شما برای مطالعه این مقاله فقط 16 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-google-search-console
دسته بندی : آموزش سئو

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول و بررسی ابزارهای آن

5/5 - (2 امتیاز)

یکی از ابزارهای بسیار مهم و مفیدی که توسط گوگل معرفی شده است، گوگل سرچ کنسول (search console google) است. به کمک این ابزار شما می توانید اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد سایتتان به دست آورید. این اطلاعات مفید شامل میزان ترافیک وارد شده به سایت، جستجوی عملکرد، رفع مشکلات موجود در سایت و بهینه کردن سایت استفاده کنید. این ابزار رایگان قابلیت های رایگان زیادی دارد که در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل در این باره صحبت کنیم.

شما به کمک سرچ کنسول می توانید تمامی اتفاقاتی که در سایتتان رخ می دهد را بررسی کنید و از آن ها برای بهبود سئو سایتتان استفاده کنید.

اگر شما هم به تازگی می خواهید وارد دنیای وب مستری شوید، توصیه ما این است که این مقاله را از دست ندهید، چرا که سرچ کنسول یکی از ابزارهای اولیه و بسیار مهمی است که باید در موردش بدانید. پس تا پایان همراه ما باشید تا آنچه در مورد آموزش سرچ کنسول گوگل وجود دارد را بی کم و کاست در اختیارتان قرار دهیم.

چه کسانی نیاز به سرچ کنسول دارند؟

پاسخ به این سوال ساده است: هر کسی که صاحب سایت است، بهتر است که از سرچ کنسول گوگل استفاده کند. فرقی نمی کند که شما یک متخصص باشید یا یک فرد مبتدی؛ در هر صورت استفاده از گوگل سرچ کنسول می تواند برایتان مفید باشد.

به جز صاحبان کسب و کارها که ناگزیر به استفاده از سرچ کنسول هستند، سه دسته از افراد هستند که باید با گوگل سرچ کنسول آشنا باشند. این افراد شامل متخصصان یا بازاریابان سئو، مدیران سایت و توسعه دهندگان سایت است.

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا سئو فعالیت می کنند، باید ترافیک ورودی به سایت را کنترل کنند، رتبه خودشان را در صفحه سرپ بهینه کنند و برای پیشبرد استراتژی دیجیتال مارکتینگ خودشان تصمیمات لازم را بگیرند (البته ابزارهای زیادی برای این افراد وجود دارد؛ مانند: Analytics، Google Trends و Google Ads).

مدیران سایت دسته دیگری هستند که عملکرد سایت برایشان حائز اهمیت است و سرچ کنسول این امکان را می دهد که بتوانند خطاهایی که در سرور وجود دارد را شناسایی کنند، در مورد مشکلات بارگذاری سایت آگاه شوند و مسائل امنیتی مانند هک، بدافزار و … را کنترل کنند و آن ها را رفع کنند.

دسته دیگر، توسعه دهندگان وب هستند که می خواهیم در موردشان صحبت کنیم. اگر شما یک توسعه دهنده وب هستید، زمانی که برای سایتتان نشانه گذاری انجام می دهید یا کد می زنید، به کمک سرچ کنسول می توانید مشکلات رایجی که در نشانه گذاری وجود دارد را شناسایی کنید و تمام خطاهایی که در داده های ساختار یافته وجود دارد را کنترل کنید و حل کنید.

چگونه به گوگل وبمستر تولز وارد شویم؟

برای آن که به صورت همگام با ما بتوانید این آموزش را فرا بگیرید، بهتر است که ابتدا سایتتان را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. برای ثبت سایت در سرچ کنسول دو راه پیش روی شماست:

  1. ثبت دامنه سایت در گوگل از طریق گزینه Domain Property
  2. ثبت آدرس صفحه سایت از طریق گزینه URL Prefix

برای آن که مقاله طولانی تر از آن که هست نشود، ما شما را به مقاله ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول ارجاع می دهیم که به صورت گام به گام نحوه ثبت سایت را توضیح داده ایم (اطلاعاتی که در این مرحله به گوگل سرچ کنسول می دهید را به خوبی بخاطر داشته باشید؛ چرا که در زمان ورد نیاز خواهد شد). اگر هم سایتتان را ثبت کرده اید، نحوه ورد به آن را در ادامه توضیح می دهیم.

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که لینک https://search.google.com/search-console/about را در مرورگرتان وارد کنید. صفحه که برایتان باز می شود، به شکل زیر است که باید روی گزینه start now کلیک کنید.

صفحه ورود به سرچ کنسول

 

زمانی که وارد شدید، از شما ایمیل خواسته می شود؛ همان ایمیلی که در زمان ثبت نام وارد کرده اید را در اینجا تایپ کنید و روی گزینه next کلیک کنید.

چگونه وارد سرچ کنسول شویم؟

در این صفحه که برایتان باز می شود، باید پسوردتان را وارد کنید و روی next کلیک کنید.

پس از آن که دو مرحله قبلی را با موفقیت سپری کردید، وارد صفحه سرچ کنسول می شوید (در صورتی که اطلاعات ورود خودتان را در Microsoft Edge و حافظه مرورگر سیو کنید، می توانید بدون وارد کردن مجدد اطلاعات، وارد سرچ کنسول شوید).

چگونه وارد سرچ کنسول شویم؟

آموزش کامل ابزارهای سرچ کنسول گوگل

همانطور که مشاهده می کنید، ابزارهای مختلف و زیادی در سرچ کنسول وجود دارد که هرکدام کاربردهای خاصی دارند. ما تک تک این موارد را به شما در زیر می گوییم.

چگونه وارد سرچ کنسول شویم؟

ما این بخش را با عنوان ابزار بررسی وضعیت سایت در گوگل معرفی می کنیم. بخش overview اولین بخشی است که در بین ابزارهای مختلف سرچ کنسول به چشم می خورد. این بخش یک نگاه کلی وضعیت سایت شما دارد و می توانید یک خلاصه از عملکرد سایتتان را در این قسمت مشاهده کنید. این بخش اطلاعات دیگری مانند عملکرد سایت در صفحه نتایج گوگل، گزارشات ایندکس و معیارهای قابل استفاده در تلفن را می توانید در بخش coverage مشاهده کنید.

در بخشEnhancement گوگل سرچ کنسول می توانید گزارش هایی که به AMP صفحات و جستجوی گوگل مربوط هستند را دریافت کنید و اطلاعاتی که به این ویژگی مربوط می شود را مشاهده کنید. در این صفحه شما می توانید سطح عملکرد سایت و مشکلات اساسی سایتتان را بررسی کنید.

بخش URL inspection

شما به کمک استفاده از URL inspection می توانید صفحات سایتتان را ایندکس کنید و اطلاعات لازم در مورد نسخه ایندکس شده یک صفحه مشخص را به دست آورید. این اطلاعات ارورهای AMP و ارورهای داده ساختار یافته و مشکلات ایندکس را هم در بر می گیرد. از طریق این بخش شما می توانید خطاها و مشکلاتی که در سایت شما وجود دارد را حل کنید.

چگونه وارد سرچ کنسول شویم؟

بخش Performance سرچ کنسول

زمانی که وارد بخش Performance در سرچ کنسول می شویم، می توانیم اطلاعات هیجان انگیزی در مورد سایتمان را مشاهده کنیم؛ اطلاعاتی که دوست داریم همیشه به روز باشند: برای مثال: رتبه سایت به صورت میانگین در لیست نتایج، تعداد ایمپشرن ها (تعداد بازدید های صورت گرفته از سایت)، نرخ کلیک یا همان CTR و کوئری.

احتمالا می پرسید که این اطلاعات به چه درد می خورد؟ به کمک این اطلاعات می توانید استراتژی سئو سایت خودتان را تدوین کنید و آن را بهبود دهید.

در بخش Performance سرچ کنسول شما دو گزینه مشاهده می کنید که شامل زبانه Performance on Search resultو زبانه Performance on Dicscover است.

در بخش Performance on Search result اطلاعات به صورت نمودار نشان می دهد و چندین بخش دیگر نیز وجود دارد. اولین نموداری که نشان می دهد، اطلاعاتی مانند نرخ کلیک، تعداد بازدید از سایت و موقعیت لینک های وب سایت در صفحه سرپ را نشان می دهد.

دومین نموداری که نشان داده می شود شامل نرخ کلیک و تعداد نمایش کلمات کلیدی است. به جز این شما می توانید کلمات کلیدی را از نظر موقعیت کشورهای مختلف یا سیستمی که استفاده می کنید، آنالیز کنید.

Queries

در این بخش شما اطلاعاتی را در رابطه با جستجوهایی که در صفحه سرپ به کاربران نشانه داده شده است، به دست می آورید.

Impression

هر زمانی که سایت شما در سرچ کلمات کلیدی در نتایج گوگل نشان داده می شود، یک Impression محاسبه می شود.

Click

زمانی که سایت شما در نتایج گوگل نشان داده می شود و کاربری روی آن کلیک می کند، یک کلیک حساب می شود.

Average position

این بخش به شما میانگین رتبه سایت شما را در نتایج گوگل نشان می دهد.

CTR

در این جا با یک فرمول طرف هستیم. عددی که در بخش CTR به شما نشان داده می شود، اگر تعداد کلیک ها را بر تعداد ایمپرشن تقسیم کنید و آن را در 100 ضرب کنید، CTR به دست می آید.

Pages

بخش Pages لینک نهایی صفحات را که در لیست نتایج نشان داده می شود را نشان می دهد. اما منظور از لینک نهایی چیست؟ لینک نهایی یعنی لینکی که ممکن است در یک URL ریدایرکت شده باشد. به عبارت دیگر، در این بخش ما تنها لینکی را مشاهده خواهید که محتوا روی آن ریدایرکت شده است.

Countries

این بخش به شما اطلاعاتی در مورد لوکیشن کاربران سایت به شما می دهد. یعنی شما می توانید از طریق این بخش مشاهده کنید که از چه کشورهایی بیشتر از سایت شما بازدید کرده اند. نکته ای که باید در زمان بررسی این قسمت داشته باشید، این است که بسیاری از کاربران ایرانی ممکن است با VPN وارد سایت شما شوند و به همین دلیل نمی توان به این دیتا ها اعتماد کرد.

Device

اگر می خواهید بدانید که کاربرانی که وارد سایت شما می شوند بیشتر از طریق دسکتاپ وارد می شوند یا موبایل، باید این بخش را بررسی کنید. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که دانستن این موضوع چه فایده ای دارد؟ پاسخ این پرسش به شما امکان می دهد که بدانید بهتر است روی بهبود نسخه دسکتاپ تایم بیشتری صرف کنید یا نسخه موبایل؟ به صورت کلی برای چیدن استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، این موضوع می تواند به شما کمک کند.

Search Appearance

آنچه در این بخش در اختیار شما قرار می گیرد، اطلاعاتی در مورد Rich pages یا AMP و Rich result است. AMP سرعتی که سایت شما در گوشی های موبایل دارید را نشان می دهد. Rich pages نیز نتیجه های غنی سایت هایی که در داده های ساختار یافته وجود دارد را نمایش می دهد.

Dates

در قسمت Dates شما می توانید اطلاعاتی که مربوط به تعداد کلیک و ایمپرشن است را به صورت روزانه مشاهده کنید. اطلاعاتی که سرچ کنسول در این بخش نشان می دهد، مربوط به بازه یک نیمه شب تا نیمه شب بعدی است. البته شما می توانید بازه های زمانی دلخواهتان را تنظیم کنید و دیتاها را مشاهده کنید.

بخشPerformance on Dicscover اطلاعاتی دیگری از سایت مانند عملکرد سایت و نحوه رفتار آن در گوگل در اختیار شما می گذارد. البته توجه داشته باشید که این اطلاعات به سادگی در معرض نمایش گذاشته نمی شود و نیاز است که میزان بازدید ها به حد خاصی رسیده باشد.

بخش دیسکاور سرچ کنسول

بخش Index کنسول گوگل

اگر صفحه شما توسط گوگل ایندکس نشده باشد، در این صورت به کاربران هم نشان داده نمی شود! در این صورت سئو و رتبه بی معنی است و به همین دلیل است که گوگل بخشی از تنظیمات خودش را به ایندکس اختصاص داده است. پس از ایجاد یک صفحه یا مقاله می توانید منتظر بمانید تا خزنده های گوگل بیایند و صفحه مورد نظرتان را ایندکس کنند و یا خودتان به صورت دستی از بخش Index سرچ کنسول، این کار را انجام دهید.

در بخش ایندکس هم شما با دو گزینه مواجه هستید: Coverage و sitemap.

آنچه که Coverage در اختیار شما قرار می دهد، شامل اطلاعاتی در مورد صفحاتی است که امکان ایندکس شدن دارند و نیز صفحاتی که ایندکس نمی شوند. شما از طریق این بخش می توانید مشکلات و دلایل ایندکس شدن صفخات خودتان را مشاهده کنید و مشکلاتی که وجود دارد را رفع کنید و صفحات سایت خودتان را مدیریت کنید.

Sitemap

همانطور که می توانید حدس بزنید، به کمک این بخش می توانید نقشه سایت خودتان را در این قسمت ثبت کنید و بررسی کنید که آیا گوگل موفق به پیدا کردن نقشه سایت شما شده است یا خیر؟ نقشه سایت یکی از عواملی است که روی ایندکس شدن صفحات سایت شما تاثیر دارد و به همین دلیل توصیه ما این است که از این بخش به سادگی عبور نکنید.

بخش Enhancenments کنسول گوگل

در قسمت Enhancenments شما می توانید آیتم هایی که برای بهتر کردن عملکرد سایتتان و کارایی آن دارید را بررسی کنید. از جمله مواردی که می توانید در این بخش مشاهده کنید، سرعت سایت و امکان استفاده در موبایل است که مهم ترین فاکتور برای موفقیت سایت به شمار می روند.

در نسخه جدیدتر سرچ کنسول، با نشانه گذاری هایی مانندbreadcrumb ،logos و Sitelinks searchbox مواجه می شوید که به شما این امکان را می دهد که بتوانید هرکدام از این داده های ساختار یافته را به صورت دقیق بررسی کنید. در این بخش گزینه های زیر را هم می توانید مشاهده کنید:

  • Speed
  • Breadcrumb
  • Mobile Usability
  • FAQ
  • Logo
  • Sitelink Searchbox

در ادامه هرکدام از این موارد را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

کلیک کنید  آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی و معرفی ابزارهای کیورد ریسرچ

Speed

برای بررسی سرعت سایت، باید از این گزینه استفاده کنید. سرعت سایت شما با در نظر گرفتن real world usage data محاسبه می شود. به صورت ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، شما می توانید سرعت لودینگ و سرعت بارگذاری سایت خودتان را در دسکتاپ و تلفن همراه به صورت جدا بررسی کنید.

Mobile Usability

همانطور که می توانید حدس بزنید، در این بخش اطلاعاتی که در رابطه با عملکرد سایت در موبایل است به شما نشان داده می شود؛ مانند اطلاعات زیر:

  • سایت شما در گوشی های همراه چگونه نشان داده می شود
  • مشکلاتی که در زمان نمایش سایت شما روی موبایل به وجود می آید

نمایش سایت در موبایل

Breadcrumb

Breadcrumb گزارش ساختار یافته دیگری است که توسط گوگل سرچ کنسول معرفی شده است و این امکان را به صاحبان سایت می دهد که بدانند آیا نشانه گذاری های breadcrumb به طور صحیح اجرا شده است یا خیر. Breadcrumb در واقع یک مسیر راهنما است که به صورت نشانه گذاری متنی است و این امکان را به شما می دهد که بدانید در کجای سایت قرار گرفته اید.

برای آن که متوجه شوید که کدام قسمت از داده های ساخته یافته شما به طور صحیح پیاده سازی شده اند و کدام یک دچار مشکل هستند، نیاز است که از breadcrumb استفاده کنید. در ادامه ما ارور های مرتبط را به شما نشان می دهیم. اگر سرچ کنسول در اجرا و پیاده سازی نشانه گذاری breadcrumb با مشکلی مواجه شود، شما می توانید به راحتی مشکل را شناسایی و حل کنید.

FAQ

یکی از امکاناتی که گوگل در اختیار کاربران قرار داده است، این است که بتوانند یک پرسش و پاسخ را در صفحه نتایج نشان دهند. شما هم می توانید این امکان را روی صفحات سایتتان این اسکیما را تعریف کنید و در انتها به وسیله منویی که در سرچ کنسول ایجاد می شود، نتایج را تحلیل کنید. گزارش هایی در این بخش سرچ کنسول به شما می دهد شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات مرتبط با روند خطاها
  • هشدارها
  • Valid

اطلاعاتی که در این بخش در اختیار شما قرار داده می شود، به شما کمک می کند که بتوانید FAQ را بهتر مدیریت کنید.

Logo

این بخش برای کسانی مناسب است که از زبان نشانه گذاری Logo استفاده می کنند. در این قسمت جزئیاتی در رابطه با نحوه عملکرد و ارورهایی که در Logo markup وجود دارد، به شما نشان داده می شود؛ این گزارش هم مانند بخش FAQ سه بخش را دربر می گیرد:

  • اطلاعات مرتبط با روند خطاها
  • هشدارها
  • Valid

در صورتی که روی هرکدام از این موارد کلیک کنید، می توانید اطلاعات مفیدی را مشاهده کنید.

Sitelink Searchbox

این قسمت نیز برای کسانی که مناسب است که از زبان نشانه گذاری Sitelink Search box استفاده می کنند. در این گزارش شما می توانید درباره عملکرد و ارورهای این نشانه گذاری به دست آورید. در این بخش نیز می توانید اطلاعات مربوط به ارور ها، هشدارها و اعتبارها را مشاهده کنید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید روی هرکدام کلیک کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

بخش Security & Manual Actions

در این بخش شما دو زبانه را مشاهده می کنید که شامل Manual Actions وSecurity issues  است.

در بخش Manual Actions شما می توانید بازنگری هایی که به صورت دستی اتفاق افتاده است را مشاهده کنید. منظور از Manual Actions این است که یک انسان تعیین می کند صفحات سایت شما با دستورات کیفیت گوگل تطابق دارد یا خیر. معمولا بیشتر این بازنگری ها به تلاش برای ایندکس شدن موتورهای جستجو مربوط است.

گزارش هایی که در این بخش به دست ما می رسد، سبب می شود که صفحاتی که با معیارهای استاندارد ما تطابق ندارد، یا رتبه پایینی دریافت کرده است، به صورت کلی حذف شوند.

سرچ کنسول

Security issues

در این قسمت شما مشکلاتی در رابطه با امنیت سایتتان است را مشاهده می کنید. به صورت ساده تر در این بخش اطلاعات و مشکلاتی در اختیارتان قرار داده می شود که گوگل تشخیص داده است امکان دارد به دیگران آسیب برساند؛ از جمله موارد زیر:

مهندسی اجتماعی یا همان سایت های فیشینگ و فریب دهنده

هک شدن که شامل حملات محتوایی یا URL است

آلوده شدن به بدافزارهایی مانند حملات SQL، پیکربندی سرور، حملات کدی، ارور قالب

بخش Legacy tools and reports

از طریق این بخش از سرچ کنسول می توانید گزارش های مختلف را بررسی کنید؛ گزارش هایی مانند موارد زیر:

  • International targeting
  • Removals
  • Crawl stats
  • Messages
  • URL parameters
  • Web Tools

International targeting

در این بخش امکان تارگت کردن مخاطبان بر اساس موقعیت مکانی و زبانی آن هاست. زبانه های Language  و Country  به شما این امکان را می دهد که بتوانید زبان و کشور مورد نظرتان را انتخاب کنید. این کار به شما کمک می کند که بتوانید زبان و کشور خودتان را در گوگل سرچ کنسول انتخاب کنید؛ این کار به گوگل این امکان را می دهد که با در نظر گرفتن IP شما تمامی لینک ها و جزئیاتی که به موقعیت مکانی شما مربوط می شود را در نظر بگیرد و درنهایت سایت شما را در نتایج مرتبط به نمایش بگذارد. این گزینه می تواند برای سئو محلی و الگوریتم کبوتر مفید باشد.

Removals

همانطور که از نام این زبانه می توان حدس زد، کاربردش این است که آدرس های ایندکس شده سایتتان را به صورت موقت پاک کنید (برای آنکه صفحه ای را به صورت دائمی حذف کنید، نیاز است که صفحه آدرس مورد نظرتان را به صورت کامل حذف کنید یا آن را آپدیت کنید که این کار به تنهایی کافی نیست و چندین اقدام جانبی دیگر نیز باید انجام دهید).

به صورت کلی اگر بخواهید یک لینک یا عکسی را برای مدت کوتاهی حذف کنید، نیاز است که آدرس آن را در این قسمت وارد کنید و آن را از نتایج حدف کنید. برای خارج کردن از حذف موقت، می توانید از همین قسمت اقدام کنید.

سرچ کنسول

Crawl stats

اگر می خواهید فعالیت هایی ربات های گوگل در سایت شما انجام داده اند را ببینید، می توانید از طریق این بخش اقدام کنید. Crawl stats یک گزارش سه ماهه در اختیار شما قرار می دهد که می توانید محتواهایی که در سایت بارگذاری شده اند را مشاهده کنید. این گزارش شامل فایل های CSS و تمامی محتواهای متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی است. البته برای دسترسی به این بخش، باید مالکیت سایت را تایید کنید.

زبانه Messages

این قسمت برای کنترل کردن ترافیکی است که از طرف نتایج گوگل به سایت شما روانه می شود و به شما این امکان را می دهد که بتوانید مشکلاتی که در سایت شما وجود دارد را شناسایی کنید و از تمامی آپدیت ها مطلع شوید و موقعیت سایتتان را بهبود دهید.

بخش مسیج سرچ کنسول

URL parameters

منظور از URL parameters پارامترهایی هستند که در آدرس یک صفحه قرار می گیرند. برخی از صفحات دارای پارامتر هایی برای اعمال کردن یک سری تغییرات جزئی دارند (مانند توضیحاتی در رابطه با رنگ ها) و برخی از صفحات نیز پارامتر هایی برای نشان دادن محتوای تکراری در URL دارند که این موضوع سبب می شود ربات های گوگل نتوانند سایت شما را به خوبی بررسی کنند. اما چرا این موضوع را بیان کردیم؟ شما می توانید از این ابزار استفاده کنید تا به ربات های گوگل مشخص کنید چه پارامترهایی را در نظر بگیرند و چه پارامترهایی را در نظر نگیرند. این کار سبب می شود که URL هایی که پارامتر یکسان دارند، تکرار نشوند.

Web Tools

ابزارهایی که در بخش Web Tools قرار دارند، سرویس هایی هستند که تحت نظارت گوگل قرار دارند. یکی از بخش هایی در Web Tools قرار دارند، با گزارش های Ad Experience مرتبط هستند. اما این بخش به چه دردی می خورد؟ به کمک این بخش می توانید تجربیات تبلیغاتی که استاندارد های تبلیغاتی را نقض کرده اند را مشاهده کنید. منظورمان از استاندارد های تبلیغاتی، یک مجموعه از تجربه های تبلیغاتی است که کاربران آن ها را دوست ندارد. سرچ کنسول می تواند در صورت وجود چنین محتوایی در سایت شما به شما هشدار های لازم را بدهد.

اگر شما هم جزو وب مسترهایی هستید که دوست دارید بر اساس استانداردهای گوگل حرکت کنید، می توانید از بخش های Abusive Experiences که مربوط به محتوای غیراخلاقی است و به شما این امکان را می دهد که بدانید کدام روش های غلط و ناقص سبب شده است که کابران شما سردرگم شوند. البته قسمت های دیگری هم وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

 

web tools

Testing Tools

این ابزار، به معنای آزمایشی بودن آن است که در گوگل سرچ کنسول جدید به وب مستران و سئوکاران کمک می کند تا سایت خودشان را به شکل بهتری توسعه دهند.

Other Resources

در صورتی که وارد این بخش شوید، می توانید یک فهرست از ابزارهایی که متعلق به خود گوگل هستند را مشاهده کنید. اگر روی هرکدام از این ابزارها کلیک کنید، می توانید اطلاعات مربوط را مشاهده کنید و از آن ها برای توسعه سایتتان استفاده کنید.

بخش Links

این بخش مورد علاقه بسیاری از وبمستر ها است، چرا که این امکان را می دهد که بتوانید لینک سازی های داخلی و خارجی خودتان را مدیریت کنید. اگر می خواهید بدانید که چه سایت هایی با چه محتواهایی به سایت شما لینک داده اند، باید این قسمت را بررسی کنید. اگر یادتان باشد، در مقاله بک لینک در سئو، در مورد اهمیت لینک سازی خارجی صحبت کردیم؛ بنابراین اگر می خواهید که سئو سایتتان را بهبود دهید، به هیچ عنوان از این قسمت غافل نشوید.

بخش لینک در سرچ کنسول

بخش Settings

تنظیمات سرچ کنسول شما در این بخش قرار گرفته است. از طربق این قسمت شما می توانید دسترسی هایی که در سرچ کنسول شما وجود دارد را مدیریت کنید. شما می توانید از این بخش دامنه های جدیدتری اضافه کنید یا حتی دامنه های ثبت شده پیشین را حذف کنید و میزان دسترسی کاربران را تعیین کنید و حتی آدرس سایت را تغییر دهید.

تنظیمات

بخش Submit feedback

مانند هر ابزار دیگری، سرچ کنسول نیز یک راه ارتباطی طراحی کرده است که شما می توانید نظرات خودتان را به تیم سرچ کنسول ارسال کنید و اگر ایده یا مشکلی دارید، با تیم پشتیبانی سرچ کنسول مطرح کنید. البته در نظر داشته باشید که تمام این ها با ضمیمه کردن یک اسکرین شات ممکن است.

ثبت فیدبک در سرچ کنسول

بخش About new version

هر زمانی که سرچ کنسول جدید منتشر می شود، برای آن که کاربران با نسخه جدید آشنا شوند، گوگل از طریق این بخش، به کاربرانش آموزش می دهد که چگونه از ورژن جدید سرچ کنسول استفاده کنند.

Page Experience

در این قسمت می توانید تجربه کاربران و تعامل آن ها با صفحه از سایت را مانند درصد URL های دارای صفحه خوب را ارزیابی کنید. در این بخش می توانید تعداد صفحاتی که تجربه کاربری خوب و بد دارند را به صورت نموداری نشان دهید. فایده ای که این کار برایتان دارد، این است که می توانید عملکرد سایتتان را به سرعت ارزیابی کنید.

تجربه کاربری در سرچ کنسول

Core Web Vitals

Core Web Vitals یا همان هسته وب به شما سرعت لود شدن صفحات را هم در نسخه موبایلی و هم در نسخه دسکتاپ نشان می دهد. گوگل 3 معیار LCP و FID و CLS را معرفی کرد که توضیحات هرکدام را در زیر آورده ایم:

LCP: میزان سرعت بارگذاری صفحات سایت را می سنجد

FID: میزان سرعت بارگذاری کردن اولین محتوا در سایت را می سنجد

CLS: تعامل و ثبات دیداری را سنجش می کند

بخش Products

افرادی که سایت های فروشگاهی دارند، معمولا از این قسمت استفاده می کنند. در این شما می توانید عملکرد فروش محصولات خودتان را در گوگل مشاهده کنید.

سخن آخر

همانطور که قول داده بودیم، در این مقاله به صورت مفصل به آموزش سرچ کنسول پرداختیم و تمام اجزای آن و کاربردهایش را بررسی کردیم. فراموش نکنید برای آن که بتوانید سایتتان را بهینه کنید، نیاز است که حتما به خوبی به سرچ کنسول مسلط باشید. یکی از فاکتورهایی که به شما کمک می کند بتوانید سایتتان را سریع تر بهینه کنید، بهبود تجربه کاربری است. تجربه کاربری نیز به سرعت سایت شما وابسته است و سرعت سایتتان هم به سرعت سرور شما بستگی دارد.

هر اندازه که ورودی سایت شما بیشتر شود، به همان میزان شما به منابع و امکانات بیشتری از سرور نیاز خواهید داشت. اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید، باید این نکته را بدانید که با افزایش ورودی، شما مشکلات عملکردی زیادی را در سایتتان تجربه خواهید کرد. بنابراین بهتر است پیش از هرچیز، بیخیال هاست اشتراکی شوید و سرورتان را به سرور مجازی یا سرور اختصاصی انتقال دهید. در صورتی که نمی خواهید بودجه زیادی برای این موضوع کنار بگذارید، سرور مجازی گزینه مناسب تری برایتان خواهد بود. پیشنهاد ما این است که ابتدا به صفحه خرید سرور مجازی ما سر بزنید و پلن موردنظرتان را انتخاب کنید و در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، با تیم پشتیبانی ما مطرح کنید.

اگر سوالی در این زمینه دارید، ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در سریعترین زمان پاسخ شما را بدهیم.

 

سوالات متداول:

اطلاعاتی که در رابطه با عملکرد سایت در موبایل است به شما نشان داده می شود؛ برای مثال سایت شما در گوشی های همراه چگونه نشان داده می شود و اینکه مشکلاتی که در زمان نمایش سایت شما روی موبایل به وجود می آید، چه چیزهایی هستند. این بخش کمک می کند بتوانید سایت خودتان را برای موبایل هم بهینه سازی کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

2 تیر 1402
رضا

سلام. دلیل اینکه درخواست ایندکس سایت من در سرچ کنسول ثبت نمیشه چی میتونه باشه؟

    2 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام. دلایل زیادی برای این مسئله وجود داره که هر کدوم راه حل های مخصوص خودشون رو دارند. اگر تغییرات جدیدی در سایت اعمال کردید طبیعیه که ایندکس سایت چند روز یا چند هفته طول بکشه. محدودیت ایندکس و خزش گوگل هم می تونه دلیلی برای این مشکل باشه. بعضی مواقع بررسی و خطایابی فایل robots.txt می تونه این مشکل رو برطرف کنه. درکل بهتره دلیل مشکل رو شناسایی کنید و بعد به دنبال روش حل آن باشید.

2 تیر 1402
حامد رضایی

ممنون بابت مقاله عالیتون: من یه ماهی هست که سایتم رو راه اندازی کردم و اخیرا به سرچ کنسول اضافه کردم ولی حتی ۱ بازدیدم ندارم. به نظرتون دلیلش چیه؟

    2 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    ممنون دوست عزیز. اول بهتره نوار جستجو رو باز کنید و آدرس سایت خود را به صورت "site:yourdomain" جستجو کنید و ببینید که سایت شما در نتایج نمایش داده میشه یا نه. اگر اینطور بود می تونید مطمئن شوید که سایت شما ایندکس شده ولی در غیر این صورت تگ های robots.txt یا noindex را بررسی کنید تا مسدود نشده باشند. اگر از این بابت مشکلی ندارید ولی هیچ بازدیدی هم ندارید باید به فکر پیاده سازی استراتژی های سئو باشید تا اعتبار سایت خود را بالا ببرید. بعد که از بهینه و مفید بودن محتوای خود مطمئن شدید می تونید روی استراتژی های SEM هم حساب کنید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید