شما برای مطالعه این مقاله فقط 13 دقیقه وقت نیاز دارید

cyber-attack

حمله سایبری چیست؟ آشنایی با انواع حملات سایبری شایع

4/5 - (4 امتیاز)

زمانی که فردی ناشناس و غیرمجاز به شبکه یا سیستم شما دسترسی داشته باشد، حمله سایبری رخ داده است و کسی که این حمله را انجام می دهد، هکر یا حمله کننده نامیده می شود. تاثیر منفی این حمله ها می تواند فراتر از یک دسترسی ساده باشد؛ برای مثال ممکن است سبب نقض داده ها شود و از بین رفتن داده ها را سبب شود یا آن ها را دستکاری کند. این تاثیر منفی به اینجا ختم نمی شود! ضرر و زیان های مالی، از بین رفتن اعتماد مشتری و آسیب به شهرت را سبب می شود.

هرگونه دسترسی غیرمجاز افراد به سیستم شما حمله سایبری محسوب می شود. چندین نوع حمله سایبری دارد که هرکدام روش های مقابله متفاوتی دارند.

با توجه به مشکلاتی که حملات سایبری می تواند داشته باشد، باید در برابر حملات سایبری مراقبت کنید. اما پیش از آن که برای مراقبت در برابر حملات سایبری آماده شوید، باید با انواع حملات سایبری که وجود دارد، آشنا شوید. در این مقاله همراه ما باشید.

البته برای آن که از سرورتان در برابر حملات سایبری مراقبت کنید، نیاز است تا حتما از یک ارائه دهنده مطمئن و سرور مجازی با امنیت بالا خریداری کنید. می توانید این کار را از طریق صفحه خرید سرور مجازی انجام دهید.

حمله سایبری چیست؟

در بالا کمی در مورد حملات سایبری صحبت کردیم؛ اما احتمالا هنوز نمی‌دانید دقیقاً چه معنایی دارد و چطور ممکن است به سیستم‌ها و شبکه‌ها آسیب برساند. در واقع، حملات سایبری یک نوع حمله به شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری هستند که می‌توانند سبب اختلال در کارکرد سیستم‌ها و حتی سرقت اطلاعات شخصی و حریم خصوصی شما شوند. در این حملات، افراد آگاهانه و غیراخلاقی، با هدف سرقت و تخریب، به سیستم‌های شما نفوذ می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، حمله سایبری به یک سرقت اینترنتی شبیه است که در آن سیستم و اطلاعات شما به مخاطره می‌افتند.

به طور معمول، هکرها دلایل خاصی برای حمله به سیستم‌هایی دارند که به آن‌ها علاقه مند می‌شوند. البته، هکرهای کلاه سفید نیز وجود دارند که اهدافشان واضح است و به‌صورت متفاوتی عمل می‌کنند. اما هکرهایی هم هستند که به منظور نقض سیستم اطلاعاتی یک شخص یا سازمان، اقدام به حمله‌های سایبری می‌کنند. این حملات سایبری می‌تواند باعث نابودی تلاش‌ها و زحمات شما در چند دقیقه شود، حتی می‌تواند شرکت‌های بزرگ را ورشکسته کند و باعث از دست رفتن اعتماد مشتریانی که برای جلب آن‌ها سال‌ها زحمت کشیده‌اید شود. در اینجا به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید قابلیت ورود کاربران در سیستم عامل اوبونتو را محدود کنید تا از این نوع حملات سایبری جلوگیری کنید.

آیا شخصی که به سایت یا سیستم شما حمله می‌کند، همیشه یک هکر است؟ این سوال پاسخی ساده ندارد. به علت تعریف گسترده حمله سایبری، فردی که حمله را انجام می‌دهد معمولاً به عنوان مهاجم شناخته می‌شود. البته تمام هکرها بد نیستند و بعضی از آن‌ها به صورت قانونی و برای امری خوب، مانند پیدا کردن آسیب‌پذیری‌های سایت‌ها، فعالیت می‌کنند.

خسارت های ناشی از حملات سایبری

حملات سایبری به شرکت‌ها و کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط، از روز به روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شوند. در واقع، بیش از 43٪ از حملات سایبری به کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام می‌شود، اما فقط 14٪ از آن‌ها آماده مقابله با این حملات هستند. یک حمله سایبری می‌تواند باعث خسارات جبران ناپذیر به دارایی‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شرکت شود که بازیابی آن‌ها نیاز به بودجه و منابع کاری بسیار دارد. به همین دلیل، کسب و کارهای کوچک به دنبال راه‌حل‌هایی برای محافظت از خود در برابر حملات سایبری هستند.

بیش از 45٪ از افراد می‌گویند که اقدامات امنیتی آن‌ها کافی نیست و حملات سایبری به شدت افزایش یافته‌اند. در واقع، بیش از 66٪ از ما در طول 12 ماه گذشته با حملات سایبری مواجه شده‌ایم. اکثر افراد می‌دانند که حملات سایبری به کسب و کارهای کوچک بسیار شایع هستند و شامل فیشینگ، دستگاه‌های به خطر افتاده و سرقت اعتبارنامه می‌شوند. با درک بهتر این حملات و عواقب آن‌ها، شما به عنوان یک رهبر می‌توانید به حداقل رساندن پتانسیل حملات سایبری و بهبود امنیت سایبری کسب و کارتان کمک کنید و حتی از حملات آینده جلوگیری کنید.

هزینه طولانی مدت نقض داده ها

هزینه‌هایی که ناشی از نقض داده‌ها می‌توانند داشته باشند، می‌توانند مدت‌های طولانی آسیب‌هایی به کسب و کارها بزنند. ممکن است از دست رفتن داده‌ها، اختلال در کسب و کار، از دست دادن درآمد، هزینه‌های اطلاع رسانی و یا حتی تضرر اعتباری برند تجاری را به دنبال داشته باشند. در زیر، ما تصاویری را برای نشان دادن تأثیراتی که ممکن است یک کسب و کار در سه سال اول با این مشکلات روبرو شود، آورده‌ایم.

هزینه های پنهان

سرقت در دنیای اینترنتی، همچنان یکی از مهمترین مسائلی است که برای شرکت‌ها و سازمان‌ها خطرات جدی به همراه دارد. اما معمولاً، هزینه‌هایی که ناشی از جرایم اینترنتی می‌شود، تنها محدود به خسارت مالی نیست و اثرات منفی فراتر از این موضوع می‌رود. در واقع، بررسی‌ها نشان می‌دهد که 92 درصد از کسب و کارها، پس از یک حادثه سایبری، به مشکلاتی دیگر هم مواجه می‌شوند که می‌تواند ساعات کاری آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

داون تایم: هر وقت که سیستم یک شرکت یا سازمانی به هر دلیلی نتواند به درستی کار کند، این مشکل را “داون تایم” می‌نامیم. برای اکثر سازمان‌ها، داون تایم به عنوان یک مشکل معمولی در نظر گرفته می‌شود ولی این مشکل می‌تواند بسیار گران تمام بشود. متوسط هزینه سازمان‌ها به دلیل داون تایم در سال ۲۰۱۹، حدود ۷۶۲،۲۳۱ دلار بوده است. برای ۳۳ درصد از شرکت‌ها که در یک نظرسنجی شرکت کرده‌اند، ایجاد مشکلات امنیتی در سیستم، خسارتی بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ دلار به آن‌ها وارد می‌کند.

کاهش بازدهی: بعد از داون تایم، سازمان‌ها به طور متوسط ۹ ساعت کاری در هفته از دست داده‌اند که باعث کاهش کارایی شده است. متوسط زمانی که سیستم شرکت‌ها به دلیل داون تایم قطع شده، ۱۸ ساعت است.

هزینه های رفع حمله: رفع مشکلات امنیتی پس از حمله نیز هزینه‌بر است. بیشتر شرکت‌ها به طور متوسط ۱۹ ساعت طول می‌کشد تا از کشف یک حمله به مرحله اصلاح برسند. اگرچه بسیاری از حوادث امنیتی را می‌توان درون شرکت مدیریت کرد، اما در مواردی نیاز به مشاوره از شرکت‌های خارجی و با نرخ بالا وجود دارد.

صدماتی به اعتبار و نام برند: هزینه‌هایی که برای بازسازی تصاویر برند، مشاوره با متخصصان خارجی برای کاهش خطرات حملات سایبری یا استخدام کارمندان جدید برای پیشگیری از نشت اطلاعات و حوادث آتی باید صرف شود و قسمتی از هزینه‌هایی هستند که ناشی از حملات سایبری به برند وارد می‌شوند. طبق نتایج یک آمار، 26 درصد از افرادی که خسارت‌های وارده به برندهای تجاری را تجربه کرده‌اند، خسارت ناشی از حملات سایبری را به عنوان علت وارد شده تشخیص داده‌اند.

انواع حملات سایبری را بشناسید

هر زهری، پادزهری دارد و برای آن که از حملات سایبری محافظت کنید، باید ابتدا انواع حملات سایبری را بشناسید. پس ادامه این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

  1. حمله بدافزار

حمله بدافزارها یکی از رایج ترین حملاتی است که ممکن است رخ دهد. شاید برخی از افراد این تصور را داشته باشند که بدافزار در واقع همان ویروس ها هستند، اما بدافزار واژه ای که طیف گسترده کرم ها، جاسوس افزارها، باج افزار ها و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و تروجان ها را در بر میگیرد.

شاید برای اولین بار است که با این واژه ها برخورد می کنید، بگذارید هرکدام را به شما معرفی کنیم:

تروجان: ویروس تروجان، گرگی است در لباس میش! یعنی خودش را به عنوان یک نرم افزار قانونی استتار می کند و شما نمی توانید حق را از باطل تشخیص دهید و می افتید در دامی که آقا گرگه برایتان تدارک دیده است.

باج افزار: باج افزار کمی خشن و صریح است و با مسدود کردن دسترسی به اجزای کلیدی شبکه، ضربه خودش را وارد می کند.

جاسوس افزار: همانطور که از اسمش هم پیداست، برای جاسوسی می آید و اطلاعات و داده های شما که قرار بود محرمانه بماند را می دزدد!

Adware: برای آن که با عملکرد این نرم افزار آشنا شوید، یک مهمان را تصور کنید که وارد خانه شما شده است، اما عکس ها و تابلوهای شما را از دیوار برداشته است و عکس ها و تابلوهای خودش را نصب کرده است! این نرم افزارهم دقیقا این کار را انجام می دهد و محتواهای تبلیغاتی (که می تواند بنرها باشند) را روی صفحه نمایش کاربر نشان می دهد.

کافیست یک آسیب پذیری در شبکه وجود داشته باشد تا بد افزار راه ورودش را پیدا کند. زمانی که شما روی یک لینک ناشناس و خطرناک کلیک می کنید یا یک پیوست ایمیل را دانلود می کنید، بدافزار وارد عمل می شود. اگر از درایو قلم آلوده استفاده می کنید هم حواستان باشد، چرا که می تواند سبب آلودگی شود.

حمله سایبری بد افزار

چگونه می توانیم از حمله بدافزار جلوگیری کنیم؟

حالا که با حمله بدافزار آشنا شدید و دانستید که چقدر می تواند مهلک و آسیب زا باشد، پس بیاید راهکارهای مقاله با بدافزار را هم ببینیم.

یکی از اولین راهکارهایی که برای مقابله با بدافزارها معمولا توصیه می شود، استفاده از آنتی ویروس است. آنتی ویروس انواع مختلفی دارد؛ از جمله:

  • Avast
  • Norton Antivirus
  • McAfee Antivirus

راهکار دیگری که می تواند شما را در مقابل بدافزار ها مصون نگه دارد، فایروال یا دیواره آتش است. کاری که فایروال ها انجام می دهند، در واقع فیلتر کردن ترافیک هایی است که وارد دستگاه شما می شود. اگر سیستم عاملی که استفاده می کنید، ویندوز یا مک است، باید این را بدانید که سیستم عامل شما فایروال داخلی دارد که با نامWindows Firewall و Mac Firewall شناخته می شوند.

توصیه ما این است که هر لینکی را باز نکنید و روی این موضوع دقت به خرج دهید و حتما سیستم عامل و مرورگرهایتان را آپدیت کنید و از نسخه های قدیمی و منسوخ استفاده نکنید، چرا که هر نسخه جدید،  باگ های امنیتی که در نسخه های پیشین وجود داشته است را رفع می کند.

  1. حملات فیشینگ

معمولا افرادی مورد حملات فیشینگ قرار می گیرند که سریع اعتماد می کنند. یکی از برجسته ترین حملات سایبری فیشینگ است و می توانیم به جرات بگوییم که هیچ کس از این حمله در امان نیست و حتما باید حملات فیشینگ آشنایی داشته باشید. در این حمله فرد ثالث در قالب یک مخاطب بسیار قابل اعتماد وارد عمل می شود و اقدامات جعلی انجام می دهد و حتی ایمیل های جعلی برای هدف فیشینگ ارسال می کند. اما در این ایمیل های جعلی چه چیزی وجود دارد؟ لینک های اسپم و فایل های دارای بدافزار! به همین سادگی می توانند به اطلاعات و اعتبار حساب شما دسترسی داشته باشند.

حمله فیشینگ سایبری

اما در برابر فیشینگ چه باید کرد؟

هر ایمیلی را باز نکنید و حتما با دقت بررسی کنید. معمولا ایمیل هایی که با هدف فیشینگ ارسال می شوند، ویژگی های مشترکی مانند غلط املایی، تغییر قالب نسبت به منابع قانونی و… دارند.

کلیک کنید  روتر چیست؟ آشنایی با عملکرد و تفاوت مودم با روتر

پسوردهای خودتان را به صورت منظم تغییر دهید (البته طوری نباشد که دیگر خودتان هم به پسورد خودتان دسترسی نداشته باشید!)

از نوار ابزارهای ضد فیشینگ استفاده کنید.

  1. حمله پسورد

در این نوع حمله فردی که حمله را انجام می دهد، از برنامه های مختلف شکستن پسورد استفاده می کند و پسورد شما را می شکند.

  • ابزارهای زیر از جمله ابزارهای شکستن رمز عبور هستند:
  • Aircrack
  • Cain
  • Abel
  • John the Ripper، Hashcat

اما چه کنیم که هکر ها نتوانند رمزعبور ما بشکنند؟ ساده است! توصیه ایمنی زیر را جدی بگیرید:

  • سعی کنید پسوردهایی که انتخاب می کنید، حتما ترکیبی از حروف الفبا و اعداد یا کاراکترهای خاص باشد.
  • برای سایت ها یا اپلیکیشن های مختلف، رمز عبورهای یکسان استفاده نکنید.
  • سعی کنید که به صورت منظم پسوردهایتان را آپدیت کنید.
  • تا جای ممکن راهنمایی رمز عبور در حالت باز استفاده نکنید.
  1. حملات مرد میانی یاMITM (Man In The Middle)

اگر جایی نام حملات شنود را شنیدید، بدانید و آگاه باشید که منظور همان حملات مرد میانی است. اما حملات مرد میانی یعنی چه؟ چه اتفاقی در این حمله سایبری رخ می دهد؟

در این روش حمله، هکر در یک ارتباط دو طرفه قرار می گیرد و به اصطلاح جلسه بین مشتری و میزبان را می دزدد و شروع به سرقت و دستکاری داده ها می کنند.

در این حمله اتفاقی که می تواند رخ دهد این است که ارتباط بین مشتری و سرور قطع می شود و ارتباط از طریق هکر انجام می شود. تشخیص این حمله شاید به نظر سخت باشد، اما جلوگیری از وقوع آن آسان است؛ برای پیشگیری از حملات شنود، 3 توصیه داریم:

  • اول این که مراقب سایتی که از آن استفاده می کنید باشید
  • از رمزنگاری در دستگاه های خودتان استفاده کنید (که می تواند سیستم یا گوشی باشد)
  • از وای فای های عمومی استفاده نکنید.

حمله سایبری مرد میانی

  1. حملات تزریق SQL یا SQL Injection

این حملات پیچیده و تخصصی هستند و برای فهمیدن آن که در این حملات چه اتفاقی می افتد، نیاز است که با دقت بیشتری توضیحات را مطالعه کنید.

در این نوع حملات به اطلاعاتی در دیتابیس دست پیدا می کنند که برای هرکسی قابل مشاهده نیست! اما چگونه؟ از کدهایی استفاده می شود که وظیفه آن ها دستکاری دیتابیس است. اما این اطلاعات شامل چه مواردی است؟ اطلاعاتی مانند اطلاعات شخصی مشتریان، داده های حساس و سری یک شرکت، لیست مشتریان و و… .

زمانی که حمله تزریق SQL با موفقیت به سرانجام برسد، تمام داده ها پاک می شود، به پنل ادمین دسترسی پیدا می کنند، بدون مجوز به لیست کاربران دسترسی خواهند داشت. با این روش فرد حمله کننده می تواند به راحتی اعتماد مشتریان شما را از سیستم از بین ببرید و به اطلاعاتی مانند آدرس و شماره تلفن آن ها دسترسی داشته باشد. پس اگر در کسب و کارتان موفق هستید، مراقب حملات تزریق SQL رقیبانتان باشید. برای این کار اقدامات زیر را حتما انجام دهید:

  • یک سیستم تشخیص نفوذ داشته باشید تا دسترسی های غیر مجاز به شبکه را شناسایی کنید.
  • حتما اعتبارسنجی داده هایی که ارائه شده اند را توسط کاربر انجام دهید. یک فرایند اعتبار سنجی ساده می تواند ورودی های کاربر را به خوبی کنترل کند.
  1. حمله انکار سرویس یا تکذیب سرویس حمله

در این نوع حمله سایبری، سرور ها و شبکه ها توسط هکرها و حمله کننده مورد هدف قرار می گیرد و با افزایش ترافیک، منابع و پهنای باند را تمام می کنند! می توانیم بگوییم درست مثل زالو منابع و پهنای باند را مصرف می کنند.

پس از آن که حمله انجام شد، چه اتفاقی رخ می دهد؟ دیگر سرور نمی تواند درخواست ها را به خوبی و سریع پاسخ دهد و وب سایت میزبان بسیار کند می شود یه به کل از کار می افتد.

برخی از مواقع، حمله کننده ها به جای استفاده از یک سیستم، از چندین سیستم در معرض خطر استفاده می کنند تا این حمله را انجام دهند که به اصطلاح DDoS (Distributed Denial-of-Service) گفته می شود. نگران نباشید، ما برای هر مشکلی راه حلی داریم (البته علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و به همین خاطر اقدامات جلوگیری از حمله DDoS (Distributed Denial-of-Service) را بیان می کنیم):

برای شناسایی کردن ترافیک مخرب، حتما ترافیک ها را تجزیه و تحلیل کنید.

نشانه های هشدار مانند کند شدن شبکه، خاموش شدن سایت به صورت متناوب و… را بشناسید و در صورت نیاز اقدامات سریع، فوری و انقلابی انجام دهید.

آمادگی لازم برای حملات دی داس را داشته باشید. حتما یک برنامه واکنش به اتفاقات مترقبه تنظیم کنید و حتما یک چک لیست از اقداماتی که باید انجام شود داشته باشید. حتما اطمینان حاصل کنید که تیم و مرکز داده شما قادر است یک حمله را مدیریت کند.

داشتن یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی با منابع بالا، می تواند یک اقدام پیشگیرانه در برابر این حملات محسوب شود.

  1. تهدید داخلی

گاهی کرم از خود درخت است! اگر بخواهیم منظورمان را واضح تر بیان کنیم، یعنی تهدید کننده خارجی وجود ندارد و تهدید از داخل سازمان است و یک فرد خودی است. کسی که اطلاعات گسترده و وسیعی از سازمان دارد، می تواند خسارت های شدیدتری نسبت به انواع دیگر حملات سایبری ایجاد کند.

اگر شما هم کسب و کار کوچکی هستید، باید حواستان به این تهدید باشد؛ چرا که معمولا در کسب و کارهای کوچک، کارکنان به چندین حساب که داده های مختلفی دارد، دسترسی دارند و به راحتی می توانند امنیت شما را تحت تاثیر قرار دهند. معمولا پیش بینی کردن تهدید های داخلی آسان نیست ولی با انجام دادن موارد زیر می توانید تا حدی از تهدید داخلی کم کنید:

  • فرهنگ سازمانی غنی از آگاهی امنیتی در سازمان ایجاد کنید..
  • منابع IT که کارمندان می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند، بر اساس نیازشان محدود کنند.
  • تمامی کارکنان باید برای شناسایی کردن تهدیدهای داخلی، آموزش های لازم را دریافت کنند. فایده این کار این است که کارمندان می توانند متوجه شوند که حمله کننده کی داده ها را دستکاری کرده است یا تلاش می کند تا از آن ها سواستفاده کند.
  1. Cryptojacking

احتمالا شما هم با خواندن اسم این حمله، یاد ارزدیجیتال افتادید. البته بی ربط هم نیست؛ چرا که این حمله زمانی رخ می دهد که فرد هکر بخواهد برای استخراج کردن ارز دیجیتال، به رایانه فردی دیگر دسترسی داشته باشید. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ زمانی که فرد مورد هدف روی یک لینک کلیک می کند، دسترسی شروع می شود.

افرادی که این حمله سایبری را انجام می دهند، از تبلیغات آنلاین با کد جاوا اسکریپت برای این هدف استفاده می کنند. معمولا به سختی می توان به این موضوع پی برد؛ چرا که فرایند استخراج کریپتو در پس زمینه رخ می دهد.

حمله سایبری

با اقدامات کوچک زیر می توانید از کریپتوجک پیشگیری کنید

همیشه تلاش کنید تا نرم افزارها و برنامه های امنیتی خودتان را آپدیت کنید چرا که این حمله می تواند به راحتی سیستم های محافظت نشده را آلوده کند.

کارمندان را از کریپتوجکینگ آگاه کنید تا به راحتی بتوانند این تهدیدات را شناسایی کنند.

تبلیغات را مسدود کنید (می توانید از یک مسدودکننده تبلیغاتی استفاده کنید؛ تبلیغات منبع اصلی برای اسکریپت های رمزنگاری شده است).

از افزونه هایی مانند ماینربلاک (MinerBlock) استفاده کنید که به شما کمک می کند بتوانید اسکریپت های استخراج کریپتو را شناسایی و مسدود کنید.

  1. Watering Hole Attack

این حمله، یک حمله سایبری است که یک سازمان خاص را مورد هدف قرار می دهد. اتفاقی که رخ می دهد این است که یک بدافزار در سایت هایی که اعضای سازمان معمولا به صورت منظم از آن ها بازدید می کنند، قرار داده می شود و سبب می شود که سیستم های افراد آلوده شود.

برای پیشگیری از Watering Hole Attack بهتر است حتما از تکنیک های زیر استفاده کنید:

سعی کنید همیشه از آخرین نسخه نرم افزارها استفاده کنید و  همیشه سعی کنید باگ های امنیتی را رفع کنید.

حتما از ابزارهای امنیتی شبکه برای شناسایی کردن حملات Watering Hole استفاده کنید. تجربه ثابت کرده است که سیستم های پیشگیری از نفوذ (IPS) در زمان شناسایی فعالیت های مشکوک از این دست، عملکرد خوبی از خودشان نشان می دهند.

از وی پی ان یا ویژگی مرورگر خصوصی (browser’s private browsing feature) استفاده کنید تا فعالیت های آنلاین شما پنهان بماند.

  1. DNS Tunneling

تونل سازی DNS از پروتکل DNS برای برقراری ارتباط با ترافیک غیر DNS از طریق پورت 53 استفاده می کند. HTTP و ترافیک پروتکل های دیگر را از طریق DNS ارسال می کند. دلایل قانونی و متنوعی برای استفاده از تونل DNS وجود دارد. با این حال، دلایل مخربی نیز برای استفاده از سرویس‌های DNS Tunneling VPN وجود دارد. از آن ها می توان برای پنهان کردن ترافیک خروجی به عنوان DNS، پنهان کردن داده هایی که معمولاً از طریق اتصال اینترنت به اشتراک گذاشته می شود، استفاده کرد. برای استفاده مخرب، درخواست‌های DNS برای استخراج داده‌ها از یک سیستم در معرض خطر به زیرساخت مهاجم دستکاری می‌شوند. همچنین می تواند برای فرمان و کنترل فراخوانی از زیرساخت مهاجم به یک سیستم در معرض خطر استفاده شود.

روش های کاهش حملات سابیری

برای کاهش حملات سایبری، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

بروزرسانی مرتب سیستم

بروزرسانی سیستم و نرم‌افزارهای مورد استفاده، به موقع می‌تواند از شکاف های امنیتی در سیستم جلوگیری کند.

استفاده از رمزنگاری

استفاده از رمزنگاری برای فایل‌ها و داده‌های حساس می‌تواند از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات جلوگیری کند.

استفاده از نرم‌افزارهای آنتی ویروس

نصب و استفاده از نرم‌افزارهای آنتی ویروس می‌تواند از حملات مخربی که از طریق ایمیل‌های آلوده یا فایل‌های مشکوک وارد سیستم شده‌اند، جلوگیری کند.

آموزش کارکنان

آموزش کارکنان در مورد رفتارهای امنیتی و شناسایی پیام‌ها و فایل‌های مشکوک می‌تواند به پیشگیری از حملات سایبری کمک کند.

محدود کردن دسترسی‌ها

محدود کردن دسترسی به داده‌های حساس و سیستم‌های مهم می‌تواند از دسترسی غیرمجاز جلوگیری کند.

پشتیبان‌گیری از داده‌ها

پشتیبان‌گیری از داده‌های حساس به صورت منظم می‌تواند در صورت بروز مشکلات، اطلاعات را بازیابی کند.

استفاده از رمز عبور قوی

استفاده از رمز عبور قوی و تغییر آن به صورت دوره‌ای می‌تواند از حملات سایبری جلوگیری کند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد حملات سایبری و انواع آن صحبت کردیم و روش هایی که می توانید از حملات سایبری پیشگیری کنید هم بیان کردیم. فراموش نکنید که اقدامات امنیتی برای حفظ امنیت در سازمان، بر عهده شماست. حتما مواردی که بیان کردیم را رعایت کنید و با دادن آموزش و اطلاعات در اختیار کاربران، مانع از بین رفتن امنیت در سازمان باشید؛ چرا که این کار می تواند به بزرگ ترین سرمایه شما یعنی اعتماد مشتریان، ضربه مهلکی وارد کند.

پس حتما توصیه های ایمنی که گفتیم را رعایت کنید و سری به مقاله روش های افزایش امنیت سرور ویندوز و لینوکس سر بزنید. در صورتی که نکته ای به ذهنتان می رسد، در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید و اگر سوالی دارید حتما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

برخی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از حملات سایبری عبارتند از تغییر منظم رمزهای عبور و استفاده از رمزهای عبور که شکستن آن‌ها دشوار است، به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها، استفاده از فایروال و سایر ابزارهای امنیتی شبکه، اجتناب از ایمیل‌های فرستنده ناشناس، پشتیبان‌گیری منظم از اطلاعات، و با استفاده از احراز هویت چند عاملی.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید