگلیسی را در حد قابل توجهی متوجه نمیشوند، این ویژگی باعث خوشحالی آن ها می شود.

  • ماهیت پاسخگو

امروزه داشتن یک وب سایت واکنش گرا یک امر عادی است؛ زیرا هر نفر از طریق گوشی هوشمند در حال گشت و گذار در اینترنت هستند؛ بنابراین، داشتن یک وب سایت که به طور کامل روی هر دستگاهی با هر اندازه ای کار می کند، الزامی است و جوملا یک وب سایت کاملا ریسپانسیو به شما می دهد؛ بنابراین، شما هرگز یک بازدیدکننده بالقوه وب سایت را از دست نمی دهید.

  • استفاده آسان

جوملا منبع باز است و استفاده از آن کاملاً رایگان است؛ اما رایگان بودن به این معنی نیست که فاقد ویژگی است، در واقع رابط کاربری کاملاً کاربرپسند با ویژگی WYSIWYG (نرم افزار طراحی وب سایت) که دقیقاً همان نتایج را به شما می دهد شما را شگفت زده می کند؛ عامل دیگری که باید در مورد آن احساس خوبی داشته باشید این است که به روز رسانی های بصورت مکرر است، جوملا به روز رسانی های جدیدی را در قالب ویژگی ها و عملکردهای جدید به ارمغان می آورد، با هر به روز رسانی جدید، کار آسان تر می شود.

  • امنیت

امنیت یک عامل اساسی است که باید در هنگام ایجاد یک وب سایت در نظر بگیرید؛ جوملا برای جلوگیری از احتمال هک شدن، احراز هویت دو عاملی را در اختیار شما قرار می دهد؛ بنابراین سایت شما هک نمی شود، اما اگر نام کاربری و رمز عبور بسیار رایجی را بگذارید و شخصی وارد آن شود، می توانید به راحتی سایت جوملا هک شده را بازیابی کنید.

  • انجمن جوملا

هر کسی به صورت داوطلبانه می تواند در انجمن جوملا مشارکت کند، جوملا یک پروژه متن باز است که از داوطلبان و مشارکت آن‌ها در آن استقبال می کند. با هر مهارتی و تا جایی که می توانید در آن سهیم باشید و بگذارید دیگران از خلقت شما استفاده کنند؛ در این انجمن با سایر فالوورهای جوملا آشنا می شوید و ممکن است موارد بسیاری را نیز از آن‌ها یاد بگیرید؛ اگر روزی به مشکلی برخورد کردید، این احتمال وجود دارد که شخصی قبلاً در مورد آن در انجمن صحبت کرده باشد و شما به راحتی می توانید راه حل را از آن دریافت کنید.

  • رایگان بودن

جوملا نسبت به بسیاری از رقبای خود مزایای زیادی دارد؛ علاوه بر اینکه یک CMS با امکانات کامل است، یادگیری آن آسان، تنظیم سریع و ارزان است:

کلیک کنید  فیشینگ چیست؟

جوملا برای استفاده کاملاً رایگان است؛ این تا حدی به دلیل ریشه های غیرشرکتی و ساختار پشتیبانی داوطلبانه آن است، صورت‌حساب‌های کمی وجود دارد که پروژه جوملا برای ادامه کار باید بپردازد و همه کسانی که در توسعه آن مشارکت دارند، این کار را از روی اشتیاق برای ایجاد چیزی انجام می‌دهند که واقعاً نیازهای سایت‌های بزرگ و کوچک را برآورده کند.

ممکن است تعجب کنید که چرا افراد زیادی به جوملا کمک می کنند تا آن را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهند، پاسخ به زبان ساده این است که تعدادی شرکت وجود دارند که بر اساس اصل ارائه نرم‌افزار و خدمات برتر که با محیط جوملا کار می‌کنند، تأسیس شده‌اند، این شرکت ها و افراد در طی هر روز با مشتریان کار می کنند تا به آن‌ها کمک کنند تا مفاهیم وب سایت بلندپروازانه خود را به واقعیت تبدیل کنند.

برای مثال، RocketTheme تعدادی قالب و افزونه‌های مفید و رایگان در دسترس را برای جوملا فراهم می‌کند، در حالی که قالب‌ها و برنامه‌های کاربردی ممتاز را برای هر کسی که می‌خواهد بدون صرف زمان و هزینه زیادی برای انجام این کار در جهت ارتقا سایت خود ایجاد می‌کند.

از دیگر ویژگی های آن نصب آسان، دارای هدف بسیار منعطف، مناسب برای اکثر افراد (وبلاگ نویسان، پورتال ها، کاتالوگ محصولات، سایت های تجارت الکترونیک، سایت های اخبار و مجلات، صفحات شخصی، سایت های تجاری، سایت های شرکت های بزرگ، سایت های دولتی، سیستم های رزرو آنلاین و موارد دیگر) است، مدیریت محتوای گسترده، مدیریت کاربر گسترده، مدیریت وب لینک، ویرایشگرهای متنی مانند JCE برای قالب بندی مقالات شما با یک کلیک، مدیر زبان برای ترجمه وب سایت شما به زبان دیگر می باشند و این ویژگی ها باعث می شود که آن را از بین مردم متمایز کند.

CMS joomla

معایب جوملا

اشکالات کمی در جوملا وجود دارد، مانند:

  • برخی از افزونه های ارائه شده فقط می توانند با اسکریپت های خاص کار کنند.
  • جوملا ممکن است قابلیت های پیشرفته مورد نیاز در شخصی سازی سایت های پیچیده نداشته باشد.
  • جوملا ممکن است در برخی موارد چندان سازگار با سئو نباشد و در هنگام نصب افزونه ها با مشکل مواجه شوید.
  • جوملا می تواند وب سایت را برای بارگذاری و اجرا سنگین کند، زیرا منابع زیادی از سرور را می طلبد.

 

چه کسی از جوملا استفاده می کند؟

جوملا برای طیف وسیعی از انواع سایت ها و سبک های مختلف مفید است و فوق العاده همه کاره است. علاوه بر اینکه بزرگترین پلت فرم نرم افزار وب برای سازمان های دولتی در سراسر جهان است، به شدت برای آموزش، رسانه ها، شرکت ها، تجارت الکترونیک و حتی وب سایت ها و وبلاگ های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از نقاط قوت اصلی آن قابلیت استفاده است؛ چه دانشجویی باشید که به تازگی طراحی وب را شروع کرده اید و چه بازنشسته ای که می خواهید یاد بگیرید چگونه یک وب سایت بسازید، جوملا می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد، برای راه‌اندازی و سفارشی‌سازی یک سایت، واقعاً نیازی به دانستن هیچ چیز در مورد برنامه‌نویسی یا توسعه وب ندارید، اگرچه می‌توانید به پایگاه کد باز آن ضربه بزنید تا چیزی کاملاً اصلی و منحصر به فرد ایجاد کنید؛ آیا می خواهید یک ماژول سفارشی برای سایت خود بسازید که هیچ سایت دیگری در وب ندارد؟ شما می توانید این کار را با جوملا انجام دهید.

 

تفاوت عمده بین وردپرس و جوملا چیست؟

قابلیت استفاده: سادگی در استفاده از وردپرس و نصب در کمتر از پنج دقیقه، وردپرس را بسیار محبوب کرده است؛ این به مبتدیان و کاربران کمک می کند تا وب سایت یا وبلاگ خود را در عرض چند دقیقه راه اندازی کنند. امکان ایجاد هر تعداد پست و صفحه با وردپرس وجود دارد و می توانید ظاهر آن را با استفاده از رابط کاربری که پس از نصب نرم افزار نمایان می شود، شخصی سازی کنید، در مقابل نصب جوملا زمان بر تر از وردپرس است، اما نتایج یکسان است؛ رابط جوملا به اندازه رابط وردپرس واضح و ساده نیست و پیچیدگی هایی دارد که ممکن است برای کاربران جدید گیج کننده باشد.

امنیت: یک سیستم امنیتی قوی برای هر دو برنامه وجود دارد که به سرعت به تهدیدات امنیتی واکنش نشان می دهند؛ از افزونه ها نسخه پشتیبان تهیه شده و امنیت بهبود یافته است، هر دوی آنها تدابیر امنیتی عالی دارند.

پشتیبانی: علاوه بر گروه های کاربری، وردپرس یک سازمان و انجمن پشتیبانی نیز ارائه می دهد؛ با کمک انجمن ها، راهنماها و اسناد، خدمات ممکن است در دسترس تر شوند، ویدئوها، دستورالعمل ها، مقالات و سایر محتوای مفید را می توان در وب سایت های وردپرس یافت؛ پشتیبانی از وردپرس ممکن است رایگان یا پولی باشد، بهتر است با متخصصان و کسانی که در گذشته با وردپرس کار کرده اند، همکاری کنید، جوملا کاملاً شبیه وردپرس است و جامعه زیادی از کاربران دارد که با این حال، پیدا کردن متخصصی که تجربه عالی در خصوص کار با جوملا دارد، زمان زیادی می برد.

افزونه ها: کاربران پلتفرم وردپرس ممکن است با استفاده از یک تم و یک افزونه وب سایت خود را در کمترین زمان تغییر دهند؛ افزونه‌ها و برنامه‌ها را می‌توان در هر زمان برای استفاده رایگان از وب‌سایت WordPress.org دانلود کرد، بسیاری از برنامه‌های افزودنی و تم‌های پشتیبانی ممتاز برای کسانی که مایل به پرداخت هستند در دسترس است، جوملا، مانند وردپرس، قالب‌ها و برنامه‌های افزودنی را ارائه می‌دهد، اما برای ویژگی‌های اضافی  یافتن پلاگین‌هایی را که خواسته‌های شما را برآورده می‌کنند، دشوار است؛ برخلاف وردپرس، ساختار جوملا اجازه نمی‌دهد قالب‌ها و اکستنشن‌ های خاصی از محیط ادمین نصب شوند.

اگرچه جوملا پایگاه کاربر بزرگ تری دارد، اما وردپرس دارای اکوسیستم افزونه قوی تر و جامعه توسعه دهندگان بزرگ تری است. مهم است که یک سیستم مدیریت محتوا را بسته به نیاز مشتریان خود انتخاب کنید.

اگر وب سایت شما در درجه اول بر روی ویژگی هایی مانند فرم تماس و اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی تمرکز دارد، وردپرس انتخاب خوبی است، اما اگر شما می خواهید مخاطبان خود را گسترش دهید؛ جوملا یک انتخاب عالی است همچنین انتخابی مناسب برای افرادی است که به طور منظم در وب سایت خود تغییراتی ایجاد می کنند؛ استراتژی شرکت خود را بررسی کنید که آیا وب سایت شما به نرم افزار قدرتمندتری از نرم افزار شما نیاز دارد یا خیر؛ این به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک می کند.

نتیجه

جوملا یک سیستم در حال رشد بسیار سریع است که به ساخت وب سایت های ساده به پیچیده کمک می کند، اگر می خواهید از ساعت های سپری شده برای یادگیری برنامه نویسی یا توسعه وب استفاده ی بهتری داشته باشد و در زمینه های دیگری صرف کنید، جوملا انتخاب مناسبی است.

امیدواریم توضیحات ذکر شده در مورد جوملا، یکی از محبوب ترین CMS های حال حاضر، برایتان قابل درک باشد؛ در مورد جنبه های مختلف جوملا و قابلیت استفاده از آن بیان شد؛ جوملا ویژگی های بسیاری را در اختیار شما قرار می دهد که میتواند رقیب مناسبی برای وردپرس نیز محسوب شود؛ حالا شما برای ایجاد و طراحی سایت بین جوملا یا وردپرس، کدام یک را انتخاب می کنید؟ میتوانید دیدگاه خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید؛ تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

سوالات متداول:

بله، جوملا چند زبانه است و از 75 زبان پشتیبانی می کند این ویژگی آن بسیار کاربردی و عالی برای کاربرانیسا که زبان انگلیسی نمی دانند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید