شما برای مطالعه این مقاله فقط 16 دقیقه وقت نیاز دارید

what-is-freebsd-operating-system
دسته بندی : آموزش شبکه freebsd

سیستم عامل FreeBSD چیست؟+ ویژگی های فری بی اس دی

4.1/5 - (8 امتیاز)

اگر تابه‌حال با FreeBSD آشنا نشده باشید، در این مقاله قرار است چراغی را در اتاق تاریکی از چیستی این عبارت روشن کنیم تا کاملاً با Free BSD آشنا شوید. FreeBSD، یک سیستم عامل مشتق شده از یونیکس است که اکثر ما آن را یک سیستم عامل لینوکس می‌دانیم، در ادامه مطالب به شرح واضح آن خواهیم پرداخت و برخی از ویژگی ها و مزایا FreeBSD را ارائه می دهیم و تفاوت ها و شباهت های آن را با لینوکس بررسی خواهیم کرد.

سیستم عامل FreeBSD یکی از توزیع های محبوب مبتنی بر یونیکس است که به خاطر ویژگی های فوق العاده ای مثل پایداری و سرعت بالا به یک انتخاب ایده آل برای سرورها، دسکتاپ ها و سیستم های تعبیه شده تبدیل شده است. مطمئناً کارایی و قدرت بالا است که باعث شده است FreeBSD جزو سیستم عامل های پیش تاز برای سرورهای مجازی باشد.

با آسام سرور همراه باشید.

سیستم عاملFreeBSD چیست؟

یک پلت فرم سرور محبوب و چند منظوره و یک سیستم عامل رایگان و متن باز شبیه به Unix است که برای رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، سرورها و سیستم‌هایی تعبیه‌شده که مبتنی بر توزیع نرم‌افزار برکلی (BSD) است و پلتفرم‌های مختلفی را اجرا می‌کند، ساخته شده است و بیشتر بر روی عملکرد، شبکه، ذخیره سازی، سرعت و ثبات تمرکز دارد.

متناسب با نیاز شما؛ FreeBSD می تواند به عنوان یک دسکتاپ قدرتمند یا یک ماشین توسعه استفاده شود؛ همچنین از خدمات شبکه مانند وب، ایمیل، فایل ها و برنامه های دیگر پشتیبانی می کند. یکی از شناخته شده ترین ویژگی های FreeBSD قابلیت اطمینان آن به عنوان یک سرور اینترنتی است که جالب است بدانید دو شرکت معروف نتفلیکس و سونی  جهت ارائه خدمات قابل اعتماد برای کنسول های پلی استیشن خود به FreeBSD متکی هستند.

این سیستم عامل به واسطه  پروژه FreeBSD توسعه یافته است وتنها یکی از سیستم عامل های این کمپانی است که مشابه ابونتو به صورت آزادانه توسعه می یابد یعنی هرکسی می تواند به کدهای منبع آن دسترسی یابد و آزادانه قابلیت هایی را به آن اضاقه کند و در  اختیار عموم قرار دهد؛ در نتیجه توسعه دهندگان قادر به ایجاد تغییرات شگفت انگیز بر اساس کدهای پایه در نسخه های ایجاد شده در این پلتفرم خواهند بود که پیامد این مزیت سبب ایجاد محصولات تجاری و نسخه های مختلفی از سیستم عامل فری بی اس دی می شود.

Free BSD به عنوان سیستم عاملی پیشرفته مانند رعدوبرق عملکرد فوق العاده سریعی دارد و با ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله پایداری، امنیت بالا و انعطاف پذیری طرفدارانی را به سمت خود جذب کرده است که با یکپارچه سازی مدیریت سیستم و مستندات کامل خود به هر کامپیوتر اجازه می دهد تا پتانسیل خود صورت به صورت کامل درک کند.

FreeBSD امروزه به روز ترین سیستم عامل خانواده BSD معرفی شده است که با استفاده از مطالب آموزشی در دسترس؛ افراد بسیاری از آن  برای انجام کارهای پروژه خود بهره مند می شوند. این خانواده سیستم عامل های دیگری را شامل می شود که به 3 نمونه از آن ها اشاره خواهیم داشت:

  • سیستم عاملNetBSD : زیر شاخه ای از FreeBSD است که بر روی هر نوع سخت افزاری نصب می شود؛ این سیستم عامل با برخورداری از pkgsrc امکان نصب هر نوع برنامه کاربردی را بر روی هر سیستم عاملی حتی سولاریس را مهیا کرده است.
  • سیستم عامل OpenBSD:در این نوع سیستم عامل هدف توسعه دهندگان آن بر روی حفظ و افزایش امنیت آن می باشد. اسن سیستم عامل از قابلیت های کاربردی زیادی بهره مند است که یکی از جذاب ترین آن وجود OpenSSH(همان سرورSSH) است که برای دسترسی از راه دور کاربرد دارد.
  • سیستم عامل dragonflybsd : تقریباً عضو جدید خانواده FreeBSD محسوب می شود که جهت پیاده سازی هسته قدرتمند برای سرورهای بزرگ و استفاده از فایل سیستم hammer؛ ارائه و ایجاد شد.

تاریخچه سیستم عامل FreeBSD

در سال 1974؛ AT&T مجوز منبع یونیکس را به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی اعطا کرد. با کمک دارپا، گروه تحقیقاتی سیستم های کامپیوتری شروع به روز رسانی و بهبود یونیکس تحقیقاتی AT&T شد که آن نسخه اصلاح شده “Berkeley Unix” یا “Berkeley Software Distribution” (BSD) نامیده شد و در سال  1976 این پروژه توسط بیل جوی ایجاد شد؛ BSD شامل فناوری هایی مانند TCP / IP، حافظه مجازی و سیستم فایل سریع برکلی بود.

Networking Release 1 یا به اختصار Net-1 اولین نسخه عمومی BSD بود که در ژوئن 1989 منتشر شد؛ پس از انتشار اولین نسخه در سال 1991، Net-2 راه اندازی شد که بدون آن فایل های AT&T ناقص می مانند در 19 ژوئن 1993، نام FreeBSD برای این پروژه تعیین شد و در نوامبر 1993، اولین نسخه FreeBSD منتشر شد.

ویژگی های Free BSD

سیستم عامل محبوب Free BSD از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است؛ که در مورد برخی از مهم ترین ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.

در سیستم عامل Free BSD دسترسی چند کاربره امکان پذیر است؛ یعنی چندین کاربر هم‌زمان قادر به انجام وظایف خود و استفاده از لوازم جانبی به صورت اشتراکی؛ بدون ایجاد اختلال در کار یکدیگر خواهند بود.

از دیگر ویژگی ممتاز پلتفرم Free BSD این است که اجازه می دهد تا انواع جدیدی از فایل، پروتکل های شبکه یا شبیه سازهای باینری را بدون نیاز به ایجاد یک هسته جدید در سیستم بارگذاری کنند.

همچنین FreeBSD به لطف اتصال کامل TCP / IP می تواند با سیستم های دیگر ارتباط برقرار کند؛ نه تنها می تواند به عنوان یک سرور اصلی عمل کند، بلکه وظایف مهمی مانند FTP، فایروال، خدمات ایمیل و سیستم فایل شبکه را نیز انجام می دهد.

در فری بی اس دی پشته پروتکل، TCP/IP بر پایه پیاده سازی موجود در ۴٫۲BSD است؛ همچنین FreeBSD از شبکه بی سیم و پروتکل IPv6 نیز پشتیبانی می کند و همچنین امکان استفاده از پروتکل CARP از نسخه 5 به این طرف فضایی را برای استفاده چند دستگاه از یک آدرس IP مشترک فراهم می کند؛ به این ترتیب با اختلال در یک دستگاه، سیستم های دیگر می توانند به خدمات رسانی خود ادامه دهند که این یک ویژگی ستودنی است.

سیستم عامل FreeBSD با برخورداری از مکانیزم حفاظت از حافظه؛ به کنترل مشکلات احتمالی و رفع اختلال حین انجام وظایف کاربرانی که به صورت هم‌زمان همکاری می کنند؛ می پردازد و اطمینان حاصل می کند تا فرایندی تحت تأثیر عملیات سایر کاربران قرار نگیرد.

لازم است اشاره کنیم که نصب و اجرا Ports Collectionکه مجموعه ای از 23000 برنامه شخص ثالث می باشد؛ در سیستم عامل  Free BSD ممکن است که به نیاز شما برای دسترسی به تعداد زیادی از برنامه های شخص ثالث پاسخ می دهد.

FreeBSD برنامه های پیشرفته و کاربردی متنوع زیادی را اجرا می کند و به لطف خدمات شبکه ای قدرتمند خود؛ در به حداکثر رساندن حافظه نقشی داشته باشد؛ این سیستم عامل برای انجام هزاران پردازش به صورت هم‌زمان و حفظ زمان پاسخگویی و ارائه خدمات بهترین سیستم عامل است. همچنین هسته FreeBSD از وظایف مهم مختلفی مانند مدیریت فرآیند، ارتباطات، بوت کردن و سیستم های فایل پشتیبانی می کند و دارای هسته یکپارچه و طراحی مدولار است که از ماژول ها برای طراحی بخش های مختلف هسته از جمله درایورهایی استفاده می شود.

شایان ذکر است که FreeBSD از فایروال IPFW نیز پشتیبانی می کند و IPFW در هسته آن به صورت ماژول در دسترس است؛ فایروال IPFW همچنین حاوی تابع dummynet است که به مدیران شبکه امکان تقلید شرایط نامطلوب شبکه مانند تأخیر، از دست دادن بسته‌ها و محدودیت‌های پهنای باند را می‌دهد.

اگر بخواهیم به امکانات دیگری از این سیستم عامل اشاره ای داشته باشیم؛ می توان گفت Free BSD قابلیت اجرای DTrace که یک ابزار تحلیل عملکرد و عیب یابی است را در خود مهیا کرده است و همواره در حال توسعه و به روز رسانی است.

توجه: با ویژگی های وسوسه کننده سیستم عامل FreeBSD اگر تصمیم گرفتید از این سیستم عامل محبوب بر روی سرور خود تجربه خوشایندی کسب کنید؛ می توانید به بخش خرید سرور مجازی لینوکس در سایت آسام سرور مراجعه کنید و از این طریق سرور مجازی با سیستم عامل FreeBSD را تهیه کنید.

سیستم عامل FreeBSD

آشنایی با نسخه های FreeBSD

تاکنون 13 نسخه از FreeBSD منتشر شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

داستان توزیع نسخه های FreeBSD با انتشار اولین نسخه رسمی FreeBSD  به عنوان1. FreeBSD 1 در نوامبر 1993 آغاز شد که همزمان با انتشار آن Ports Collection که مجموعه از ویژگی های مربوط به پورت را دربردارد؛ راه اندازی شد. از ویژگی های اولین نسخه FreeBSD؛ می توان اضافه شدن برنامه های پورت شده مانند XFree86، XView، InterViews، elm، nntp و برطرف شدن مشکلات مربوطه به واردات 386BSD را نام برد.

در 22 نوامبر 1994 نسخه 2. FreeBSD 2 منتشر شد که اولین نسخه ای بود که در روزهای اولیه گسترش سرور اینترنت به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این نسخه تغییرات قابل توجهی نسبت به اولین توزیع FreeBSD داشت از جمله:

  • برخورداری از phkmalloc به جای BSD malloc
  • وجود ماژول های هسته از NetBSD
  • قابلیت ELF برای شبیه سازی لینوکس
  • پشتیبانی از فایل های سیستم MS-DOS، unionfs، kernfs
  • استفاده از BSD-Lite 4.4 برای جایگزینی پایگاه کد

پس از این تغییرات و استفاده گسترده از این نسخه؛ FreeBSD از توزیع 3. FreeBSD 3 در در 16 اکتبر 1998 رو نمایی کرد؛ FreeBSD 3.0 اولین زیر شاخه ای بود که سیستم های متقارن چند پردازشی (SMP) را از طریق استفاده از قفل Giant فعال کرد و حرکت از a.out به فایل های اجرایی ELF را مشخص کرد و FreeBSD 3.1 اولین نسخه ای بود که قابلیت USB را ارائه کرد، در حالی که 3.2-RELEASE اولین نسخه ای بود که از آداپتورهای شبکه Gigabit پشتیبانی می کرد.

در مارس2000؛ 4.0-RELEASE منتشر شد؛ FreeBSD 4 سیستم عاملی ترجیحی برای ISP ها و وب بود که به دلیل قابلیت اطمینان و عملکرد بی نظیر آن مورد ستایش قرار گرفت و ارائه دهندگان هاست به طور گسترده آن را به عنوان قابل اعتمادترین  سیستم عامل در مجموعه یونیکس در نظر گرفتند.

FreeBSD 5.5 با توزیع خود در  14 ژانویه 2003 مهر تاییدی بر قابل اعتماد بودن و کارایی عالی این سیستم عامل درتوزیع های FreeBSD 5.x آینده بود؛ در این توزیع رمزنگاری به طور پیش‌فرض در نظر گرفته شد و از بلوتوث پشتیبانی شد.

با انتشار 6. FreeBSD 6 در 1 نوامبر 2005، تغییراتی در جهت بهینه سازی، threading و SMP، افزایش عملکرد شبکه، پشتیبانی از مقابله با عملکرد سخت‌افزار (HWPMC) ایجاد شد؛ پس از گذشت 3 سال از توزیع FreeBSD6 توزیع FreeBSD 7 در 27 فوریه 2008  با ویژگی هایی نظیر؛ پشتیبانی از ARM، jemalloc، SCTP، UFS journaling، پورت آزمایشی از سیستم فایل ZFS Sun، GCC4 و به روز رسانی و بهینه سازی عملکرد شبکه اصلی و SMPو غیره به بازار عرضه شد.

با انتشار FreeBSD8 در سال 2009؛ یک محفظه مجازی سازی جدید به نام “vimage” به پلتفرم FreeBSD اضافه شد و شروع به پشتیبانی از USB 3.0 کرد؛ علاوه بر آن فریم ورک FreeBSD netisr برای فراهم ساختن قابلیتthreading بازنویسی شد و همچنین FreeBSD TTY به همراه نمونه جدید آن به روز شد تا از SMP پشتیبانی کند ومدیریت منابع بی‌عیب و نقصی را ارائه دهد.

با معرفی نسخه FreeBSD 9 در 12 ژانویه 2012 از نصب کننده bsdinstall رو نمایی شد که می توانستند از آن به کمک تصاویر ISO موجود در این نسخه استفاده کنند؛ در این نسخه نیز تغییراتی وجود داشت:

  • ZFS به نسخه 28 ارتقا یافت.
  • در نسخه جدید از NFSv3 و NFSv2 از NFSv4 نیز پشتیبانی شد.
  • HAST که چهارچوب ذخیره سازی در دسترسی است در نسخه FreeBSD9 پیاده سازی شد.
  • Softupdates journaling توسط Fast Filesystem پشتیبانی شد.

همان‌طور که متوجه شده اید؛ FreeBSd با ارائه توزیع های خود در تلاش برای رفع مشکلات و افزودن ویژگی های جدید بود؛ پس از FreeBSD9،   FreeeBSD 10با قابلیت های خودش پا به عرصه نهاد؛ این توزیع به طور پیش فرض در هسته خود Capsicum را فعال کرده بود و همچنین در این توزیع پشتیبانی از Raspberry Pi اضافه شد.

نسخه پایدار FreeBSD 11 در 10 اکتبر 2016 راه اندازی شد و به همراه آن نسخه جدید NetMap در این نسخه معرفی شد که در آن شاهد تغییراتی مانند امکان نصب فایل سیستم ZFS و پشتیبانی از ARM؛ 64 بیتی بودیم.

در نسخه FreeBSD 12، سیستم فایل ext2fs جهت فعال کردن قابلیت خواندن/نوشتن کامل برای سیستم فایل ext4 ارتقا یافت و نحوه استفاده از درایورهای گرافیکی را در پلتفرم amd64 و i386 تغییر داد.

در نهایت داستان ما تا به امروز با انتشار FreeBSD 13 در تاریخ 13 آوریل به پایان می رسد؛ FreeBSD 13 تا این زمان آخرین نسخه از FreeBSD است که با بهبود های قابل توجهی مانند؛ انتقال به یک سیستم فایل OpenZFS جدید و دسترسی به قابلیت های جدید در جهت تکمیل و رشد پلتفرم خود عمل کرد؛ در واقع صرف نظر کردن از پشتیبانی از درایورهای منسوخ موجب بهبود عملکرد سیستم های مدرن می شود؛ این نسخه پاک ‌سازی پایگاه کد و بهبود عملکرد را در اولویت قرار داده است.

 مزایای FreeBSD

شاید بخواهید بدانید که سیستم عامل FreeBSD که زیر ساخت بسیاری از زیرساخت بسیاری از سیستم های شناخته شده از Netflix تا Mac Os را تشکیل می دهد؛ چه مزیت هایی دارد؟ در ادامه خواهیم گفت که مزیت های خوشایند این پلتفرم چیست؟

  1. نصب آسان

FreeBSD با در اختیار گذاشتن مستندات و پکیج های آموزشی دقیق و جامع برای نصب سیستم عامل خود و حتی سیستم عامل های دیگر مانند لینوکس و یونیکس کار نصب را برای تمامی افراد چه مبتدی چه حرفه ای آسان می کند و جایی برای ابهام و نگرانی نمی گذارد. وجود منابع آموزشی در دسترس برای نصب سیستم عامل موردنظر برای بسیاری از کاربران یک مزیت مهم به حساب می اید؛ FreeBSD مراحل نصب ساده ای دارد که یا از طریق DVD، CD و یا مستقیما از طریق NFSیا FTP نصب می شود.

  1. امنیت

توسعه دهنگان FreeBSD همواره برای حفظ امنیت سیستم عامل خود در برابر آسیب پذیری ها می کوشند؛ تا با راهکارها و قابلیت هایی که ارائه می دهند تا حد امکان این سیستم عامل را ایمن سازند.

FreeBSD با ارائه 3 فایروال  تحت عنوان پی اف، آی پی فایروال، آی پی فیلتر در حفظ امنیت محیط خود تلاش کرده است و همچنین از نسخه 5 به بعد FreeBSD با پشتیبانی از لیست کنترل دسترسی به قابلیت های امنیتی پیشرفته این پلتفرم اضافه شد؛ علاوه بر لیست کنترل دسترسی، قابلیت هایی مانند OpenBSM، کنترل دسترسی اجباری نیز توسعه یافت.

کلیک کنید  انتقال فایل از سرور مجازی به کامپیوتر

همچنین از دیگر راهکار های امنیتی وجود برنامه OpenSSH به صورت پیش فرض در نصب باعث ایجاد فضایی امن هنگام برقراری ارتباط از راه دور خواهد شد که برای محافظت از اطلاعات حساس مانند رمز عبور و نام کاربری این اطلاعات به صورت رمزنگاری شده بر روی شبکه ارسال می شوند؛ به منظور رمز نگاری کردن اطلاعات؛ FreeBSD چهارچوب های GELI و GBDE  در سخت افزار تعبیه کرده است تا به رمزنگاری کردن اطلاعات در سطح سکتور ها و بلاک های دیسک بپردازد.

از اقدامات دیگر FreeBSD در این زمینه؛ فراهم نمودن ابزار Portaudit است تا کاربر بتواند به گزارش های مربوطه از آسیب پذیری های امنیتی در مورد برنامه های نصب شده بر روی سیستم  پس از بررسی های لازم دست یابد.

خوشبختانه یونیکس و BSD تا کنون توانستند به دلیل داشتن امنیت بسیار خوب و ثبات و پایداری شهرت صنعتی خوبی را به دست آوردند هرچند که نمی توان گفت 100 درصد بی عیب هستند اما اعتباری را در20 سال گذشته در این حوزه کسب کرده اند.

  1. رایگان

طبیعی است با ویژگی هایی که از این سیستم عامل جذاب بیان کرده ایم ناخودآگاه تصوری را در ذهن مخاطب ایجاد کند که مگر میشود با این همه ویژگی این سیستم عامل پولی نباشد و رایگان در دسترس کاربران قرار بگیرد؟ باید بگوییم که  بله امکان پذیر است ؛ این سیستم عامل رایگان در خدمت شماست و می توانید با دسترسی به کد آن به راحتی آن را از سایت Freebsd.org نصب نمایید و از امکانات آن لذت ببرید.

  1. قابلیت ذخیره سازی همزمان در دو رایانه مجزا

یکی از مزیت ها و قابلیت هایFreeBSD ذخیره سازی اطلاعات با حداکثر دسترسی است که با کمک این ویزگی می تواند همزمان اطلاعاتی را بر روی دو دیسک سخت موجود در رایانه های متفاوت و مجزا ذخیره کرد؛ این قابلیت در فری بی اس دی با پشتیبانی از سیستم فایل های NTFS ، FAT32، SMBFS، ext2 و فایل سیستم شبکه ای به ذخیره سازی اطلاعات در سیستم عامل خود می پردازد. از اساسی ترین چهارچوب برای ذخیره سازی در این پلتفرم می توان سیستم فایل ZFS را نام برد که از نسخه 7 به بعد FreeBSD این قابلیت پشتیبانی می شود؛ این سیستم فایل ویژگی هایی همچون فشرده سازی، سهمیه بندی، پیشگیری از ذخیره اطلاعات تکراری بر روی دیسک را به همراه دارد.

  1. پایداری

علاوه بر امنیت بالای پلتفرم FreeBSD؛ پایداری و ثبات از دیگر مزیت ان است؛ سال ها سرور های FreeBSD بدون مواجه شدن با مشکلی اجرا می شوند و همین مزیت به تنهایی می تواند دلیل کافی برای ارجحیت قرار دادن این سیستم عامل به سایر سیستم عامل ها باشد.

معایب FreeBSD

هر گلی یک خاری دارد؛ FreeBSD نیز معایبی را در کنار قابلیت های خود دارد هرچند که مزیت های آن بر معایب آن می چربد.علاوه بر اینکه سازگاری کمتری با سخت افزار ها دارد و از plug-and-play پشتیبانی نمی کندمعایب دیگری نیز دارد از جمله:

  1. پشتیبانی و حمایت کمتر جامعه توسعه دهنگان: یکی از بارز ترین مشکل این سیستم عامل؛ پشتیبانی کم و ضعیف توسعه دهندگان آن است که برای افراد مبتدی حین مواجه با مشکلات یک دغدغه اساسی به شمار می آید.
  2. پیچیدگی در کار با سیستم عامل: پیچیدگی در سیستم عامل جدید حتی با وجود رابط کاربری جذاب آن باز هم برای کاربران مشکل محسوب می شود و کنار آمدن با آن کار آسانی نخواهد بود؛ مخصوصا که حامیان و توسعه دهندگان این سیستم عامل در پشتیبانی عملکرد چندان مطلوبی ندارند.

سیستم عامل FreeBSD

شباهت ها و تفاوت های بین سیستم عامل FreeBSD و لینوکس کدامند؟

اگرچه FreeBSD شباهت های زیادی با توزیع های لینوکس دارد، اما تفاوت های عمده ای بین آن‌ها در بسیاری از جنبه های مهم وجود دارد. سیستم عامل FreeBSD و لینوکس هر دو ماهیت یونیکس مانندی دارند و منبع باز و رایگان هستند و کاربران می توانند منبع را مشاهده و به دلخواه خود تغییر دهند وهمچنین در فضای بازو بدون محدودیت سیستم عامل را توسعه دهند؛ در حقیقت FreeBSD از سیستم عامل یونیکس در طول سال ها پس از به روز رسانی ها و تغییرات متعدد تکامل یافته است؛ در حالی که، لینوکس از ابتدا به عنوان جایگزینی متفاوت برای یونیکس توسعه یافت؛ رفتار رایج شبه یونیکس عمدتاً ناشی از سازگاری هر دو خانواده با POSIX است. در هر دو سیستم عامل طراحی سیستم ها نسبتاً استاندارد در نظر گرفته شده است و از الگوهای مشابهی استفاده شده است؛ همچنین سلسله مراتب سیستم فایل به طور مشابه تقسیم شده است، محیط های پوسته روش اصلی تعامل برای هر دو سیستم هستند

ولی هر دو محیط های پوسته مشابه ای دارند که که به عنوان روش اصلی تعامل عمل می کند؛ جدا از این‌ها این دو سیستم عامل ویژگی های برنامه نویسی API مشابهی دارند و به دلیل شباهت های مختلف، هم لینوکس و هم FreeBSD می توانند برنامه ها و ابزارهای زیادی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ در حالت کلی در مقایسه با FreeBSD، لینوکس در بازار محبوب بیشتری دارد.

برخی تفاوت های لینوکس و FreeBSD به شرح زیر است:

  • تفاوت در مجوز

یکی از عمده ترین تفاوت بین لینوکس و FreeBSD تفاوت در صدور مجوز آن ها است؛ همه توزیع‌های لینوکس، هسته لینوکس، برنامه‌های لینوکس، برنامه‌های مبتنی بر گنو تحت مجوز عمومی گنو یا GNU GPL هستند که به GNU GPL کپی لفت نیز می گویند؛ از طرف دیگر FreeBSD دارای مجوز مخصوص به خود به نام مجوز BSD است در واقع هسته FreeBSD و تمام ابزارها تحت این مجوز قرار خواهند گرفت.

از نظر مجاز بودن، مجوز BSD تقریباً مانند GNU GPL است و هر کسی می‌تواند به راحتی به کد منبع خود دسترسی داشته باشد، آن را به اشتراک بگذارد یا تغییر دهد، بدون اینکه در اصلاحات کمک کند یا کد منبع به روز شده را منتشر کند؛ همچنین مجوز GNU GPL یک اکوسیستم باز و رایگان را همراه با اشتراک گذاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ در این صورت نرم افزارهای اختصاصی باید مراقب باشند که بر نرم افزارهای مبتنی بر گنو تکیه کنند.

اما ، نرم افزارهایی که دارای مجوز BSD هستند، می توانند به راحتی و آزادانه در برنامه های اختصاصی و منبع آن ها گنجانده شوند؛ این باعث می‌شود نرم‌افزار BSD برای اکثر مشاغل و توسعه‌دهندگانی که امیدوارند نرم‌افزار خود را تجاری کنند، جذاب‌تر شود زیرا می‌توانند مستقیماً نرم‌افزار را با حفظ منبع خود بفروشند.

  • تفاوت های اصل و نسب

تفاوت دیگری که بین لینوکس و FreeBSD در تاریخچه و اصل و نسب سیستم عامل ها است؛ لینوس توروالدز یک هسته لینوکس را برای جایگزینی MINIX توسعه داد که برای اهداف آموزشی در دانشگاه هلسینکی بسیار محدود بود؛ او سپس هسته لینوکس توسعه یافته را با چندین مؤلفه گنو ترکیب کرد تا یک سیستم عامل کامل شبیه یونیکس بسازد؛ به این نتیجه می رسیم که لینوکس کاملاً از ابتدا بدون استفاده از امکانات و ویژگی هایی از سیستم عامل موجود یونیکس توسعه یافته است؛ ولی FreeBSD روابط نزدیکی با سیستم عامل یونیکس دارد؛ همانطور که در ابتدا توضیح دادیم؛ BSD در برکلی در دانشگاه کالیفرنیا  ایجاد شد و نسخه توسعه یافته سیستم عامل یونیکس است که مجموعه ویژگی‌های سیستم‌عامل یونیکس AT&T را گسترش داد و شرایط مجوز قابل قبولی داشت. بعداً، تصمیم گرفته شد تا جایی که ممکن است سیستم عامل اصلی AT&T با جایگزین های متن باز جایگزین شود تا کاربران برای استفاده از BSD نیازی به دریافت مجوز AT&T نداشته باشند؛ در نهایت، تمام اجزای یونیکس اصلی AT&T تحت مجوز BSD بازنویسی شد و به عنوان 386BSD به معماری i386 منتقل شد و در آخر FreeBSD  به خاطر مسائل مربوط به مجوز بر اساس نسخه ناقصی به نام BSD-Lite مجدداً پایه گذاری شد.

طی فرایند طولانی و چند مرحله ای Free BSD از بند محدودیت  های صدور مجوز رها شد ولی ارتباط نزدیک خود را با گذشته خود حفظ کرد؛ توسعه دهندگان  برای مرجعیت قرار دادن روش یونیکس در روند انجام کارهایشان برای ایجاد این سیستم سرمایه گذاری کردند زیرا توقع داشتند FreeBSD همیشه تحت مجوز آشکاری از یونیکس عمل کند.

  • جداسازی سیستم عامل اصلی از نرم افزارهای اضافی

یک تفاوت کلیدی از نظر تلاش برای توسعه و طراحی سیستم بین توزیع‌های FreeBSD و Linux، محدوده سیستم است؛ تیم FreeBSD هسته و سیستم عامل پایه را به عنوان یک واحد منسجم توسعه می دهد، در حالی که لینوکس از نظر فنی فقط به هسته اشاره می کند و سایر اجزا به منابع مختلفی مرتبط هستند؛ هرچند تفاوت جزئی به شمار می آید اما در واقع بر نحوه تعامل و مدیریت هر سیستم تأثیر می گذارد. در لینوکس هدف توسعه دهندگان توزیع ها؛ بهبود عملکرد مجموعه ای از مؤلفه هایی است که از منابع مختلف نشات گرفته اند؛ یک توزیع ممکن است مخازن مختلفی را بر اساس اینکه تیم‌ها مسئولیت بسته‌های خاصی را بر عهده دارند نگهداری کند، به طوری که تیم توسعه اصلی فقط باید نگران زیرمجموعه‌ای از نرم‌افزار موجود باشد.

در مقابل FreeBSD عهده دار نگهداری یک سیستم عامل اصلی است؛ هسته و مجموعه ای از نرم افزارها، که بسیاری از آن‌ها توسط خود توسعه دهندگان FreeBSD ایجاد شده اند، به عنوان یک واحد نگهداری می شوند. یکپارچه طراحی شدن سیستم FreeBSD کار را هنگام تعویض یک جز از کل مجوعه اصلی را بسیار دشوار ساخته است ولی در عوض  تیم FreeBSD می تواند به لطف این ویژگی سیستم عامل را به دقت مدیریت کند و از یکپارچگی دقیق و قابلیت پیش بینی بیشتر اطمینان حاصل کند. FreeBSD درست مانند توزیع های لینوکس مجموعه بزرگی از نرم افزارهای اختیاری را ارائه می دهد که به طور جداگانه مدیریت می شوند و همچنین سیستم اصلی به عنوان یک واحد مستقل و نرم افزار اختیاری می تواند به صورت جداگانه به روز شود.

  • کارایی

فری بی اس دی بهترین عملکرد خود را در شبکه و توانایی انتقال اطلاعات دارد؛ همین ویژگی باعث شده معروف ترین سایت های جهان نظیر yahoo ،Freesoftware ،Qwest ،Hotmail و غیره از این سیستم عامل بهره ببرند. لینوکس نیز  از لحاظ کارایی و سرعت پردازش بی نظیر است اما به گفتهی محققان در یک آزمایشی صورت گرفته در محیط شبکه ای پر ترافیک در مقابل FreeBSD حدود 30 درصد ضعیف تر عمل کرده است البته سازندگان کرنل مدعی شدند که این ضعف  با استفاده از نسخه 4/2 كرنل لينوكس که همانند فری بی اس دی از محفظه مجازی برخوردار است قابل حل است. به هر حال به دلیل منبع باز بودن هر دو سیستم عامل همواره در حال پیشرفت و توسعه خواهند بود و به سبب الگو قرار دادن یکدیگر تفاوت های اساسی باهم نخواهند داشت.

  • ایمن بودن

در موضوع امنیت، FreeBSD همیشه به عنوان ایمن ترین پلتفرم بین کاربران و کارشناسان شناخته شده است؛ همان‌طور که در اواسط مقاله به قابلیت های فری بی اس دی در زمینه امنیت اشاره ای کردیم؛ این سیستم عامل از هر جنبه با استفاده تمامی ابزار ها و ماژول های ارائه شده برای ایمن کردن فضای خود نهایت تلاش خود را کرده است؛ فری بی اس دی در داخل کرنل تمامی سطوح امنیتی را لحاظ کرده است و در این سیستم عامل به مدیر اجازه تعیین سطح دسترسی کاربران حتی در توابع درونی آن کرنل داده شده است به علاوه فایروال ها، ابزار های ردیابی نفوذ و Packet Fillering به منظور افزایش امنیت در نظر گرفته شده است.

در مورد لینوکس باید گفت این سیستم عامل نیز دارای فایروال ها و ابزار های IDS می باشد اما به دلیل منبع باز بودن این سیستم عامل توسعه آن ممکن است گاها به دست کسانی که دانش لازم در زمینه تأمین امنیت را ندارند بیوفتد؛ مخصوصا بسیاری از توسعه دهندگان لینوکس با هدف بهبود کارایی و عملکرد ان را گسترش می دهند؛ این موضوع باعث می شود نتیجه بگیریم که سیستم عامل فری بی اس دی روی امنیت پلتفرم خود تمرکز بیشتری دارد.

  • فایل سیستم

FreeBSD از سیستم فایلی Unix File System) UFS) استفاده می کند که در مقایسه با سیستم مورد استفاده لینوکس پیشرفته تر است و در خواندن و نوشتن ناهمزمان دیسک (Asyscronous I/O) عملکرد بهتری دارد و با پشتیبانی از File Flag، مانع نوشته شدن تراک های خراب بر روی دیسک  و حذف شدن فایل مشخصی می شود.فایل سیستم مورد استفاده در لینوکس قابلیت های خوبی دارد اما عدم پایداری آن باعث ضعف کارایی این فایل سیستم شده است و متأسفانه احتمال از دست رفتن  اطلاعات با کوچک ترین خرابی در فایل سیستم وجود دارد.

  • محیط توسعه

محیط برنامه نویسی و توسعه در  پلتفرم FreeBSD کامل برای زبان  ++C و سازگار با نرم افزار های برنامه نویسی جاوا،  پرل و پايتون در نظر گرفته شده است؛ در لینوکس نیز این نرم افزارها قابل اجرا هستند ولی یک مشکلی هست که ممکن است زمانی که برنامه ای را با یک لینوکس کامپایل می کنید در لینوکس دیگری با مشکل رو به رو شود و اجرا نشود.

  • پشتیبانی

FreeBSD توسط سایت ها و شرکت های متعددی پشتیبانی  می شود و امکان استفاده از سرویس ها و خدمات رایگان آن از طریق گروه های خبری و ایمیل مانند <!– e –>question@freebsd.org<!– e –>   وجود دارد. لینوکس نیز به واسطه توسعه دهندگان آن مانند Redhat ، Mandrake و غیره پشتیبانی می شود و به راحتی می توانید در حین مواجه شدن با مشکلی آن را برطرف نمایید.

به طور کلی هر دو سیستم عامل FreeBSD و Linux سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس، رایگان و منبع باز هستند وشباهت های زیادی دارند.

البته برای پاسخ به این سؤال که کدام یک بهتر است نمی توان اظهار نظر کرد زیرا استفاده از سیستم عامل به اهداف شما، تجربه و علاقه شما نسبت به سیستم عامل مورد نظر مربوط می شود؛ اگر به دنبال سیستم عاملی کامل، مطمئن و پایدار برای سرور های قدرتمند در شبکه های پرترافیک هستید؛ FreeBSD انتخاب خوبی است اما اگر به یک هسته قدرتمند نیاز دارید؛ لینوکس بهترین گزینه است.

 نتیجه:

FreeBSD با شباهت های زیادی که به لینوکس دارد، یک سیستم عامل رایگان، منبع باز و امن برکلی  و پلتفرم مناسب و کامل برای سرور است که بر روی سیستم عامل های یونیکس ساخته شده است؛ FreeBSD یکی از محبوب ترین و رایج ترین توزیع های سیستم عامل BSD است که اخیراً به دلیل امنیت فوق العاده و کارایی بی نظیر پلتفرم خود؛ مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

در این مقاله به معرفی سیستم عامل FreeBSD و مزیت ها و ویژگی های آن پرداختیم؛ امیدواریم اکنون درک بهتری از سیستم عامل FreeBSD داشته باشید.

ممنون از همراهی و حسن انتخاب شما کاربران عزیز.

سوالات متداول:

متاسفانه ABI ویندوز مایکروسافت در پلتفرم FreeBSd پشتیبانی نمی شود؛ برای اجرای برنامه های ویندوز می توانید سیستم مایکروسافت را در ماشین مجازی اجرا و شبیه سازی کنید و یا برای شبیه سازی از WINE(اجرای نرم افزار های ویندوز در Linux، BSD، Solaris و Mac OS X) که ABI جزئی را ارائه می دهد، استفاده کنید.

FreeBSD محبوب ترین توزیع BSD برای سرور، دسکتاپ و انواع سیستم های رایج است اما بدون شک بر روی سرور کارایی بهتری در مقایسه با دسکتاپ دارد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من سئودا فرقانی مهندس معمار و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار و بازاریابی هستم. علاقه ام به مبحث مارکتینگ من را به فعالیت در زمینه محتوا نویسی سوق داد تا بتوانم با استفاده از نرم افزار های گرافیکی و خلاقیت در نویسندگی و تولید محتوا پیشرفت کنم و الان خیلی خوشحالم که در این زمینه فعالیت دارم و از این طریق هرروز با مطالب تازه آشنا می شوم و سعی می کنم که بهتر از دیروزم باشم. تمام تلاش خودم را در راستای پیشرفت و موفقیت تیم خلاق و حرفه ای آسام سرور خواهم کرد.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید